Titta

UR Samtiden - Livräddning vid vatten

UR Samtiden - Livräddning vid vatten

Om UR Samtiden - Livräddning vid vatten

Föreläsningar och diskussioner om livräddning vid vatten. Hur ger man första hjälpen vid hjärtstopp till följd av drunkning? Vad vet vi om antalet fall av drunkningar? Hur ser det förebyggande arbetet ut för att förhindra drunkningar? Inspelat den 22 januari 2015 i Haninge kommunhus. Arrangör: Svenska livräddningssällskapet.

Till första programmet

UR Samtiden - Livräddning vid vatten : Så jobbar en livräddareDela
  1. Jag heter Åsa
    och utbildades i Tylösand 2006...

  2. ...till livräddare.
    Och har varit aktiv sen dess.

  3. Vilka är livräddare?
    Vi finns överallt.

  4. Jag räknar till minst sju
    i den här lokalen.

  5. Livräddare är ideella
    inom Svenska livräddningssällskapet.

  6. Vi kommer från olika yrken: poliser,
    brandmän, lärare, it-tekniker.

  7. De är forskare, ingenjörer...
    Vi finns överallt.

  8. När vi är på stränderna
    jobbar vi ideellt.

  9. Sommaren 2004 var mörk när det gäller
    drunkningsstatistik. 82 drunknade.

  10. Som någon av oss
    nämnde tidigare i dag-

  11. -sägs det i en undersökning att
    6 av 10 vill ha bevakade stränder.

  12. I verkligheten är det bara fyra
    stränder som bevakas av SLS.

  13. Jag ska presentera
    vad en livräddare är.

  14. Vi har framför allt pratat om HLR-
    livräddare i dag, hjärt-lungräddning.

  15. En livräddare i SLS
    kan vara en poollivräddare.

  16. Personen har 40 timmars utbildning
    för att jobba i simhall och bassäng.

  17. Den innehåller 16 timmar vatten-
    livräddning, första hjälpen, m.m.

  18. De håller sig inomhus.

  19. Det finns även de som jobbar utomhus
    - havslivräddare.

  20. De är utbildade för att bevaka
    havsbad runtom i Sverige.

  21. De har 120 timmars utbildning.

  22. Den innehåller betydligt mer saker-

  23. -men också en del lika
    som för poollivräddare.

  24. Vi utbildas inom sjukvård,
    olika livräddningsscenarier-

  25. -som öppet vatten med båt,
    klippor, stränder...

  26. Vi tar även hand
    icke-vattenrelaterade händelser-

  27. -som när folk blir sjuka på stranden.
    Vi utbildas även för det.

  28. Det är ju så att det tar lång tid
    för ambulanser att nå stränder.

  29. Därför är det otroligt viktigt
    att livräddare finns.

  30. Vilka är de fyra stränderna?
    Var finns vi?

  31. Den mest kända är Tylösands strand.

  32. Började 1958,
    Livräddarskolan kom i gång 1960.

  33. Det är
    Nordens enda livräddningsskola.

  34. Stranden bevakas 8 veckor per år.

  35. Ungefär 80 livräddare
    arbetar ideellt där per år.

  36. Man får husrum och mat.

  37. Man arbetar sju dagar i veckan.

  38. Ett arbetspass är fyra timmar,
    men man är i beredskap hela tiden.

  39. Vi har minst tre personer i beredskap
    hela dygnet.

  40. Andreas nämnde Tylösand tidigare.
    Det kan ligga 50 000 människor där.

  41. På en dag.
    Det är som en mindre tätort-

  42. -på fem kilometers strand.
    Det kan hända ett eller annat där.

  43. Strand nummer två
    är Tofta strand på Gotland.

  44. Där har de 6 000-8 000 besökare.
    Stranden är betydligt kortare.

  45. Den bevakas bara fyra veckor per år.

  46. De kom i gång
    i samband med "Baywatch".

  47. Den bidrog till att Tofta kom i gång.

  48. Falsterbonäset i Skåne...
    2001 startade de.

  49. Det är en mindre verksamhet som kan
    få 5 000 besökare på en sommardag.

  50. Det är mycket folk på stränderna,
    och långt till hjälpen.

  51. Ängelholm har en egen variant
    som startade 2006.

  52. Här är de anställda, inte ideella.

  53. De är anställda av räddningstjänsten
    men har samma utbildning som oss.

  54. Förhoppningsvis kommer den här formen
    att öka. Jag önskar personligen-

  55. -att aktiviteter från kommunerna
    ska öka.

  56. Vad gör vi? Varför är vi på de fyra
    stränderna, och tyvärr inte på fler?

  57. Vad gör en havslivräddare?

  58. Vi jobbar med nödlägen i vattnet.

  59. Såklart vi gör det. Varför är svenska
    havsstränder farliga?

  60. Man tänker inte på att det blir
    strömmar och vågor i hav.

  61. Det blir utströmmar
    och folk dras med.

  62. De drabbas av panik
    och behöver hjälp.

  63. Det är ett scenario. Ett annat, som
    Tofta utsätts för, är frånlandsvind.

  64. Barnen ligger på flytleksaker. Helt
    plötsligt är de långt från stranden.

  65. Ytterligare ett scenario
    där vi hjälper till.

  66. Nödlägen kan bestå i att en 12-åring
    som badar inte kommer tillbaka.

  67. Han är försvunnen.

  68. Det kan vara ett nödläge.
    Men är han i vattnet?

  69. Vi vet inte. Vi får gå
    på vad föräldrarna säger.

  70. Vi kan även få hjälpa till att
    eftersöka i vattnet och på land.

  71. 50 000 människor på en strand. Det är
    lätt för en 2-åring att gå vilse.

  72. Mina kollegor här skrattar och säger
    att det händer allt som oftast.

  73. Nästan dagligen.

  74. Vad har vi till vår hjälp
    på stranden?

  75. Båtar och rescueboards är givet.

  76. Rescueboards är de fina surfbrädorna
    som är stabilare.

  77. Så att man kan paddla ut och få in
    personen till stranden med brädan.

  78. Vi har jeepar, strandambulanser,
    som ni ser högst upp.

  79. De är utrustade med bår och syrgas.

  80. De har defibrillatorer.

  81. Det är långt till tätorter.

  82. Till Tylösand där jag jobbar mest
    är det 7 km till tätort.

  83. Som Andreas nämnde, felparkerade
    bilar, cyklar och människor-

  84. -gör det svårt att ta sig till den
    drabbade. Våra jeepar kommer fram.

  85. I somras
    var det ett hjärtstillestånd-

  86. -som med hjälp av livräddare
    kom i gång på Tylösands strand.

  87. Bland sjukvårdsutrustningen är syrgas
    och defibrillator väldigt viktiga.

  88. Vi jobbar även med sjukvård.

  89. Vi jobbar förebyggande,
    pratar med människor.

  90. Sjukvård,
    allt från en stukad fot...

  91. Maneter finns bara på västkusten,
    men de bränner man sig på.

  92. De tar vi hand om. Vi stödjer
    barn som gråter för att det gör ont.

  93. Eller så har man fått det i ögon
    och luftvägar och behöver sjukvård.

  94. Vi gör ungefär
    60 omplåstringar på en sommar.

  95. Det beror på
    hur varm och fin sommaren är.

  96. Om det regnar, som min första sommar
    2007, hade vi inte många besökare.

  97. Det regnade 14 dagar i sträck.

  98. Det är såna nödlägen vi i Svenska
    livräddningssällskapet tar hand om.

  99. Vi finns på stranden alla dagar.
    Och vi jobbar även förebyggande.

  100. Vi informerar människor i hela
    Sverige, runt och på stränderna-

  101. -om t.ex. frånlandsvindar, strömmar.

  102. Vi pratar med badande om vikten
    av att vara sin egen badvakt-

  103. -och att badvakta varandra.

  104. -Det var det jag hade att säga.
    -Tack, Åsa.

  105. -Här kommer nåt du inte behöver.
    -Jo!

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Så jobbar en livräddare

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Livräddare i Svenska livräddningssällskapet har genomgått utbildning antingen till poollivräddare eller havslivräddare. Livräddare jobbar oftast ideellt och kan bland annat arbeta med att bevaka stränder. I dagsläget är det endast fyra svenska stränder som bevakas av havslivräddare, berättar Åsa Jansson, livräddare och brandman. Inspelat den 22 januari 2015 i Haninge kommunhus. Arrangör: Svenska livräddningssällskapet.

Ämnen:
Idrott och hälsa > Rörelse och friluftsliv > Bad och simning
Ämnesord:
Akutvård, Drunkningsolyckor, Hälso- och sjukvård, Idrott, Livräddning, Medicin, Simsport, Sport
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Livräddning vid vatten

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Livräddning vid vatten

Riktlinjer vid första hjälpen

Lars Adamsson från Röda korset berättar om Svenska Första hjälpen-rådet som utbildar och ger ut riktlinjer gällande första hjälpen. Målsättningen är att fler personer ska ges en omedelbar och korrekt första hjälp vid sjukdom och olycksfall, vilket kan rädda många liv. Inspelat den 22 januari 2015 i Haninge kommunhus. Arrangör: Svenska livräddningssällskapet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Livräddning vid vatten

Vad händer när hjärtat stannar?

Annelie Strömsöe, anestesisjuksköterska och lektor vid Högskolan Dalarna, berättar vad som händer vid ett hjärtstopp. Inspelat den 22 januari 2015 i Haninge kommunhus. Arrangör: Svenska livräddningssällskapet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Livräddning vid vatten

Utbildning i hjärt- och lungräddning

I Sverige finns register över alla som har fått utbildning i hjärt- och lungräddning samt alla som fått hjärtstopp vilket gör att man kan få information om vad livräddarinsatserna har haft för effekt, berättar Annelie Strömsöe, anestesisjuksköterska och lektor vid Högskolan Dalarna. Inspelat den 22 januari 2015 i Haninge kommunhus. Arrangör: Svenska livräddningssällskapet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Livräddning vid vatten

Etik vid drunkning

Samuel Sandboge föreläser om etiska principer vid drunkning. Vi möter livräddaren Håkan Söderlund som räddade skepparen Anders Waldvik från att drunkna. Inspelat den 22 januari 2015 i Haninge kommunhus. Arrangör: Svenska livräddningssällskapet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Livräddning vid vatten

Kommuner och livräddning

Bo Jensen, säkerhetsstrateg i Haninge kommun, och Carina Kiejstut, koordinator hjärt- och lungräddning på Svenska livräddningssällskapet, berättar om kommunalt risk- och säkerhetsarbete. Inspelat den 22 januari 2015 i Haninge kommunhus. Arrangör: Svenska livräddningssällskapet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Livräddning vid vatten

Hur många drunknar varje år?

Jan Schyllander, utredare på myndigheten för samhällsskydd och beredskap, föreläser om drunkningsolyckor och drunkningstillbud. Inspelat den 22 januari 2015 i Haninge kommunhus. Arrangör: Svenska livräddningssällskapet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Livräddning vid vatten

Så jobbar en livräddare

Åsa Jansson, livräddare och brandman, berättar om livräddningsverksamheten på svenska stränder. Inspelat den 22 januari 2015 i Haninge kommunhus. Arrangör: Svenska livräddningssällskapet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Livräddning vid vatten

Hjälp vid drunkning och nedkylning

Hjärtstopp vid drunkning är bara en liten del av den totala mängden hjärtstopp som inträffar i Sverige, berättar Andreas Claesson, verksam vid HLR-rådet och Hjärtstoppscentrum vid Karolinska Institutet/Södersjukhuset. Men vad vet vi om drunkningsolyckor? Hur många överlever och hur många drunkningsolyckor sker? Inspelat den 22 januari 2015 i Haninge kommunhus. Arrangör: Svenska livräddningssällskapet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & idrott och hälsa

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Idrottskonferensen 2018

Jämställdhet för en framgångsrik idrott

Svensk idrott har inte nått sina jämställdhetsmål. Därför behövs nya krafttag för att förändra strukturer, kulturer och styrsystem. Det anser Sofia B Karlsson, jämställdhetsresurs på Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna. Tillsammans med Musse Hasselvall, programledare och kampsportsprofil som sadlat om till ridning, talar hon om jämställdhet i idrottens olika rum; tränings- och tävlingsarenan, omklädningsrummet och styrelserummet. De går igenom hur man kan göra för att synliggöra könsnormer och hur man kan förändra de delar som hindrar idrottsutvecklingen. Inspelat den 17 mars 2018 på Clarion Skanstull, Stockholm. Arrangörer: Stockholms idrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Emmie och Female Legends

17-åriga Emmie är en hängiven e-sportare. Hennes lag Female Legends tävlar i strategispelet League of Legends och består enbart av tjejer. E-sporten och tjejerna i laget blev räddningen för Emmie när hon växte upp i ett hem med missbruk.