Titta

UR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

UR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Om UR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Föreläsningar och panelsamtal om hur man får fler unga kvinnor att våga satsa på en forskarkarriär och behovet av att lyfta fram starka kvinnliga förebilder inom yrkesområdet. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Till första programmet

UR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset : Kvinnlig forskare eller forskande kvinna?Dela
  1. Jag vill börja med att tacka
    för att jag har blivit inbjuden.

  2. Jag är ju sist ut
    av de inbjudna talarna-

  3. -så det blir svårt att inte säga saker
    som inte redan har sagts flera gånger.

  4. Men en sak
    som jag tycker är mycket viktig-

  5. -och som vi måste upprepa
    gång på gång-

  6. -är det som kom upp tidigare:

  7. Och det är att vi inte har kommit hit
    för att gnälla över att vi är kvinnor.

  8. Vilket ingen har gjort.

  9. Utan vi har kommit hit
    för att påtala bristen på mångfald.

  10. Och då talar jag inte bara om kvinnor.

  11. Jag skulle vilja ha en värld där ordet
    mångfald inte behövs-

  12. -eller där det åtminstone ses
    som den rikedom det är.

  13. Vem är då jag?

  14. Jag är italienska.
    Jag är fysikalisk kemist.

  15. Jag har under större delen
    av min karriär legat nära biologin.

  16. Jag älskar mitt yrke
    och har alltid arbetat utomlands.

  17. Jag är professor
    vid King's College London-

  18. -och forskar på neurodegenerativa
    sjukdomar på strukturell nivå.

  19. Vi fastställer proteiners
    eller molekylers uppbyggnad-

  20. -för att därigenom kunna utläsa
    varför de fungerar som de gör.

  21. Nåt som jag fortfarande får höra-

  22. -fast givetvis inte här inne bland er...

  23. Men mina studenter kommer ofta
    med följande påstående:

  24. "Man kan inte kombinera familj
    och karriär."

  25. Jag har turen att komma från en familj
    där detta visst gick att kombinera.

  26. Min mamma var mycket intelligent-

  27. -och hade två examina: en i historia
    och en i litteraturvetenskap.

  28. Hon var chef för riksarkivet
    i den lilla stad där jag föddes: Lecce.

  29. Och hon var en lysande historiker
    som skrev flera böcker-

  30. -och naturligtvis arbetade-

  31. -samtidigt som hon tog hand
    om tre barn-

  32. -och naturligtvis lagade mat.

  33. Men samtidigt hade hon roligt.
    Jag minns fortfarande hennes tårtor-

  34. -och det helt vanliga kvinnoliv
    som hon visade för oss barn.

  35. Så naturligtvis är det fullt möjligt.

  36. Vi var en pojke och två flickor-

  37. -och hon uppfostrade oss
    exakt likadant.

  38. Så jag växte upp med intrycket-

  39. -att...

  40. ...att ojämställdhet mellan könen
    och könsdiskriminering inte existerade.

  41. Vad lärde jag mig senare i livet?

  42. Och precis som jag hörde många
    andra säga under kaffepausen-

  43. -har jag bott på många platser. Jag
    föddes i Lecce, studerade i Neapel-

  44. -och sen bodde jag i ett antal länder.

  45. Dessutom besökte jag många länder
    i en månad, ett halvår eller ett år.

  46. Eftersom jag har all denna erfarenhet
    från många olika länder-

  47. -kan jag jämföra olika länder
    och olika kulturer.

  48. Jag kommer mest att tala om Europa,
    som jag känner bäst till.

  49. Och försök nu att skilja
    på mina egna personliga reflektioner-

  50. -och det panorama
    jag ska presentera för er.

  51. Ha i åtanke
    att statistik inte är mitt ämne.

  52. Jag kan bara nämna
    den statistik som...

  53. ...jag exponerats för.

  54. Först hamnade jag i Zürich-

  55. -på ETH, som är
    en högt ansedd teknisk högskola.

  56. Dessutom knöts jag
    till det allra främsta labbet-

  57. -för studier
    av kärnmagnetisk resonans-

  58. -den teknologi som jag främst arbetat
    med och som jag arbetade med då.

  59. Så naturligtvis var den miljön
    rena himmelriket för mig.

  60. Och min professor
    fick senare nobelpriset för sitt arbete.

  61. Jag kände mig genast helt värdelös.
    Det kallas visst för bluffsyndromet.

  62. Det visste jag förstås inte, men jag var
    väldigt bra på att känna mig värdelös.

  63. Jag inbillade mig
    att jag var urkorkad.

  64. Det var min historia, men låt mig
    berätta lite om den tidens ETH.

  65. Jag hittade det här på nätet
    medan jag förberedde mitt föredrag.

  66. 1979 utsågs den allra
    första kvinnliga professorn vid ETH.

  67. Och ännu år 2012
    är vi långt ifrån jämställda.

  68. Och på institutionen
    för fysik och kemi-

  69. -var vi tre kvinnor:
    en sekreterare, en student och så jag.

  70. Och en gång fick jag höra
    en pinsam diskussion om-

  71. -huruvida man kunde få mer utrymme
    på den trångbodda institutionen-

  72. -genom att ta bort damtoaletten
    som det ändå var så få som använde.

  73. Det är sant. Vidare till Oxford.

  74. Jag behöver inte orda så mycket
    om engelska universitet.

  75. Ni vet att Oxford och Cambridge alltid
    haft manliga och kvinnliga college.

  76. Och det är fortfarande
    ganska överraskande-

  77. -att det var så.

  78. I Oxford-

  79. -skedde de första
    sammanslagningarna omkring 1974.

  80. Så det var naturligtvis
    ingen fantastisk miljö.

  81. Men jag trivdes rätt bra där. Jag var
    visserligen olycklig av personliga skäl.

  82. Och jag införde molekylär dynamisk
    simulering, en beräkningsmetod-

  83. -där man arbetar med olika
    proteinstrukturer, på institutionen.

  84. Det var roligt. Sen flyttade jag vidare.

  85. Jag flyttade till Tyskland,
    som jag tycker mycket om.

  86. Jag trivdes i Tyskland
    och bodde i Heidelberg.

  87. Det är en vacker liten stad
    i närheten av Frankfurt.

  88. Jag hade en tjänst vid European
    Molecular Biology Laboratory.

  89. När jag anlände dit-

  90. -fanns det av cirka 400 anställda
    bara en enda kvinnlig gruppledare.

  91. En enda kvinnlig gruppledare.

  92. Allt gick bra och jag stormtrivdes.
    Men så beslutade jag mig för-

  93. -att införa den teknologi
    som jag var väl bekant med-

  94. -nämligen kärnmagnetisk resonans,
    vilken man inte använde sig av-

  95. -trots att det var en erkänd teknologi.
    Så det var roligt.

  96. Jag fick samarbeta med andra-

  97. -och finna sätt att använda den här
    teknologin och de olika maskinerna.

  98. Jag hade mycket stöd
    av ett antal människor.

  99. En av dem var prefekten Stephen
    Fuller, som tyvärr har lämnat oss nu.

  100. Då insåg jag-

  101. -att det här med att vara gruppledare
    inte var nåt för en kvinna.

  102. För när jag kom på förslag
    som gruppledare-

  103. -var den dåvarande chefen
    för Scientific Advisory Board en man-

  104. -som senare fick nobelpriset för NMR.

  105. Han blev genast mycket upprörd-

  106. -och sa att om jag blev gruppledare
    skulle EMBL gå under.

  107. Det var kanske lite överdrivet.

  108. Det var bara för att den dåvarande
    chefen för EMBL, Lennart Philipson-

  109. -som faktiskt var svensk
    och en väldigt rättvis man-

  110. -och för att den andre mannen var
    lite för påstridig och alltför extrem-

  111. -som jag blev utnämnd till gruppledare.

  112. Jag blev alltså den andra
    kvinnliga gruppledaren vid EMBL.

  113. Efter tio år i Heidelberg
    flyttade jag till London.

  114. London är fantastiskt-

  115. -och jag jobbade i 16 år på National
    Institute for Medical Research.

  116. Där var man en aning mer jämställd-

  117. -och hade ett fåtal
    fler kvinnliga gruppledare.

  118. Men det här fotot är
    från vår interna bar.

  119. Efter klockan fem gick folk till baren.

  120. Och då såg det ut så här.
    Är det här särskilt jämställt?

  121. Och sen...

  122. ...utlyste man en tjänst som...

  123. ...avdelningschef.

  124. Jag borde ha varit självskriven.

  125. Jag hade jobbat där längst
    och hade de högsta kvalifikationerna.

  126. Men man föredrog två brittiska män
    framför en italiensk kvinna.

  127. Sånt kan förstås hända.

  128. Och för två år sen fick jag anställning
    vid King's College London.

  129. King's College London är givetvis
    ett ryktbart college.

  130. Många nobelpristagare har arbetat där
    och det är en respekterad institution.

  131. Men det är även där som
    Rosalind Franklin arbetade och led.

  132. Ni vet säkert
    att Rosalind Franklin är kvinnan-

  133. -vars noggranna arbete bidrog-

  134. -till fastställandet
    av DNA-molekylens struktur.

  135. Tyvärr avled hon tidigt
    och hon fick aldrig nobelpriset.

  136. Men det är inte alls säkert-

  137. -att hon hade fått nobelpriset
    även om hon hade varit i livet.

  138. Det här låter kanske inte så roligt-

  139. -men jag har även haft framgångar.

  140. För trots den dramatiska scenen
    med nobelpristagaren vid EMBL-

  141. -publicerade jag
    66 vetenskapliga artiklar.

  142. Och de är sannerligen mina artiklar.

  143. Givetvis var vi många som arbetade
    med projekten och alla är namngivna-

  144. -men jag la ner mycket möda på dem.

  145. När jag var vid NIMR publicerade jag
    112 vetenskapliga artiklar.

  146. Jag har varit ganska framgångsrik,
    för jag har publicerat många arbeten.

  147. Jag har anordnat flera workshops
    och jag har fått flera forskningsanslag.

  148. Och det mest tillfredsställande
    av allt är-

  149. -att den person som försökte stoppa
    mig vid EMBL-

  150. -är den som godkände
    mitt inträde i Academia Europaea.

  151. Jaha...möjliga vägar framåt.

  152. Jag tänker inte ge er några råd,
    det är jag den sista som ska göra.

  153. Men vi vill förstås fundera på
    vad vi kan göra i framtiden.

  154. Och nånting nytt i Storbritannien...

  155. ...är Athena Swan.

  156. Den som vill veta mer om
    Athena Swan kan fråga mig efteråt.

  157. Eller läs på nätet.

  158. Det räcker att säga
    att man vill främja jämställdhet.

  159. Det är en lysande idé
    och en fantastisk sak-

  160. -som vi borde stötta.

  161. Men det finns två, nej, tre saker
    som gör mig en aning skeptisk.

  162. För det första: när jag gick in
    på Athena Swans hemsida-

  163. -och granskade könsfördelningen
    på högre positioner-

  164. -såg jag att tre av fem tjänster
    innehas av män.

  165. För det andra är tyvärr de personer
    som stöttar Athena Swan-

  166. -samma personer som försökte hindra
    mig i karriären på alla möjliga vis.

  167. Och...

  168. ...för det tredje hoppas jag att
    det här inte blir det enda resultatet:

  169. Det här är
    från min gamla arbetsplats NIMR.

  170. På grund av Athena Swan
    gjorde man stora affischer-

  171. -som bara sätts upp
    när det inte finns nåt annat.

  172. Affischer med de kvinnor
    som arbetat där.

  173. Eftersom de är så få lånar man
    några andra som aldrig arbetat där.

  174. Så jag hoppas
    att Athena Swan inte bara blir det.

  175. Det här föredraget
    har varit lite åt det negativa hållet-

  176. -men det är bara
    för att jag är så negativ.

  177. Men det finns hopp.
    "Hoppet är en vaken dröm."

  178. Jag försäkrar-

  179. -att den sista bilden är nåt jag hittade
    när jag var vid EMBL.

  180. Jag tyckte att den var så härlig och
    att den uttryckte precis vad jag kände.

  181. Nämligen den här: "Vi har hittat nåt
    som utför fem mäns arbete."

  182. "En kvinna!"

  183. Översättning: Ewa Rohde
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Kvinnlig forskare eller forskande kvinna?

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Annalisa Pastore, professor i neurovetenskap vid Kings College i London, beskriver den ojämlikhet som finns mot kvinnliga forskare och andra marginaliserade grupper i samhället. Situationen för kvinnor på de universitet hon vistats vid har inte varit jämställd och hon blev ständigt ifrågasatt och fick kämpa för att behålla sin position. Inspelat vid Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Ämnen:
Biologi, Fysik, Kemi, Värdegrund > Genus och jämställdhet
Ämnesord:
Högskolepersonal, Högskolestuderande, Högskolor, Kvinnliga forskare, Kvinnliga professorer, Undervisning, Vetenskaplig verksamhet
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Våga bryta ny mark

Rektor och professor Eva Åkesson berättar att den vanligaste frågan hon brukar få är hur det känns att vara den första kvinnliga rektorn i Uppsala. Hon pratar om hur hon som tonåring inte vågade välja att studera teknik eftersom det bara var manliga studenter på den utbildningen. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Erfarenheter som kvinnlig professor i Sverige

Som student i biologi på 1970-talet var det ont om kvinnliga förebilder berättar Siv Andersson, professor i molekylär evolution vid Uppsala universitet. Att försöka kombinera en forskarkarriär och familjeliv trodde hon länge var omöjligt. Hon talar också om svårigheter och möjligheter som kvinnlig professor i Sverige, om att mötas av beröm och kritik, och gränser för etik och moral. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Från sovjetisk student till professor i USA

Under utbildningen i Sovjet studerade och tävlade män och kvinnor på lika villkor, men i arbetslivet var det männen som bestämde berättar professorn i kemi, Anna Krylov. Det var också ont om kvinnliga förebilder inom forskarvärlden. Nu arbetar hon i USA men ojämlikheten mellan manliga och kvinnliga forskare finns kvar, konstaterar hon. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Varför så få kvinnliga fysiker?

Ágnes Móscy, professor i fysik vid Pratt Institute i New York, berättar i sin föreläsning om hur hon ofta är ensam kvinna på konferenser och seminarier. Trots ett dåligt självförtroende har hon lyckats skapa en forskarkarriär. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Att vara förebild och rådgivare

Som lärare på universitetet är det extra viktigt att vara observant på frågor som rör jämställdhet, menar den amerikanska professorn Anna Krylov. Vanligt är till exempel att manliga lärare omedvetet väljer manliga elever att svara på frågor. Även på konferenser väljer män huvudsakligen män när det kommer till frågestunden. Här har också arrangören ett ansvar att se till att hälften av föredragshållarna är kvinnor, säger Anna Krylov i denna föreläsning. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Mycket sitter i väggarna

Vi får inte ta jämställdhet som något självklart, menar forskningsledaren Terri Kim från London. Mycket inom universitetsvärlden är konservativt med givna regler för vilka ämnen som räknas som manliga respektive kvinnliga. Sämst i klassen vad gäller jämställdhet är länder som Turkiet, Japan och Sydkorea. Bäst i klassen är Finland tätt följd av Norge och Sverige. Som kvinna och med ett ursprung i Korea har hon själv varit tvungen att kämpa extra för att nå en position, berättar Terri Kim i denna föreläsning. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Viktigt med historiska förebilder

Det finns få kvinnliga forskare och innovatörer historiskt sett, påpekar Marja Makarow, vice ordförande i den finska forskningsakademien. Hon nämner Émilie Du Châtelet som verkade på 1700-talet och Marie Curie som två framstående exempel. Konsekvensen av att det funnits så få kvinnor inom forskningen är att det nu råder stor brist på kvinnliga professorer, rektorer och forskningsledare. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

En jämställdhetsplan för stipendier och anslag

Här berättar ordföranden för EU:s vetenskapsråd, Jean-Pierre Bourguignon, om vad man från organisationens sida gör för att främja antalet kvinnor inom forskning. Det delas fortfarande ut mindre pengar till kvinnliga forskare, och för att utjämna skillnaderna startades år 2008 en grupp med ansvar att bevaka jämställdheten. En speciell jämställdhetsplan har upprättats som aktivt arbetar för att öka medvetenheten. Minst hälften av dem som granskar ansökningarna ska till exempel vara kvinnor. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Är kvinnor sämre på att söka stipendier?

Manliga forskare brer ofta på och utger sig för att vara experter medan kvinnor generellt sätt är mer modesta, menar Marja Makarow, vice ordförande för den finska vetenskapsakademien. Ett sätt att motverka den sneda fördelningen vore att utse mentorer som hjälper och stöttar kvinnorna med deras ansökningar. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Framgångsrik väg mot spetsforskning

Matematikprofessorn Ulrike Tillmann berättar hur hon lyckats förena en framgångsrik karriär med ett rikt familjeliv. Hennes råd till andra kvinnliga forskare är att våga vara sig själv och förstå att det finns många vägar att gå. Ulrike Tillmann påpekar att det både finns fördelar och nackdelar med att vara i minoritet. I Oxford, där hon undervisar, ordnades nyligen en konferens för kvinnliga matematiker för att bryta trenden med den manliga dominansen. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Kvinnlig list i manlig forskarvärld

Kristin Vala Ragnarsdóttir växte upp i en omgivning med enbart manliga professorer. Hon insåg snabbt att för att nå framgång var hon tvungen att anamma männens sätt att vara. Här berättar hon om vad som krävs för att som kvinna bygga en framgångsrik forskarkarriär. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Kombinera ledarskap med familjeliv

Margaret Buckingham, forskningsledare på Pasteurinstitutet i Paris, berättar här om sin forskning och om att förena en framgångsrik karriär med familjeliv. För henne blev föräldrarna goda förebilder då de hade egna akademiska karriärer. Även lärarna under hennes skolgång blev viktiga, speciellt en kvinnlig lärare som inspirerade henne till att studera biologi. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Vad bygger en framgångsrik karriär?

Det handlar inte alltid om att publicera sin forskningsartikel i den bäst renommerade tidskriften, det är lika viktigt att sammanhanget känns rätt, menar Kristin Vala Ragnarsdóttir, professor i miljövetenskap, i detta panelsamtal. Övriga deltagare är Ulrike Tillmann, professor i matematik och Margaret Buckingham, forskningsledare. Moderator: Maria Tenje. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Överleva i en manlig forskarvärld

Marie Farge tillbringade sina första år tillsammans med sin morfar på den franska landsbygden. Här berättar hon om hur detta senare i livet kom att få stor betydelse. Morfadern gav henne en stor portion självförtroende, vilket hon idag har nytta av som forskningschef på CNRS i Paris. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Kvinnlig forskare eller forskande kvinna?

Annalisa Pastore, professor i neurovetenskap vid Kings College i London, beskriver den ojämlikhet som finns mot kvinnliga forskare och andra marginaliserade grupper i samhället. Situationen för kvinnor på de universitet hon vistats vid har inte varit jämställd och hon blev ständigt ifrågasatt och fick kämpa för att behålla sin position. Inspelat vid Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Unga vuxna-dagarna 2016

Hälsoministerns syn på unga vuxna

Frågor om rör unga vuxnas hälsa är väldigt viktigt för regeringen men även för mig med egen erfarenhet av utmattningsdepression, säger folkhälsominister Gabriel Wikström. Här berättar han om regeringens arbete för att förbättra och förebygga unga vuxnas hälsa. Inspelat den 29 januari 2016 på Norra Latin, Stockholm. Arrangör: Andreas Murray & Maria Edlund, Krica och Sapu.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - sex

Lustjakten

Numera konsumerar även kvinnorna pornografi. Varför tittar så många på porr? Vad är det som lockar och vad gör porren med oss? Forskaren Maria Larsson säger att tillgängligheten ökat. Nu kan vem som helst titta på porr, när som helst. Samtal med porrskådespelerskan Johanna Jussinniemi. Samt med Carl Michael Edenborg, förläggare och författare av pornografisk litteratur.