Titta

UR Samtiden - From Business to Buttons 2015

UR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Om UR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Telefonen som vi bär med oss överallt är nyckeln till en värld av digitala möjligheter, menar ux-designern Avi Itzkovitch som är en av många talare på detta seminarium om design, webb och framtid. Ux står för user experience, användbarhet, och handlar om att utveckla produkter och tjänster som gör vardagen enklare och roligare för människor. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Till första programmet

UR Samtiden - From Business to Buttons 2015 : Ett argument för skönhetDela
  1. Nu kommer nästa talare.

  2. Vi har redan pratat om lycka.
    Nu är det dags för skönhet.

  3. Hon kommer direkt, tror jag-

  4. -från Pier 1, Bay 2 i San Francisco.

  5. Från Adaptive Path, som så vitt jag vet
    är ett av världens första UX-företag.

  6. Hon är huvuddesigner där.
    En applåd för Iran Narges.

  7. Välkommen, Iran. Scenen är din.

  8. -Försök med den svenska.
    -Jag vet inte om jag kan uttala det.

  9. Men tack till Google Translate!

  10. Det är verkligen kul att vara här!

  11. Jag försöker höja energin efter lunch.
    Ni smälter säkert fortfarande maten.

  12. Jag heter Iran Narges. Jan uttalade
    det rätt, vilket är ovanligt.

  13. Jag har ett Twitternamn som jag
    sällan använder, men här får ni det.

  14. Jan nämnde att jag jobbar här,
    Pier 1, Bay 2, på Adaptive Path.

  15. Jag har jobbat där i två år nu. Det
    har varit en intressant resa för mig.

  16. Min bakgrund är grafisk design
    och reklamformgivning.

  17. Jag kände till användarupplevelse
    och hade jobbat med digitala saker-

  18. -men jag gick från utkanten av det där
    till dess centrum.

  19. Det har varit märkligt ibland.

  20. Jag kan inte tala om särskilda kunder.

  21. Jag har skrivit på sekretessavtal
    och är rädd för advokater.

  22. Varför "skönhet"?

  23. Det är ju lite provokativt, men jag
    insåg inte hur mycket förrän i går.

  24. Vid en presskonferens
    med några talare-

  25. -hade vi en livlig diskussion
    om ordet "skönhet".

  26. Det tycks verkligen reta upp folk.

  27. Det var meningen.

  28. Sen jag började på Adaptive Path-

  29. -har jag gått från en praktisk miljö
    till en väldigt cerebral miljö.

  30. Praktiska färdigheter är förvisso
    en del av Adaptive Path-

  31. -men det finns verkliga teoretiker
    särskilt på den strategiska sidan.

  32. Ibland glömmer de bort-

  33. -värdet av de konkreta aspekterna
    av formgivning.

  34. Och jag har sett mycket av hela
    UX- och upplevelsedesign-världen.

  35. Jag vet att
    inom de mer tekniska områdena-

  36. -finns det rädsla och misstänksamhet
    mot kreativa människor.

  37. Folk med pandahattar är
    verkligen inte högst upp i UX-hierarkin.

  38. Men skönhet är viktigt. Det är nåt som
    människor behöver och söker.

  39. Att vilja skapa eller uppleva skönhet
    är en del av att vara människa.

  40. Och vi
    är människocentrerade formgivare.

  41. Jag tänker definiera skönhet
    för föreläsningens skull-

  42. -som sensorisk njutning plus mening.

  43. Jag ska prata om skönhet och design.

  44. Min definition av design
    är skönhet plus användbarhet.

  45. Som formgivare strävar jag efter
    att göra vackra, användbara saker.

  46. Jag sa ju att skönhet
    innefattar mening.

  47. När det gäller design hänger meningen
    samman med användbarheten.

  48. Hur blir saken som man gör använd?

  49. Man gör ett verktyg eller löser ett
    problem. Man kanske gör en stol.

  50. Meningen i skönheten i designen-

  51. -hänger samman med att sitta i stolen.

  52. Ett annat sätt att säga användbarhet
    och skönhet är "form och funktion".

  53. Det här är kända ord för formgivare.
    Ett vackert citat av Frank Lloyd Wright.

  54. Det här har varit en ledande princip
    för modern design i hundra år.

  55. Jag säger "användbar" och "vacker".

  56. För mig är det
    mer naturligt och tydligare.

  57. Ibland hör man "form och funktion" så
    mycket att orden förlorar sin mening.

  58. Men det här eftersträvar jag
    som formgivare.

  59. När jag stöter på ett föremål som
    kombinerar detta på ett perfekt sätt-

  60. -då blir jag väldigt glad.

  61. Det här är min älsklingskopp,
    på mitt bord i mitt kök.

  62. Om koppen är ren väljer jag alltid den
    på morgonen när jag vill ha kaffe.

  63. Nu gör jag kaffe
    i den här espressomaskinen.

  64. Jag har andra koppar
    som passar under pipen-

  65. -men min ursäkt för att köpa den här
    dyra koppen från Heath Ceramics-

  66. -var att den passade bra under pipen,
    storleken var rätt-

  67. -och min americano blir lagom stark.
    Jag ville bara ha Heath Ceramics-

  68. -men behövde en nyttoinriktad ursäkt
    för att köpa den.

  69. Jag tyckte så mycket om den...
    att jag köpte fem.

  70. Jag blir snabbt uttråkad
    och ville ha olika färger.

  71. Men det är nåt med just den koppen.

  72. Det är inte min favoritfärg-

  73. -men på den här koppen,
    med dess glasyr och nyans...

  74. Det syns inte, men det finns en liten
    nyansskillnad mellan in- och utsidan.

  75. Det gör mig gladare än nåt annat
    som jag kan dricka kaffe ur hemma.

  76. Bland Heath-kopparna hemma hos mig
    är det här vinnaren.

  77. Företag har känt länge till att man kan
    skapa begär efter konsumtionsvaror.

  78. Det är inget nytt koncept.

  79. Men när det gäller upplevelsedesign-

  80. -har begär efter design ökat kraftigt.

  81. Företag som har tekniska element i
    grunden eller använder mycket teknik-

  82. -säger sig nu vara designledda
    i sin teknik.

  83. De pratar också mycket
    om kundupplevelse.

  84. Här är en bra indikator på
    hur tidsandan i branschen ser ut.

  85. Det här publicerades
    i Harvard Business Review-

  86. -och är från Design Management
    Institute och Motive Strategies.

  87. Har nån
    hört talas om "D-indexet"?

  88. Det är ett tänkt börsindex
    bestående av femton företag-

  89. -som bedömdes vara designledda.

  90. Att Apple är med förvånar inte.

  91. Jag vet inte om det hade varit en
    ökning på 228 procent utan Apple-

  92. -men poängen är det publicerades
    i Harvard Business Review.

  93. Smarta affärsmänniskor intresserar sig
    för design i högre grad än nånsin.

  94. En annan trend:
    Det här är PwC, ett konsultföretag.

  95. De har en upplevelseradar,
    så tanken om upplevelser...

  96. HBR igen.

  97. Många företag har bestämt sig för
    att det här är väldigt viktigt.

  98. De tittar på de snabba förändringarna-

  99. -och omstörtande teknik
    och tjänster byggda kring teknik-

  100. -som har varit omstörtande.

  101. Uber och Airbnb har varit omstörtande
    för taxi- respektive hotellbranschen.

  102. Företagen tänker:
    Hur kan vi behålla våra kunder?

  103. Svaret för många företag
    är att skapa upplevelser-

  104. -och få djupare kontakt med kunderna.

  105. Jag har hört företag säga-

  106. -att de vill att kunderna ska "älska"
    att göra affärer med dem.

  107. Om det finns ett ord
    som man inte hör i affärsbranschen...

  108. "Skönhet" är ett, "kärlek" ett annat.

  109. Saker och ting håller på att förändras.

  110. Det som affärsbranschen
    vill ha av design-

  111. -är det som upplevelsedesign kan:

  112. Att ta fram insikter-

  113. -om människors djupa behov
    genom forskning-

  114. -och sen designa och uppfinna saker
    som tillgodoser dessa behov.

  115. De vill få kontakt med folk
    på en djupare nivå-

  116. -genom att skapa upplevelser.

  117. Upplevelse
    är nåt personligt och subjektivt.

  118. Man kan inte designa en upplevelse.
    På mitt företag pratar vi ju om det-

  119. -men ibland påminner vi oss om
    att upplevelsen inte kan designas.

  120. Den bor nämligen hos personen
    som har den.

  121. Vi kan bara designa förutsättningarna
    för upplevelsen.

  122. Personligt, subjektivt, sensoriskt.

  123. Det påminner mycket om skönhet,
    som börjar med sensorisk njutning.

  124. Faktum är att allt som vi upplever
    förmedlas via våra sinnen.

  125. Sinnena är porten
    till våra medvetanden.

  126. Medvetandet i sig är lite abstrakt.

  127. Jag tänker att jag har ett medvetande,
    men egentligen har jag en hjärna-

  128. -som är en del av min kropp.

  129. Alla våra sensoriska upplevelser
    av digital teknik är fysiska.

  130. Jag använder mina ögon, mina nerver
    skickar elektriska impulser-

  131. -och beroende på hur jag reagerar-

  132. -kan jag få helt andra fysiska
    reaktioner på det som jag ser.

  133. Om jag blir arg leder det kanske
    till huvudvärk eller magont.

  134. Det här med sinnenas port
    har jag funderat på ett tag.

  135. Jag tvivlade på att ni skulle tro mig,
    så jag grävde lite-

  136. -att de faktiskt har gjort...
    "De" är alltså forskarna.

  137. Man har forskat i
    hur skönhet uppfattas.

  138. Det sker väldigt fort,
    på kanske bara en tjugondels sekund.

  139. Känner ni till Donald Norman? Han
    skrev "The Design of EverydayThings"

  140. Han skrev också
    boken "Emotional Design" 2004.

  141. Han och några andra forskare tittar på
    estetik i människa-dator-interaktion.

  142. Han var med och utförde
    ett experiment-

  143. -där man gav försökspersoner
    två olika utformade uttagsautomater.

  144. Funktionellt sett var de identiska,
    enligt hans beskrivning.

  145. Användbarheten
    borde ha varit identisk-

  146. -men en var vackrare, eller upplevdes
    som vackrare av försökspersonerna.

  147. Försökspersonerna uppgav också
    att denna var mer användbar.

  148. Resultaten förbryllade dem.

  149. Enligt deras kunskaper borde
    användbarheten ha varit densamma.

  150. De gjorde om experimentet i
    ett annat land och fick samma resultat.

  151. Han började titta på olika nivåer
    av processering i hjärnan.

  152. Våra sensoriska system
    skickar information väldigt fort-

  153. -till en mycket gammal del av hjärnan.
    Kanske är det reptilhjärnan.

  154. De kringgår fullständigt
    mer komplexa kognitiva processer.

  155. Men även om det händer väldigt fort
    påverkar det känslor och perception-

  156. -och möjliggör upplevelsen.

  157. Det är nästan som att kasta en boll
    som studsar på nåt eller spela biljard.

  158. Det påverkar riktningen
    på allt som händer efteråt.

  159. Vi har alltså den här abstrakta bilden
    av medvetande.

  160. I vår abstrakta bild
    skiljer vi tankar och känslor åt.

  161. Men i våra upplevelser
    är de fullständigt sammanflätade.

  162. De går inte att skilja åt-

  163. -och man kan inte ta bort
    känslomässig och instinktiv respons-

  164. -från människans kognitiva upplevelse.

  165. Inom design gör vi ofta en abstrakt
    åtskillnad mellan funktion och form.

  166. Och det är mycket användbart,
    när man analyserar eller planerar nåt-

  167. -att tala om dem var för sig.

  168. Men inom design måste man
    sträva mot gripbart resultat.

  169. Goda formgivare förstår att de
    bör vara sömlöst sammanflätade.

  170. Upplevelsen kommer också
    att vara sammanflätad-

  171. -oavsett om vi har gjort
    ett bra eller ett dåligt jobb.

  172. De tenderar att funka
    eller misslyckas tillsammans.

  173. Det är nyttigt att skilja idéerna åt-

  174. -men det är farligt
    att aldrig sammanföra dem igen.

  175. Då förlorar man känslan
    för den verkliga upplevelsen.

  176. Upplevelser är alltså fysiska.

  177. Om man sysslar med
    människocentrerad design-

  178. -och vi designar ju alla för människor-

  179. -då måste man tala till sinnena.

  180. Så om vi befinner oss i en värld-

  181. -där alltmer värde läggs på
    upplevelser och goda upplevelser-

  182. -och upplevelser är sensoriska-

  183. -då är det uppenbart
    att vi bör skapa vackrare upplevelser.

  184. Då kommer vi till vilka
    som ska göra det-

  185. -och hur de ska samarbeta
    för att få det gjort.

  186. Det här är ett sätt
    att beskriva hela designprocessen-

  187. -som jag har sett mycket
    på Adaptive Path.

  188. Jag nämnde att det är mycket
    planering och forskning inom företaget-

  189. -även om det också finns
    en del byggande och utförande.

  190. Många olika människor är inblandade,
    eller åtminstone olika kunskaper.

  191. Jag har aldrig träffat nån
    som är riktigt bra på alltihop.

  192. Så en sak som har varit intressant
    för mig i upplevelsedesign-världen-

  193. -har varit att prata med folk som har
    ordet "designer" i sin yrkestitel-

  194. -men inte riktigt förstår
    vad jag gör eller hur jag gör det.

  195. För att skapa riktigt bra upplevelser
    måste allt det här stämma.

  196. Det är fortfarande vanligt
    att den andra fyrkanten, utförandet-

  197. -jäktas igenom utan en grundlig
    process för upptäckande och planering.

  198. Ju mer man förbättrar hela processen,
    desto bättre blir slutresultatet.

  199. Allt arbete
    med planering och forskning-

  200. -kulminerar i en upplevelse som kan
    bli bedömd på en tjugondels sekund.

  201. En intressant sak med diagrammet är
    att det väl sammanfattar-

  202. -processen som jag använde
    vid grafisk design.

  203. En sak som jag verkligen har tyckt om
    med att jobba på Adaptive Path-

  204. -är att vi är arbetar
    i små tvärfunktionella lag.

  205. Folk med olika förmågor jobbar med
    ett helt projekt från början till slut.

  206. Det finns stora fördelar med att inte
    dela upp människor efter olika faser.

  207. Om man tar formgivare-

  208. -som är specialiserade på
    det mer praktiska hantverket-

  209. -och antar att de
    inte kan bidra tidigare-

  210. -då begår man ett stort misstag.

  211. För att designa för människor
    måste vi designa som människor.

  212. För att designa upplevelser
    måste vi värdesätta subjektivitet.

  213. Hela koppen, inte bara glasyren.

  214. Ett sätt att uttrycka det är att den
    påtagliga formen hos designen...

  215. I UX-världen är de som skapar
    denna form ofta visuella formgivare-

  216. -ihop med frontend-utvecklare.

  217. Det ska inte bara ses som glasering.

  218. Ni som är visuella formgivare ska
    inte de det ni gör som glasering.

  219. I en rigorös designprocess-

  220. -borde ni göra hela koppen.

  221. Människocentrerad design...

  222. ...kan vi inte göra om vi inte
    gör det på ett mänskligt vis-

  223. -och respekterar några av
    våra mänskliga förtjänster.

  224. Särskilt när vi pratar om
    nåt så subjektivt som upplevelser-

  225. -får vi inte vara rädda för
    subjektivitet och kreativitet.

  226. Allt går via sinnena.

  227. FRÅGOR?

  228. Översättning: Richard Schicke
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Ett argument för skönhet

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Det är lätt att glömma bort de mänskliga aspekterna när man arbetar med design. Det säger Iran Narges, användardesigner på byrån Adaptive Path i San Francisco. Här påtalar hon vikten av skönhet, att vi använder oss av alla våra sinnen när vi upplever och hanterar allt från kaffekoppar till appar. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Ämnen:
Teknik > Kommunikations- och informationsteknik
Ämnesord:
Databehandling, Datakommunikation, Datanät, Datorer, Teknik, Webbdesign
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - From business to buttons 2019

2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Digitala tankar i en analog värld

En av vår tids stora utmaningar är hur vi ska kommunicera i den nära framtiden. Innehållsstrategen Karen McGrane berättar här om hur hon ser på informationsutbyte och den digitala revolution vi befinner oss i. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Ännu smartare telefoner

Med funktionerna i smarta telefoner kan snart en helt ny värld öppna sig, där telefonen vet om vi är på jobbet, hemma eller kör bil och kan anpassa sig efter det. Det säger ux-designern Avi Itzkovitch, som här beskriver en framtid där telefonen blir nyckeln till en mängd smarta lösningar. Men har möjligheterna ett moraliskt pris? Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Välmående i en digital värld

Kan vi vara lyckliga i en teknologisk värld? Den frågan är central för Pamela Pavliscak, rådgivare inom digital design. I en värld där vi blir alltmer uppkopplade berättar Pamela Pavliscak om sina upptäcker när det gäller lycka i vår nya digitala värld och hur design kan skapa meningsfulla kontexter. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Hur du klantar dig i jobbet

Viljan att vara omtyckt är kanske människans främsta fiende. Det hävdar Mike Monteiro, grundare av byrån Mule Design i San Francisco. Mike Monteiro är författare och en designrebell som här trycker på det viktiga i att vara modig och att våga ha en tuff dialog med dem som betalar lönen. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Staten behöver inte vara krånglig

Leisa Reichelt, ux-chef i den brittiska regeringen, berättar om den digitala kommunikationen. En av hennes käpphästar är att den brittiska regeringens hemsidor ska designas så att de kan förstås av alla. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

En hypotes kan förändra mycket

Att använda sig av hypoteser är ett bra sätt att arbeta mer kreativt. Det säger Cindy Alvarez, ux-chef på det sociala nätverket Yammer. Här berättar hon om sitt arbete med designen på Yammer och hur de praktiskt har arbetat med sökfunktioner. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Ett argument för skönhet

Det är lätt att glömma bort de mänskliga aspekterna när man arbetar med design. Det säger Iran Narges, användardesigner på byrån Adaptive Path i San Francisco. Här påtalar hon vikten av skönhet, att vi använder oss av alla våra sinnen när vi upplever och hanterar allt från kaffekoppar till appar. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Ett papper för alla idéer

Vasaskeppet är ett skräckexempel för alla designers. Det säger Greg Nudelman som skrivit flera böcker om design och arbetar åt några av världens största företag. Han menar att det enklaste och billigaste sättet att prova idéer är att använda post-it-lappar, som gör det billigt att misslyckas. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Design är en resa

Förändring är ofta förknippat med smärta. Men vi kan bli bättre på att hantera förändring. Det säger Kim Goodwin, som arbetar som rådgivare inom digital design. Här talar hon om hur företag ska bli bättre på design för sina kunder. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Att rita om webbkartan

Håller vi på att bygga en digital avgrund mellan västvärlden och utvecklingsländerna? Ethan Marcotte, författare och visionär inom digital design, menar att vi är så förtjusta i ny teknik att vi kanske glömmer bort den delen av världen som lever med skakiga uppkopplingar och gårdagens mobiltelefoner. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Enkelhet som främsta mål

Mitt mål har alltid varit att göra enkel design, säger Steve Wozniak, en av grundarna till Apple. Med sin innovativa syn på datorer, musikspelare och telefoner har företaget förändrat hur vi använder ny teknik. Här pratar han med moderatorn Jan Wifstrand. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler
2016
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Robotkärlek

Jag är redo för min förarlösa bil nu, är du? Det frågar beteendevetaren Susan Weinschenk när hon föreläser om robotar och vårt förhållande till smarta telefoner, appar och maskiner. Hon menar att det är hög tid att förbereda sig, för i framtiden kommer vi ha relationer till robotar och lita på att de fattar bättre beslut än människor. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

App-trött blir skärmlös

Skärmarna har tagit över våra liv. Den genomsnittlige användaren kollar sin mobiltelefon 200 gånger om dagen. Vi är beroende, säger Googles designstrateg Golden Krishna. Han menar att vi nu nått en "app fatigue", en apptrötthet, och måste gå mot en skärmlös framtid. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Förstå kaoset

Vi upplever alla en informationsöverbelastning i dagens samhälle, säger informationsarkitekten Abby Covert. Hon älskar att reda ut komplexa informationsmönster åt andra. Hör hennes bästa tips på hur du genom enkla principer kan få ordning och reda på det allra mesta. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Leda fram kreativitet

Misstag ska inte straffas eller hyllas, det ska bara förväntas, säger föreläsaren Jeff Veen om ledarskap. Här förklarar han hur man leder en kreativ grupp människor till framgångar och lär oss vad modeordet "equanimity" innebär: att behålla mental stabilitet under press. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Hantera att ha fel

Hur känns det att ha fel? Det frågar sig Simon Bennett, ledarskapsexpert. Han lär ut hur man ska förhålla sig till misstag och makt i grupper. Makten definieras av vilken information som kan anses vara kunskap. Bennett menar att vi måste tillåta oss att vara hela människor med alla känsloregister även som professionella. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Exakt och förutsägbar

Facebooks marknadsdesigner Margaret Gould Stewart berättar hur design fungerar ur ett företagarperspektiv. Här ger hon fyra konkreta råd baserat på storföretagets erfarenheter. Hon presenterar också sina visioner om hur hållbar design kan medverka till att förbättra världen. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Designa för äldre

Vi måste inkludera de äldre i vårt designande för framtiden. Webbkommunikationen är inte längre ett val det är ett måste. Det innebär att vi också måste skapa ett gränssnitt som inkludera alla människor, äldre som funktionsnedsatta. Det säger författaren och designern Patricia Moore. Här förklarar hon hur funktionell design ger makt och kontroll över vardagen. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & teknik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Robotdagen 2015

Vem vill opereras av en robot?

Vilken roll har människan i framtidens vård och vilken ska robotens vara? Vilka känslor väcker en robot hos oss? Litar vi på roboten? Ett samtal om etik, mänsklighet och behov. Medverkande: Sara Ljungblad, doktor i människa-maskin interaktion, Simon Winter, interaktionsdesigner och doktor i kognitionsforskning och Clara Lindblom, äldre- och personalborgarråd. Moderatorer: Helle Klein och Patrik Hadenius. Inspelat den 9 oktober 2015 på Clarion Sign Hotell i Stockholm. Arrangörer: Institutet för framtidsstudier, Dagens Arbete och Forskning och framsteg.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Nobel Week Dialogue 2015

Samspelet mellan människan och datorn

Ett panelsamtal om var tekniken står idag och vad som kommer sedan. Hur kommer människans relationer med maskinerna att påverkas när maskinerna blir smartare och smartare? Medverkande: Cynthia Breazeal, professor i datavetenskap, Sherry Turkle, professor i sociala studier, Barbara Grosz, professor i naturvetenskap, och Guru Banavar, IBM. Moderator: Stuart Russell. Inspelat på Svenska mässan, Göteborg, den 9 december 2015. Arrangör: Nobel Media.