Titta

UR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

UR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Om UR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Föreläsningar och panelsamtal om hur man får fler unga kvinnor att våga satsa på en forskarkarriär och behovet av att lyfta fram starka kvinnliga förebilder inom yrkesområdet. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Till första programmet

UR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset : Våga bryta ny markDela
  1. Välkomna till Uppsala universitet!

  2. "Hur känns det
    att vara den första kvinnan?"

  3. Jag vet inte hur många gånger
    jag fick den frågan-

  4. -när jag blev rektor
    vid Uppsala universitet.

  5. Den var så vanlig att jag nog fick den
    i varje intervju som hölls.

  6. "Hur känns det?"

  7. Mitt svar var: "Jag vet inte.
    Jag har alltid varit kvinna."

  8. "Jag vet inget annat"-

  9. -"så jag vet inte hur det hade känts
    att vara en manlig rektor här."

  10. "Jag kan inte besvara frågan:"

  11. "'Hur känns det
    att vara den första kvinnliga rektorn?'"

  12. Jag kan skämta om det här, men
    samtidigt finns det en allvarlig aspekt.

  13. När jag var tonåring
    var jag inte modig nog-

  14. -att välja teknikprogrammet
    i gymnasiet.

  15. Jag var inte stark nog
    och hade inte självförtroende nog-

  16. -eftersom alla andra elever var pojkar.

  17. Det innebar att jag
    fick läsa kompletterande kurser-

  18. -för att kunna studera kemi
    på universitetet.

  19. Det tog tid,
    och det gjorde det extra svårt för mig.

  20. Om kompletterande utbildning
    inte hade funnits-

  21. -hade jag inte varit
    professor i kemisk fysik i dag.

  22. Den här erfarenheten innebär
    att jag ser vikten av-

  23. -att erbjuda alternativ
    till den inslagna utbildningsvägen-

  24. -så att man kan ta sina egna beslut
    och även ändra sig.

  25. Vi tar alla beslut i våra liv -
    vissa som vi ångrar-

  26. -men förhoppningsvis många-

  27. -som för oss närmare målen
    vi vill uppnå.

  28. Det är väldigt viktigt
    att ha möjligheten att ändra sig.

  29. Än i dag, i de flesta familjer-

  30. -tar kvinnor större ansvar
    för hemmet och för barnen.

  31. Så är det i nästan hela världen-

  32. -men vi måste ge talanger stöd
    för att de ska kunna kombinera-

  33. -en akademisk karriär med en familj.
    Här måste vi göra mer.

  34. Både här och vid andra universitet
    måste vi arbeta med den här frågan.

  35. Vi måste ha bättre tjänster för
    unga forskare, tydligare karriärbanor-

  36. -och ett mer öppet system
    för fasta tjänster än vi har i dag.

  37. Statistiken visar att 25 procent av
    professorerna här i Uppsala är kvinnor.

  38. Det är inte tillräckligt.
    Här får vi en hemläxa.

  39. Vad kan vi kvinnor göra, då?
    Vi kan stötta varandra.

  40. Vi måste göra det
    så att kompetensen kommer till nytta.

  41. Jämlikhet handlar inte om att bli kvitt,
    utan om att ställa allt till rätta.

  42. Under hela min karriär
    har jag sett ett mönster-

  43. -inom mitt eget forskningsfält,
    femtokemi:

  44. Det finns ytterst få kvinnor
    att dela sina erfarenheter med.

  45. När jag klättrade högre upp
    i universitetshierarkin-

  46. -hörde jag samma argument
    om och om igen:

  47. "Det finns inga kvinnor",
    "De vill inte ha den här befattningen"-

  48. -eller "De saknar kompetens".

  49. Jag ifrågasatte att det bara var manliga
    huvudtalare på konferenserna-

  50. -och fick som svar: "Inga kvinnor
    kan ämnet tillräckligt väl."

  51. "Kvinnorna inom fältet
    saknar kompetens."

  52. Det var inte sant. Det är viktigt
    att inte lyssna på de här argumenten.

  53. De är vanliga när man utser
    prefekter, dekaner och rektorer.

  54. "De saknar kompetens"
    eller "De vill inte ha befattningen".

  55. Min strategi för att bemöta argumenten
    är att ha en väldigt lång namnlista.

  56. "Det finns inga kvinnor."
    "Jo, det finns fem-tio stycken."

  57. Jag uppmuntrar er alla att ha
    en lång lista med kompetenta kolleger.

  58. Har ni inte det
    kan ni bara vända er till grannen-

  59. -ta hennes namn och lägga till
    en kompetent kvinna på er lista.

  60. Säg hennes namn
    varje gång ni hör de här argumenten.

  61. Men det finns en avigsida:
    ofta föreslås samma kvinnor.

  62. Vissa forskningsfält har för få kvinnor,
    och vi kan bli utarbetade.

  63. Ni som sitter här i dag är säkerligen
    bland de kvinnor som ofta föreslås-

  64. -att delta i ditten och datten.

  65. Ibland känner ni er som en ensam
    stjärna på himlen som alla beundrar-

  66. -men att ni kanske faller om ni inte
    lever upp till allas förväntningar.

  67. Ni kan leva upp till förväntningarna,
    men välj själva - säg både ja och nej.

  68. Delta och säg ja, men bara
    om det är en karriärmässig fördel-

  69. -eller om det intresserar er
    personligen.

  70. Låt er fåfänga bestämma åt er ibland.

  71. Tror ni att det bara handlar om
    att ni är den enda kvinnan-

  72. -måste ni ibland säga nej,
    om det inte intresserar er.

  73. Annars kan det bli kontraproduktivt.

  74. Låt er inte luras av det faktum
    att ni är den enda kvinnan.

  75. Men det viktigaste
    när man lär sig att säga nej-

  76. -är att kunna säga ja.

  77. Jag är Uppsala universitets
    första kvinnliga rektor-

  78. -och det är jag för att jag sa ja,
    inte för att jag sa nej.

  79. Jag tog mig hit genom att säga ja
    och ta vara på möjligheterna jag fick.

  80. Jag erbjöds en tjänst som vicerektor
    vid Lunds universitet och tvekade.

  81. Jag tänkte att jag var för ung
    och för oerfaren.

  82. Men då sa en god vän till mig:

  83. "Erfarenhet är inget man har,
    det är något man får."

  84. "Man är inte en erfaren vicerektor
    innan man har haft den befattningen."

  85. Så man måste kunna säga ja
    även om man är oerfaren.

  86. Erfarenheten kommer.

  87. Så jag blev vicerektor,
    sedan blev jag prorektor-

  88. -och slutligen blev jag rektor
    vid Uppsala universitet.

  89. På väg hit
    hade jag många personers stöd.

  90. Nu är det min plikt och min skyldighet
    att ge tillbaka-

  91. -till alla som hjälpte mig på vägen.

  92. Det är något vi alla måste göra.
    Vi måste hjälpa och stötta varandra.

  93. Så hur är det
    att vara en kvinnlig rektor?

  94. Jag har det bra. Och jag hoppas
    att ni också har det bra.

  95. Men jag vet
    att vi har en lång väg framför oss.

  96. Det här universitetets uppdrag
    är att bidra till en bättre värld.

  97. Jag är så glad över att ni är här
    för att arbeta med den frågan.

  98. Vi kan göra skillnad
    om vi använder vår erfarenhet-

  99. -för att hjälpa kompetenta personer
    att få chanserna de förtjänar-

  100. -och om vi delar med oss
    av våra nätverk-

  101. -och tillåter oss själva
    att ta vara på möjligheterna vi får.

  102. Jag hoppas att ni alla delar med er
    av er kunskap och erfarenhet här-

  103. -på den här konferensen, Experiences
    of Illuminating Women in Science.

  104. Än en gång, välkomna till Uppsala
    universitet och ha en trevlig konferens!

  105. Översättning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Våga bryta ny mark

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Rektor och professor Eva Åkesson berättar att den vanligaste frågan hon brukar få är hur det känns att vara den första kvinnliga rektorn i Uppsala. Hon pratar om hur hon som tonåring inte vågade välja att studera teknik eftersom det bara var manliga studenter på den utbildningen. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Ämnen:
Biologi, Fysik, Kemi, Värdegrund > Genus och jämställdhet
Ämnesord:
Högskolepersonal, Högskolestuderande, Högskolor, Kvinnliga professorer, Kvinnliga rektorer, Undervisning, Vetenskaplig verksamhet
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Våga bryta ny mark

Rektor och professor Eva Åkesson berättar att den vanligaste frågan hon brukar få är hur det känns att vara den första kvinnliga rektorn i Uppsala. Hon pratar om hur hon som tonåring inte vågade välja att studera teknik eftersom det bara var manliga studenter på den utbildningen. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Erfarenheter som kvinnlig professor i Sverige

Som student i biologi på 1970-talet var det ont om kvinnliga förebilder berättar Siv Andersson, professor i molekylär evolution vid Uppsala universitet. Att försöka kombinera en forskarkarriär och familjeliv trodde hon länge var omöjligt. Hon talar också om svårigheter och möjligheter som kvinnlig professor i Sverige, om att mötas av beröm och kritik, och gränser för etik och moral. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Från sovjetisk student till professor i USA

Under utbildningen i Sovjet studerade och tävlade män och kvinnor på lika villkor, men i arbetslivet var det männen som bestämde berättar professorn i kemi, Anna Krylov. Det var också ont om kvinnliga förebilder inom forskarvärlden. Nu arbetar hon i USA men ojämlikheten mellan manliga och kvinnliga forskare finns kvar, konstaterar hon. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Varför så få kvinnliga fysiker?

Ágnes Móscy, professor i fysik vid Pratt Institute i New York, berättar i sin föreläsning om hur hon ofta är ensam kvinna på konferenser och seminarier. Trots ett dåligt självförtroende har hon lyckats skapa en forskarkarriär. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Att vara förebild och rådgivare

Som lärare på universitetet är det extra viktigt att vara observant på frågor som rör jämställdhet, menar den amerikanska professorn Anna Krylov. Vanligt är till exempel att manliga lärare omedvetet väljer manliga elever att svara på frågor. Även på konferenser väljer män huvudsakligen män när det kommer till frågestunden. Här har också arrangören ett ansvar att se till att hälften av föredragshållarna är kvinnor, säger Anna Krylov i denna föreläsning. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Mycket sitter i väggarna

Vi får inte ta jämställdhet som något självklart, menar forskningsledaren Terri Kim från London. Mycket inom universitetsvärlden är konservativt med givna regler för vilka ämnen som räknas som manliga respektive kvinnliga. Sämst i klassen vad gäller jämställdhet är länder som Turkiet, Japan och Sydkorea. Bäst i klassen är Finland tätt följd av Norge och Sverige. Som kvinna och med ett ursprung i Korea har hon själv varit tvungen att kämpa extra för att nå en position, berättar Terri Kim i denna föreläsning. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Viktigt med historiska förebilder

Det finns få kvinnliga forskare och innovatörer historiskt sett, påpekar Marja Makarow, vice ordförande i den finska forskningsakademien. Hon nämner Émilie Du Châtelet som verkade på 1700-talet och Marie Curie som två framstående exempel. Konsekvensen av att det funnits så få kvinnor inom forskningen är att det nu råder stor brist på kvinnliga professorer, rektorer och forskningsledare. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

En jämställdhetsplan för stipendier och anslag

Här berättar ordföranden för EU:s vetenskapsråd, Jean-Pierre Bourguignon, om vad man från organisationens sida gör för att främja antalet kvinnor inom forskning. Det delas fortfarande ut mindre pengar till kvinnliga forskare, och för att utjämna skillnaderna startades år 2008 en grupp med ansvar att bevaka jämställdheten. En speciell jämställdhetsplan har upprättats som aktivt arbetar för att öka medvetenheten. Minst hälften av dem som granskar ansökningarna ska till exempel vara kvinnor. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Är kvinnor sämre på att söka stipendier?

Manliga forskare brer ofta på och utger sig för att vara experter medan kvinnor generellt sätt är mer modesta, menar Marja Makarow, vice ordförande för den finska vetenskapsakademien. Ett sätt att motverka den sneda fördelningen vore att utse mentorer som hjälper och stöttar kvinnorna med deras ansökningar. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Framgångsrik väg mot spetsforskning

Matematikprofessorn Ulrike Tillmann berättar hur hon lyckats förena en framgångsrik karriär med ett rikt familjeliv. Hennes råd till andra kvinnliga forskare är att våga vara sig själv och förstå att det finns många vägar att gå. Ulrike Tillmann påpekar att det både finns fördelar och nackdelar med att vara i minoritet. I Oxford, där hon undervisar, ordnades nyligen en konferens för kvinnliga matematiker för att bryta trenden med den manliga dominansen. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Kvinnlig list i manlig forskarvärld

Kristin Vala Ragnarsdóttir växte upp i en omgivning med enbart manliga professorer. Hon insåg snabbt att för att nå framgång var hon tvungen att anamma männens sätt att vara. Här berättar hon om vad som krävs för att som kvinna bygga en framgångsrik forskarkarriär. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Kombinera ledarskap med familjeliv

Margaret Buckingham, forskningsledare på Pasteurinstitutet i Paris, berättar här om sin forskning och om att förena en framgångsrik karriär med familjeliv. För henne blev föräldrarna goda förebilder då de hade egna akademiska karriärer. Även lärarna under hennes skolgång blev viktiga, speciellt en kvinnlig lärare som inspirerade henne till att studera biologi. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Vad bygger en framgångsrik karriär?

Det handlar inte alltid om att publicera sin forskningsartikel i den bäst renommerade tidskriften, det är lika viktigt att sammanhanget känns rätt, menar Kristin Vala Ragnarsdóttir, professor i miljövetenskap, i detta panelsamtal. Övriga deltagare är Ulrike Tillmann, professor i matematik och Margaret Buckingham, forskningsledare. Moderator: Maria Tenje. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Överleva i en manlig forskarvärld

Marie Farge tillbringade sina första år tillsammans med sin morfar på den franska landsbygden. Här berättar hon om hur detta senare i livet kom att få stor betydelse. Morfadern gav henne en stor portion självförtroende, vilket hon idag har nytta av som forskningschef på CNRS i Paris. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Kvinnlig forskare eller forskande kvinna?

Annalisa Pastore, professor i neurovetenskap vid Kings College i London, beskriver den ojämlikhet som finns mot kvinnliga forskare och andra marginaliserade grupper i samhället. Situationen för kvinnor på de universitet hon vistats vid har inte varit jämställd och hon blev ständigt ifrågasatt och fick kämpa för att behålla sin position. Inspelat vid Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Unga vuxna-dagarna 2016

Affektfokuserat arbete med unga vuxna

Katja Bergsten, psykolog och psykoterapeut, beskriver här den Affektfokuserade arbetsmodellen som används i terapeutiska situationer. Affekter är våra grundläggande känsloreaktioner, bland annat ilska, sorg, glädje, rädsla och skam. När vi hamnar i affekt aktiveras kroppsliga reaktioner och vi mobiliserar för agerande. I terapin undersöks dessa känslor för att skapa förståelse kring problemen. Inspelat den 29 januari 2016 på Norra Latin, Stockholm. Arrangör: Andreas Murray & Maria Edlund, Krica och Sapu.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - sex

G-punkten - finns den?

För en del är den en gynekologisk myt, andra ser dess existens som bevisad. Rönen kring g-punkten delar både forskarvärlden och kvinnor i allmänhet. Ännu idag kommer nya teser fram.