Titta

Badsmart

Badsmart

Om Badsmart

En serie om vatten- och isvett för barn och unga. Programledaren Gurgin Bakircioglu badar och simmar i bassäng, hav och sjö. Han träffar barn som tränar livräddning, åker båt med sjöräddningen och tar sig upp ur en isvak. Vi möter barn som har varit med om nödsituationer med lyckliga slut, och barn vars största intresse är aktiviteter i och på vattnet. Medverkande skådespelare: Anna Blomberg och Nadine Kirschon.

Till första programmet

Badsmart : Vid havetMaterialDela
  1. Hallå, Tylösand! Hallå, Västkusten!
    Hallå, havet!

  2. I dag
    ska vi prata om att bada i havet.

  3. Det är ingen simbassäng.

  4. Det är Moder Naturs plaskdamm
    där vad som helst kan hända.

  5. Du kan trampa på en sten eller en
    sjöjungfru, och det kan komma en våg.

  6. Då måste man ha lite koll.

  7. I Tylösand finns det livräddare,
    och det är inte vanligt i Sverige.

  8. De har koll på oss
    när vi är ute och badar.

  9. De har fina färger, så man ser dem.

  10. Här finns också unga
    som tränar livräddning.

  11. Elsa och Julius, kom!
    - Två unga livräddare.

  12. -Hej! Säg hej till tittarna!
    -Hej.

  13. Vad är det bästa
    med att träna livräddning?

  14. -Man får umgås med vänner.
    -Man lär sig saker.

  15. -Vad lär man sig?
    -Hur man räddar folk.

  16. Det blåser en del i dag.
    Vad ska man tänka på då?

  17. Att man är två och två.

  18. Ifall det händer Julius nåt
    kan jag hjälpa honom.

  19. Man kan rädda nån.

  20. -Innan man går i ska man säga till.
    -Så att de vet var man är.

  21. I dag blåser det in en del vågor.
    Vart tar de vägen?

  22. De samlas
    och åker ut med en så kallad utström.

  23. Vi ska prata mer om strömmar, men
    först ska vi till Clara i Bohuslän.

  24. Jag tycker jättemycket om att bada.

  25. "Bomben" och "spiken" är coola,
    för då kan man få känna sjögräset.

  26. Det var en dag förra året
    då vi skulle åka på en båtutflykt.

  27. Det var jag, min syssling Ida,
    våra föräldrar och våra syskon.

  28. Här gick vi i land.

  29. Vi stängde av motorn där,
    och sen kom vi in.

  30. Ida var där borta med badringen,
    och jag satt där uppe.

  31. De andra letade snäckor
    på den andra stranden.

  32. Pappa åkte ut och fiskade.

  33. Jag låg precis här
    och hade jättebra utsikt.

  34. -Det är högt upp.
    -Ja, det är det.

  35. Efter ett tag
    såg jag att Ida var väldigt långt ut.

  36. Jag sa till henne
    att komma närmare land.

  37. Det gjorde hon,
    men hon gjorde ett misstag.

  38. Hon satt skräddare
    och puttade bort ringen.

  39. Hon plaskade och skrek på hjälp.

  40. Jag skrek till henne
    att ta badringen-

  41. -men den hade flutit jättelångt bort.

  42. Jag tänkte direkt
    att hon kanske inte ens kunde simma.

  43. Jag gick så långt ner jag kunde
    och tänkte inte på hur högt det var.

  44. Jag bara tänkte att hon måste in.

  45. Fortsättning följer snart.

  46. Nu ska jag hälsa på
    i livräddningstornet.

  47. -Göran, är det du?
    -Ja, det är jag. Tjena.

  48. -Fantastisk utsikt!
    -Visst är det?! Stranden, havet...

  49. Du ser allt härifrån.
    Ser du allt med blotta ögat?

  50. Ja, men vi använder den här också.

  51. Kolla, på det där!

  52. -Hur ser det ut i dag?
    -Det är blåsigt som du ser.

  53. -Det är mycket vågor och utströmmar.
    -Vad är det?

  54. Allt vatten som kommer in med vågorna
    ska ju ta vägen nånstans.

  55. De bildar djupa kanaler,
    och där strömmar det ut.

  56. Där kan badgäster hamna
    och behöva hjälp.

  57. Vad gör man om man hamnar i en sån?
    Kan man bara simma ur det?

  58. Det viktiga är att ta det lugnt och
    simma åt sidan mot grundare vatten.

  59. Simma dit vågorna bryter.
    Där är det grundare.

  60. Simma åt sidan och ta det lugnt.
    Om du behöver hjälp ska du ropa.

  61. Tar den mig med storm
    och rycker ut mig?

  62. Nej, den kommer smygande. Du kommer
    längre och längre från stranden.

  63. Helt plötsligt är du långt ut.

  64. Det gäller att ha koll på
    var man går i-

  65. -och hur långt det är till stranden.
    Var uppmärksam!

  66. -Tack. Nu har jag blivit smart.
    -Vad bra!

  67. Här hänger vi i sanden och njuter.

  68. Om man skulle simma för långt ut
    i vattnet-

  69. -och inte kan simma tillbaka,
    vad ska man göra då?

  70. Då vinkar du med armarna i luften.
    Då ser vi på att du behöver hjälp.

  71. Då springer vi ut med en livboj.

  72. Vi simmar ut till dig, och du får
    hänga på livbojen när jag simmar in.

  73. Men om det inte finns en livboj, då?

  74. Ta nåt annat - en åra, en planka,
    en handduk eller en PET-flaska-

  75. -bara det är nåt emellan oss.

  76. -Behövs det nåt emellan oss?
    -Ja, du är i panik där ute.

  77. Då kanske du hänger på mig
    så att jag hamnar under vattnet.

  78. Då behöver två stycken räddas.

  79. Om det är en PET-flaska hänger du
    på den och trycker inte ner mig.

  80. Vad gör ni när vi kommer i land?

  81. Vi lägger dig i framstupa sidoläge
    så att vattnet rinner ur lungorna.

  82. Sen pumpar vi
    så att vattnet kommer ut ur dig.

  83. Om vattnet har kommit in i lungorna
    kan du inte andas.

  84. Vi är i Tylösand och har dragit upp
    en kille ur vattnet.

  85. Vi ringer 112 och ropar på
    en livräddare som kan hjälpa dig.

  86. Har ni varit med om att rädda nån
    på riktigt?

  87. Nej, och det känns ganska skönt.

  88. Man vill ju inte
    att nån ska behöva hjälp i vattnet.

  89. Vi ska tillbaka till Clara och se hur
    det gick då hon hjälpte sin syssling.

  90. När jag tittade upp
    var Ida långt ut i havet.

  91. Jag tänkte
    att hon säkert inte kan simma.

  92. Då gick jag ner för berget
    och hoppade ner.

  93. Jag simmade så snabbt jag kunde.

  94. När jag var framme
    klämde hon fast mig som en bebis.

  95. Hon kunde några simtag, men hon
    var chockad och kunde inte göra nåt.

  96. Jag försökte simma
    så långt intill land som möjligt.

  97. Det var hårt och tufft,
    men det gick bra.

  98. Det var en man
    som förstod att det var allvarligt-

  99. -så han hoppade i
    och tog oss till land.

  100. Ida grät och fick kallsupar.

  101. Mannen sa att hon inte skulle leva om
    det inte vore för den svarta tjejen.

  102. Det var jag, för jag hade svart hår.

  103. Vi åkte hem direkt,
    och jag satte mig i båten.

  104. Jag var fortfarande chockad
    och förvånad över att jag gjorde det.

  105. Efteråt fick du en medalj
    för det här.

  106. Det var väldigt häftigt.

  107. Jag fick en medalj
    och blev jätteglad.

  108. Ha koll på varandra
    och bada inte ensam.

  109. Det är svårt att rädda sig själv och
    det är roligare att bada med andra.

  110. -Eller hur?
    -Ja.

  111. Nu ska vi ha kul. Hej då!

  112. Textning: Jenny Tegnborg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Vid havet

Avsnitt 3 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Programledaren Gurgin Bakircioglu träffar Elsa och Julius som är med i Nippers, Svenska livräddningssällskapets barn- och ungdomsverksamhet, i Tylösand. Där får de lära sig att livrädda och att bada säkert i havet. Vi träffar också Clara i Bohuslän som räddade sin yngre syssling, som råkat komma för långt ut i havet.

Ämnen:
Idrott och hälsa > Rörelse och friluftsliv > Bad och simning
Ämnesord:
Idrott, Livräddning, Simning, Simsport, Sport
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Badsmart

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBadsmart

Simma

Avsnitt 1 av 5

Om hur viktigt det är att kunna simma. Vi träffar Ahmed som berättar om den dramatiska dagen då han räddade en liten kille från att drunkna. Programledare Gurgin Bakircioglu badar med Malin och Nency i poolen där de lärde sig att simma.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBadsmart

Under vatten

Avsnitt 2 av 5

Vi träffar Sandra, som håller på med konstsim och har tränat upp sina lungor så att hon kan hålla andan länge. Programledaren Gurgin Bakircioglu snorklar i Stockholms skärgård tillsammans med marinbiologen Ellen Schagerström. De tittar närmare på växter och djur som man kan stöta på i Östersjön.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBadsmart

Vid havet

Avsnitt 3 av 5

Programledaren Gurgin Bakircioglu träffar Elsa och Julius som är med i Nippers, Svenska livräddningssällskapets barn- och ungdomsverksamhet. Där får de lära sig att livrädda och att bada säkert i havet. Vi träffar också Clara i Bohuslän som räddade sin yngre syssling, som råkat komma för långt ut i havet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBadsmart

På båten

Avsnitt 4 av 5

Programledaren Gurgin Bakircioglu följer med sjöräddaren Sara Ljungberg på en tur i Stockholms skärgård, där han får veta mer om båtvett och sjösäkerhet. Vi träffar Marcus som har bott nära vattnet i hela sitt liv och får följa med när han och kompisen Oskar åker ut på en fisketur med båt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBadsmart

Isen

Avsnitt 5 av 5

Vad ska man tänka på innan man går ut på en frusen sjö? Programledaren Gurgin Bakircioglu testar hur det är att gå igenom isen och att ta sig upp ur en vak med isdubbar. Vi får dessutom följa med Lisa på en utflykt med långfärdsskridskor på en spegelblank is.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola f-3 & idrott och hälsa

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Slappis

Sköldpadda

Julia Messelt och tre barn gör avslappningsövningar och vilar i Slappislandet. Den här gången är barnen utklädda till sköldpaddor och övar på att simma med stora arm- och axelrörelser när de flyter på sina skal.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tisdagskollen med Farzad

Simon har grym koll på fotboll

11-åriga Simon från Göteborg berättar om sitt största intresse, fotboll.

Fråga oss