Titta

Livets hårda skola

Livets hårda skola

Om Livets hårda skola

Hur kan du som förälder hjälpa ditt barn med matte? Hur hindrar föräldrars egna erfarenheter från matematikundervisningen dem från att hjälpa sina barn med matten? Genom att följa Musse Hasselvalls försök att komma över sin egen matteångest får föräldrar en möjlighet att själva förändra sitt beteende.

Till första programmet

Livets hårda skola : SkolavslutningDela
  1. Okej, då är det dags att avsluta.
    Men jag vill påminna om provet.

  2. Så jag vill att ni går hem och
    tränar på de här sakerna. - Philip?

  3. -Vilken dag?
    -Antingen torsdagen eller fredagen.

  4. Då suddar ni och lägger era
    whiteboardgrejer framme vid tavlan.

  5. Tack för i dag.

  6. Sudda rent i era whiteboards.

  7. Ja, Musse... Hur känns det?

  8. Det känns som att det står lite väl
    mycket på spel, för att vara ärlig.

  9. Okej.

  10. Zeline och jag har bråkat. Hon är
    upptagen av att jag ska klara det-

  11. -och det är jobbigt,
    för jag är inte säker.

  12. Jo, men det gör du.
    Det är några dagar kvar-

  13. -och så kör du, går hem och tränar.

  14. Säg till om du behöver hjälp,
    så förklarar jag extra.

  15. Du kommer att fixa det här.

  16. Förlåt. Jag är lite neggig
    för att det har varit bråkigt.

  17. -Men det blir nog bra.
    -Men nu är du lite peppad, eller hur?

  18. Jag ska försöka vara det.

  19. Jag har bara inte jättestort hopp
    om att fixa det där.

  20. Jag tror på dig.
    "I believe in you."

  21. Du, trevlig "älg" nu,
    så syns vi på måndag.

  22. -Ha det bra.
    -Hej då.

  23. -Kan jag sitta här?
    -Ja.

  24. Vad sa du? Kan jag sitta här?
    Ja, du sitter redan.

  25. Det lägger inte jag mig i.

  26. -Hej.
    -Hej.

  27. Jag hörde
    att det blev mycket värre med Zeline.

  28. Det kan man lugnt säga.

  29. Vad ska du göra nu?

  30. Jag tänkte äta,
    och sen tänkte jag gå och träna.

  31. -Ska du inte göra matten?
    -Absolut, det ska jag göra.

  32. -Men vi kommer ju ha prov.
    -Jag gör matten sen.

  33. Du kan ju träna sen
    och göra matten först.

  34. Du hade ju lärt dig
    att göra matten först.

  35. Nu kommer jag att träna först.

  36. -Gör matten först.
    -Ska inte du äta?

  37. -Jo - sen.
    -Vi gör så här:

  38. Jag gör matten före,
    om du lämnar mig i fred.

  39. -Då pratar jag med Zeline.
    -Absolut.

  40. Det bär emot att säga det, men
    jag skulle gett fan i skolgrejen.

  41. -Helt värdelöst.
    -Jag sa ju det till dig.

  42. -Vad är det?
    -Jag ska göra prov i veckan...

  43. ...och känner fan inte
    för att göra det.

  44. -Du ska inte göra det?
    -Jag känner inte för att göra det.

  45. Ska du inte göra provet?
    Du har ju börjat i årskurs fem...

  46. -...och gått hela terminen.
    -Jag har gjort bort mig nog.

  47. Det enda du har gjort är att gnälla.

  48. Sluta gnälla och gör det bara.

  49. -Nu ska vi på sushirestaurang.
    -Blir det bara du och jag?

  50. Nej. Vi blir fler.
    Du ska pröva problemlösning-

  51. -och ta reda på antalet vuxna och
    barn. Vi får in 124 bitar sushi.

  52. Varje vuxen käkar 10 bitar
    och varje barn 7.

  53. Nu ska du få räkna ut vilka
    kombinationer som är möjliga.

  54. Och det
    får inte finnas sushibitar över.

  55. När vi räknat ut
    antalet bitar till de vuxna-

  56. -drar vi bort dem. Antalet
    som blir kvar är barnens sushibitar.

  57. Eftersom barnen äter 7 bitar ska det
    resterande antalet kunna delas med 7.

  58. -Hänger du med?
    -Vi får väl se.

  59. Vi börjar med 13 vuxna. 13
    multiplicerat med 10 är 130.

  60. Det är mer än det totala antalet
    bitar, så den kan vi skita i.

  61. Bra. 12 vuxna, då?

  62. 120 bitar för de vuxna och 4 kvar.

  63. -Då räcker det inte till ett barn.
    -11 vuxna?

  64. Då blir det 14 bitar kvar,
    och 14 delat på 7 är lika med 2.

  65. Så 2 barn och 11 vuxna
    verkar funka perfekt.

  66. -Kan vi käka?
    -Då har vi ett alternativ.

  67. -Hur ser det ut med 10 vuxna?
    -24 genom 7 går inte.

  68. 34 genom 7 går inte.
    44 genom 7 - nej.

  69. 54 genom 7 - nej.
    64 genom 7 - nej.

  70. -Ska jag fortsätta?
    -Ja, det går ju strålande.

  71. -74 genom 7 - nej. 84 genom 7...
    -Tänk efter noga nu.

  72. Det går ju.
    Då blir det 12 barn och 4 vuxna.

  73. -Hur ser det ut sen?
    -94 genom 7 går inte.

  74. 104 genom 7 går inte.
    114 genom 7 går inte.

  75. -124 genom 7 går inte heller.
    -Då var vi klara med tabellen.

  76. 11 vuxna och 2 barn
    eller 4 vuxna och 12 barn.

  77. Vi tar 11 vuxna och 2 barn,
    så blir det inte så gapigt.

  78. Snyggt jobbat.

  79. Hej.

  80. -Tjena.
    -Jag hörde det där med Emmy.

  81. -Vadå?
    -Om att du var ledsen.

  82. -Det har inte jag sagt till henne.
    -Men ni pratade ju.

  83. Emmy pratade med mig, kan man säga.

  84. Jag har funderat lite på det-

  85. -och vi
    kanske kan plugga matte i kväll.

  86. -Vill du det?
    -Ja.

  87. -Det vill jag jättegärna göra.
    -För din skull kan jag göra det.

  88. Det är du som tar hand om mig.

  89. Du är grym. Jag vill
    jättegärna plugga matte med dig.

  90. -Det blir väl kul.
    -Säkert inte...

  91. -...men vi pluggar ändå matte ihop.
    -Det blir bra.

  92. Vad kul. Det gör jag jättegärna.

  93. -Vad börjar vi med?
    -Skala, omkrets och area.

  94. Skala, omkrets och area?

  95. -Te?
    -Ja tack.

  96. -Kommer du ha tålamod med mig?
    -Kanske.

  97. Då börjar vi med den här.

  98. -Den här.
    -Den har jag gjort.

  99. -Ska jag göra den i stället?
    -Jag har gjort den och den.

  100. -Har du gjort den?
    -Nej, bara 1,4.

  101. -Vi gör den, då.
    -Okej.

  102. Har du listat ut? 5,6.

  103. Jag skulle precis säga det.

  104. -Så 4A är 4.
    -0,4, va? Eller sa jag fel?

  105. Nej, men jag var lite slarvig.

  106. -Tjena, det är vi.
    -Jag ser det.

  107. Kom in, bara.

  108. -Ska ni med, eller?
    -Vi kommer.

  109. Men ligg kvar där då, din jävla...

  110. Kör nu då,
    om du hade så jävla bråttom.

  111. Snälla, kan jag bara få göra det här?

  112. Okej, då är det dags för matteprovet.

  113. När ni får pappret
    börjar ni på en gång.

  114. Det är dags att sluta. Ge mig provet.

  115. -Tjena. Hur gick det på provet?
    -Det gick bra.

  116. -Klarade du det?
    -Ja.

  117. -Hur tror du det gick för Musse?
    -Jag vet inte.

  118. Vi får hoppas att det gick bra.

  119. Vi ses sen, då.

  120. -Hur kändes det?
    -Ja...

  121. Jag hann inte med alla.
    Det såg ut som ganska lite frågor-

  122. -men jag hann inte med allt,
    faktiskt.

  123. Det jobbigaste är rakdivisionen...

  124. -Kort division, menar du?
    -Ja.

  125. Den gick vi precis igenom, men där
    strulade jag till det helt.

  126. Jag vet inte vad jag ska säga.
    Jag har inte den blekaste.

  127. Var fan är Zeline?
    Jag ska leta reda på Zeline.

  128. Nu ska du lära dig
    om skala och kartor.

  129. Du har massor att göra
    inför skolavslutningen.

  130. Först ska du äta frukost
    med Senan på ett kafé.

  131. Han snackar ju så sjukt mycket.

  132. Efter ett tag
    lyckas du skaka av dig Senan-

  133. -och bege dig för att hämta ut kläder
    till skolavslutningen på kemtvätten.

  134. Sen ska du till brottningen,
    på andra sidan stan.

  135. Sista anhalten blir
    att hämta bilen på verkstaden-

  136. -och frågan är hur långt du har gått.

  137. -Du får lära mig.
    -Skalan är 1:10 000.

  138. -Tala så att jag förstår.
    -1 centimeter på kartan...

  139. -...är 10 000 i verkligheten.
    -Kan vi göra om det till meter?

  140. Absolut. För varje meter
    går det 100 centimeter-

  141. -så 10 000
    dividerat med 100 är lika med 100.

  142. Så 1 centimeter på kartan
    är 100 meter?

  143. Nu kan du räkna ut
    hur långt du har promenerat.

  144. 5 centimeter till kafét,
    7 till kemtvätten-

  145. -9 centimeter till brottningen
    och 2 till bilmecken.

  146. 23 centimeter, alltså 2 300 meter-

  147. -eller 2,3 kilometer
    om man vill glänsa.

  148. Helt rätt. Nu är du redo
    för sommarlov snart.

  149. -Sommarlov - som jag har längtat.
    -Du har det, va.

  150. Har vi ljud?

  151. -Ska vi göra det här nu?
    -En sekund, bara.

  152. -Okej.
    -Är ni med, eller?

  153. I dag ska du få tillbaks provet.
    Hur känns det?

  154. Det är väl lite nervöst.

  155. Ibland tänker jag "fan
    vad bra det gick" och ibland tvärtom.

  156. Men det är skönt att få det
    överstökat, så man vet vad man hade.

  157. -Sätt er nu!
    -Så här är det:

  158. Jag har inte hunnit rätta klart
    proven, så det tar vi lite senare.

  159. Jag har inte hunnit rätta proven,
    men vi får ta det lite senare.

  160. Victor och Axel, hörde ni också?

  161. Då är det dags att sätta i gång!

  162. Innan vi avslutar,
    har nån några frågor?

  163. Musse?

  164. -När får vi tillbaka provet?
    -Så fort jag har rättat klart dem.

  165. Då kan ni ställa upp stolarna.

  166. -När får vi våra prov?
    -Så fort jag har rättat dem.

  167. -Vet du när vi får tillbaka proven?
    -När Petra är färdig.

  168. Jo, men har hon sagt
    nån dag eller nåt datum?

  169. Nej, det är när hon är färdig.

  170. -Får det vara så här? Vad sa du?
    -Ja.

  171. Det ska vara så.

  172. Vi kan ju inte få tillbaka
    ett orättat prov.

  173. Om vi får tillbaka dem orättade
    behöver vi liksom inte göra dem.

  174. Nej, det är logiskt.

  175. Petra?

  176. När får vi tillbaka provet?

  177. Hörni, jag har fått
    så mycket frågor om det här nu:

  178. Ni får provet på skolavslutningen,
    tillsammans med omdömet.

  179. Okej?

  180. Bra.

  181. de skola oss påminna

  182. Guds godhets rikedom

  183. att vi den nåd besinna

  184. som räcker året om

  185. Nu är det skolavslutning,
    och det känns jätte...

  186. Det är lite tråkigt.
    Några av er lämnar-

  187. -och jag och Sofie
    tycker det är tråkigt.

  188. Jag börjar redan nästan gråta.

  189. -Får jag bara säga en grej?
    -Absolut.

  190. Jag vill gärna tacka er allihop-

  191. -för att ni haft sånt otroligt
    tålamod med mig i klassen.

  192. Jag vill börja med Petra,
    som har haft sånt sjukt tålamod.

  193. Jag skulle kunna berätta
    så mycket om dig-

  194. -men jag vill inte bli långrandig.

  195. Jag vill tacka några specifikt.
    Jag vill börja med Victor.

  196. Jag tror
    att du och jag kan bli kompisar-

  197. -om bara din mamma tillåter det.
    Men vi tar det med henne sen.

  198. Och sen Julia...

  199. Du och jag är väldigt lika, men du
    har mycket bättre förutsättningar-

  200. -eftersom du är sjuk mycket smartare.

  201. Så sabba inte det nu,
    så slipper du bli som jag-

  202. -och det skulle vara ganska skönt.

  203. Emmy... Där sitter du. Du har varit
    så otroligt jobbig med mig.

  204. Du har varit helt vidrig
    på alla sätt och vis.

  205. Men, det har varit till stor nytta
    att du har tjatat som du gjort.

  206. -Tack!
    -Varsågod.

  207. Nico.

  208. Det var längesen som jag blev knäad
    så bra i magen som när du knäade mig.

  209. Du har förutsättningar
    att bli riktigt bra på det där.

  210. Om du bara tror på dig själv kommer
    det att ta dig till nåt bra ställe.

  211. Till övriga klassen:

  212. Ni har varit helt fantastiska.

  213. Det känns nästan
    som man vill applådera.

  214. Tack, Musse.
    Jag fick nästan en liten tår i ögat.

  215. Det var ett fint tal,
    och jag vill tacka dig.

  216. Det har varit väldigt kul
    att ha dig här och utmanande.

  217. Men också lärorikt. Jag har lärt mig
    jättemycket av dig. Så tack.

  218. Då är det dags för fika. Tänk på att
    hämta era omdömen och provresultat.

  219. Då är det dags att gå.

  220. Trevlig sommar. Ät mycket glass,
    så syns vi efter sommaren.

  221. Musse.

  222. Trevlig sommar,
    och tack så jättejättemycket.

  223. Det har varit så kul att ha dig här.
    Och glöm inte solskyddsfaktorn.

  224. Jag lovar. Vi ses.

  225. Vad fint du gör. Kolla vad jag har.

  226. Provet.

  227. -Ska vi kolla?
    -Vi gör det vi brukar göra först.

  228. -Okej...
    -Hoppa in i bilen.

  229. Det låter väldigt...

  230. Det låter som en mycket bättre start.

  231. -Om polisen stoppar mig...
    -Säg att det är ditt fel då.

  232. -Börjar du känna dig redo?
    -Ja.

  233. -Vad vill du åka, då?
    -Allt.

  234. Kommer du verkligen fixa det?

  235. Du är för gammal för
    att jag ska byta underkläder på dig-

  236. -för att du bajsar på dig.

  237. Jag vill inte behöva ringa
    mamma och pappa om det.

  238. Att du blir för rädd.

  239. Då kör vi.

  240. Jag kommer knäcka dig så.

  241. Grattis.
    Det där var inte min stund.

  242. Vems idé var det att göra den här?

  243. Du kör väldigt illa.

  244. -Det här var vidrigt.
    -Nu har jag fått nog.

  245. Nu är jag färdig med det här.
    Nu blir jag illamående.

  246. Sluta det här nu. Äntligen.

  247. Jag måste vara grön i fejan.

  248. Nu måste vi ha åkt allt.
    Åker jag en grej till så kräks jag.

  249. -Det är en grej kvar.
    -En grej?

  250. Om du säger det, så.

  251. Är du med? Och nu.

  252. -Är du nervös?
    -Inte lika mycket som du.

  253. -Ta fram provet nu.
    -Nu?

  254. Nu blev jag nervös.

  255. -Har du gjort ditt bästa?
    -Jag har gjort så bra jag kan.

  256. Det är det som räknas.

  257. Du är så jävla skön.

  258. Fy fan!

  259. Kolla helikoptern!

  260. Textning: Markus Svensson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Skolavslutning

Avsnitt 6 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Inför skolavslutningen sammanfattar Musse sina lärdomar: Oavsett sina egna förutsättningar kan man vara ett stöd för barnen. Genom att möta och hantera sin egen matteångest kan man undvika att föra över den på andra.

Ämnen:
Matematik, Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Föräldrar och barn, Matematik, Matematikundervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Livets hårda skola

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Inget mattegeni direkt

Avsnitt 1 av 6

Musse ska försöka hjälpa sitt gudbarn med matematik men inser att han inte förstår matten i årskurs fem. Hur ska han nu hantera sin roll som en vuxen förebild? All ångest han själv hade i skolan kopplat till matte väcks åter till liv. Men Musse inser samtidigt att han nu har chansen att göra om och göra rätt. Musse bestämmer sig för att återvända till skolbänken. Men det visar sig snart vara mer komplicerat än han tänkt sig.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Våga för att vinna

Avsnitt 2 av 6

Musse har börjat i skolan men känner sig osäker och gömmer sig bakom enkla ursäkter och undanflykter. Han måste övervinna sina egna demoner och utmana sig själv innan han kan ta sig an matte ordentligt.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Det handlar om självkänsla

Avsnitt 3 av 6

Musse ifrågasätter sin egen dåliga självkänsla när det gäller matematik och märker att även Nico har dålig självkänsla. Men i Nicos fall handlar det mer om att han har svårt för att stå i centrum och våga göra saker fysiskt. Petra hjälper Musse att bena ut vad han egentligen har svårt för. Musse kommer till insikt om vad som är det viktigaste han kan ge sitt gudbarn.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Varför ska jag lära

Avsnitt 4 av 6

Goda kunskaper i matte är en viktig inträdesbiljett till de flesta karriärer. Musse hänger med ett barn som han inte vill ska gå samma väg som han själv. Tillsammans praoar de på olika arbetsplatser för att se vilka mattekunskaper som krävs för olika yrken.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Vuxenvärlden

Avsnitt 5 av 6

Vilket ansvar har de vuxna i lärandet? Hur är man en bra vuxen förebild och hur hanterar man relationen till ett barn? Hur tänker läraren Petra som har ett så enormt ansvar? Musse går till botten med hur han själv var som liten genom att fördjupa sig i sin relation till sin pappa. Genom en elev får han också uppleva engagerade föräldrar med en positiv hem- och lärandemiljö.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Skolavslutning

Avsnitt 6 av 6

Inför skolavslutningen sammanfattar Musse sina lärdomar: Oavsett sina egna förutsättningar kan man vara ett stöd för barnen. Genom att möta och hantera sin egen matteångest kan man undvika att föra över den på andra.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Inspirerande matematik

Att lära sig matte med huvudräkning

För att kunna räkna i huvudet måste man lära sig en mängd strategier och välja den som passar bäst för situationen. Det säger Wiggo Kilborn, lärarutbildare. Men det är inte säkert att samma metod passar alla individer. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Didaktorn

Den magiska tallinjen

Hjärnforskaren Torkel Klingberg studerar hur sexåringar kan träna matematisk förmåga på bästa sätt. Nyckeln till framgång är tallinjen och inkludering. Här berättar han varför. Han har stora förhoppningar om att vi kan bättra på Pisa-resultaten i matte, bland annat med hjälp av denna nya kunskap.