Titta

Superhemligt - teckenspråk

Superhemligt - teckenspråk

Om Superhemligt - teckenspråk

Vi får följa busgänget Alinde, Signe och Nikki när de planerar och gör superhemliga naturvenskapliga bus. Ingen går säker när busgänget har bestämt sig för att busa. Busgänget drivs av en nyfikenhet kring det naturvetenskapliga och i varje program funderar busgänget kring frågor kopplat till busen och det naturvetenskapliga.

Till första programmet

Superhemligt - teckenspråk : HinkbusetMaterialDela
  1. Hej. Det här programmet heter
    "Superhemligt".

  2. Vi testar en massa olika bus,
    och de här ska också vara med.

  3. -Är du beredd att busa?
    -Ja.

  4. Jag heter Victoria,
    och det här är Melissa.

  5. I dag ska vi busa, och nån kommer
    att bli blöt av en hink med vatten.

  6. Vi ska prova tyngdkraften lite.

  7. Vi ska testa hur vi ska göra
    och sen lämna över buset till...

  8. ...Nikki, Alinde och Signe.

  9. Nu busar vi.

  10. Kom, kom.

  11. Alindes kusiner retar alltid Alinde.

  12. De kastar vattenballonger på henne.

  13. Och nu ska hon få chansen att hämnas.

  14. Men hur gör de?

  15. De ska ta en hink och busa med.

  16. De ska ta hinken.

  17. Den hinken ska vara där.

  18. De här två kommer alltid ut här.

  19. Då puttar de ner hinken,
    och så får de allt vatten över sig.

  20. De kan ringa killarna
    och säga att de behöver hjälp.

  21. -De kommer ut och får vatten på sig.
    -Det betyder att vi har en bra plan.

  22. Nu får Alinde äntligen sin hämnd
    på sina kusiner.

  23. Superhemligt.

  24. Ska vi först testa
    att hälla över allting dit?

  25. Oj, kallt.

  26. -Kallt, va.
    -Iskallt.

  27. Nu tar vi repet.

  28. Vi får testa att knyta, här.

  29. -Bra. Ska vi prova?
    -Ja.

  30. Sen får vi hälla vatten i och prova.

  31. Det blir nog kallt.
    Ska vi sätta allt på plats?

  32. Okej. Nån får spela kusin.
    Ska vi köra sten, sax, påse?

  33. Den som vinner slipper, och den
    som förlorar får vatten över sig.

  34. Sten, sax, påse.

  35. Jag vann, så det blir du.
    Vi provar först utan vatten.

  36. Är det verkligen säkert?

  37. Men det går ju inte. Så här...

  38. Då får de den i huvudet.
    Det är ju farligt.

  39. Det har med tyngdkraften
    att göra på nåt sätt.

  40. Vet du vad det betyder?

  41. Tyngdkraften är om jag släpper
    det här, så svävar det inte i väg-

  42. -utan ramlar ner.
    Vi får försöka använda det.

  43. -Vi får ändra hur vi använder snöret.
    -Ja, den där knuten... Vi testar.

  44. Vad är tyngdkraft egentligen?

  45. Tyngdkraften drar alla föremål
    rakt ner mot marken.

  46. Mot jordens mittpunkt, liksom.

  47. Tänk dig fyra personer på varsin
    plats runt jorden med varsin hink.

  48. När hinkarna faller,
    faller de rakt mot marken.

  49. Tyngdkraften drar hinkarna.
    Därför faller de ner, och inte uppåt.

  50. I dagens bus utnyttjar vi verkligen
    den kraften.

  51. Så att hinken dras neråt.

  52. Mot kusinerna, så att de blir blöta.

  53. Hoppas att det funkar.

  54. Kolla. Jag har knutit en specialknut.

  55. Med en massa tejp runt om.

  56. -Kan du hämta vattnet?
    -Ja.

  57. Okej, då kör jag.

  58. Vänta lite. Jag ska bara...

  59. -Okej. Räkna till tre.
    -Okej. Ett, två och...

  60. Tyngdkraften funkar jättebra.
    Vi meddelar tjejerna. Kom.

  61. Fryser du? Om du fryser nu,
    blir det ännu värre för kusinerna-

  62. -för de är inte beredda
    på att få allting över sig.

  63. Nu berättar vi för tjejerna
    hur de ska göra.

  64. Hej, hej.

  65. Hej, hej.

  66. Ni ska busa mot Alindes kusiner.

  67. Ni ska hälla en vattenhink
    med en knut som håller fast den.

  68. När kusinerna går ut
    och ni knuffar ner hinken-

  69. -så får de allt iskallt vatten på sig
    och blir superöverraskade.

  70. Stick direkt, för de blir nog arga
    efter den iskalla duschen.

  71. -Lycka till. Hej då.
    -Hej då.

  72. Hoppas att de lyckas.
    Det är bra att Alinde får sin hämnd.

  73. Spännande. Hoppas att de inte blir
    för arga och ger tillbaks igen.

  74. De får inte bli tagna,
    för då är det kört.

  75. Nej, det hoppas jag också.

  76. Det ska bli så kul.

  77. -Jag är klar.
    -Hej, Max. Kan du komma ut?

  78. En boll har fastnat i ett träd.
    Okej, men gå ut genom källardörren.

  79. -Jag går ut genom källardörren.
    -Bra, ta med dig Jonathan.

  80. Gud, vad spännande det är.

  81. De kommer att bli så himla blöta.

  82. Bra. De bara...

  83. Såg du? Vi lyckades ge Alinde
    sin hämnd på sina kusiner.

  84. Och såg du?
    Tyngdkraften funkar verkligen bra.

  85. Jag vill ge det här
    fem av fem dödskallar.

  86. Superhemligt.

  87. Tänk på att om ni busar själva så
    får ingen blir ledsen eller skadad.

  88. Textning: Gustav Ekvall
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Hinkbuset

Avsnitt 8 av 12

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Alindes kusiner brukar alltid kasta vatten på henne på sommaren. Busgänget bestämmer sig för att tillverka en egen vattenhinksanordning med iskallt vatten. Men hur ska de knyta repet för att hinken ska falla ner på bästa sätt och vad är tyngdkraft egentligen?

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Krafter och rörelser, Teckenspråk
Ämnesord:
Fysik, Humor, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Tyngdlagen
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Superhemligt - teckenspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Vattenglasbuset - Hur fungerar lufttryck?

Avsnitt 1 av 12

Busgänget vill busa med Alindes släktingar. De bestämmer sig för att placera ett glas med vatten upp och ned på deras toalett och se vad som händer när släktingarna måste gå på toaletten Men hur ska de få dit glaset upp och ned utan att spilla vatten och vad är egentligen lufttryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Väckningsbuset - Hur fungerar balans?

Avsnitt 2 av 12

Busgänget vill busa med Alindes lata kusin som alltid ligger och sover. De bestämmer sig för att bygga en väckningsanordning som gör att en vattenkanna välter och att kusinen får vatten på sig. Men hur ska de få anordningen att fungera och vattenkannans balans att rubbas?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Tjuvlarmsbuset - Vad leder ström?

Avsnitt 3 av 12

Busgänget vill busa med Alindes moster som älskar godsaker. De bestämmer sig för att bygga ett tjuvlarm med hjälp av batterier, kabel, folie och ficklampa. De tänker placera ut ett lockbete med nybakade muffins och när lampan på tjuvlarmet tänds så vet busgänget att mostern försöker ta muffins. Men vad leder ström och vad ska de lägga mellan foliebitarna så att inte strömmen kan passera?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Slajmbuset - Fast, flytande eller gasform?

Avsnitt 4 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa som är supernoga med sitt hår. De vill göra eget grönt äckligt slajm och hälla det i hans schampo. Men hur ska de blanda till det och vad innehåller egentligen slajm?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Magnetbuset

Avsnitt 5 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa på ett café i stan. De bestämmer sig för att försöka få en muffins att röra på sig med hjälp av en magnet. Men vad drar en magnet till sig och vad ska de lägga i muffinsformen för att få buset att fungera på bästa sätt?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Ljusbuset - Hur färdas ljus?

Avsnitt 6 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa som är på väg hem från jobbet. De bestämmer sig för att klä ut sig och skapa en hemligljussignal så att de vet när de ska hoppa fram och skrämma Nikkis pappa. Men hur färdas ljuset egentligen och hur ska de rikta spegeln och ficklampan för att få till den bästa ljussignalen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Kaffebuset - Vad är en kemisk reaktion?

Avsnitt 7 av 12

Busgänget vill busa med Signes farfar på ett kafé i stan. De bestämmer sig för att försöka få farfars kaffe att svämma över med hjälp av bakpulver. Men varför svämmar kaffet över, och vad är en kemisk reaktion egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Hinkbuset

Avsnitt 8 av 12

Alindes kusiner brukar alltid kasta vatten på henne på sommaren. Busgänget bestämmer sig för att tillverka en egen vattenhinksanordning med iskallt vatten. Men hur ska de knyta repet för att hinken ska falla ner på bästa sätt och vad är tyngdkraft egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Flaskbuset - Vad är ytspänning och lufttryck?

Avsnitt 9 av 12

Signes pappa gillar inte när folk spiller. Bugänget bestämmer sig för att busa med honom genom att tillverka en egen flaska som läcker när man skruvar av korken. Men varför läcker inte flaskan när korken är stängd och vad är egentligen ytspänning och lufttryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Datorbuset - Vad är friktion?

Avsnitt 10 av 12

Busgänget vill införa en ny familjeregel: Fritt med godsaker hela veckan! De bestämmer sig för att skriva in regeln på Nikkis pappas dator. Men de behöver få hans datormus att sluta fungera så att han inte kan sudda bort den nya familjeregeln. Hur ska de göra? Vad är friktion?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Bokbuset - Vad är en länk?

Avsnitt 11 av 12

Busgänget vill busa med Signes farfar på spökavdelningen i ett bibliotek. Med hjälp av en fiskelina och fiskespön ska de få böckerna att ramla ut från bokhyllan. Men hur ska de dra linan så att de kan stå gömda och vad är en länk egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Ballongbuset - Kan luft ge fart?

Avsnitt 12 av 12

Busgänget vill busa med Signes pappa. De bestämmer sig för att bygga en ballongbana som ska sluta med att Signes pappa får en ballong i ansiktet när han öppnar dörren. Men hur mycket luft ska de fylla ballongen med och hur ska de bygga ballongbanan?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Superhemligt

Ljudbuset - Hur sprids ljud?

Busgänget busar med Nikkis moster som är superrädd för råttor. De bestämmer sig för att tillverka ett eget ljudsystem som ska låtamsom en personalhögtalare och ropa ut att det är en råtta lös i butiken. Men hur transporteras och förstärks ljud egentligen?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna De fyra elementen

Luft

Det där som omger oss, som inte syns utan bara finns där, vad är det egentligen? Luften finns i atmosfären som ligger som ett täcke runt jorden. Det är det täcket som gör att vi kan bo på vår planet. Luften kan vara kall och torr som i fjällen eller varm och fuktig som i en tropisk regnskog. Föroreningar släpps ut i luften från industrier och bilar. Hur ska vi tillsammans hjälpas åt att göra luften renare? Pär, som är meteorolog och klimatexpert berättar, och barn i årskurs tre delar med sig av sina tankar.