Titta

Superhemligt - teckenspråk

Superhemligt - teckenspråk

Om Superhemligt - teckenspråk

Vi får följa busgänget Alinde, Signe och Nikki när de planerar och gör superhemliga naturvenskapliga bus. Ingen går säker när busgänget har bestämt sig för att busa. Busgänget drivs av en nyfikenhet kring det naturvetenskapliga och i varje program funderar busgänget kring frågor kopplat till busen och det naturvetenskapliga.

Till första programmet

Superhemligt - teckenspråk : Flaskbuset - Vad är ytspänning och lufttryck?MaterialDela
  1. -Hej!
    -Programmet heter "Superhemligt".

  2. Vi testar olika bus, och de här tre
    tjejerna ska vara med. Är du beredd?

  3. -Superhemligt!
    -Superhemligt!

  4. -Jag är Victoria, det här är Melissa.
    -Hej!

  5. Vad ska vi göra för bus i dag?
    Vi tar en flaska med massor av hål.

  6. Det kommer att spruta ut vatten.
    Det blir jättekul!

  7. Vi två ska först testa buset
    och sen överlämna planen-

  8. -till Nikki, Alinde och Signe.

  9. Nu kör vi!

  10. Kom! Jag tänkte att de här tre
    ska busa mot Signes pappa.

  11. Men var ska de busa?

  12. I köket. Hennes pappa
    är alltid superstressad på morgonen.

  13. -Okej, men vad är planen?
    -Jo...

  14. Så...

  15. Så, och så.

  16. Här finns vattenflaskor.

  17. De tre ska ta en vanlig flaska
    och byta mot en med hål i.

  18. Rinner det inte bara ut då?

  19. Jag ska visa ett sätt
    så att det inte läcker.

  20. -Okej, bra plan.
    -Ja, pappan kommer att skrika!

  21. -Superhemligt!
    -Superhemligt!

  22. Vad ska vi ha? Vatten och en flaska.

  23. -En tratt.
    -Ja.

  24. -Och en sax.
    -Ja.

  25. -Och vatten.
    -Japp. Jag öppnar.

  26. Vänta. Så här. Så.

  27. -Så.
    -Och sen vatten.

  28. Så. Nej!

  29. Det går inte. Allt rinner ut.

  30. -Vi får prova en ny.
    -Ja, en ny flaska.

  31. -Vi testar med en nål.
    -Ja!

  32. -Var är nålen?
    -Här.

  33. Bra. Så.

  34. Så. Och lite så.

  35. Får jag prova?

  36. Jag har gjort tre. Vi gör två till.

  37. Nej, får jag... Så.

  38. Sista hålet. Bra.

  39. Kom ihåg... Vänta.

  40. Kom ihåg att när jag häller,
    måste du hålla så här.

  41. Och sen ska jag
    skruva på korken jättesnabbt.

  42. Skynda, skynda!

  43. Så. Så där. Wow!

  44. -Det rinner inte ut.
    -Vad bra.

  45. Så.

  46. -Det bara sprutar ut.
    -Ja!

  47. Du, du...
    Det är som värsta duschen!

  48. Ja! Det är coolt att det inte sprutar
    när korken är på.

  49. Det är nån sorts tryck. Men när
    man öppnar, så bara sprutar det.

  50. Jag tror att det har med nåt tryck
    att göra. Pappan blir superförvånad!

  51. Ja, varför läcker inte flaskan
    när den är stängd?

  52. Jo...

  53. Att flaskbuset fungerar,
    beror både på lufttrycket-

  54. -och ytspänningen.

  55. Lufttrycket är all luft som väger
    och trycker runt oss på jorden.

  56. Ytspänningen är den kraft
    som håller ihop vattenytan-

  57. -och som t.ex. gör
    att vissa insekter kan gå på vattnet.

  58. När korken är stängd håller lufttryck
    och ytspänning vattnet på plats.

  59. Ytspänningen gör att vattnet buktar
    som en droppe, men inte rinner ut.

  60. När korken öppnas, kan inte lufttryck
    och ytspänning hålla vattnet-

  61. -och flaskan börjar läcka.

  62. Mer, mer. Mer.

  63. Stopp!

  64. Just det!

  65. Så.

  66. Får jag prova att duscha lite?

  67. -Coolt att det bara sprutar.
    -Ja. Nu kan vi:

  68. -Meddela tjejerna!
    -Meddela tjejerna!

  69. -Hej, är det bra?
    -Hej. Ja.

  70. -Bra.
    -Bra.

  71. Ni ska busa mot Signes pappa.

  72. Ni vet att Signes pappa
    alltid är superstressad på morgonen.

  73. Han ska till jobbet.
    Han borstar tänderna, duschar.

  74. Han brukar alltid dricka vatten.

  75. Nu kommer han bli jätteblöt, för han
    tar en fylld flaska med fem hål.

  76. Snabbt på med korken. Byt ut flaskan.
    Hoppas att ni gillar buset.

  77. -Lycka till!
    -Tack. Hej då.

  78. Undrar hur det blir
    när han får vatten på sig.

  79. -Han kommer bara: "Åh, nej!"
    -Han måste byta och kommer för sent.

  80. Okej, nu kör vi.

  81. Han är i badrummet.

  82. Nu byter vi ut den.

  83. -Är du säker på att han tar den?
    -Ja, den står ju längst ut.

  84. -Då är det bara att vänta.
    -Kom, vi gömmer oss.

  85. Ta med er skorna.

  86. Vi måste gömma oss.

  87. Såg du? Han blev helt nerblött!

  88. Han var tvungen
    att byta de fina kläderna.

  89. Det var verkligen ett lyckat bus.
    Det får tre och en halv dödskalle.

  90. Bra idé.

  91. -Superhemligt!
    -Superhemligt!

  92. Om ni busar själva, ska ni tänka på
    att ingen blir ledsen eller skadad.

  93. Textning: Veronika Haraldson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Flaskbuset - Vad är ytspänning och lufttryck?

Avsnitt 9 av 12

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Signes pappa gillar inte när folk spiller. Bugänget bestämmer sig för att busa med honom genom att tillverka en egen flaska som läcker när man skruvar av korken. Men varför läcker inte flaskan när korken är stängd och vad är egentligen ytspänning och lufttryck?

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Krafter och rörelser, Teckenspråk
Ämnesord:
Fasta tillståndets fysik, Fysik, Geofysik, Humor, Lufttryck, Meteorologi, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Ytspänning
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Superhemligt - teckenspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Vattenglasbuset - Hur fungerar lufttryck?

Avsnitt 1 av 12

Busgänget vill busa med Alindes släktingar. De bestämmer sig för att placera ett glas med vatten upp och ned på deras toalett och se vad som händer när släktingarna måste gå på toaletten Men hur ska de få dit glaset upp och ned utan att spilla vatten och vad är egentligen lufttryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Väckningsbuset - Hur fungerar balans?

Avsnitt 2 av 12

Busgänget vill busa med Alindes lata kusin som alltid ligger och sover. De bestämmer sig för att bygga en väckningsanordning som gör att en vattenkanna välter och att kusinen får vatten på sig. Men hur ska de få anordningen att fungera och vattenkannans balans att rubbas?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Tjuvlarmsbuset - Vad leder ström?

Avsnitt 3 av 12

Busgänget vill busa med Alindes moster som älskar godsaker. De bestämmer sig för att bygga ett tjuvlarm med hjälp av batterier, kabel, folie och ficklampa. De tänker placera ut ett lockbete med nybakade muffins och när lampan på tjuvlarmet tänds så vet busgänget att mostern försöker ta muffins. Men vad leder ström och vad ska de lägga mellan foliebitarna så att inte strömmen kan passera?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Slajmbuset - Fast, flytande eller gasform?

Avsnitt 4 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa som är supernoga med sitt hår. De vill göra eget grönt äckligt slajm och hälla det i hans schampo. Men hur ska de blanda till det och vad innehåller egentligen slajm?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Magnetbuset

Avsnitt 5 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa på ett café i stan. De bestämmer sig för att försöka få en muffins att röra på sig med hjälp av en magnet. Men vad drar en magnet till sig och vad ska de lägga i muffinsformen för att få buset att fungera på bästa sätt?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Ljusbuset - Hur färdas ljus?

Avsnitt 6 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa som är på väg hem från jobbet. De bestämmer sig för att klä ut sig och skapa en hemligljussignal så att de vet när de ska hoppa fram och skrämma Nikkis pappa. Men hur färdas ljuset egentligen och hur ska de rikta spegeln och ficklampan för att få till den bästa ljussignalen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Kaffebuset - Vad är en kemisk reaktion?

Avsnitt 7 av 12

Busgänget vill busa med Signes farfar på ett kafé i stan. De bestämmer sig för att försöka få farfars kaffe att svämma över med hjälp av bakpulver. Men varför svämmar kaffet över, och vad är en kemisk reaktion egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Hinkbuset

Avsnitt 8 av 12

Alindes kusiner brukar alltid kasta vatten på henne på sommaren. Busgänget bestämmer sig för att tillverka en egen vattenhinksanordning med iskallt vatten. Men hur ska de knyta repet för att hinken ska falla ner på bästa sätt och vad är tyngdkraft egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Flaskbuset - Vad är ytspänning och lufttryck?

Avsnitt 9 av 12

Signes pappa gillar inte när folk spiller. Bugänget bestämmer sig för att busa med honom genom att tillverka en egen flaska som läcker när man skruvar av korken. Men varför läcker inte flaskan när korken är stängd och vad är egentligen ytspänning och lufttryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Datorbuset - Vad är friktion?

Avsnitt 10 av 12

Busgänget vill införa en ny familjeregel: Fritt med godsaker hela veckan! De bestämmer sig för att skriva in regeln på Nikkis pappas dator. Men de behöver få hans datormus att sluta fungera så att han inte kan sudda bort den nya familjeregeln. Hur ska de göra? Vad är friktion?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Bokbuset - Vad är en länk?

Avsnitt 11 av 12

Busgänget vill busa med Signes farfar på spökavdelningen i ett bibliotek. Med hjälp av en fiskelina och fiskespön ska de få böckerna att ramla ut från bokhyllan. Men hur ska de dra linan så att de kan stå gömda och vad är en länk egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Ballongbuset - Kan luft ge fart?

Avsnitt 12 av 12

Busgänget vill busa med Signes pappa. De bestämmer sig för att bygga en ballongbana som ska sluta med att Signes pappa får en ballong i ansiktet när han öppnar dörren. Men hur mycket luft ska de fylla ballongen med och hur ska de bygga ballongbanan?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Superhemligt - teckenspråk

Magnetbuset

Busgänget vill busa med Nikkis pappa på ett café i stan. De bestämmer sig för att försöka få en muffins att röra på sig med hjälp av en magnet. Men vad drar en magnet till sig och vad ska de lägga i muffinsformen för att få buset att fungera på bästa sätt?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vem vet vad?

Magnetism

Varför fäster magneter på kylskåpet men inte på kroppen? Och var kommer magneter ifrån? Amen Ainalem och Laura Wihlborg reser tillbaka i tiden och följer magneterna genom historien för att se vad de använts till genom olika tider. De besöker Cleopatra som sov på en magnetsäng och försöker navigera med en kompass.