Titta

En bok, en författare

En bok, en författare (2015)

Om En bok, en författare (2015)

Litteraturserie som bjuder problematisering, fördjupning och samhällsdebatt med utgångspunkt i facklitteratur till lärare, folkbildare, studerande och allmänhet. Debattörer och journalister samtalar med aktuella författare inom vitt skilda ämnen som till exempel politik, psykologi, historia, medicin, populärvetenskap, pedagogik och samhälle.

Till första programmet

En bok, en författare : Idag ska vi inte döDela
  1. Det var allt eller inget. Man kunde
    inte berätta halva historien.

  2. Vi bestämde oss för att vi
    klär av oss. Vi ställer oss nakna.

  3. Vad är det värsta som kan hända? Att
    folk tycker att man är som man är?

  4. Vi lever i alla fall,
    sen får folk tycka vad de vill.

  5. Välkommen, Magnus Falkehed.

  6. Du har skrivit den här boken
    tillsammans med Niclas Hammarström.

  7. "Idag ska vi inte dö.
    Fångar i krigets Syrien".

  8. Ni blev tillfångatagna
    under en reportageresa i Syrien.

  9. "Idag ska vi inte dö",
    varför den titeln?

  10. Den kommer från i början
    när vi just hade blivit kidnappade...

  11. ...och vi intalade oss att, nä...

  12. Vi skulle ta oss ur det här
    helskinnade, inte som psykiska vrak-

  13. -och utifrån aspekten
    att vi skulle ta det här dag för dag.

  14. Vi kunde inte ens se längre fram. Det
    gällde att överleva minut för minut.

  15. Klarade vi den här dagen
    får nästa dag bli en kamp för sig.

  16. 46 dagar satt ni som gisslan.

  17. Hade det inte varit bättre att glömma
    och inte skriva boken?

  18. Det var en fråga vi ställde oss
    när vi kom hem.

  19. Vi bestämde oss först för att landa
    och samla våra tankar.

  20. Även under skrivandets gång
    ställde vi oss verkligen frågan-

  21. -om det inte var lättare att bara
    lägga det åt sidan och gå vidare.

  22. Det var en allvarlig fråga, men idag
    känns det skönt att vi ändå höll.

  23. Vem skrev ni boken för?
    För er själva?

  24. Det fanns flera aspekter.

  25. Dels för oss själva,
    för att ha vänt på varje sten.

  26. Det var lite
    "plus ett är tre"-effekt.

  27. Vi gick igenom timme och timme,
    dag för dag...

  28. ...och kom ihåg saker.

  29. Jag kom ihåg nånting som fick Niclas
    att komma ihåg nånting-

  30. -och det känns som om vi verkligen
    har vädrat ut allting.

  31. Det fanns också
    en familjehistorisk aspekt.

  32. När jag kom hem var det en bekant
    till familjen, en 19-årig tjej-

  33. -som hade blivit väldigt omskakad
    av det som hände mig.

  34. Hennes farfarsfar hade suttit
    kidnappad i 17 dagar på 30-talet-

  35. -och knappt pratat om det, och det
    hade satt djupa spår i familjen.

  36. Det finns den aspekten.
    Om nåt barnbarn undrar-

  37. -vad som hände med morfar Magnus-

  38. -så står det där i hyllan.
    "Gå dit och titta."

  39. Så att man inte
    sopar det under mattan.

  40. Och även de som var legitimt nyfikna
    och hade engagerat sig i vårt fall.

  41. Det blir lite snuttigt om man
    berättar "Det var lite tortyr här"-

  42. -"och så hade vi en skärva här
    och så var det lite absurt här".

  43. Folk får en skev bild
    och tittar på en och fantiserar.

  44. Nu behöver de inte fantisera.

  45. Det är otroligt detaljrikt och jag
    är med er när jag läser boken.

  46. Så gott man kan vara det
    utan att ha upplevt det.

  47. Jag drömde om det
    när jag läste boken.

  48. Ni har gått
    oerhört grundligt tillväga.

  49. Hur gjorde ni?
    Satt ni tillsammans och skrev?

  50. -Först hade vi några seanser i Paris.
    -För du bor i Paris.

  51. Vi satt med stora godispåsar
    och datorn i knäet-

  52. -och gick igenom våra anteckningar,
    som vi har en bild av på omslaget.

  53. Vi fyllde på dem så vi hade mycket
    råmaterial. Min fru hade en dagbok.

  54. Som vi också får ta del av.

  55. Vi malde ner det här materialet-

  56. -skickade över det till Niclas,
    som gick igenom och fyllde i.

  57. Han bollade över det till mig
    och sen gick det till förlaget.

  58. I och med att ni har gjort så
    och har med era fruars anteckningar-

  59. -förstår man att alla drabbades.

  60. Vi ville få fram att det inte bara
    handlade om vår historia.

  61. Vi ville skildra vad som händer med
    en hel familj och med omgivningen-

  62. -när nånting sånt här sker.
    Folk dras in i en parallell värld-

  63. -och hur det... Man ska inte jämföra.
    Folk undrar vad som var hemskast-

  64. -men det är fruktansvärt
    för familjer och anhöriga.

  65. Deras liv ställs också
    på sin spets.

  66. Det framkommer förhoppningsvis
    i boken.

  67. Hur det är för två kvinnor
    som ska hålla ihop sina familjer.

  68. -Utan att veta om ni ens lever.
    -De dras in i...

  69. ...bisarra telefonsamtal och
    får springa ut från biosalonger...

  70. -Och kidnappare...
    -Och in i polishuset på Kungsholmen.

  71. De får sitta
    i konstiga förhandlingar...

  72. Ni lämnar ut er mycket.
    Ni pratar om att ni gråter-

  73. -om er rädsla, om att kissa på sig
    för att man är rädd...

  74. Hur ni i ena stunden hjälper varandra
    för att i nästa stund hata varandra-

  75. -därför att ni lever
    i denna lilla mörka källarmiljö.

  76. Fanns det tveksamheter
    om att inte berätta vissa saker?

  77. I början diskuterade vi hur vi
    skulle förhålla oss till det här.

  78. Vi bollade det
    lite fram och tillbaka, men...

  79. ...det föll tidigt på plats
    att det var allt eller inget.

  80. Man kunde inte berätta
    halva historien.

  81. Vi bestämde oss för att vi
    klär av oss. Vi ställer oss nakna.

  82. Vad är det värsta som kan hända? Att
    folk tycker att man är som man är?

  83. Men vi lever i alla fall,
    sen får folk tycka vad de vill.

  84. Finns det nåt allmängiltigt
    i er berättelse?

  85. Jag tror det, för de som jag
    har pratat med som har läst den-

  86. -känner sig berörda.

  87. Inte för att
    de ser sig i en källare...

  88. ...utan det är nåt när man tvingas
    göra ett bokslut över sitt liv...

  89. ...och vad som
    egentligen är viktigt...

  90. ...och hur man har agerat tidigare.
    Vi sitter i vårt källarhål-

  91. -och man tänker igenom sitt liv
    och alla gånger min fru har ringt-

  92. -och jag har varit snorkig
    och lagt på.

  93. "Fattar du inte att jag
    har bråttom med mina jobbgrejer?"

  94. Hur sjutton kan man bara sitta-

  95. -och vara snorkig mot nån som älskar
    en och bara vill höra ens röst?

  96. Vad var det
    som var så viktigt egentligen?

  97. Man hinner tänka mycket
    när man sitter i 46 dagar.

  98. Ni bestämmer er snabbt,
    och det är en intressant detalj-

  99. -för att ni ska be, fast ni inte
    har nån uttalad tro. Varför?

  100. Dels av pragmatiska skäl.
    Vi sökte efter all hjälp-

  101. -som vi kunde tänka oss
    när vi satt där.

  102. Jag hade intervjuat
    en gisslanexpertpsykolog-

  103. -efter att en annan fransk gisslan,
    Betancourt, hade frigivits.

  104. Han hade sagt att de som har
    nån form av spiritualitet-

  105. -tro på Buddha, Allah, vad som helst-

  106. -klarade sig lite mer mentalt
    helskinnade från en gisslansituation.

  107. Dessutom föll de sig naturligt
    att vi tog alla strån vi kunde.

  108. Vi började direkt
    med morgonbön och kvällsbön.

  109. Vad fick det för innebörd,
    så här i efterhand?

  110. Har det gett... Förutom att det
    kanske var ett sätt att få...

  111. ...att ha den möjligheten då?
    Fick det nån annan innebörd?

  112. När du tänker på
    relationen till kidnapparna.

  113. Det fick många innebörder.
    I den här delen av världen-

  114. -föraktar man
    den som inte tror på nånting.

  115. Det var bättre
    att profilera sig som kristen.

  116. Åtminstone jag
    passerade genom olika stadier.

  117. När det blev riktigt aggressivt...

  118. ...och hemskt i det här huset
    började jag även att be för de andra.

  119. Att kidnapparna och de som sköt
    på andra sidan av väggen-

  120. -skulle lugna sig lite.

  121. Och ju längre
    man kom in i det här dramat-

  122. -började man få förståelse
    för det här med förlåtelse-

  123. -som inte har nåt med Stockholms-
    syndrom eller ursäkt att göra.

  124. Jag ursäktar inte någon
    för vad de har gjort-

  125. -och jag var alltid medveten om att
    den som vred om nyckeln till dörren-

  126. -gjorde sig medskyldig till ett brott
    men att förlåta någon-

  127. -gör att man slipper bära
    en massa hat och hämndbegär-

  128. -och sånt som fräter sönder dig
    när du kommer därifrån.

  129. Vilket man var inställd på att göra.

  130. Ni misshandlades
    och utsattes för tortyr.

  131. Hur var det möjligt att uthärda?

  132. Jag hade den här bilden av Mowgli
    från "Djungelboken" när det hände.

  133. Från julafton. Just kontrasten
    med ett mjukt barndomsminne-

  134. -med den här sturske Mowgli-

  135. -som rullar runt på marken
    när Baloo slår till honom...

  136. Det var nån form av tröst
    att göra det lite mer absurt.

  137. Men visst var det tufft.
    Det var tufft.

  138. Vet du idag vad som var avgörande
    för att ni blev frisläppta-

  139. -efter de här 46 dygnen?

  140. Det var det enorma arbete som svenska
    myndigheter la ner på det-

  141. -så fort kontakten etablerades
    och förhandlingar inleddes.

  142. Sen, i det här komplexa spelet
    av påtryckningar och förhandlingar-

  143. -vet jag inte vad det var
    som fick det att gå i lås till slut.

  144. I boken har vi medvetet valt
    att bara förhålla oss-

  145. -till det vi vet
    och har sett och har upplevt-

  146. -och inte spekulera i olika saker.

  147. Jag och min man, Simon Stanford,
    gjorde ett medvetet val 2001-

  148. -när vi slutade med nyhetsbevakning
    i konfliktområden.

  149. Vi hade två små barn. Nu har vi tre.
    Det tog tid förlika mig med det här.

  150. Jag hade jobbat så mycket
    i konfliktområden.

  151. Vad tror det är som driver oss?
    Vad är det vi vill berätta?

  152. När man ger sig in i den här miljön?

  153. Det finns en massa skäl...
    som verkligen är...

  154. Som verkligen existerar och som
    handlar om att rädda världen...

  155. ...och dem skulle jag
    kunna prata om i en halvtimme.

  156. Sen finns det personliga skäl,
    som är vad de är, men...

  157. När jag kommer hem från en rörig zon-

  158. -och har träffat alla modiga
    människor, som ändå står upp...

  159. Det är så fascinerande
    med de här konstiga områdena-

  160. -att trots att saker inte funkar
    och allt elände-

  161. -så finns det ändå sånt som fungerar
    och människor som står upp.

  162. Man blir som en vampyr.
    Man suger åt sig deras energi-

  163. -och kan leva på det i veckor
    i sin bekväma tillvaro.

  164. Jag brukar säga att människor
    i Afrika är livskonstnärer-

  165. -med den utsatthet många lever med.
    Kommer du att åka in i Syrien igen?

  166. Jag har lärt mig
    att aldrig säga aldrig.

  167. Men idag är det
    absolut inte aktuellt.

  168. Kanske till andra konflikthärdar
    eller röriga områden.

  169. Det är samtal
    som jag har haft med min familj.

  170. Varför tror du att journalister
    är såna måltavlor just nu?

  171. Det är skrämmande att vi har blivit
    såna uttalade måltavlor.

  172. Varför? Dels är vi sköra.
    Vi är väldigt utsatta.

  173. Det är lätt för fega människor
    att attackera oss.

  174. Vi kommer inte beväpnade.
    Du vet ju själv hur det är.

  175. Du kommer in där med en penna
    eller en mick i en by.

  176. -Och det är ett hot.
    -Ja, det är ett hot...

  177. ...för den bild de vill ge, som inte
    överensstämmer med den vi ger.

  178. Och de röster
    som vi vill lyfta fram.

  179. I Syrien
    är det en fullkomlig katastrof-

  180. -att vi inte ser vad som händer där.

  181. Vi pratar ändå om en av det senaste
    århundradets värsta katastrofer-

  182. -och det finns nästan ingen på plats
    för att berätta vad som sker.

  183. Boken innehåller
    en hel del av Niclas bilder.

  184. Jag har förstått att du och Niclas-

  185. -inte kände varandra
    när ni gav er in.

  186. Vi träffades för första gången
    på en säkerhetskurs för journalister.

  187. Det var faktiskt under en gisslan-
    övning. Vi låg under samma filt.

  188. Vi tyckte väl att det här
    vill vi inte uppleva i verkligheten-

  189. -men det vore kul
    att jobba tillsammans.

  190. Hur är er relation idag
    och hur mår du idag?

  191. Jag mår bra, tack.
    Och Niclas mår bra.

  192. Vår relation har ju självklart
    fördjupats och blivit...

  193. Inte bara en milstolpe,
    det är en fast punkt i ens liv.

  194. Det kommer Niclas att vara
    i åtminstone 50 år framåt.

  195. Så det är klart...
    Vi har blivit lite som bröder.

  196. Och det kan vara som det är med
    bröder. Vi kan gräla och vara vänner-

  197. -men vi är och förblir bröder.

  198. Tack så mycket, Magnus.

  199. Man hade sina perioder med Ferdinand
    Céline och "Resa till nattens ände".

  200. När man flyttade utomlands upptäckte
    man svenskarna och Lagerlöf.

  201. Det är olika böcker
    beroende på perioder i ens liv.

  202. Det låter så pretentiöst,
    men vilket yrke som helst-

  203. -bara man får bidra till
    att rädda världen lite.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Idag ska vi inte dö

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Under 46 dagar satt reportern Magnus Falkehed och fotografen Niclas Hammarström som gisslan i krigets Syrien. "Idag ska vi inte dö" är en självutlämnande berättelse från den tiden om kärlek, tvivel och hopp. De begav sig till västra Syrien som de enda utländska journalisterna. Den mardrömslika perioden börjar med att de blir gripna av beväpnade män. De hålls sedan som krigsfångar. Trots tortyr, misslyckade flyktförsök och skottskador vägrar de att ge upp. Marika Griehsel intervjuar Magnus Falkehed.

Ämnen:
Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Ämnesord:
2010-talet, Historia, Libanons historia, Politiska förhållanden, Syrien, Syriens historia, Syriska inbördeskriget 2011-
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2013
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

CSR i praktiken

Allt fler företag inser att de kan öka sin lönsamhet och konkurrenskraft genom att bidra till en hållbar utveckling. Drivkraften att ta sociala och miljömässiga hänsyn är inte nödvändigtvis moral utan lönsamhet. I ”CSR i praktiken” visar journalisten och hållbarhetsexperten Per Grankvist hur företag över hela världen förändrat sitt sätt att agera. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

I kroppen min

Journalisten och trummisen Kristian Gidlund delar med sig av tankarna kring livet och dess slut. "I kroppen min" handlar om hans kamp mot obotlig cancer. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Internationella seriefestivalen 2016

Feminism, radiomagi och sci-fi

Jessica Abel och Matt Madden är ett hyllat amerikanskt serietidningspar och Abels serie om hur man skapar radio är redan en modern klassiker. Samtalet med Fredrik Strömberg, ordförande för Seriefrämjandet, rör sig från hur man skapar konst som ett par, till feminism och science fiction. Inspelat den 7 maj 2016 på Klarabiografen, Stockholm. Arrangör: Kulturhuset Stadsteatern Stockholm.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Jami - ortens bästa poet

16-årige Jami Faltin bestämmer sig för att tävla om titeln Ortens bästa poet 2017. Inför tävlingen skriver han två dikter, de två första dikterna han någonsin skrivit. Dikterna kommer ta honom längre än han kunnat ana. Tidigare har Jami gjort musik. Hur kom det sig att han började skriva posei och varför har han fortsatt?