Titta

Superhemligt

Superhemligt

Om Superhemligt

Vi får följa busgänget Alinde, Signe och Nikki när de planerar och gör superhemliga naturvenskapliga bus. Ingen går säker när busgänget har bestämt sig för att busa. Busgänget drivs av en nyfikenhet kring det naturvetenskapliga och i varje program funderar busgänget kring frågor kopplat till busen och det naturvetenskapliga.

Till första programmet

Superhemligt : Stinkbombsbuset - Hur sprids en gas?MaterialDela
  1. Det här är "Superhemligt".
    I det här programmet kommer Signe-

  2. -Alinde och Nikki att göra
    en massa superhemliga bus.

  3. I dag busar vi med två kusiner
    som stinker.

  4. Mina kusiner vägrar att tvätta
    sina strumpor. De stinker verkligen.

  5. Dags för hämnd. Vi ska öppna
    en surströmmingsburk i deras hus.

  6. Sen ska vi se hur snabbt lukten
    sprider sig. Nu kör vi!

  7. Det här är dina stinkande kusiner
    och en bild över din mosters hus.

  8. Här är vardagsrummet.
    Här brukar Max vara.

  9. Här nere i källaren är Jonatans rum.

  10. Här är köket. Det är här vi ska
    sätta ut surströmmingsburken.

  11. -Vem känner lukten först?
    -Max i vardagsrummet. Det är närmast.

  12. -Men lukten kanske sprider sig nedåt.
    -Eller rakt uppåt.

  13. Så du tror att den kommer först hitåt
    och du tror att den kommer ditåt?

  14. -Jag vet inte.
    -Vi får testa.

  15. -Har ni känt lukten av surströmming?
    -Nej.

  16. Det luktar som om man stängt in
    en äggmök i en burk...

  17. -...och förvarat det i tusen år.
    -Jag kommer att kräkas!

  18. I dag ska busgänget hämnas på
    Alindes storkusiner-

  19. -och öppna en surströmmingsburk
    hemma hos dem.

  20. Först måste de testa hur
    surströmmingslukten sprider sig.

  21. Inte lika kul, men lycka till!

  22. Nu kör vi! Stinkbomb!

  23. -Vi måste testa hur lukten sprids.
    -Du låtsas vara i vardagsrummet.

  24. Jag låtsas vara i källaren.

  25. Då får väl jag öppna
    surströmmingsburken...

  26. Men du måste väl sitta ner
    eftersom du är i källaren.

  27. Okej.

  28. -Hur sprids en luktgas?
    -Jag tror att den sprider sig nedåt.

  29. Jag tror att den färdas som ett moln.

  30. Det låter också bra.

  31. Hur sprids en gas?

  32. En gas består av små byggstenar
    som kallas molekyler.

  33. Man kan inte se molekylerna,
    men de finns där.

  34. I en gas rör sig molekylerna snabbt.

  35. Det är därför en gas sprider sig
    så lätt.

  36. När vi i stinkbombsbuset
    öppnar surströmmingsburken-

  37. -kommer gasen att sprida sig
    längre bort från burken.

  38. Därför kommer den som står närmast
    burken att känna lukten först.

  39. -Jag har den här som skydd.
    -Jag vill också ha!

  40. -Är ni redo?
    -Ja.

  41. Jag räknar ner. Tre, två, ett, kör!

  42. Jag vill inte, det är så äckligt!

  43. -Känner du nånting än?
    -Nej.

  44. Åh fy! Nej!

  45. Okej, den som står närmast
    känner lukten först.

  46. Alltså kommer Max i vardagsrummet
    att känna lukten först.

  47. Nu kör vi! Superhemligt!

  48. Nu är det dags för hämnd!

  49. -Hallå, jag är här!
    -Hallå.

  50. -Okej. Nu tar vi fram...
    -Gasmaskerna?

  51. Dags för hämnd
    för alla illaluktande strumpor.

  52. Ni skulle inte ha velat lukta på dem.

  53. Usch!

  54. Vi ställer den här, så kommer de
    verkligen att känna lukten.

  55. Nu är det bara att vänta.

  56. Jonatan, är det du som luktar?

  57. Nä, vad då?

  58. Nu drar vi.

  59. Det här buset var jättekul.
    Gasen spreds hur bra som helst.

  60. Doften fick noll av fem dödskallar.
    Buset fick fyra av fem dödskallar.

  61. -Alinde!
    -Vi måste dra! Hej då!

  62. Textning: Jussi Walles
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Stinkbombsbuset - Hur sprids en gas?

Avsnitt 4 av 19

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Busgänget vill busa med Alindes storkusiner som vägrar att tvätta deras strumpor och har strumpor som stinker. De bestämmer sig för att skapa en egen stinkbomb med hjälp av en surströmmingsburk. Men hur sprider sig en gas och vem av kusinerna kommer att känna lukten av surströmming först?

Ämnen:
Kemi
Ämnesord:
Fysikalisk kemi, Gaser, Humor, Kemi, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Teoretisk kemi
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Superhemligt

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Slajmbuset - Fast, flytande eller gasform?

Avsnitt 1 av 19

Busgänget vill busa med Nikkis pappa som är supernoga med sitt hår. De vill göra eget grönt äckligt slajm och hälla det i hans schampo. Men hur ska de blanda till det och vad innehåller egentligen slajm?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Vattenglasbuset - Hur fungerar luftryck?

Avsnitt 2 av 19

Busgänget vill busa med Alindes släktingar. De bestämmer sig för att placera ett glas med vatten upp och ned på deras toalett och se vad som händer när släktingarna måste gå på toaletten Men hur ska de få dit glaset upp och ned utan att spilla vatten och vad är egentligen lufttryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Bokbuset - Vad är en länk?

Avsnitt 3 av 19

Busgänget vill busa med Signes farfar på spökavdelningen i ett bibliotek. Med hjälp av en fiskelina och fiskespön ska de få böckerna att ramla ut från bokhyllan. Men hur ska de dra linan så att de kan stå gömda och vad är en länk egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Stinkbombsbuset - Hur sprids en gas?

Avsnitt 4 av 19

Busgänget vill busa med Alindes storkusiner som vägrar att tvätta deras strumpor och har strumpor som stinker. De bestämmer sig för att skapa en egen stinkbomb med hjälp av en surströmmingsburk. Men hur sprider sig en gas och vem av kusinerna kommer att känna lukten av surströmming först?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Äggbuset - Vad är surt?

Avsnitt 5 av 19

Busgänget vill busa med Nikkis moster som jobbar på äggavdelningen i en affär. De bestämmer sig för att tillverka egna slemmiga ägg utan skal med hjälp av ättiksprit. Sedan ska de byta ut dem mot de vanliga äggen i affären. Men varför försvinner skalet på äggen efter ett bad i ättiksprit?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Kaffebuset - Vad är en kemisk reaktion?

Avsnitt 6 av 19

Busgänget vill busa med Signes farfar på ett kafé i stan. De bestämmer sig för att försöka få farfars kaffe att svämma över med hjälp av bakpulver. Men varför svämmar kaffet över, och vad är en kemisk reaktion egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Tjuvlarmsbuset - Vad leder ström?

Avsnitt 7 av 19

Busgänget vill busa med Alindes moster som älskar godsaker. De bestämmer sig för att bygga ett tjuvlarm med hjälp av batterier, kabel, folie och ficklampa. De tänker placera ut ett lockbete med nybakade muffins och när lampan på tjuvlarmet tänds så vet busgänget att mostern försöker ta muffins. Men vad leder ström och vad ska de lägga mellan foliebitarna så att inte strömmen kan passera?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Paketbuset - Hur fungerar koldioxid?

Avsnitt 8 av 19

Busgänget vill busa med Alindes mamma som är rädd för höga smällar. De bestämmer sig för att fixa ett paket som smäller, med hjälp av c-vitamin, vatten och en plastburk. Men varför smäller det och vad är koldioxid egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Datorbuset - Vad är friktion?

Avsnitt 9 av 19

Busgänget vill få igenom en ny familjeregel: Fritt med godsaker hela veckan! De bestämmer sig för att skriva in regeln på Nikkis pappas dator och få hans datormus att sluta fungera, så att han inte kan sudda bort den nya familjeregeln. Men hur ska de få datormusen att sluta fungera och vad är friktion egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Väckningsbuset - Hur fungerar balans?

Avsnitt 10 av 19

Busgänget vill busa med Alindes lata kusin som alltid ligger och sover. De bestämmer sig för att bygga en väckningsanordning som gör att en vattenkanna välter och att kusinen får vatten på sig. Men hur ska de få anordningen att fungera och vattenkannans balans att rubbas?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Tårtbuset - Den mystiska luften

Avsnitt 11 av 19

Busgänget vill busa med Alindes morbror som alltid tar tårta först på alla kalas. De bestämmer sig för att tillverka en egen ballongtårta som ska smälla när han skär i tårtan. Men hur mycket luft ska de fylla ballongen för att få den bästa smällen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Vattenhinksbuset - Vad är tyngdkraft?

Avsnitt 12 av 19

Busgänget vill busa med Alindes kusiner som alltid brukar kasta vatten på henne på sommaren. De bestämmer sig för att tillverka en egen vattenhinksanordning med iskallt vatten. Men hur ska de knyta repet för att hinken ska falla ner på bästa sätt, och vad är tyngdkraft egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Blombuset - Hur fungerar vattentryck?

Avsnitt 13 av 19

Alindes mamma älskar blommor. Busgänget bestämmer sig för att skapa en blombukett som sprutar vatten med hjälp av en gammal luftpump. Men hur högt vattentryck ska de ha, och hur fungerar det med vattentryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Juicepaketbuset - Vad är en kraft?

Avsnitt 14 av 19

Busgänget vill busa med Alindes lillsyrra som älskar juice. De bestämmer sig för att tillverka ett juicepaket som sprutar vatten med hjälp av en ballong. Men hur mycket vatten ska de ladda ballongen med och vad är en kraft egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Ljudbuset - Hur sprids ljud?

Avsnitt 15 av 19

Busgänget busar med Nikkis moster som är superrädd för råttor. De bestämmer sig för att tillverka ett eget ljudsystem som ska låtamsom en personalhögtalare och ropa ut att det är en råtta lös i butiken. Men hur transporteras och förstärks ljud egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Livet i Mattelandet - syntolkat

Tiotalsövergång

Uno, Kaxi, Teresa och Kvartz får i uppdrag att göra en låt om talen mellan 10 och 20. I Sifferverkstan har Magikern Maggie råkat förvandla sin vän till ett skåp och behöver rätt siffror för att förvandla honom tillbaka till sitt rätta jag. En raketforskare har bråttom att få tag på en cylinder och en kon. Vad ska egentligen hända när hennes kollega har räknat ner från 20 till 0?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hårda ord

Utanför

Vi träffar Ahmed som har flytt till Sverige från Syrien. Han berättar om hur han kunde känna sig utanför i början när han inte kunde svenska. Men han fick ändå vara med och leka. Då blev det lättare och han lärde sig språket snabbt. Vi ger oss också in i en låtsasvärld i ett klassrum där alla elever måste lämna in sina mobiltelefoner. Men Lisa har ingen mobil och blir retad av de andra barnen. Vad kan man göra om man känner sig utanför? Hur gör man om man ser någon annan som är utanför? Finns det saker vi gör och säger som gör att vissa hamnar utanför utan att vi tänker på det?