Titta

UR Samtiden - From Business to Buttons 2015

UR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Om UR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Telefonen som vi bär med oss överallt är nyckeln till en värld av digitala möjligheter, menar ux-designern Avi Itzkovitch som är en av många talare på detta seminarium om design, webb och framtid. Ux står för user experience, användbarhet, och handlar om att utveckla produkter och tjänster som gör vardagen enklare och roligare för människor. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Till första programmet

UR Samtiden - From Business to Buttons 2015 : Digitala tankar i en analog världDela
  1. Dagens första föreläsare-

  2. -driver ett eget företag i Manhattan,
    Bond Art + Science.

  3. Hon är känd för sin bok
    "Content Strategy for Mobile".

  4. Hon är även-

  5. -lärare på School of Visual Arts i
    New York inom management design.

  6. Håll ert löfte och leverera innovation-

  7. -för Karen McGrane.

  8. Välkommen! Scenen är din.

  9. Bra.

  10. Vill ni veta
    vad jag tycker är helt fantastiskt?

  11. Sverige! En applåd, tack!

  12. Tack så mycket. Det är tredje gången
    som jag står på scenen här-

  13. -och jag är tacksam över att ha blivit
    inbjuden. Det är ett nöje att vara här.

  14. Vill ni veta nåt annat-

  15. -nåt som jag tycker är helt otroligt?

  16. Tryckalster. Det är en fantastisk teknik
    att kunna trycka texter.

  17. Man sätter orden på papper-

  18. -och så stannar de där.

  19. Man måste inte
    uppdatera texten hela tiden.

  20. När man ser tillbaka på
    mänsklig kommunikation-

  21. -med de femhundra åren
    med tryckpressen-

  22. -och de tusentals år som vi har haft
    med skriven kommunikation-

  23. -inser man
    hur mycket av människans förmåga-

  24. -att skapa relationer,
    bedöma hierarkier, prioritera-

  25. -och dra slutsatser
    av skriven kommunikation-

  26. -som handlar om att formulera
    våra tankar på papper.

  27. Men sen gick vi och uppfann webben.

  28. Och på det stora hela
    har det varit värt det.

  29. Men den kan vara förbannat jobbig.

  30. Webben fyllde nyss 20 eller 25 år,
    beroende på vem man frågar.

  31. Men den är mellan 20 och 25 år.

  32. Och när man tittar på
    webbens grundvalar-

  33. -som Hypertext Markup Language -
    HTML-

  34. -och Uniform Resource Locator - URL-

  35. -skapades tekniken
    med det uttalade syftet-

  36. -att vem som helst var som helst-

  37. -skulle kunna skapa ett dokument
    som kan uppdateras genast-

  38. -och gå att komma åt
    över hela världen.

  39. Och när man tar ett steg tillbaka
    från vardagssysslorna-

  40. -inser man hur det skiljer sig från
    hur vi tidigare har kommunicerat-

  41. -och hur olik papperstext webben är.

  42. 25 år är inte tillräckligt lång tid
    för våra hjärnor att förstå-

  43. -exakt hur webben är annorlunda.

  44. Därför har vi hittat tillfälliga
    lösningar på problemet.

  45. En webbsida är i princip
    som en boksida, tänker vi.

  46. Den är fyrkantig och liknar ett pappers-
    ark, så vi behandlar den som det.

  47. Men nu
    när vi surfar med mobiltelefoner-

  48. -tvingas vi inse
    på vilka sätt webben är annorlunda.

  49. Och webben har alltid varit annorlunda.

  50. Men nu tvingas vi överge
    vår gemensamma villfarelse-

  51. -om att vi alls
    kan styra storleken på nåns skärm-

  52. -upplösningen,
    uppkopplingshastigheten-

  53. -eller genom vilket program
    de kommunicerar.

  54. Allt det där är borta.

  55. Och det kommer aldrig tillbaka.

  56. När jag pratar om innehållsstrategier-

  57. -handlar det inte om hur ens grejer ska
    funka på en smartphone eller padda.

  58. Jag pratar om hur vi människor
    tar till oss den nya verkligheten-

  59. -att vi nu måste skilja på
    vad det är som vi skapar-

  60. -från en specifik
    visuell representation av dokumentet.

  61. För mig är det den stora förändringen
    som vi upplever i dag.

  62. En sak vill jag understryka:
    Jag är inte nån futurist.

  63. Jag är inte här för att berätta
    vad nästa stora grej kommer att bli.

  64. Om jag kunde göra det hade jag jobbat
    med det. Men en sak garanterar jag.

  65. Och det är det här:
    Det kommer en nästa stora grej.

  66. Och då måste vi lista ut
    hur vi fungerar med den.

  67. Nästa stora grej kanske blir smart-tv.

  68. Många tror att nästa våg av
    innovationer kommer i vardagsrummet.

  69. Tanken på att webben kan finnas
    på både små smartphones-

  70. -och på enorma tv-skärmar-

  71. -visar hur fel det är
    att göra några som helst antaganden-

  72. -om storleken på nåns skärm,
    programmet de använder-

  73. -eller hur webben används.

  74. I stället visar det att vi måste tänka
    mer flexibelt kring vad vi producerar.

  75. Eller så hittar vi
    nästa stora grej i bilar.

  76. Jag kör själv inte bil-

  77. -och tanken på att nån skulle ha
    en pekskärm i bilen gör mig livrädd.

  78. Men jag tror inte att det nya blir
    pekskärmar på instrumentbrädan.

  79. Det kanske blir en skärm, men det
    kommer också att finnas knappar-

  80. -och ett ljudgränssnitt.

  81. Det är lätt att skratta åt
    tanken på såna gränssnitt-

  82. -för man är ju van vid
    att Siri inte förstår vad man menar.

  83. Men vet ni vad som inte heller funkade
    förrän efter 25 år?

  84. Pekskärmar. De var värdelösa.

  85. Man fick gå till bankomaten och
    försöka vinkla fingret exakt rätt.

  86. I nästan två årtionden sågs pekskärmar
    som nåt som aldrig skulle funka.

  87. Men till slut
    började pekskärmarna fungera perfekt-

  88. -och förvandlade branschen
    på kanske fem år.

  89. Jag vet inte när
    ljudgränssnitt blir verklighet-

  90. -om det är om fem eller femtio år-

  91. -men jag vet att "Star Trek"-datorn
    en dag blir verklighet.

  92. Och det sista jag vill
    när jag pratar med "Star Trek"-datorn-

  93. -är att den svarar med "http://".

  94. Ibland frågar utvecklarna mig
    varför de måste lägga tid på-

  95. -att göra skillnad mellan
    kursiv och betoning i text-

  96. -när varenda större webbläsare nånsin-

  97. -har visat betoning som kursiv. Men
    i ett ljudgränssnitt gör de inte det.

  98. Det ena handlar om presentation
    och det andra om mening.

  99. I ett ljudgränssnitt
    kan rösten själv betona.

  100. När man inser-

  101. -att vi nere på HTML-tagg-nivå-

  102. -gör antaganden om vad nån menar-

  103. -genom att förlita oss på visuella drag-

  104. -så förstår man att om vårt innehåll
    ska funka på olika plattformar-

  105. -behöver vi nya sätt
    att förmedla vad vi vill säga-

  106. -som inte är kopplade till layouten.

  107. Om ni är intresserade kan ni kolla på
    Googles "Conversation Group".

  108. Google kan göra bilar
    som kör sig själva.

  109. Och det är bara en bisyssla för dem
    som nån kom på nån gång.

  110. Hur människor kommunicerar med
    tekniken med hjälp av språket-

  111. -är nåt
    som Google specialiserar sig på.

  112. De investerar mycket
    i just ljudgränssnitt.

  113. Så då kanske nästa stora grej
    blir Google Glass.

  114. Nej, det tror jag inte.

  115. Jag tror att Google Glass
    är mobilvärldens Segway.

  116. Det är som en Segway för ens ansikte.

  117. Men jag tror att den här sortens
    apparater kan bli verklighet.

  118. Jag jobbar med ett företag
    som tillverkar industridelar.

  119. De säljer brickor,
    muttrar och skruvar till fabriker.

  120. Och i dag har de
    en fem centimeter tjock katalog-

  121. -där de har en beskrivning av
    varenda liten vara.

  122. Jag kan inte säga till dem att de
    ska sluta producera sin katalog.

  123. Det kan dröja fem eller femtio år.

  124. Men det kommer en dag-

  125. -då världen inte längre behöver
    en tjock katalog över skruvar.

  126. Vad händer när den kanal-

  127. -som företaget vill nå sina kunder
    genom är virtual reality-hjälmar?

  128. Det är personer på fabriksgolv-

  129. -som kanske aldrig
    är inne vid datorn på kontoret-

  130. -och som kanske inte vill använda
    sin telefon ute på golvet.

  131. Om det här är verkligheten, vad
    måste då företaget göra redan i dag-

  132. -för att uppdatera sin kultur
    och hur de arbetar-

  133. -så att fokus inte ligger på
    att producera fysiska kataloger-

  134. -utan på att katalogen ska kunna läsas
    på framtidens displayer.

  135. Den sortens utmaningar
    måste vi hittar lösningar på nu-

  136. -för framtiden kommer
    snabbare än vi anar.

  137. Eftersom Google Glass inte är nästa
    stora grej måste det väl vara klockor?

  138. Alla snackar om klockor.
    Apple Watch börjar säljas på fredag.

  139. När jag pratar om klockor
    hör jag hur trötta folk blir.

  140. "Herregud. Inte en pryl till..."

  141. "Blotta tanken på att nån skulle läsa
    ett dokument på klockan är ju dum."

  142. Så sa vi ju om telefoner också.

  143. Men även om man inte tror att klockan
    blir ett redskap för att läsa dokument-

  144. -kan klockan bli ett aviseringsverktyg
    för ens smartphone-

  145. -eller en fjärrkontroll
    för ens smarta tv-

  146. -eller en fjärrkontroll
    för ens ljudgränssnitt.

  147. Så även om man inte har klockan
    som konsumtionsvara-

  148. -måste man ändå kunna läsa innehållet
    på ett överskådligt vis.

  149. Men klockor är ju små och kan
    därmed inte vara nästa stora grej.

  150. Nästa stora grej
    måste ju vara resultattavlor!

  151. Vi lägger upp vårt innehåll
    där alla kan se det.

  152. Det här var ett skämt.

  153. Jag tyckte att det var kul, för tavlorna
    är så mycket större än klockorna.

  154. En kund berättade att deras
    största problem var digitala skyltar.

  155. Det är ett universitet som vill sätta
    upp digitala skärmar runt sitt campus.

  156. De sa att de hade en webbplats,
    appar och även nya digitala skyltar.

  157. De ville kunna hantera sitt innehåll
    på en plats-

  158. -och att det automatiskt skulle
    uppdateras på de tre olika medierna.

  159. Och jag tänkte efter.

  160. "Ni kan väl behandla de digitala
    skyltarna som nåt totalt separat?"

  161. Och de tyckte att det vore
    ett oerhört slöseri med tid.

  162. Nej, de pratar med en-

  163. -för att hitta ett sätt
    att få ut nyheter och information-

  164. -på tre olika plattformar trots
    att de bara förberetts på ett sätt.

  165. Det här är inte nån skum dystopi-

  166. -utan ett verkligt problem
    som de försöker lösa i dag.

  167. Ni kanske själva drabbas av
    liknande problem...

  168. ...hemma med ert Internetkylskåp.

  169. Man kan inte prata om framtiden
    utan att gå in på Internetkylskåp.

  170. Vårt största problem är
    att man inte kan kolla Twitter-

  171. -medan man hämtar cola...

  172. Internetkylskåpet
    blir inte nästa stora grej-

  173. -men vi kommer att ha
    skärmar och sensorer i hemmen.

  174. Det kanske inte är ett kylskåp
    utan en spis med Internet.

  175. Man kan läsa nyheter och recept och
    titta på videor medan man lagar mat.

  176. Eller - och det här är
    samhällets största problem i dag-

  177. -vad händer
    när brödrostskrivare blir verklighet?

  178. Är er webbplats redo
    att brännas på rostbröd?

  179. Det är de här problemen
    som vi ska lösa.

  180. Organisationer funderar redan på hur
    innehållet funkar på olika plattformar.

  181. Hur hanterar de mobiltelefonbesökare?

  182. Ska de skapa nativeappar?
    Ska de skapa surfplatteappar?

  183. Hur integrerar de dessa med
    publicering på sociala nätverk-

  184. -mejl eller intranätet?

  185. Hur integrerar de det ens
    med tryckalster?

  186. I morgon kommer en massa
    nya olika alternativ och plattformar-

  187. -och det slutar aldrig.

  188. Jag bryr mig inte om vilken av
    plattformarna ni tror är nästa grej.

  189. Det spelar ingen roll om ni inte tror
    på klockor eller smart-tv.

  190. Det spelar ingen roll. De organisationer
    som i dag börjar fundera på-

  191. -hur de skapar en publiceringsprocess
    som fungerar överallt-

  192. -är de organisationer
    som överlever zombieapokalypsen.

  193. Men hur skyddar vi oss för att
    kunna överleva zombieapokalypsen?

  194. Hur skyddar vi oss
    från alla nya prylar som kommer?

  195. Och svaret tar nog död på idén
    om vad som gör webben till webben.

  196. Det är tanken om att innehåll och form
    inte är samma sak.

  197. Fundera på det.
    Under människans historia-

  198. -har man aldrig behövt
    diskutera det här.

  199. Tänk om man träffade en medeltids-
    munk som satt och skrev dokument-

  200. -och bad honom förmedla-

  201. -meningen, hierarkin och de
    inbördes relationerna i dokumentet-

  202. -utan att blanda in det visuella
    som han just då skapat.

  203. Samtalet skulle inte ge nånting.

  204. Vi har tidigare aldrig haft
    det här problemet.

  205. Men i dag är de ett av webbens
    mest besvärliga problem.

  206. Ibland frågar jag folk vad separation
    av innehåll från form betyder för dem.

  207. Och utvecklarna säger alltid
    att det är CSS.

  208. Och det är en del av det.

  209. Men man kan inte bara reducera
    frågan till att det handlar om kod.

  210. Dan Jacobson på Netflix har sagt:

  211. "Innehållshanteringssystem
    måste kunna hantera innehållet..."

  212. "...på ett presentationsobundet sätt."

  213. Men det här handlar om så mycket mer
    än bara klientdelskoden.

  214. Det handlar om hur
    innehållsskaparna tänker-

  215. -och går långt in i innehållshanterings-
    och publiceringssystemen.

  216. Jag klagar ofta över saker som
    användningen av Rich Text-redigerare.

  217. Man ger innehållsskapare
    ett väldigt enkelt verktyg-

  218. -och lär dem att tänka att
    webbpublicering är precis som Word.

  219. Här står:
    "Ett Word-liknande gränssnitt."

  220. "För användare som inte är
    intresserade av att lära sig HTML."

  221. Vi säger till dem att det fungerar
    precis som Microsoft Word.

  222. "Man kan lägga in tabeller,
    punktuppställningar och lila rutor."

  223. Problemet är att de här olika
    funktionerna har ett tänkt syfte.

  224. Upphovskvinnan ville inte bara ha
    en lila ruta till höger-

  225. -utan hon vill ha nåt
    som utmärkte en innehållsförteckning.

  226. Men vi kunde bara ge henne
    ett verktyg-

  227. -som visar det
    som det ser ut på den sidan.

  228. Så det kommer att se perfekt ut på den
    enda plattform som hon hade i åtanke:

  229. Webben på en stationär dator. När
    man sen ska in på en annan plattform-

  230. -måste allt material tas bort
    eller åtgärdas.

  231. Jag har en sak att erkänna.

  232. Jag vill inte låta som att jag skryter.

  233. Jag gillar verkligen att komma ut
    och prata med såna som ni-

  234. -men min klotterverksamhet
    går otroligt bra just nu.

  235. Där känner jag
    att jag får ut mitt budskap-

  236. -om att vi inte kan förlita oss
    på WYSIWYG-verktyg från förr-

  237. -när vi ska få folk att förstå
    vad webbpublicering innebär.

  238. Vet ni hur WYSIWYG började?

  239. Med Xerox Parc.

  240. De uppfann laserskrivaren.

  241. Fundera på det. Innan dess-

  242. -kunde kopiatorer bara göra kopior-

  243. -av dokument som redan existerade.

  244. Xerox gav oss möjligheten-

  245. -att skriva ut vad vi än önskade.

  246. Men de behövde hitta ett sätt
    att låta oss skapa dokumentet.

  247. Så Xerox kom på
    "vad man ser är vad man får"-

  248. -desktop publishing och
    det grafiska användargränssnittet-

  249. -för att kunna sälja laserskrivare.

  250. Laserskrivaren är basen för
    desktop publishing-revolutionen.

  251. Efterfrågan på laserskrivare och DTP-

  252. -bidrog till utvecklingen
    av PC:n och webben.

  253. Folk köpte datorer
    med grafiska gränssnitt-

  254. -för att kunna skriva ut fula
    nyhetsbrev. Och det ledde till webben.

  255. Vi här inne har våra jobb-

  256. -på grund av de uppfinningar som kom
    i samband med DTP-revolutionen.

  257. Med stor respekt för de tankar
    som föregick oss kan jag säga-

  258. -att webben inte är en laserprinter.

  259. Det finns inget med webben-

  260. -som påminner om laserskrivaren
    bredvid skrivbordet.

  261. Webben är bättre än det tryckta ordet.

  262. Ändå förlitar vi oss på
    daterat tankegods-

  263. -från en 40 år gammal
    teknikrevolution-

  264. -för att förmedla
    vad webbpublicering går ut på.

  265. Om vi ska överleva apokalypsen
    behöver vi nya sätt att tänka.

  266. Vi behöver nya sätt att tänka på.
    Skaparna av innehållet måste få veta-

  267. -att deras jobb måste förändras, så
    som utvecklarnas jobb har förändrats.

  268. Ted Nelson har sagt:
    "Att imitera papper på en skärm..."

  269. "...är som att slita vingarna av
    ett plan och använda det som buss."

  270. Webben kan åstadkomma mer
    än trycksaker.

  271. Det är dags att överge
    våra föråldrade sätt att tänka.

  272. Det här är ett krig.

  273. Det är ett krig
    mellan klumpar och klossar.

  274. Klumpar är stora,
    sunkiga, formatberoende-

  275. -hantera-webbplatsen-med-en-wiki-
    publiceringsprocesser-

  276. -som i princip förlitar sig på
    pappersbaserad formatering-

  277. -och verktyg från trycksakseran
    för att publicera på webbplatser.

  278. Klossar är flexibla och
    individualiserade innehållsbitar-

  279. -som skapas med avsikten-

  280. -att de klarar sig
    på vilken plattform som helst.

  281. Det här är ett krig.
    Vi kan inte låta klumparna vinna.

  282. Jag avslutar med det här.

  283. Återigen:
    Webben är inte det tryckta ordet.

  284. Verktygen, processerna,
    sätten att tänka och presentera-

  285. -från tusentals år med skrift
    fyller inte längre sitt syfte-

  286. -när vi har med en dynamisk
    och global plattform att göra.

  287. Under 25 år kunde vi låtsas att webben
    var i princip som en trycksak.

  288. Men med dagens mobilenheter-

  289. -kan vi inte längre göra antaganden om
    vilken plattform nån annan använder.

  290. Vi behöver nya verktyg.

  291. Sättet att skapa innehåll på
    måste förändras.

  292. Vi kan inte längre låtsas
    att folk läser allt i Word.

  293. Vi måste hitta publiceringsprocesser
    och innehållshanteringssystem-

  294. -som hjälper innehållsskaparna att bli
    bättre på att publicera på webben.

  295. Det måste vi göra,
    för zombieapokalypsen kommer.

  296. Oavsett vilken typ
    av teknisk förändring som kommer-

  297. -måste våra webbplatser
    och vårt innehåll få chansen-

  298. -att överleva på plattformarna.
    För att lyckas med det-

  299. -måste vi göra upp med
    vårt inskränkta sätt att tänka-

  300. -och i stället hitta ett flexibelt vis
    att förhålla sig till webben.

  301. Tack.

  302. Översättning: Markus Svensson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Digitala tankar i en analog värld

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

En av vår tids stora utmaningar är hur vi ska kommunicera i den nära framtiden. Kommer ditt kylskåp, din brödrost eller din klocka att vara den apparat som du kommunicerar mest genom? Poängen, menar innehållsstrategen Karen McGrane, är att vi inte vet. Här berättar hon hur hon ser på informationsutbyte och den digitala revolution vi befinner oss i. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Ämnen:
Teknik > Kommunikations- och informationsteknik
Ämnesord:
Industri, Kommunikationer, Teknik, Teknik och samhälle
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - From business to buttons 2019

2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Digitala tankar i en analog värld

En av vår tids stora utmaningar är hur vi ska kommunicera i den nära framtiden. Innehållsstrategen Karen McGrane berättar här om hur hon ser på informationsutbyte och den digitala revolution vi befinner oss i. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Ännu smartare telefoner

Med funktionerna i smarta telefoner kan snart en helt ny värld öppna sig, där telefonen vet om vi är på jobbet, hemma eller kör bil och kan anpassa sig efter det. Det säger ux-designern Avi Itzkovitch, som här beskriver en framtid där telefonen blir nyckeln till en mängd smarta lösningar. Men har möjligheterna ett moraliskt pris? Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Välmående i en digital värld

Kan vi vara lyckliga i en teknologisk värld? Den frågan är central för Pamela Pavliscak, rådgivare inom digital design. I en värld där vi blir alltmer uppkopplade berättar Pamela Pavliscak om sina upptäcker när det gäller lycka i vår nya digitala värld och hur design kan skapa meningsfulla kontexter. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Hur du klantar dig i jobbet

Viljan att vara omtyckt är kanske människans främsta fiende. Det hävdar Mike Monteiro, grundare av byrån Mule Design i San Francisco. Mike Monteiro är författare och en designrebell som här trycker på det viktiga i att vara modig och att våga ha en tuff dialog med dem som betalar lönen. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Staten behöver inte vara krånglig

Leisa Reichelt, ux-chef i den brittiska regeringen, berättar om den digitala kommunikationen. En av hennes käpphästar är att den brittiska regeringens hemsidor ska designas så att de kan förstås av alla. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

En hypotes kan förändra mycket

Att använda sig av hypoteser är ett bra sätt att arbeta mer kreativt. Det säger Cindy Alvarez, ux-chef på det sociala nätverket Yammer. Här berättar hon om sitt arbete med designen på Yammer och hur de praktiskt har arbetat med sökfunktioner. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Ett argument för skönhet

Det är lätt att glömma bort de mänskliga aspekterna när man arbetar med design. Det säger Iran Narges, användardesigner på byrån Adaptive Path i San Francisco. Här påtalar hon vikten av skönhet, att vi använder oss av alla våra sinnen när vi upplever och hanterar allt från kaffekoppar till appar. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Ett papper för alla idéer

Vasaskeppet är ett skräckexempel för alla designers. Det säger Greg Nudelman som skrivit flera böcker om design och arbetar åt några av världens största företag. Han menar att det enklaste och billigaste sättet att prova idéer är att använda post-it-lappar, som gör det billigt att misslyckas. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Design är en resa

Förändring är ofta förknippat med smärta. Men vi kan bli bättre på att hantera förändring. Det säger Kim Goodwin, som arbetar som rådgivare inom digital design. Här talar hon om hur företag ska bli bättre på design för sina kunder. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Att rita om webbkartan

Håller vi på att bygga en digital avgrund mellan västvärlden och utvecklingsländerna? Ethan Marcotte, författare och visionär inom digital design, menar att vi är så förtjusta i ny teknik att vi kanske glömmer bort den delen av världen som lever med skakiga uppkopplingar och gårdagens mobiltelefoner. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Enkelhet som främsta mål

Mitt mål har alltid varit att göra enkel design, säger Steve Wozniak, en av grundarna till Apple. Med sin innovativa syn på datorer, musikspelare och telefoner har företaget förändrat hur vi använder ny teknik. Här pratar han med moderatorn Jan Wifstrand. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler
2016
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Robotkärlek

Jag är redo för min förarlösa bil nu, är du? Det frågar beteendevetaren Susan Weinschenk när hon föreläser om robotar och vårt förhållande till smarta telefoner, appar och maskiner. Hon menar att det är hög tid att förbereda sig, för i framtiden kommer vi ha relationer till robotar och lita på att de fattar bättre beslut än människor. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

App-trött blir skärmlös

Skärmarna har tagit över våra liv. Den genomsnittlige användaren kollar sin mobiltelefon 200 gånger om dagen. Vi är beroende, säger Googles designstrateg Golden Krishna. Han menar att vi nu nått en "app fatigue", en apptrötthet, och måste gå mot en skärmlös framtid. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Förstå kaoset

Vi upplever alla en informationsöverbelastning i dagens samhälle, säger informationsarkitekten Abby Covert. Hon älskar att reda ut komplexa informationsmönster åt andra. Hör hennes bästa tips på hur du genom enkla principer kan få ordning och reda på det allra mesta. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Leda fram kreativitet

Misstag ska inte straffas eller hyllas, det ska bara förväntas, säger föreläsaren Jeff Veen om ledarskap. Här förklarar han hur man leder en kreativ grupp människor till framgångar och lär oss vad modeordet "equanimity" innebär: att behålla mental stabilitet under press. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Hantera att ha fel

Hur känns det att ha fel? Det frågar sig Simon Bennett, ledarskapsexpert. Han lär ut hur man ska förhålla sig till misstag och makt i grupper. Makten definieras av vilken information som kan anses vara kunskap. Bennett menar att vi måste tillåta oss att vara hela människor med alla känsloregister även som professionella. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Exakt och förutsägbar

Facebooks marknadsdesigner Margaret Gould Stewart berättar hur design fungerar ur ett företagarperspektiv. Här ger hon fyra konkreta råd baserat på storföretagets erfarenheter. Hon presenterar också sina visioner om hur hållbar design kan medverka till att förbättra världen. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Designa för äldre

Vi måste inkludera de äldre i vårt designande för framtiden. Webbkommunikationen är inte längre ett val det är ett måste. Det innebär att vi också måste skapa ett gränssnitt som inkludera alla människor, äldre som funktionsnedsatta. Det säger författaren och designern Patricia Moore. Här förklarar hon hur funktionell design ger makt och kontroll över vardagen. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & teknik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Robotdagen 2015

När roboten tar över

Kommer roboten att bli smartare än människan? Hur ska vi agera om en superintelligens tar över jorden? Är det ren science fiction eller ett tänkbart scenario? Anders Sandberg, forskare vid Future of Humanity Institute vid University of Oxford berättar om hur intelligenta robotarna kan bli. Moderatorer: Helle Klein och Patrik Hadenius. Inspelat den 9 oktober 2015 på Clarion Sign Hotell i Stockholm. Arrangörer: Institutet för framtidsstudier, Dagens Arbete och Forskning och framsteg.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Robotdagen 2015

Bortom robotfronten

Var befinner sig utvecklingen på robotfronten idag och var kommer den att vara imorgon? Vad är spekulationer och vad är faktisk vetenskap? Danica Kragic Jensfelt, professor i datalogi vid KTH och ledamot i Sveriges unga akademi, berättar om hur det har sett ut och i vilken riktning utvecklingen går framåt. Inspelat den 9 oktober 2015 på Clarion Sign Hotell i Stockholm. Arrangörer: Institutet för framtidsstudier, Dagens Arbete och Forskning och framsteg.