Titta

Idrottens himmel och helvete

Idrottens himmel och helvete

Om Idrottens himmel och helvete

Säsong 2. För vem finns ungdomsidrotten? Idrottssverige är fullt av olika mer eller mindre påhittade teorier om hur träning ska bedrivas på bästa sätt och för bästa resultat. Men hur hårt ska eller bör man träna? Hur ska tränare bete sig? Och varför är det så viktigt att vinna? En serie om krossade drömmar, starka känslor och vilka konsekvenser som vuxenvärderingar får för barn- och ungdomsidrotten. Men också om de goda exemplen och de inspirerande tränarna.

Till första programmet

Idrottens himmel och helvete : De supermotiveradeDela
  1. Du är här. Bollen är på väg mot
    målet, men du ska ändå ta din gubbe.

  2. Vi har gått igenom det här.
    Du borde fan fixa det här nu.

  3. Kom igen! Kom igen - backa!

  4. Kalles pappa är bättre.
    Vet du hur man vrider ratten?

  5. Patetisk!

  6. Vi har ju tränat på det här
    varenda helg, fy fan!

  7. Du är en sån här jävla bit från
    trottoarkanten. Det duger inte.

  8. Jag får ju skämmas över dig. Nästa
    gång får du gå hem från träningen.

  9. Är du med? Vakna!

  10. Hur sporrar man som tränare?

  11. I dag handlar det om supermotiverade
    ungdomar som lägger allt på idrotten.

  12. Hur får vi dem att förstå
    att man inte är sin prestation?

  13. Välkommen till
    idrottens himmel och helvete.

  14. -Jens!
    -Tjena, Niklas. Kul att se dig.

  15. Tack för att vi fick komma.
    - Philip, det är du, va?

  16. Och vi följer er nu ett tag.

  17. Jens Fredricson är en "late bloomer"-

  18. -som vann sitt första
    svenska hoppmästerskap 2008.

  19. För två år sen
    OS-debuterade han som 45-åring-

  20. -och det har även trillat in
    några grand prix-segrar.

  21. Förstapriset på 600 000 kronor
    hägrade, och det blev seger.

  22. Jag har varit tvåa här
    så många gånger. Nu satt den.

  23. Du är stallmästare, tränare och
    elitryttare. Hur kombinerar man det?

  24. Mig passar det bra. Jag är 47 år
    och har tävlat sen jag var 17-

  25. -så jag har en lång karriär.
    Jag brinner för ridsport.

  26. Och nu brinner jag kanske mer för
    att förmedla kunskap än att tävla.

  27. Det är nog inte fel
    att kalla mig nörd.

  28. Det är bra. Förläng steget litegrann.

  29. Jens är otroligt inspirerande och
    har en kunskap som väldigt få har.

  30. Tillsammans blir det väldigt bra.

  31. För tjugo år sen var jag så nervös
    när mina ungdomar tävlade.

  32. I dag tänker jag att man behöver
    göra bort sig eller riva ut sig.

  33. Det är som det är.
    Det hjälper inte om jag blir nervös.

  34. Man måste ha goda förutsättningar.
    Jag brukar säga: "Slow is fast."

  35. Om man har en bra grund och jobbar
    långsiktigt går det väldigt fort.

  36. Han var lika bra som jag i min ålder,
    men sen hände inte mycket.

  37. Jag vill gärna ta mig upp
    lite snabbare än vad han gjorde.

  38. Filip har gjort resultat;
    han var fyra på EM.

  39. Resultaten och inställningen styr
    om man är med i vår satsning.

  40. Om tio år ska jag vara som bäst.

  41. -Han känns bra i dag.
    -Han ser jättefin ut.

  42. Det är ett tajt schema för dig.
    Har du det alltid så här?

  43. Mats Börjesson är den upptagne
    professorn som forskar i folkhälsa-

  44. -och är huvudläkare
    för damlandslaget i fotboll.

  45. Han menar att vi inte ska fokusera på
    att vi driver vissa barn för hårt-

  46. -utan att det stora problemet är
    alla barn vi inte driver alls.

  47. Att stillasittande är
    vår tids största fara.

  48. Det är svårt
    att vara aktiv nog i dag.

  49. När vi får det bättre sitter vi mer.

  50. Förut var man ute och lekte, men
    i dag är tv och dator prioriterade.

  51. Vi vet att levnadsvanorna står
    för 50 procent av vår ohälsa.

  52. Övervikt har ökat bland barn.
    Från 80-talet till 2000-talet-

  53. -gick vi från 5 procent
    till 20 procent överviktiga barn.

  54. Man beräknar
    att fysisk aktivitet i sig själv-

  55. -står för 6-10 procent
    av dödligheten i världen.

  56. Så många miljoner dödsfall
    kan förhindras om folk var aktiva.

  57. Det finns många anledningar till
    att barn hamnar utanför idrotten.

  58. Det behöver inte betyda
    att man inte vill vara med.

  59. Vi hade svårt
    att hitta en sport som passade honom.

  60. Vi hade löst en massa terminsavgifter
    utan att hitta rätt sport.

  61. Jag har spelat innebandy, fotboll -
    allt möjligt.

  62. Jag fick inga vänner.

  63. Jag var för stor och för tung
    i min åldersgrupp.

  64. Man skulle köra två och två,
    men ingen ville köra med mig.

  65. Mitt liv var nog rätt så tråkigt.

  66. Jag satt bara hemma och spelade
    tv-spel och kollade på tv.

  67. Människokroppen
    är konstruerad för aktivitet.

  68. Det är bra för i stort sett
    varje organ att vara i rörelse.

  69. Och är vi inte i rörelse mycket-

  70. -kommer våra organ att mista
    i funktion och åldras i förtid.

  71. Hur mycket ska barn röra sig
    varje dag?

  72. Man ska försöka uppnå aktivitets-
    rekommendationen som vi har-

  73. -på en timme om dagen-

  74. -likväl som man borstar tänderna.
    Det ska in som en naturlig aktivitet.

  75. Det kan man sikta på.
    Når man dit är man en bit på vägen.

  76. Mamma, var har du lagt mina handskar?

  77. I din bokhylla.

  78. -Hur kom amerikansk fotboll in?
    -Jag hade sett nån sen match.

  79. Jag kollade på tv, och så kom det
    upp, och jag ville börja med det.

  80. Albins mamma kontaktade en klubb
    och fick svar redan samma kväll.

  81. Hon sa att vi var jättevälkomna.

  82. "Alla är välkomna."
    Att få läsa det var så stort.

  83. Har vi alla här? En, två, tre, fyra,
    fem, sex, sju, åtta.

  84. Välkomna hit denna
    fantastiska...måndagskväll.

  85. Det vi presterar här
    visar sig på planen.

  86. Då kör vi.

  87. Första gången jag träffade Albin
    var han osäker...

  88. ...nervös, lite rädd.

  89. Han kommer ner till en mörk
    träningsplan och känner ingen.

  90. Jag var överviktig
    och ville bli bort med en massa vikt.

  91. Men så var det asroligt-

  92. -och då gjorde jag det
    inte för vikten-

  93. -utan för att det var så roligt.

  94. Om nån gör en bra tackling
    uppmuntrar man den.

  95. Amerikansk fotboll
    kan alla vara med i.

  96. Stora, små, långsamma, snabba -
    alla kan vara med.

  97. Jag har coachat Albin i tre år nu-

  98. -och hans utveckling
    har skjutit i höjden.

  99. En fantastisk kamrat och atlet.

  100. Det är en svår sport att lära sig.
    Jag tycker det.

  101. Vad har sporten gett Albin?

  102. En trygghet i sig själv.
    Han växer som ledare och kompis.

  103. Albin leder bäst på planen. När
    det går dåligt kan han lyfta laget.

  104. Du vet själv hur det är att vara ny.

  105. Du är mån om
    att alla ska känna sig välkomna.

  106. Jag säger:
    "Hej. Albin. Vad heter du?"

  107. Jag pratar lite socialt
    innan träningen.

  108. Det är bra erfarenhet
    att kunna hjälpa en människa.

  109. Man kan komma med handikapp
    eller koncentrationssvårigheter.

  110. Man får svart på vitt vad man ska
    göra, vilket kan vara en trygghet.

  111. Eller om man har svårt att sitta
    still så är det bara att tackla nån.

  112. -Hur länge kommer du spela?
    -Tills jag blir gammal nog.

  113. Tills kroppen säger nej,
    men det kommer ta ett bra tag.

  114. Många idrotter i Sverige
    kan lära sig av amerikansk fotboll.

  115. I vanlig "rundboll"
    blir folk cuttade vid elva års ålder.

  116. Du vet inte
    hur den personen är vid femton.

  117. Hälften av folket här hade slutat
    om de hållit på med en annan idrott.

  118. Nu sliter de
    och blir bland de bästa i Sverige.

  119. Vad är dina reflektioner?
    Mejla idrottenshh@ur.se.

  120. Mats Börjesson menar att idrott
    både är bra och nödvändigt-

  121. -men det är lätt att tro
    att några timmar idrott-

  122. -räcker för att motverka
    konsekvenserna av stillasittande.

  123. Här kan man göra saker
    genom att absolut minimera-

  124. -skjutsningar
    till och från träningar och skola.

  125. Förr gick man
    med skridskorna över axeln-

  126. -i tre kilometer för att spela bandy.
    Det gör inte ungarna i dag.

  127. Vad ska man som tränare tänka på?

  128. Vi är svagare muskulärt
    och i rörelse och kondition.

  129. Det är de ungdomarna
    som kommer in i idrotten.

  130. Lägger man då på idrotter
    som i dag har högre krav-

  131. -vad gäller repetitiva rörelser
    och mängdträning får vi problem.

  132. Vi kanske behöver träna allsidigare
    just därför att vi inte är härdade.

  133. Är det dags
    för spontanidrottens återtåg?

  134. Det vore fantastiskt. Då är fler med
    och det kommer en glädje-

  135. -som gör
    att man kanske håller på längre.

  136. Jag tycker inte om att tävla.
    Jag tycker om...

  137. ...att tävla med mig själv
    och utvecklas.

  138. Jag spydde typ för att jag
    inte ville gå på min fotbollsträning.

  139. Många av de supermotiverade hittar
    man utanför traditionell idrott-

  140. -långt från skjutsande föräldrar.

  141. En typ av idrott som ökar och som
    bygger på det spontana är parkour.

  142. I grund och botten handlar det om att
    förflytta sig så snabbt som möjligt.

  143. Det finns egentligen inga regler.

  144. Man kör som man vill.

  145. Titta!

  146. Jag kan också lite parkour.

  147. Nybörjarparkour.

  148. Man kan köra så att det inte finns
    begränsningar. Det är upp till dig.

  149. Varför ska man tävla hela tiden?

  150. Vi jobbar med en häst
    som är ganska orutinerad.

  151. Jämfört med hästen vi jobbade med
    innan säger man att den här är spänd.

  152. Innan hästen har spänt av
    kan man inte lära den nånting.

  153. Det är samma sak som med ungdomar.

  154. En person som är nervös tillgodogör
    sig inte informationen den får.

  155. Hästen måste lita på sin ryttare
    innan man kan göra nåt avancerat.

  156. Lite högerställd, ja. Det är rätt.

  157. -Men du skrotar inte en sån häst?
    -Det kan vara den bästa.

  158. En häst som gör precis som man vill
    kanske har för lite vilja.

  159. En del ryttare
    får ont i knäna eller ryggen.

  160. Man tränar för ensidigt
    om man bara rider.

  161. Filip och jag var på gymmet i morse.

  162. Han är inte så stark
    i bål, axlar eller rygg-

  163. -och om han kan stärka upp sin kropp-

  164. -är hans förutsättningar
    för en lång karriär större.

  165. -Är det värt allt slit?
    -Absolut. Det är varje dag om året...

  166. ...och det går aldrig
    att ta ledigt...

  167. ...men när man är på tävling och
    det går bra är det värt allting.

  168. Det är som en tränare som tränar
    sitt fotbollslag över deras förmåga.

  169. Plötsligt har du hela truppen skadad.

  170. Du måste vara försiktig med unga.
    Tränar de för hårt går de sönder.

  171. Antigen kroppsligt
    eller så tappar de sugen.

  172. "SM-guld för Emelie."
    Här har vi Kajsa också.

  173. "Vi hoppas på er, flickor." Men
    det vara bara en det gick bra för.

  174. Hur känns det
    att titta på en sån grej, då?

  175. Det är blandade känslor.
    En del av mig tycker att det är kul-

  176. -och en annan del känner
    det där som inte riktigt blev.

  177. Emelie var höjdhoppar-Sveriges
    största löfte på 90-talet-

  178. -men en knäskada gjorde att karriären
    tog slut innan den hade börjat.

  179. Ett hårt slag för den som vigt
    sitt unga liv åt idrotten.

  180. -Varför har du grejerna så här?
    -Jag vet inte.

  181. För mig var det jättenödvändigt
    i den stunden att klippa helt-

  182. -för att mentalt kunna gå vidare.
    Det var jättejobbigt.

  183. -Hur gammal var du då?
    -Jag slutade -99.

  184. Jag skulle fylla 22 det året.

  185. Här har vi Våxnäshallen.
    Det blir spännande.

  186. -Har du puls?
    -Lite.

  187. -Det är mycket minnen.
    -Det förstår jag.

  188. Vad står det här? "Emelie Färdigh
    floppar under mångkamps-SM -94."

  189. Det vann jag.

  190. Stoltaste minnet är nog
    när jag vann första SM-guldet ute.

  191. -Vilket knä är det?
    -Vänster.

  192. -Om jag tar lite här, gör det ont då?
    -Nej.

  193. Att gå i vardagen går bra.

  194. Men skulle jag gå i två timmar
    skulle jag bli öm.

  195. -Fortfarande?
    -Det kommer bara att bli sämre.

  196. Mitt knä är-

  197. -som en gammal utsliten tants knä.
    Så ser det ut.

  198. Vilken kväll för Kajsa Bergqvist!
    Hon har säkrat VM-guldet...

  199. Det jättejobbiga är ju det mentala.

  200. Du går från...

  201. ...att vara nån i det sammanhanget,
    där du har lagt ner allt...

  202. ...och plötsligt nästa dag
    är jag inte den personen längre.

  203. Jag är inte med i det sammanhanget
    längre, varken i klubben...

  204. ...eller förbundet eller...
    ja, i livet överhuvudtaget.

  205. Och när man är så inne i nånting
    är ju även det sociala där.

  206. För det är inte bara
    träning och tävling.

  207. Det blir din identitet. Många tänker
    nog inte på att det kan bli jobbigt.

  208. Där hade det nog varit bra om det
    fanns hjälp att få, rent mentalt.

  209. -Hur högt var du som bäst?
    -1,91.

  210. De första fyra fem åren
    efter att jag hade slutat-

  211. -var det jättemycket tårar
    när jag tittade på tv-

  212. -när Kajsa,
    Staffan och Stefan tävlade-

  213. -och det gick ju väldigt bra för dem
    de här åren efter.

  214. Jag tittade på tv varje tävling-

  215. -fast jag inte ville se.
    Och jag grät jättemycket.

  216. Det nog fem år innan jag hade
    accepterat att nu är det så här.

  217. Det tog jättelång tid.

  218. Det blev en lång identitetskris.

  219. Hur gör man
    för att inte bli identitetslös-

  220. -och hur får vi barn och unga
    att inte lägga alla ägg i en korg?

  221. Men i ett idrotts-Sverige har det
    inte kommit upp på dagordningen.

  222. Är du här? Kul att se dig.

  223. Hur länge sen var det?
    Är du här med barnen?

  224. -De har lite att brås på.
    -Vad har du för minne av Emelie?

  225. Jag fick hjälpa Emelie på slutet.
    När hon hade skadat sig-

  226. -försökte vi det sista rycket, men
    tyvärr ville skadan inte ge med sig.

  227. Hon var bättre än Kajsa-

  228. -och slog henne flera gånger när det
    gällde, så hon hade det mentala.

  229. Men har man en så stor kropp som
    Emelie är det stora belastningar-

  230. -så det gäller
    att inte göra misstag med träningen.

  231. Men är oturen framme
    blir det en skada.

  232. Hoppar man höjd blir det för svårt
    om man har problem med knäna.

  233. -Hur hjälper klubbarna till?
    -Idrotten är inte jättebra på det.

  234. Frågan är om man ska kräva
    att idrotten tar det ansvaret.

  235. Det är klart att man kan förbereda
    dem på att det inte är för evigt.

  236. Det kan vi nog bli bättre på:

  237. Att berätta att det är många
    som inte tar sig igenom.

  238. -Tack för din tid.
    -Nästan!

  239. Emelie! Nu har vi pratat om
    att vinna, tävla-

  240. -och känna segerns sötma. Det fick
    du ju aldrig riktigt uppleva.

  241. Nu ska du få en chans.

  242. Du ska få en chans
    att vinna nåt stort i ditt liv.

  243. -Ska vi skalla varandra?
    -Det kan vi göra sen.

  244. -Är du med nu?
    -Vi ska känna så vi har på samma...

  245. Det kan finnas fuskare här.

  246. Du är ju snabb!

  247. -Varsågod.
    -Jag fick nog den. Sånt här är gott.

  248. Tack för en god match. Vill du smaka?

  249. Proffs-MMA har fått mycket
    uppmärksamhet i tv på senare år.

  250. Det är nästan en euforisk bevakning
    där man saluför extremt våld.

  251. Samtidigt vet vi att MMA är av de
    sporter som får många att röra sig.

  252. Börja springa varvet. Jogga.

  253. Att det är på tv har gjort mycket.

  254. Nu förekommer det alltid
    på Sportspegeln och morgon-tv-

  255. -men jag vill
    att det ska växa ännu mer.

  256. Vi tränar precis som vuxna, förutom
    att vi inte slår hårt i ansiktet.

  257. -Hur länge har du hållit på med MMA?
    -Sen jag var tre och ett halvt.

  258. Hela vägen ner. Gå som en björn.

  259. Min pappa tränade kampsport
    sen han var liten.

  260. Han satte in mig i en massa klubbar,
    och nu är jag här.

  261. In med armbågarna. Studsa.

  262. När jag slutade tävla ville jag vara
    kvar i sporten, så jag blev tränare.

  263. För mig är MMA mitt liv.

  264. Man måste förstå att de flesta
    tränar MMA i motionssyfte.

  265. Det här man ser på tv, UFC, det
    är kanske en procent som gör det.

  266. Hela vägen ner, Elias. Där, ja!

  267. Jag vill inte vara med i UFC
    eller såna turneringar.

  268. Det är kul att se på,
    men det är inte min grej.

  269. Det känns konstigt att slåss
    mot nån man inte känner.

  270. Jag försöker träna så mycket jag kan.
    Det kanske blir en turning sen.

  271. Det skulle vara roligt
    att vara i UFC.

  272. Jag tycker om andra sporter också,
    men det här är en av topp tre.

  273. Vänster, höger. Ta i så mycket ni
    orkar...utan att träffa ansiktet.

  274. Hans mål vet jag inte. Om han blir
    proffs sen kommer jag att heja på.

  275. Nu tänker vi jättelångt fram,
    med burarna och blod-

  276. -och tappa tänderna, det
    tror jag ingen mamma vill, men...

  277. Jag är redo i fall det skulle bli så.

  278. Har du som målsättning att göra
    nån av dina ungdomar till proffs?

  279. Det är inte min målsättning-

  280. -men om de här ungdomarna fortsätter
    träna och sen vill tävla-

  281. -är det klart att de får göra det.
    Det är säkert att tävla i MMA.

  282. Vi har inte haft några dödsfall.

  283. Det finns ju läkare och kontroll-
    funktioner som gör det säkert.

  284. Håll ner honom! Grymt.
    Okej, klara, färdiga, kör!

  285. Det är mitt ansvar att få folk
    att förstå varför vi gör det här.

  286. Det här är en sport.
    Vi gör det bara i idrottshallen.

  287. Jag tror att det är ganska tydligt.

  288. -Vad tyckte du om din första dag?
    -Bra.

  289. Hur skulle du beskriva det?

  290. -Jag var nervös när jag skulle hit.
    -Vad var du nervös för?

  291. Det är ju läskigt.
    Jag är nio och de andra är fjorton.

  292. De flesta här lär aldrig gå en match.

  293. Och nyckeln är kanske
    att det är kul i nuet-

  294. -samtidigt som vårt behov av kamp
    ligger där bakom och lurar.

  295. Mitt drömmål är
    att bli bäst i världen.

  296. Vad säger Jens om det?

  297. Han säger
    att man bara ska ha drömmål.

  298. Börjar man tänka realistiskt
    är man borta.

  299. Man måste lyssna på sitt hjärta.

  300. Först erkänna för sig själv
    vad man vill, och sen sin omgivning.

  301. Då har man nåt att jobba efter.

  302. -Vore du en bra fotbollstränare?
    -Jag tror det.

  303. All träning handlar ju om motivation.

  304. Kan man få utövaren att tycka att
    det här är det roligaste som finns-

  305. -kan man nog
    vara tränare i vad som helst.

  306. Det handlar om glädje.
    Lyssna på ditt hjärta.

  307. Hjärnan sätter upp
    en massa begränsningar-

  308. -men vågar man lyssna
    till sina drömmar-

  309. -kan man nog komma
    hur långt som helst.

  310. Det där var perfekt.

  311. Super. Där ska det vara.

  312. Hur tycker man
    att det är roligt om femton år?

  313. Man ska omge sig
    med personer som inspirerar en-

  314. -i stället för såna
    som drar en neråt.

  315. Man behöver förstå sporten.

  316. Annars blir man
    väldigt resultatfixerad.

  317. Då tror man
    att det bara krävs en bra häst.

  318. Men man gör bra hästar.
    Man får dem inte.

  319. Man gör dem.

  320. Textning: Markus Svensson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

De supermotiverade

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vilka risker finns det inom ungdomsidrotten? Vi träffar Jens Fredriksson som är ett stort namn inom ridsporten. Han berättar om olika personer inom sin sport. Albin Gustavsson, 13 år, var för stor för det vanliga fotbollslaget. Ingen ville spela med honom och han slutade. Istället satt han hemma och tappade självförtroendet. Men allt blev bättre när han hittade en ny sport: amerikansk fotboll. Emilie Färdigh var ett framtidslöfte och 1996 vann hon över Kajsa Bergqvist i nästan varje tävling. Men en knäskada kom emellan. Och så berättar läkaren Mats Börjesson om stillasittandet, som är ett av vår tids största problem.

Ämnen:
Idrott och hälsa
Ämnesord:
Barn och idrott, Idrott, Idrottsskador, Motivation, Sport, Ungdomsidrott
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Idrottens himmel och helvete

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaIdrottens himmel och helvete

Ni spelar som kärringar!

Avsnitt 1 av 8

Idrott ska vara för alla. Ändå är diskriminering bland barn som håller på med idrott ett globalt problem. Möt Sebastian som blir retad för att han rider, och fotbollstjejerna som blev ifrågasatta efter att de klippte håret kort.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaIdrottens himmel och helvete

Tidiga elitsatsningar

Avsnitt 2 av 8

Avhoppen ökar inom fotbollsrörelsen. Vi besöker två klubbar som arbetar olika. Den ena klubbens mål är att få barnen att stanna kvar så länge som möjligt och ha roligt. Den andra klubbens mål är att utbilda framtida elitidrottare. Vi träffar även Yamina Enedahl som är Sveriges första världsrekordhållare i fridykning. Hon berättar om resultatfokus och påtvingade mål.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaIdrottens himmel och helvete

Tidig gallring och missade stjärnor

Avsnitt 3 av 8

Freestyleskidåkaren Henrik Harlaut har vunnit guld i Big Air på X-games och gör trick som ingen annan i världen kan. Men han har aldrig haft en tränare. Skidåkaren Marcus Hellner nobbades när han sökte till skidgymnasium. Hur stor är risken att ungdomstränare missar talanger vid tidig gallring?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaIdrottens himmel och helvete

Klubbidrott - på gott och ont

Avsnitt 4 av 8

Föreningsidrotten tappar medlemmar. Vad beror det på? Möt syskonskaran Hoppe som för succé i wakeboardvärlden, utan förening eller tränare. Vi tittar också på fenomenet inkilning, nollning av unga nya medlemmar i föreningar. Fotbollsspelaren Mikael Danielsson berättar hur dåligt många mår av det.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaIdrottens himmel och helvete

Tävlingssystem

Avsnitt 5 av 8

Det är lätt att som tränare stirra sig blind på snabba segrar, men svårare att höja blicken och se systemet som segrarna ingår i. Varför och hur tävlar vi? Vi följer med till Vision 54 som instruerar golftränare och fokuserar på det mentala och till ponny-SM där det blir tydligt att det finns olika förhållningssätt till stilbedömning.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaIdrottens himmel och helvete

De supermotiverade

Avsnitt 6 av 8

Vilka risker finns inom ungdomsidrotten? En knäskada hindrade framtidslöftet Emelie Färdigh från att ta hem storsegrar i höjdhopp. Ryttaren Jens Fredriksson berättar om personer inom ridsporten. Mats Börjesson, läkare, berättar om vår tids största problem: stillasittandet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaIdrottens himmel och helvete

Akademispecial

Avsnitt 7 av 8

Hur tidigt kan man hantera press? Tioårige Zico Jr spelar fotboll i FC Barcelonas fotbollsakademi. Han tränar fotboll varje dag och drömmer som så många andra om att bli proffs. Före detta fotbollsproffset Erik ”Samba” Johansson har startat en flytande fotbollsakademi. En gång i veckan är det spontanfotboll där alla är välkomna.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaIdrottens himmel och helvete

Idrottsrörelsens framtid

Avsnitt 8 av 8

Hur kommer ungdomsidrotten att överleva framtiden? Möt 70-årige eldsjälen Seppo Reijonen som bygger hoppbackar och instruerar sportintresserade barn och ungdomar. Doktor Ulrika Berg berättar om ungdomars fysiska och psykiska förutsättningar. Hon menar att man ibland glömmer bort betydelsen av sociala relationer till förmån för att uppnå goda resultat.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & idrott och hälsa

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Idrottens himmel och helvete - syntolkat

Akademispecial

Hur tidigt kan man hantera press? Tioårige Zico Jr spelar fotboll i FC Barcelonas fotbollsakademi. Han tränar fotboll varje dag och drömmer som så många andra om att bli proffs. Före detta fotbollsproffset Erik ”Samba” Johansson har startat en flytande fotbollsakademi. En gång i veckan är det spontanfotboll där alla är välkomna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Idrottens himmel och helvete

Idrottsklubben

Föreningsidrotten tappar medlemmar. Vad beror det på? Om föreningsmiljö, ritualer och nya värderingar inom föreningslivet. Vi hör också Joa Hellstens berättelse. Han skrev det så kallade hockeybrevet, som riktade kritik mot hockeyföräldrar.