Titta

Livets hårda skola

Livets hårda skola

Om Livets hårda skola

Hur kan du som förälder hjälpa ditt barn med matte? Hur hindrar föräldrars egna erfarenheter från matematikundervisningen dem från att hjälpa sina barn med matten? Genom att följa Musse Hasselvalls försök att komma över sin egen matteångest får föräldrar en möjlighet att själva förändra sitt beteende.

Till första programmet

Livets hårda skola : VuxenvärldenDela
  1. Vilka fina ben! Här!

  2. Sammy. Sammy. Mumsigt.

  3. Han var så grym. Känslan när han
    växlade om på upploppet var sjuk.

  4. Att bara kunna vinna
    med flera längder.

  5. -Hallå? Jag pratar med dig.
    -Förlåt.

  6. Det är det här med Zeline.
    Vad jag än gör så blir det fel.

  7. När jag gick i hennes klass
    ville hon ha mer space.

  8. Nu går jag i ny klass, men då umgås
    jag för mycket med klasskompisarna.

  9. Det är alltid nånting. Bara fel.

  10. Vems idé var det att börja i skolan?

  11. Min, så klart.

  12. Har du testat att fråga Zeline
    vad hon vill?

  13. -Nej.
    -Det kanske vore bra.

  14. Vet du, jag behöver inte nån mer
    som säger till mig vad jag ska göra.

  15. -Nej...
    -Schyst att du försöker.

  16. Fortsätt med det du gör, då.
    Det verkar ju funka jättebra.

  17. -Hej. Vad gör du?
    -Jobbar lite.

  18. -Men det är rast nu.
    -Jag gör lite jobb, bara.

  19. Fast jag skulle vilja... Vänta.

  20. Jag skulle vilja att du gick ut på
    rast och inte höll på med mobilen.

  21. Okej, får jag jobba med mobilen ute?

  22. Nej, vi har ju mobilförbud.
    Jag tänkte på en sak.

  23. Jag ska ha utvecklingssamtal nu.
    Kan nån av dina föräldrar komma?

  24. Driver du med mig?

  25. -Nej, jag menar allvar.
    -Okej.

  26. -Vad vill du få ut av det?
    -Jag vet inte.

  27. Det kan vara nyttigt för oss.

  28. Har du gjort en analys av mig
    och så blir det familjeterapi?

  29. Nej, utvecklingssamtal
    är inte familjeterapi.

  30. Man vill lära känna eleven och
    föräldrarna är experter på barnet.

  31. Och... Jag vet inte.

  32. Jag kanske kan få lite nycklar till
    hur du funkar. Hur skulle det kännas?

  33. Mamma bor inte här,
    så det skulle bli min farsa.

  34. -Det skulle vara bra.
    -Vet du vad som vore bra för mig?

  35. -Sitta och göra lite mejl.
    -Okej, men nu går vi ut på rast.

  36. -Nej! Så.
    -Jamen, jag ska ju ut på rasten.

  37. -Hej.
    -Hej.

  38. -Vad står du och glor på?
    -Dig!

  39. Jaha. Ni är roliga, ni.

  40. -Hur mår du?
    -Jag mår bra. Hur mår du?

  41. -Jag mår också bra.
    -Ja. Bra.

  42. -Jag har hört att ni bråkade.
    -Vilka då?

  43. -Du och Zeline.
    -Jaha! Ja...

  44. -Ja, det kan man väl säga.
    -För att du var med Julia i stället.

  45. Ja... Jag gjorde Petra en tjänst.
    En vuxentjänst.

  46. Hon kanske blir ledsen
    för att hon vill vara med dig.

  47. Ja, det är klart.
    Men jag är ju med henne.

  48. Det var bara en gång
    jag inte följde med henne.

  49. Om du pratar med Zeline,
    kanske det blir bra.

  50. Försök att prata en gång till-

  51. -så kan du be henne lyssna,
    och så kan hon få prata sen.

  52. Det är jättegulligt med dina tips-

  53. -men jag tror inte
    att jag behöver ett barns tips.

  54. Zeline och jag ska leka efter skolan.
    Vill du följa med?

  55. -Är det en bra idé?
    -Jag är med och har hört din version.

  56. -Jaha, du tänker så.
    -Jag kanske ska hjälpa er.

  57. -Ja. Du är inte så dum som du ser ut.
    -Tack.

  58. -Det blir jättekul.
    -Ja, det blir det nog.

  59. Vad gör man på
    ett sånt där utvecklingssamtal?

  60. Man pratar om olika ämnen,
    som hur man trivs i skolan.

  61. Vad man behöver träna på,
    vad man är bra på.

  62. -Petra frågade om jag ville vara med.
    -Det är bra. Du kan pröva.

  63. Hon vill att jag tar med mina
    föräldrar. Eller nån förälder.

  64. -Ja, nån förälder brukar vara med.
    -Det känns lite larvigt i min ålder.

  65. Till utvecklingssamtal har alla med
    en förälder. Det går inte annars.

  66. Men det är skillnad. Jag har
    inte mina föräldrar i mitt liv.

  67. De tycker nog inte
    att det är konstigt.

  68. Vid utvecklingssamtal
    är en förälder med. Målsman, typ.

  69. Jag förstår inte
    vad min farsa ska göra där.

  70. Du har bråkat med Zeline,
    så det kan vara bra.

  71. Man kan prata om hur man mår i skolan
    och hur det går med kompisar.

  72. Det är bara fjantigt. Jo, faktiskt.

  73. Det behöver jag inte prata
    med Petra och pappa om.

  74. I din ålder tror man att läraren
    är nåt slags orakel. Så är det inte.

  75. Det kan kännas så,
    men så är det inte.

  76. Det är för att din värld
    är så liten än så länge.

  77. Dags att plocka undan.

  78. De som inte är klara
    kan ta hem och jobba klart.

  79. Tänk på provet. Gå hem och träna,
    så att ni känner er säkra.

  80. Vi kanske kan göra matten först?

  81. Vi kan väl börja med
    att vara med Zeline?

  82. En sak har jag lärt mig
    på den här resan.

  83. Om jag gör klart matten
    gör jag vad jag vill sen.

  84. Men jag har lovat henne och då
    måste jag hålla det. Vi har tid sen.

  85. Det här är en smart idé.

  86. Om du säger till henne att vi gör
    matten först... Det är en bra idé.

  87. Jag lånar trollpennan.
    Du kan skriva av mina svar.

  88. -Nej, jag gör det.
    -Absolut.

  89. -Men du kan hjälpa mig.
    -Ja, absolut. Tror jag.

  90. -Hur många liter är 200 centiliter?
    -Kan vi inte visa med decimaler?

  91. Först räknar du ut det
    och plussar på tre på svaret.

  92. -Jaha, jag lägger på det på svaret.
    -Annars blir det fel. Annars...

  93. -Då blir det 105.
    -Ja.

  94. -Det var väl allt? Klara.
    -Ja.

  95. -Zeline? Zeline! Vi är klara.
    -Bra.

  96. -Vad ska vi göra nu?
    -Göra filmen.

  97. -Du ska blunda.
    -Okej.

  98. Vi tar ditt finger
    och sätter det på en kroppsdel.

  99. -Filmar vi?
    -Nej. Gissa vad det är.

  100. -Ditt huvud.
    -Vilken del?

  101. -Så konstigt. Jag filmar.
    -Nej! Det är vår film.

  102. -Okej, är ni med?
    -Du ska stå här.

  103. -Ska jag inte stå här?
    -Du ska vara med.

  104. Jaha.

  105. -Hej, läget?
    -Vänta...

  106. Vi filmar.
    - Förlåt, jag måste ta det här.

  107. -Filma, annars är du med.
    -Ja, men det rullar ju.

  108. -Det är bara att köra.
    -Men du ser ju inte.

  109. -Skynda!
    -Jag får bara ta det här. Den rullar.

  110. -Har du koll på poängen?
    -Ja.

  111. Hej, förlåt. Jag filmar med Zeline.

  112. Knåda tinningarna, Musse.
    Nu blir det omvandlingar.

  113. Zeline är sjuk
    och du tar hand om henne.

  114. Medicinflaskan innehåller 570 ml.

  115. Hon ska ha två matskedar per dygn.
    En matsked är 1,5 cl.

  116. -Vet du hur mycket en matsked är?
    -Ja.

  117. 1,5 + 1,5 = 3 cl/dygn.

  118. Men innehållet är uttryckt i ml,
    så vi måste göra en omvandling.

  119. Äntligen!

  120. Om 10 ml = 1 cl,
    innehåller flaskan...

  121. -57 cl.
    -Topp!

  122. Då kan vi räkna ut
    hur länge flaskan räcker.

  123. -Vi dividerar 57 genom 3.
    -Ja. Hur många gånger går 5 genom 3?

  124. -En. Vi får två över, som vi flyttar.
    -Hur många gånger går 27 genom 3?

  125. -9 gånger?
    -Ja. Vi har svaret.

  126. -Medicinen räcker i 19 dygn.
    -Jag har omvandlat och medicinerat.

  127. -Det var hans fyrtioårskris.
    -Det var inte så farligt.

  128. Det hade kunnat bli en dyr bil
    och andra vidriga saker.

  129. -Nu dukar vi av.
    -Det kan väl Musse göra?

  130. Är det Musses uppgift att duka av?

  131. -Vad är det?
    -Du tänker bara på dig själv.

  132. -Du förstörde när vi skulle filma.
    -Men lyssna här.

  133. -Jag går ju i skolan med dig.
    -Det var ditt val.

  134. Jo, men jag gör det för din skull.
    Det är inte att tänka på sig själv.

  135. Vi hade planerat att göra film
    och så ska du göra läxan.

  136. -Sen pratar du i telefon.
    -Ja, men det var ett viktigt samtal.

  137. -Hur viktigt?
    -Viktigt. Vuxna måste göra så.

  138. -Vill du inte vara en bra gudfar?
    -Det bevisar jag genom skolan.

  139. -Det gör jag för din skull.
    -Du valde det.

  140. Ja, men jag gör det för dig.

  141. Allt är alltid på dina villkor.
    Det måste du veta.

  142. -Jaha...
    -Jaha.

  143. Du har varit hos oss ett tag.
    Hur känns det i klassen?

  144. Det känns bra, tycker jag.

  145. Jag tycker att det känns bättre nu.
    Du har utvecklats.

  146. Kanske inte så mycket
    som jag hade önskat.

  147. Jag upplever att Musse har ett
    motstånd. Han bygger upp en mur.

  148. -Ja.
    -Jag har försökt komma åt det.

  149. Din attityd, Musse. Ibland har den
    varit ganska olämplig i klassrummet.

  150. Jag känner inte alls igen mig.

  151. -Jag är ju här.
    -Det räcker inte. Lyssna.

  152. -Det är så jag upplever det.
    -Det räcker inte att vara här.

  153. Man ska vara aktiv. Du har valt det.
    Vi har pratat om det.

  154. Det är ett val.
    Då är det "all in". Inga halvmesyrer.

  155. -Då gör man det på riktigt.
    -Jag skulle kunna ge er lite attityd.

  156. Det skulle vara en helt annan grej.
    Tycker jag, alltså.

  157. I så fall
    hade vi inte pratat om attityder.

  158. Det är attityd nu med.

  159. Varför blir du så upprörd över att
    du skulle ha en attityd? Gör det nåt?

  160. -Då får du jobba med det.
    -Nej, men jag håller ju inte med.

  161. Jag kan säga att ni har attityd,
    för ni respekterar inte min åsikt.

  162. -Bete dig som folk. Lyssna på Petra.
    -Men snälla.

  163. Samtalet är slut tills vidare.

  164. Det var jättetrevligt. Låt oss
    göra om det snart. Jätteroligt.

  165. Vad fan, ska du röka i bilen?

  166. Du gick hårt åt Petra, tycker jag.

  167. Absolut, pappa. Hoppa ut och putta,
    så vi kommer härifrån.

  168. Putta på, då!

  169. Huvudet på skaft!
    I dag blir det lite statistik.

  170. Vi ska kasta pil. Medan du värmer
    upp, kastar jag mina lite snabbt.

  171. -Det borde jag kunna slå.
    -Kasta först, så snackar vi sen.

  172. Då ska vi se. 40 pinnar mot 35.
    Solklar seger.

  173. Fast min median är bättre än din,
    så på så sätt vann jag.

  174. Sätt talen i storleksordning.

  175. Det som hamnar i mitten hos mig,
    medianvärdet, är högre än ditt.

  176. -Vi skulle inte kasta medianvärde!
    -Jo. Nej, men nu är det så.

  177. Din lägstanivå är högre: grattis.

  178. Tack, men jag är också jämnare,
    för mitt typvärde är 10.

  179. Det är det värde som är vanligast,
    alltså förekommer oftast.

  180. -Men i snitt vinner jag ju också.
    -Vi vann på olika sätt.

  181. Jag vann typvärde och median,
    du totalt och genomsnitt.

  182. Men jag vann.

  183. Hej, jag skulle precis ringa.

  184. -Det ringde, men ingen svarade på.
    -Förlåt.

  185. -Hur är läget?
    -Bra.

  186. -Skolan har förändrats, va?
    -Ja, det känns mer.

  187. Ja, det är mycket mer. På din tid
    var det 120 elever, nu är det 700.

  188. -Vart ska vi?
    -Jag har ordnat ett klassrum.

  189. Jag ska sätta en lapp på dörren,
    så att vi kan prata ifred.

  190. Schyst av dig.

  191. -Ja...
    -Vilken speciell känsla.

  192. Att det såg ut så här.
    Det är annorlunda där jag går nu.

  193. Nu har jag gått en stund i femman,
    och jag kan inte...

  194. Jag tycker att det är
    en liten bit som saknas.

  195. Jag får inte grepp om var...

  196. Därför vill jag prata med dig
    om var jag var nånstans förut-

  197. -när jag var i hennes ålder.

  198. Jag var tio när jag gick för dig
    och hon är elva.

  199. Jag vill hitta det som gör
    att jag fattar...

  200. -...varför det är svårt.
    -En pusselbit fattas.

  201. Jag minns när jag fick er som klass.

  202. Jag märkte direkt
    att du hade hett temperament.

  203. Du blev väldigt arg snabbt.

  204. Det gick från vitt direkt till svart,
    utan nån gråzon.

  205. När du klarade saker och hade flyt,
    jublade du och jobbade jättebra.

  206. Men i slöjden, om du tyckte att du
    var klar, och läraren sa: "Gör om."

  207. Då gick du i taket
    och drog som en avlöning.

  208. Hur funkar det i dag?

  209. Det är lite... Jag gillar inte
    att göra sånt som inte funkar.

  210. Vi hade bestämt
    att du skulle komma till mig-

  211. -när det bara kokade i huvudet.

  212. Du kom, du svalnade, vi diskuterade.
    Hur gör du i dag?

  213. Det är ju det. Jag kan inte åka
    till dig nu. Det vore ju katastrof.

  214. Men det är nog tyvärr så, att saker
    som är på det viset ger jag upp på.

  215. Problemet är
    att nu blir det på Zeline.

  216. Nu gör vi inte matte alls ihop.

  217. Vi går i samma skola,
    men inte samma klass-

  218. -och det finns...
    Jag undviker det så mycket jag kan.

  219. När du var ung
    drabbade det mest dig själv.

  220. Men nu drabbas ju även Zeline.
    Hur tänker du då?

  221. Problemet är
    att då handlar jag instinktivt.

  222. En sak inser jag
    när vi pratar om det här.

  223. När jag växte upp så fanns det
    inga krav på att jag skulle lära mig.

  224. Det var inte...
    Jag kunde alltid komma undan.

  225. Jag lärde mig klockan sent,
    jag lärde mig cykla sent.

  226. Jag tänker just på att lära sig
    cykla. I början är det vingligt.

  227. Men sen när man rullar på och det går
    bra, så är det en enormt skön känsla.

  228. Det kan vara likadant med matematik.
    Allt man gör ofta blir man bra på.

  229. Det har du exempel på i ditt liv.

  230. Det gäller att inte ge upp.
    För du gillar utmaningar, Musse.

  231. -Men bara utmaningar som jag gillar.
    -Just det.

  232. Du kommer aldrig till skott
    med saker som matematik.

  233. Det finns inte för dig.
    Det är jobbigt och stör.

  234. Det stör andra saker
    om det ställs krav på dig om det.

  235. Ta tag i det. Det löser sig.
    Det kommer att bli bra.

  236. Tack.

  237. -Kul att träffas.
    -Tack för att du hade tid.

  238. Man måste ställa upp stolarna.

  239. -Vet du hur man gör?
    -Nej.

  240. -Man skjuter upp dem.
    -Moderniteter.

  241. Moderniteter, ja. Så.

  242. Hej, ursäkta att jag stör.
    Jag skulle vilja prata med dig.

  243. Du kan...

  244. Ja...

  245. Jag kände att jag behöver
    be om ursäkt för sist.

  246. Ja, det tycker jag.
    Det håller jag med om.

  247. -Vad vill du be om ursäkt för?
    -Förlåt?

  248. Vad vill du be om ursäkt för?

  249. Ja, för kvartsamtalet.
    Eller vad heter det?

  250. -Utvecklingssamtalet.
    -Just det. Det blev lite onödigt.

  251. Vad var onödigt?

  252. -Att jag blev lite uppjagad.
    -Okej. Det tycker jag.

  253. Jag tar emot din ursäkt.

  254. Jag har också med ett äpple
    för att vara riktigt inställsam.

  255. -Är det grönt?
    -Ja.

  256. En hemlis:
    Jag tycker bättre om choklad.

  257. Det ska jag tänka på nästa gång.

  258. Vad står det på menyn i dag?

  259. I dag kommer vi att fortsätta
    med vikt och volym.

  260. Du kan gå ut där,
    så syns vi i klassrummet sen. Bra.

  261. De eviga förändringarna.

  262. -Tjena.
    -Tjena.

  263. -Får jag komma in?
    -Vi kan prata här.

  264. Jag kom för att be om ursäkt.

  265. -För vad?
    -"För vad"? Du vet väl?

  266. För mycket. Jag har varit klantig.

  267. Jag har tänkt på mig själv,
    varit egoistisk.

  268. Jag har kommit till insikt
    under den här tiden i skolan.

  269. Du ska förstå att jag fattar det.

  270. Att jag har dåligt tålamod
    vad gäller ditt lärande-

  271. -handlar om hur jag hade det
    när jag växte upp.

  272. Jag saknar tålamod för att lära,
    och det för jag över på dig.

  273. Så bland har jag varit dum,
    aggressiv och arg.

  274. Och sist när vi var här...

  275. Jag betedde mig riktigt illa
    och vill verkligen be om ursäkt.

  276. Ja. Hoppas att du klarar matteprovet.

  277. Ja...

  278. Annars har allt varit meningslöst.
    Syns i morgon.

  279. Jaha...

  280. Hittills har du bara gnällt.

  281. Sluta gnälla! Gör det!

  282. -Gör matten först.
    -Ska du inte äta?

  283. Jo, sen.

  284. Kör nu, om du hade så jävla bråttom.

  285. Det är nu det gäller. Alla era
    skolkunskaper ska ut i verkligheten.

  286. Textning: Veronika Haraldson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Vuxenvärlden

Avsnitt 5 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vilket ansvar har de vuxna i lärandet? Hur är man en bra vuxen förebild och hur hanterar man relationen till ett barn? Hur tänker läraren Petra som har ett så enormt ansvar? Musse går till botten med hur han själv var som liten genom att fördjupa sig i sin relation till sin pappa. Genom en elev får han också uppleva engagerade föräldrar med en positiv hem- och lärandemiljö.

Ämnen:
Matematik, Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Föräldrar och barn, Matematik, Matematikundervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Livets hårda skola

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Inget mattegeni direkt

Avsnitt 1 av 6

Musse ska försöka hjälpa sitt gudbarn med matematik men inser att han inte förstår matten i årskurs fem. Hur ska han nu hantera sin roll som en vuxen förebild? All ångest han själv hade i skolan kopplat till matte väcks åter till liv. Men Musse inser samtidigt att han nu har chansen att göra om och göra rätt. Musse bestämmer sig för att återvända till skolbänken. Men det visar sig snart vara mer komplicerat än han tänkt sig.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Våga för att vinna

Avsnitt 2 av 6

Musse har börjat i skolan men känner sig osäker och gömmer sig bakom enkla ursäkter och undanflykter. Han måste övervinna sina egna demoner och utmana sig själv innan han kan ta sig an matte ordentligt.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Det handlar om självkänsla

Avsnitt 3 av 6

Musse ifrågasätter sin egen dåliga självkänsla när det gäller matematik och märker att även Nico har dålig självkänsla. Men i Nicos fall handlar det mer om att han har svårt för att stå i centrum och våga göra saker fysiskt. Petra hjälper Musse att bena ut vad han egentligen har svårt för. Musse kommer till insikt om vad som är det viktigaste han kan ge sitt gudbarn.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Varför ska jag lära

Avsnitt 4 av 6

Goda kunskaper i matte är en viktig inträdesbiljett till de flesta karriärer. Musse hänger med ett barn som han inte vill ska gå samma väg som han själv. Tillsammans praoar de på olika arbetsplatser för att se vilka mattekunskaper som krävs för olika yrken.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Vuxenvärlden

Avsnitt 5 av 6

Vilket ansvar har de vuxna i lärandet? Hur är man en bra vuxen förebild och hur hanterar man relationen till ett barn? Hur tänker läraren Petra som har ett så enormt ansvar? Musse går till botten med hur han själv var som liten genom att fördjupa sig i sin relation till sin pappa. Genom en elev får han också uppleva engagerade föräldrar med en positiv hem- och lärandemiljö.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Skolavslutning

Avsnitt 6 av 6

Inför skolavslutningen sammanfattar Musse sina lärdomar: Oavsett sina egna förutsättningar kan man vara ett stöd för barnen. Genom att möta och hantera sin egen matteångest kan man undvika att föra över den på andra.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Det handlar om matematik

Vad ska vi ha matten till och varför är den så viktig? Och är vi så dåliga som de sjunkande Pisa-resultaten visar? Hör experter på programmering, galaxbildning, cancerforskning och utmanande mattelektioner diskutera hur vi ska få liv i ett ämne som omges av mycket rädsla och många fördomar. De avlivar bland annat myten om att det finns folk som inte är mattemänniskor. Programledare: Natanael Derwinger.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skolministeriet

Hur går det med programmeringen?

Sedan hösten 2018 ska alla skolor undervisa i programmering. Inför omställningen fanns en oro att skolorna inte skulle hinna med att fortbilda sina lärare. Det fanns också en osäkerhet kring hur undervisningen i programmering egentligen skulle gå till. Så hur ser det ut ett år efter införandet av programmering på schemat? Vad är det eleverna får? Och har lärarna hunnit lära sig det de ska lära ut?