Titta

Artityd

Artityd

Om Artityd

I nära och nyfikna porträtt får du följa med samtida konstnärer i deras vardag och under deras konstnärliga arbete. Det blir en aktuell och angelägen resa genom dagens samhälle när konstnärerna undersöker sin samtid. Konstens visuella gestaltning väcker tankar om skapande och kommunikation. Möt en dynamisk konstscen som överraskar, utmanar och inspirerar!

Till första programmet

Artityd : Kultivator - Middag med korMaterialDela
  1. Vilken fin middag som åker här.

  2. Pumpor, lök, bönor...

  3. ...löv, kaffe, sågspån,
    örter, lavar är med.

  4. Biljetterna.
    Toaletten och fyra hinkar.

  5. Åh, så många! De är otroligt många!

  6. Vi gör "Middag med korna" igen.
    Runt 25 kor och 45 människor.

  7. -Här är vackrare.
    -Här är inget som stör utifrån.

  8. Man kan stängsla ner så
    och ta hit folk den där vägen.

  9. Ta fram dem så, om folket
    ska vara på där och korna där.

  10. Det beror på korna också,
    hur vi ska göra.

  11. -Var är de?
    -Det beror ju på.

  12. -Det beror på vilken tid vi ska ha...
    -Solnedgången är häftigast.

  13. -Bakom buskarna!
    -Ja, men det där ljuset...

  14. Jag ber alla att under
    inga omständigheter lämna området.

  15. Kultivator är en experimentell
    plattform för konst och jordbruk.

  16. Vi gör konst
    som visar en värld som vi saknar.

  17. Hela tiden gör vi saker-

  18. -som på olika sätt handlar om
    hur vi kan leva bättre.

  19. Hur vi vill att saker ska vara.

  20. Det började med att Malin och Mathieu
    var här på besök.

  21. De tänkte att de kunde flytta hit.

  22. Följ efter djuren bortåt där.

  23. Då skapades Kultivator.

  24. Det är nog tio år
    som vi har pysslat med det här.

  25. Volvo VM 801.

  26. Ägare: Gull-Britt Stigeborn
    och Lars-Göran Pettersson.

  27. Har arbetat i 1 500 timmar-

  28. -och tröskat 800 hektar.

  29. Det har givit 1 000 ton spannmål
    och 200...

  30. Man känner sig lite...
    Vi är en egen gren inom konsten.

  31. Den är inte ny,
    men man kallar det för nytt.

  32. Det finns inte så många regler.
    Vi banar ny väg, kan man säga.

  33. Det är det sköna, man är inte så
    stressad över konstvärlden.

  34. Ägare: Mikael Jakobsson.

  35. Har arbetet i 2 000 timmar-

  36. -och tröskat 1 200 hektar.

  37. Detta har givit 2 000 ton spannmål.

  38. Man jobbar med konst
    som ingen har gjort förut.

  39. Det finns ingen mall över hur
    det ska bli eller vara.

  40. Helst ska man bryta mot några regler
    och uppfinna nåt nytt.

  41. Då är det jättelätt att bli osäker.

  42. Man tvekar, det är skönt att göra det
    tillsammans med andra.

  43. Tack ska ni ha för att ni kom
    och vågade stanna kvar.

  44. I morgon på Moderna museet
    kommer 200 gäster att bjudas på mat.

  45. Som tack för maten,
    hoppas Kultivator-

  46. -att gästerna använder torrtoaletten
    som de har snickrat ihop.

  47. Folket får en returbiljett
    där det står:

  48. "Ni har möjlighet att returnera
    energin till gården den kom från."

  49. 200 personer och en bättre middag...
    Vad betyder det i vikt i er tunna?

  50. Det är svårt att säga.
    Det beror på vad de har ätit innan.

  51. Det är inte det de äter nu
    som hamnar i tunnan.

  52. Jag ska försöka se fin ut,
    inte bonnig.

  53. Får jag besvära er
    med en liten returbiljett.

  54. Maten kommer från en bondgård
    på Öland.

  55. Ni kan lämna tillbaka lite genom
    att använda återvinningsstationen.

  56. Vi har byggt en toalett
    på handikapptoaletten.

  57. -Här är en karta och en förklaring.
    -Den finns bredvid toaletterna.

  58. Ursäkta att jag stör.

  59. Här är en returbiljett.

  60. Vi vill att ni ger tillbaka energin
    till min bondgård.

  61. Okej. Var är toaletten?

  62. Jag började förklara. "Jaha!"

  63. Flera sa: "Säg det en gång till.
    Sa du 'toalett'?"

  64. "Det kan jag inte göra."

  65. Jag sa inte toalett.
    Jag sa "return station".

  66. Jag förklarade lite mer.
    "Mulltoa", sa jag.

  67. -Skål, allihop!
    -Skål.

  68. Skål på er.

  69. Den blir som en bild av att bygga
    ett alternativ vid det som finns.

  70. Om vi bidrar till jorden och
    det lilla kulturlagret av matjord-

  71. -är det mer värt än några andra
    aktioner vi kan ta oss för.

  72. Några månader senare
    har jag väldigt fin svart jord.

  73. Det kan ingen ta bort.

  74. Sen är det ett plus
    om konstverket är vackert.

  75. Pappa är läkare,
    mamma är fransklärare.

  76. Jag har det inte hemifrån.

  77. Som ung tänkte jag inte bli konstnär,
    det kom senare.

  78. Min bror var en pianotalang.

  79. Han var den kreativa
    och jag blev skämtaren.

  80. Det kändes grått och trist
    under högstadiet och på gymnasiet.

  81. Min bildlärare sa att jag kunde gå
    en konstnärlig grundutbildning.

  82. Jag förstod att folk jobbade med det,
    det var inte bara en hobby.

  83. Det var så skönt.

  84. Det var ett hopp
    om att livet kunde bli bättre.

  85. När jag hade försökt mig på studier
    som journalistik och historia-

  86. -så satt jag fast.
    Vad skulle jag göra?

  87. Det slutade med att jag började måla
    helt frenetiskt.

  88. Den passionen var så stor.

  89. När jag började konstakademin
    och kunde säga att jag är konstnär-

  90. -då dominerade det allt annat.

  91. Det är nästan religiöst,
    hur jag ser på livet.

  92. Allting präglas nu av konsten.

  93. Okej... God morgon.

  94. -God morgon.
    -God morgon.

  95. -Mathieu... Jag ska måla.
    -Ja.

  96. -Jag vill...
    -Sätta lister?

  97. Du målar, eller? Det blir fint.
    Jag kommer om fem minuter.

  98. -Bra. Nyckel. Och det här är...?
    -En dörr.

  99. -Ins...
    -Nästan. "Fönster."

  100. -Det här heter vinkeljärn.
    -Ja, metalljärn.

  101. -Om två dagar är stolarna klara.
    -Super.

  102. Jag gör arbetsprover
    till Konstfacks industridesign.

  103. Man kan välja A eller B.

  104. Vad har du för utkast
    när du börjar tänka?

  105. Jag utgick från mig själv.

  106. -Funkar de?
    -Ja, de funkar jättebra.

  107. Jag vill ha en kroki ändå,
    även om det är förutsägbart-

  108. -men det säger mycket hur man
    tecknar. Kör på de där två.

  109. Otroligt vackra mattor.

  110. -Det tog ett år och två månader.
    -För en matta?

  111. -12...
    -12 meter?

  112. Det är väldigt vackert.

  113. Man förstår att det kostar mycket,
    det ser fantastiskt ut.

  114. -Är det ditt barnbarn?
    -Ja, i Iran.

  115. -Är han i Iran nu?
    -Ja, mamman är död.

  116. Död?

  117. Ett barnbarn har dött.

  118. Är han själv, eller bor han med...
    Med vem bor han med? Ensam?

  119. -Granne.
    -Jaha, med grannen.

  120. Usch.

  121. Jesus.

  122. -Har ni haft det bra?
    -Ja.

  123. Vi ska ta in hästarna
    för det stormar. Mamma blir så glad!

  124. -Ingenting får blåsa bort.
    -Nej då.

  125. Jag håller på att ramla!

  126. Bra att du håller så att vinden
    inte blåser bort allt strö, Moa.

  127. -Ska jag hjälpa dig, pappa?
    -Okej.

  128. -Kan du sprida det här?
    -Absolut.

  129. -Hur har dagen varit?
    -Jag hade en bra dag.

  130. Jag började dagen med svenska. Man
    fick välja vad man skulle diskutera.

  131. Vi valde för eller emot djurparker.

  132. -Är du för eller emot?
    -Jag är emot, men då var jag för.

  133. Nån måste vara för, så jag var det.

  134. Sen hade vi engelska.

  135. Ibland har vi haft projekt
    där barnen har jobbat.

  136. Det har varit meningen.

  137. Första gången de var med
    var i Amsterdam.

  138. Det var en utställning där vi
    flyttade gården in till stan.

  139. Det var också vår första utställning
    på ett stort samtidskonstgalleri.

  140. De fick varsin halv igloo
    som de skulle dekorera.

  141. De skulle vara med
    och jobba till utställningen.

  142. -En gång till.
    -Hammare.

  143. -På svenska? Hammare.
    -Hammare.

  144. -Och på kurdiska? Och svenska?
    -Hammare.

  145. -Liten, stor...
    -Det blir säkert bra.

  146. Två meter...

  147. ...tjugo, trettio,
    fyrtiofem centimeter.

  148. -Vänta!
    -Den ska kapas först.

  149. Jag känner mig inte som konstnär,
    jag fixar.

  150. Tvätta? Här, på väggarna.
    Överallt, jätterent.

  151. Man är väldigt infödd som bonde.

  152. Man är rätt fast
    i den bilden av sig själv också.

  153. Det är kul att hålla på
    med det konstnärliga.

  154. Det är en god känsla
    om man får nån att tänka lite extra.

  155. Den är så ljuvlig.
    Fantastiskt! Vilken färg.

  156. -Jättefint.
    -Fantastiskt.

  157. -Då är alla...
    -Det räcker.

  158. -Du vet var du ska vara?
    -Här.

  159. Välkomna till World Art Day 2015.

  160. I år handlar det om
    ämnenas status i skolan.

  161. Malin, vill du säga nåt om tårtan?

  162. Ur jorden växer det,
    vi tycker att konsten i skolan-

  163. -är nåt som är viktigt
    för att få barn och unga att växa.

  164. Den är faktiskt god.

  165. -Nu är det klart.
    -Klart!

  166. Det är klassfråga,
    vilken sorts kultur är fin.

  167. Vi presenterar vissa saker
    som vi tycker att de ska gilla-

  168. -men de bör presentera saker för oss.

  169. Det ska tas på allvar,
    ens språk och de saker man gillar-

  170. -att man får blomma ut.

  171. Tack så mycket.

  172. Det finns ett behov av bild
    och konst i tider av oro-

  173. -i tider av jakt på uttryckssätt,
    i tider att kanalisera känslor.

  174. Både att skapa själv, och att ta del
    av bilder för att förstå omvärlden.

  175. Sen finns det ett spår
    som jag jobbar med själv:

  176. Den skapande människan, aktivisten.

  177. Där kommer samtidskonsten in, det
    handlar inte bara om en platt bild-

  178. -det kan vara en estetisk handling
    eller en process som sätts igång.

  179. Man får göra en oväntad sak,
    tänka nytt.

  180. Min konst är alltid politisk.

  181. Den handlar om nåt som jag vill
    ska hända, nån riktning jag vill åt.

  182. En värld med större jämlikhet
    och jämvikt och större frihet.

  183. -Vad ska vi göra?
    -Jag ska förklara.

  184. I dag kommer många, många människor
    klockan tre.

  185. Klockan tre kommer många människor,
    studenter, skolan...

  186. Möllstorps camping, kvinnor från
    Afghanistan, syrier... Många, många.

  187. På ena sidan bordet - människor.
    På andra sidan - kor.

  188. Sen äter de tillsammans.
    - Precis, de pratar lite.

  189. -Hela det gänget bygger bord.
    -Ja.

  190. Vi bygger tak. Corinna, Mathieus
    mamma och Shariffa gör sallad.

  191. För tio år sen gjorde vi...
    Tio år sen.

  192. -Tio år sen?
    -Tio år sen. 2005.

  193. -På natten?
    -På kvällen.

  194. Det var så vi började.

  195. Vi gjorde mat och tänkte:
    "Wow, konst och jordbruk!"

  196. När de är igenom måste vi stänga,
    annars går korna ut.

  197. -Vi ställer bockarna så.
    -Ja.

  198. Så.

  199. Nu måste det sluta regna.
    Det är inte bra om de blir blöta.

  200. Det blir ett problem.

  201. Vi är okej, inte de.

  202. Hallå!

  203. Hej!

  204. -Är det bra?
    -Ja.

  205. Vill du häfta här?

  206. Ja, det kan du göra.
    Måste det vara där också?

  207. -Hej! Malin. Vi har pratat i telefon.
    -Vilka är det som är här nu?

  208. Det är många från Ölands folkhögskola
    och flyktingförläggningen.

  209. -Och kossor.
    -Lite kossor också.

  210. Ett konstverk
    där man äter mat med korna...

  211. -Konst, det kan vara allting.
    -Precis. Allting...

  212. Ni behöver inte vara rädda,
    ni kan se att det är avspärrat.

  213. Det är bra
    om ni är respektfulla och tysta-

  214. -så att de vågar komma fram.

  215. Nu släpper de snart korna.
    Är det inte lite nervöst?

  216. Jo, lite.

  217. ...still och tysta bakom strecket.
    Kom här så att inte korna blir rädda.

  218. Vi ska sätta oss
    och vara tysta och lugna.

  219. Nu kommer de!

  220. Det är en av de märkligaste
    blind dates jag har varit på.

  221. -Är det konstigt att äta med kossor?
    -Vi pratar inte samma språk.

  222. Det är bra, jag blir glad!

  223. Det var superfint, verkligen.

  224. En ganska trevlig lunch
    här ute i hagen.

  225. Strålande sol, och vi skiner i kapp,
    kossor och människor.

  226. Översättning: Karin Tengroth
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kultivator - Middag med kor

Avsnitt 8 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Konstnärs- och jordbrukskollektivet Kultivator bjuder in till en middag med kor. I tio år har Malin, Mathieu och Henric tillsammans med flera andra konstnärer och jordbrukare arbetat med konst för att skapa en bättre värld. Djurskötsel, konstmöten och undervisning bryts av med resor till storstäder. Genom konsten vill de visa att människan är en del av ett kretslopp. Deras konst är politisk och närmar sig aktivism, både inom och utanför konstvärlden.

Ämnen:
Bild
Ämnesord:
Konst, Konsthistoria, Konstnärsgrupper, Politik, Samhällsvetenskap, Statskunskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Artityd

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

Elitakrobaten

Avsnitt 1 av 8

Performanceartisten Catti Brandelius blev känd för sitt alter ego Miss Universum. Nu vill hon bli den bästa 44-åriga elitakrobaten i Bredäng. Elitakrobaten är nämligen hennes nya konstverk och alter ego. I processen utforskar Catti gränser inom både konsten och sig själv.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

Sirous Namazi: 12.30

Avsnitt 2 av 8

När konstnären Sirous Namazi var sju år slogs hans barndomshem i spillror av en organiserad mobb i Iran. Klockslaget 12.30 är minuten innan mobben stormade in i huset. I verket 12.30 återskapar han delar av hemmet med hjälp av fyra bleknade fotografier av förödelsen och familjemedlemmarnas olika minnesbilder. Under ett halvår har filmaren Åsa Ekman följt Sirous Namazi inför en utställning på Galleri Nordenhake i Berlin.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

Lisa och Matti

Avsnitt 3 av 8

Konstnärsparet Lisa Jonasson och Matti Kallioinen delar ateljé I Hökarängen. Här skapar Lisa detaljrika och uttrycksfulla collage samtidigt som Matti gör installationer med stora uppblåsbara figurer och musik. Samtidigt som arbetsytor, idéer och vardagsliv är tätt sammanflätade, förbereder paret varsin separat utställning.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

Maria Friberg

Avsnitt 4 av 8

Maria Friberg är fotokonstnär. Hon målar med människor och ting och räds inte till synes omöjliga arrangemang för att få exakt den bild hon vill ha. Maria har kallats feminist och har slagit igenom internationellt med sina bilder av vilsna och kostymklädda män vars makt på något sätt har tagits ifrån dem. Driver Maria en feministisk agenda?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

En film om Dotse och Emmilou

Avsnitt 5 av 8

Dotse och Emmilou är två konstnärer som har förts samman tack vare deras brinnande intresse för graffiti. Vi följer dem i deras vardag och i kampen att få utöva sin konst. Emma Simu (Emmilou) har länge kämpat för den omdiskuterade Märstaväggen och rätten att få uttrycka sig. För henne är graffiti lika mycket konst som andra konstarter. Jonatan Salomonsson (Dotse) är en ung multikonstnär som plockade upp sprayburken redan i elvaårsåldern. Han kämpar med att hinna med skolan parallellt med sin stora passion, graffitin.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

Victor Marx

Avsnitt 6 av 8

Victor Marx är konstnär, arkitekt, aktivist och en av drivkrafterna bakom kulturhuset Cyklopen. Hans konst och gatukonst är politisk och han ifrågasätter myndigheter och svensk lagstiftning. Vem har rätt att påverka och utveckla samhället och vilken och vems kulturyttring som ska få ta plats i det offentliga rummet? Tillsammmans med andra konstnärer och aktivister påbörjar Victor byggen av flera nya konstprojekt kopplade till boende och rättigheter, miljön och klassamhället.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

En resa med Saadia Hussain

Avsnitt 7 av 8

Saadia arbetar i konstnärskollektivet Corners där man ställer sig frågan vad ett hem är. Frågan tar oss till Pakistan, Egypten, Storbritannien, Sverige och Italien. Vi får även veta mer om Saadias bakgrund när hon tar oss med till konstskolan i Pakistan där hon studerade som yngre. Vi möter en hårt arbetande konstnär, som har föresatt sig att nå ut med konsten och inspirera till skapande.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

Kultivator - Middag med kor

Avsnitt 8 av 8

Konstnärs- och jordbrukskollektivet Kultivator bjuder in till en middag med kor. I tio år har Malin, Mathieu och Henric tillsammans med flera andra konstnärer och jordbrukare arbetat med konst för att skapa en bättre värld. Djurskötsel, konstmöten och undervisning bryts av med resor till storstäder. Genom konsten vill de visa att människan är en del av ett kretslopp. Deras konst är politisk och närmar sig aktivism, både inom och utanför konstvärlden.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & bild

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Artityd

En film om Dotse och Emmilou

Dotse och Emmilou är två konstnärer som har förts samman tack vare deras brinnande intresse för graffiti. Vi följer dem i deras vardag och i kampen att få utöva sin konst. Emma Simu (Emmilou) har länge kämpat för den omdiskuterade Märstaväggen och rätten att få uttrycka sig. För henne är graffiti lika mycket konst som andra konstarter. Jonatan Salomonsson (Dotse) är en ung multikonstnär som plockade upp sprayburken redan i elvaårsåldern. Han kämpar med att hinna med skolan parallellt med sin stora passion, graffitin.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Artityd ateljén

Skulptur

Vi möter konstnären Hanna Beling som bygger sina skulpturer med hjälp av vax, plast, silikon och brons. Var kommer idéerna ifrån? Vad inspireras hon av? Konstnären Thomas Karlsson bygger en enorm giraff av wellpapp som sedan ska gjutas i aluminium. Varför just giraffer? Och hur väljer han material?