Titta

Artityd perspektiv

Artityd perspektiv

Om Artityd perspektiv

Tre unga reportrar lotsar oss genom samtidskonsten med ett historiskt perspektiv. De besöker utställningar på muséer och gallerier och samtalar med konstnärer och konstexperter. Serien visar på samband mellan då och nu och kan inspirera till eget skapande.

Till första programmet

Artityd perspektiv : KonceptkonstMaterialDela
  1. "Är du insolvent?"

  2. Vad betyder det?

  3. "Har du någonsin bedömts
    inte vara vid dina sinnens fulla bruk?"

  4. -Här var ett stort vitt rum också.
    -Väldigt enkelt...

  5. -Meriç Algün Ringborg.
    -"Att bli europé".

  6. Vad betyder det?

  7. Det verkar vara
    nåt ansökningsformulär.

  8. -Hej.
    -Trevligt att träffas.

  9. Här är en annan text.

  10. "Har du ägnat dig åt aktiviteter
    som kan tyda på..."

  11. "...att du är en person
    med tvivelaktig moral?"

  12. -Kan ni svara på det?
    -Nej.

  13. Så för varje dag du tillbringat i Europa
    får du en stämpel?

  14. -Och de olika färgerna?
    -Beror de på din status?

  15. -Var det när du nästan accepterades?
    -Jag var nära medborgarskap.

  16. Så det är alla datum
    jag tillbringat i Sverige sen 2007.

  17. -Här är några brev.
    -Ja.

  18. Alla är adresserade till mig.

  19. Som du fick tillbaka när du ansökte?

  20. Nej, det är posten som jag får hem.

  21. -Ser ni nåt underligt?
    -De är aldrig likadana.

  22. -Ditt namn är felstavat.
    -Ja.

  23. Det är olika exempel på-

  24. -hur cediljen i slutet av mitt namn
    alltid stavas fel.

  25. När vi tittar på din konst-

  26. -ser vi att den handlar mycket om
    människor och deras situationer.

  27. Men människorna själva
    förekommer inte i den.

  28. De är frånvarande. Vad beror det på?

  29. Som konstnär
    inspireras jag mycket av mitt eget liv-

  30. -och den byråkrati och de
    politiska beslut som jag utsätts för.

  31. Det var en reaktion på min flytt från
    Turkiet till Sverige för sju år sen-

  32. -när jag genomgick
    hela visumprocessen.

  33. Jag ville exemplifiera den genom konst.

  34. Boken är som en encyklopedi-

  35. -som samlar visumansökningar
    till alla länder.

  36. Vad definierar din stil som konstnär?

  37. Man kan kalla den konceptuell.

  38. Jag jobbar med...

  39. ...att uttrycka
    mina tankar och farhågor...

  40. ...men vill samtidigt skapa verk
    som betraktaren kan finna...

  41. ...inspirerande eller tankeväckande.

  42. Meriç arbetar mycket med text
    och ljud och mycket med språk.

  43. Och många konstnärer arbetar med
    språket för att förklara vår värld-

  44. -precis som en målare använder färg
    för att ge en bild av nånting-

  45. -och en skulptör hugger fram
    nånting i sten för att berätta nåt.

  46. Så Meriçs konst är konceptkonst?

  47. Man kan säga att hon arbetar i en
    tradition som är mycket konceptkonst.

  48. Men få konstnärer säger sig jobba med
    enbart en viss sorts konst.

  49. Konceptkonst är konst som främst
    bygger på en idé om nånting.

  50. Då blir själva föremålet,
    som man sen kanske ställer ut-

  51. -det är inte det viktigaste,
    utan det är tanken bakom.

  52. Det här är nästan
    som en programförklaring-

  53. -över vad konceptkonst är.

  54. Aleks, kan inte du läsa
    vad verket heter?

  55. "Tanke.
    Benämnd 'konst som idé som idé'."

  56. Det är en bild av en tanke
    och konceptet "konst som idé"-

  57. -och idén om
    att konsten kan vara en idé.

  58. Den japanske konstnären On Kawara
    företräder den konceptuella konsten-

  59. -en av den moderna konstens
    modernaste varianter.

  60. Kawara målar
    dag efter dag samma tavla:

  61. En rektangel med dagens datum
    och tillhörande notiser.

  62. Sen 1969
    har On Kawara arbetat med projekt-

  63. -där han i årtionden målade en
    målning med dagens datum varje dag-

  64. -och på så vis fångade tiden.

  65. Jag förstår ingenting.
    Det är en rolig idé-

  66. -men jag förstår inte
    vad han är ute efter.

  67. Att det är humor - det är roligt.
    Det är en ny idé.

  68. Under en av de här står det:
    "Jag vet inte."

  69. -Vad menade han med det, tror du?
    -Han kanske inte var nykter den dan.

  70. -Här är en massa postcards.
    -Bilder på olika städer.

  71. Det står "I got up at 8.35",
    och så en massa olika tider.

  72. Ja, vad är det här? Det är vykort
    som On Kawara har skickat.

  73. Han har stämplat sin adress.
    Han har skickat dem från New York-

  74. -till Pontus Hultén, som var chef på
    Moderna museet vid den här tiden.

  75. Och varje dag han gick upp
    stämplade han ett vykort-

  76. -och så skickade han dem till
    konstpersonligheter runtom i världen.

  77. -Vad intressant.
    -Det är speciellt. Och en statusgrej.

  78. "Fick du bara 4? Jag fick 32."

  79. Jag har inte målat på ett tag.
    Jag är inte bra på det.

  80. Inte jag heller.

  81. -Vilken fråga skriver du?
    -"Vad är det där för kläder?"

  82. -Har du fått den frågan nån gång?
    -Nej, har du?

  83. Ja. Av mina kompisar.

  84. Och det är inte värsta grejen,
    för man har bara mixat för mycket.

  85. Då undrar de vad fan man har på sig.

  86. Vad har du för frågor?

  87. Jag tänkte börja med typ...
    "Shit, hur lång är du?"

  88. -Har du fått den frågan?
    -Typ varje dag i mitt liv.

  89. -Varför?
    -Jag vet inte.

  90. -Vad svarar du då?
    -Ärligt. "Typ 1,97."

  91. Är du så lång?

  92. Ska vi gå längre fram?

  93. Översättning: Markus Svensson
    www.btistudios.com

  94. Titta fram.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Konceptkonst

Avsnitt 1 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Konceptkonst kretsar mer runt idén, eller konceptet, än det visuella uttrycket. Rörelsen kring konstarten tog sin början under 1960-talet. Reportrarna Rumeysa Alici och Aleks Kabel träffar konstnären Meriç Algün Ringborg. Hon förmedlar idéer och tankar om identitet och tillhörighet genom verk bestående av texter, dokument och ljud. Konstintendent Ulf Eriksson berättar och exemplifierar med verk av bland andra On Kawara.

Ämnen:
Bild
Ämnesord:
Konceptkonst, Konst, Konsthistoria, Otraditionella konstformer
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9, Gymnasieskola

Alla program i Artityd perspektiv

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd perspektiv

Konceptkonst

Avsnitt 1 av 4

Konceptkonst kretsar mer runt idén, eller konceptet, än det visuella uttrycket. Rörelsen kring konstarten tog sin början under 1960-talet. Reportrarna Rumeysa Alici och Aleks Kabel träffar konstnären Meriç Algün Ringborg. Hon förmedlar idéer och tankar om identitet och tillhörighet genom verk bestående av texter, dokument och ljud. Konstintendent Ulf Eriksson berättar och exemplifierar med verk av bland andra On Kawara.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd perspektiv

Selfie och självporträtt

Avsnitt 2 av 4

Konstnärer har genom alla tider varit intresserade av att arbeta med bilden av sig själv och den egna identiteten. De unga reportrarna möter fotokonstnären Ulf Lundin och testar att ta egna porträtt. Tillsammans funderar de över maktpositioner och maktförskjutningar i framställandet av sig själva. Vem är subjekt och vem är objekt? Moderna museets intendent Ylva Hillström förklarar hur självporträttet har förändrats genom tiderna och vi får se verk av Helene Schjerfbeck, Robert Rauschenberg och Sophie Calle.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd perspektiv

Politisk konst

Avsnitt 3 av 4

Politik har alltid påverkat konstnärers arbete. Under tidigt 1900-tal ville de ryska konstruktivisterna tillsammans med ledande politiker vara med och bygga samhället. Under 1960- och 1970-talen börjar feminism och miljörörelser påverka konsten. I dag ser vi hur konstnärer som Ai Wei Wei gör politiska musikvideor. Vi träffar konstnären Victor Marx som bygger en gigantisk fågelholk för hemlösa och konstintendent Ylva Hillström som berättar om den politiska konstens början.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd perspektiv

Surrealism

Avsnitt 4 av 4

Den surrealistiska konsten utgår från drömmar och fantasier där helt skilda världar möts och bildar bisarra konstverk. Vi undersöker surrealismen genom verk av Rene Magritte, Salvador Dali, Maya Deren och Louise Bourgeois. Konstintendent Ulf Eriksson guidar oss genom surrealismens historia och konstnären Meta Isæus-Berlin presenterar oss för sina drömlika målningar och kaotiska installationer.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & bild

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Artityd

En film om Dotse och Emmilou

Dotse och Emmilou är två konstnärer som har förts samman tack vare deras brinnande intresse för graffiti. Vi följer dem i deras vardag och i kampen att få utöva sin konst. Emma Simu (Emmilou) har länge kämpat för den omdiskuterade Märstaväggen och rätten att få uttrycka sig. För henne är graffiti lika mycket konst som andra konstarter. Jonatan Salomonsson (Dotse) är en ung multikonstnär som plockade upp sprayburken redan i elvaårsåldern. Han kämpar med att hinna med skolan parallellt med sin stora passion, graffitin.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Artityd perspektiv

Politisk konst

Politik har alltid påverkat konstnärers arbete. Under tidigt 1900-tal ville de ryska konstruktivisterna tillsammans med ledande politiker vara med och bygga samhället. Under 1960- och 1970-talen börjar feminism och miljörörelser påverka konsten. I dag ser vi hur konstnärer som Ai Wei Wei gör politiska musikvideor. Vi träffar konstnären Victor Marx som bygger en gigantisk fågelholk för hemlösa och konstintendent Ylva Hillström som berättar om den politiska konstens början.