Titta

Kroppsgranskarna - teckenspråkstolkat

Kroppsgranskarna - teckenspråkstolkat

Om Kroppsgranskarna - teckenspråkstolkat

Varje dag får vi olika budskap om vad som är hälsosamt och inte, men det är svårt att veta vad som ligger bakom rönen. Hur fungerar våra kroppar? Och hur påverkas de av hur vi lever? Programledare Stephan Yüceyatak söker svar på frågor om vår hälsa genom att träffa experter och forskare. I varje program tar våra två granskande läkarstudenter reda på hur kroppen fungerar genom att testa sina teorier på sig själva.

Till första programmet

Kroppsgranskarna - teckenspråkstolkat : Bakterierna tar överDela
  1. "Kroppsgranskarna" handlar om
    hur kroppen påverkas av hur vi lever.

  2. Till vår hjälp:
    Stephan Wilson Yüceyatak.

  3. Han har sina egna projekt
    för att må bättre.

  4. Stephan har alltid nåt hälsoprojekt
    på gång. Mycket är ganska knäppt.

  5. Men vad säger vetenskapen?

  6. -Då kan jag skada hjärnan.
    -Ja.

  7. Och vi följer
    de granskande läkarstudenterna-

  8. -Puran Chen och Linda Sundström.

  9. De drivs av nyfikenhet och intresse
    för vetenskapliga experiment.

  10. Med experiment
    känner man att man genomför nånting.

  11. De testar sina teorier
    i verkligheten-

  12. -med hjälp av sina egna kroppar.

  13. Hoppa av.

  14. De har helt olika drivkrafter.

  15. Det viktigaste för mig är att må bra.

  16. Men ett gemensamt intresse för
    hur kroppen funkar.

  17. Vi människor är omgivna av bakterier
    och andra mikroorganismer.

  18. De syns inte,
    men finns - inte minst på oss själva.

  19. Många har bacillskräck.

  20. Då kan det vara jobbigt
    att dela toalett med andra.

  21. Men hur farliga
    är egentligen bakterier?

  22. Bakterier och virus
    finns ju överallt.

  23. Visste ni att vi bär på 1,5 kilo
    bakterier i våra egna kroppar?

  24. Hur ska vi veta vilka som är snälla
    och vilka som är farliga?

  25. I dag ska vi till mikrobiologen
    och testa vad vi har för bakterier.

  26. -På kroppen, i kroppen, överallt.
    -Ska vi gå?

  27. Linda och Puran ska ta prover
    och odla sina egna kroppsbakterier.

  28. -Hej!
    -Hej! Välkomna.

  29. I dag ska vi ta bakterieprover på er.

  30. Ett av Sveriges
    största mikrobiologiska labb-

  31. -är Karolinska institutet
    i Stockholm.

  32. Här analyserar man
    100 000-tals prover varje år-

  33. -och håller koll på
    spridningen av sjukdomar.

  34. -Vad ska vi ta för prover?
    -Så många som möjligt.

  35. Du sa "normalflora" förut. Vad vi
    har för normala kroppsbakterier.

  36. Ja, just det.
    Ska vi börja med svalget?

  37. Ta ett tonsillprov.

  38. Jag ska göra samma sak,
    så jag ska inte...

  39. -Det gick ju jättebra.
    -Bra där. Har du ingen kräkreflex?

  40. Uppenbarligen inte.

  41. Jag vrider lite på ditt huvud.

  42. Kittlas det?

  43. -Var det obehagligt?
    -Hör du nåt? Är du döv?

  44. -Nej, jag hör.
    -Då var det din tur.

  45. -Vad tycker ni att vi ska ta nu, då?
    -Det finns ju ett hål kvar här uppe.

  46. Det finns många som har
    bakterieskräck. "Då blir man sjuk."

  47. Men man glömmer bort
    att bakterier är en viktig del.

  48. De skyddar oss från sjukdom också.

  49. Så får du gärna hosta lite, så att vi
    får bakterier. Och så tar vi ut den.

  50. Jättefint. Perfekt.
    Det kan inte bli bättre.

  51. Jag fick nysa
    bara av att titta på det.

  52. Som läkare är det bra att ha testat
    vad man utsätter sina patienter för.

  53. Bakterier är en stor del av vår
    kropp. Vi klarar oss inte utan dem.

  54. Vi vrider och kittlar lite.

  55. Vad har vi kvar?
    Vi ska ta lite prover från huden.

  56. Då tycker jag
    att vi kan börja med tummen.

  57. Vi kan göra så att ni trycker...
    Linda sätter sin tumme där.

  58. Och så sätter du alla fingrarna där.
    Tack.

  59. Fingrarna på där. Så där. Tusen tack.

  60. Man brukar också odla
    urin och avföring.

  61. Då använder man såna här behållare.

  62. -Jaha, då ska vi fylla dem.
    -Kissa i den här och hälla över.

  63. -Den här ska upp och snurra runt.
    -Snurra runt litegrann i rumpan.

  64. -Gick det bra?
    -Jag tror det.

  65. Bakterierna läggs på plattor-

  66. -som innehåller speciell näring,
    som gör att de kan föröka sig.

  67. Nu ska bakterierna odlas i två dygn
    för att kunna frodas ordentligt.

  68. Då får de stå där i två dagar,
    sen tittar vi på vad som har vuxit.

  69. -Perfekt. Tack så mycket.
    -Hej då.

  70. På Bråvallafestivalen
    pågår festen för fullt.

  71. Här verkar besökarna inte ha
    så mycket bacillskräck.

  72. -Hur mycket tänker du på bakterier?
    -Ingenting.

  73. Hur mycket bakterier
    har du på dina händer?

  74. Ingen aning.
    Just nu bryr jag mig inte.

  75. Varför är folk så rädda för
    bakterier? Det är medias fel.

  76. -Hur håller ni er fräscha här?
    -Jag har inga hygienartiklar med mig.

  77. -Är du ofräsch?
    -Ja.

  78. -Hur gör du för att hålla dig ren?
    -Handsprit kör jag ibland.

  79. Våtservetter och spraydeo.

  80. Jag tycker inte om hygien.

  81. -Hur ofta tar du handsprit?
    -Jag har inte gjort det än.

  82. Jag har med den, så nära har vi
    kommit. Nej, jag har den inte här.

  83. Var är den största bakteriehärden?

  84. -I toalettbåsen.
    -De säger att de är fräscha, men nej.

  85. -Är det jobbigt att gå?
    -Ja.

  86. Ska vi leka med tågen?

  87. Stephan är rädd för
    att bli smittad av sjukdomar.

  88. Vinterkräksjuka, influensa eller en
    förkylning kan förstöra flera veckor.

  89. Man kan inte undvika risken att bli
    smittad, särskilt när man har barn.

  90. Ta förskolan som ett exempel. Fullt
    av små elaka virus och bakterier.

  91. Bli inte lurad av
    alla gulliga barn här.

  92. Det är viktigt med ett immunförsvar
    på topp, annars är man körd.

  93. Saxen? Här.
    Pappa måste ju gå och jobba. Kom.

  94. Men man kan ju inte låsa in sig.

  95. En av Stephans strategier är att vara
    extra noga med att tvätta händerna-

  96. -och att använda handsprit.

  97. Han har alltid handsprit med sig.

  98. Men under influensaperioder
    blir det nästan lite överdrivet-

  99. -med handspriten,
    så fort han har tagit i nånting.

  100. Om vi ska äta vill han tvätta
    händerna. Våtservetter går också åt.

  101. Det här är bara en teori, men ibland
    känner jag att jag är extra utsatt.

  102. I stort sett varje dag träffar jag på
    en massa glada men snoriga barn.

  103. Och så bor jag i en storstad där det
    kanske kretsar nån miljon människor-

  104. -som rör samma saker,
    som den här stången.

  105. Vilka sjukdomar kan den här bära på?

  106. Ibland vore det bäst att ha på sig
    nån form av skyddskläder-

  107. -så att man känner sig helt skyddad.

  108. Förutom att tvätta händerna
    och använda handskar-

  109. -försöker Stephan bygga upp försvaret
    inifrån också.

  110. Han tror på mycket frukt
    och lite extra vitaminer.

  111. Ett annat ställe där jag är
    extra försiktig är i matställen.

  112. Tänk vad många som har hållit i
    den här...eller den här.

  113. Innan jag käkar brukar jag
    tvätta händerna för säkerhets skull.

  114. Men är Stephans strategier bra eller
    är de överdrivna och kanske onödiga?

  115. -Var det gott?
    -Jättegott.

  116. Virus och bakterier är mikrober,
    och de finns överallt.

  117. Vissa av dem kan göra oss sjuka.

  118. Därför behöver vi ett immunförsvar.

  119. Försvaret är uppdelat i två delar:
    det yttre och det inre.

  120. Det yttre består av hud, slemhinnor,
    magsaft och våra snälla bakterier.

  121. Om ett virus
    tar sig igenom näsans slemhinnor-

  122. -så kommer det inre försvaret
    att ta över jobbet.

  123. Det är ett komplicerat system av vita
    blodkroppar och andra ämnen i blodet.

  124. Immunförsvaret
    kan känna igen virus det besegrat-

  125. -och blir på så sätt bättre på
    sitt jobb.

  126. Stephan ska höra om hans strategier
    för att hålla sig frisk fungerar.

  127. Det kan Jan Andersson svara på.

  128. Han har forskat på
    hur vi smittas av sjukdomar.

  129. Vad är egentligen immunförsvaret?

  130. Immunsystemet är ungefär lika stort
    som din hjärna eller som din lever-

  131. -men det
    är spritt i precis hela kroppen.

  132. Från ögonen ner till tårna
    måste du skydda dig mot angreppen.

  133. Det är ett övervakningssystem som
    tittar på om nånting har förändrats.

  134. Och är det nånstans det har förändrat
    sig åker det dit vita blodkroppar-

  135. -och så har de känselspröt som säger:
    "Nu har nånting ändrats här."

  136. Är det starka farosignaler har immun-
    systemet starka bekämpningsmedel-

  137. -som det kan frisätta.

  138. Och priset för att immunsystemet blir
    förargat är att du får vävnadsskador.

  139. Ett argt immunsystem skiljer inte på
    celler och bakterier eller virus.

  140. Det bara kör. Döda vad som dödas kan
    och förhindra att det här sprids.

  141. Och priset är att du blir sjuk.

  142. Jag har aldrig tänkt
    att det är ett övervakningssystem.

  143. Det känner av
    minsta lilla förändring.

  144. När väl bakterier tar sig in,
    genom den första barriären...

  145. -Vad händer?
    -Det som har hänt då...

  146. ...är att fienderna
    har vunnit över våra vänner.

  147. Vi har 1,5 kilo bakterier. Det är
    jättemycket bakterier normalt sett.

  148. Men de är våra vänner.
    De ingår i hela vårt kroppsförsvar.

  149. Så en sjukdomsframkallande bakterie-

  150. -måste ta sig igenom de snälla
    bakterierna som normalt sett finns.

  151. Immunsystemet känner för var sekund
    "vilken är farlig, vilken är bra?"

  152. Det fordrar en absolut intensitet i
    immunsystemet - precis hela tiden.

  153. Även när du sover, när du vilar,
    när du springer, när du äter. Jämt.

  154. Immunförsvaret sover aldrig.
    Inte ens när man sover.

  155. Immunförsvaret
    måste jobba hårt dygnet runt.

  156. Och ibland utsätter vi det för
    extra stora prövningar.

  157. När många måste dela samma toalett
    gäller det att hålla rent-

  158. -för att slippa kontakt med
    varandras bakterier.

  159. Här njuter du av mat
    medan de tömmer bajamajorna.

  160. -Ja, just det.
    -Bajslukten stör inte dig.

  161. Jo, det gör den.
    Det luktar rätt äckligt.

  162. Så du sticker ner den
    och suger upp bajset.

  163. Hur tycker du att festivalbesökarna
    sköter hygienen?

  164. Inte speciellt bra, om vi säger så.

  165. -Var det handsprit?
    -Nej, saneringsvätska.

  166. Det ska lukta gott
    och bli lite fräschare.

  167. -Tar det bort bakterier?
    -Ja, en del.

  168. Hur folk beter sig när de ska skita,
    det är helt otroligt.

  169. Vad är det värsta du har sett?

  170. -Skit ända upp på väggarna.
    -Vad tycker du om lukten?

  171. Jag känner ingenting längre. Efter
    första bajamajorna känner man inget.

  172. Man blir lite immun. Jag känner
    en stank som inte går av för hackor.

  173. Många står och harklar sig
    när de står i kö.

  174. -Vi känner ingenting.
    -Du tycker att det luktar gräs.

  175. Det kan bero på vad de har ätit.

  176. -Vilka hjältar ni är!
    -Det tackar vi för.

  177. -Kommer vi att se nånting?
    -Vi lär se normalflorebakterier.

  178. -Ja, annars blir jag besviken.
    -Vill du ha massa bakterier?

  179. Hallå!

  180. Efter två dygn ska de se om deras
    bakterieprover har vuxit till sig.

  181. Då ska vi se på våra plattor
    som vi har haft i inkubatorn.

  182. -Där har du dem.
    -Två till mig, två till dig.

  183. De tog prover på sex olika ställen
    på kroppen. Vi börjar med näsprovet.

  184. Ni kan titta på dem
    och se hur det ser ut.

  185. -Där växte det nåt.
    -Jag hade nästan inget.

  186. -Det var den pluppen.
    -Jag hade en del.

  187. Det är nån typ av stafylokocker,
    de här stora, vita prickarna.

  188. Det ser ut som en vanlig flora.

  189. Den normala bakteriefloran är där-

  190. -för att
    de sjukdomsorsakande bakterierna-

  191. -inte ska få plats. De utgör nån
    sorts barriär för andra bakterier.

  192. -Så de är i vägen.
    -Det kan man säga.

  193. -Varför har jag så lite?
    -Om man tittar är det en enda prick.

  194. Betyder det att Puran
    har lättare att få infektioner?

  195. Eftersom jag har en massa krigare.

  196. Den slutsatsen kan man inte dra.

  197. Det varierar lite
    från dag till dag, vecka till vecka.

  198. -Kanske har du använt nässpray.
    -Det gjorde jag.

  199. Jag har varit krasslig i halsen och
    snuvig, så jag sprayade på morgonen.

  200. -Om det kan...
    -Innan odlingen, det var otaktiskt.

  201. -Jag ville bara bli av med snuvan.
    -Ja, rimligt.

  202. I Lindas näsa fanns stafylokocker.

  203. Den allra vanligaste bakteriesorten
    som hjälper immunförsvaret.

  204. Det finns
    olika sorters stafylokocker.

  205. I sår orsakar de infektioner, men
    utanpå huden är de flesta ofarliga.

  206. Utöver näsprovet hade Linda och Puran
    stafylokocker i hals och öron.

  207. Även om Linda
    har försökt tvätta bort sina.

  208. -Linda har helt rena öron.
    -Jag hade smutsiga.

  209. Kiss är sterilt.
    Det visar även deras prover.

  210. Lite hudbakterier kom med.

  211. -Vi har nåt tarmprov också.
    -Ja, ett avföringsprov.

  212. Man ser att man har en flora i tarmen
    som skiljer sig från den på huden.

  213. Det här är sannolikt en E. coli.
    Det är den vanligaste tarmbakterien.

  214. Den ska man ha i tarmen.

  215. Hade det varit sterilt
    hade det varit konstigt.

  216. E. coli behövs för matsmältningen
    och skyddar oss mot tarminfektioner.

  217. Men på fel ställe
    kan de orsaka infektioner.

  218. Varianter av E. coli
    ger allvarliga sjukdomar.

  219. Om man skulle få de här bakterierna
    i maten, skulle man bli sjuk då?

  220. Sannolikt inte.
    Vi vet inte vad det är för E. coli.

  221. Antagligen är de ofarliga.

  222. På de här toaletterna
    kryllar det av E. coli.

  223. För att inte få med sig bakterier
    kan man rengöra händerna efteråt.

  224. Handsprit? - Tvättade du händerna?

  225. Nej.

  226. -Har du tvättat händerna?
    -Nej, inte än.

  227. -Hur känns det så här innan?
    -Det känns inte jättebra.

  228. -Bajamaja är inget bra.
    -Vad hoppas du på?

  229. Jag vet
    att det inte kommer att vara fräscht.

  230. Har du nån strategi när du ska in?

  231. -Lägger du papper?
    -Nej, jag är inte rädd för smuts.

  232. Handsprit! Gick det bra?
    Luktade det gott där inne?

  233. Ta mycket nu, tjejer. - Nu kör vi!

  234. Men hur bra är det med handsprit?

  235. Stephan är en storkonsument.

  236. Nu ska han få veta hur hans metoder
    funkar för att hålla sig frisk.

  237. Jag har med mig det jag använder
    för att "boosta" mitt immunförsvar.

  238. Jag tänkte bolla det med dig
    och se vad du tycker.

  239. -Har du haft nån nytta av det?
    -Jag tror det.

  240. Jag är ju ingen expert, men...

  241. Jag tror att bara tron
    är ett jättebra apotek.

  242. -Och det är inte jobbigt att bära på.
    -Här är en favorit de senaste åren.

  243. Handsprit kör jag mycket
    efter tunnelbaneresa.

  244. Det luktar apa, men annars
    är det rätt bra känns det som.

  245. -Är det en bra strategi?
    -Ja, definitivt.

  246. Det är väldigt mycket av
    luftvägsinfektioner.

  247. Det droppar, nån har tagit sig själv
    i näsan eller hostat sig i handen.

  248. Sen tar den i ett dörrhandtag
    och så kommer du med din hand-

  249. -och stoppar handen i munnen,
    då smittas du.

  250. Virus och bakterier
    är känsliga för sprit.

  251. Därmed inte sagt
    att du ska sprita hela din kropp.

  252. Då tar du bort dina vänner.

  253. -Men just händerna, det är vettigt.
    -Är tvätta händerna samma sak?

  254. Ja, så det går precis lika bra
    att ta tvål och vatten.

  255. Vad tror du om
    kosttillskott i form av vitaminer?

  256. Jag tänker att jag tar
    en tablett varannan dag, kanske-

  257. -och tror att det hjälper mig. Är det
    bra att "boosta" sitt immunförsvar?

  258. -Eller är det bara nonsens?
    -Det kan vara nonsens...

  259. ...och det kan vara jättebra.
    Man måste hitta till sig själv.

  260. Men säg att du är en modern tonåring
    som går med mössa hela året.

  261. Och när det är sol så är du inne.

  262. Ja, då kan du mycket väl få
    D-vitaminbrist.

  263. Hälften av Sveriges vuxna
    har D-vitaminbrist.

  264. Det kan bidra till mer bakterie-
    infektioner, i synnerhet på vintern.

  265. När jag funderar på mitt liv
    har jag märkt-

  266. -att det fanns perioder
    då jag kände mig osårbar.

  267. Ingenting kunde göra mig sjuk
    eller påverka mig.

  268. Nu i perioder har jag åkt på
    influensa, magsjuka och förkylningar.

  269. Hur mycket sitter i min hjärna?
    "Nu känner jag mig starkare/svagare."

  270. Mycket sitter i hjärnan,
    och hjärnan styr ditt immunsystem.

  271. Så utöver att du har ett system med
    vita blodkroppar som försvarar dig-

  272. -så är hjärnan med sina nerver-

  273. -ett jätteviktigt känselspröt
    för att hålla infektioner borta.

  274. Och det är en ny kunskap
    som kablas ut.

  275. Kopplingen mellan hjärnan och
    immunsystemet har vi inte känt till.

  276. Med all erfarenhet som du besitter,
    har du några egna knep?

  277. Det handlar om att hitta balans
    - i ditt humör, i ditt själsliga liv-

  278. -men också balans i
    vad du behöver i ditt immunsystem.

  279. Du måste få nog med sömn,
    du måste äta bra, klä dig bra-

  280. -och ditt själsliv
    måste vara i balans.

  281. Har jag balans borde jag med tankens
    kraft få ett starkare immunförsvar.

  282. -Absolut.
    -Det gillar jag.

  283. Jag kan styra mitt immunförsvar.
    Häftigt!

  284. Att tänka positivt
    kan låta ovetenskapligt.

  285. Men forskningen har visat
    att det kan stärka immunförsvaret.

  286. Mer välkända knep
    för att inte drabbas av infektioner-

  287. -är att sova bra, äta vitaminer, inte
    bli kall samt att tvätta händerna.

  288. -Vad har ni mer här, då?
    -Svalg och tumme har vi kvar.

  289. Ska vi ta...? Vi kan ta tummen.

  290. Linda och Puran ska nu se
    vad som växer på deras händer.

  291. Ta-da!

  292. Oj, vad är det där?
    Det ser ut som ett litet träd.

  293. Vi har olika färger på bakterierna.

  294. -Det där ser riktigt...
    -Det är antagligen en typ av bacill.

  295. -En bacillus av nån sort.
    -Bacillusker.

  296. En typ av bakterie
    som kan finnas på huden.

  297. -De gula prickarna, då?
    -De ser farliga ut.

  298. Faktiskt är det så
    att de antagligen är helt ofarliga.

  299. Det är
    olika typer av stafylokocker igen.

  300. De finns där och ska vara där.

  301. Vi spritar händer på sjukhus. Men då
    tar vi bort normalfloran också.

  302. Handhygienen är otroligt viktig.
    Vi hälsar genom att ta i hand.

  303. Allting som vi använder tar man i
    med fingrar och händer.

  304. Så det är superviktigt
    att man håller en god handhygien-

  305. -framförallt på sjukhus, där
    det finns många farliga bakterier.

  306. -Då offrar vi våra normala bakterier.
    -Tillfälligt så är det så.

  307. Både Linda och Puran hade
    massor av stafylokocker-

  308. -där de skulle vara.

  309. Linda hade inga bakterier i öronen
    och Puran var helt ren i näsan.

  310. Kisset var sterilt, som det ska vara.
    Däremot hade de massor av E. coli.

  311. Konstigt att vara rädd för bakterier.
    Vi har mycket på oss hela tiden.

  312. Som hjälper oss. Om inte de var där
    kanske det skulle komma nåt elakare.

  313. Så rätt bakterier
    på rätt ställe är bra.

  314. Man ska inte desinficera
    hela kroppen.

  315. Då kommer de elaka bakterierna,
    för då är inte våra egna i vägen.

  316. -Tack så jättemycket.
    -Det var kul att ha er här.

  317. -Vad tyckte du?
    -Jag har rena öron.

  318. Vi behöver inte ha bacillskräck-

  319. -utan borde uppskatta
    alla våra snälla bakterier.

  320. De ingår i vårt immunförsvar, vårt
    kanske mest effektiva kroppssystem-

  321. -som jobbar jämt
    för att hålla oss friska.

  322. Och det är inte fel att försöka
    hjälpa det lite på traven.

  323. Det känns bra att ha fått okej av
    en specialist på immunförsvaret.

  324. Mina metoder funkar förmodligen
    för att hålla mig frisk.

  325. Jag fastnade för att man kan påverka
    sitt immunförsvar-

  326. -om man tänker
    att man är motståndskraftig.

  327. Det funkar inte mot alla sjukdomar,
    men det är ändå en rätt häftig tanke.

  328. Textning: Helena Lindén
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Bakterierna tar över

Avsnitt 4 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur farliga är bakterier egentligen? Programledaren Stephan har bacillskräck och är storkonsument av handsprit. Han försöker stärka immunförsvaret inifrån genom att äta frukt och extra vitaminpiller. Hjälper hans strategier, eller är de onödiga? Professor Jan Andersson vet det mesta om immunförsvaret och hur man smittas av sjukdomar. Läkarstudenterna Puran och Linda ska ta reda på vilka bakterier de har i sina kroppar. De tar odlingar på sex olika ställen och utvärderar sedan vad de hittar. Ett ställe där det är extra svårt att undvika bakterier och virus är på musikfestivaler där tusentals människor delar samma toaletter. Reportern Madelen tar tempen på festivalbesökarna på Bråvallafestivalen i Norrköping.

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa > Människokroppen
Ämnesord:
Bakterier, Bakteriologi, Hälsa, Medicin, Mikrobiologi, Samhällsmedicin, Socialmedicin
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Kroppsgranskarna - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKroppsgranskarna - teckenspråkstolkat

Träning och slappande

Avsnitt 1 av 5

Under 6 veckor byter soffpotatisen Puran liv med Linda, som älskar att träna. Vi följer hur deras kroppar påverkas. Programledaren Stephan Yüceyatak vardagstränar när han leker med dottern och lagar mat. Har det någon effekt? Han träffar Susanna Appel som forskat i hur träning påverkar kroppen.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKroppsgranskarna - teckenspråkstolkat

När hormonerna tar över

Avsnitt 2 av 5

Vad händer i våra kroppar när vi blir rädda, nervösa eller stressade? Olika personer i programmet utsätts för något som de är rädda för. Vi får även veta hur man ska förhålla sig när stresshormonet kortisol tar över mot ens vilja.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKroppsgranskarna - teckenspråkstolkat

Vad kostar det att inte sova?

Avsnitt 3 av 5

Puran och Linda testar sin reaktionsförmåga, sitt minne och IQ, efter att ha hållit sig vakna under ett helt dygn. Forskare Jonathan Cedernaes berättar vad sömnbrist innebär för hälsan. Vi besöker Dreamhack i Jönköping där deltagarna i stort sett är vakna nätterna igenom.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKroppsgranskarna - teckenspråkstolkat

Bakterierna tar över

Avsnitt 4 av 5

Läkarstudenterna Puran och Linda går till labbet och tar reda på vilka bakterier de har i, och på sina egna kroppar. Hur farliga är bakterier egentligen? Stephan som har bacillskräck får reda på mer av professor Jan Andersson.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKroppsgranskarna - teckenspråkstolkat

Det oemotståndliga sockret

Avsnitt 5 av 5

Programledaren Stephan Wilson Yüceyatak försöker ta reda på varför det är så svårt att stå emot allt det söta som omger oss. Läkarstudenterna Puran och Linda kollar skillnader i blodsockernivåerna om de äter snabba respektive långsamma kolhydrater. Är det en myt att man kan få sockerkickar? Och hur mår man när blodsockret sjunker?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta 100 frågor om sex

Normalt att tjejer har hår på magen?

Psykologen och sexualupplysaren Reyhaneh Ahangaran svarar på frågan: "Är det normalt att tjejer har hår på magen?"

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till snackar stress

Könsroller

I vårt samhälle finns vissa normer som bidrar till könsroller som handlar om hur killar och tjejer "ska" vara. Vi träffar Emin som ända sedan dagis har känt att han inte hör hemma i en typisk manlig roll. Han började sminka sig på högstadiet och när han kom ut i arbetslivet stötte han på diskriminering. Varför finns normer och kommer vi någonsin kunna bryta dem? Antropologen Haris Agic svarar på det.