Titta

UR Samtiden - Normer på nätet

UR Samtiden - Normer på nätet : Normer på nätetDela
  1. Tack! Beata Jungselius heter jag.

  2. Jag är doktorand
    på Göteborgs universitet.

  3. Jag forskar om
    hur vi använder sociala medier-

  4. -framförallt med hjälp av telefonen.

  5. Jag har undersökt hur vi
    tar och delar med oss av bilder-

  6. -på Instagram.

  7. Normer på nätet är ju ett stort ämne.

  8. Det finns mycket spännande att säga-

  9. -men jag kommer att prata
    utifrån min egen forskning.

  10. När jag satte ihop presentationen-

  11. -utgick jag från
    informationstexten om i dag-

  12. -och jag ska fokusera på tre saker:

  13. Vad vi behöver lära oss
    för att kommunicera på nätet-

  14. -olika sociala regler och koder
    som vi behöver ha koll på-

  15. -och "likes", alltså när man
    trycker "gilla" på nåt-

  16. -och hur det hänger ihop
    med normer och sociala koder.

  17. Det vi gör
    när vi kommunicerar på nätet-

  18. -liknar vår kommunikation
    utanför nätet.

  19. Vi tar kontakt med folk, håller
    kontakt med folk på olika sätt-

  20. -och om vi tidigare hade-

  21. -ett fotografi av nån när och kär
    på skrivbordet på jobbet-

  22. -kanske vi nu tar upp telefonen,
    bläddrar igenom Instagram-

  23. -och ser vad dem som vi gillar gör.

  24. I och med nya
    kommunikationsteknologier-

  25. -hittar vi nya sätt
    att dela med oss av vad vi gör-

  26. -och när vi har en smartphone
    med internetuppkoppling och kamera-

  27. -kan vi t.ex. använda Instagram
    för att ta och dela bilder.

  28. Vi har möjlighet att dela med oss
    till många fler än tidigare.

  29. Tidigare satte vi bilder i ett album
    som vi visade upp för några få-

  30. -men nu kan vi visa upp våra bilder
    för hela världen.

  31. Vi har också möjlighet att ta del av
    vad fler människor gör.

  32. Om vi ser på hur vi kommunicerar
    i sociala medier i Sverige-

  33. -ser man några förändringar,
    som har skett de senaste åren.

  34. Vi har vi börjat använda våra mobiler
    mycket mer än tidigare för att surfa.

  35. På bara två år har tiden vi använder
    för att surfa med mobilen-

  36. -tredubblats, vilket är en stor grej.

  37. Vi delar bilder
    mycket mer än tidigare.

  38. Jag såg att 55 miljoner bilder
    delas på Instagram varje dag.

  39. Det är nåt som händer.

  40. Den sociala medie-användningen
    bland svenskar...

  41. Om man ser ett par år tillbaka
    har många fler blivit användare-

  42. -men de två-tre senaste åren
    har ökningen stagnerat.

  43. Tidigare såg vi att det varje år
    var 10 nya procent av befolkningen-

  44. -som började använda sociala nätverk.

  45. Nu ser vi i stället att de
    som använder sociala medier gör det-

  46. -men de som säger att de dagligen
    använder t.ex. Facebook är fler.

  47. Det har blivit
    en större del av vår vardag.

  48. Sen kan man tänka på vad det är
    att använda sociala medier.

  49. Det gör vi på många olika sätt.

  50. Vissa av oss kanske är på Facebook
    men inte delar mycket själva.

  51. Bara 1/3 av Facebook-användarna
    skriver statusuppdateringar.

  52. Det är dubbelt så vanligt
    att läsa som att skriva på Twitter.

  53. Om vi går tillbaka till mina frågor-

  54. -handlade en om vad vi måste lära oss
    för att kommunicera på nätet.

  55. Vi behöver lära oss tekniken.
    Om man ska "instagramma" en bild-

  56. -behöver man förstå
    hur telefonen fungerar-

  57. -man behöver starta ett konto,
    logga in-

  58. -och förstå sociala medier tekniskt.

  59. Sen är det en social aktivitet.

  60. Vi umgås med människor
    och kommunicerar-

  61. -så vi behöver lära oss sociala koder
    och förstå vilka normer som finns.

  62. Det hänger ihop med
    frågan om sociala koder.

  63. En viktig skillnad,
    som man ska tänka på-

  64. -är att det finns mycket vi kan göra
    rent tekniskt.

  65. Vi har möjligheter att dela med oss
    och berätta om allt möjligt-

  66. -men de sociala koderna
    avgör om vi gör saker.

  67. Vi har möjlighet
    att ta otroliga mängder bilder.

  68. Vi kan lägga ut bilder där vi är fula
    och bilder på vårt stökiga hem-

  69. -men vi väljer ut
    vilka bilder vi delar med oss av.

  70. Vi kan skriva om varje steg vi tar,
    men vissa av oss gör inte det-

  71. -för vi vill inte riskera
    att göra folk irriterade-

  72. -och vi vet att man inte ska göra så.

  73. Det visar på att även om vi har
    tekniska möjligheter-

  74. -kommer vi att reglera
    vår användning-

  75. -utefter hur vi vet
    att vi ska bete oss.

  76. Ett sociologiskt antagande är-

  77. -att vi observerar andra människor
    i ett sammanhang som vi vill förstå-

  78. -och härmar andra
    som gör saker på ett bra sätt.

  79. På senare år har en del forskning-

  80. -tittat på sociala medier-användning
    utifrån det perspektivet.

  81. Det är vanligt även där att man
    som ny användare lär sig av andra.

  82. Reglerna ligger implicit.

  83. De finns sällan med
    i användarvillkor.

  84. Det finns
    ingen social instruktionsbok-

  85. -utan vi får snappa upp
    hur andra gör.

  86. Det hänger ihop med
    "likes" och gillanden.

  87. Jag har i min forskning undersökt
    hur folk använder sociala medier-

  88. -och intervjuat många
    som pratade mycket om likes.

  89. Jag blev förvånad, för det är
    en liten gest att trycka på en knapp-

  90. -men det finns mycket mer information
    i gilla-tryckningarna än man kan tro.

  91. En del visste precis hur många likes
    de fått på en bild långt tillbaka-

  92. -och pratade om hur det förhöll sig
    till likes som de brukade få.

  93. Vissa visste precis vilka tider
    som var bäst att lägga ut bilder-

  94. -för att optimera sitt användande.

  95. "Det händer nu, men om jag postar det
    om två timmar får jag fler likes."

  96. Sen hade de ofta en förförståelse för
    vilka som skulle gilla deras bilder.

  97. De visste att vissa människor gillar
    när det är rolig text-

  98. -medan andra tycker om en fin bild.

  99. Flera snuddade vid
    normer och sociala regler.

  100. En kille sa att han visste
    att han kunde gilla mycket-

  101. -och ibland kände
    att han kanske bröt mot normen.

  102. Nån sa att det finns en oskriven lag
    för bilder som man alltid gillar-

  103. -t.ex. bilder på sina bästa vänner.
    Om nån tog en "selfie"-

  104. -var hon angelägen om att gilla den
    för att visa att hon hade sett den.

  105. Sen pratade nån om-

  106. -att när det var uppenbart
    att nån sökte bekräftelse-

  107. -eller ville bli sedd-

  108. -kunde hon lättare kosta på sig
    att gilla den.

  109. Sen pratade vissa om
    hur de relaterade likes de fick-

  110. -till hur personen
    hade gett likes tidigare.

  111. Om nån gav många likes kunde de ge
    några extra likes till den personen-

  112. -för att ge tillbaka.

  113. En annan person pratade om fenomenet
    från ett annat håll.

  114. Om hon fick många likes av nån
    kunde hon bli misstänksam-

  115. -och tro att personen
    var ute efter nåt.

  116. Det visar på att det finns normer
    som man anpassar sig efter.

  117. De exempel jag tog upp handlar om
    likes som man får eller ger-

  118. -men många pratade om
    konsekvensen av att inte få likes.

  119. Vissa sa det lite skämtsamt:

  120. "Det var ju en rolig bild.
    Hur kan ingen gilla den?"

  121. Andra kunde må dåligt
    och ibland ta bort bilder-

  122. -för då var det som om det inte hänt.

  123. En tjej sa att om hon såg
    att hennes vän eller kille-

  124. -hade gillat andras bilder
    men inte hennes, kunde hon känna...

  125. Det var också ett socialt uttryck-

  126. -och ett sätt att säga nåt
    genom en talande tystnad.

  127. En tjej sa
    att hon skulle få många likes senare-

  128. -och förklarade det
    med att hennes vänner var utomlands.

  129. De skulle nog ge likes senare.

  130. Man har ganska stor förståelse för-

  131. -vad likes kan betyda, trots att det
    är en till synes liten grej.

  132. Även om det kan vara
    en tekniskt liten sak-

  133. -som kan se ut som en pyttegrej,
    visar det här-

  134. -att det finns mycket information
    i det. Genom att se på en liten sak-

  135. -kan vi få en god insyn i
    vilka sociala koder som gäller.

  136. Det fanns de som sa
    att en like betydde "gilla"-

  137. -men jag såg att det fanns
    många olika tolkningar-

  138. -på en vid första anblick lik gest.

  139. Eftersom det är
    ett nytt sätt att kommunicera på-

  140. -är reglerna inte helt tydliga än.

  141. Vi lär oss av andra,
    vi ser hur andra gör-

  142. -och snappar upp grejer
    som känns rätt-

  143. -på samma sätt som vi gör när vi
    kommunicerar i andra sammanhang.

  144. Och...

  145. Flera av exemplen
    kanske ni känner igen er i-

  146. -vilket visar
    att även om det inte finns uttryckt-

  147. -i en manual-

  148. -så har vi en bra känsla
    för hur vi ska vara.

  149. Om man bortser från problematiken med
    att vissa sitter bakom en skärm-

  150. -och tycker
    att de då kan skriva vad som helst-

  151. -ser man att vi i mångt och mycket
    tar med det som vi kan utanför nätet-

  152. -och ägnar oss åt det på nätet.

  153. Såsom vi ansikte mot ansikte
    skulle kunna bekräfta vänner-

  154. -genom att säga "Vad fin du är"-

  155. -kan vi göra det på nätet
    genom ett like.

  156. Såsom vi kan bli misstänksamma
    om nån är oerhört inställsam-

  157. -tänker vi att det är nåt lurt-

  158. -på samma sätt
    som om nån ger många likes.

  159. För att sammanfatta lite...

  160. ...handlar det om...

  161. När vi lär oss kommunicera på nätet-

  162. -behöver vi lära oss hur tekniken
    och de sociala koderna fungerar-

  163. -för även om tekniken
    möjliggör mycket-

  164. -rättar vi oss
    efter de regler som gäller-

  165. -och även om vi kan göra många saker-

  166. -är det normer och sociala regler
    som avgör om vi gör det.

  167. Även om små gester som likes-

  168. -kan se tekniskt enkla ut-

  169. -är de det sociala kitt
    som vi också ser utanför nätet.

  170. Det var det. Tack!

  171. Textning: Sofie B. Granqvist
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Normer på nätet

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Beata Jungselius forskar om IT och sociala medier. Hon berättar här om att vi måste behärska nya sociala regler och koder i och med att sätten att kommunicera förändras när teknologin utvecklas. Vi kan dela med oss av vad vi gör till varandra på andra sätt än tidigare och vi kan "gilla" varandras statusar och aktiviteter. Hur hänger detta ihop med nya sociala koder? Inspelat under föredragsserien Akademiska kvartar den 10 mars 2014. Arrangör: Göteborgs universitet.

Ämnen:
Information och media > Internet och digitala medier
Ämnesord:
Databehandling, Datakommunikation, Datanät, Datorer, Etik, IT, Informationssamhället, Informationsteknik, Teknik
Utbildningsnivå:
Högskola

Mer högskola & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Sant eller falskt - vem bryr sig?

Har sanningen blivit alltmer oviktig när vi skapar våra världsuppfattningar? Är bra och övertygande berättelser viktigare än vad som faktiskt hänt? I denna debatt diskuteras även filterbubblor, myter, faktaresistens och konspirationsteorier. Medverkar gör journalisterna Jack Werner och Anders Mildner, kulturgeografen Maja Essebo och idéhistorikern Svante Nordin. Moderator: Andreas Ekström, journalist. Inspelat den 14 mars 2016 på Akademiska föreningen i Lund. Arrangör: Lunds universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - historia

Lars Johan och Wendela, två tidningspionjärer

Lars Johan Hierta startade Aftonbladet år 1830 och startade därmed en ny epok i svensk presshistoria. 1841 anställde han Wendela Hebbe, den första kvinnliga skribenten med fast anställning