Titta

UR Samtiden - Elevhälsa

UR Samtiden - Elevhälsa

Om UR Samtiden - Elevhälsa

Föreläsningar från Elevhälsa 2015. Skolan är en plats för lärande, vänskap och kreativitet. Men också en plats där elever blir mobbade, där vissa mår dåligt och dit vissa elever vägrar att gå. Hur kan vi skapa en tryggare och bättre skola? Inspelat den 27-28 januari 2015 i Folkets hus i Göteborg. Arrangör: Skolporten.

Till första programmet

UR Samtiden - Elevhälsa : En lajk från vuxenvärldenDela
  1. Jag heter Christina Stielli, och
    föreläser om sånt här, bland annat.

  2. Träffar ungefär 1 000 till 1 500
    elever per månad per månad-

  3. -när jag föreläser för elever,
    och talar om för dem-

  4. -hur de kanske ska tänka när de
    rör sig i de sociala medierna.

  5. Jag träffar föräldrar
    och skolpersonal.

  6. Det är ju så här att nätet får rätt
    mycket skit. Har ni tänkt på det?

  7. Direkt så där:
    "Ja, det är nätets fel."

  8. För en tid sen sa man
    i ett nyhetsinslag-

  9. -att det är mobiltelefonens fel
    att våra tonårsflickor sover dåligt.

  10. Jag tänkte när jag hörde det:
    "Vad gör mobilen på natten?"

  11. "Hoppar den så här,
    slår dem i huvudet...?"

  12. Mobiltelefonen är ansvarig för
    att barnen inte sover bra på natten.

  13. Jag träffade en pappa en gång
    på en föreläsning. Han sa: "Hallå!"

  14. "Vi måste reda ut en sak
    i föräldragruppen."

  15. Det var år tre, fyra och fem.

  16. Föräldrar till barn i de årskurserna.
    "Jag vill veta hur länge barnen"-

  17. -"ska få vara på Kik på kvällarna.
    Det vill jag ha regler för."

  18. "Va? Hur gammalt är ditt barn?"
    "Tio."

  19. "De kickar varandra långt in på...
    Kl. 23 kan det komma meddelanden"-

  20. -"till min dotter på kvällen.
    En vardagkväll."

  21. -"Har hon telefonen i sängen?"
    -"Ja, det har hon."

  22. Första frågan: varför det?

  23. "Folk vill ha tag på henne."
    Var det så när vi var i den åldern-

  24. -att pappa och mamma kom in
    med bakelittelefonen-

  25. -och ställde upp den i sängen?

  26. Det är mycket som...
    Här fick Kik stryk, som är en av-

  27. -de bästa apparna för att barnen
    ska kunna kommunicera med varandra.

  28. Och i morse... Hur många fick
    lite svårt att andas i morse?

  29. Ingen? Det var många i landet
    som fick svårt att andas i morse.

  30. Instagram och Facebook låg nere.

  31. Nån skrev: "Snabbt, beskriv i ord
    vad du äter till frukost."

  32. Saken är ju den...
    På en nyhetskanal kom det så här:

  33. "Ja, det här visar hur beroende
    vi är av Facebook och Instagram."

  34. Jag tänker: "Nej. Det här visar
    hur beroende vi är av"-

  35. -"att kommunicera med varandra."

  36. Facebook och Instagram är ett verktyg
    för att kommunicera med varandra.

  37. Få av oss sa, när telefonen
    låg nere... Minns ni Televerket?

  38. "Vi är beroende av telefonen."
    Nej, vi är beroende av-

  39. -att kommunicera med varandra. Så har
    det alltid varit och kommer att vara.

  40. Hoppas jag! Vi har bara fått
    fler verktyg för att göra det.

  41. Sen är det så här, att olika appar,
    internet och telefonen och sånt...

  42. De lever inte ett eget liv.

  43. En del tror det, men de
    tar inte över oss på natten.

  44. Skönt att det inte är så än.

  45. Det vi ska prata om i dag är ungarna.
    Jag säger "ungar".

  46. Det är ett bra ord för mig, så ni
    inte tror "mina barn, andras ungar".

  47. Jag pratar om ungar som ungar.

  48. Vi måste ta reda på vad det är
    för unge som sitter vid datorn.

  49. Eftersom det mesta börjar hända när
    de går ut i de sociala medierna-

  50. -och de oftast går ut i sociala
    medier när de är tio, elva år-

  51. -så stannar vi lite runt den åldern.
    Ni kan det här, bättre än jag.

  52. Jag vill bara fräscha upp minnet.

  53. Killar och tjejer puberterar tio till
    elva, upp till tretton, fjorton år.

  54. När de puberterar vet vi
    vad som händer i kroppen.

  55. Då ställs allt på ända. Hormonerna
    sprutar ut som en snökanon.

  56. Föräldrarna är chockade.
    Man får inget veckobrev innan.

  57. Det kommer som en överraskning.
    Barnen har ingen aning om-

  58. -varför de är arga och förbannade.
    Det är helt naturligt.

  59. För att vi som föräldrar,
    de av oss som är det här inne-

  60. -ska kunna stå en dag
    som jag gör nu, i dag:

  61. Mina barn har flyttat hemifrån.
    Jippi.

  62. Det här är en del av den processen,
    när hormonerna börjar dra i gång.

  63. Vem lider mest av det?
    Ja, inte är det föräldrarna.

  64. Det är barnen. Hormonerna ser till
    att det händer en massa saker.

  65. Fortplantningsorganen växer,
    naturligtvis, av den anledningen.

  66. Sen är det så
    att humöret går upp och ner.

  67. Har ni träffat såna? "Vad blir det
    för mat? Jag hatar köttbullar!"

  68. Och så smäller de igen dörren.

  69. Man undrar vad man sa,
    vad hade man på sig, hur...?

  70. Det är väldigt så. Min yngsta dotter
    sa till mig när hon var sexton:

  71. "Mamma, jag vet inte varför
    jag är så arg."

  72. Det är svårt för dem att hantera det.

  73. Kroppen, fötter och händer växer,
    och de är trötta.

  74. Det här har man sagt i forskningen...
    Hur trötta är de?

  75. De är lika trötta som vi är när vi
    har jetlag. Har ni haft det? Ja.

  76. Är det skönt? Nej.
    Man känner sig pruttfull i huvudet.

  77. De har det 24 timmar om dygnet,
    sju dagar i veckan.

  78. Så trötta är de hela tiden.
    Det finns två eller tre skolor...

  79. ...i USA, som har testat några år att
    lägga skoltiden en timme senare.

  80. Man har sett att det blivit lugnare
    på skolan och bättre resultat.

  81. Vi kanske kommer dit, jag vet inte.
    Just nu är det så att vi vuxna-

  82. -tar barnen där vi vill att de
    ska vara, oftast. Inte där de är.

  83. Det är hormonerna.
    Sen är det så att...

  84. Hjärnan är inte helt klar. Det finns
    några saker som inte är färdiga.

  85. Jag föreläser för elever, och sa det:
    "Era hjärnor är inte klara."

  86. Jag fick så dålig utvärdering,
    att jag säger inte det längre.

  87. Ni vet att hjärnan är klar när vi är
    runt 22 och börjar ruttna vid 28.

  88. Vi har sex års fönster.

  89. Hjärnan är inte klar för dem.

  90. Det finns viktiga saker, som har
    med det jag ska prata om att göra.

  91. Man är mer riskbenägen.
    Man har svårt att se konsekvenser.

  92. Det är tjall på koncentrationen,
    och det är lite tomt där-

  93. -empatin ska sitta. "Hallå?" Ingen
    där. De har inte börjat bygga än.

  94. Riskbenägna, svårt med konsekvenser,
    problem med koncentrationen...

  95. Nu är det väl bra läge
    att ta moppekort!

  96. Jag tycker det är...
    Vi är så orättvisa mot barnen.

  97. Riskbenägna, svårt att se konsekven-
    ser och tjall på empatin...

  98. Är det konstigt att det ser ut
    som det gör i sociala medier? Nej.

  99. Inte ett dugg.

  100. Sen är det så här också,
    att självkänslan läcker som ett såll.

  101. När jag föreläser... Ungarna
    i femman och sexan är de värsta.

  102. De kan allt.
    "Vad är det? Vi kan allting redan."

  103. -"Vad ska du bli när du blir stor?"
    -"Fotbollsproffs i Barcelona."

  104. "Det ska jag med. Vi kan åka ihop."

  105. En hel rad ska bli proffs
    i Barcelona. Det roliga är-

  106. -att ingen i klassen skrattar.
    Alla bara: "Åh, schyst. Coolt."

  107. Ni har träffat såna, va? Som på
    riktigt tror att de är Stålmannen.

  108. Sen händer det nåt. På sommarlovet
    mellan sexan och sjuan...

  109. Det är en Bermudatriangel där.
    När de kommer upp i sjuan-

  110. -så tror de att inte kan nånting.

  111. Då har de tappat allt.
    Jag generaliserar naturligtvis.

  112. De tror inte att de kan nånting.
    Att de duger.

  113. De ska ha rätt saker, rätt grejer.

  114. De ska gilla rätt spel,
    gilla rätt film och musik.

  115. Ha rätt föräldrar, som bor på rätt
    ställe och har pool i rätt storlek.

  116. Det är ett tufft klimat
    de kommer in i, rätt så sköra-

  117. -riskbenägna, svårt med konsekvenser,
    tjall på empati och koncentration.

  118. Samtidigt börjar de gå från
    att ha varit små till att bli vuxna.

  119. De pendlar mellan
    att vara stor och liten.

  120. Ena stunden ber de en fara åt skogen,
    i nästa vill de sitta i knät.

  121. Sen har vi samhällskulturen de
    befinner sig i, där vi placerat dem.

  122. Där är vi alla ansvariga.
    Alla vi här inne.

  123. Det här är barnet, eller ungen,
    som sitter vid datorn-

  124. -eller håller i sin iPhone, som rör
    sig ute på de sociala medierna.

  125. Då måste vi titta lite på
    hur samhällskulturen ser ut.

  126. Vad är det för samhälle
    de har hamnat i?

  127. Min teori är att det började
    för femton år sen drygt-

  128. -efter det jag ser ute på skolor.

  129. Då gick nio personer på en röd matta
    in i ett hus. Vad var det?

  130. Ja. "Big Brother."

  131. "Big Brother" var ett program,
    eller är ett program...

  132. Jag ska bara se
    så jag hänger med själv.

  133. Det är ett program där... Då fick
    programmet fantastiska tittarsiffror.

  134. De sköt i höjden. Ett helt nytt
    format man aldrig haft tidigare.

  135. Programmakarna blev glada.
    Här finns det mycket pengar.

  136. Det här programformatet kunde man
    faktiskt applicera på vad som helst.

  137. Vad som helst.
    Och vad tittar vi på i dag?

  138. Sen säger nån: "Fast inte jag."
    Nej, men vi är ansvariga ändå.

  139. Vi tittar på "Farmen". På "Bonde
    söker häst" höll jag på att säga.

  140. "Bonde söker fru."

  141. "Ensam mamma söker." Vi tittar på...
    Vad tittar vi på? "Let's Dance."

  142. I och för sig att man måste göra nåt
    för att bli populär-

  143. -men en liten troschock
    har inte skadat nån.

  144. Det här är nåt vi lever med.

  145. Vi lever i nån form
    av omröstningskultur.

  146. Den som är mest populär
    är mest framgångsrik.

  147. Det behöver inte ens
    presteras nämnvärt mycket.

  148. För Farmens del kan man vara glad
    att de sociala medierna inte fanns-

  149. -när Naken-Janne låg på topp.

  150. Men han spreds...
    Det där spreds rätt bra ändå.

  151. Om vi ser på det här...
    Taskig självkänsla, mer riskbenägen-

  152. -svårt att se konsekvenser,
    lever i en omröstningskultur-

  153. -där den mest populära
    är mest framgångsrik.

  154. Alla vill vara framgångsrika.
    Alla vill vara populära.

  155. Men vi ska stanna till lite
    och checka av.

  156. Hur många här inne har Facebook?

  157. Hur många av er som har Facebook,
    har fler än er själva på Facebook?

  158. Har ni vänner? Ja, men man kan ha:

  159. "Vad snygg du är i dag." "Jag vet."
    "Lajk på den. Så."

  160. Om jag tar med er lite på
    ett tankeexperiment...

  161. Ni behöver inte prata med nån om ni
    inte vill. Resonera med er själva.

  162. Fråga er själva hur ärliga ni är.

  163. "Jag lägger ut en bild
    på min Facebook-sida-

  164. -på en julros. En röd julros.

  165. Får nästan inga lajks alls på den.

  166. Däremot är det en jävla massa äpplen,
    pingstliljor och skit-

  167. -och semlor i mitt flöde.
    Det får lajks minsann.

  168. Till och med Sonja, min bästa kompis,
    lajkar det, men inte min. Nähä.

  169. I mitt flöde är det en blomma
    som dominerar, och det är påskliljan.

  170. Alla bara: "Åh, vad mysigt!"
    Ingen bryr sig om min röda julros.

  171. När jag nästa gång
    går och köper en blomma...

  172. ...snuddar jag ens vid tanken på
    att kanske köpa en påsklilja?

  173. De är ju snygga, de också.
    Faktiskt, om man tänker efter.

  174. Om jag gör det, som är vuxen, så har
    vi ungarna med taskig självkänsla-

  175. -måste höra till gruppen,
    är riskbenägna-

  176. -och har svårt att se konsekvenser.
    Klart att vi flyttar gränserna!

  177. Bekräftelse är nåt vi behöver.

  178. Nu finns det en valuta
    som man kan mäta bekräftelse i.

  179. Den ser ut så här. Eller hur? Ja.

  180. Det här är den samhällskultur
    de lever i.

  181. Jag frågar mig hur de klarar av det.

  182. De måste hela tiden anpassa sig
    till vad marknaden vill ha.

  183. För att de behöver bekräftelse.

  184. Bekräftelse spelar roll,
    och bekräftelse är en färskvara.

  185. Det är inte så att vi kan säga
    till den vi lever med-

  186. -vart tionde år att jag älskar dig,
    och så håller det i tio år.

  187. Det här måste vi ha hela tiden.
    Vi måste ha bekräftelse hela tiden.

  188. Vad som händer här, upplever jag, är
    att man knarkar bekräftelse på nätet-

  189. -när man inte kan
    bekräfta sig själv så bra.

  190. Då är man väldigt beroende av
    att få bekräftelse av andra.

  191. Och det här är ungar som har en
    självkänsla som läcker som ett såll.

  192. Problemet är bara att när
    vi får bekräftelse från andra-

  193. -så fyller inte det på
    den bekräftelse som kommer inifrån.

  194. Vi behöver bara mer och mer,
    men vi blir aldrig mätta.

  195. Jag tror att om livet styrs av
    den eventuella bekräftelse-

  196. -som vi hoppas få från vår omgivning-

  197. -då tappar vi som människor koll på-

  198. -våra egna värderingar
    och vad vi egentligen tycker.

  199. Där har ni den ungen
    som sitter med internet i sin hand.

  200. Vad vi också har gjort
    när vi börjat titta på det här-

  201. -är att vi skjuter på fel mål.
    Vi går tillbaka till internet.

  202. Men vi missar ungen som sitter där.

  203. Vi föräldrar, vi vuxna,
    vi har egentligen när internet kom...

  204. För så gamla är vi.
    Ja, inte ni, men jag är det.

  205. När internet kom, och fortfarande,
    är det inte många föräldrar-

  206. -som tänker så här: "Nu..."
    Som när vi ska lära barnen cykla.

  207. När man ska lära sig cykla får man
    stödhjul på cykeln. Är det inte så?

  208. Man säger: "Du får cykla här
    på uppfarten, på återvändsgränden."

  209. "På parkeringsplatsen.
    Lugnt och försiktigt."

  210. "Sen får du cykla på de stora
    gatorna. Men först måste vi öva."

  211. Hur många föräldrar är det som sätter
    sig ner och säger: "Vet du..."

  212. "Nu ska du få gå ut på internet.
    Det är så spännande."

  213. "Men här finns farliga grejer
    att akta sig för"-

  214. -"precis som i vanliga livet.
    Som ute på gatan."

  215. "Här finns fantastiska grejer jag ska
    visa dig. När du blir lite större"-

  216. -"så ska du få se mer och mer."

  217. Jag kan tycka att vi har svikit
    barnen, för vi har satt fyraåringen-

  218. -på en tävlingscykel,
    sparkat ut honom på E4:an och sagt:

  219. "Kom hem om 20 minuter."

  220. För så har vi kört med äggklockan.
    Och tänkt att vi är bra föräldrar.

  221. Att det ser ut som det gör
    i de sociala medierna-

  222. -har jag för länge sen... Kanske
    därför jag älskar att prata om det.

  223. Jag har redan konstaterat
    att det är vårt fel.

  224. Det måste vi försöka
    hjälpa barnen med.

  225. Då ska vi se. Jag har börjat
    föreläsningen, bara så ni vet.

  226. Nu drar jag i gång bilderna.

  227. Popularitet är framgång, bekräftelse-
    styrt, uppmärksamhetsstyrt-

  228. -och flest röster vinner.
    Så är det ju.

  229. Nu ser vi inte på hur vi upplever
    det, utan de som är lite yngre.

  230. Det är viktigt att nån tittar, att
    nån ser mig. Så har det alltid varit.

  231. Bekräftelse är viktigt.
    Och ibland blir det inte så.

  232. Det skapar rubriker i dagspressen.

  233. Att det här ens får en rubrik,
    tycker jag visar lite grann på-

  234. -det jag precis har pratat om.

  235. "Hade sex i TV - ingen tittade."

  236. "Skit, också! Här har vi offrat oss
    och lagt upp oss, och ingen kollar."

  237. Den här bilden
    får ni titta på lite grann.

  238. "God natt", skriver 10-åringen. God
    natt", hojtar jag ner till källaren.

  239. "Är du full, eller?"
    ropar han tillbaka.

  240. "Svara på sms som vanligt folk."

  241. Här har vi en kompis till mig.
    Ni som skrattar, ni fattar.

  242. Sen är det några som inte skrattar.
    "Ja, vad är det för fel på det där?"

  243. "Ungen blir asocial. Te och varma
    mackor. Samtal. Socialt beteende."

  244. "Det går åt skogen
    för den lille stackaren."

  245. Vi kräver att barnen ska göra
    som vi alltid har gjort.

  246. Men vi går aldrig, eller
    väldigt sällan, in på deras arena.

  247. Det tycker vi är lite...
    Det här är en kompis till mig-

  248. -och killen som skriver så här,
    är vid det här tillfället elva år.

  249. Det är inget konstigt. "Allt
    som finns när vi föds är normalt."

  250. Det ifrågasätter vi inte. Det vet vi.

  251. "Allt som uppfinns från det vi föds
    till vi fyller 30 år"-

  252. -"är fantastiskt spännande och ger
    oss möjlighet att skapa karriär"-

  253. -"och framgång."
    Och nu tänker vi på internet.

  254. Här ligger alla de här fantastiska
    killarna och tjejerna-

  255. -som skapade det här
    som sen blev dot.com.

  256. Ni vet, de här stora framgångs...
    Vad hette det? Framtidsfabriken.

  257. Kommer ni ihåg det? Jonas Birgersson.

  258. Sen är det ett gäng som ligger här,
    och de flesta föräldrar-

  259. -som jag möter.
    Inte ni, naturligtvis.

  260. "Allt som uppfinns efter att vi
    fyllt 30 är förmodligen början"-

  261. -"till slutet av vår civilisation."

  262. Det är fortfarande människor...
    Ni har sett det på insändare ibland.

  263. Det finns människor som undrar:
    "När stänger vi ner internet?"

  264. "Ska det vara så här?"
    Det kommer inte att stängas ner.

  265. Det laddas upp 100 timmars film
    på YouTube varje minut.

  266. Jag älskar att säga det
    till killar i sjuan.

  267. "Va?! Måste hem och kolla!"

  268. De blir så stressade.
    Vi hinner aldrig i kapp-

  269. -och det går bara
    fortare och fortare.

  270. Ingen drar ur pluggen sista januari
    nästa år. Det går bara fortare.

  271. Det är bra om vi börjar anpassa oss
    efter det rådande läget.

  272. Så har vi gjort i alla tider. Här är
    en autentisk löpsedel från Expressen.

  273. Från 1964. Inte "Naken diplomat
    överföll 22-årig svenska"-

  274. -utan "Barnförbjud Beatles".

  275. Det kom in anmälan till
    barnavårdsnämnden. Minns ni dem?

  276. De fick ta emot anmälan mot Beatles.

  277. Så har det alltid varit.
    Den här bilden har jag fått låna-

  278. -av Andreas Ekström på Sydsvenska
    Dagbladet. Han har gjort den.

  279. Vi har alltid varit rädda för nåt.
    60-talet: farligt att vara långhårig.

  280. Konsekvensen var omoral.
    Typexempel var Beatles.

  281. 70-tal: farligt med filmvåld. Okej.

  282. Man blir våldsam.

  283. TV-programmet som var typexempel
    var..."Motorsågsmassakern".

  284. Jag minns... Det var några
    som tittade på den hos kompisar.

  285. Jag gick så här, för mamma sa att jag
    skulle bli våldsam om jag såg den.

  286. Sen har vi 2000-talet.
    Vad var farligt?

  287. Att lämna ut sitt namn på internet.
    Vad kunde hända? Man blev mördad.

  288. Så sa vi i början. Och vad
    blir vi helt förfasade över i dag?

  289. Gud, vad jobbigt att alla är anonyma.
    Man ska inte vara anonym på nätet.

  290. Vi har ju lärt om det. Man blir
    mördad annars. Ingen vill bli mördad.

  291. Internet i allmänhet är farligt
    under 2000-talets början.

  292. För man blir asocial.

  293. Lösningen på alla de här
    problemen är: gå ut och lek.

  294. Nån som har sagt det
    till sina barn? Ja.

  295. Det här är spännande. Det här tar
    vi till som föräldrar, eller vuxna-

  296. -när de sitter med sin...
    "Men gå ut och lek."

  297. Jag brukar säga: "Ta med laptopen ut
    och sitt ute och lek. Gör så."

  298. Det här fick vi höra när vi var barn,
    eller hur? Ja.

  299. "Men gå ut och lek!" När vi satt
    på Heta linjen. "Hallå? Hallå?"

  300. Kommer ni ihåg? Kommer ni ihåg
    när vi sprang till telefonen-

  301. -för den stod på en plats.
    "Jag tar det! Jag tar det!"

  302. När vi satt i oändliga samtal. Man
    drog in sladden och stängde dörren.

  303. Mamma sa: "Du får inte stänga dörren
    över sladden. Då blir den förstörd."

  304. Pappa stod utanför och sa: "Nu får du
    sluta, för jag måste ringa farmor."

  305. Det har alltid funnits nånting. Vår
    gemensamma lösning på problemet är:

  306. "Gå ut och lek."

  307. Det är fascinerande att vi i den här
    generationen kör det på repeat.

  308. För det har ju
    funkat hittills...inte.

  309. Jag möter fortfarande pappor
    framför allt...förlåt.

  310. Det är ofta pappor. Jag har inte
    träffat nån kvinna som sagt så här:

  311. "Ja, du vet, på min tid lekte vi
    röda och vita rosen och burken..."

  312. "Riktigt roliga grejer.
    Jag kan visa dig, om du vill."

  313. Medan ungen spelar World of Warcraft.
    Det är som att säga till våra-

  314. -föräldrar som lyssnar på Beatles att
    Siv Malmkvist går inte av för hackor.

  315. Och vi fortsätter precis på
    samma sätt. Jag blir så förvånad.

  316. Det här är vår unge.

  317. I morgon ska vi fira Jocke som
    fyller år. Jag går på bio med Kajsa.

  318. Min danskurs börjar nästa vecka.
    På måndag har vi friluftsdag.

  319. Jag går med Lotta.

  320. Jag hänger på Instagram och chattar
    med Joel, Kim och Sonja.

  321. Vi får sluta dela upp det.
    Det är inte två världar.

  322. Det är ett gemensamt liv.
    Vi lägger ner att dela upp det.

  323. De har olika intressen, våra barn.

  324. För en tid sen kom det här:
    "Barn är inte beroende"-

  325. -"av sina mobiler eller datorer.
    De är beroende av sina vänner."

  326. Det här var en tjej på...

  327. Hon är forskare på Harvard Berkman
    Center för internetforskning.

  328. Hon har skrivit boken
    "It's Complicated"-

  329. -vilket man kan hålla med om.
    Hon säger så här:

  330. "Ungar är inte beroende av sina
    mobiltelefoner, utan av sina vänner."

  331. "Det amerikanska samhället har
    utvecklats så att det är svårare"-

  332. -"för ungdomar
    att umgås med varandra fysiskt."

  333. "Det är en kraftig ökning av familjer
    som bor i avgränsade områden."

  334. "Många går på skolor
    långt från deras bostäder."

  335. "Föräldrar har uppfostrat dem i
    en kultur där allt som sker utomhus"-

  336. -"och alla främlingar jag kan
    möta där, är en potentiell risk."

  337. Hon skriver: "Skräcken för krimin-
    ella, terrorister och pedofiler gör"-

  338. -"att föräldrar ger ungdomar färre
    tillfällen att röra sig fritt."

  339. "Den sociala webben blir därmed
    en tillflyktsort."

  340. "Där unga faktiskt får en chans
    att interagera med vänner"-

  341. -"på ett meningsfullt sätt."

  342. Vad vi glömmer när vi säger
    att det här inte är bra-

  343. -är att ta med vad vi
    har satt dem i för situation.

  344. Det är inte som det var
    när jag var i den åldern.

  345. Då gick alla på samma gata
    i samma skola.

  346. I dag har vi haft fria skolval
    under en längre tid.

  347. Våra barn kan gå i skolan
    fyra mil hemifrån.

  348. Man sätter kanske inte en 13-åring
    på nattbussen...alltid.

  349. Vad behöver barnen? Det här är från
    en undersökning för några år sen-

  350. -som heter "EU Kids Online".
    Jag har visst kastat om dem lite...

  351. Förlåt.

  352. Vad de behöver. När och om de
    möter nånting som känns jobbigt-

  353. -vilket säkert är
    flera gånger per dag ibland-

  354. -så behöver de,
    som absolut första resurs-

  355. -en lyssnande vuxen.

  356. Det här är viktigt.
    Det säger barnen att de behöver.

  357. När de är ute på internet
    behöver de en vuxen som lyssnar.

  358. En vuxen som respekterar.

  359. Inte en vuxen som säger: "Jag visste
    att det skulle gå så. Gå ut och lek."

  360. Många gör det. "Jag sa ju att du inte
    skulle hänga på Ask. Gå ut och lek."

  361. En vuxen som försöker förstå,
    och som vet lite om sociala medier.

  362. Och viktigast av allt...

  363. Det är inte nätet.
    Det är ledarskap på en annan arena.

  364. Det är samma sak,
    fast det är en annan arena.

  365. Det viktigaste av allt är
    att vi vuxna är nyfikna.

  366. Det är så oändligt viktigt,
    att vi aldrig förringar.

  367. Och här är vi jätteskickliga,
    att förringa deras intresse.

  368. Jag ska ta ett exempel.
    Vi säger att jag...

  369. ...rider. Vilket jag inte gör,
    men vi säger att jag gör det.

  370. Och sen kommer jag hem till
    min bästa vän. Det är du, säger vi.

  371. Vad heter du? Maria.

  372. Jag har varit på ridläger,
    och det har gått åt skogen.

  373. Hästen har brakat in i ladan.
    Jag har ramlat av och brutit benet.

  374. Det har gått illa. Jag kommer till
    Maria: "Vet du vad som har hänt?!"

  375. "Jag råkade illa ut och allting
    blev så..." Och så vidare.

  376. Maria lyssnar och säger: "Rida?
    Vad är det för skit? Spela schack."

  377. Kommer jag att sluta rida?
    Som jag brinner för mest? Nej.

  378. Kommer jag till Maria nästa gång
    det går åt skogen? Nej.

  379. Här drar vuxna undan mattan
    för många barn, upplever jag.

  380. När man kommer... Om en unge kommer
    och säger: "Mamma, vet du...?"

  381. "Det är en kille, eller en gubbe,
    som sitter och runkar"-

  382. -"i min webcam. Kan du komma?"

  383. "Jag sa ju att du inte skulle hålla
    på med sånt där. Gå ut och lek!"

  384. Det gör vi ju för att vi
    blir livrädda. Jag förstår det.

  385. Men det är inget som gör att ungen
    slutar sitta i de sociala medierna.

  386. Och det är inget som leder till
    att hon, i det här fallet-

  387. -kommer tillbaka till sin mamma
    om det händer igen.

  388. Det är samma sak med spel.
    Det är samma sak...

  389. Om nåt barn kommer och säger
    att nån är taskig igen på Kik.

  390. Det är direkt:
    "Jaha, Kik. Sluta med det."

  391. Då löser vi ju inte problemet,
    eller hur?

  392. Jag får frågor från skolor:
    "Kom hit, vi har problem med Kik."

  393. "Nej. Ni har problem
    med relationer mellan barnen."

  394. Där måste vi se, och göra en distinkt
    skillnad. Annars sviker vi ungarna.

  395. Gå från "jag fattar ingenting"
    till "jag försöker förstå".

  396. Det kan man faktiskt göra.
    Jag försöker förstå.

  397. Ni har ju en direkt... Jag har inte
    det längre. Så här hemmavid.

  398. Ni har direktaccess
    till hela proffspanelen.

  399. "Du, jag försöker förstå det här
    med Instagram. Kan inte du visa mig?"

  400. Det handlar inte om nåt annat.
    I grund och botten är det-

  401. -en väldigt stor, förtroendeskapande
    aktivitet. Att göra så.

  402. Om ni inte vill lära er om Instagram,
    kan det bara passera.

  403. Men ungen har förstått. "Åh, en vuxen
    som försöker förstå min värld."

  404. Vilket gör att den personen kommer
    att bedömas vara okej att komma till.

  405. När jag eventuellt tycker
    att det känns jobbigt.

  406. Involvera: självklart.
    Glöm nätet: se individen.

  407. Som en forskare har sagt en gång:

  408. "Vänd på stolen.
    Hur mår du? Hur är det med dig?"

  409. Jobba med barnets självkänsla
    och tro på egen förmåga.

  410. För där är nyckeln.
    Och då var föreläsningen slut.

  411. Typ, så.
    Det här är liksom det viktigaste.

  412. Jag frågade, för jag brukar säga
    till barnen när jag träffar dem ute:

  413. "Kan ni inte visa
    vad ni är bra på, på nätet?"

  414. "Ni har ju värsta verktyget.
    Eller hur?"

  415. Det sprids fort. Det använder de ofta
    för att visa vad de är dåliga på.

  416. "Kan ni inte visa vad ni är bra på?"
    Jag brukar fråga när jag är ute:

  417. "Hur många använder sociala medier
    för att visa vad ni är bra på?"

  418. Säg att det är mellan fem och sju
    procent varje gång, som gör det.

  419. Det är inte mer. En kille sa:
    "Jag vet inte vad jag är bra på."

  420. Det du tycker är kul, sa jag.
    "Friidrott är kul."

  421. "Då är du bra på det."

  422. "Då kan jag göra nåt på Instagram med
    friidrott. Det tänkte jag inte på."

  423. Vi måste hjälpa dem
    att öppna de dörrarna.

  424. Jag har mött killar,
    framför allt är det killar...

  425. Med tjejer
    är det gymnastik eller ridning.

  426. Jag säger: "Gör ett Instagram-konto
    med ridlektioner."

  427. Jag vet inte hur man tar sig upp
    på en häst. Visa vad du är bra på.

  428. Killar som hoppar studsmatta.
    Killar som kör på en enhjuling.

  429. Gör sånt på de sociala...
    Visa vad du är bra på.

  430. Jag frågade en kille en gång
    på en skola i Sollentuna...

  431. Det var en ärlig fråga. "Varför tror
    ni inte fler visar vad de är bra på?"

  432. Då säger han så här... Jag sa att han
    måste låta mig skriva ner det här.

  433. "Man visar inte vad man är bra på.
    Risken är att man ska fejla."

  434. "Då vet alla om det.
    Bättre att visa en annan sida"-

  435. -"där man inte kan fejla
    eller skämma ut sig."

  436. Vad är det en sån unge
    saknar i första hand?

  437. Det är självkänsla, eller hur?
    Tro på egen förmåga.

  438. Där går jag in
    och pratar med eleverna.

  439. Och så visar jag dem...
    Ni vet vem det här är, va?

  440. Hur många vet vem det här är?

  441. Det här är William Spetz.

  442. Som började lägga ut roliga sketcher
    på sin YouTube-kanal.

  443. Det här är en av ungarnas idoler.

  444. Och ni tänker när ni ser honom: "Men
    herregud, vad är det här för nåt?"

  445. Sen ropar föräldrarna:
    "Kom och titta på Let's Dance."

  446. Vi utgår från att de ska tycka... Det
    här är deras grej. De gillar det här.

  447. Det är vår skyldighet
    att visa ett intresse för det.

  448. Jag ska gå igenom vilka appar
    och sajter som är inne. Några få.

  449. De största som finns,
    eller som ungarna använder just nu.

  450. "Lagar, anmälningar, rättsfall. Barn
    i riskzonen och hur vi hjälper dem."

  451. Men jag måste stanna
    vid det här först.

  452. Det här går jag igenom. Jag börjar
    med det när jag pratar med eleverna.

  453. Det här tycker jag är viktigt
    att ha med sig i bagaget-

  454. -när man ska ge sig ut på nätet.

  455. "Inget är privat.
    Det jag skriver finns kvar."

  456. "Jag kan inte vara anonym.
    Konsekvenser måste jag ta."

  457. "Det går fruktansvärt fort. Och allt
    är inte vad det ser ut att vara."

  458. Jag träffade... Jag hörde...
    Jag blev alldeles förskräckt.

  459. En barnpsykolog satt i en
    av TV-kanalerna en morgon och sa:

  460. "Vill man lägga ut pinsamma bilder
    på barnen, kanske man ska göra det"-

  461. -"på sin privata Facebook-sida."

  462. Det finns ingen sida på nätet
    som är privat.

  463. Vi kan upprepa det
    för oss själva några gånger.

  464. Det finns inget på nätet
    som är privat.

  465. Det finns ingen sida som är privat.
    Inte så länge vi har...

  466. Sociala medier. En liten vink
    är just ordet "social".

  467. Det finns ingenting som är privat.

  468. Det jag skriver finns kvar.

  469. Elever räcker upp handen:
    "Man kan trycka på delete".

  470. Ja, men inte om jag har
    screenshotat den. Skärmdumpat.

  471. Om jag har skärmdumpat, kan du trycka
    på delete till du blir pensionär.

  472. Det hjälper inte.

  473. Jag kan inte vara anonym i längden.
    Nu pratar vi om vanliga människor.

  474. Ungarna kan inte
    vara anonyma i längden.

  475. Det sägs att nån, man vet inte...
    Sätt er i matsalen-

  476. -så får ni reda på vem det är. Man
    är social. Även när man är anonym.

  477. Jag måste ta konsekvenser
    av det jag gör.

  478. Jag säger till ungarna:
    "Okej, vi säger så här":

  479. "Om jag snor rektorns bil..."
    Det tycker de är roligast.

  480. "Jag snor rektorns bil
    och åker ner till ICA."

  481. "Och så kör jag raka vägen in
    i korvdisken och kraschar den."

  482. "De ringer polisen. Gör de det?"
    "Ja, eller hur. Klart att de gör."

  483. "När polisen kommer säger jag:
    Men Gud, jag bara skojade!"

  484. "Det var bara på kul." Då säger de:
    "Nä, så kan man inte säga."

  485. Det är samma sak på nätet. Många
    tänker att man kan göra som man vill.

  486. Om nån kommer på mig...
    eller om jag har skrivit...

  487. Nu är jag grov i munnen. "Jävla hora,
    du ska dö. Men jag bara skojade."

  488. Nej, det är inte skoj.
    Då bryter vi mot nån lag i stället.

  489. Det måste vi informera barnen om.

  490. De är inte ointelligenta, men risk-
    benägna, svårt att se konsekvenser-

  491. -och vi har inte gått före och visat
    hur man skulle kunna tänka.

  492. Det går fort. Det går med
    en rasande fart. Det vet vi.

  493. Inte minst med den här fantastiska
    Ice Bucket Challenge.

  494. En del sa: "Löjligt att slösa vatten
    och hälla på varandra."

  495. "Man kan göra andra saker. Skicka
    vattnet till Afrika, det behöver de."

  496. Det här var en briljant kampanj,
    för att skapa uppmärksamhet-

  497. -runt en sjukdom, som behövde ha det
    i framför allt USA.

  498. Man samlade in enorma summor pengar,
    vilket inte hade varit möjligt-

  499. -utan de sociala medierna.
    Det går fort, både på gott och ont.

  500. Det har många fått erfara.

  501. Okej, då kör vi.
    Jag drar igenom det här snabbt.

  502. Ni har det på era papper. Är det nån
    som inte hört talas om Instagram?

  503. Bra.

  504. Då vet ni vad det är. Det var
    från början en fotoapplikation.

  505. Men det är inte det nu. Det här
    skulle jag säga är för mig-

  506. -och för alla som har Instagram, det
    är en honungsburk av bekräftelse.

  507. Här får jag lajks
    på det jag lägger ut.

  508. Här kan jag välja precis...
    Jag har ett verktyg i min hand-

  509. -och kan få precis hur många lajks
    jag har lust med.

  510. Jag är mer riskbenägen, svårt
    att se konsekvenser... Är ni med?

  511. Ekvationen är inte så himla svår.

  512. Man kan också...och det här
    faller jag tillbaka till-

  513. -visa barnen att de kan briljera.

  514. Här har vi Kristoffer Collin,
    som uppmärksammats internationellt.

  515. Han har jobbat sen han var
    lite yngre, sen några år-

  516. -med att lägga upp vackra bilder.
    På natur.

  517. Han har 835 000 följare.

  518. Han får resa jorden runt. Vet ni vad
    han gör när han reser jorden runt?

  519. Fotograferar. Han får göra det han
    är bra på, och han lever på det här.

  520. Här finns såna möjligheter att jag
    kan känna att det är lite orättvist.

  521. För jag hade inte det där.

  522. De kan sätta igång och ha hela
    världen som sin marknadsplats.

  523. Det här måste vi göra barnen
    uppmärksamma på, tycker jag.

  524. Här har vi en tjej som lyckligtvis
    inte hade föräldrar som sa:

  525. "Vad då hålla på och fläta
    och ta kort? Gå ut och lek."

  526. Hon har över en miljon följare i dag.
    Hon lever på det.

  527. Lägga upp bilder på
    hur man flätar hår.

  528. Det här med "vad vill du bli
    när du blir stor?"

  529. "Byggnadstekniker eller läkare?"
    Här finns egentligen...

  530. Märker ni hur det skiftar? Att vi
    kan göra det vi tycker är roligt.

  531. Så länge det finns en publik
    som vill läsa om det.

  532. Och då säger nån: "Det där kommer
    inte att hålla livet ut." Nej.

  533. Det gjorde inte Posten heller,
    där jag började när jag var 18 år.

  534. Den här tjejen flyttade till Paris.
    Hon älskar att fotografera.

  535. Hon skulle vara där i fyra månader
    och hade sparat ihop till-

  536. -lägenhetshyra i fyra månader.
    Hon drar till Paris.

  537. Den staden är så vacker. Jag älskar
    allt som har med mode att göra.

  538. Hon lärde sig hur man syr väskor
    och kläder. Var intresserad av sånt.

  539. Intresserad av arkitektur och började
    fotografera och visa sin resa.

  540. "Paris in Four Months" hette bloggen
    och Instagram-kontot.

  541. Hon har 440 000 följare.
    Det här har gått på två år. Två år.

  542. I dag sms:ade hon mig,
    för det här är min äldsta dotter...

  543. I dag sms:ade hon...
    I går sms:ade hon mig och sa:

  544. "Mamma, jag kan inte prata. Jag fotar
    på Diors haute couture-visning."

  545. I dag fotograferar hon för Vogue.
    I morgon ska hon fota för Chanel.

  546. Hon lever sin dröm.

  547. Och det är bara... Självklart
    är hon skicklig och duktig-

  548. -men utan de sociala medierna...

  549. På två år. Hon lever på det här.

  550. Vi ska visa barnen, säga så här: "Men
    du som är så bra på att virka..."

  551. Ja, det var väl
    ett dumt exempel, kanske.

  552. "Du som är så bra på
    att åka skridskor", eller nånting.

  553. Ni kan ju barnen runt er. Visa det.
    Lägg upp filmer på YouTube.

  554. Varenda en av oss här inne
    kan ha en egen YouTube-kanal.

  555. Hur häftigt är inte det?

  556. Hur många är det som har det?
    - Du har det! Vad visar du?

  557. Bland annat en film om ystning
    har jag lagt ut.

  558. -När du ystar ost?
    -Ja, men det var för grabbens skola.

  559. Han fick ledigt och åkte till farmor
    och farfar. Då ystade vi ost.

  560. Jag fotade och klippte ihop en film
    som de tittade på i skolan.

  561. Var det svårt? Ysta ost är säkert
    svårt, men filmen? Var det svårt?

  562. Nej, det gör man enkelt. Och lägga
    upp är kul. Vi har annat också.

  563. Från och med i dag
    har alla var sin YouTube-kanal.

  564. Sen har vi Snapchat.
    Snapchat, upplever jag-

  565. -när jag pratar med ungarna, att
    det nästan börjar gå om Instagram.

  566. Snapchat växer snabbt.

  567. Jag brukar säga till barnen... Det är
    roligt att skrämma ihjäl dem ibland.

  568. "Instagram kommer inte att finnas
    för evigt." De bara: "Va?!"

  569. De tror att det kommer
    att vara för evigt, eller hur?

  570. För några år sen fanns inte Insta-
    gram. Vi visste inte vad det var.

  571. Det är lite grann så att de rör sig
    som krill. Fisk. Vi pratar fisk.

  572. Som rör sig runt i stora...
    Ni har sett såna glittriga...

  573. Eller? Ja. Nicka.
    Bra, så att jag är med.

  574. De rör sig snabbt. Vänder
    en enda fisk, så vänder hela stimmet.

  575. Så barnen... De avgör vilket som är
    inne och vilket som ska stängas ner.

  576. Vilket som inte är roligt längre.
    Snapchat är en bildapp.

  577. Nån som har Snapchat?

  578. Jag skickar en bild till dig.
    Vad heter du? Eva-Marie.

  579. Jag skickar en bild till Eva-Marie.
    Hon får den på sin telefon

  580. Jag har ställt in där att Eva-Marie
    får bara se min bild i sju sekunder.

  581. Jag kan avgöra om du får se bilden
    i en, två, tre, och så vidare-

  582. -upp till tio sekunder.

  583. Det här har varit så för ungarna...
    Man sa när den lanserades, att nu-

  584. -finns det en applikation som gör det
    möjligt att skicka pinsamma bilder-

  585. -för de försvinner! Ja...

  586. Och ungarna tror det fortfarande.

  587. Den försvinner från Eva-Maries
    telefon. Poff, så är den borta.

  588. Men Eva-Marie kan ju ta en skärmdump
    på den. Då säger ungarna:

  589. "Ja, fast man får reda på att nån
    gjort det." Lite sent då, kanske.

  590. "Ja, just det. Du tänker så",
    säger de.

  591. Sen finns det naturligtvis en marknad
    som ingen är snar att ta.

  592. En marknad för en applikation
    som kan kopplas ihop med det här.

  593. Som kanske skulle
    kunna heta Snapsave.

  594. Som man kan ladda hem, och så
    skärmdumpar man utan att det märks.

  595. Vi ska utgå från, säger jag
    till ungarna... "Gör vad du vill."

  596. "Det tycker jag. Absolut. Om du
    tänker på att det inte försvinner."

  597. Ibland får jag frågan: "Hur ska man
    veta vilken bild man kan lägga ut?"

  598. "Gör ett test hos dig själv. Lägg ut
    en bild på dig själv vid poolen."

  599. "Lite droppar på magen, brun...
    Pool, sommar, nånstans."

  600. "Ta en bild och printa den."

  601. "Sen kan du gå runt i matsalen.
    Kolla här. Det är jag vid poolen."

  602. "Ser du svett...alltså..."

  603. Då sa en tjej: "Men Gud,
    då ser ju alla den!" Ja...

  604. Det är lite det de gör
    med de andra, också.

  605. De är söta.

  606. Sen har vi Ask. Är det nån
    som har erfarenhet av Ask?

  607. Älskar ni Ask? Nej?

  608. Det förstår jag att man inte gör.
    Där är det ett rätt grovt språk.

  609. Man kan ställa frågor till varandra
    anonymt. Man är mer riskbenägen-

  610. -svårt att se konsekvenser, vilket
    innebär att frågorna inte handlar om-

  611. -vad man ska äta på lördag, eller
    hur dags man går och lägger sig.

  612. Det här har gjort
    väldigt många vuxna upprörda.

  613. Då har man gjort så här.

  614. Den här dörren finns på riktigt.
    Den finns i ett litet hus-

  615. -där jag skulle föreläsa
    i södra Sverige.

  616. Jag gick utanför dörren och tänkte
    att jag öppnar inte. Absolut inte.

  617. Står det så, då...är det så.

  618. Att man inte ska öppna den.
    Så är det.

  619. Finns ingen anledning att ens
    fundera på vad som finns där inne.

  620. Det här måste vara den mest korkade
    skylt jag sett. För vad säger den?

  621. Öppna! Ja! Och då är ni vuxna.

  622. Och det här gjorde väldigt många
    med just Ask.

  623. Många kommuner blockerade
    den sajten på sina datorer.

  624. I skolans datorer. Det är säkert
    nån från en sån kommun här.

  625. Jag vill bara...
    Det är inte så att ungen säger:

  626. "Gud, jag får inte vara på Ask.
    Då går jag inte in där."

  627. "Jag känner ett ansvar.
    De har sagt det."

  628. Jag kände på dörren,
    men den var låst.

  629. Jag undrar fortfarande
    vad de har där inne!

  630. Begränsningens effekter. Det här
    är viktigt att vi känner till.

  631. Eleven känner sig INTE
    mindre besvärad.

  632. Det är inte så att eleven struntar i
    att gå ut på den sajten eller appen.

  633. Man blir inte bättre på
    att förebygga faror.

  634. Man vill prova mer, och möjligheten
    att prata med en vuxen-

  635. -kanske försvinner.

  636. Om jag är elev, och ni har bestämt er
    för att jag inte får vara på Ask-

  637. -eller på en annan app,
    som kommer här om ett tag...

  638. Nån har säkert fått bekanta sig
    med den redan. Den heter Secret.

  639. Som ni kommer att bli
    ännu mer upprörda över.

  640. Om jag då kommer till en kurator,
    skolsköterska eller lärare på skolan-

  641. -för mina föräldrar hemma
    förstår inte det här.

  642. De kanske inte ens har tid.

  643. Så jag kommer till dig...
    Vad heter du? Carina.

  644. Jag kommer till Carina och säger:
    "Vet du? På Ask var det en som sa"-

  645. -"att jag ska dö.
    Jag tycker det är skitläskigt!"

  646. Carina säger, vilket du naturligtvis
    inte gör... Den personen säger:

  647. "Ja, fast vi har sagt att du inte får
    vara på Ask. Varför är du där, då?"

  648. Vilket gör att vi
    drar undan mattan en gång till.

  649. Om eleven ens kommer.

  650. För jag vet ju
    att jag inte får vara där.

  651. Det är samma sak här.
    Vi måste jobba med individen.

  652. Det kommer appar hela tiden.

  653. Då skulle vi inte ha nåt annat att
    göra. Vi måste börja i andra änden.

  654. Jag tycker det går jättebra
    när jag pratar med ungarna.

  655. "Men sitt där, då. Blir du glad
    av att sitta på Ask? Och Secret?"

  656. Det är fortfarande ingen som har sagt
    att de blir glada. På riktigt.

  657. Blir du glad av att sitta där,
    så gör det.

  658. Eller så här. För att bli av med en
    dålig vana, så ska man in med en ny.

  659. Har ni hört det? Säg: "Ska du inte
    visa i stället vad du är bra på?"

  660. Uppmuntra det.

  661. Så kanske vi kan lära barnen
    att finna de grejer-

  662. -som de faktiskt
    skulle kunna briljera med.

  663. Kik... Nu måste jag snabba på.
    Har vi frågor på Kik?

  664. Samma sak där.
    Det är barn som sitter där.

  665. Är det problem kan man säga
    till föräldrarna att det löser vi.

  666. Twitter, samma sak.
    Där var ju faktiskt vuxna först.

  667. Nu börjar ungarna komma.
    Finns fantastiska hashtaggar-

  668. -man kan koppla upp sig på. Här är
    den för elevhälsa för 2014.

  669. Alla som pratar om elevhälsa kan man
    hitta under hashtaggen som heter-

  670. -#elevhälsa15.

  671. Sen har vi spel som sociala medier.

  672. Det här stod i tidningarna
    bara för ett tag sen.

  673. Det här har jag sagt jättelänge.

  674. Det är inte bara att hoppa från
    en nivå till en annan och slå ihjäl-

  675. -en liten larv och pricka rätt
    på två röda rubiner.

  676. Eller som ni gör, spela Candy Crush.
    Eller?

  677. World of Warcraft kan vässa både
    samarbets- och ledarskapsförmågan.

  678. Det ska vi inte sticka under stol
    med. När det gäller spel-

  679. -är de också sociala medier.
    De funkar precis på samma sätt.

  680. Man interagerar med varandra,
    men man spelar ett spel.

  681. Här skulle man kunna titta... Alltså,
    jag kan föreläsa om det här i veckor.

  682. Det känns som jag inte ens skrapar på
    ytan. Jag blåser damm från ett bord.

  683. Det här är bara en liten grej.
    Det här spelet använder flera skolor.

  684. Det heter Flood. Var det inte så? Jo.

  685. I det här spelet ska man
    se till att organisera.

  686. Här har det skett en naturkatastrof,
    i det här fallet en tsunami.

  687. Man ska hushålla med pengarna
    och rädda de människor som är där.

  688. Hur får jag dit räddningsfordon,
    och så vidare.

  689. Här är massa...det finns så mycket!

  690. Ofta är det: "Nej, spel är dåligt."
    Nej, det är jättebra. Och jättekul.

  691. Här är också nåt man kan briljera
    med. Vet alla vem det här är?

  692. Vad säger ni att han heter? Ja.

  693. PewDiePie. Precis.
    Också en av barnens idoler.

  694. Han har visat vad han är bra på.
    Han började spela dataspel-

  695. -och kommenterar under tiden.
    Han är en jätteidol.

  696. En förälder sa: "Jag offrade mig
    och satt i tre timmar."

  697. "Jag är fortfarande inte normal."

  698. Men hennes barn tyckte att mamma
    skulle kolla, för det är så kul.

  699. Vi kommer ihåg
    hur det var när vi var små.

  700. "Kan inte du titta på det här,
    för det är så roligt."

  701. Inte bra om den föräldern säger:
    "Vad är det för skit? Gå ut och lek."

  702. Spela tillsammans med dina barn.
    Det tycker jag är viktigt.

  703. Vi ska göra föräldrar uppmärksamma
    på åldersmärkningen av pegi.info.

  704. Det är ingen lag,
    utan en rekommendation.

  705. Ni märker att jag älskar internet
    och ser jättemånga möjligheter.

  706. Vad jag däremot,
    om jag får välja en enda sak...

  707. Det bekymrar mig när jag
    möter killar i årskurs fyra-

  708. -som spelar GTA 5.

  709. Och spelar hela spelet. Man kan
    spela olika sektioner i spelet.

  710. Men där pratar vi om saker...
    En kille, det är främst killar...

  711. En kille i den åldern
    har inte förmåga att hantera det.

  712. När vi tittar på vad kvinnor
    ska göra med män, och...

  713. Hur mycket kan jag säga med de här?

  714. Ni vet, alltså såna.
    Det blir rätt grovt.

  715. Det är ett socialt media. Jag möter
    föräldrar som är ledsna över att-

  716. -alla i klassen spelar utom Jocke.
    "Jag vill inte att Jocke spelar det."

  717. Det innebär att Jocke blir utanför
    på fritiden. Och dagen därpå-

  718. -när de kommer till skolan och pratar
    om vad de gjorde i spelet i går.

  719. Jag blir... Jag blir personligen
    lite smått skogstokig-

  720. -när jag hör att såna småkillar
    får spela det spelet.

  721. Där tycker jag att skolan skulle
    kunna vara ett rådande organ.

  722. Ja? Vänta, mikrofonen.
    Du måste vänta.

  723. Inte andas ut.
    - Det är killen i blå tröja.

  724. Jag undrar vilken ålder du tycker
    är lämplig för spel som GTA 5.

  725. Ja...

  726. 45.

  727. Nej. Det är 18 år. Enligt märkningen.

  728. De här märkningarna finns ju där,
    tänker jag, av en anledning.

  729. Står det 18 år, så finns det
    en anledning till att det står det.

  730. Jag skulle gå...
    Eftersom jag inte kan alla spel-

  731. -som förälder skulle jag gå på
    åldersmärkningen. Det är enklast.

  732. Eller spela spelet med barnet
    och i så fall avgöra.

  733. Men absolut. Det är ett
    av världens mest våldsamma spel.

  734. En kille på fyra år
    tror inte jag kan fixa det.

  735. Är det svar på din fråga?
    Då går vi vidare.

  736. Lagen är nånting som faktiskt också
    spelar roll på internet.

  737. En del ungar tror
    att den här lagboken-

  738. -den fattar ju alla. "Viktiga grejer,
    man kan inte bryta mot lagar."

  739. Det fattar de flesta. Men sen
    tror de, om jag raljerar lite-

  740. -att på skolans expedition, bredvid
    den här boken, ligger en pärm-

  741. -där det står "Lag för internet".
    Och den är tom.

  742. Det är bara vita papper i.
    Man får göra som man vill.

  743. Vi har missat att tala om för dem
    att lagen gäller även på internet.

  744. Det är ju så, eller?

  745. Jag tycker det vore jättespännande
    om man redan i fyran, kanske-

  746. -tog upp inom de samhälls-
    vetenskapliga ämnena, i det sjoket-

  747. -och prata med dem om lagar.
    De behöver veta det här, de också.

  748. Gör nåt roligt av det,
    och ta exempel från internet.

  749. Vi har lagen om förtal. Den skrevs
    inte i går, som alla märker-

  750. -om man läser första meningen.

  751. "Den som utpekar någon som brottslig
    eller klandervärd"-

  752. -"i sitt levnadssätt, eller
    eljest lämnar..." Och så vidare.

  753. Klart att vi är efter,
    men lagen om förtal kickar ofta in-

  754. -när det händer saker på internet.
    Lagen om förolämpning.

  755. Det är tre lagar som jag tycker
    skolan ska ta upp på ett roligt sätt-

  756. -för barnen.
    Så vi talar om för dem:

  757. "Ja, fast om du skriver 'din jävla
    hora', så är det en förolämpning."

  758. "Och det finns det lagar för."
    Är ni med?

  759. Sen har vi olaga hot.
    Det vet ni också, hur det förekommer.

  760. "Du ska dö. Jag ska döda dig."
    Och så vidare.

  761. Med anonyma Instagram-konton
    som samlar nån form av hatdrev-

  762. -mot nån elev på skolan.

  763. Då måste man veta att det här är sånt
    som gäller även för dig-

  764. -som bara är fjorton år.

  765. Det tycker jag man kan ta upp i
    skolan. Det finns massor av exempel.

  766. Här har vi ett litet exempel
    på olaga hot.

  767. Den här tjejen är fjorton.
    Hon skriver till American Airlines:

  768. "Hej. Jag heter Ibrahim från
    Afghanistan. Jag är med i al-Qaida."

  769. "Den 1 juni ska jag göra
    nåt riktigt stort. Hej då."

  770. Mer riskbenägen
    och svårt att se konsekvenser-

  771. -är det som faller in här.
    Och tråkigt. Inget att göra.

  772. De svarar snabbt. "Sarah,
    vi ser allvarligt på såna här hot."

  773. "Din IP-adress och dina uppgifter,
    kommer att lämnas över till FBI."

  774. Och vad kommer från Sarah nu?

  775. "Jag bara skojade."

  776. "Jag skojade! Snälla!
    Jag är bara en tjej."

  777. "Jag skojade. Det var min kompis.
    Ta hennes IP-adress i stället!"

  778. "Förlåt. Jag är så rädd.
    Åh, herregud, jag skojade bara!"

  779. Klart det blev påföljder av det här.

  780. Man slänger inte i väg såna saker.
    Men det här måste barnen veta.

  781. Jag säger fortfarande, att det är
    vår skyldighet som vuxen att tala om-

  782. -att olaga hot kan vara såna här
    saker. Som man tycker är lite kul.

  783. För vi skulle väl vara
    klokare än barnen.

  784. Och dela med oss av det till dem.

  785. Många föräldrar ser ut så här.

  786. När jag säger det här.

  787. Många föräldrar kommer till skolan
    för att: "Nu bråkar de på Kik igen."

  788. "Vad ska ni göra åt det? Och åt appen
    Secret? Hur kan ni tillåta den?"

  789. Det här har jag aldrig sagt.
    Så det stannar här.

  790. Jag kommer att neka att jag sagt det,
    men hur länge orkar lärarna och ni?

  791. För det ligger väldigt mycket
    ansvar på föräldrar.

  792. Som är väldigt lätt
    att göra så här med.

  793. Men det har jag aldrig sagt.
    Sen kan ju barn göra lite galet.

  794. Man kan inte ta ansvar för allting.

  795. Ja, en del blir ju lite...

  796. Vissa saker kan man liksom inte
    rädda ungarna från.

  797. Men den är rätt rolig
    att ta upp som exempel.

  798. "Skaffa bättre kontrollanter.
    Jag plankade fem gånger."

  799. "Vad ska ni göra?"
    "Ja", säger Länstrafiken-

  800. "Eftersom du erkänt
    att du åkt utan att betala"-

  801. -"kan vi skicka en bot på 5 000 kr.
    Var det Törnrosgatan du bor på?"

  802. Sen har vi ett annat ämne
    som jag tycker är jättespännande.

  803. Men som vi är bäst på
    att vara sämst på. Vi vuxna.

  804. Det är källkritik. Vi tror fort-
    farande att allt i tidningen är sant.

  805. Det är riktigt, det har hänt.
    Vi tror att allt som står på nätet-

  806. -nästan också, är riktigt. Fast vem
    som helst kan skriva vad som helst.

  807. Det här är ett spännande ämne, som
    skolan verkligen kan göra nåt med.

  808. Som vi måste lära barnen.

  809. Tunnelbanenedgången i Kanada såg inte
    ut så här när det regnade en dag.

  810. Med hajar som simmade. Men den här
    bilden spreds blixtsnabbt.

  811. Det här ligger också...
    Det är vi som sprider. Notera det.

  812. Barnen sprider inte värst.
    Det är vi som är värst.

  813. Det är en form av bekräftelse-
    knarkeri, när vi sprider sånt här.

  814. "Kolla vad jag har hittat.
    Få lite lajks på den."

  815. I stället såg tunnelbanan ut så här.

  816. Barn i riskzonen. De som har svårt
    att hantera... Ni känner igen dem.

  817. Ni vet precis vilka barn
    det är på er skola.

  818. De som har svårt att hantera känslor,
    svårigheter i sitt sociala beteende.

  819. Utsatta, osynliga,
    ensamma, trakasserade.

  820. Som inte har en vuxen
    att anförtro sig åt.

  821. De är i riskzonen,
    även "live", om man säger.

  822. De är i riskzonen även på nätet.

  823. De som har stort behov
    av bekräftelse, och som har ett liv-

  824. -som styrs av den bekräftelse
    de behöver av sin omgivning.

  825. Hur kan vi hjälpa barnen?
    Jo, det här är viktigt.

  826. Vi kan uppdatera en plan mot kränk-
    ande behandling, den vi redan har.

  827. Identifiera riskområden
    tillsammans med barnen.

  828. Riskområden kan jag tänka mig på
    många skolor är duschen i gympan.

  829. Här kanske det är Snapchat.

  830. Hur många har uppdaterat
    en kränkande plan...

  831. En behandlingsplan mot kränkning
    med arenorna på nätet?

  832. Har ni gjort det? Och ni?
    Två stycken.

  833. Jätteviktigt att barnen får berätta.
    "Jag tycker det är värst på Ask."

  834. Ta med det, då.

  835. Utforma en bra handlingsplan.

  836. Använd eleverna som kunskapskälla
    för egen kompetensutveckling-

  837. -och var en god förebild.

  838. Var en god förebild. Jag följer
    massor av lärare och rektorer.

  839. Alla är fantastiska.
    Men det kan komma från andra länder.

  840. Jag har inte sett det i Sverige,
    men från USA eller nåt annat land.

  841. En lärare kan lägga ut ett prov
    från en elev, och så ska man skratta.

  842. Vi måste föregå med gott exempel.

  843. Hur hjälper vi och förebygger?
    Värdegrundsarbete med nya inslag.

  844. Vi ska involvera
    i undervisning och vardag.

  845. Aktualisera diskussioner
    om lagar och ansvar.

  846. Diskutera källkritik.
    Uppmuntra barnen att briljera.

  847. Och visa på alternativa
    appar och sajter.

  848. Nu hade jag två filmer.
    Har ni sett den här filmen?

  849. "Toaletten". Skriv ner det
    i era papper. "Googla:"

  850. "Pappa", "tonåring", "toalettrulle".
    De tre orden kan ni ta.

  851. Det är en pappa som har gjort... Han
    säger i början av filmen på YouTube:

  852. "Jag misslyckas med att få mina barn
    att förstå det jag vill."

  853. Det är två tonårsdöttrar. "Så jag tar
    till sociala medier som sista utväg."

  854. Sen har han en instruktionsfilm för
    hur man byter toalettrulle.

  855. Alldeles fantastisk.

  856. För vår del så gäller det
    att tagga ner.

  857. Det är säkert nån vuxen som blivit
    svettig över de här selfiepinnarna.

  858. Tycker att det är riktigt illa.

  859. Början på jordens undergång,
    och allt det där.

  860. Selfies är ju nymodigheter. Moderna
    saker som egentligen är skräp.

  861. Sånt gjorde vi inte på vår tid.
    Det är egofixerat.

  862. Man ska bara ha bild på sig själv,
    och visa upp den för alla.

  863. Med filter, och så. Den ende som inte
    lagt filter här är väl han i mitten.

  864. Jag är inte säker på
    att Napoleon såg ut så här.

  865. Det här är också selfies.
    Men då hyrde man in en konstnär-

  866. -och så tog det fyra månader.
    Vi är mer effektiva nu.

  867. Det finns en massa roliga appar
    för att ta selfies. Det här är jag.

  868. Det är en app som heter Selfiegram.
    Uppmuntra det.

  869. Jag säger det till bildlärare.
    Säg att ni ska ha en selfievecka.

  870. Det är att gå från att vara nyfiken
    till att gå in på deras arena.

  871. Ni ska ha en selfievecka. Hela
    korridoren ska vara full av selfies.

  872. Den som har roligast grimas vinner,
    eller vad som helst.

  873. Vi går in på deras arena,
    för internet kommer att leva vidare.

  874. Och de kommer inte att gå ut och
    leka. En hel värld att ta för sig av.

  875. Den här tycker jag är bäst. En app
    där jag fotograferar mattetalet.

  876. Och så löser den det till mig, ja...
    Visst är den bra!

  877. Jag visar inte den för eleverna, då
    får jag inga mer jobb. Den är smart.

  878. Sen har vi några appar...
    De här har ni i pappren, tror jag.

  879. Det här ska ni ladda hem.
    Lek med det. Det är ju jättekul.

  880. Tydlig. En fantastisk miniräknare.
    Ni märker när ni laddat hem den.

  881. Inte alls som alla andra.
    Mycket mer logisk. Har ni Nasa?

  882. Ni som inte har Nasa laddar hem den.
    Allt som händer genom Nasa i rymden.

  883. Med filmsekvenser, hur man
    landat på månen och asteroiderna-

  884. -som de jagar, höll jag på att säga,
    men letar efter.

  885. Google Earth, jättespännande. Sen
    har vi Moonrise. Den är fantastisk.

  886. Det är en app som talar om när det
    är nymåne, ända fram till 2099.

  887. Vill man veta när det är nymåne 2065,
    så ska man ladda hem den.

  888. Ha quiz med barnen. Den som tar reda
    på när det är nymåne 2083 vinner.

  889. SkyView.
    Den heter Star Chart på Android.

  890. Den har gjort att jag gått in i träd.
    När jag går ut med hunden på kvällen-

  891. -går jag så här. Med den appen
    ser jag alla stjärnor på hela himlen.

  892. Det är stjärntecken och det glittrar.
    Där är den planeten-

  893. -och Hubble-teleskopet, och jag går
    rakt in i ett träd. Ingen såg mig.

  894. Små barn kan man lura... Ni vet,
    när de fortfarande är lättlurade.

  895. Man kan lura dem att den bara funkar
    utomhus. Då kommer de aldrig in.

  896. När jag visar det här för eleverna-

  897. -är de så här, på riktigt:

  898. "Gud! Finns det
    andra appar än Instagram?"

  899. De har inte hört talas om SkyView.
    Jag lovar.

  900. När de går därifrån, går de så här.

  901. Killar och tjejer
    som går i sjuan, åttan, nian.

  902. Sen har vi hjärngymnastik. Den här
    tog jag fram bara för ett tag sen.

  903. Så den har ni inte. Brain Challenge.

  904. 40 spel som tränar fokus
    och logiskt tänkande.

  905. iCue Memory. Minnesträna
    med människor i hela världen.

  906. Man kopplar upp sig
    och tränar minnet med hela världen.

  907. Sen har vi Sudoku. Su-do-ku, ja.
    Och Clockwork Brain.

  908. Den testar hur jag klarar språk,
    matematik och minne.

  909. Ungarna sitter så här.
    Det går inte att nå dem.

  910. På ett bra sätt, förstår ni.

  911. Sen har vi de här,
    för hälsa och rörelse.

  912. Nån som har Zombierun?

  913. Då laddar ni hem...
    Nån som joggar? Springer ibland?

  914. En? Resten gör ingenting? Nej.

  915. Yoga, kanske? Ja. Äter ostbågar.

  916. Den här är så rolig.

  917. Du stoppar in den i öronen...
    inte appen, hörlurarna, startar den-

  918. -och då är du som i en amerikansk
    film. Då är det så här:

  919. "Folk dör. Du måste springa fortare."

  920. Man är jagad av zombies.

  921. Man är jagad av zombies.
    Man springer som en galning.

  922. Den här kostar 30 spänn. Gud, säger
    föräldrar, det har vi inte råd med.

  923. Men man kan gå ut och ta en film.
    Klart vi ska betala för bra appar.

  924. Sätt den här i en unges öron.
    De kommer aldrig tillbaka.

  925. Nu sägs det att de gjort en deal
    med Google Glass. När det kommer-

  926. -så kan man också se zombisarna
    som man är jagad av.

  927. Sen har vi den här appen,
    Sleep Cycle.

  928. Har barnen inte en aning om.
    Sleep Cycle alarm clock.

  929. Lägg telefonen på madrassen,
    så mäter den hur du sover på natten.

  930. Se när du sover djupt eller ytligt.

  931. Den kan du koppla ihop
    med Sleep Talk.

  932. Sleep Talk startar man också
    och lägger på madrassen.

  933. Den spelar in allt du säger i sömnen.
    Så kan man lyssna på det nästa dag.

  934. Skolchefen i... Jag ska inte säga
    vilken kommun. Det är irrelevant.

  935. Skolchefen i en kommun i Sverige
    var alldeles lyrisk.

  936. "Nu ska jag sätta dit min fru!
    Hon säger att jag snarkar."

  937. Sen mejlade han mig och sa
    att det stämde.

  938. Instant Heart Rate. Sätt fingret
    på den här kameralinsen-

  939. -så mäter den din puls.

  940. Du får en kurva som du kan dela
    på Facebook, eller nåt.

  941. Tänk ungarna... Innan idrotts-
    lektionen, ha med det i utbildningen.

  942. Integrera det på ett simpelt,
    enkelt och kul sätt.

  943. Eller innan matteprov, hur är pulsen?
    Efter matteprov, hur är pulsen då?

  944. Det här är sånt vi ska kunna använda.

  945. Sen har vi musik.

  946. Den i mitten heter Score Cloud.
    Det här är så...

  947. Fattar ni hur fantastiskt det här är?
    Man öppnar appen-

  948. -och sjunger precis som man har lust.

  949. Och så tar den fram
    det man har sjungit på noter.

  950. Förstår ni? Det är helt otroligt.
    Jag kan kolla stjärnor där-

  951. -och mäta pulsen där.

  952. Det här är sånt vi kan visa barnen.

  953. För att ni ska kunna komma hem
    och briljera med att kunna mest...

  954. Ni har de här i dokumentationen.

  955. Alla appar jag har visat finns på...

  956. De finns på den här sajten:
    commonsensemedia.org.

  957. Jag ska stanna till där kort.
    Det här är en amerikansk sajt.

  958. Det får man ta med i beräkningen.
    Men alldeles fantastisk guldgruva.

  959. De har testat nästan alla appar som
    finns, och gjort en liten review-

  960. -där barn har sagt vad de tycker,
    och vuxna har sagt vad de tycker.

  961. Här kan jag gå in och skriva:
    "Jag vill ha en app för iPhone"-

  962. -"för en tolvåring
    som behöver läsförståelse."

  963. Då kommer det appar för sånt.

  964. Här finns en guldgruva,
    men tänk på att det är amerikanskt-

  965. -med värderingar, och sånt.
    Sen har vi den som är bäst i Sverige.

  966. Det är PappasAppar.

  967. En kille började recensera appar.
    Den är precis lika fantastisk-

  968. -som commonsensemedia.org.

  969. Den recenserar appar, och så vidare,
    men den är helsvensk.

  970. Den tar in utländska appar, men inte
    lika mycket. Sen har vi Skolappar.

  971. De tre översta, Surfalugnt,
    Nohate och Medieradet-

  972. -där finns publikationer, statistik.

  973. Nohate. Fantastisk sajt. En ny
    satsning som Medierådet står bakom.

  974. Där har de handledarmaterial,
    lärarledda...eller poddar.

  975. Små videoklipp med kändisar,
    där man pratar uteslutande om-

  976. -det som den heter "nohate".
    Alltså, sprida kärlek på webben.

  977. Där finns det handledningsmaterial
    och lektionsmaterial.

  978. Sen har vi Viralgranskaren. Googla
    på den, för länken blev lite knasig.

  979. Viralgranskaren är jättespännande
    att titta på, vad de...

  980. Så fort en nyhet sprids,
    som blir viral, som man säger-

  981. -med nåt fruktansvärt som har hänt,
    så brukar de kolla det.

  982. Är det här verkligen på riktigt?
    Det är rätt sällan det är det-

  983. -när det är så där jättehemskt. Jag
    blir alltid lika lättad varje gång.

  984. "Det är lättare att bygga starka
    barn, än att laga trasiga vuxna."

  985. Jag tycker att vi har
    en hel värld att ta för oss av-

  986. -men det är viktigt att vi fattar
    vem som sitter där.

  987. Nu är jag klar.
    Tack för att ni har lyssnat. Tack.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

En lajk från vuxenvärlden

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Christina Stielli är författare och föreläsare och berättar här om att barn behöver vuxna som förstår sociala medier. Och förstår att det är en del av verkligheten. Hon ger sitt perspektiv på hur vuxna brister i hanteringen av barns tid framför skärmarna. Inspelat i januari 2015 i Folkets hus i Göteborg. Arrangör: Skolporten.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > IT, medier och digital kompetens
Ämnesord:
Barn och Internet, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Sociala medier, Undervisning, Undervisning i samhällsvetenskapliga ämnen
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Elevhälsa

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elevhälsa

Samarbete skola och föräldrar

Sofia Norberg har studerat samverkan mellan föräldrar och pedagoger och kommit fram till att nära samarbete är positivt. Om föräldrarna får för mycket inflytande kan det dock leda till att enbart barn i resursstarka hem får fördel av det. Inspelat i januari 2015. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elevhälsa

Förstärkt elevhälsa i Kolsva

Johan Hallberg är rektor för Malmaskolan i Kolsva och berättar om arbetet med att förändra elevhälsan på skolan. Han ville satsa på elevhälsa för att öka antalet elever som gick vidare till gymnasiet. Inspelat i januari 2015 i Folkets hus i Göteborg. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elevhälsa

En modell för samverkan

Lena Askengren och Yvonne Tapper-Bergendal berättar om H-modellen. Modellen handlar om strukturerat samarbete mellan flera aktörer för att hjälpa elever med nedsatt inlärningsförmåga. Inspelat i januari 2015 i Folkets hus i Göteborg. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elevhälsa

En lajk från vuxenvärlden

Christina Stielli är författare och föreläsare och berättar här om att barn behöver vuxna som förstår sociala medier. Och förstår att det är en del av verkligheten. Hon ger sitt perspektiv på hur vuxna brister i hanteringen av barns tid framför skärmarna. Inspelat i januari 2015. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elevhälsa

De saknade eleverna

Kenth Hedevåg är pedagog och arbetar med det neuropsykiatriska teamet i Stenungsund. Han föreläser om att skolan måste arbeta mer inkluderande med undervisning som passar fler barn. Skolan måste bli bättre på att möta elever med inlärningssvårigheter. Inspelat i januari 2015. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning

Mer högskola & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Små barns hjärnor och lekfullt lärande

Digitalisering i förskolan

Hänger de vuxna med i hur barn använder de digitala hjälpmedlen? Idag producerar barn hellre än att konsumera, vilket ställer nya krav på förskolepedagoger. Om vi vill utmana barn måste vi ta del av deras kultur, vilket idag är svårare än förut då det räckte med att se Bolibompa för att ha koll, säger Susanne Kjällander, lektor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen på Stockholms universitet. Inspelat den 9 maj 2017 på Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, Stockholm. Arrangörer: BUNT Science Kids, Lärarförbundet, Naturvetarna, Sveriges ingenjörer och Stiftelsen Företagsam.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - sex

Barns sexualitet gör vuxna osäkra

Är det okej att en tvååring onanerar på dagis? Förskolepedagoger efterlyser utbildning och ett gemensamt förhållningssätt. Och en pappa funderar på hur han ska göra för att inte hämma sin dotters sexuella utveckling. RFSU:s frågelåda vittnar om vuxnas funderingar och oro, säger sexualupplysare Maria Bergström.