Titta

UR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

UR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Om UR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Föreläsningar och panelsamtal om hur man får fler unga kvinnor att våga satsa på en forskarkarriär och behovet av att lyfta fram starka kvinnliga förebilder inom yrkesområdet. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Till första programmet

UR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset : Vad bygger en framgångsrik karriär?Dela
  1. En sak har jag funderat mycket över.

  2. Ni tre
    ses alla som kompetenta forskare.

  3. Det är ju bra, men hur ser ni själva
    på ordet "kompetent"?

  4. Det är inte en fråga om kön
    utan om hur man definierar ordet.

  5. Jag tycker att det betyder
    att man bidragit med nåt-

  6. -och att man på
    en mer avancerad nivå-

  7. -har väglett studenter
    och organiserat forskningsgrupper-

  8. -och att man fortfarande är aktiv.

  9. Jag håller nog med om det.

  10. Jag börjar väl med att säga-

  11. -att man undrar varför man befordras.
    Man känner sig som en bluff.

  12. Man tänker tillbaka på olika saker.

  13. Man tänker
    att man har lyckats bevisa en hypotes-

  14. -eller att man
    har lyckats få fram studenter-

  15. -som sen har lyckats
    inom forskningsvärlden.

  16. Den sortens saker...

  17. Jag brukar må bättre
    av att gå igenom mitt cv.

  18. För mig är det väldigt viktigt...

  19. ...att göra saker
    som jag kan vara stolt över...

  20. ...sånt som stämmer överens
    med mina värderingar.

  21. Det handlar inte bara om
    att publiceras i rätt tidskrift-

  22. -utan om att jag
    har arbetat för mitt universitet-

  23. -och för min kollegor
    och de studenter som jag arbetar med.

  24. Så det är nog lite av en kombination.

  25. Nuförtiden finns det många
    kompetensbidrag som man kan få-

  26. -om man är en ung forskare
    som inte har nåt att hänvisa till.

  27. I Sveriges Unga Akademi
    diskuterar vi ungas situation-

  28. -och vad det innebär
    att man ses som kompetent.

  29. -Det är intressant att höra era åsikter.
    -Hur definierar man ungas kompetens?

  30. Det är en viktig fråga.

  31. Man inser själv
    när man har åstadkommit nåt-

  32. -och så definierar man kompetens.

  33. Man märker det på
    hur ens kollegor reagerar.

  34. Det är viktigt
    att ha i åtanke våra kollegor.

  35. Vi existerar inte i ett vakuum.

  36. Vår omgivning stöder oss
    och bestämmer vad som är viktigt.

  37. Det kanske låter väldigt abstrakt-

  38. -men när man väl lyckas
    erkänns man av andra.

  39. Och inom naturvetenskap
    är det kanske mer uppenbart-

  40. -än inom samhällsvetenskap.

  41. Jag vill påpeka en sak: Europeiska
    forskningsrådets bidrag-

  42. -baseras på vad man tidigare gjort.

  43. Det gäller även för doktorander.

  44. Så en fin historisk
    redan tidigt i karriären-

  45. -går att bedöma, förhoppningsvis
    objektivt, och är absolut viktigt.

  46. Unga forskare
    som vill visa framfötterna-

  47. -måste ha nåt att bygga vidare på-

  48. -och även imponera på bidragsgivarna
    när man presenterar sin idé.

  49. Man måste jobba på wow-faktorn-

  50. -så att de inser att det vore
    ett bra projekt att finansiera-

  51. -och att det kan ge nåt nytt.

  52. Det handlar om att inte tveka när man
    ansöker om bidrag för första gången.

  53. Försök förklara varför du ser projektet
    som så spännande.

  54. Har vi några frågor? - Ja.

  55. Tack för alla goda råd som vi har fått
    från tre så framstående forskare.

  56. Det var inspirerande, och jag tänkte på-

  57. -att ni alla nämnde hur viktigt det är
    att kvinnor stöder varandra.

  58. Men när det gäller karriären...

  59. ...rapporteras det ofta om att kvinnor
    inte tillåts komma in i nätverken.

  60. Och de är ju en viktig aspekt-

  61. -när det gäller att utvecklas
    och ta sig framåt i karriären.

  62. När en kvinna-

  63. -befinner sig i miljöer
    där viktiga nätverk bildas-

  64. -och behandlas som nåt exotiskt
    snarare än som en i gänget-

  65. -hur ska hon då,
    oavsett nationalitet, klasstillhörighet-

  66. -och språk...och även oavsett ämne...

  67. Hur lyckades ni,
    som framstående kvinnliga forskare...

  68. ...ta er in
    i avgörande och centrala nätverk...

  69. ...som kan vara viktiga verktyg...

  70. ...för att få makt och inflytande
    i det professionella livet?

  71. En sak som jag har lärt mig är-

  72. -att det är bättre att bygga
    egna nätverk än att vara förbannad.

  73. Jag kan ta
    University of Bristol som exempel.

  74. När jag anställdes 1989
    fanns det där två kvinnliga professorer.

  75. När jag befordrades 2001
    var vi 21 eller 22.

  76. Och nu är det tydligen 75,
    så siffran ökar ständigt.

  77. Kvinnorna skapade ett eget nätverk.

  78. Det gjorde männen nervösa
    att kvinnorna nu hade ett nätverk.

  79. Jag blev inbjuden, men tänkte först att
    kvinnliga nätverk inte intresserade mig.

  80. Men min son sa till mig
    att det kanske kunde vara intressant.

  81. Så jag gick dit, och jag träffade
    en massa otroliga kvinnor.

  82. Sen såg jag till att träffa dem
    mycket oftare-

  83. -än bara en gång om året.
    Vi stöttade varandra-

  84. -och blev väldigt synliga
    och hade lunchmöten-

  85. -vilket gjorde männen oroade över
    att vi hade vår egen grej.

  86. De trodde att vi bara pratade om dem-

  87. -vilket så klart inte stämde.
    Men vi gav varandra stöd.

  88. Om det finns nätverk som man inte
    passar inom kan man skapa ett eget.

  89. Och senare kan man samarbeta
    med de andra. Det händer också.

  90. Och om man gör framsteg i sitt arbete
    kommer ens kollegor behöva en.

  91. Det blev lite
    mitt tillvägagångssätt senare:

  92. Att jobba med en matematisk inriktning
    som var intressant-

  93. -och knyta kontakter på konferenser.

  94. Jag minns när jag
    som doktorand fick min handledare.

  95. Jag minns
    när det blev klart och "offentligt".

  96. Jag delade kontor med ett par andra-

  97. -och en av dem sa:
    "Så nu ska du börja spela baseboll."

  98. För det var min handledare intresserad
    av. Men det tänkte jag inte.

  99. I gengäld hade vi
    många andra gemensamma intressen.

  100. Så man var inte tvungen
    att spela baseboll-

  101. -för att komma överens
    med handledaren.

  102. Och det kanske inte är nödvändigt
    att ha med sig vin.

  103. Tack för de goda råden.

  104. Det här innebär slutet
    på det här passet-

  105. -och vi tackar Ulrike, Kristin och
    Margaret för inspirerande föredrag.

  106. Nu tar vi lite kaffe
    och fortsätter klockan tre.

  107. Så tack så mycket.

  108. Översättning: Markus Svensson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Vad bygger en framgångsrik karriär?

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Det handlar inte alltid om att publicera sin forskningsartikel i den bäst renommerade tidskriften, det är lika viktigt att sammanhanget känns rätt, menar Kristin Vala Ragnarsdóttir, professor i miljövetenskap, i detta panelsamtal. Övriga deltagare är Ulrike Tillmann, professor i matematik och Margaret Buckingham, forskningsledare. Moderator: Maria Tenje. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Ämnen:
Värdegrund > Genus och jämställdhet
Ämnesord:
Kvinnliga forskare, Kvinnliga professorer, Vetenskaplig verksamhet
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Våga bryta ny mark

Rektor och professor Eva Åkesson berättar att den vanligaste frågan hon brukar få är hur det känns att vara den första kvinnliga rektorn i Uppsala. Hon pratar om hur hon som tonåring inte vågade välja att studera teknik eftersom det bara var manliga studenter på den utbildningen. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Erfarenheter som kvinnlig professor i Sverige

Som student i biologi på 1970-talet var det ont om kvinnliga förebilder berättar Siv Andersson, professor i molekylär evolution vid Uppsala universitet. Att försöka kombinera en forskarkarriär och familjeliv trodde hon länge var omöjligt. Hon talar också om svårigheter och möjligheter som kvinnlig professor i Sverige, om att mötas av beröm och kritik, och gränser för etik och moral. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Från sovjetisk student till professor i USA

Under utbildningen i Sovjet studerade och tävlade män och kvinnor på lika villkor, men i arbetslivet var det männen som bestämde berättar professorn i kemi, Anna Krylov. Det var också ont om kvinnliga förebilder inom forskarvärlden. Nu arbetar hon i USA men ojämlikheten mellan manliga och kvinnliga forskare finns kvar, konstaterar hon. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Varför så få kvinnliga fysiker?

Ágnes Móscy, professor i fysik vid Pratt Institute i New York, berättar i sin föreläsning om hur hon ofta är ensam kvinna på konferenser och seminarier. Trots ett dåligt självförtroende har hon lyckats skapa en forskarkarriär. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Att vara förebild och rådgivare

Som lärare på universitetet är det extra viktigt att vara observant på frågor som rör jämställdhet, menar den amerikanska professorn Anna Krylov. Vanligt är till exempel att manliga lärare omedvetet väljer manliga elever att svara på frågor. Även på konferenser väljer män huvudsakligen män när det kommer till frågestunden. Här har också arrangören ett ansvar att se till att hälften av föredragshållarna är kvinnor, säger Anna Krylov i denna föreläsning. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Mycket sitter i väggarna

Vi får inte ta jämställdhet som något självklart, menar forskningsledaren Terri Kim från London. Mycket inom universitetsvärlden är konservativt med givna regler för vilka ämnen som räknas som manliga respektive kvinnliga. Sämst i klassen vad gäller jämställdhet är länder som Turkiet, Japan och Sydkorea. Bäst i klassen är Finland tätt följd av Norge och Sverige. Som kvinna och med ett ursprung i Korea har hon själv varit tvungen att kämpa extra för att nå en position, berättar Terri Kim i denna föreläsning. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Viktigt med historiska förebilder

Det finns få kvinnliga forskare och innovatörer historiskt sett, påpekar Marja Makarow, vice ordförande i den finska forskningsakademien. Hon nämner Émilie Du Châtelet som verkade på 1700-talet och Marie Curie som två framstående exempel. Konsekvensen av att det funnits så få kvinnor inom forskningen är att det nu råder stor brist på kvinnliga professorer, rektorer och forskningsledare. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

En jämställdhetsplan för stipendier och anslag

Här berättar ordföranden för EU:s vetenskapsråd, Jean-Pierre Bourguignon, om vad man från organisationens sida gör för att främja antalet kvinnor inom forskning. Det delas fortfarande ut mindre pengar till kvinnliga forskare, och för att utjämna skillnaderna startades år 2008 en grupp med ansvar att bevaka jämställdheten. En speciell jämställdhetsplan har upprättats som aktivt arbetar för att öka medvetenheten. Minst hälften av dem som granskar ansökningarna ska till exempel vara kvinnor. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Är kvinnor sämre på att söka stipendier?

Manliga forskare brer ofta på och utger sig för att vara experter medan kvinnor generellt sätt är mer modesta, menar Marja Makarow, vice ordförande för den finska vetenskapsakademien. Ett sätt att motverka den sneda fördelningen vore att utse mentorer som hjälper och stöttar kvinnorna med deras ansökningar. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Framgångsrik väg mot spetsforskning

Matematikprofessorn Ulrike Tillmann berättar hur hon lyckats förena en framgångsrik karriär med ett rikt familjeliv. Hennes råd till andra kvinnliga forskare är att våga vara sig själv och förstå att det finns många vägar att gå. Ulrike Tillmann påpekar att det både finns fördelar och nackdelar med att vara i minoritet. I Oxford, där hon undervisar, ordnades nyligen en konferens för kvinnliga matematiker för att bryta trenden med den manliga dominansen. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Kvinnlig list i manlig forskarvärld

Kristin Vala Ragnarsdóttir växte upp i en omgivning med enbart manliga professorer. Hon insåg snabbt att för att nå framgång var hon tvungen att anamma männens sätt att vara. Här berättar hon om vad som krävs för att som kvinna bygga en framgångsrik forskarkarriär. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Kombinera ledarskap med familjeliv

Margaret Buckingham, forskningsledare på Pasteurinstitutet i Paris, berättar här om sin forskning och om att förena en framgångsrik karriär med familjeliv. För henne blev föräldrarna goda förebilder då de hade egna akademiska karriärer. Även lärarna under hennes skolgång blev viktiga, speciellt en kvinnlig lärare som inspirerade henne till att studera biologi. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Vad bygger en framgångsrik karriär?

Det handlar inte alltid om att publicera sin forskningsartikel i den bäst renommerade tidskriften, det är lika viktigt att sammanhanget känns rätt, menar Kristin Vala Ragnarsdóttir, professor i miljövetenskap, i detta panelsamtal. Övriga deltagare är Ulrike Tillmann, professor i matematik och Margaret Buckingham, forskningsledare. Moderator: Maria Tenje. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Överleva i en manlig forskarvärld

Marie Farge tillbringade sina första år tillsammans med sin morfar på den franska landsbygden. Här berättar hon om hur detta senare i livet kom att få stor betydelse. Morfadern gav henne en stor portion självförtroende, vilket hon idag har nytta av som forskningschef på CNRS i Paris. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Kvinnlig forskare eller forskande kvinna?

Annalisa Pastore, professor i neurovetenskap vid Kings College i London, beskriver den ojämlikhet som finns mot kvinnliga forskare och andra marginaliserade grupper i samhället. Situationen för kvinnor på de universitet hon vistats vid har inte varit jämställd och hon blev ständigt ifrågasatt och fick kämpa för att behålla sin position. Inspelat vid Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & värdegrund

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Sekter och livet efter

Livet i och efter hederskultur

Zubeyde Demirörs blev bortgift i ung ålder och utfryst då hon valde att inte leva enligt familjens regler. Idag driver hon ett hem för flickor inom hedersproblematik. Här talar hon om att avmystifiera hedersbegreppet, om att inte se sig som ett offer, och om diskrimineringen i att alla barns lika rättigheter inte säkerställs i Sverige. Inspelat den 20 november 2015 på Nalen, Stockholm. Arrangör: Hjälpkällan.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - sex

Den tuktade lusten

Lars Ullerstams "De erotiska minoriteterna" kom ut på 60-talet och menade att alla typer av sexualitet skulle accepteras. Samtal med författaren som tycker att mycket i boken håller än. Programledarna från ”Ligga med P3" säger de har få sexuella tabun, förutom djursex. Idéhistorikern Susanne Dodillet och professorn Sven Axel Månsson har olika åsikter om den svenska sexköpslagen.