Titta

Aktivismens tid

Aktivismens tid

Om Aktivismens tid

Aktivismens tid är en dokumentärserie som visar att demokrati är något som hålls vid liv av vanliga medborgare. Här möter vi aktivister som på olika sätt engagerar sig i sina hjärtefrågor.

Till första programmet

Aktivismens tid : MeningenDela
  1. Därför är jag aktivist...

  2. Meningen med livet kan inte vara
    att bara bry sig om sig själv.

  3. Därför handlar den här serien om
    aktivism även om att hitta mening.

  4. Vi möter 16 personer över hela världen
    som har funnit sin mening.

  5. Man behöver inte resa långt för att
    hitta dem. När vi filmade i Mexiko-

  6. -hände det samtidigt saker
    i vårt eget kvarter i Sverige.

  7. Nästa: Kärrtorp.

  8. Alla vi har svart.

  9. Då kan jag ha sneakers.
    Jag tänkte ha högklackat.

  10. -Det tycker jag är coolt.
    -Högklackat eller sneakers?

  11. Shit, 40 minuter!

  12. Sjukt. Det var nyss ett halvår sen.

  13. Före Kärrtorp
    var jag en helt annan människa.

  14. Jag var som i en liten fyrkant
    i den materialistiska världen-

  15. -där man bara tänker på kläder
    och utseende.

  16. Man ska vara snygg,
    man ska få uppmärksamhet av killar.

  17. Men efter Kärrtorp
    var inget av det där viktigt längre.

  18. Nu behövde jag göra det här
    för min egen överlevnads skull-

  19. -när nazister går runt på min skola och
    mina gator.

  20. Hakkorsen var
    på hela den här fasaden.

  21. "Hej, Kärrtorps gymnasiums ledning. Mitt
    namn är Julieta Cederlöf."

  22. "Julieta döptes jag till p.g.a.
    att mamma är invandrad från Chile."

  23. "Cederlöf är mitt efternamn
    då min pappa är född svensk."

  24. "Förra veckan kom det ut
    att tre ungdomar i 17-25-årsåldern"-

  25. -"hade blivit misshandlade av nazister i
    Kärrtorp och Björkhagen."

  26. "Jag frågade min lärare
    varför ingen hade uppmärksammat det."

  27. Ledningen försöker tysta ner det här för
    att ingen ska bli rädd.

  28. Ni kan inte tysta ner det som händer!

  29. På söndag den 15 december 2013 kommer vi
    att hålla en demonstration...

  30. "...som börjar i Kärrtorps centrum."

  31. "Det är viktigt att eleverna
    får reda på det och kan delta."

  32. "Det här är vår framtid.
    Vad ni lär oss är vår framtid."

  33. "Mvh, Julieta Cederlöf."

  34. Jag möts av det här: "Vi ska åtgärda det
    här." Jag glömmer aldrig handen.

  35. Jag kände mig dum,
    för jag trodde att jag överreagerade.

  36. Jag förväntade mig inte
    att vara på förstasidan.

  37. En kompis skrev: "Det är väl du?"

  38. Jag såg så liten och oskyldig ut,
    men det är okej.

  39. Vad står det?

  40. Att jag vill fortsätta
    det antirasistiska arbetet-

  41. -och att det är viktigt
    att informera och sprida kunskap.

  42. Det här kom i DN förra veckan.

  43. Det här är föreställningen
    som vi gör tillsammans.

  44. Efter allt det här
    var det mycket stress.

  45. Jag hade svårt att sova. En natt visste
    jag inte vad jag skulle göra-

  46. -men när klockan slog sex hade jag
    en idé om att göra en föreställning.

  47. Jag vill göra nåt för ungdomar
    som vi gör tillsammans.

  48. Herregud... - Hon ska ha den spoten.

  49. Efter klottret på vår skola ordnades det
    en demonstration här i Kärrtorp.

  50. Min första demonstration.

  51. Vi var 500 stycken.

  52. Det var jättebra stämning.

  53. Efter ett tag kom nazisterna därifrån
    och attackerade demonstrationen.

  54. "Där kommer de!"
    Vi såg rök, och folk började skrika-

  55. -och små barn grät för att
    de skildes från sina föräldrar.

  56. Jag och min farmor backade först.

  57. Sen sa farmor: "Nej, vi går fram."

  58. Jag märkte hur hela folkmassan
    rörde sig framåt.

  59. Och jag hörde:
    "Inga nazister på våra gator!"

  60. Det fanns sån kraft i de orden-

  61. -och folk grät och var upprörda.

  62. Men vi gick framåt tillsammans.

  63. Känslan när nazisterna, som hade kastat
    flaskor på oss, backade...

  64. Jag kan inte förklara känslan, men jag
    fick rysningar i hela kroppen.

  65. Det jag gjorde var lite konstigt,
    för jag är ganska blyg.

  66. Jag ställde mig på muren och skrek-

  67. -och tittade nazisterna i vitögat.

  68. Där började nog kampen
    som jag håller på med i dag.

  69. Folk som känner mig vet att jag
    är "Sex and the city"-fanatiker.

  70. Första säsongen. Säsong två...

  71. Man inbillar sig
    att man är de här karaktärerna.

  72. Hur känns det att bli aktivist?

  73. Jag kan inte förklara det.
    Man blir glad och känner sig pigg.

  74. När man vaknar är det som att jag vaknar
    för att jag ska göra en sak.

  75. Det hjälpte mig väldigt mycket-

  76. -för jag mådde dåligt länge.
    Men när jag började med politiken-

  77. -var det som om alla mina problem, mina
    tonårsproblem, försvann.

  78. Så länge det gjorde mig glad
    valde jag att fortsätta-

  79. -och jag hoppas att jag kommer
    att göra det tills dagen jag dör.

  80. Är aktivism en mirakelkur?

  81. Jag skulle säga det.

  82. När man gör nåt för samhället
    och för sig själv och sina vänner-

  83. -nåt bra som man kan vara stolt över-

  84. -kan man absolut kalla det
    för mirakelkur.

  85. Hon tar vardagskampen
    tillsammans med sin elevkår.

  86. Välkommen upp, Julieta!

  87. Linje 17 mot rasism ville att jag skulle
    tala på demonstrationen.

  88. Det var det coolaste jag har gjort,
    att stå framför 20 000 människor-

  89. -ett gäng grannar
    som sa nej till nazisterna.

  90. Kampen för freden och den
    internationella solidariteten.

  91. Kampen för ett öppet och fritt Sverige
    utan rasism-

  92. -är vår skyldighet.

  93. Folk tror att fascismen och nazismen dog
    ut med andra världskriget.

  94. Men man möter den på sin skola och
    på gatan när folk blir misshandlade.

  95. Ett fascistiskt parti
    har 25 % i Frankrike.

  96. De har 10 % i Sverige.

  97. Och de finns i nästan hela Europa.

  98. Det ser jag som ett jättestort hot.

  99. Det här är Julieta.
    Nu ska jag träffa min gammelfarmor.

  100. -Hej, Nanita.
    -Hej, min flicka.

  101. Nana var med på allt det här.

  102. Här är jag under hungerstrejken
    och journalisterna intervjuar mig.

  103. Och där är min man Vitito.

  104. Dödade de honom på natten?

  105. Tog de honom med sig? Vart?
    Vad gjorde de med honom-

  106. -och de 3 000 personerna
    som är försvunna i Chile?

  107. Fascismen är det värsta som finns.

  108. Oskar! Kom, vi har inte tid.

  109. Det är för få som försöker.

  110. Det är för mycket: "Jag kan inte,
    jag vet inte hur man gör."

  111. Försök, och om det inte är din grej, så
    fine. Men...

  112. ...adrenalinet kommer att få dig
    att vilja fortsätta.

  113. När man möter andra som tänker som du
    känner man gemenskap-

  114. -och vill fortsätta för att
    man inte är ensam som man trodde.

  115. Man kan inte förändra världen ensam.

  116. Inga rasister på våra gator!

  117. Toppen! Natalia?

  118. Bra, det är det vi ska köra nu.

  119. Det här är för att motivera andra-

  120. -och visa vad vi har varit med om
    och vad vi gör åt saken.

  121. Vi har haft tre intensiva dagar
    då vi har jobbat med scenerna-

  122. -och det är nåt.
    Alla här är inte politiskt aktiva.

  123. Men de har gjort det på ett sätt
    som de tycker är kul-

  124. -för att inspirera andra
    genom konst och skådespel.

  125. Man kan alltid använda sina hobbyer
    för att göra bra saker.

  126. Nu borde det vara okej.

  127. Har du förlorat några vänner
    på grund av ditt engagemang?

  128. Jag har inte förlorat några vänner, men
    jag har glidit ifrån dem.

  129. I varje samtal vill jag bara
    prata om det jag håller på med-

  130. -eller om nåt som har hänt i Syrien
    eller Palestina.

  131. Jag vill berätta om rasistiska saker som
    har hänt på klubben-

  132. -men det blir tomt
    när jag pratar med dem.

  133. Man har inte så mycket gemensamt längre.

  134. Jag pratade om kläder och killar förut,
    och nu om helt andra saker.

  135. Jag kan bli irriterad
    när folk pratar om saker-

  136. -som inte är relevanta
    för vårt samhälle-

  137. -eller för förändringen
    som jag vill se.

  138. -Om det blir bra...
    -Det kommer att bli bra.

  139. Många kompisar kommer,
    så jag hoppas förändra deras syn.

  140. De här berättelserna
    går in i hjärtat på ett annat sätt-

  141. -än när jag pratar med dem.

  142. Jag hoppas absolut
    på nån typ av förändring.

  143. Men man kan aldrig garantera nåt.

  144. Jag får adrenalin i kroppen
    när jag gör nåt bra.

  145. Jag kan inte prata för alla,
    men många känner nog som jag.

  146. Men det här är nåt nytt. Det här
    med teater har jag aldrig gjort.

  147. Vi är 16 ungdomar.
    Åtta har aldrig stått på scen förut.

  148. Fyra av oss
    pratar två olika språk hemma...

  149. Det var klotter på vår skola och i
    området där vi är fem dagar i veckan.

  150. Rasism är att inte få anställning p.g.a.
    sitt namn.

  151. Att inte ens få komma till intervju
    p.g.a. sitt namn.

  152. Tala, reagera, känn.

  153. Tala, reagera, känn dig fri.

  154. Engagerade människor finns överallt.

  155. Det kan vara en granne, en kompis, en
    kollega eller en farmor. Min farmor.

  156. Hej!

  157. Det är lördagen den 16 augusti.

  158. Jag befinner mig på Rabintorget
    i Tel Aviv.

  159. Det är en demonstration mot kriget.

  160. Att inget göra hjälper förstås inte.
    Att göra nåt kanske hjälper.

  161. Vad väljer då jag att göra?

  162. Jag väljer att försöka göra nåt.

  163. Känner du dig yngre i huvudet
    än i kroppen?

  164. Ja, mycket.
    Väldigt, väldigt mycket yngre.

  165. Det är det som är det svåra.

  166. I huvud och hjärta-

  167. -är jag inte beredd att slå mig ner.
    Jag vill flyga.

  168. Vad är det du vill höra från mig?

  169. -Är den på?
    -Ja.

  170. Vad är det du vill höra?

  171. Nu ringer det.

  172. Hallå?

  173. Hej, Pnina. Jag ville bara höra
    att allt var okej med dig.

  174. Jag är okej. På morgonen hade jag
    att göra eftersom Jurgen ramlade.

  175. Klockan sex på morgonen kom han
    till mig med ett sår i huvudet.

  176. Jag blev ganska trött av det,
    men vad ska man göra?

  177. Jag åker fortfarande till Västbanken
    varje lördag för att ge vård.

  178. Vi åker till en ny by varje vecka.

  179. Jag har inte missat en enda lördag.

  180. Religiösa människor
    går till synagogan varje lördag-

  181. -och jag åker
    till de ockuperade områdena.

  182. Jag gick med i organisationen
    Physicians for Human Rights 2002.

  183. Jag fick göra nåt som hade med
    mitt yrke som sjuksköterska att göra.

  184. Jag kan en del arabiska, och vi
    visar solidaritet med palestinierna.

  185. Det är inte mycket. Det är som
    en droppe vatten på en varm sten.

  186. Men det är vad jag kan göra.

  187. Jag ville ta värvning
    och bekämpa ockupationen.

  188. Britternas ockupation av Palestina.

  189. Men de sa att jag var sjuksköterska och
    inte alls skulle ta värvning-

  190. -utan arbeta på Hadassahsjukhuset
    i Tel Aviv.

  191. Det var bland det mest traumatiska
    som jag nånsin har varit med om.

  192. Jag såg unga män...

  193. De hade inte blivit män än.
    De var 17-18 år.

  194. De var svårt skadade, och min uppgift
    var att ta hand om dem.

  195. Jag fick se mycket lidande
    och mycket blod.

  196. Det gjorde utan tvekan intryck på mitt
    liv och stärkte mig i min uppfattning-

  197. -att krig inte är en lösning.
    Jag måste göra allt jag kan-

  198. -för att förhindra krig
    och lidandet det orsakar.

  199. Jag har försökt.

  200. Hur gick det?

  201. -Vad då?
    -Med att förhindra krig.

  202. Det gick inte.

  203. Det har utkämpats otaliga krig
    i den här regionen.

  204. Bomber, dödande, ockupationer...

  205. Man kan lätt bli desillusionerad-

  206. -eller bli apatisk
    på grund av det som händer.

  207. För det man önskar ska hända
    händer aldrig.

  208. Det finns de som tycker att jag är
    en idiot och helt jävla störd i huvudet.

  209. De frågar: "Vad uppnår du
    genom att göra allt det här? Ingenting."

  210. Jag svarar: "Jag måste försöka."

  211. Jag känner ett behov.
    Det är absolut nödvändigt för mig.

  212. Jag menar inte att alla andra ska göra
    likadant, även om jag önskar det.

  213. Men sån är jag.

  214. Jag simmar. Jag försöker träna gympa.

  215. Jag försöker hålla mig
    i så god form som möjligt-

  216. -för att kunna göra alla saker jag vill.

  217. Men de blir färre och färre.

  218. Hon behöver komma till läkare snabbt.
    Hon har diabetes.

  219. Säg mig, vad heter du? Ditt namn?

  220. Så där. Varsågod.

  221. Tack gode Gud, vi är klara!

  222. Jag ska säga dig en sak:
    Arbete ger hälsa.

  223. Det här är underbart.

  224. -Vad sa du?
    -Hur många pojkar och flickor har du?

  225. Jag har en pojke och en flicka.
    Det är allt.

  226. Lilla vännen... Vänta, vänta.

  227. Här finns en till.
    Jag vet inte om den lever.

  228. Vi måste ge dem flugor.

  229. Vi kom hem och hann inte ens vila.

  230. Plötsligt såg vi
    att fågelboet hade ramlat ner.

  231. Men vi hittade tre levande fågelungar.

  232. De kan inte flyga än.

  233. Det finns en sopkvast där borta.
    Vi får lägga dem här.

  234. -Kan du hämta?
    -Ja.

  235. Då fick vi idén att ta en liten korg-

  236. -och hänga den
    precis där boet hade varit.

  237. Bara inte katterna...

  238. Inte nog med att du hjälper
    de ockuperade och katterna.

  239. Nu stackars fåglar som har ramlat ner.
    Vad ska man göra?

  240. Hur är det med ditt huvud?

  241. Inte nog med ockuperade områden
    och fåglar, jag har ditt huvud också!

  242. Det vill jag att du ska titta på.

  243. Det finns jobb!

  244. -Är Pnina eller Israel äldst?
    -Jag.

  245. Han är 88 år.

  246. -Vad då?
    -Du.

  247. -Du är 88 år och jag fyller 91.
    -Jag är faktiskt 89 år.

  248. -Vilket år föddes du?
    -1925.

  249. Det svider, eller hur? Jag är ledsen.

  250. Det är min sadism som löper amok nu.

  251. Då så. Nu sätter jag på en sån här.

  252. Vackert!

  253. Vacker som månen.

  254. Glänsande som stjärnorna.

  255. Vad säger du om att hon åker till
    de ockuperade områdena varje vecka?

  256. Jag tror att det är väldigt viktigt.
    Mer för henne än för dem.

  257. Det är inte bara
    att hon åker och hjälper till.

  258. Hon får också styrka av det.

  259. Hon vet att hon ska åka varje lördag-

  260. -och det är väldigt viktigt.

  261. Att man har en uppgift
    och inte bara sitter som en idiot.

  262. Vad kommer du att göra när du
    inte längre kan åka till Västbanken?

  263. Det vill jag inte tänka på.

  264. Vet du vad som kommer att hända
    i morgon? Jag kanske dör i sömnen.

  265. Ser ni berget?
    Det är berget i närheten av Nablus.

  266. Till det området åker vi
    med vår läkarorganisation.

  267. Folk bor där.

  268. Hur kändes det
    när muren byggdes vid dig?

  269. Jag blev arg.

  270. De håller på att bygga
    en delande mur runt Palestina-

  271. -så att israelerna aldrig ska få
    ögonkontakt med palestinier.

  272. Titta, titta, Tigran!

  273. -Vad händer?
    -Två fåglar, en på varje sida i boet.

  274. Textning: Sofia Sundqvist
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Meningen

Avsnitt 1 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Kan aktivism vara ett sätt att hitta mening i livet? Den 18-åriga studenten Julieta Cederlöf startade protester mot nazistiskt klotter på sin gymnasieskola. Hon upptäckte att kampen mot rasism fick henne att må bra. Vi möter även Pnina Feiler som är 91 år och sjuksköterska. Hon ser ingen mening med att leva om hon inte kan hjälpa andra, och hon gör därför allt för att känna sig aktiv.

Ämnen:
Samhällskunskap > Demokratiska fri- och rättigheter, Samhällskunskap > Politik och statskunskap > Politiska ideologier, val och partier
Ämnesord:
Demokrati, Politik, Politiska aktivister, Politiskt deltagande, Samhällsvetenskap, Statskunskap
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Aktivismens tid

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Meningen

Avsnitt 1 av 8

Kan aktivism vara ett sätt att hitta mening i livet? 18-åriga Julieta upptäckte att kampen mot rasism fick henne att må bra, och 91-åriga Pnina ser ingen mening med livet om hon inte kan hjälpa andra.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Staten

Avsnitt 2 av 8

Vad gör man när staten inte fungerar? Lågstadieläraren Citlali Perez har varit med och byggt upp ett en lokal medborgarpolis och ett alternativt rättssystem. Libertarianen Jody Underwood vill förverkliga sin dröm om ett liv fritt från staten.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Ledaren

Avsnitt 3 av 8

Vilken roll spelar ledaren för aktivismen? Fysikern och ekoaktivisten Vandana Shiva leder det globala motståndet mot genmodifierade och patenterade frön. Skådespelaren Bill Talen blev präst och predikar mot konsumtionssamhället.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Känslan

Avsnitt 4 av 8

Hur hanterar aktivisten de starka känslor som föds av framgång och bakslag? Vi möter Merima Grbic som är uppfylld av hoppet om en bosnisk vår och Nasreen Aljanabi Larsson som från exil tvingats se på när den syriska revolutionen förvandlats till en blodig konflikt.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Kunskapen

Avsnitt 5 av 8

Hur kan kunskap omsättas i aktivism? Vi möter hackern och internetaktivisten Ahmet Sabanci. Han använder sina datakunskaper för att uppmärksamma internetcensuren i Turkiet. Vi träffar också arkitekten Muhammed Rezwan som byggt upp ett system av flytande skolbåtar som ett svar på klimathotets utmaningar.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Priset

Avsnitt 6 av 8

Vad är aktivismens pris? Vi möter eldsjälen Roegshanda Pascoe som bor i en fattig förort till Kapstaden. Genom sitt arbete med klimatfrågan har hon fått farliga fiender. Vi möter även studenten och vapenvägraren Uriel Ferera som hittar kraft i den judiska tron, detta hjälper honom att uthärda de fängelsestraff som han har döms till.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Verktygen

Avsnitt 7 av 8

Vd:n Ricken Patel startade aktivistsajten Avaaz som har blivit världens största nätverk för politiskt påverkansarbete. Aleya Akter blandar nya och gamla metoder i sin kamp för textilarbetarnas rättigheter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Kärleken

Avsnitt 8 av 8

Är aktivism ett sätt att uttrycka kärlek? Vi möter hemmafrun Guadalupe Gonzalez som har lagat mat till förbipasserande migranter varje dag i 17 år. Vi får också träffa aktivistparet Paul och Brian som hittade kärleken i kampen för homosexuellas rättigheter i Afrika.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Nyanländ

Viktigt att veta om asyllagen

Om asyllagen. Vad är det viktigaste att veta om asyllagen? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - tänka mot strömmen

Icke-våldsprincipen

Jag tror att vi behöver återvända till Gandhi. Inte som en halv-gud, utan som en person som med sina fel och brister lade ner en fruktansvärd energi och fokus på ett speciellt sätt att bedriva politik på i konflikter. Det säger Stellan Vinthagen, professor i icke-våld och civil olydnad. Gandhis idéer är ett slags hjärta av vad det innebär att kämpa för de frågor som man betraktar som heliga, viktiga och sanna, i en värld där människor har väldigt olika uppfattningar.