Titta

Aktivismens tid

Aktivismens tid

Om Aktivismens tid

Aktivismens tid är en dokumentärserie som visar att demokrati är något som hålls vid liv av vanliga medborgare. Här möter vi aktivister som på olika sätt engagerar sig i sina hjärtefrågor.

Till första programmet

Aktivismens tid : StatenDela
  1. Därför är jag aktivist...

  2. Jag har sett dem på torgen i Bogotá,
    Buenos Aires och Mexico City.

  3. Foton på folk som har försvunnit
    eller mördats av polis och militär.

  4. "Crimenes de estado",
    alltså statsbrott.

  5. Ett ord vi inte har på svenska. Här
    tar vi för givet att staten är god.

  6. Vad sker i ett samhälle när staten
    inte uppfyller sina skyldigheter?

  7. Eller när den utgör ett hot?

  8. Situationen här i landet just nu...

  9. Den stora fattigdomen...

  10. ...diskrimineringen...

  11. ...arbetslösheten...

  12. ...utvandringen.

  13. De mördade kvinnorna...

  14. Knarkmaffian
    som har infiltrerat polisen...

  15. ...och institutionerna.

  16. Korruptionen och brotten
    mot de mänskliga rättigheterna.

  17. Vi litar inte längre
    på institutionerna och politikerna-

  18. -som lurar oss
    och inte håller sina löften.

  19. Staten finns inte längre. Den slutade
    fungera får många år sen.

  20. Folket visste inte
    vad man skulle ta sig till.

  21. Såja.

  22. Det här är mitt klassrum
    sen tre år tillbaka.

  23. Jag och mina elever
    har försökt göra fint härinne.

  24. Vi försöker hålla det rent,
    men det blir dammigt fort.

  25. Hej. Jag heter Citlali.

  26. Det vi ser nu
    är ursprungsbefolkningens byar-

  27. -på den allmänna marken
    som utgör Temalacatzingo.

  28. Den tillhör Nahuatl-folket.

  29. Den också. Det blir bra.

  30. -Är det nån som har tejp?
    -Så att vi kan sätta upp den.

  31. Vi ville inte vänta på att en familje-
    medlem skulle dö...eller råka illa ut-

  32. -innan vi gjorde nåt.
    Det är nu det gäller.

  33. Vi bestämde oss för att organisera oss
    och stå för vår egen säkerhet.

  34. Vi beslutade oss
    för att ta vårt öde i våra egna händer.

  35. Vi är folkets medborgarpolis.

  36. Det här är mina elever.

  37. De brukar inte vara så här allvarliga
    men just nu har de prov.

  38. Därför är de så här allvarliga.

  39. I dag firar vi ettårsdagen-

  40. -av bildandet av
    folkets medborgarpolis.

  41. Det är en glädjens dag-

  42. -eftersom vi firar
    ett gemensamt livsprojekt.

  43. Alla har bidragit
    och känner sig delaktiga.

  44. Vi är glada
    eftersom projektet har gett resultat.

  45. Vi kämpar för en förändring nerifrån,
    på fredlig väg.

  46. Men om ni är fredliga,
    varför har ni då vapen?

  47. Det är en fråga som vi brukar få.

  48. Vapnen är symboliska.
    Vår rörelse är fredlig-

  49. -för vapnen tjänar bara-

  50. -för att skrämma bort kriminella.

  51. Vi vill utveckla våra samhällen
    med fredliga medel.

  52. Vi genomför workshops
    och bekämpar våldet.

  53. Först inom familjerna
    och sen inom samhället i stort.

  54. Ända sen jag var liten flicka-

  55. -ville jag delta i samhällsförändringen.

  56. Jag blev kanske påverkad
    av mina lågstadielärare.

  57. De sjöng alltid sånger
    om att folket skulle organisera sig.

  58. Jag är mexikan, en slav under mitt land

  59. Det förbannade samhället...
    Begraver oss levande

  60. "Lagen" är de rikas ord...
    Nåt i den stilen.

  61. Alla blir vi utnyttjade
    Av de förbannade utlänningarna

  62. Jag minns den sången.

  63. Vi gör det här när det behövs.

  64. Om vi får veta att vi behövs
    mitt i natten så kommer vi.

  65. Tidiga morgnar också.
    Vi har inga fasta tider.

  66. Vi är alltid redo.

  67. Militären och staten
    besvarade vårt arbete-

  68. -med förföljelse och förtryck.

  69. När vi började
    kom de hit till Temalacatzingo.

  70. Ungefär där fotbollsplanen ligger.

  71. Vi undrade varför de hade kommit hit.

  72. Vi hade bett om hjälp i flera år,
    men de kom aldrig.

  73. Vi frågade
    varför de hade kommit hit.

  74. Det enda svar vi fick
    var att de var lagen.

  75. Jag vet inte vad de menade med det.

  76. De sa
    att våra tröjor inte betydde nånting.

  77. Vi sa att vi skötte säkerheten här
    och inte behövde dem.

  78. Kan ni... Bara en liten bit.

  79. Allihop. Då blir det mer ljus.
    - Ja, ni också.

  80. -Perfekt.
    -Det var bättre.

  81. Vill ni ta makten?

  82. Nej, vi vill inte ta makten.

  83. Vi vill att folket
    ska utöva sin makt underifrån.

  84. Vi kallar det folkligt självstyre.
    Man bygger upp underifrån.

  85. Man ska bygga upp makt,
    inte ta den. Så ser vi på saken.

  86. Det handlar inte om
    att ersätta en person med en annan.

  87. Vi anser
    att man måste börja nerifrån och upp.

  88. Här hemma, därborta
    går kampen vidare!

  89. Här hemma, därborta
    går kampen vidare!

  90. Ett folk som står enat
    kan aldrig bli besegrat!

  91. Om nån begår en kriminell handling-

  92. -tar vi personen i förvar-

  93. -utan att skada personen fysiskt
    eller känslomässigt.

  94. Du begick ett brott.
    Vi vill att du blir omskolad-

  95. -och blir en redbar person
    för din familjs och samhällets skull.

  96. Du ska bli en ärlig person.

  97. Kamrater i medborgarpolisen.

  98. Låt oss ägna all vår kraft-

  99. -åt att skydda våra familjer-

  100. -våra byar, vägar, skogar och vår mark.

  101. När jag kände att jag
    ville bidra till förändring-

  102. -började jag med det
    som ni kallar för aktivism.

  103. Jag vet inte om jag skulle kalla det så,
    men jag deltog i samhällsförändringen.

  104. Jag har en vän som är feminist.

  105. Tack vare henne har jag börjat
    värdesätta mig själv som kvinna.

  106. Många kvinnor har bidragit genom
    historien utan att uppmärksammas.

  107. Folk sa: "Du som är bra på så mycket,
    varför gör du inget?"

  108. "Ja, varför inte?"

  109. Leve folkets medborgarpolis!

  110. Leve det organiserade folket!

  111. Enligt våra regler
    ska man vara arton år eller äldre.

  112. Men man får inte vara gammal.

  113. Är man i god kondition
    och orkar gå och göra vissa övningar-

  114. -kan man
    gå med i folkets medborgarpolis.

  115. Varför är det viktigt
    att alla kan vara med?

  116. Det råder jämlikhet inom vår poliskår.
    Vi är alla värda lika mycket.

  117. Det råder respekt
    mellan män och kvinnor.

  118. Vi är ett kollektiv och alla kan bidra.

  119. Det kommer ingen utifrån
    för att rädda dig.

  120. Vi måste göra det själva,
    där vi befinner oss.

  121. På universiteten,
    i skolan och i hemmet. Var vi än är.

  122. Prata, reagera, känn.

  123. Prata, reagera, känn dig fri.

  124. Vissa kämpar inte för en bättre stat
    utan för en mindre.

  125. De är beredda att flytta och starta
    nya liv för att undkomma staten.

  126. Jag föddes och växte upp i Brooklyn.
    Så jag är en stadstjej.

  127. Jag passade inte riktigt in där,
    men förstod inte varför.

  128. I städerna finns de människor
    som vill att staten styr mer.

  129. Jag vill hellre leva i frihet.

  130. Jag såg en annons
    om "The Free State Project"-

  131. -och då kände jag och min make att
    det var äventyret vi hade pratat om.

  132. Jag vet inte
    varför jag behöver ett vapen.

  133. Många undrar: "Men vägar, då?"
    Vi bygger egna vägar. Det funkar.

  134. Det kan alla göra.

  135. -Ja, jag ville också fråga er...
    -Det är nog bättre om du...

  136. -...om jag håller tyst?
    -Ja.

  137. Projektet försöker få 20 000 personer
    till New Hampshire-

  138. -så vi kan förändra ett litet ställe-

  139. -med avseende på handel,
    utbildning och ekonomi.

  140. Jag heter Jody. Här är min make Ian.
    Jag ska klippa honom.

  141. Och...vi ska prata om frihet. Så där...
    - Vad vill ni prata om?

  142. Jag är inte så erfaren, vilket syns.

  143. Jag måste göra det här.

  144. Är det svårt att anpassa sig
    till det här?

  145. Att anpassa sig? För en del är det det.

  146. Och jag visste inte hur det skulle gå
    när jag kom hit. Men det var inte svårt.

  147. Okej. Nu har vi döda höns.

  148. -Båda två?
    -Ja.

  149. Varför flytta i stället för
    att försöka förändra er omgivning?

  150. En vanlig fråga. Om man bor i Texas,
    så är det så stort.

  151. Man måste samla massor av folk
    för att kunna förändra.

  152. Och folk försöker. De flyttar nog hit
    till sist. Jag hoppas det.

  153. Det måste finnas en kärna
    på samma ställe-

  154. -en viss kritisk massa,
    för att kunna förändra.

  155. Många är för aggressiv aktivism,
    men många jobbar inom systemet.

  156. Så, en del personer
    går varje dag 16.20 in i en park-

  157. -och tänder en joint.

  158. De vill visa att det är korkat
    att det är olagligt att röka marijuana.

  159. Jag sitter i styrelsen för vårt projekt.

  160. Och det är inte...aktivism
    på det vanliga sättet.

  161. Jag går inte ut på gatorna
    och demonstrerar.

  162. Jag åker på konferenser
    och pratar om det här livet.

  163. Många kommer på besök och ser
    hur vi lever och vill också vara med.

  164. Jag jobbar inom systemet. Jag röstar
    på folk som vill samma sak som jag.

  165. Om några år inser jag nog
    hur meningslöst det är.

  166. Just det. Aj! Kan du höja den
    så jag slipper komma under vattnet?

  167. Tar du en?

  168. När jag drar några av idéerna
    kring projektet-

  169. -för vänner som inte bor här
    eller har liknande ideal-

  170. -säger de: "Ingen har gjort det förut.
    Varför gör ni det?"

  171. De kan vara vetenskapsmän.
    Då säger jag:

  172. "I forskningen är det väl precis då man
    ska göra det och se om det fungerar?"

  173. Det är ett stort experiment.
    Och det är...spännande.

  174. Vad innebär frihet för dig?

  175. Vad innebär frihet för mig?

  176. Det är som att dansa.
    Då känner jag mig fri.

  177. Med rätt partner och i rätt stund.

  178. Det är ett löjligt exempel, men då
    säger ingen åt mig vad jag ska göra.

  179. Jag tar med det.

  180. Låt den vara. Låt den vara.

  181. Vi har anklagats
    för att vilja ta över delstaten.

  182. De tror att vi vill skapa
    ett libertarianskt paradis.

  183. Men att ta över är fel.
    Vi vill övertyga.

  184. Vi vill inte tvinga nån till nåt.
    Det ingår i vår icke-aggressionsprincip.

  185. Vi vill övertyga folk
    om att det här är rätt-

  186. -att vi lever fritt, bekvämt och lyckligt.

  187. Utan tvång, varför rädslan?

  188. -Men ni tar hit mycket folk.
    -Varför är det hotfullt?

  189. För att de ställer upp i valet?
    De som bor här röstar.

  190. Ingen tvingas att rösta på oss.

  191. Vi kan leva bra och ansvarsfulla liv-

  192. -utan att vänta oss
    att staten tar hand om oss.

  193. Varför skulle de? Vem är de?

  194. De känner inte till våra liv,
    val eller värderingar-

  195. -så att ta beslut åt nån annan
    är föraktligt. De vet inte vem vi är.

  196. -Varför?
    -Alla är olika.

  197. Man kan inte veta vad som är bäst
    för andra. Det vet bara de.

  198. -Kan New York fungera?
    -Vad gör de styrande för staden?

  199. De sköter tunnelbanan.
    Den kan väl vara privat?

  200. Jag säger inte "Inget styre",
    utan så lite som möjligt.

  201. Libertarianer har ofta konservativ syn
    på ekonomin och liberal på samhället.

  202. Är du homo och vill gifta dig? Gör det.
    Varför ska staten bestämma det?

  203. Varför säger staten åt oss
    vad vi ska göra?

  204. Partiernas namn antyder vad de vill ha.

  205. Demokraterna vill ha demokrati.

  206. Republikanerna vill ha en republik
    med begränsat statligt styre.

  207. Eller, det var det de ville.
    Nu är de bara...en stor grupp...

  208. Libertarianer vill ha frihet.

  209. Sist jag bodde i en förort,
    i Philadelphia, kände jag mig uttråkad.

  210. Jag visste inte varför.
    Jag hade mycket att göra.

  211. Men när vi flyttade hit insåg jag-

  212. -att det här enkla livet
    verkligen var tillfredsställande.

  213. Saker jag aldrig hade gjort förut,
    som att fälla träd-

  214. -stöpa ljus och göra lönnsirap,
    känns mycket bättre-

  215. -än att bo i en förort
    och tänka på nästa köp.

  216. Oj! Det var som en utmaning.

  217. Gå till dina vänner. Vad gör du här?

  218. Oj, då...

  219. Varför är det viktigt att ha solpaneler?
    Vi bor utanför elnätet-

  220. -och måste alstra el.
    Vi vill inte leva i stenåldern.

  221. Vi vill vara självförsörjande,
    så att ingen kan styra över oss.

  222. Vi styr våra egna liv. Det är frihet.
    Det är en koppling till libertarianism.

  223. Samlar man många människor
    med liknande värderingar på en plats-

  224. -kan man försöka leva som man vill.

  225. Fler och fler flyttar hit och inser
    att vi ska göra det på samma ställe.

  226. Nackdelen är att då kan man
    bomba oss, så är vi borta för alltid.

  227. Om USA blir en polisstat,
    kan det hända.

  228. Vi går ner dit. Okej?

  229. Det anses att vapeninnehav och sport
    hänger ihop.

  230. I USA handlar det om självförsvar.
    Jakten är underordnad.

  231. Ser du den röda pricken?

  232. Om en björn attackerar mig
    är det självförsvar.

  233. Om nån bryter sig in hos mig mitt
    i natten och jag inte vet vem det är...

  234. ...skjuter jag dem.
    Jag tar hand om mig själv.

  235. I länder där man revolterade brukade
    USA avgöra vem som hade rätt-

  236. -och ge dem vapen
    för att bekämpa de andra.

  237. Det behövs vapen för att bekämpa
    dem som har makten-

  238. -om de överskrider sina befogenheter.
    Därav konstitutionens andra tillägg.

  239. Så att vi har de vapen vi behöver,
    om det krävs en revolution.

  240. Om det skulle hända.
    Den här fungerar alltid.

  241. -Ja, alltid.
    -Skjut fort, det är bättre.

  242. När anser du
    att en revolution är berättigad?

  243. Thomas Jefferson sa
    att vi borde revoltera var 20:e år-

  244. -för att hålla makten...på plats.

  245. För att begränsa den makt, som en
    grupp människor har...över andra.

  246. Vad jag anser? Jag vet inte.

  247. Vi skulle inte ha en chans
    mot USA:s armé.

  248. Vi har ju bara vanliga vapen.

  249. -Hur känns frisyren? Lite kort?
    -Fri.

  250. Projektets slogan är:
    "Frihet under vår livstid."

  251. Vi vill gärna uppleva det.

  252. Att få den frihet som är vårt ideal...
    medan vi lever.

  253. Det är för oss, inte för våra barnbarn,
    men de kan njuta av det.

  254. Gör vi det nu,
    kan vi kanske uppnå det.

  255. Jag gör bara fel.

  256. Inte för att ni ser det, men...

  257. Översättning: Lane & Brundin
    www.btistudios.com

  258. Textning: Dan Brundin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Staten

Avsnitt 2 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad gör man när staten inte fungerar? Vi möter lågstadieläraren Citlali Perez som har varit med och byggt upp en lokal medborgarpolis och ett alternativt rättssystem, då hon upplevde att staten inte längre uppfyllde sina skyldigheter. Vi möter även utbildningsvetaren Jody Underwood som är libertarian och har flyttat från New York till New Hampshire för att förverkliga sin dröm om ett liv fritt från staten.

Ämnen:
Samhällskunskap > Demokratiska fri- och rättigheter, Samhällskunskap > Politik och statskunskap
Ämnesord:
Demokrati, Politik, Politiska aktivister, Samhällsvetenskap, Staten och människan, Statskunskap
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Aktivismens tid

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Meningen

Avsnitt 1 av 8

Kan aktivism vara ett sätt att hitta mening i livet? 18-åriga Julieta upptäckte att kampen mot rasism fick henne att må bra, och 91-åriga Pnina ser ingen mening med livet om hon inte kan hjälpa andra.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Staten

Avsnitt 2 av 8

Vad gör man när staten inte fungerar? Lågstadieläraren Citlali Perez har varit med och byggt upp ett en lokal medborgarpolis och ett alternativt rättssystem. Libertarianen Jody Underwood vill förverkliga sin dröm om ett liv fritt från staten.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Ledaren

Avsnitt 3 av 8

Vilken roll spelar ledaren för aktivismen? Fysikern och ekoaktivisten Vandana Shiva leder det globala motståndet mot genmodifierade och patenterade frön. Skådespelaren Bill Talen blev präst och predikar mot konsumtionssamhället.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Känslan

Avsnitt 4 av 8

Hur hanterar aktivisten de starka känslor som föds av framgång och bakslag? Vi möter Merima Grbic som är uppfylld av hoppet om en bosnisk vår och Nasreen Aljanabi Larsson som från exil tvingats se på när den syriska revolutionen förvandlats till en blodig konflikt.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Kunskapen

Avsnitt 5 av 8

Hur kan kunskap omsättas i aktivism? Vi möter hackern och internetaktivisten Ahmet Sabanci. Han använder sina datakunskaper för att uppmärksamma internetcensuren i Turkiet. Vi träffar också arkitekten Muhammed Rezwan som byggt upp ett system av flytande skolbåtar som ett svar på klimathotets utmaningar.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Priset

Avsnitt 6 av 8

Vad är aktivismens pris? Vi möter eldsjälen Roegshanda Pascoe som bor i en fattig förort till Kapstaden. Genom sitt arbete med klimatfrågan har hon fått farliga fiender. Vi möter även studenten och vapenvägraren Uriel Ferera som hittar kraft i den judiska tron, detta hjälper honom att uthärda de fängelsestraff som han har döms till.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Verktygen

Avsnitt 7 av 8

Vd:n Ricken Patel startade aktivistsajten Avaaz som har blivit världens största nätverk för politiskt påverkansarbete. Aleya Akter blandar nya och gamla metoder i sin kamp för textilarbetarnas rättigheter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Kärleken

Avsnitt 8 av 8

Är aktivism ett sätt att uttrycka kärlek? Vi möter hemmafrun Guadalupe Gonzalez som har lagat mat till förbipasserande migranter varje dag i 17 år. Vi får också träffa aktivistparet Paul och Brian som hittade kärleken i kampen för homosexuellas rättigheter i Afrika.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Nyanländ

Dåligt behandlad av Migrationsverket

Om Migrationsverket. Vem kan hjälpa mig om jag blir dåligt behandlad av Migrationsverket? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mod

Helle

Trettonåriga Helle berättar om sitt dåliga självförtroende och sin prestationsångest. Ändå väljer hon att sjunga på en scen inför publik. Det är den enda plats där hon känner att hon kan göra vad hon vill.