Titta

Livets hårda skola

Livets hårda skola

Om Livets hårda skola

Hur kan du som förälder hjälpa ditt barn med matte? Hur hindrar föräldrars egna erfarenheter från matematikundervisningen dem från att hjälpa sina barn med matten? Genom att följa Musse Hasselvalls försök att komma över sin egen matteångest får föräldrar en möjlighet att själva förändra sitt beteende.

Till första programmet

Livets hårda skola : Varför ska jag läraDela
  1. Kör.

  2. Det där är så fult.
    Vad händer med höfterna? Äcklig!

  3. Bra!

  4. Du är grym!

  5. -Du fattar direkt.
    -Nej, nej!

  6. Tack för den här tiden. Bra jobbat.

  7. -Bra, du är så bra!
    -Jag vann.

  8. Drar vi direkt från skolan
    till simningen?

  9. -Nej, det är praodag.
    -Jaha.

  10. -Så jag har ingen matte?
    -Nej.

  11. Jag har matte i morgon,
    sen är det inget mer den här veckan.

  12. -Eller?
    -Exakt.

  13. -Har du inte lyssnat på Petra?
    -Nej, jag kan ha missat det.

  14. Innan vi kör igång med matten:
    Den här veckan är ju framtidsveckan.

  15. När jag var liten
    ville jag bli astronaut.

  16. Så vad vill ni bli när ni blir stora?

  17. Jag vill bli ambulansförare. Fast
    jag orkar nog inte plugga så länge.

  18. -Okej.
    -Jag vill bli konstnär och bäst.

  19. Bäst dessutom? Bra mål.

  20. -Jag vill bli bagare.
    -Bagare?

  21. Vad spännande det blir
    att se vad ni blir till slut.

  22. Då så, praktikplats.
    Hur många har fixat sin praktikplats?

  23. Bra! - Julia, efter rasten kan du...

  24. Musse, följer du med Julia
    till studievägledaren?

  25. -Okej. Varför ska jag dit?
    -Som en vuxentjänst.

  26. Då följer du med Musse sen. Bra!

  27. Då kör vi igång med matten.
    Ta fram era matteböcker.

  28. -Ska vi knacka på, eller?
    -Jag vet inte. Då kanske vi stör.

  29. Hon kanske inte vet att vi är här.

  30. Vi väntar lite till.

  31. -Jaha. Du ville ha en praktikplats?
    -Ja.

  32. Vad har du funderat på?

  33. Jag vill bli chef
    eller streetdansare.

  34. Det kan vara lite svårt
    att hitta såna praktikplatser...

  35. ...utan kontakter. Det finns inget
    annat yrke du vill titta på?

  36. -Nej.
    -Hade du nån dröm som liten?

  37. Nej. Inget som jag kan komma på.

  38. Du kanske skulle titta
    på nåt helt annat yrke.

  39. Nånting du inte vet så mycket om,
    men skulle vilja se hur det är.

  40. Präst kanske? Nej, jag vet inte.

  41. Det finns 8 000 olika yrken.
    Frågan är vilket av dem vi ska ta.

  42. Så här gör vi:
    Jag fixar en praoplats till dig.

  43. Jag har en idé
    om nåt som du skulle gilla.

  44. Har du käkat lunch?
    Jag bjuder på pizza. Kom.

  45. -Ska du inte ha på dig nån jacka?
    -Nej. Jag är så varm.

  46. Jag vill inte att din mamma säger
    att jag inte är en ansvarsfull vuxen.

  47. Det kan ju vara för sent för det...

  48. -Hugg in.
    -Gud, jag är så himla hungrig.

  49. Jag också. Jag svälter ihjäl.

  50. Perfekt... Vad gillar du skolan?

  51. Jag kan klara mig utan den,
    men jag måste ju lära mig nånting.

  52. Vissa ämnen gillar jag,
    men helst utan skola.

  53. Men...du skulle ha mindre kompisar
    om du inte gick i skolan.

  54. I och för sig.

  55. -Gillar du matten?
    -Den har jag svårt för. Jag är trög.

  56. Då är det inte lätt att räkna
    i huvudet. Då är det lite svårare.

  57. Jag är inte jättesmart,
    men jag är ju inte jättedum heller.

  58. Du ska inte säga att du är trög.
    Du är så ung.

  59. Petra sa att man kan lära sig
    att lära sig saker.

  60. Man behöver inte vara trög,
    menar jag.

  61. Du är inte trög heller.

  62. Vet du vad vi gör? Vi sticker
    och fixar praktikplatserna.

  63. Zeline? Bara snabbt. Kom.

  64. Du, jag kan inte köra dig på onsdag.
    Simningen.

  65. -Varför då?
    -Jag är upptagen.

  66. Du måste lära dig simma.
    Vi har ju pratat om det.

  67. -Nästa gång måste du gå med mig.
    -Det är klart.

  68. Dags för ett matematiskt problem:
    Solen skiner. Ni ska sola lite.

  69. -Inte ett problem.
    -Men ni måste först klippa gräset.

  70. Hur lång tid tar det för er
    att klippa gräsmattan tillsammans?

  71. Du har klippt gräset förut.
    Det tar dig två timmar.

  72. Zeline hjälper till, så det går
    fortare. Hon klipper på fyra timmar.

  73. Hur mycket har ni klippt på en timme?

  74. Jag har klippt hälften,
    och Zeline hälften av andra halvan.

  75. -Vi har klippt tre fjärdedelar.
    -Bra.

  76. Ni tar en paus
    innan ni klipper sista fjärdedelen.

  77. -Hur lång tid tar resten för Zeline?
    -En timme.

  78. -Och om du klipper hela?
    -30 minuter max.

  79. Bra. Då är frågan: Om ni hjälps åt,
    hur lång tid tar det då att klippa?

  80. Vi delar in den i tre delar.

  81. Zeline
    klipper en tredjedel på 20 minuter.

  82. För dig tar det 10 minuter,
    eftersom du är så snabb.

  83. Om ni klipper den tillsammans,
    hur lång tid tar det då?

  84. -Hur ser det ut efter 10 minuter?
    -Jag har klippt en ruta, hon en halv.

  85. -Rätt. Efter 20 minuter?
    -Jag två, Zeline en.

  86. Då har vi klippt allt. Svaret är?

  87. -En timme och 20 minuter.
    -Ja!

  88. -Julia.
    -Hej, det är Musse.

  89. -Ska vi köra? Är du redo?
    -Jag är redo.

  90. Kom ut. Välkommen till jobbet.

  91. Sätt dig i passagerarsätet.

  92. Vad i helvete?

  93. Vad är det här nu då?

  94. Kolla, så går radion på
    när jag stänger av...

  95. Konstigt.

  96. Du kanske får skjuta på lite.

  97. -Ska jag?
    -Bara så jag kommer nerför backen.

  98. Bra!

  99. Bra, Julia!

  100. Det glider!

  101. -Kommer du att sköta dig nu?
    -Ja.

  102. Vi ska träffa Katja och Petter.
    Det är de vi ska praoa hos.

  103. -Hoppas de är trevliga.
    -Katja känner jag. Hon är trevlig.

  104. Petter kanske är vidrig.

  105. Välkommen in.
    Så mycket moderna grejer.

  106. -Hej.
    -Vi ska träffa Petter och Katja.

  107. Det här går bra.

  108. -Hej, läget? Ska vi skaka hand?
    -Nej, vi gör inte det.

  109. Kom in.

  110. -Berätta vad vi ska göra.
    -Vi ska göra reklam för pommes.

  111. Ni ska få smaka på dem, så att ni vet
    vad det är ni gör reklam för.

  112. De ser inte ut som vanliga pommes
    frites. De är grövre och räfflade.

  113. När ni smakar på dem
    känner ni att de är krispiga.

  114. -Det är framtidens pommes frites.
    -Framtidens pommes frites...

  115. När man äter dem, kommer det upp
    på Facebook. Kan det vara så?

  116. -Det kan vara en idé.
    -Är det kamera i? Det är framtiden.

  117. Det är ingen som vet att de finns.
    "Framtidens pommes frites är här."

  118. Då går vi loss på det här.

  119. -Vi får sätta igång.
    -Vad kul.

  120. Är det framtidens pommes?

  121. Framtidens pommes frites? Vad är det?

  122. Vi ska göra radioreklam. Jättesvårt.

  123. Vi måste komma på nåt med framtiden.

  124. -Jag skriver "framtiden".
    -Pratande dörrar, det är...

  125. Det känns som att det är framtiden.

  126. Lägg ner telefonen.
    Du måste hjälpa mig att komma på nåt.

  127. Jag har fixat den här praktikplatsen.
    Jag vill att vi kommer på nåt.

  128. Jo, men...

  129. -Hur går det?
    -Det är inga stora framsteg.

  130. Jag tror inte vi har ett guldägg
    på gång, men vi jobbar på det.

  131. När det känns trögt, kan man byta
    miljö. Ta en promenad eller nåt.

  132. -Är inte det en bra idé?
    -Jo, jag behöver frisk luft.

  133. -Prova det. Jag finns där nere.
    -Tack så mycket.

  134. Glöm inte telefonen för guds skull.
    Det kan komma in ett viktigt samtal.

  135. Vad säger du? Är du uttråkad?

  136. -Jag tycker det här är ganska roligt.
    -Cyklandet?

  137. -Jag tänkte på det vi gör på praon.
    -Just det.

  138. Det är inte
    det roligaste jag har gjort.

  139. Jag kommer tillbaka.

  140. Det är väl inte så viktigt för mig-

  141. -att komma på
    nån pommes frites-reklam.

  142. Meningen var att du skulle hitta nån
    prao som du tyckte var engagerande.

  143. Det har jag misslyckats med. Jag
    trodde du skulle tycka det var kul-

  144. -men jag hade fel helt enkelt.

  145. Det spelar inte mig nån roll.
    Men ibland måste man-

  146. -hugga tag, bita ihop och kämpa lite.

  147. Få mat på bordet. Som i skolan:
    Göra saker som är tråkiga.

  148. Och... Ja.

  149. Det är bättre att vi hittar på
    nåt annat för dig att göra.

  150. Nånting som du tycker är roligare.
    Det kanske är roligare för oss båda.

  151. Vad säger du om det?

  152. Du, nu gör vi så här.

  153. Gå in och säg upp oss.
    Jag väntar här.

  154. Sen får vi fundera
    på vad vi ska göra.

  155. -Det var du som fixade praoplatsen.
    -Det var du som inte ville vara här.

  156. Gå in och säg upp oss nu.

  157. -Behandlar man barn så där?
    -De måste lära sig den hårda vägen.

  158. Hon ville inte vara här. Jag styrde
    upp det, nu får hon styra av det.

  159. Det är precis vad Julia behöver.

  160. -Gick det bra?
    -Ja, det gick bra.

  161. Vi sätter oss nånstans, och kommer på
    vad vi ska göra i stället.

  162. Vi kan stryka reklambyrå
    på din lista över jobb.

  163. Det är en bra start. Jag tror mest
    att vi behöver lite socker.

  164. Och kaffe. Vi måste hitta på nånting
    som du vill göra.

  165. Har du nån idé
    om vad det skulle kunna vara?

  166. Nej. Eller jo, en sak kom jag på.

  167. -Operationssköterska.
    -Jaha. Hur kommer det sig?

  168. -Mamma jobbar med det.
    -Jaha. Operationssköterska.

  169. Det är svårt att fixa som praktik,
    men kanske nån sköterska...

  170. Nån praktik som påminner om det.
    Men varför?

  171. Det kan inte räcka med att mamma
    gör det. Det måste vara nåt mer.

  172. -Jag gillar blod.
    -Jaha, okej.

  173. Det är klart.
    Toppengig om man gillar blod.

  174. Räta på ryggen. Du ska få lära dig
    mer om subtraktion och omvandling.

  175. Du och din tjej ska prova
    på hästhoppning. Aase är bättre.

  176. -Hon hoppar på ett högre hinder.
    -Mycket högre?

  177. Det ska vi räkna ut. Aase
    hoppar på ett hinder som är 1,53 m.

  178. -Ditt hinder är 97 cm lägre.
    -Okej, hur gör vi?

  179. Vi omvandlar Aases hinder till cm,
    så att båda talen är i samma enhet.

  180. -1,53 m är hur många cm?
    -153 cm.

  181. Nu kan vi räkna ut skillnaden i höjd.

  182. Vi subtraherar 97 från 153 cm.
    Det gör vi enklast med uppställning.

  183. Jag gillar när du gör det enkelt.
    Tack!

  184. Hjälp mig nu. Vi börjar med entalen.

  185. Vi måste ha ett positivt värde kvar
    när vi räknar ut skillnaden.

  186. -Funkar 3 minus 7?
    -Nej, det blir negativt.

  187. Då växlar vi från tiotalen,
    så att vi får 13 i entalsspalten.

  188. Det ser bättre ut! 13 minus 7
    ger 6 kvar. Vad händer i nästa spalt?

  189. Då har ett tiotal försvunnit.
    Vi har 4 kvar. 4 subtraherat med 9?

  190. -Det blir mycket minus.
    -Vad gör vi då?

  191. -Vi växlar!
    -Ja, vi växlar från hundratalet.

  192. -14 subtraherat med 9?
    -5.

  193. I hundratalsspalten är det tomt.
    Svaret är 56 cm.

  194. Rider jag en shetlandsponny, eller?

  195. -Tjena.
    -Hej!

  196. -Karin, sjuksköterska.
    -Schyst att du väntade på oss.

  197. -Absolut! Vi ska gå och byta om.
    -Då kör vi.

  198. Vad ska vi hitta på till dig?

  199. -Ska jag ha kläder?
    -Ja, det är klart.

  200. Du kan ta den.

  201. Man ska ha det över? Nej, inte över.

  202. Det är inget mobildagis? Nej.
    Då gör vi det här, då.

  203. Det här är Julia och Musse,
    mina praoelever.

  204. -Vi ska praoa här i dag.
    -Ni får vara snälla.

  205. Vi går in i läkemedelsrummet.

  206. -Hur mycket?
    -1,5 mm.

  207. Då så. Då letar vi upp 311.

  208. -Det här är Julia.
    -God dag, Julia.

  209. -Det här är Musse.
    -Tjena, tjena. Musse.

  210. -Du ska få medicinen.
    -Ni brukar dela den i två.

  211. -Jag förstår. Då fixar vi det.
    -Bra.

  212. -Hur är det annars?
    -Jag mår bra precis nu.

  213. Nu har jag fått besök.
    Det var trevligt.

  214. -Det är bra. Sköt om dig.
    -Hej, hej.

  215. Då ska vi sprita händerna.
    Vi kör en sån.

  216. Alltid när man går in och ut.

  217. Jag kommer strax.
    Gå in och vänta, så kommer vi.

  218. Du ska inte åka runt här.
    - Hon var så lömsk.

  219. Sjukhusklåda.

  220. Då går vi in i rummet.

  221. -Jättebra.
    -Så. Det var så lite så.

  222. Rufsig i håret.
    Jag kommer över och kammar dig sen.

  223. Det här rummet behöver städas.
    Här är sprit, papper och sängkläder.

  224. Då gör vi det här.
    Vi lägger det bara på golvet.

  225. Vad är det här? Ska den ligga ovanpå?

  226. Det verkar som att nån tror att det
    är en rockstjärna som har legat här.

  227. Svinat runt. Vad ska man göra med
    det här? Det är sprutor och grejer.

  228. -Slänga i nån återvinningsgrej?
    -Jaha.

  229. -Ska vi inte ha sprit på det här?
    -Ska vi sprita det?

  230. Jag litar mer på ditt omdöme
    än på mitt.

  231. Jag gör som du gör.
    Jag skyller allt på dig.

  232. -Ska vi sprita den här?
    -Jag vet väl inte.

  233. Jag måste säga att det är ganska
    stor skillnad på din attityd här.

  234. Man kan ju inte vara liksom...

  235. Det är det för dig också.
    Det är ganska...

  236. Det känns som
    att nu gör jag saker som jag vill-

  237. -vilket gör att jag kan fokusera
    och koncentrera mig.

  238. Det här liksom...
    Då kan jag komma på en idé.

  239. Du kanske har kommit på nåt
    apropå framtidens pommes frites.

  240. -Nej, jag släppte det för länge sen.
    -Du släppte det när vi kom in där.

  241. Det var svårt att sitta still när jag
    gick i skolan. Är det så för dig med?

  242. -Jo. Det är många som skolkar.
    -Det är många som skolkar?

  243. Inte jättemånga, men vissa.
    Till exempel jag.

  244. -Hamnar du inte efter jättemycket?
    -Nej, jag brukar...

  245. Jag kommer undan. Jag vet inte.

  246. Jag säger "jag har gjort det".
    "Okej", och så...

  247. Jag jobbade på hotell för länge sen
    och bäddade sängar.

  248. Vi hade fått sparken för den här.

  249. Nu hämtar vi henne
    och säger att vi är klara.

  250. Upp på tå. - Bra, Ove!

  251. Andra armen. Nu kör vi.

  252. Höger. En gång till.
    Nu kör vi armarna.

  253. Kom igen!

  254. Jag måste säga
    att det här är betydligt jobbigare...

  255. -...än att jobba på reklambyrå.
    -Det var jättekul.

  256. Jag gillade det också.

  257. Vad gillar du Karin?

  258. -Hon är jättesnäll.
    -Jag gillar henne. Hon är asskön.

  259. Det här kan du jobba med?

  260. Hur länge behöver man plugga?

  261. Jag vet inte, men man behöver nog
    plugga ganska mycket.

  262. Det är därför jag är lite tveksam.

  263. Med all rätt.

  264. -Ska jag köra dig hem?
    -Jag ska till dansen.

  265. Då kör jag dig dit.
    Vi har praoat nog.

  266. Julia pratade om att hon skolkade.
    Är det nåt vi ska lyfta?

  267. -Man kanske ska...
    -Men vänta.

  268. Varför ska Musse säga till mig
    vad jag...

  269. Jag tänkte bara att... Fattar du att
    det blir konsekvenser av att skolka?

  270. Om jag väljer att skolka,
    inser jag ju konsekvenserna.

  271. Det känns lite konstigt
    att han ska säga "gör inte det här".

  272. Jag gillar din attityd.
    Kom, så tar jag dig till dansen.

  273. -Du, tack så jättemycket för i dag.
    -Tack detsamma!

  274. -Kan du försöka att sköta dig nu?
    -Ja.

  275. Tjena.

  276. -Vad gör du här?
    -Jag körde Julia till hennes dans.

  277. I stället för att skjutsa mig?
    Simningen.

  278. Ja...
    Fast det var en vuxentjänst åt Petra.

  279. -Vad har ni gjort, då?
    -Vi har varit på prao.

  280. Praoat. Jag har hjälpt henne
    med en praoplats.

  281. -Ska jag köra dig hem?
    -Nej, jag kan gå.

  282. -Sluta larva dig!
    -Du kan skjutsa hem Julia i stället.

  283. Snälla! Håll inte på.
    Jag skjutsar gärna hem dig.

  284. Det var praon och det där.
    Jag hjälpte henne. Hoppa in i bilen!

  285. Jag ska ha utvecklingssamtal nu.

  286. Jag funderar på om
    nån av dina föräldrar kan vara med.

  287. Driver du med mig?

  288. När man är i din ålder tänker man
    att läraren är nåt slags orakel.

  289. Det ska jag säga dig
    att så är det inte.

  290. Ska du röka i bilen?

  291. -Du gick hårt åt Petra, tycker jag.
    -Absolut, pappa.

  292. -Hoppar du ut och puttar?
    -Okej.

  293. Bilen går bra, eller?

  294. Fuck...

  295. Så jävla irriterande.

  296. Textning: Johannes Hansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Varför ska jag lära

Avsnitt 4 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Goda kunskaper i matte är en viktig inträdesbiljett till de flesta karriärer. Musse hänger med ett barn som han inte vill ska gå samma väg som han själv. Tillsammans praoar de på olika arbetsplatser för att se vilka mattekunskaper som krävs för olika yrken.

Ämnen:
Matematik, Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Föräldrar och barn, Matematik, Matematikundervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Livets hårda skola

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Inget mattegeni direkt

Avsnitt 1 av 6

Musse ska försöka hjälpa sitt gudbarn med matematik men inser att han inte förstår matten i årskurs fem. Hur ska han nu hantera sin roll som en vuxen förebild? All ångest han själv hade i skolan kopplat till matte väcks åter till liv. Men Musse inser samtidigt att han nu har chansen att göra om och göra rätt. Musse bestämmer sig för att återvända till skolbänken. Men det visar sig snart vara mer komplicerat än han tänkt sig.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Våga för att vinna

Avsnitt 2 av 6

Musse har börjat i skolan men känner sig osäker och gömmer sig bakom enkla ursäkter och undanflykter. Han måste övervinna sina egna demoner och utmana sig själv innan han kan ta sig an matte ordentligt.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Det handlar om självkänsla

Avsnitt 3 av 6

Musse ifrågasätter sin egen dåliga självkänsla när det gäller matematik och märker att även Nico har dålig självkänsla. Men i Nicos fall handlar det mer om att han har svårt för att stå i centrum och våga göra saker fysiskt. Petra hjälper Musse att bena ut vad han egentligen har svårt för. Musse kommer till insikt om vad som är det viktigaste han kan ge sitt gudbarn.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Varför ska jag lära

Avsnitt 4 av 6

Goda kunskaper i matte är en viktig inträdesbiljett till de flesta karriärer. Musse hänger med ett barn som han inte vill ska gå samma väg som han själv. Tillsammans praoar de på olika arbetsplatser för att se vilka mattekunskaper som krävs för olika yrken.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Vuxenvärlden

Avsnitt 5 av 6

Vilket ansvar har de vuxna i lärandet? Hur är man en bra vuxen förebild och hur hanterar man relationen till ett barn? Hur tänker läraren Petra som har ett så enormt ansvar? Musse går till botten med hur han själv var som liten genom att fördjupa sig i sin relation till sin pappa. Genom en elev får han också uppleva engagerade föräldrar med en positiv hem- och lärandemiljö.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Skolavslutning

Avsnitt 6 av 6

Inför skolavslutningen sammanfattar Musse sina lärdomar: Oavsett sina egna förutsättningar kan man vara ett stöd för barnen. Genom att möta och hantera sin egen matteångest kan man undvika att föra över den på andra.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Språket i ämnet

Matematik är ett språk

Matteläraren Torben Lundén på Bäckahagens skola i Stockholm tycker att det är viktigt att arbeta språk- och kunskapsutvecklande i matematiken. Matematik är ju inte bara siffror - utan även ord, begrepp och meningar, menar han. Torben försöker "måla" begreppen för att öka förståelsen. I klassrummet har han whiteboards från golv till tak, eftersom rörelse och transparens ökar elevernas koncentration. På lektionen med årskurs åtta gör klassen beräkningar kring matematiska uttryck.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Lärarrummet

Fyra grundpelare för matematikundervisningen

Eva Björklund utvecklar läromedel i matematik. Hon är även lärare i matematik och NO på Herrgårdsskolan i Göteborg och baserar sin undervisning på fyra grundpelare som hon menar är nödvändiga för en god matematikundervisning. Under en dag följer vi Eva för att få veta mer om dessa grundpelare och om vad det är som får henne att brinna så för matematik.