Titta

Artityd

Artityd

Om Artityd

I nära och nyfikna porträtt får du följa med samtida konstnärer i deras vardag och under deras konstnärliga arbete. Det blir en aktuell och angelägen resa genom dagens samhälle när konstnärerna undersöker sin samtid. Konstens visuella gestaltning väcker tankar om skapande och kommunikation. Möt en dynamisk konstscen som överraskar, utmanar och inspirerar!

Till första programmet

Artityd : En film om Dotse och EmmilouMaterialDela
  1. -Får ni bort det?
    -Nej.

  2. Det är inte snyggt för fem öre.
    Det är sällan man ser snygg graffiti.

  3. Hank har väldigt mycket flow
    i sina målningar.

  4. "TK."
    "Cult" är en crew tag, tror jag.

  5. Här är BST - "Bombing Style Teachers"
    eller "blod, svett, tårar".

  6. Jag upptäckte graffiti
    som alla andra. Det bara var där.

  7. Man blev nyfiken
    och var hemma och skissade lite.

  8. Jag minns inte precis när,
    men jag var kanske 10-12 år.

  9. Det var på Märstalinjen.
    En målning av Jeks och Gouge.

  10. Den målningen var en stor del
    i varför jag började.

  11. Konst går inte att definiera.

  12. "Det här är konst
    och det här klotter."

  13. Det kan vara både och.

  14. Nu jävlar blir det stora streck.
    Häng med!

  15. Det är blodet som rinner.

  16. Det där blir bra.

  17. Konst!

  18. Vi är nöjda.

  19. Jag håller på med graffiti för att
    det är så jag hanterar känslor.

  20. Jag uttrycker mig i färg och form.

  21. Det har alltid varit
    ett sätt för mig att överleva.

  22. Som konstnär kallar jag mig Emmilou.
    Där är jag utanför Märstaväggen.

  23. För mig är graffiti lika mycket konst
    som andra konstarter.

  24. Drömmen är ju att kunna leva på det.

  25. Ett steg på vägen vore
    att studera fri konst på Konstfack.

  26. Det hade varit grymt,
    men chansen att komma in är minimal.

  27. Oavsett hur det går så har jag
    mycket annat roligt på gång-

  28. -som med ungdomarna på jobbet.

  29. Det här är en smal stråle.
    Den skissar man och gör konturer med.

  30. Det här heter "skinny cap".
    Alla måste ha gasmask.

  31. Märstaväggen är som mitt lilla barn.

  32. Den här väggen hjälpte jag
    några ungdomar att sätta upp 2008.

  33. Det är en av få öppna graffitiväggar
    i Stockholms län.

  34. -Du är ju grym. Hur känns det?
    -Bra.

  35. Hon är snäll som låter oss spreja.

  36. Det är nog bra.
    Annars sprejar folk överallt.

  37. -På bilar, väggar... Överallt.
    -Här är själva skuggan.

  38. Det skulle bli mycket klotter
    utan väggen.

  39. -Det är bra att den finns.
    -Kan du ta upp den?

  40. Kampen kring väggen
    har inte varit smärtfri.

  41. Många politiker vill lägga ner den,
    för att "kriminaliteten ökar".

  42. Det sägs leda till mer klotter,
    men det har faktiskt minskat.

  43. Tack för i dag. - Det blev bra.

  44. Det är ju väldigt...färgglatt.
    Jag är väldigt nöjd med dagen.

  45. De har ändå lyssnat och bidragit.

  46. De har gjort sitt bästa, och det...
    De ska ha kul, det är viktigast.

  47. Nu ska jag skissa upp en målning-

  48. -som kommer att bli en tapet.
    Vi ska få måla en vägg.

  49. Sen tar man kort
    och gör en tapet av det.

  50. Den ska se ut att röra på sig.

  51. Jag vill göra mer i svartvitt.
    Jag tycker att det är snyggast.

  52. -Jag är sjukt nöjd.
    -Ovanligt.

  53. Jag fick in de här "blobbarna" bra.
    Det blev en skön helhet.

  54. Jag har skickat det på Facebook.
    Vi får se vad han tycker.

  55. Nu har vi fått svar. Ja!

  56. "Yes!" Då var det klart.

  57. Han skickade tummen upp.
    Det brukar ju vara bra.

  58. När du tänker på betyg...

  59. -Skolan är en sak och jobb en annan.
    -Nej.

  60. Men nästan alla yrken
    kräver en utbildning.

  61. För att man inte ska vara korkad
    och vara lite allmänbildad.

  62. Med betygen jag har nu...

  63. Södra Latin skulle jag nog inte
    komma in på, tyvärr.

  64. Det är sorgset att det kanske inte
    räcker till skolan han vill gå på.

  65. Han har inte tillräckligt med driv
    för att nå dit.

  66. Jag känner inte att skolan
    är en prioritering just nu.

  67. -Ska du inte bli art director?
    -Jag vet inte. Jag är sexton!

  68. Jag är inte tjugotvå. Då är det väl
    rimligt att börja bestämma sig?

  69. Men gud! Nej!
    Buse. Inte bita i mina byxor.

  70. Nej! Men gud!

  71. Kallt. Andfådd.
    Och regnet är ju helt fantastiskt.

  72. Eventet heter Spring Remake.
    Det är 120 graffitimålare här.

  73. Vissa har tjuvstartat, men det mesta
    sker fredag till söndag.

  74. Jag kommer ju att dö nu. Mamma mia!

  75. Jag vet inte vad jag ska göra.
    Det är hemskt.

  76. Man borde nästan ha en skiss-session
    och ta det bästa.

  77. Svart och vitt!

  78. Det börjar bli kallt. Det går inte.
    Jag måste ha en plastpåse.

  79. Jag gör ett par handskar.

  80. Det här är hemskt.

  81. Jag är inte nöjd. S:et
    ser ut som skit, d:et är för stort...

  82. ...och bakgrunden är inte klar.
    Jag vet inte hur det ska se ut.

  83. Folk får inte vara bättre än jag,
    så därför...

  84. Det är alldeles för många bra här.

  85. Vi står mitt i Spring Remake-

  86. -ett av Sveriges absolut
    största och första graffiti-events.

  87. Jag är supernöjd.
    Kolla bakom mig - det säger allt.

  88. Politiker, "look".
    Det här vill folket ha.

  89. -Fan vad snyggt håret blev.
    -Ska jag göra likadant på den sidan?

  90. Ser proportionerna bra ut?

  91. Ena ögonbrynet är längre,
    men det är som om du gör en rörelse.

  92. Mina grimaser, liksom.

  93. Vad sa du? Man tappar den i marken...
    - Hej.

  94. -Fan vad bra den blir.
    -Tack så mycket.

  95. -Jag hatar plåten.
    -Ja, det är sjukt jobbigt med plåt.

  96. Det är kul att Emmilou gillar det.
    Hon är en av de första jag träffade.

  97. Vid Märstaväggen, som inte ens
    skulle ha funnits utan henne.

  98. Är du inne i en vitsvart period?

  99. Den har pågått ett bra tag.

  100. Jag ville hitta något som fungerar,
    och känner att jag har gjort det.

  101. -Det ser väldigt "cleant" ut.
    -Tack så mycket.

  102. Jag har sett Dotse måla några gånger
    på min vägg i Märsta.

  103. Han har utvecklats som konstnär.
    Det är kul att se.

  104. -Ska du låna jackan?
    -Nej, jag fryser inte.

  105. Det är roligt
    att få följa med barnbarnen.

  106. Ibland tycker de nog
    att det är roligt att man kommer.

  107. -SL-gubben är fin. Vad har han...
    -Det är en sprejburk.

  108. -En sprejburk?
    -Ja.

  109. Han håller i en sprejburk.
    Jag trodde att det var en hamburgare.

  110. Det här är jag. Det är den jag målar.

  111. Superlikt!

  112. Äntligen är jag klar!
    Den här helgen har varit grym.

  113. Jag är nöjd. Men nästa gång:
    ännu större, ännu bättre.

  114. Oj!

  115. Det är kul att vara delaktig,
    med tanke på hur stort det här är.

  116. Många av Sveriges bästa är här.

  117. -Hej, Elina.
    -Ska du vara med mig? Fan vad bra.

  118. -Hej. Emma.
    -Martin.

  119. -Nu kör vi!
    -Ett, två...

  120. -Jag nöjer mig nog nu.
    -Du ska vara jättenöjd!

  121. Så jävla fint att det liknar muskler.
    Den är kraftfull i sitt uttryck.

  122. Fan vad bra!

  123. Tack.

  124. Hej då, väggen.
    Tack för den här gången.

  125. -Vilken fantastisk dag!
    -Den har varit grym.

  126. -Hur går det med Konstfack-ansökan?
    -Chansen att komma in är ju minimal.

  127. -Hur känns det?
    -Jobbigt. Jag vill så gärna komma in.

  128. Det är lite vemodigt,
    och jobbigt att vänta.

  129. Varför känner du
    att du behöver Konstfack?

  130. Jag blir mer etablerad som konstnär.

  131. Jag försöker
    att vara lite positiv också.

  132. Det är klart att du ska vara positiv!
    Du är ju grym.

  133. Det finns andra vägar att gå.
    Jag ser ju redan dig som konstnär.

  134. Du får ju måla på graffiti-jams
    och har utställningar.

  135. -Du gör hur mycket som helst.
    -Apropå det...

  136. -Jag har något fett på gång.
    -Vad för något?

  137. -Det kan jag inte säga.
    -Tack för den, du.

  138. -Tja, läget? Välkommen.
    -Tackar.

  139. -Skönt väder.
    -Nej, inte riktigt.

  140. Det är onödigt mycket grejer här.
    Det är maskiner överallt.

  141. Klaga inte.
    De ska ju trycka dina tapeter här.

  142. Jag klagar inte.
    Det är bara jättemycket saker.

  143. -Är den stor nog för någon som du?
    -Nej, inte tillräckligt.

  144. Dotse är en av fem graffitimålare
    som får göra ett motiv.

  145. Sen fotograferas det och
    blir en tapet som man kan beställa.

  146. Det är inte upp till mig
    eller Photowall att ha åsikter.

  147. Det är konsumenten
    som ska tycka att det är snyggt.

  148. -Den är bra. Den är klatschig.
    -Tackar.

  149. Det är nog första gången
    jag gör en så stor piece.

  150. Grejen är att alla linjer
    måste vara perfekta, tunna och najs.

  151. Allihopa.

  152. Det där var rätt rakt.

  153. Pilen ser lite ledsen ut. Så där ja.

  154. -Snyggt! Den behöver du inte göra om.
    -Bara "e" kvar.

  155. -Sen kan vi gå hem.
    -Det tycker jag. Det är ju fredag.

  156. -Vad ska du göra hemma?
    -Vara med någon kompis.

  157. -Det ser väl bra ut?
    -Jag vill flytta ner e:et två...

  158. -...tegelstenar.
    -Nej.

  159. -Jo.
    -Okej.

  160. Jag ser mig nog som konstnär,
    men det viktigaste enligt mig-

  161. -är att få göra
    det man tycker är kul.

  162. Måla, skapa eller "whatever".

  163. -Kan jag få hjälp?
    -Nej.

  164. Allt det här måste fixas.
    Det syns, och det är permanent.

  165. -Jag tjänar nog på lite grått.
    -Det blir grymt.

  166. -Det är bra.
    -Det kanske saknas lite färg.

  167. -Så ja, gubben. Vi åker hem.
    -Ska du inte ta bilder?

  168. -På den här skiten?
    -Det är sant.

  169. Jag skulle ljuga om jag sa
    att jag inte är nervös.

  170. I dag är en stor dag.

  171. Jag ska till Stockholms läns museum
    och ha vernissage.

  172. Det är kul
    att graffitin hamnar i finrummet-

  173. -och att folk ser mig som konstnär.

  174. Välkomna till Stockholms läns museum.

  175. Vi hoppas kunna ge en nyanserad bild
    av graffiti-rörelsen.

  176. Det är vårt uppdrag att visa
    kulturella uttryck i vår region.

  177. Det här är ett sådant.

  178. Det här är en tecknad version av mig.
    En modern selfie.

  179. Utställningen heter
    "Graffiti Spaces".

  180. Det är sju platser i Stockholms län.
    Jag är med för Märstaväggen.

  181. 2008 och 2009 är på den sidan.
    Här är det från i år och förra året.

  182. Mittemellan är det
    artiklar om Märstaväggen.

  183. Det har varit mycket
    åsikter och kritik kring väggen.

  184. Att den skapar
    mer klotter och skadegörelse.

  185. I själva verket ska den vara
    ett alternativ till det olagliga.

  186. Jag har en liten segelbåt
    som jag älskar.

  187. Jag fick en fix idé
    att jag vill ha den graffiti-målad.

  188. Jag gick hit.
    Har jag tur så träffar någon.

  189. Jag blev så kär i konstformen att
    jag vill ha bilen och båten målade.

  190. Wow! Verkligen.

  191. Efter 2009 gjorde jag characters.
    Jag skissade med blyerts.

  192. Jag kände
    att jag borde testa med sprejfärg.

  193. Jag höll i min första sprejburk
    när jag var 19-20 år.

  194. Då bodde jag i Småland.

  195. Märstaväggen av Emmilou var jättefin.

  196. Man kan sammanfatta det
    som en färgexplosion full av glädje.

  197. Det var en jättebra dag.
    Jag var jättenervös.

  198. Jag har aldrig tänkt så här stort
    - att jag skulle hamna här.

  199. Det är klart att det var en dröm,
    men det var inte med avsikt.

  200. Det känns nästan
    för bra för att vara sant.

  201. Jonatan. God morgon.

  202. Du måste åka halv sju.

  203. In och borsta tänderna. Gör dig klar.

  204. -Jag undrar vad jag får för betyg.
    -Spring. Bussen går om fyra minuter.

  205. -Ja. Hej då.
    -Vi ses där.

  206. -Hej då!
    -Hej då, Jonatan.

  207. -Hej då.
    -Ha en skön sommar.

  208. Du är så jävla bra.
    Det kommer gå fantastiskt.

  209. Du hittar din väg.
    Fortsätt att göra din grej.

  210. Jag ska. Hej då.

  211. Ja. Det är verkligen slut nu.
    Du har sommarlov.

  212. Du är fri från all skolplikt
    i resten av ditt liv.

  213. Han har inget intresse
    av att gå till skolan.

  214. -Det är magiskt att han är klar nu.
    -Jag har inte kollat kuvertet.

  215. Det här är betyg som man har.

  216. -Ser det okej ut?
    -Jag tror att det är bra.

  217. -Det tror jag också.
    -Bättre än förut.

  218. Det är grymt.
    Inte minst den där är ju sjuk.

  219. Jag har verkligen ingen aning om
    vad jag vill bli "när jag blir stor".

  220. Man vet aldrig.
    Man kan bara ta det som det kommer.

  221. Nu ska vi gå och fira och äta lunch.

  222. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

  223. -Jag tycker att det blev bra.
    -Mer än bra.

  224. -Världsklass.
    -Vilket konstverk.

  225. Vad fan...

  226. -Vad menar du?
    -Du ser ut som en haschtomte.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

En film om Dotse och Emmilou

Avsnitt 5 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Dotse och Emmilou är två konstnärer som har förts samman tack vare deras brinnande intresse för graffiti. Vi följer dem i deras vardag och i kampen att få utöva sin konst. Emma Simu (Emmilou) har länge kämpat för den omdiskuterade Märstaväggen och rätten att få uttrycka sig. För henne är graffiti lika mycket konst som andra konstarter. Jonatan Salomonsson (Dotse) är en ung multikonstnär som plockade upp sprayburken redan i elvaårsåldern. Han kämpar med att hinna med skolan parallellt med sin stora passion, graffitin.

Ämnen:
Bild
Ämnesord:
Graffiti, Konst, Konsthistoria, Konstnärer, Otraditionella konstformer
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Artityd

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

Elitakrobaten

Avsnitt 1 av 8

Performanceartisten Catti Brandelius blev känd för sitt alter ego Miss Universum. Nu vill hon bli den bästa 44-åriga elitakrobaten i Bredäng. Elitakrobaten är nämligen hennes nya konstverk och alter ego. I processen utforskar Catti gränser inom både konsten och sig själv.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

Sirous Namazi: 12.30

Avsnitt 2 av 8

När konstnären Sirous Namazi var sju år slogs hans barndomshem i spillror av en organiserad mobb i Iran. Klockslaget 12.30 är minuten innan mobben stormade in i huset. I verket 12.30 återskapar han delar av hemmet med hjälp av fyra bleknade fotografier av förödelsen och familjemedlemmarnas olika minnesbilder. Under ett halvår har filmaren Åsa Ekman följt Sirous Namazi inför en utställning på Galleri Nordenhake i Berlin.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

Lisa och Matti

Avsnitt 3 av 8

Konstnärsparet Lisa Jonasson och Matti Kallioinen delar ateljé I Hökarängen. Här skapar Lisa detaljrika och uttrycksfulla collage samtidigt som Matti gör installationer med stora uppblåsbara figurer och musik. Samtidigt som arbetsytor, idéer och vardagsliv är tätt sammanflätade, förbereder paret varsin separat utställning.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

Maria Friberg

Avsnitt 4 av 8

Maria Friberg är fotokonstnär. Hon målar med människor och ting och räds inte till synes omöjliga arrangemang för att få exakt den bild hon vill ha. Maria har kallats feminist och har slagit igenom internationellt med sina bilder av vilsna och kostymklädda män vars makt på något sätt har tagits ifrån dem. Driver Maria en feministisk agenda?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

En film om Dotse och Emmilou

Avsnitt 5 av 8

Dotse och Emmilou är två konstnärer som har förts samman tack vare deras brinnande intresse för graffiti. Vi följer dem i deras vardag och i kampen att få utöva sin konst. Emma Simu (Emmilou) har länge kämpat för den omdiskuterade Märstaväggen och rätten att få uttrycka sig. För henne är graffiti lika mycket konst som andra konstarter. Jonatan Salomonsson (Dotse) är en ung multikonstnär som plockade upp sprayburken redan i elvaårsåldern. Han kämpar med att hinna med skolan parallellt med sin stora passion, graffitin.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

Victor Marx

Avsnitt 6 av 8

Victor Marx är konstnär, arkitekt, aktivist och en av drivkrafterna bakom kulturhuset Cyklopen. Hans konst och gatukonst är politisk och han ifrågasätter myndigheter och svensk lagstiftning. Vem har rätt att påverka och utveckla samhället och vilken och vems kulturyttring som ska få ta plats i det offentliga rummet? Tillsammmans med andra konstnärer och aktivister påbörjar Victor byggen av flera nya konstprojekt kopplade till boende och rättigheter, miljön och klassamhället.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

En resa med Saadia Hussain

Avsnitt 7 av 8

Saadia arbetar i konstnärskollektivet Corners där man ställer sig frågan vad ett hem är. Frågan tar oss till Pakistan, Egypten, Storbritannien, Sverige och Italien. Vi får även veta mer om Saadias bakgrund när hon tar oss med till konstskolan i Pakistan där hon studerade som yngre. Vi möter en hårt arbetande konstnär, som har föresatt sig att nå ut med konsten och inspirera till skapande.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

Kultivator - Middag med kor

Avsnitt 8 av 8

Konstnärs- och jordbrukskollektivet Kultivator bjuder in till en middag med kor. I tio år har Malin, Mathieu och Henric tillsammans med flera andra konstnärer och jordbrukare arbetat med konst för att skapa en bättre värld. Djurskötsel, konstmöten och undervisning bryts av med resor till storstäder. Genom konsten vill de visa att människan är en del av ett kretslopp. Deras konst är politisk och närmar sig aktivism, både inom och utanför konstvärlden.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & bild

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Orka plugga

Att skriva bildanalys

Här får du lära dig vad du ska tänka på när du gör en bildanalys. Vi går igenom begreppen denotation, konnotation och syfte och ger tips på hur du kan tänka kring dem för att göra en bra analys.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Artityd ateljén

Fotografi

Vi träffar konstnären Ulf Lundin som studerar och dokumenterar människor som arbetar i ett kontorslandskap. Vad berättar hans fotografier? Konstnären Julia Peirone försöker i sina porträttfotografier fånga ögonblicket när tonårstjejer inte har kontroll över sitt utseende. Hur lyckas hon fånga dessa ögonblick?