Titta

En bok, en författare

En bok, en författare (2015)

Om En bok, en författare (2015)

Litteraturserie som bjuder problematisering, fördjupning och samhällsdebatt med utgångspunkt i facklitteratur till lärare, folkbildare, studerande och allmänhet. Debattörer och journalister samtalar med aktuella författare inom vitt skilda ämnen som till exempel politik, psykologi, historia, medicin, populärvetenskap, pedagogik och samhälle.

Till första programmet

En bok, en författare : Att vara en hackkycklingDela
  1. Att gå till skolan och ta itu med
    mobbningen med lärare och rektorer-

  2. -har sugit energin ur mig, och därför
    har jag valt att inte anmäla.

  3. Jag tycker
    att man borde ta sig den orken.

  4. Orkar man gå till skolan
    och prata med lärare-

  5. -då är det sjukt värt
    att polisanmäla det.

  6. Välkommen, Malin Engelbrektsson,
    till "En bok, en författare".

  7. Du är aktuell med boken
    "Att vara en hackkyckling".

  8. Varför har du valt att skriva en bok
    om att vara en hackkyckling?

  9. Jag har själv varit mobbad sen dagis.

  10. Jag har varit utfryst
    och känt utanförskap-

  11. -och en ensamhet som blir en tomhet
    inom en, nåt man inte kan ta på.

  12. Man vet inte vad det är man känner.

  13. Jag kände att
    det inte fanns nån bok för ungdomar-

  14. -om vad de ska göra om de är utsatta
    och hur man ens orkar gå till skolan.

  15. Därför kände jag
    att det var mitt kall att skriva den.

  16. I dag är du journalist,
    författare och inspiratör.

  17. En fantastisk mångsysslare,
    men det har inte alltid varit så.

  18. Hur har du blivit den du är i dag?

  19. Jag har utvecklats genom alla år
    jag har känt den här utfrysningen-

  20. -då jag inte har varit en del av nåt.

  21. Jag känner
    att jag är glad på nåt sätt-

  22. -att jag har blivit mobbad.

  23. Hade jag inte varit det
    hade jag inte suttit här i dag-

  24. -eller stått upp för mig själv.

  25. Jag hade nog varit rätt blyg-

  26. -som jag var
    innan mitt skrivintresse kom till.

  27. -Du har fått kraft av det?
    -Ja, jag har fått enorm kraft av det.

  28. Man blir väldigt självständig, och
    det för med sig för- och nackdelar.

  29. Den positiva grejen med det är-

  30. -att jag är självständig och
    inte behöver förlita mig på andra.

  31. Jag klarar av att göra saker själv
    och kan känna mig stark i det.

  32. Det känns väldigt skönt.

  33. Du har varit mobbad.
    Det skriver du mycket om i boken.

  34. Hur är det? Hur var det för dig?

  35. Det är ett rent helvete.
    Det medför en hel del ensamhet.

  36. Jag gick in i min egen lilla värld,
    min egen bubbla.

  37. Jag blev osocial,
    både med familj och barndomsvänner.

  38. Med omvärlden, helt enkelt.
    Man blir väldigt inlåst.

  39. Man blir väldigt ensam.

  40. Man går in i nåt slags mörker
    man inte kan hitta ut ifrån.

  41. Att tänka att man inte vill gå till
    skolan för att man har ont i magen-

  42. -och tänka att man ska bli utfryst
    och få gå ensam på rasterna-

  43. -det tar sjukt mycket på krafterna,
    och det är riktigt tufft.

  44. Det finns olika typer av mobbning.

  45. Kan du förklara skillnaden mellan
    verbal, psykisk och fysisk mobbning?

  46. Vad är det för skillnad?

  47. Verbal mobbning handlar om
    att man säger saker.

  48. Som att vi pratar och jag skulle
    säga: "Vad dum i huvudet du är".

  49. Att säga saker som är kränkande-

  50. -för nån annans identitet,
    det är verbal mobbning.

  51. Psykisk mobbning handlar mycket
    om utfrysning, det tysta.

  52. Kalla blickar, ingen hälsar
    i korridoren, folk hittar på rykten-

  53. -och folk snackar skit bakom
    din rygg, det är psykisk mobbning.

  54. Fysisk mobbning är det man ofta
    kan koppla till mobbning överlag.

  55. Hör man "mobbning" tänker man
    att nån blir slagen och misshandlad.

  56. Det är synd att det förknippas
    så starkt med det fysiska.

  57. Det finns många andra former av det.

  58. Du nämner i boken att det är viktigt
    att den som upplever sig mobbad-

  59. -avgör om man är mobbad eller inte.

  60. Är det viktigt
    med tolkningsföreträde?

  61. Absolut. Jag har fått höra
    många gånger under mina skolår-

  62. -när jag haft möten, tillsammans
    med min mamma, med lärare:

  63. "Var inte så blyg.
    Det är ingen som ser dig då."

  64. "Du är inte mobbad.
    Det är ditt ansvar att synas"-

  65. -"eller att vara med
    i olika sociala sammanhang."

  66. Det är väldigt viktigt med det.

  67. Om jag känner mig mobbad ska ingen
    annan säga: "Nej, du är inte mobbad"-

  68. -utan lita på den egna upplevelsen.
    Man ska lita på magkänslan.

  69. -Ingen ska säga: "Du är lättkränkt."
    -Precis, det går ju inte.

  70. Det är min upplevelse,
    och den måste andra acceptera.

  71. Det är jätteviktigt. Man kan inte
    ta ifrån nåt så personligt från nån.

  72. Det är många
    som kanske vill polisanmäla-

  73. -om man sett nån mobbas
    eller själv blir mobbad-

  74. -men som inte vågar av rädsla
    för repressalier från förövarna.

  75. Hur ser du på det? Ska man anmäla?

  76. Jag har aldrig anmält mina mobbare.
    Jag har inte haft ork att göra det.

  77. Att gå till skolan och ta itu med
    mobbningen med lärare och rektorer-

  78. -har sugit energin ur mig, och därför
    har jag valt att inte anmäla.

  79. Jag tycker
    att man borde ta sig den orken.

  80. Orkar man gå till skolan
    och prata med lärare-

  81. -då är det sjukt värt
    att polisanmäla det.

  82. Man måste stå fast vid att det inte
    är okej att bli kränkt av nåt slag.

  83. Det är nåt jag ångrar
    att jag inte gjorde.

  84. Hade jag möjlighet att gå tillbaka-

  85. -så hade jag tagit den striden.

  86. För de som inte har läst boken:

  87. Du lyfter olika personer, bland annat
    en tjej som heter Marwa Karim.

  88. Kan du berätta för våra tittare
    vem Marwa Karim är?

  89. Marwa Karim
    är lika gammal som jag, 19 år.

  90. Hon driver en väldigt stor
    och väldigt bra blogg.

  91. Hon har en utländsk bakgrund och
    det är på grund av hennes bakgrund-

  92. -som hon har blivit utsatt för
    mobbning och kränkningar i skolan.

  93. Hon utsattes för
    alla tre former av mobbning.

  94. Både verbal, fysisk och psykisk.
    Folk kastade hennes skor i toaletten.

  95. Man drog sig inte för nåt
    i hennes fall.

  96. I dag har hon kommit långt och är
    en positiv tjej som driver en blogg-

  97. -och skriver om
    vad man kan tänka på som utsatt-

  98. -och hur man finner styrkan att
    överleva. Det är det det handlar om.

  99. Det Marwa varit med om är rasistiskt
    och tjejer är med om mycket sexism.

  100. Är det att förringa rasism och sexism
    när man kallar det för mobbning?

  101. Det är en bra fråga.

  102. Egentligen tycker jag inte
    att man förringar det.

  103. Det är klart
    att man kan kategorisera det så.

  104. Det var en klurig fråga
    jag vill tänka på innan.

  105. Jag ser det som mobbning, utan att
    ha funderat kring det så mycket.

  106. Det är inte okej.

  107. Alla är olika, och oavsett bakgrund,
    hur man ser ut-

  108. -om man är tjej eller kille...

  109. Får du sexistiska
    eller rasistiska kränkningar-

  110. -så anses det självklart
    som mobbning.

  111. Vi behöver lite tips från dig.

  112. Du nämner i boken tips på hur man kan
    undvika mobbarna. Kan du lyfta dem?

  113. Tipsen på att undvika mobbare i
    skolan är saker som jag själv gjort.

  114. Om mobbare kommer emot mig
    går jag nån annanstans.

  115. Jag har försökt vara i närheten
    av läraren eller någon vuxen.

  116. Ha alltid mobilen i handen så du kan
    ringa en kompis på en annan skola.

  117. Jag tycker att man ska
    hålla sig aktiv när man är utsatt.

  118. Man blir instängd och ensam.

  119. Man bär på mycket ilska
    man måste få ur sig.

  120. Kan man inte prata med nån kan man
    försöka gå ut och jogga eller nåt.

  121. Få ut den här energin på nåt sätt.

  122. Jag har ridit och tränat mycket, och
    det hjälper för att få ut känslorna.

  123. Man ska hålla sig aktiv
    och försöka skingra tankarna-

  124. -och sätta fokus
    på nåt annat ett tag.

  125. Men är de trots allt inte
    kortsiktiga lösningar, de här tipsen?

  126. Jo, men man kan köra dem en längre
    period. Det är det det handlar om.

  127. Man tänker inte långsiktigt
    när man är utsatt-

  128. -och hur det ser ut om tre månader.

  129. Man tänker: "Okej, det är torsdag
    i dag. Jag ska våga gå till skolan."

  130. "Jag ska våga gå på fredag."

  131. Därför ser jag att
    de kortsiktiga lösningarna hjälper-

  132. -tills man tar mod till sig
    och pratar med nån vuxen-

  133. -som kan ta det vidare
    och tänka lite mer långsiktigt.

  134. Ett bra sätt att få ut
    sina frustrationer är att skriva.

  135. Du har valt
    att bli författare och journalist.

  136. För min del var det hiphoppen.
    Jag är rappare och skriver mycket.

  137. Berätta om annat du gjort
    för att kanalisera din frustration.

  138. Förutom att skriva
    har jag hållit på mycket med hästar.

  139. Jag har precis köpt en egen häst,
    faktiskt.

  140. Det är en barndomsdröm att göra det.

  141. När jag inte hade egen häst red jag
    på ridskola och hängde i stallet.

  142. Djur har haft stor betydelse för mig.

  143. Det sägs att djur har en positiv
    och lugnande inverkan på människan-

  144. -och det vill jag
    verkligen instämma i.

  145. När jag kommer till stallet vet jag
    att jag ska ta hand om ett djur.

  146. Jag behöver inte tänka så mycket på
    mig själv. Det har blivit en kanal-

  147. -där min energi har lagts.

  148. Ibland är det inte bara elever
    som mobbar, utan även läraren.

  149. Det är svårt som elev att
    försöka få en lärare att sluta mobba.

  150. Lärare kan vara delaktiga på så sätt
    att de inte bryr sig. De blundar.

  151. Jag väntade på att lärare skulle ta
    tag i mig och fråga hur jag mådde-

  152. -men de gjorde inte det,
    och det i sig är mobbning.

  153. De gjorde inget åt situationen.

  154. Det är en grej
    som är jättesvår att ta på.

  155. Jag tror
    att om man har nån förebild-

  156. -en bloggare, en förälder eller
    en kompis - prata med den personen.

  157. -Vilka var dina förebilder?
    -Mina förebilder var...

  158. ...bland annat countrysångerskan
    Taylor Swift. Jag dyrkar henne.

  159. Hon har också varit mobbad.
    Jag såg hennes dokumentär.

  160. Hon gick i skolan och visste inte om
    nån skulle prata med henne den dagen.

  161. Bara det, liksom: connection direkt.

  162. Det behöver inte vara nån
    som har varit mobbad.

  163. Det kan vara en artist,
    nån som får en att må bra.

  164. Man kan sätta på musiken
    på högsta volym-

  165. -och bara köra och digga till.

  166. Du nämner att det kan finnas positiva
    konsekvenser av mobbning. Förklara!

  167. Positiva konsekvenser är att-

  168. -trots att du är med om
    så mycket skit i skolan som mobbad-

  169. -så kommer man ur det
    så jäkla mycket starkare. Verkligen.

  170. Man får en annan syn på omvärlden
    och på vad mobbning är.

  171. Man får en annan relation
    till människor.

  172. Man blir stark och självständig.

  173. Man blir sin egen superhjälte,
    säger jag när jag föreläser.

  174. Jag brukar säga det. "Stå på er!
    Man blir sin egen superhjälte."

  175. När man kommer ur situationen så har
    man räddat sig själv, på egen hand.

  176. Det är nåt du nämner,
    det här med superhjältar.

  177. Kan man inte nå de här positiva
    konsekvenserna på nåt annat sätt?

  178. -Du tänker...
    -Utifrån det att tro på sig själv.

  179. Finns det andra sätt
    att nå de positiva konsekvenserna?

  180. Jag tror att man kan nå
    de positiva konsekvenserna-

  181. -genom att lägga tid på nåt man
    brinner för, och finna styrka i det.

  182. Det är svårt att få
    de positiva konsekvenserna direkt-

  183. -utan man måste vara villig
    att jobba för dem.

  184. Det är svårt att säga det-

  185. -men om man inte vågar prata med nån
    annan och man känner sig hjälplös-

  186. -så måste man hjälpa sig själv.
    Därför skrev jag den här boken.

  187. Man ska kunna gå en egen väg.

  188. Förstår du hur jag tänker?
    Det är det svar jag kan ge.

  189. Det är svårt. Då har jag ändå skrivit
    den här boken med en massa tips.

  190. Det är mycket eget arbete.

  191. Det är sorgligt att den mobbade
    måste hjälpa sig själv.

  192. Så ska det inte vara.
    Ibland undrar jag: Var är lärarna?

  193. Var är de vuxna? Ser de ingenting?

  194. Slutligen tänkte jag fråga dig:

  195. Vad har du för råd att ge
    till alla föräldrar och lärare-

  196. -vars barn eller elever utsätts
    för mobbning? Vad har du för tips?

  197. Först och främst
    vill jag säga till lärare:

  198. Att vara lärare är så mycket mer
    än att bara lära ut sin kunskap.

  199. Det handlar om att hitta den
    personliga touchen med sina elever.

  200. Man måste vilja jobba mot mobbning.

  201. Jag pratar mycket om nätvandring.
    Starta en Facebook-grupp-

  202. -och lägg till alla elever på skolan.
    Be eleverna meddela skolans Facebook-

  203. -om de vet att nån elev
    varit utsatt för kränkningar.

  204. Då behöver de inte gå till läraren
    och säga det. Det blir inte pinsamt.

  205. Till föräldrar vill jag säga:
    Var stark och våga fråga.

  206. Många föräldrar, är min uppfattning,
    vågar inte fråga-

  207. -om man ser att ett barn mår dåligt,
    om den är mobbad.

  208. Inled ett naturligt samtal.

  209. Börja gräva lite. Fråga varje dag
    hur den mår och hur det går i skolan.

  210. Sluta aldrig.
    Nån gång kommer det att komma fram.

  211. När tilliten kommer hos barnet
    kommer allt att läggas på bordet.

  212. Det är då man kan hjälpa.

  213. Många där ute, liksom jag, tycker
    att du är en fantastisk förebild.

  214. Tack för att du har kommit hit. Lycka
    till i allt du ska göra framöver.

  215. -Tack så mycket.
    -Tack själv.

  216. Jag hade föreläsning i Borås
    för årskurs sju.

  217. En elev skrev och sa att hon fick
    tårar i ögonen av min föreläsning.

  218. Riktigt "wow".

  219. Jag är glad och ödmjuk och älskar att
    skriva och inspirera andra människor-

  220. -och jag blir väldigt känslomässig
    när jag får läsa mejl som berör-

  221. -om ungdomars historier
    där de berättar om sina liv.

  222. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Att vara en hackkyckling

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I "Att vara en hackkyckling" berättar Malin Engelbrektsson om hur det är att vara utsatt för mobbning. Det är meningen att boken ska vara ett stöd för de som mår dåligt psykiskt eller fysiskt i skolan. Om man är utfryst, kränkt och ledsen behöver man all hjälp man kan få. Boken är tillägnad dig som är utsatt för mobbning och känner dig ensam och utan kompisar och som behöver råd och hjälp. Intervjuare: Behrang Miri.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Sociala relationer, Värdegrund > Mobbning
Ämnesord:
Mobbning, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Samhällsvetenskap, Skolans socialpsykologi, Sociala relationer, Socialpsykologi, Sociologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2013
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

CSR i praktiken

Allt fler företag inser att de kan öka sin lönsamhet och konkurrenskraft genom att bidra till en hållbar utveckling. Drivkraften att ta sociala och miljömässiga hänsyn är inte nödvändigtvis moral utan lönsamhet. I ”CSR i praktiken” visar journalisten och hållbarhetsexperten Per Grankvist hur företag över hela världen förändrat sitt sätt att agera. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

I kroppen min

Journalisten och trummisen Kristian Gidlund delar med sig av tankarna kring livet och dess slut. "I kroppen min" handlar om hans kamp mot obotlig cancer. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta En bok, en författare

Läxfritt

Med sin bok vänder sig läraren Pernilla Alm till dig som på något vis är involverad i barn och ungdomars skolvardag. "Läxfritt - för en likvärdig skola" vill väcka tankar och ge inspiration till nya vägar. I boken varvas röster från forskare, läxfria lärare och andra experter. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Fartdåren från Öjebyn

Ungefär var femte elev hoppar av gymnasiet. Sjuttonåriga Riwer från Öjebyn utanför Piteå valde att avsluta sina studier. Det blev för mycket för honom och nu letar han efter något annat att göra. Samtidigt som hans kompisar är i skolan är han ute och åker moppe eller tittar på tv-serier. Men Riwer har större planer än så. I väntan på livet fyller han sin vardag med att mecka och drömma om sin EPA-traktor.