Titta

En bok, en författare

En bok, en författare (2015)

Om En bok, en författare (2015)

Litteraturserie som bjuder problematisering, fördjupning och samhällsdebatt med utgångspunkt i facklitteratur till lärare, folkbildare, studerande och allmänhet. Debattörer och journalister samtalar med aktuella författare inom vitt skilda ämnen som till exempel politik, psykologi, historia, medicin, populärvetenskap, pedagogik och samhälle.

Till första programmet

En bok, en författare : Född fenomenalDela
  1. Sen är det kul
    med människor som är så unga.

  2. De har inte... Jag var sån själv.
    Man tror man har stenkoll på allt-

  3. -fast man har egentligen
    inte ens börjat leva livet.

  4. Välkommen hit, Josephine Bornebusch.

  5. Du har skrivit
    romanen "Född fenomenal".

  6. Yes.

  7. Varför ville du skriva
    en ungdomsroman?

  8. Jag visste inte
    att det var en ungdomsroman-

  9. -utan jag skrev en bok
    som jag ville läsa.

  10. När jag kom upp på förlaget
    sa de "Det är en fin ungdomsroman"-

  11. -och då sa jag "Exakt".
    På den vägen är det.

  12. Men när jag började skriva
    kände jag...

  13. När vi hade satt den som ungdomsroman
    och började utveckla den-

  14. -kände jag att det var rätt.

  15. Varför ville du skriva en bok?

  16. Jag har skrivit mycket manus
    i många år-

  17. -men inte vågat lämna ifrån mig det.
    När jag började skriva det här-

  18. -visste jag inte
    om det skulle bli ett manus.

  19. -Ett tv-manus?
    -Ja, eller för teater eller film.

  20. Jag började bara skriva,
    och sen hade jag skrivit många sidor.

  21. Då tänkte jag
    att det kanske var bokmaterial-

  22. -så jag hade inte tänkt
    "Jag ska skriva en bok"-

  23. -men jag är stolt över
    att ha gjort det.

  24. I boken träffar vi tonårstjejen Rut.
    Vem är hon?

  25. Rut är 15 år
    och fyller 16 år i boken.

  26. Hon är lite speciell-

  27. -har väldigt bra självförtroende-

  28. -och är besatt av andra världskriget
    och Anne Frank-

  29. -så hon tampas med
    vardagliga tonårsproblem-

  30. -men också med att vara annorlunda,
    att vara överintelligent-

  31. -och sitta inne på
    mycket allmänbildning som pyser ut.

  32. Hur skapade du henne?

  33. Jag ville skriva om en tjej
    med bra självförtroende. Det saknas.

  34. Framförallt i ungdomsgenren
    är det destruktiva porträtt.

  35. Jag kände "Jag vill skriva om en tjej
    som mår bra, gillar att leva livet"-

  36. -"och tycker att hon
    är bättre än alla andra"-

  37. -vilket hon så klart inte är.

  38. När jag började skriva om det
    kände jag-

  39. -att hon växte mycket
    och det fanns mycket att berätta.

  40. Det var så det började.

  41. Hur var du själv som tonåring?

  42. Jag var nog ganska lillgammal.

  43. Jag var duktiga flickan.

  44. Jag hade höga betyg, jobbade
    samtidigt som jag gick i skolan-

  45. -spelade basket på hög nivå
    för att vara tonåring-

  46. -och hade börjat med skådespeleri-

  47. -så jag hade mycket att göra-

  48. -och var ganska duktig.
    Jag skulle ligga i topp på allt.

  49. Vad drömde du om?

  50. Man flyttar ju alltid sina mål.

  51. I gymnasiet,
    innan jag fick min första roll-

  52. -som var i "Rederiet", på den tiden-

  53. -tänkte jag att om jag fick den
    skulle jag vara nöjd sen.

  54. Sen flyttar man ju sina mål
    hela tiden-

  55. -men jag drömde om
    att få jobba med skådespeleri-

  56. -så det är fantastiskt
    att jag fått göra det.

  57. Rut i boken är besatt av
    andra världskriget och Anne Frank.

  58. Hon har mycket tankar
    och funderingar kring Anne Frank.

  59. Varför valde du det intresset?

  60. När jag var i hennes ålder
    och läste om Anne Frank-

  61. -var det en bok
    som berörde mig mycket.

  62. Det var första gången, tror jag...

  63. Frågan är om det inte var
    första gången man läste ut en bok.

  64. Jag blev berörd av
    att det var på riktigt-

  65. -och man hade inte förstått
    att det var så hemskt.

  66. Det har etsat sig fast-

  67. -och det är en typisk grej
    att fastna i, i tonåren-

  68. -och att tro att man kan göra nåt
    åt världen.

  69. Rut, min huvudrollskaraktär, är ju...

  70. Hon har läst dagboken och tycker att
    Anne Frank lämnade glapp i historien-

  71. -så Rut skriver för dem som ska hitta
    hennes dagbok om hundra år-

  72. -och vill inte lämna några luckor,
    utan berätta allt.

  73. Jag tror att det är mitt försök
    till att i mitt huvud skapa-

  74. -en modern historia till eftervärlden
    om vad som händer här och nu.

  75. Förutom att Rut berättar på
    ett ocensurerat sätt om sin tillvaro-

  76. -hur präglar intresset för kriget
    och Anne Frank hennes liv?

  77. Oj. Hon...

  78. Hon går ut väldigt hårt hela tiden.

  79. Hon är påläst
    och kan allt om det här-

  80. -men hon skäms lite för att visa det-

  81. -speciellt när Abbe, hennes kärlek,
    kommer in i bilden.

  82. Hon vill visa en fasad-

  83. -för hon känner: "Jag vill vara som
    alla andra, fast jag är inte det."

  84. Det präglar hennes liv på det sättet.
    Hon är ju en kuf-

  85. -fast i hennes huvud
    är det alla andra som inte förstår.

  86. Jag har vänt på problemet,
    men sen präglar det hennes liv-

  87. -för hon vill gärna besöka
    Anne Franks hus i Amsterdam.

  88. Hon vill sälja in det till sin klass,
    som tycker att det verkar dötrist-

  89. -så hon...

  90. Hon försöker manipulera in sin klass
    i tanken på att åka dit.

  91. Vad gör hon, då?

  92. Hon säljer in att man kan göra
    andra saker i Amsterdam-

  93. -som att lukta på tulpaner och röka
    hasch. Det låter lite mer intressant.

  94. Sen anordnar hon en stor loppmarknad-

  95. -för att få in pengar-

  96. -och hon har en klasskommitté
    som hon på ett slugt sätt-

  97. -övertalar, så att de vill åka dit.

  98. Det finns några speciella karaktärer.

  99. Vi har kompisen Magda,
    som är lite nördig-

  100. -och väldigt mån om att sexdebutera.

  101. Sen har vi Abbe, hennes kärlek,
    som är en speciell typ.

  102. Han har sina nojor och rädslor.

  103. Hur tänkte du
    när du skapade persongalleriet?

  104. Magda kom
    som en blixt från klar himmel.

  105. Hon är lite översexuell,
    men har inte haft sex än.

  106. Hon ljuger som en häst travar-

  107. -och är hypokondriker.
    Hon är superflaky.

  108. Hon kom till mig
    från en gammal kompis-

  109. -som...

  110. Hon är inte så, men hon snuddar vid
    utkanten av Magdas porträtt.

  111. Det är en kul historia om en tjej
    som har ganska manliga attribut-

  112. -vilket Rut också har.

  113. Att vara besatt
    av andra världskriget-

  114. -och ha bra självförtroende
    är ganska manligt.

  115. Då tänkte jag att det vore kul
    om Magda fick såna saker också.

  116. Hon är inte så typisk
    för tjejiga tjejer i 16-årsåldern.

  117. Resten av klassen, läraren-

  118. -och föräldrarna
    kommer från människor man känner.

  119. Hon har en bror som är ett hopkok
    av mina bröder, kan jag säga.

  120. På vilket sätt?

  121. Nu är ju mina bröder småbröder,
    och Rut har en storebror-

  122. -men de skulle också kunna
    vinna på lotto och åka jorden runt-

  123. -men inte komma längre
    än till Finland.

  124. -Han är på resande fot.
    -Exakt.

  125. Jag måste återknyta till Magda.
    Har din kompis läst sina kapitel?

  126. Det är ganska oklart om hon har det-

  127. -för jag umgås inte med henne nu, men
    jag har inte byggt boken på henne-

  128. -utan tagit drag från karaktärer.

  129. Många av klasskamraterna
    hade man ju själv i klassen-

  130. -fast jag har fått höja upp dem
    eftersom det är en humoristisk bok.

  131. Så gör man ofta med humor.

  132. Man tar en person man känner-

  133. -och sen höjer man
    deras konstiga sidor.

  134. Var kommer din humor ifrån?
    Den återkommer när du skriver för tv.

  135. Ja... Jag vet inte, faktiskt,
    var den kommer ifrån.

  136. Jag tror att den kommer från...

  137. Ju mer man gör nåt,
    desto säkrare blir man på det-

  138. -och jag har jobbat med humor
    sen jag var 15 år.

  139. Då blir det kanske det man kan bäst
    eller den enklaste utvägen.

  140. Vad gör att du trivs med det, då?

  141. Vilken svår fråga. Jag vet inte.

  142. Jag tycker att det är kul.
    Vem gör inte det?

  143. Jag... Det är väldigt...

  144. Det är lite musikaliskt. Man skriver
    mycket på punchlines och tajming.

  145. Det blir som en melodi, och det är
    ett speciellt sätt att skriva på.

  146. Det är härligt och mjukt.

  147. Du sa att du skruvade till karaktärer
    för att skapa komik.

  148. Vad är mer viktigt
    när man skriver humor?

  149. Igenkänning, tycker jag.

  150. Självironi är roligast,
    kan jag tycka.

  151. Att man känner igen sig och kan
    skratta åt sig själv är viktigt-

  152. -och man ska kunna skoja om allt...
    fast på...

  153. Ja. Det skulle jag säga.

  154. Jag kände igen mig mycket i Rut,
    för jag var också lillgammal.

  155. Hon är en klassisk sån typ-

  156. -så många kan nog spegla sig i henne.

  157. Hon refererar till oväntade personer
    med tanke på att hon är 16 år.

  158. Det är till van Gogh och Churchill.
    Varför valde du det greppet?

  159. Hon är ju besatt av statistik-

  160. -och väldigt påläst.

  161. Jag ser framför mig att hon sitter
    och googlar, ser på dokumentärer-

  162. -och allt fastnar.
    Hon har som flugpapper i huvudet-

  163. -så årtal sätter sig-

  164. -och jag tror att jag önskade
    att jag var lite så.

  165. Jag är tvärtom. Inget fastnar.

  166. Men det sugs åt och sitter där-

  167. -och då måste hon få ut det.

  168. Sen är det kul
    med människor som är så unga.

  169. De har inte... Jag var sån själv.
    Man tror man har stenkoll på allt-

  170. -fast man har egentligen
    inte ens börjat leva livet.

  171. Det är härligt naivt.

  172. Det är också lätt att känna igen
    hur det är att ha ett stort intresse-

  173. -hur man i tonåren kan bli besatt av
    nåt och har tid att grotta ner sig.

  174. Vad gillar du att nörda ner dig i?

  175. Tv-serier, skulle jag säga.

  176. Det är min så där...
    Jag kan nästan sjukskriva mig-

  177. -för att se flera avsnitt.
    Det kan jag nörda ner mig i-

  178. -nu, i vuxen ålder.
    När jag var yngre var det lite...

  179. Det är inte självbiografiskt-

  180. -men om man
    skrev om Gustav Vasa i skolan-

  181. -var det Gustav Vasa.
    Åh, vad man nördade ner sig!

  182. Sen släppte man det,
    och tog upp nåt helt annat.

  183. -Marco Polo var min grej.
    -Ja, och sen Madonna.

  184. Det var högt och lågt,
    men det är charmen också.

  185. Där och då, när man är 15 år,
    är allt blodigt allvar-

  186. -men nästa vecka är det nåt annat.

  187. Du nämnde Ruts bror.
    Han är ute och reser-

  188. -och de mejlväxlar flitigt.

  189. Det blir en viktig kommunikation.

  190. Hur gick du till väga
    när du skrev dialogen mellan dem?

  191. Jag har fyra bröder-

  192. -och några av dem har jag ganska...

  193. När jag har rest och de har rest
    har vi haft mejlkorrespondens-

  194. -och ibland läser jag mejlen
    och tänker: "Det är inte min bror."

  195. "Det är så puckat."

  196. Då adderade jag det i boken,
    för hon måste också ha en sån bror-

  197. -där hon känner:
    "Varför skriver jag till dig?"

  198. Kärleken finns ju där,
    för man älskar sina bröder så mycket-

  199. -men man tänker "Varför vädrar jag
    det med dig? Du har ingen koll."

  200. -Jag snodde det från mitt eget liv.
    -Man tillåter sig att vara taskig.

  201. -Det blir komiskt.
    -Exakt! Det får man vara.

  202. -Vad kommer nästa bok att handla om?
    -Jag är inte färdig med Rut...

  203. ...så det blir nog en uppföljare.

  204. Sen känner jag också starkt för
    Magda som du nämnde-

  205. -och även Robban, hennes bror.

  206. Jag skulle vilja se
    vart de tar vägen.

  207. Vi får se, men först och främst-

  208. -blir det en uppföljare på Ruts resa.

  209. Josephine Bornebusch,
    tack för att du kom.

  210. Textning: Sofie B. Granqvist
    www.btistudios.com

  211. Jag började för två dagar sen läsa
    Lena Dunhams bok-

  212. -som givetvis är väldigt rolig.

  213. Jag har inte kommit så långt,
    men jag har väntat på den.

  214. Anne Frank
    har påverkat mig och mitt liv-

  215. -och därför har hon fått följa med
    in i min egen debutroman.

  216. Då skulle jag bli hjärnkirurg.

  217. Nej, men jag önskar
    att jag kunde bli det.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Född fenomenal

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Josephine Bornebusch skriver i sin ungdomsroman "Född fenomenal" om Rut, hennes bästa kompis Magda och sportfånen Abbe. Rut är väldigt intresserad av andra världskriget, statistik och Anne Frank. Fast en klassresa till Amsterdam blir inte riktigt som hon har tänkt sig. Josephine Bornebusch är kanske mest känd för sin roll som Mickan i tv-serien Solsidan. Intervjuare: Tara Moshizi.

Ämnen:
Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Ämnesord:
Bornebusch, Josephine, 1981-, Litteraturvetenskap, Svensk litteraturhistoria, Svenska författare
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2013
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

CSR i praktiken

Allt fler företag inser att de kan öka sin lönsamhet och konkurrenskraft genom att bidra till en hållbar utveckling. Drivkraften att ta sociala och miljömässiga hänsyn är inte nödvändigtvis moral utan lönsamhet. I ”CSR i praktiken” visar journalisten och hållbarhetsexperten Per Grankvist hur företag över hela världen förändrat sitt sätt att agera. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

I kroppen min

Journalisten och trummisen Kristian Gidlund delar med sig av tankarna kring livet och dess slut. "I kroppen min" handlar om hans kamp mot obotlig cancer. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Bokmässan 2016

Poetens blick på den arabiska kulturen

Om poeten Adonis diktning i boken "Våld och islam" som behandlar teman som religion, radikalisering, den arabiska våren och intellektuellas engagemang. Medverkande: Adonis, poet; Houria Abdelouahed, översättare och författare; Akho Ioussef, tolk. Moderator: Cecilia Uddén, Mellanösternkorrespondent för SR. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Volantes.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Jami - ortens bästa poet

16-årige Jami Faltin bestämmer sig för att tävla om titeln Ortens bästa poet 2017. Inför tävlingen skriver han två dikter, de två första dikterna han någonsin skrivit. Dikterna kommer ta honom längre än han kunnat ana. Tidigare har Jami gjort musik. Hur kom det sig att han började skriva posei och varför har han fortsatt?