Titta

Låna för livet!

Låna för livet!

Om Låna för livet!

Svenskarna är ett av världens mest skuldsatta folk. För de flesta går det bra i dag, men vad händer om det blir tuffare tider? I ett ekonomiskt experiment får fyra hushåll under tre månader leva med ökade kostnader som kan drabba oss alla, som stigande räntor, skärpta amorteringskrav och högre skatter. Till hjälp har familjerna de ekonomiska coacherna Claes Hemberg och Birgitta Piper som ska stödja familjerna genom experimentets utmaningar och hjälpa dem få en långsiktigt hållbar ekonomi. Programmen innehåller konkreta råd och tips man kan hantera sina pengar för att få en mer stabil och hållbar privatekonomi, och ger kunskap om hur politiska beslut och händelser i omvärlden påverkar vår vardagsekonomi.

Till första programmet

Låna för livet! : Del 2Dela
  1. Enligt en rapport är svenskar bland
    de mest skuldsatta i hela världen.

  2. Trots det
    fortsätter våra skulder att öka.

  3. Men vad händer
    om det blir tuffare tider?

  4. Vi ska följa fyra familjer
    i ett experiment.

  5. Under tre månader ska de klara
    en ekonomisk kris-

  6. -och utsättas för påfrestningar
    som kan drabba oss alla-

  7. -som stigande boränta, högre
    skattetryck och amorteringskrav.

  8. Flera banker höjde i dag boräntan.

  9. Det står: "Höjning bolåneränta".
    Det är inte sant!

  10. För att klara de ökade kostnaderna-

  11. -får de hjälp av ekonomiska coacherna
    Claes Hemberg och Birgitta Piper.

  12. Häpnadsväckande, tycker jag.

  13. I förra avsnittet träffade vi
    singeln Nils och familjen Wallman.

  14. Nu börjar experimentet
    för våra andra familjer.

  15. Bra!

  16. -Det kom skal!
    -Det pillar vi bort. Får jag steka?

  17. -Salt i!
    -Vad sa du?

  18. Jag har mittemellan-bra
    koll på ekonomin.

  19. Jag vet vad vi har att röra oss med
    och försöker hålla mig inom ramarna.

  20. Men jag har inte koll på
    vad som går till vad.

  21. Jag vet inte
    hur mycket jag lägger på mat.

  22. Det är jättetrevligt
    att ha allting hemma.

  23. Det är dyrt att ha allting hemma.

  24. Hanna och Måns har varit ihop länge,
    men har svårt att prata om pengar.

  25. De bor i ett kedjehus i Malmö med tre
    barn och ett bolån på 1,6 miljoner.

  26. De tycker att pengar är till för
    att användas, inte att sparas på hög.

  27. Hanna har sagt upp sig för att starta
    eget. Nu räcker inte pengarna till.

  28. Jag låtsas vara självständig
    och ha stenkoll och klara mig-

  29. -och sen visar det sig
    att jag inte är det.

  30. Det här känns viktigt
    för oss som familj-

  31. -för att vi ska lära oss
    om vår egen ekonomi.

  32. Känna att vi klarar oss själva,
    och att vi lär oss mer och ser mer.

  33. För mig handlar det om att våga se
    mer, för jag tror att jag vet.

  34. Ja...

  35. Jag visste inte att vi amorterade.
    Nån frågade mig: "Amorterar ni?".

  36. Vänta nu... Amortera,
    vad är nu amortera för nånting?

  37. Det hade jag glömt,
    och hade inte koll på.

  38. -Här är saften.
    -Jättebra!

  39. Vad är ert problem gällande ekonomi?

  40. Jag har ett jobb som inte är extremt
    välbetalt. Hanna har startat eget-

  41. -vilket gör att det är
    lite dåligt med pengar in just nu.

  42. Under experimentet får familjerna
    ökade kostnader som ska betalas in.

  43. Pengarna är låsta
    till experimentets slut.

  44. Den första månaden går bolåneräntan
    upp till fem procent-

  45. -ett historiskt sett
    normalt ränteläge.

  46. Dessutom införs ett amorteringskrav.
    Skulderna ska börja betalas av.

  47. Räkningen är på 2957,
    och det är ju en del pengar.

  48. Det var rätt mycket pengar
    som skulle in. Dem har vi ju inte nu.

  49. -"Vad ska vi dra dem av", tänkte jag.
    -Jag tänkte mest att det skulle gå.

  50. Så tänker du. "Jaha", säger du.
    "Då gör vi det, då."

  51. Det är amorteringen där och
    räntan där. Vi ska betala in det.

  52. -Så det här är vad vi har back?
    -Back och back... Det ska betalas.

  53. -Vad gör vi då? Kollar i skafferiet?
    -Ja, gröt är gott.

  54. Vi har mycket. Vi kan äta en månad.

  55. Jag har ju sagt att vi ska tömma
    skafferiet och frosta av frysen.

  56. "Barn! Ät upp all glass, för tusan!"

  57. Birgitta Piper
    ska coacha Hanna och Måns.

  58. Hon ska hjälpa dem
    under experimentet-

  59. -men även se till att de är
    ekonomiskt rustade för framtiden.

  60. Hanna är inte bekväm med
    att ta ansvar för privatekonomi-

  61. -och låter Måns ta ansvaret.
    Men han har inte heller riktig koll.

  62. Det ska bli intressant
    att se hur de klarar experimentet-

  63. -för vi ska sätta tumskruvar på dem.

  64. Jag tar det.

  65. God dag. Välkommen, välkommen.

  66. -Stig in.
    -Skoj att ses.

  67. -Nu ska vi ses.
    -Och prata allvar.

  68. -Det här känns allvarligt för mig.
    -Det är både allvarligt och roligt.

  69. Det kan bli roligt när jag
    inte tycker att det är så allvarligt.

  70. Det är lyxigt att ha en egen coach
    som kommer och hjälper oss.

  71. Vad är det vi ska se och vad vi kan
    göra? Och lite hur vi gör det.

  72. Det blir ruskigt lärorikt.

  73. Varför sitter vi här, egentligen?

  74. För nu ska vi
    pressa vår ekonomi lite-

  75. -och på det sättet
    lära oss hur vi kan spara.

  76. Experimentet går ut på att visa folk
    på en verklighet som kommer.

  77. När boendekostnader och skatter ökar-

  78. -och när kraven på att låna pengar
    höjs. Det kommer att kosta mer.

  79. Ni lever gott,
    och omständigheterna är goda.

  80. Ni har hyfsad koll på det mesta,
    utom på pengaflödet.

  81. Det är ekonomin som haltar,
    och inte er relation och ert liv.

  82. Ungefär två av tio
    klarar inte en extrautgift-

  83. -och har mindre än en månadslön
    att ta av om nåt skulle hända.

  84. Det finns hushåll som är känsliga.

  85. Vi har inte koll
    och känner oro kring pengar.

  86. Stressen som skapas påverkar oss
    fysiskt, psykiskt och i relationerna.

  87. Många relationer far väldigt illa
    på grund av ekonomin.

  88. Alla borde testa sin ekonomi
    varje år.

  89. Vad tjänar jag? Hur mycket pengar
    kostar min livsstil varje månad?

  90. Vad kostar mitt boende, mina fasta
    utgifter? Vad kan jag dra ner på?

  91. I Bahtis barndomshem i Uzbekistan
    värdesattes kunskap mer än pengar.

  92. Han åkte till Sverige för att plugga.
    Hans kärlek Nazira följde med.

  93. De har bott i Tensta i tio år.

  94. De bor i en trea med två söner,
    och har ett bolån på 650 000 kronor.

  95. Bahti jobbar som brevbärare.
    Nazira är oftast arbetslös.

  96. De drömmer om ett hus med en
    trädgård, men dit är det långt kvar.

  97. Nu har experimentet dragit i gång,
    och jag känner mig jätteinspirerad.

  98. Jag känner mig jättestark,
    på nåt sätt.

  99. Paret har fått sin första räkning
    i experimentet.

  100. De höjda boendekostnaderna blir inte
    jättestora, men de slår ändå hårt.

  101. Jag fick en faktura på 1 181 kronor.

  102. Det står "Höjning bolåneränta".
    Trevligt...

  103. Nu måste vi betala den.

  104. När jag ser räkningen på 1 200 kronor
    är det nästan en chock.

  105. Det är jättemycket pengar för oss.

  106. Det är en hög summa som vi inte har.

  107. Claes Hemberg ska försöka få styr på
    deras minst sagt ansträngda ekonomi.

  108. Det skrämmande i deras ekonomi
    är att de inte tål överraskningar.

  109. Om räntan stiger eller om de måste
    amortera, så har de inga pengar.

  110. Det kommer att bli en utmaning.
    Redan innan har de inga marginaler.

  111. -Hej, välkommen! Nazira, trevligt!
    -Hejsan.

  112. Du är Bahti. Vilken gissning!
    Kul att komma hit.

  113. Nu när Nazira och Bahti ska klara sig
    med ännu mindre pengar-

  114. -ska Claes ta ett helhetsgrepp
    om deras ekonomi.

  115. Jag har ingen aning om hemekonomi.

  116. Jag blir förvånad när du inte har
    en aning. Ni är två i förhållandet.

  117. Inkomsten varierar
    beroende på hur mycket Nazira jobbar.

  118. Den här månaden är den 27 000 efter
    skatt. Räkningarna är på 19 000.

  119. Experimentet har gett dem
    en extrakostnad på 1 200.

  120. De har knappt 7 000 kronor kvar
    att leva på den här månaden.

  121. I Uzbekistan är kvinnor hemma och
    tar hand om hemmet, inte hemekonomin.

  122. Om du odlade morötter och potatis och
    bidrog så, då skulle det vara okej.

  123. -Men att bara inte...
    -Räkningar är inte min uppgift.

  124. -Vilken uppgift har du, då?
    -Jag lagar mat, tvättar kläder...

  125. ...och jag måste fixa mig själv.

  126. Bahti tjänar pengarna
    och Nazira gör av med dem.

  127. Hon har ansvar för vardagsutgifter,
    mat och allting.

  128. Då hon inte arbetar vet hon inte
    hur mycket de har att röra sig med.

  129. Det har blivit en hel del krediter,
    som ser väldigt onödiga och dyra ut.

  130. Hur har ni hamnat
    i de här krediterna?

  131. Eftersom vi inte hade så mycket
    pengar att betala med på en gång-

  132. -så köpte vi på Internet.
    Kredit, kredit, kredit...

  133. Jag kan inte säga nej till mig själv.
    Jag köper såna grejer-

  134. -och såna grejer, och såna grejer.

  135. Smycken och smink, och ibland kläder.

  136. Men det gör mig glad.
    Vad ska jag göra? Det känns bra.

  137. -Vad säger du, Bahti?
    -Jag vet inte.

  138. -Hon stänger av Internet hemma.
    -Ja, för att hon inte ska handla.

  139. Det är inte trevligt när man får lön,
    och kontot blir tomt på en dag.

  140. Det är tråkigt för mig,
    och jättejobbigt.

  141. Man kan inte göra
    några planer framåt.

  142. När jag tittar på era utgifter
    hittar jag tio stycken lån.

  143. Nio av dem är fula lån,
    och ett är ett fint lån.

  144. Vad tänker jag på
    när jag säger fula och fina lån?

  145. -Det fina lånet antar jag är bolånet.
    -Just det.

  146. De fula lånen är krediter.

  147. -Varför kallar jag dem för "fula"?
    -De är dumma, inte fula - tror jag.

  148. De är fula för att de kostar mycket.
    Räntan är tolv, tretton procent.

  149. Fula lån är de med dyra räntor,
    och fina lån är de med låga räntor.

  150. Genom att förhandla om de fula lånen
    och stoppa in dem i bolånet-

  151. -så får de ner sina räntor
    och kan spara 10 000 kronor varje år.

  152. Ni sänker den räntan
    från tretton procent till 1,9.

  153. -Då sparar ni 16 000 kronor om året.
    -Är det sant?

  154. -Du får aldrig mer handla på kredit.
    -Nej, never ever!

  155. -Funkar det? Är det på riktigt?
    -Ja.

  156. Vi har ett ljus i framtiden, om vi
    ska kämpa. Det här gjorde mig glad.

  157. Att få bort de fula lånen
    är en bra start.

  158. De måste också titta på inkomsterna.
    Nazira måste jobba-

  159. -för att få ekonomin att gå ihop.

  160. -Jag kan be min chef om mer tid.
    -Mer timmar på hotellet?

  161. Jag älskar mitt jobb,
    men det är inte så mycket.

  162. -Har du frågat om fler timmar?
    -Nej, inte än.

  163. Det är ett enkelt sätt
    att få mer intäkter, i såna fall.

  164. Om han behöver mig mer
    säger han väl till?

  165. Säg till honom: "Jag behöver öka mina
    inkomster. Kan jag få jobba mer?"

  166. Det ska jag göra.
    Försöka, i alla fall.

  167. Du behöver leta efter jobb.
    Det är jätteviktigt.

  168. Även om han dubblar sin lön
    blir det tufft.

  169. Han hade helt rätt, tycker jag.
    Det gäller vår ekonomi.

  170. Om hon lyssnar på Claes
    och gör på det sättet han säger-

  171. -då kommer vi att lyckas
    med vår ekonomi.

  172. Jag måste göra det, absolut.

  173. Det kändes inte riktigt bra.

  174. Jag har förstått vad han vill
    och vad han menar.

  175. Egentligen var det sant. Det var
    svårt att höra, men det var sant.

  176. -Ha det bra.
    -Hej då!

  177. De har mycket att göra. De har tuffa
    dagar och månader framför sig.

  178. Det blir kul att se dem igen.

  179. Jag kan inte se
    vad som kommer att bli svårast.

  180. Det som jag är mest orolig för...

  181. Vi har inga pengar, förutom mat-
    pengarna. Vi kan inte leva utan mat.

  182. -Har du nån ekonomisk last?
    -Ja. Jag behåller den för mig själv.

  183. Jo, jag har lite laster i vardagen.

  184. Jag köper kaffe och fikar,
    som mammaledig.

  185. -Teknikprylar är ju kul, alltså.
    -Nej, jag gör inte av med så mycket.

  186. Jag är ganska lastbar.

  187. -Vinylskivor lägger jag pengar på.
    -Jag shoppar lite väl mycket.

  188. Kläder, skor, väskor. Det mesta.

  189. För att Birgitta
    ska kunna hjälpa Hanna och Måns-

  190. -måste hon gå igenom
    vad som inte funkar i deras ekonomi.

  191. Vi har skelett i garderoben, allmänna
    problem ni har att handskas med.

  192. Är ni medvetna om vad det kan vara?

  193. Jag tror att jag vet mitt.

  194. -Och det är?
    -Jag kollar inte vad saker kostar.

  195. Du har en kraftig överkonsumtion, som
    du inte ser. Och inte Måns heller.

  196. De har inte koll på var
    de grundläggande problemen ligger.

  197. De vill ha hjälp för att tänka rätt.

  198. Hanna och Måns har en inkomst på 38
    000 kronor i månaden efter skatt.

  199. Räkningarna ligger på 23 000.

  200. Experimentet har gett dem
    en extrakostnad på 3 000 kronor.

  201. De har 12 000 kronor kvar
    att leva på, den här första månaden.

  202. Mat, godis och presenter
    kostar 10 000 kronor i månaden.

  203. -Jag är helt blank.
    -Du fikar för 1 000 kronor i månaden.

  204. -Det är mycket pengar.
    -Det är mycket glass och kaffe.

  205. Hon handlar prylar. De har lågt pris,
    men sammantaget blir det mycket.

  206. Hon köper spontant och varje dag,
    för att hon tycker att det är kul.

  207. Ni använder din farfars arv
    för konsumtion.

  208. -Tulla inte på arvet!
    -Nej.

  209. Hur ska vi säkra det?
    Hur mycket är det kvar?

  210. Jag vet inte. Jag vet inte alls.
    Där är det lite pengar.

  211. Det var 300 000 från början.

  212. -Det är hälften kvar.
    -Hälften?

  213. Din man vet att ditt arv är halverat,
    men du visste det inte själv.

  214. Du som stark, självständig kvinna-

  215. -lägger hela det ekonomiska ansvaret
    på din man.

  216. Det är absolut...
    - Hur kan du tillåta det?

  217. Varför säger du att det är okej?
    Där finns det en konflikt.

  218. Ni är vänner, men ni talar inte
    om pengar medan ni är vänner.

  219. Ni måste hitta en gemensam strategi
    och hjälpas åt.

  220. Tänk om du bli ensamstående,
    om du avlider. Vad gör du då?

  221. Vi måste hålla ihop den här firman.
    Vi kan inte separera.

  222. Det är tur att vi tycker om varann.

  223. Det är då man ska prata pengar.

  224. "Har vi råd?" frågar jag ibland.
    Det tycker jag räcker.

  225. Ni tycker att ni har råd
    att konsumera mer än ni får in.

  226. Det är inte bra. Därför är vi här.

  227. Jag står för att jag har stängt
    dörren till allt vad ekonomi heter.

  228. Jag vet varför: Det var jätteskönt.

  229. Jag har försökt springa ifrån det.
    Jag öppnar den gärna igen, faktiskt.

  230. Nu öppnar jag dörren till ekonomin.

  231. Det jag är rädd för
    under experimentet-

  232. -är att vi upptäcker att det inte går
    bra för oss i en lågkonjunktur.

  233. Då kanske vi får börja tänka om.

  234. Jag har en speciell plan till dig.
    Du ska spara alla kvitton.

  235. Jag tänkte att det inte skulle komma.

  236. Tänk om det står: "cashewnötter
    och physalis - 98 kronor."

  237. Nu ska du bli egenföretagare, och då
    måste du vara mer strukturerad.

  238. -Då säger jag "lycka till".
    -Tack!

  239. -Det ska bli kul att ses igen.
    -Ja, det ska bli intressant.

  240. Det kändes bra. Lite svajigt.

  241. De har många ovanor att ändra,
    faktiskt.

  242. Det blir nog bra.

  243. -Det var ganska lugnt.
    -Det blir mycket att tänka på.

  244. Främst för mig. Det är pinsamt
    att starta en firma utan att ha koll.

  245. Jag tar konflikter med barnen,
    men köper mig fri. Det är pinsamt!

  246. Vi pratar om jämställdhet här hemma,
    men jag har inte ens nån koll.

  247. "Hur ser det ut? Kan jag handla mer
    physalis?" "Ja, det kan du."

  248. "Tack." Det är lite pinsamt.

  249. -Vem har koll på ekonomin hos er?
    -Vi har lika mycket koll.

  250. Min man tar hand om
    det med banken och bankmannen.

  251. Jag vill ha koll på ekonomin hemma.

  252. Min sambo vill inte prata pengar.

  253. Min sambo tar hand om ekonomin.
    Jag har insyn-

  254. -men hon sköter betalningarna.

  255. Självklart jag själv.

  256. Som nationalekonom gillar jag siffror
    och att lägga upp budget.

  257. Vem har koll på ekonomin hos dig?

  258. Ingen.

  259. Experimentet har börjat. Jag känner
    ingenting, för det är bara början.

  260. Jag vet inte hur det blir sen.
    Nu har jag lite pengar.

  261. Det är för lite. Jag kan inte köpa
    nåt extra till mig själv.

  262. Det känns lite jobbigt,
    men jag klarar mig.

  263. Claes var hård mot Nazira
    under deras första träff.

  264. Nazira har lovat att söka jobb,
    och då de har en ansträngd ekonomi-

  265. -måste de lära sig att det går att ha
    kul ihop utan att det kostar pengar.

  266. Vill du gunga? Vi kan gunga först,
    och spela lite boll också.

  267. Deras idé och att spela fotboll
    och gunga tyckte jag var jättebra-

  268. -eftersom det är gratis.
    Man behöver inga pengar.

  269. Ska jag gunga er mer? Snurra mer?

  270. Det är inte supersnabbt än.

  271. Hej! Hur mår ni?

  272. Hej, hur mår ni? Bra?

  273. Vad gör ni? - Hej.

  274. Hur mår du?

  275. Jag kom från centrum-

  276. -och det är Tensta-marknad i dag!

  277. Ska vi gå dit
    i stället för att vara här?

  278. Vill ni gå till marknaden?

  279. Kanske lyssna på musik
    och köpa goda saker?

  280. Där finns en bankomat
    där vi kan ta ut pengar.

  281. Vill du ha nånting?

  282. Vi tar ut pengar från bankomaten.
    De tar inte kort.

  283. Allt började bra
    med gratis-aktiviteten.

  284. Sen fortsatte den inte längre.

  285. Sen blev det ändå att man behövde
    köpa, och spendera pengar igen.

  286. Vill du ha sockervadd eller nånting?

  287. Vi är ensamma här.
    Jag har bara min man och mina barn.

  288. Därför kan jag inte säga nej
    till barnen-

  289. -om det vill nånting. Det är svårt.
    Jag vill att de ska bli glada.

  290. De ska få allt
    som jag inte hade när jag var liten.

  291. Ska du ha? - En shish kebab.

  292. -Jag ska ta majs i stället.
    -Sockervadd?

  293. -Det är roligt på Tensta-marknaden.
    -Jätteroligt! Det finns sockervadd.

  294. Såna goda saker. Majs...

  295. -Såna goda saker.
    -Jag älskar inte majs.

  296. -Vill man köpa saker när man är där?
    -Ja, så klart.

  297. Jag tycker om kött och korv.

  298. När vi hittar på saker
    och vill gå ut med barnen-

  299. -kan det kosta upp till tusen.

  300. I bland blir det två tusen.

  301. Vi måste försöka vara lite tuffa
    mot barnen också-

  302. -eftersom det kommer att bli
    ekonomiskt svårt för oss.

  303. Nu måste vi lära oss att säga nej
    även om vi inte vill.

  304. Jag hoppas att vi klarar den här
    månaden, men jag vet inte.

  305. Nazira och Bahti har klarat
    experimentets första vecka.

  306. De har spenderat 300 kronor på en
    aktivitet som inte skulle kosta nåt.

  307. Snart väntar ännu tuffare tider.

  308. Det vanligaste är
    att när vi slösar pengar där-

  309. -går det upp till 1 000.

  310. I dag klarade vi oss på 250-300.

  311. Det var bra.

  312. Nästa vecka ser vi hur det går för
    familjen Wallman och Nils Örnjäger.

  313. Du säger ju bara ja hela tiden.
    Tycker du att det är en bra grej?

  314. Det är inte dåligt att fira
    sin födelsedag på en resa med barnen.

  315. -Så, varsågod. Köp nu mat så du har.
    -Jag är ju skyldig dig pengar redan.

  316. -Tack.
    -Vi löser det sen. Ha det så bra.

  317. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Del 2

Avsnitt 2 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Del 2 av 8. Fyra familjer är med i ett experiment för att se om deras ekonomi klarar tuffare tider. Experimentet inleds för familjen Katsler Mölstad och familjen Hadjaev Abzalova. Familjen Katsler Mölstad består av Hanna, Måns och tre barn. Hanna har precis sagt upp sig som sjuksköterska för att starta eget och det gör att pengarna inte riktigt räcker till. Bahti Hadjaev och Nazira Abzalova bor med sina två barn i Tensta. Medan Bahti har fast jobb är Nazira oftast arbetslös så familjens inkomst varierar. De ekonomiska coacherna Birgitta Piper och Claes Hemberg hjälper familjerna med experimentets utmaningar. Första månaden höjs bolåneräntan och det införs amorteringskrav.

Ämnen:
Samhällskunskap > Ekonomi > Hushållsekonomi
Ämnesord:
Familjeekonomi, Privatekonomi
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Låna för livet!

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåna för livet!

Del 1

Avsnitt 1 av 8

Del 1 av 8. Fyra familjer är med i ett experiment för att se om deras ekonomi klarar tuffare tider. För singeln Nils Örnjäger och tvåbarnsfamiljen Wallman blir det en chockstart med höjda bolåneräntor och tvingande amorteringskrav.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåna för livet!

Del 2

Avsnitt 2 av 8

Del 2 av 8. Fyra familjer är med i ett experiment för att se om deras ekonomi klarar tuffare tider. För familjerna Katsler Mölstad och Hadjaev Abzalova gäller det att få ekonomin att gå ihop med höjda räntor och nya amorteringskrav.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåna för livet!

Del 3

Avsnitt 3 av 8

Del 3 av 8. Fyra familjer är med i ett experiment för att se om deras ekonomi klarar tuffare tider. Nils Örnjäger har förlorat både plånbok och mobil efter en fest. Familjen Wallman måste sänka sina höga matkostnader och pappa Ulf försöker att identifiera familjens småkostnader.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåna för livet!

Del 4

Avsnitt 4 av 8

Del 4 av 8. Fyra familjer är med i ett experiment för att se om deras ekonomi klarar tuffare tider. Hanna har precis startat eget inom friskvårdsbranschen och försöker nu komma igång med sin verksamhet. Nazira inser att hennes extrajobb inte räcker till ekonomiskt.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåna för livet!

Del 5

Avsnitt 5 av 8

Del 5 av 8. Nils Örnjäger har betalat av alla krediter och skulder och nu handlar det om att överleva resten av månaden, då pengarna är slut. För familjen Wallman utgör hemmet i Mälarhöjden en stor kostnad. Ränteutgifter och renoveringar kostar då det handlar om ett gammalt hus.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåna för livet!

Del 6

Avsnitt 6 av 8

Del 6 av 8. Istället för att utöka sitt bostadslån och därmed betala sina småkrediter har familjen Hadjaev Abzalovas pengar gått till mat, vilket gör ekonomicoach Claes besviken. Familjen Katsler Mölstads kostnader har ökat då bilen har blivit påbackad och cykeln har blivit stulen.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåna för livet!

Del 7

Avsnitt 7 av 8

Del 7 av 8. Familjen Wallman har haft de hårdaste ekonomiska villkoren hittills och barnen har också påverkats. Äldsta dottern Edit har blivit mer ekonomiskt medveten. Nils Örnjäger har betalat av alla sina skulder och krediter utom den till sin mamma.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåna för livet!

Del 8

Avsnitt 8 av 8

Del 8 av 8. Experimentet avslutas och det börjar bli dags för en sammanfattning. Nazira och Bahti tycker att deras liv har förändrats till det bättre. Hanna och Måns Katsler har lyckats med bra med att buffertspara. De har även lyckats föra in ett gemensamt ekonomitänk i vardagen.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ditt förakt, min vardag

Prag, Tjeckien

Det är inte lätt att vara rom i det tjeckiska samhället. Mirek är dessutom homosexuell, och det är helt oacceptabelt för många av romerna. Mirek växte upp på ett barnhem där han utvecklade en negativ inställning till romer. Det gjorde att han under en tid till och med sympatiserade med de anti-romska och nynazistiska tankar som manifesterades i samhället. Mireks ljuspunkt i tillvaron är hans pojkvän. Tillsammans försöker de reda ut relationerna till familj och släkt och få dem att acceptera deras förhållande.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - tänka mot strömmen

Icke-våldsprincipen

Jag tror att vi behöver återvända till Gandhi. Inte som en halv-gud, utan som en person som med sina fel och brister lade ner en fruktansvärd energi och fokus på ett speciellt sätt att bedriva politik på i konflikter. Det säger Stellan Vinthagen, professor i icke-våld och civil olydnad. Gandhis idéer är ett slags hjärta av vad det innebär att kämpa för de frågor som man betraktar som heliga, viktiga och sanna, i en värld där människor har väldigt olika uppfattningar.