Titta

Idrottens himmel och helvete

Idrottens himmel och helvete

Om Idrottens himmel och helvete

Säsong 2. För vem finns ungdomsidrotten? Idrottssverige är fullt av olika mer eller mindre påhittade teorier om hur träning ska bedrivas på bästa sätt och för bästa resultat. Men hur hårt ska eller bör man träna? Hur ska tränare bete sig? Och varför är det så viktigt att vinna? En serie om krossade drömmar, starka känslor och vilka konsekvenser som vuxenvärderingar får för barn- och ungdomsidrotten. Men också om de goda exemplen och de inspirerande tränarna.

Till första programmet

Idrottens himmel och helvete : Tidig gallring och missade stjärnorDela
  1. Fan grabbar. Jag blir så besviken
    på er. Är ni efterblivna?

  2. Inte dribbla med bollen.
    Bollen ska upp till Jocke-

  3. -som kan göra mål. Och bara han.

  4. Det är enkelt att som ungdomstränare
    betrakta sig själv som ett geni.

  5. Det är bara att ta
    sina utvecklade adepter-

  6. -och sen ta hem priser och pokaler.

  7. Programmet handlar om tidig gallring
    och gallerfria världar.

  8. Hej, hej.

  9. Niklas. Vi sågs på X Games
    för tre år sen eller nåt sånt.

  10. Det är svårt
    att få träffa Henrik Harlaut.

  11. Stoppen i Sverige är få och korta-

  12. -men i dag hänger vi med honom
    och hans agent-

  13. -till skateparken
    och hans promenad på röda mattan.

  14. Få svenska atleter
    har en sån stor beundrarskara.

  15. Det märktes innan
    det stora genombrottet.

  16. -Hur är läget?
    -Bra. Jag fick underpoäng...

  17. ...men jag "stompade" två nya trick,
    så jag är glad.

  18. Henrik fick för låga poäng.

  19. Kolla. Har du sett?

  20. 2013 slog han igenom med
    silver i X Games slope style-

  21. -och guld i big air.
    Ett guld han försvarade 2014.

  22. Allt gör du utan tränare.

  23. Hela din karriär
    bygger på dig själv hela vägen.

  24. Jag har inte haft nån riktig tränare.
    Jag har inte varit på "camp".

  25. Följer man nån annan kommer
    man alltid att vara nummer två.

  26. Kopian av den, och den andra kommer
    alltid att vara den största.

  27. Men mina bröder och kompisar är ju
    mina tränare på ett eller annat sätt.

  28. Vi åker och snackar med varann om
    hur man ska göra tricken fetare.

  29. Vad är det här? Du kan ju
    inte köra så här. Det går inte.

  30. Jo då. Varför inte?

  31. Det är ju helt löst.

  32. Jag försöker göra nya trick varje åk,
    och på olika sätt.

  33. Det gör att jag får
    en mycket bredare trickpåse-

  34. -och jag har blivit
    så mycket bättre på allt.

  35. Och sen har jag tur.
    Från det alpina har jag bra åkteknik.

  36. Jag har alltid bra fart.

  37. Det som gör mig framgångsrik
    är helt klart att jag åker mycket.

  38. -Du åker mycket, men du leker mycket.
    -Jag leker egentligen hela tiden.

  39. Det är seriös lek ibland,
    men det är fortfarande lek.

  40. Det blir vanligare att elitklubbar-

  41. -skickar yngre topplag till matcher
    för en äldre årskull-

  42. -för att fostra
    sina framstående spelare.

  43. I våras drogs det till sin spets.

  44. Vi vill inte möta hårt toppade lag
    när vi jobbar på lång sikt-

  45. -med våra spelare.

  46. Man använder andra lag som
    sparringpartner till sin egen fördel-

  47. -för att matcha fram
    sina duktigaste spelare.

  48. När Magnus trettonåringar
    i den medelsvåra serien-

  49. -återigen mötte ett lag
    med yngre spelare-

  50. -bestämde han sig för en motaktion.

  51. Vi hade inget att vinna på
    att spela matchen.

  52. Vinner vi säger de:
    "Det var ju mot 03".

  53. Förlorar vi säger de:
    "Förlorar ni mot 03?"

  54. Vi skickade fram ett ännu yngre lag-

  55. -för att statuera ett absurt exempel,
    som det stod i tidningen.

  56. "Sköter inte ni er, gör inte vi det
    heller, och då kan det bli så här."

  57. Tack vare det har frågat kommit upp.

  58. Jag tycker att vi ska agera
    när man anmäler i fel åldersgrupp.

  59. Det är inte bra som vi har det.

  60. Vi har föreningar som har skrivit in
    att man ska anmäla i fel åldersgrupp.

  61. Det drar med sig andra. Då tänker
    de andra att de också måste göra det.

  62. Vi hade en ledare som pratade
    med motståndarlagets föräldrar-

  63. -och de var upprörda över
    att vi skickade fram 04:or.

  64. Då undrade vår ledare: "Ni, då.
    Vad har ni?" "Vi har 03:or."

  65. "Är inte det här en 01-serie?"
    "Jo, men vi är ju en akademi."

  66. Man förstår inte problemet.

  67. Flera matcher mot yngre motstånd,
    där de förlorar-

  68. -är dåligt för utveckling
    och självkänsla.

  69. Risken är att de slutar spela. Att
    förlora mot två år yngre är inte bra.

  70. Mottagning med bortre fot.

  71. Efter protesten har
    reglerna gjorts om-

  72. -så att hälften av lagets spelare-

  73. -måste anmälas i rätt åldersklass.

  74. Motståndarföreningens ledning
    har avböjt att kommentera.

  75. Jag var förvånad över att de inte
    satte prestationsmål under matchen.

  76. Varför satte de inte som mål att
    alla ska vara nära bollen två gånger.

  77. "Vi ska vända spelet fem gånger."

  78. "Inga fler mål utan
    att det är på nick."

  79. Man matade på. 20-0, 21-0, 22-0.

  80. Det längre tid för domaren att skriva
    upp målen än det tog att göra mål.

  81. Det är inte världens största ställe.
    Allt är nära.

  82. Vi ska åka till det som
    förhoppningsvis är vårt nästa boende.

  83. Jag blev kvar här efter gymnasiet.

  84. Vi har riksidrottsgymnasier,
    som är sanktionerade-

  85. -av Riksidrottsförbundet. De tar emot
    dem med mål att bli elitidrottare.

  86. Men inte heller här kan man
    med säkerhet se framtida stjärnor.

  87. Jag sökte först
    till Mora skidgymnasium.

  88. Henrik var en av dem
    som inte tog in mig i Mora.

  89. Under min tid i Mora
    hade vi en uttagningsprocess.

  90. Vi ska ta ut sextonåringar, som vi
    tror kan bli bra ett antal år senare.

  91. I selektionsprocessen, när Marcus
    var aktuell, var det många duktiga.

  92. Vi tackade nej till Marcus. Felet
    var att vi fokuserade på resultat.

  93. Jag kom från ett snöfattigt område,
    och hade inte så många skiddagar.

  94. Det spelar roll jämfört med nån
    norrifrån som har åkt jättemycket.

  95. Det är viljan, ambitionen
    och kanske lite utvecklingskurvan.

  96. Man borde kolla vad de har
    för bakgrund, inte bara resultat.

  97. Det är intressant i sammanhanget att
    vi faktiskt plockade ut Emil Jönsson.

  98. Vi missade Marcus och fick Emil. Det
    är svårt att veta när de är sexton.

  99. Det betyder mycket för en
    att få en plats-

  100. -och hoppas man mycket på det, kan
    det vara jobbigt att gå och vänta.

  101. När jag kom hit var det ganska
    nervöst. Det var en lång flytt.

  102. Det var 130 mil norrut, och jag
    hade varit i Dalarna som längst.

  103. Men jag var glad att jag kom in. Jag
    var tveksam om jag platsade nånstans.

  104. Det är ofta selektion
    av fysisk mognad i kraftidrotter.

  105. Man borde titta
    ur ett längre perspektiv.

  106. Titta på flera år bakåt-

  107. -eller se till att folk kan komma in
    senare. Att det finns fler vägar in-

  108. -för de som visar resultat
    och rätt träningsbeteende.

  109. Att vilja utvecklas och träna hårt.

  110. Det var nära att vi missade
    Sveriges bästa längdskidåkare.

  111. Inget skidgymnasium
    tog emot Hellner direkt.

  112. Det var först när Gällivare
    hade en reservplats han fick börja.

  113. Jag blev uppringd
    av en av tränarna från Gällivare-

  114. -som sa att jag hade kommit in.

  115. Jag tänkte inte så mycket. Jag
    frågade morsan ifall det gick bra-

  116. -att jag flyttade till Gällivare.
    "Det går bra." Jag sa ja direkt.

  117. För mig hade det inte kunnat gå
    bättre i det som har varit hittills.

  118. Jag är glad. Om jag tittar tillbaka
    hur jag tänkte som fjortonåring-

  119. -är det väldigt osannolikt att...
    Jag hade inte kunnat föreställa mig-

  120. -att jag skulle ha
    OS-guld och VM-guld.

  121. Forskningen visar att vara duktig
    tidigt har inget prediktionsvärde-

  122. -för att vara duktig på elitnivå.

  123. Det är svårt att veta vem som kommer
    att bli nåt. Det är ingen som vet.

  124. Jag tackade nej till Marcus.

  125. De hade säkert ändrat sig i dag.

  126. -Tror du det?
    -De hade tagit in mig i dag.

  127. Jag spelade mycket hockey och fotboll
    och jag åkte alpint också.

  128. Jag slutade med hockey mest
    på grund av att jag inte hade tid.

  129. Vi hade slalomträningar samma dagar
    som vi hade hockeyträningar.

  130. Jag fick inte vara med på matcher för
    att jag inte hade varit på träningar.

  131. Det gjorde mig inte...
    Det var inte så kul.

  132. När jag åkte alpint fick jag
    inte åka med mina hoppskidor-

  133. -mellan tävlingsåken och träningarna.
    Men det var det jag gjorde.

  134. Det gjorde mig till en bättre
    alpinåkare, för jag åkte mer skidor.

  135. Jag lärde mig mer. Ju fler grejer
    man gör, desto bättre blir man.

  136. Det är inget negativt.

  137. Trots sitt höga PR-värde är
    Henrik obekymrad över uppståndelsen.

  138. Han har tidigare inte ens
    brytt sig om begrepp som röda mattan.

  139. -Kommer andra kändisar att vara där?
    -Ja, det är jag säker på.

  140. -Det kommer att vara mycket press.
    -Bloggare också?

  141. Vi ska ner under jorden, i nåt
    bergrum. Vi ska ner i ett bergrum.

  142. -Vad ska jag göra där?
    -Där är modeshowen.

  143. När vi kommer dit är det meningen
    att du ska gå på röda mattan.

  144. Vad är det för show? Röda mattan
    används väl till fler grejer?

  145. Ja, "röda mattan" är ett uttryck.
    Det är inte en speciell matta.

  146. Skvallertidningar tar bilder
    och skriver. Det är samma sak i dag.

  147. När Johns föräldrar förstod
    att pojkens handbollslag sorterade-

  148. -spelare till turneringar efter längd
    och storlek, började de ana oråd.

  149. De såg en systematik i hur han
    blev utmanövrerad ur sitt eget lag.

  150. Vi fick en ny tränare,
    som kom från ett annat lag.

  151. De var för få spelare,
    så de skulle komma till oss.

  152. De skulle selektera långa och korta.

  153. När de nya ledarna kom till klubben
    började de selektera-

  154. -för de hade anmält ett lag i ett SM.
    Man skulle bara ha långa killar.

  155. Inför SM skulle de också träna.
    De långa skulle vara på en sida-

  156. -och de korta på en sida.

  157. På SM vann de några matcher,
    och när de kom hem tittade de ner-

  158. -på de andra killarna.
    Som om "Vi är bäst".

  159. De var på en cup i vintras,
    och då mötte de varann.

  160. Min son fick börja spela. Lag två,
    som min son var med i, ledde.

  161. Då började ledaren för lag ett, som
    kom från en annan klubb, bli nervös.

  162. Lag två höll på att vinna.
    Det var inte bra.

  163. Då fick min son sätta sig på bänken.

  164. De kom inte igenom min son,
    för han läser spelet ganska bra.

  165. Det har hållit på så här.

  166. Jag vet inte.
    Ordet som kommer upp är mobbning.

  167. Det står att verksamheten går ut på
    att lära barnen fungera i grupp-

  168. -tillgodose spelarnas ambition
    och skapa goda medborgare.

  169. John har upplevt det motsatta.
    Problemen eskalerade-

  170. -när det blev uttagning
    och han inte blev kallad.

  171. När han såg att hans namn
    inte var med blev han helt tyst.

  172. Som mamma undrar man hur han tar det.

  173. Jag blev bara förbannad.

  174. Man skulle ha träningsnärvaro,
    och jag hade varit på nästan alla.

  175. Men jag brukar kämpa-

  176. -som alla andra.

  177. Jag trodde att man ville ha kvar
    barn, men de vill inte ha min son.

  178. Jag kan inte se nåt annat.
    Han är fjorton år-

  179. -och klarar inte
    att stå emot hur mycket som helst.

  180. Nu vinner de, för han har slutat.

  181. Jag tycker att det är dåligt.
    De försöker hitta en massa fel.

  182. Man får inte chansen.

  183. Ämnet är känsligt. Mamman vill inte
    vara med i bild och en annan pojke-

  184. -har gestaltat John.
    Sånt här talar man inte högt om.

  185. Klubbarna känner varken till
    eller tycker sig se samma sak-

  186. -som de som känner sig utsatta.
    Så har det varit i det här fallet.

  187. Det är fotbollscup i Tumba.
    Många lag är anmälda.

  188. Vi hittar bredd, utveckling
    och Hammarbys elvaåriga akademilag.

  189. De är anmälda i klassen "pojkar tolv"
    och ställer upp med två trupper.

  190. Vi har en stor trupp med sjutton
    utespelare plus två målvakter.

  191. Ambitionen var att komma
    med båda lagen och möta lag-

  192. -som är ett år äldre, och utveckla
    och ge spelarna en bra utbildning.

  193. -Hur är det att möta akademilag?
    -De har tränat i flera år.

  194. Vi har precis börjat köra hårdare.
    De är mycket längre framme.

  195. Men det funkar att mötas?

  196. Ja, grabbarna får se
    hur det ska gå till.

  197. -Vad är din sons målsättning?
    -Är man elva år har man sina drömmar.

  198. Barcelona och det ena med det andra.
    Han är koncentrerad och fokuserad.

  199. Mitt jobb är ju att försöka se till
    att vi får upp nån i A-laget.

  200. -Vad är chanserna för det?
    -Vi har duktiga spelare...

  201. ...så chansen är god.

  202. Hur reagerade han när han kom med?

  203. Han är inte riktigt med.
    Han är "halvmed" kan man säga-

  204. -och hoppas att han ska få komma med.

  205. -Det är ett test och sen får man se.
    -Han har tränat i nästan ett år.

  206. Försök suga upp den här killen i
    mitten och var nära honom hela tiden.

  207. Då behöver du inte springa så mycket.

  208. Om era spelare går till akademin?

  209. Jag gillar inte det. Det är inte
    fel på akademin utan på föräldrarna.

  210. Så fort klubben kommer:
    "Min son är duktig".

  211. Men man förstör spelare. Många slutar
    när de är tretton, fjorton år.

  212. Det kommer nya, och då tröttnar de
    för att de inte platsar längre.

  213. Kom igen, grabbar.

  214. Är ni rädda att de ska ta era killar?

  215. Jag har tappat ganska många
    till akademilagen runt Stockholm.

  216. -Hur känns det?
    -Jävligt dåligt.

  217. Jag är emot det. De tror
    att förutsättningarna är bättre där.

  218. Namnet lockar. Med mina killar,
    som är bäst i sina akademilag-

  219. -kunde vi också ha haft ett bra lag.

  220. -Om vi hade kunnat få ihop dem.
    -Och hållit dem kvar i ert lag.

  221. Vilka reaktioner möter ni
    med era yngre lag?

  222. Det har varit positivt. Vi har fått
    beröm från alla lag som är äldre.

  223. "Duktigt gäng. Grymma killar."

  224. Vi får jättepositiva reaktioner
    från de lagen.

  225. Fördelar finns bara för de yngre.
    Det är en nackdel för de äldre-

  226. -att möta de yngre.
    De utvecklas inte när de går in-

  227. -och avvaktar i närkamper.

  228. Tänk hela tiden på att ni måste
    ligga nära när ni är här och tävlar.

  229. De är 03:or. De är mindre.
    Putta till dem lite.

  230. Markera och putta till dem lite.

  231. Om man är yngre
    och spelar mot äldre-

  232. -får man mycket stryk, vilket
    är tärande och ökar skaderisken.

  233. -Hur var det att spela mot Hammarby?
    -Svårt, jobbigt.

  234. De är tekniska.

  235. -Hur känns det att möta yngre barn?
    -Skitdåligt.

  236. I alla fall när man förlorar.

  237. -Hur har det gått?
    -Båda lagen är i final.

  238. Hammarby vit möter Hammarby grön.

  239. Straff för Bajen.
    Ska Bajen göra mål åt Bajen?

  240. Det är både positivt och negativt.
    För självförtroendet är det dåligt-

  241. -men vill de bli bra,
    måste de möta de duktiga.

  242. Och det är för tillfället
    de i 03-klassen.

  243. Det är några av Nordens bästa 03:or.

  244. Bajen skjuter
    och Bajen-målvakten räddar.

  245. -Hur påverkas självförtroendet?
    -Förlorar man går det ner.

  246. Det är inte kul att förlora med 6-0.

  247. -Vad blev resultatet i dag?
    -5-0, och 4-1 innan.

  248. När barn är yngre tänker man
    att man alltid ska vinna-

  249. -fast ibland går det inte.

  250. Hårdare träning i yngre åldrar
    tror experter är anledningen-

  251. -till det ökade
    antalet idrottsskador.

  252. De senaste 20 åren har antalet
    höft- och ljumskskador ökat markant.

  253. På Annedalskliniken
    har Erica sökt hjälp.

  254. Jag har ont i ljumskarna,
    speciellt när jag spelar fotboll.

  255. Det är det jag gör mest.

  256. Jag får smärta i dem, och jag har
    inte kunnat spela på två år nu.

  257. När jag var fjorton år började jag
    känna att nånting inte kändes okej.

  258. Efter match eller träning kan
    jag knappt åka bil när det svänger.

  259. Jag har svårt att sitta still
    under längre perioder-

  260. -för det blir ansträngande.
    Det är inte mycket som känns bra.

  261. Erica ska undersökas av Leif Svärd,
    en av Sveriges ledande idrottsläkare.

  262. Han har anlitats av engelska
    fotbollslandslaget och flera andra.

  263. Han jobbar nu
    med herrlandslaget i fotboll.

  264. Han har påbörjat en studie om höft-
    och ljumskproblem, som misstänks-

  265. -komma från
    för hård träning i puberteten.

  266. Hur mycket träning tål en ung kropp?

  267. Om vi visste det. Och när det är
    som känsligast vet vi inte.

  268. Men vi närmar oss sanningen med
    studier som pågår över hela jorden.

  269. Vad tycker du om att det inte finns
    så mycket forskning runt det?

  270. Att ha människan som försöksdjur
    är ett problem.

  271. Vi har aldrig tränat barn så mycket.

  272. Muskulatur kan man träna hur mycket
    som helst, men det växande skelettet-

  273. -tål inte all belastning. Det är som
    känsligast när vi växer som snabbast.

  274. När jag var yngre tränade jag också
    de dagarna vi inte hade träning.

  275. Jag visste inte att det kan
    vara farligt att träna så mycket.

  276. Just i det här fallet
    tittar man ju mer på lårbenshalsen.

  277. Det är därför idrottare kommer hit.

  278. Den är mer slipad och mer rund.

  279. Jag ser definitivt enormt
    många fler mer överbelastningsskador.

  280. Men det är okänt. De är ju vuxna
    innan symptomen kommer.

  281. Man kanske utvecklar ett problem
    när man är tolv, tretton år-

  282. -och får bekymmer
    när man är 20 och 50 år.

  283. Man måste ta till sig att barn växer,
    och då finns det risk-

  284. -att man påverkar tillväxten. Man kan
    träna teknik under tillväxtspurten-

  285. -och klara sig från störningar
    man får av för hög belastning.

  286. För Erica väntar fler läkarbesök
    och operation-

  287. -för att bli av med smärtorna.

  288. Jag är även tränare för ett
    yngre lag, och jag brukar tänka på-

  289. -att jag fick ont i deras ålder.

  290. Man ska kanske köra mer teknik
    och lättare grejer när man är liten.

  291. Har du upplevelser du vill
    dela med dig av kan du mejla.

  292. Det här var inte lätt. Vad gör du
    med grejerna? Du är inte prylgalen.

  293. Nej, det tror jag inte.

  294. Du var framgångsrik
    både i hockey och alpint.

  295. Hade man kunnat ha kvar dig
    om man hade gjort på ett annat sätt?

  296. Jag hade kunnat vara kvar om det inte
    hade varit så seriöst från tränarna.

  297. Om man hade haft ett kompislag, eller
    en tränare som inte var så himla på-

  298. -från 8 till 20 år, lovar jag att
    det laget hade varit så otroligt bra.

  299. De hade säkert velat spöa alla andra
    som tränar väldigt hårt.

  300. Det är den känslan jag får
    när jag ser många tränare.

  301. Det är roligare att vinna över folk
    som är så seriösa-

  302. -och de som inte har lika kul.

  303. Då är det extra roligt
    att skratta lite tillbaka.

  304. Textning: Karolina Gustafsson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Tidig gallring och missade stjärnor

Avsnitt 3 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur fungerar det med tidig gallring inom ungdomsidrotten? Vilka är det man riskerar att missa? Vi träffar Henrik Harlaut som aldrig haft en tränare. Ändå har han vunnit guld i Big Air på X-games och kom sexa i OS-finalen i Sotji. Skidåkaren Marcus Hellner antogs som sista elev till Gällivares skidgymnasium. Vi träffar Henrik Gustavsson som då jobbade på Mora skidgymnasium och nobbade Hellner. Det har ju gått ganska bra för Marcus senare, men det var svårt att se när han var 15. Vi träffar också Magnus Pettersson som skickade sina 10-åringar i Enskede IK att möta 11-åringarna i Hammarbys fotbollsakademi. Matchen slutade 32-0.

Ämnen:
Idrott och hälsa
Ämnesord:
Barn och idrott, Idrott, Sport, Ungdomsidrott
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Idrottens himmel och helvete

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaIdrottens himmel och helvete

Ni spelar som kärringar!

Avsnitt 1 av 8

Idrott ska vara för alla. Ändå är diskriminering bland barn som håller på med idrott ett globalt problem. Möt Sebastian som blir retad för att han rider, och fotbollstjejerna som blev ifrågasatta efter att de klippte håret kort.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaIdrottens himmel och helvete

Tidiga elitsatsningar

Avsnitt 2 av 8

Avhoppen ökar inom fotbollsrörelsen. Vi besöker två klubbar som arbetar olika. Den ena klubbens mål är att få barnen att stanna kvar så länge som möjligt och ha roligt. Den andra klubbens mål är att utbilda framtida elitidrottare. Vi träffar även Yamina Enedahl som är Sveriges första världsrekordhållare i fridykning. Hon berättar om resultatfokus och påtvingade mål.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaIdrottens himmel och helvete

Tidig gallring och missade stjärnor

Avsnitt 3 av 8

Freestyleskidåkaren Henrik Harlaut har vunnit guld i Big Air på X-games och gör trick som ingen annan i världen kan. Men han har aldrig haft en tränare. Skidåkaren Marcus Hellner nobbades när han sökte till skidgymnasium. Hur stor är risken att ungdomstränare missar talanger vid tidig gallring?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaIdrottens himmel och helvete

Klubbidrott - på gott och ont

Avsnitt 4 av 8

Föreningsidrotten tappar medlemmar. Vad beror det på? Möt syskonskaran Hoppe som för succé i wakeboardvärlden, utan förening eller tränare. Vi tittar också på fenomenet inkilning, nollning av unga nya medlemmar i föreningar. Fotbollsspelaren Mikael Danielsson berättar hur dåligt många mår av det.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaIdrottens himmel och helvete

Tävlingssystem

Avsnitt 5 av 8

Det är lätt att som tränare stirra sig blind på snabba segrar, men svårare att höja blicken och se systemet som segrarna ingår i. Varför och hur tävlar vi? Vi följer med till Vision 54 som instruerar golftränare och fokuserar på det mentala och till ponny-SM där det blir tydligt att det finns olika förhållningssätt till stilbedömning.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaIdrottens himmel och helvete

De supermotiverade

Avsnitt 6 av 8

Vilka risker finns inom ungdomsidrotten? En knäskada hindrade framtidslöftet Emelie Färdigh från att ta hem storsegrar i höjdhopp. Ryttaren Jens Fredriksson berättar om personer inom ridsporten. Mats Börjesson, läkare, berättar om vår tids största problem: stillasittandet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaIdrottens himmel och helvete

Akademispecial

Avsnitt 7 av 8

Hur tidigt kan man hantera press? Tioårige Zico Jr spelar fotboll i FC Barcelonas fotbollsakademi. Han tränar fotboll varje dag och drömmer som så många andra om att bli proffs. Före detta fotbollsproffset Erik ”Samba” Johansson har startat en flytande fotbollsakademi. En gång i veckan är det spontanfotboll där alla är välkomna.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaIdrottens himmel och helvete

Idrottsrörelsens framtid

Avsnitt 8 av 8

Hur kommer ungdomsidrotten att överleva framtiden? Möt 70-årige eldsjälen Seppo Reijonen som bygger hoppbackar och instruerar sportintresserade barn och ungdomar. Doktor Ulrika Berg berättar om ungdomars fysiska och psykiska förutsättningar. Hon menar att man ibland glömmer bort betydelsen av sociala relationer till förmån för att uppnå goda resultat.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & idrott och hälsa

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Idrottens himmel och helvete

Tidiga elitsatsningar

Avhoppen ökar inom fotbollsrörelsen. Vi besöker två klubbar som arbetar olika. Den ena klubbens mål är att få barnen att stanna kvar så länge som möjligt och ha roligt. Den andra klubbens mål är att utbilda framtida elitidrottare. Vi träffar även Yamina Enedahl som är Sveriges första världsrekordhållare i fridykning. Hon berättar om resultatfokus och påtvingade mål.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Idrottens himmel och helvete

Idrottsakademier

Hur fungerar idrottsakademierna och varför finns de? Zico, 11 år, har lämnat Sverige för spel i FC Barcelonas fotbollsakademi. Programledaren Elin Norberg leder samtalet från Mora och Lilla Vasaloppet pågår i bakgrunden.