Titta

Livets hårda skola

Livets hårda skola

Om Livets hårda skola

Hur kan du som förälder hjälpa ditt barn med matte? Hur hindrar föräldrars egna erfarenheter från matematikundervisningen dem från att hjälpa sina barn med matten? Genom att följa Musse Hasselvalls försök att komma över sin egen matteångest får föräldrar en möjlighet att själva förändra sitt beteende.

Till första programmet

Livets hårda skola : Våga för att vinnaDela
  1. -Hej.
    -Hej, Musse!

  2. Du, jag ska bara säga
    att jag tänkte byta klass för att...

  3. Zeline kunde inte koncentrera sig,
    hon blev lite uppspelt och så där.

  4. Jag ville bara säga
    att jag byter klass.

  5. Men, Musse, det som hände på
    Ulrikas lektion får inte hända igen.

  6. Då får vi avbryta det hela.

  7. -Du måste föregå med gott exempel.
    -Ja, det kommer inte att hända igen.

  8. -Hur går det, Musse? Välkommen.
    -Tack så mycket.

  9. -Tjena. Musse.
    -Viktor.

  10. -Vilken låg stol du har! Ska vi byta?
    -Nej, det är lugnt.

  11. -Välkommen till klassen, Musse!
    -Tack så mycket.

  12. -Du kan berätta lite om dig själv.
    -Jag heter Musse.

  13. Jag har gått här i en annan klass-

  14. -en dag, kan man väl säga,
    eller en liten stund.

  15. Nu är jag i er klass. Så jobbar jag.

  16. Jag är gudfar åt Zeline,
    som ni kanske vet vem det är.

  17. Men jag ska gå här lite med er.

  18. Då så! Då börjar mattelektionen.
    Vi ska jobba med omkrets och area.

  19. Jag vill börja fråga: Vad är omkrets?

  20. -William, kan du berätta?
    -Om man typ har en säng...

  21. ...måste man veta omkretsen av den
    och sina andra möbler.

  22. Det kan vara för mycket... Man kanske
    tycker att det är för mycket...

  23. -Då vet man hur mycket man ska ha.
    -Ja, precis.

  24. Då kan ni hämta penna och sudd.

  25. -Skulle alla vara 20 på nästa papper?
    -Ja.

  26. Jag vet inte,
    jag tyckte att det var irriterande-

  27. -att jag blev tvungen att byta klass.

  28. För mig var det ju så
    att jag gick hit-

  29. -för att jag ville vara med Zeline
    och för att ville träna på matte.

  30. Egentligen har jag inget emot er,
    ni verkar skittrevliga-

  31. -men jag ville ju helst vara
    med mitt gudbarn.

  32. Jag kan förstå hur du känner.

  33. Alla vill väl inte
    gå fram till tavlan?

  34. Jag hatar att göra det,
    det har jag alltid gjort.

  35. De blev irriterade och bad mig
    byta klass, och så var det inte...

  36. Det var inte mer med det. Men...

  37. Det blev ju lite tramsigt.
    - 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8.

  38. Hör ni! Dags att plocka undan.

  39. Men jag vill
    att hemuppgiften till på fredag...

  40. Se till att hinna klart den.

  41. Plocka undan era böcker,
    och tack för i dag.

  42. Ja... Hur känns det?

  43. -Bra. Hur känns det för dig?
    -Jag vet inte, det känns nog...

  44. ...ändå lite märkligt tycker jag.

  45. Mest är jag förvånad över
    att jag bara faller tillbaka i nåt.

  46. -Jag känner mig värdelös på matte.
    -Det är du inte ensam om att känna.

  47. Att du har tagit dig an det här
    är superbra.

  48. Det är... Bara fortsätt
    och kämpa igenom den känslan.

  49. Ju mer du lär dig,
    desto bättre kommer det att kännas.

  50. Jag möter elever varje dag
    som har den känslan.

  51. I matte känner de sig värdelösa,
    och det är det jag behöver jobba med-

  52. -deras självkänsla
    och hur de uppfattar sig själva.

  53. Det är ju inte så att...
    Ingen föds ju bäst på nånting.

  54. Man kan ha olika fallenhet,
    men allt handlar om-

  55. -att man måste tro på sig själv
    och våga misslyckas.

  56. För att lära sig nåt måste man träna,
    så du måste träna mer.

  57. Ett tips.
    Viktor, som du satt bredvid-

  58. -han gillar matte
    och har bra självkänsla i matte.

  59. -Ta rygg på honom.
    -Han var inte jättelättpratad.

  60. Du behöver lära känna honom.

  61. -Hej.
    -Tja.

  62. -Hur går det?
    -Jag har rast, som du.

  63. -Hur går det för dig?
    -Bra, tror jag.

  64. -Vad gör du?
    -Har rast.

  65. -Fuskar du fortfarande, eller?
    -Fuskar?

  66. -Varför förutsätter du det?
    -Du tittade ju på mig förut.

  67. Banka inte där, är du snäll.
    - Vad mycket stökiga ungar det är.

  68. Nej, men jag fuskar inte.
    Jag har räknat själv.

  69. Jag har ritat
    trianglar och fyrkanter typ.

  70. -Jag måste gå i väg nu.
    -Vi ses, då.

  71. Du, jag tänkte fråga
    vad du gör senare i veckan.

  72. -Kan du göra matteläxan med mig?
    -Ja, det kan jag göra.

  73. Skulle du ha lust med det?
    Det vore jätteschyst.

  74. Hur ser onsdag ut?

  75. Jag har trumlektion
    och fotboll direkt efter.

  76. Torsdag, då?

  77. Ja, då får vi göra det innan sex,
    för då har jag schack.

  78. -Schyst. - Fröken?
    -Ja.

  79. -Jag har styrt upp läxläsningen.
    -Vad bra, Musse. Toppen.

  80. -Vi ska prata om omkrets och area.
    -Jag är sjukt peppad. Vi kör.

  81. Det är dags
    att måla om den slitna väggen hemma.

  82. För varje kvadratmeter du ska måla
    behöver du en liter färg-

  83. -så nu ska vi räkna ut hur mycket
    färg det behövs till väggen.

  84. Enkelt. Man räknar ihop alla sidorna,
    så tre plus...

  85. Nej, stopp! Vi behöver räkna ut ytan,
    alltså arean, inte omkretsen.

  86. -Ja, det var ju obegåvat.
    -Nej då, man lär sig av sina misstag.

  87. -Därför lär jag mig hela tiden.
    -Exakt, och jag hjälper dig.

  88. Vi delar in figuren i två delar -
    en rektangel och en triangel.

  89. Rektangeln är tre gånger fem meter,
    och triangelns bas är en meter.

  90. Rektangelns yta får vi
    genom att multiplicera tre och fem...

  91. -...vilket är...
    -Femton kvadratmeter.

  92. Nu tar vi triangeln. Triangelns höjd
    är tre meter och basen är en meter.

  93. Först räknar vi
    som om det vore en rektangel.

  94. -Men det blir ju för mycket.
    -Ja, triangeln är ju hälften så stor.

  95. Vi behöver bara hälften av summan.

  96. 1 gånger 3 är 3,
    och hälften av det är 1,5-

  97. -så den totala mängden färg
    är 16,5 liter.

  98. Du ser, nu har du lärt dig
    av dina misstag igen.

  99. -Är det nåt, eller?
    -Nej... Verkar det så?

  100. Du är ju inte pratglad.
    Var lite mer sur, så blir det bättre.

  101. -Nej, alltså, jag är inte sur.
    -Bra. Sätt på ett leende som passar.

  102. Absolut, jag ska vara jätteglad.

  103. -Tja, Viktor! Läget? Ska vi dra?
    -Ja.

  104. -Ska vi sticka?
    -Ja.

  105. -Har du med dig allt?
    -Jag har med allt.

  106. Jag måste trycka på
    att det var Petras idé, det här.

  107. Okej.

  108. Det är lite krångligt här...
    Min ena dörr har låst sig.

  109. Du får hoppa genom förarsätet...

  110. -...och sätta dig på andra sidan.
    -Okej.

  111. Sväng höger och sen vänster direkt.

  112. Är det okej om vi gör
    ett snabbt ärende först vid macken?

  113. -Okej...
    -Det är till vänster, tror jag.

  114. Det var nog därifrån han kom.

  115. Vi kan ta en sväng in här.

  116. -Du får köra runt.
    -Ska jag inte in här?

  117. Man kör in på andra sidan.
    Det är där man kör ut.

  118. -Till höger här.
    -Okej.

  119. -Varför vevar du inte bara ner rutan?
    -Jag nådde inte. Jag körde för nära.

  120. För långt bort, menar du väl?

  121. -När ska vi göra matte?
    -Vi åker hem till dig sen.

  122. Det var bara en liten tvättutflykt.

  123. -Här läcker det! Det läcker här.
    -Läcker det?

  124. -Ja.
    -Vilken ska vi ta, torkduken?

  125. Oj! Herregud, vad det...

  126. -När ska vi göra matten?
    -Nu. Vi åker hem till dig.

  127. -Då kör vi.
    -Då kör vi.

  128. -Höger nästa?
    -Ja. Och sen vänster.

  129. -Vänster direkt?
    -Ja, upp här. Högst upp bor jag.

  130. -Då var vi framme.
    -Perfekt.

  131. Då kör vi. Matte för hela slanten.

  132. -Tjena. Musse.
    -Hej! Therese.

  133. -Vi ska plugga lite.
    -Vad bra.

  134. Jag är ju inte så bra på matte.

  135. Petra föreslog att jag skulle plugga
    med Viktor, för han är bra på matte.

  136. -Ja, han tycker det är kul.
    -Jättekonstigt.

  137. Har han fått nån diagnos för det?

  138. -Det är en jättemärklig grej.
    -Ja.

  139. -Jag har en undulat, så att du vet.
    -Okej.

  140. -Är den farlig?
    -Nej.

  141. Vi skulle göra fem figurer
    och sen räkna ut...

  142. ...arean och omkretsen.

  143. -Du hann klart i skolan?
    -Ja.

  144. -Vi kan börja med att rita figurer.
    -Okej.

  145. Om du ska räkna ut arean på den här,
    hur får du ihop det?

  146. Det är svårt att visa om man inte
    har nåt att räkna ut arean på.

  147. -Hur många har du gjort?
    -Två. Vilka komplicerade du gör.

  148. -Ska jag göra lite mer komplicerade?
    -Ja.

  149. Man ska ju ha lite utmaning.

  150. -Om du vill ha det lättare...
    -Kan jag ta en frukt? Jag är lite...

  151. -Okej, men sen fortsätter vi.
    -Kan jag ta en?

  152. -Jag kan ta en sån där.
    -En sån?

  153. Vad är skillnaden
    på clementiner och mandariner?

  154. -Inte en aning.
    -Det kanske är samma grej.

  155. Nej, det är inte samma grej.

  156. -Då kan vi köra matte igen.
    -Absolut.

  157. Det här är fortfarande en fyrkant,
    men det där är en halv.

  158. Jag är en åsna.
    Jag vet inte hur jag tänkte där.

  159. Jag tror att jag hajar det här nu,
    så jag kan göra klart det hemma.

  160. För jag skulle verkligen...
    Det dök upp en viktig grej.

  161. Är det lugnt?

  162. -Så kan jag bara...
    -Men du kom ju hit för att göra det.

  163. Nu är det ännu modigare. Nu är det
    "Hej, fin", pussgubbe, hjärta.

  164. Jag fyllde ju år.
    Då fick jag till och med en tårta.

  165. -Nej, jag vet inte...
    -Det har inget med ålder att göra.

  166. Det tycker jag. Det är ovärdigt.
    43-åringar sysslar inte med emojis.

  167. -Lär er skriva i stället.
    -Precis. Utropstecken, frågetecken...

  168. Ursäkta, utropstecken är vulgärt.
    Jag håller inte på med utropstecken.

  169. -Om man är glad eller sned, då?
    -Jag menar allvar.

  170. -Jag använder nästan aldrig det.
    -Använder du punkt, då?

  171. Punkt älskar jag.
    Jag föredrar punkt framför komma.

  172. -Utropstecken och frågetecken är bra.
    -Ja, frågetecken, så klart!

  173. Jag är sen. Jag har inte tid.

  174. -Hej, hej. Ledsen att jag är sen.
    -Okej. Varför är du sen, då?

  175. -För att jag försov mig lite.
    -Okej.

  176. Du kan lägga in läxan där.
    Jag har ett fack här.

  177. -Jag är inte riktigt klar med den.
    -Får jag kolla. Vad då?

  178. Ja, det kom lite emellan,
    men jag är nästan klar med den.

  179. Eller jag är inte alls klar, men...

  180. Det är faktiskt inte okej.
    Läxan var till i dag.

  181. -Jag kan hjälpa dig efter lektionen.
    -Kvarsittning?

  182. Det är ju inte kvarsittning-

  183. -men du kan stanna kvar
    eftersom du inte gjorde läxan.

  184. -Jag ska ringa och avboka...
    -Vad gör du? Det är inte okej!

  185. Du kommer för sent,
    har inte gjort läxan, har attityd-

  186. -och så ska du ringa
    mitt i lektionen!

  187. Det här är inte... Sätt dig ner,
    så lägger vi den här i mobildagiset.

  188. Lite överspelat, kan jag tycka.

  189. Ställ upp stolarna
    och plocka upp tre saker!

  190. -Tack för i dag.
    -Tack. Hej då!

  191. Då så.
    Då var det dags för hemuppgiften.

  192. -Var ska jag börja?
    -Vi ska se.

  193. Nu ska vi lära oss
    bråk som tal på en tallinje.

  194. -Bråk är jag bra på, inte tallinjen.
    -Vi tar det lugnt och metodiskt.

  195. En tallinje visar hur olika tal
    förhåller sig till varandra.

  196. Ta ett bråk, en halv. Hur skulle du
    markera ut det på ett papper?

  197. -Vika på mitten.
    -Precis.

  198. Vid vikningen är pappret
    lika stort på båda sidorna-

  199. -så där sätter vi ut en halv.
    Det är hälften av tallinjen.

  200. Hur gör du om du vill sätta ut
    en fjärdedel på tallinjen?

  201. -Viker pappret en gång till.
    -Det är en fjärdedel av tallinjen.

  202. -Om du viker pappret en gång till...
    -Blir det en åttondel.

  203. Då ser vi med hjälp av tallinjen
    att två åttondelar är en fjärdedel.

  204. Om vi tar fyra åttondelar
    hamnar vi vid en halv.

  205. Absolut, jag är med på uträkningen,
    men vad är själva tallinjen bra för?

  206. Med enkla tal går det ju bra,
    men man har inte alltid enkla tal.

  207. Tallinjen visar hur olika storheter
    förhåller sig till varandra.

  208. Alltså, du är käckhetens ambassadör,
    och det är jättebra.

  209. Man får en känsla av att tallinjen
    kommer att rädda mänskligheten.

  210. Är du sen?

  211. Har påven en lustig mössa?

  212. Ledsen att jag är sen.

  213. -Kolla var jag har mina händer.
    -Jag försöker!

  214. -Jag försöker.
    -Du håller inte mitt tempo. Kom igen!

  215. Musse! Sluta prata i telefonen!

  216. -Nej... - Jag var tvungen att ta det.
    -Nej, det var du inte.

  217. -Jag måste lägga på.
    -Kolla på din...

  218. -Håll käften och lyssna på mig.
    -Okej, jag lägger på.

  219. -Varför var du sen i dag?
    -Nej, men...

  220. Jag fick kvarsittning,
    och så var min mobil på mobildagis-

  221. -så då kunde jag inte ringa
    och säga att jag var sen.

  222. -Kvarsittning?
    -Jag hade inte gjort matteläxan.

  223. Alltså, det här är det jag säger
    typ varje dag.

  224. Jag blir lack.
    Du gör bara saker halvvägs.

  225. Du kommer sent, jag sadlar din häst,
    du säger inte ens tack.

  226. Du kommer sent för att du inte
    har gjort läxan och får kvarsittning.

  227. Du pratar i telefon...
    Det berör mig också!

  228. -Det är så sjukt egocentriskt!
    -Ja...

  229. När du skiter i andra...

  230. Det går ut över mig, mina hästar
    och mitt jobb.

  231. -Petra.
    -Tja, det är Musse.

  232. -Kan jag komma förbi dig en sväng?
    -Ja... Nu då, eller?

  233. -Ja.
    -Ja, absolut. Det är bara att komma.

  234. -Vill du inte komma med in?
    -Nej, jag ska inte ta upp din tid.

  235. -Jag ville bara prata lite om matten.
    -Okej.

  236. -Ja...
    -Jag har dåligt samvete.

  237. Jag börjar se ett mönster i mig själv
    som har pågått länge-

  238. -där jag...skjuter upp saker,
    jobbiga saker som jag inte vill göra-

  239. -och det påverkar mig
    på ett dåligt sätt.

  240. -Jag ville be om ursäkt för det.
    -Okej.

  241. Det är okej, men om du inte
    tar ansvar för saker och ting-

  242. -så påverkas din omgivning,
    så det här måste du jobba med.

  243. Det hänger ju ihop med matten
    och allt annat.

  244. Matten, ansvar,
    hur du skjuter upp saker.

  245. Ansvar är inte alltid kul att ta,
    men det är så det är att vara vuxen.

  246. Vi jobbar på det här nu. Nu tar du
    ansvar och slutar skjuta upp saker-

  247. -så kommer du att växa i det här.

  248. -Då ses vi i morgon.
    -Ja. Tack för att du tog dig tid.

  249. -Ha det bra. Kör försiktigt.
    -Ja, det ska jag göra. Hej då!

  250. Hej. Ursäkta. Får jag låna Viktor?
    - Har du lust...?

  251. Jag känner att jag är skyldig dig
    en ursäkt och ville ge dig nånting.

  252. -Ja, vi ses ju sen.
    -Tack, men...

  253. Man kan inte bara ge nånting
    och så blir man kompisar.

  254. -Okej. Du vill inte ha den, alltså?
    -Nej.

  255. -Okej.
    -Hej då!

  256. Bra, Zeline!

  257. Förlåt, jag blir lite uppjagad.

  258. Hon är så jävla härlig
    när hon är på det här viset.

  259. Det är ju bättre att misslyckas och
    lära sig än att gissa och ha rätt.

  260. Ja, ja... Ja, det är sant.

  261. Ska jag vara med när du
    ska gå upp till tavlan, som stöd?

  262. Det är jättesnällt av dig,
    men jag fixar det.

  263. Du, om du ska grilla mig där uppe
    kan du väl hjälpa mig här-

  264. -så slipper jag se ut som en åsna
    inför hela klassen.

  265. Textning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Våga för att vinna

Avsnitt 2 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Musse har börjat i skolan men känner sig osäker och gömmer sig bakom enkla ursäkter och undanflykter. Han måste övervinna sina egna demoner och utmana sig själv innan han kan ta sig an matte ordentligt.

Ämnen:
Matematik, Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Föräldrar och barn, Matematik, Matematikundervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Livets hårda skola

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Inget mattegeni direkt

Avsnitt 1 av 6

Musse ska försöka hjälpa sitt gudbarn med matematik men inser att han inte förstår matten i årskurs fem. Hur ska han nu hantera sin roll som en vuxen förebild? All ångest han själv hade i skolan kopplat till matte väcks åter till liv. Men Musse inser samtidigt att han nu har chansen att göra om och göra rätt. Musse bestämmer sig för att återvända till skolbänken. Men det visar sig snart vara mer komplicerat än han tänkt sig.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Våga för att vinna

Avsnitt 2 av 6

Musse har börjat i skolan men känner sig osäker och gömmer sig bakom enkla ursäkter och undanflykter. Han måste övervinna sina egna demoner och utmana sig själv innan han kan ta sig an matte ordentligt.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Det handlar om självkänsla

Avsnitt 3 av 6

Musse ifrågasätter sin egen dåliga självkänsla när det gäller matematik och märker att även Nico har dålig självkänsla. Men i Nicos fall handlar det mer om att han har svårt för att stå i centrum och våga göra saker fysiskt. Petra hjälper Musse att bena ut vad han egentligen har svårt för. Musse kommer till insikt om vad som är det viktigaste han kan ge sitt gudbarn.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Varför ska jag lära

Avsnitt 4 av 6

Goda kunskaper i matte är en viktig inträdesbiljett till de flesta karriärer. Musse hänger med ett barn som han inte vill ska gå samma väg som han själv. Tillsammans praoar de på olika arbetsplatser för att se vilka mattekunskaper som krävs för olika yrken.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Vuxenvärlden

Avsnitt 5 av 6

Vilket ansvar har de vuxna i lärandet? Hur är man en bra vuxen förebild och hur hanterar man relationen till ett barn? Hur tänker läraren Petra som har ett så enormt ansvar? Musse går till botten med hur han själv var som liten genom att fördjupa sig i sin relation till sin pappa. Genom en elev får han också uppleva engagerade föräldrar med en positiv hem- och lärandemiljö.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Skolavslutning

Avsnitt 6 av 6

Inför skolavslutningen sammanfattar Musse sina lärdomar: Oavsett sina egna förutsättningar kan man vara ett stöd för barnen. Genom att möta och hantera sin egen matteångest kan man undvika att föra över den på andra.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Livets hårda skola

Det handlar om självkänsla

Musse ifrågasätter sin egen dåliga självkänsla när det gäller matematik och märker att även Nico har dålig självkänsla. Men i Nicos fall handlar det mer om att han har svårt för att stå i centrum och våga göra saker fysiskt. Petra hjälper Musse att bena ut vad han egentligen har svårt för. Musse kommer till insikt om vad som är det viktigaste han kan ge sitt gudbarn.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Didaktorn

Förbannad statistik

Den svenska skolan har problem med att hantera statistik i undervisningen, menar SO-läraren Henric Isaksson. Tillsammans med Statistiska centralbyrån har han därför arbetat fram en lärarhandledning som är kopplad till deras nya hemsida. Den är baserad på målen i kursplanerna för mellan- och högstadiet och gymnasiet. Enligt Henric är SCB:s databas en guldgruva för den svenska skolan. Hans förhoppning är att lärare och elever nu ska börja inse att det inte är så svårt att tolka statistik. Programledare: Natanael Derwinger.