Titta

Byggänget

Byggänget

Om Byggänget

Följ tio särskoleelever när de bygger om och fräschar upp sitt trista uppehållsrum. Målning, hållfasthet, återvinning, skala och elektricitet är några av de ämnen som eleverna sätter sig in i under arbetet med att skapa sina drömrum. Du som tittare får också lära känna eleverna och se vilken relation de har till varandra. Programledare är konstnären och hantverkspedagogen Zafire Vrba.

Till första programmet

Byggänget : Vikten av återvinningDela
  1. Lite norr om Stockholm ligger Kista.
    Här finns det en gymnasiesärskola.

  2. Här finns det ett uppehållsrum
    där ingen vill vara.

  3. -Uppehållsrummet... Oj.
    -Det känns som en källare.

  4. Vi ska göra något åt det.
    Tio elever på skolan ska göra jobbet.

  5. De kommer att få jobba hårt.

  6. Till hjälp har de konstnären Zafire.

  7. -Gillar ni färgerna?
    -Helt fantastiskt fina.

  8. -Hallå.
    -Maria. Gillar ni färgen?

  9. Ibland får de hjälp
    av proffsiga gäster.

  10. -Det här var väl gulligt?
    -Jag ska inte lägga på lim.

  11. Det här är "Byggänget".
    Det är dags att starta bygget.

  12. Ahmed, du kommer ju från Turkiet.
    Finns det någon bra mat där?

  13. -Det mest kända är kebab.
    -Kebab, ja. Jag är från Hälsingland.

  14. -På sommaren äter vi kolpannkaka.
    -Va?

  15. I dag ska vi till ett ställe
    där man återvinner gamla saker.

  16. Vi ska fixa bord och stolar
    till rummet.

  17. Hallå där!
    Välkomna till Stadsmissionen.

  18. Vi får in ungefär 21 ton kläder
    varje månad.

  19. -Det är mycket.
    -Allt återanvänds.

  20. Här har vi remake-avdelningen där vi
    tar hand om delvis trasiga saker.

  21. Här är ett exempel på hur man
    syr gardiner av gamla skjortor.

  22. -Varifrån kommer allt?
    -Det är gåvor som vi har fått.

  23. Här är kuriosaavdelningen.
    Prylar, tavlor, leksaker...

  24. Oj! Det var helt stort.

  25. Hit åker gamla leksaker,
    skivor och böcker - allt möjligt.

  26. -Återvinning - vilken bra idé!
    -Vi har en möbelavdelning.

  27. Där reparerar vi och gör om möbler.

  28. Här i sliprummet börjar renoveringen.

  29. Vi tar av beslag
    och slipar och spacklar.

  30. -Grundarbetet.
    -Jättefint.

  31. Vi har ju beställt ett bord av er.

  32. -Är det klart?
    -I princip.

  33. Jösses!

  34. Javisst, helt rätt färg. Supersnyggt.

  35. Vad härligt, vi valde den själva.
    Hoppas att ni är nöjda.

  36. -Det blir snyggt till väggen.
    -Det här kommer att bli så fint.

  37. Här har jag
    ställt undan några stolar.

  38. -Javisst.
    -Det är robusta, rejäla stolar.

  39. De är värda ett nytt liv,
    så ni får fixa till dem.

  40. Jajamän, det fixar vi.

  41. Jag tänker så här: Köpa gamla stolar
    och renovera - schyst grej.

  42. Vi hjälps åt
    och tar så många stolar vi kan bära.

  43. Varje år slänger vi i Sverige
    ett halvt ton-

  44. -alltså 500 kg, sopor per person.

  45. Det blir nästan 5 miljoner ton,
    lika mycket som 4 miljoner bilar.

  46. Sopor försvinner ju inte.

  47. Ungefär hälften av soporna förbränns
    för att bli värme eller elektricitet.

  48. En tredjedel återanvänds
    för att tillverka nya saker.

  49. Vissa sopor är farligt avfall-

  50. -till exempel batterier, mediciner
    och färg som innehåller kemikalier.

  51. Kommer det ut i naturen så kan
    miljön, djur och människor skadas.

  52. De soporna
    är extra viktiga att sortera ut.

  53. Om man sorterar soporna rätt
    kan de få ett nytt liv.

  54. Pet-flaskor kan bli fleecetyg
    eller nya flaskor.

  55. Metaller kan bli nya konservburkar.
    Papper och kartong kan bli toapapper.

  56. Och köper man begagnade saker
    så slipper man tillverka nya.

  57. Det är också bra för miljön.

  58. -Ahmed, har du någon brutta?
    -Vad sa du?

  59. -Har du någon brud, eller?
    -Nej.

  60. Jag trodde det.

  61. Ahmed, Johannes och Sebastian ska
    till rummet, där en person väntar.

  62. -Du då, Johannes?
    -Nej.

  63. -Det är dags att skaffa.
    -Jag hade en, men vill inte ha en nu.

  64. Jag vill vara singel.

  65. Då är vi två om det.
    Jag är också singel.

  66. -Hallå! Anna.
    -Ahmed.

  67. -Hej. Sebastian.
    -Hej, Sebastian.

  68. -Schysta stolar! Ska jag ta någon?
    -Det kan du göra.

  69. Så här såg det ut förut,
    så det var ganska tråkigt.

  70. -Man ser att är en massa nytt här.
    -Verkligen.

  71. Så himla fint! Jag älskar färgen,
    och nu ska det bli ännu mer färg.

  72. Men vi börjar med att slipa stolarna.

  73. -Vet ni varför man slipar?
    -För att få bort lacken.

  74. -Vad finns det mer för anledningar?
    -Färgen fastnar mycket bättre.

  75. -Jag vet inte om det går bort.
    -Ja, det är svårt att se...

  76. ...men allt måste inte bort.

  77. Vi ska mest rugga upp det lite.
    Det här är hur bra som helst.

  78. -Det där ser jättebra ut.
    -Tack.

  79. Det är så himla bra
    att ni köpte de här gamla stolarna.

  80. Ta stolarna som är
    gjorda av bra trä och släng dem inte.

  81. Slipa och måla i vilken färg du vill,
    så blir de helt nya.

  82. Färg!

  83. Wow!

  84. -Har ni målat förut?
    -Jag brukade hjälpa min morfar.

  85. Han är död, men jag fick hjälpa honom
    att måla hans stolar.

  86. -Så du är stolmålningsexpert?
    -Det kan man säga.

  87. -Jag är lite snickeriexpert också.
    -Bra!

  88. Kolla!

  89. Hur kom ni på
    att ni skulle göra om rummet?

  90. Det var som ett fängelse.
    Fula färger.

  91. -Kolla vilken fin färg.
    -Det blir jättebra!

  92. -Utmärkt. Vilket schyst örhänge!
    -Tack.

  93. -Du kan börja måla på...
    -Jag målar rakt. Det blev fel.

  94. Kanske log hon mot sin bild i spegeln

  95. Kanske såg hon mig i ögonvrån

  96. Jag lade några slantar i en jukebox

  97. en gång till

  98. Och jag kände mig långt hemifrån

  99. -Jättebra! Vilken fin röst du har.
    -Tack.

  100. Nej, men hallå. Hjärtligt välkomna.
    Stig på.

  101. Det här är en jättebra låt:
    "Jag måste glömma Carina."

  102. Jag är en dansbandsgillare,
    och jag gillar att dansa.

  103. Jag är motionsdansare
    och dansar bugg och foxtrot.

  104. Man får motion, träffar folk
    och har roligt med live-musik.

  105. -Har du några bilder?
    -Ja, jag har en hel drös.

  106. Till exempel i den här boken.

  107. Min morfar var möbelsnickare.

  108. Jag fick hjälpa honom
    dag ut och dag in.

  109. Han hade en stor snickarbod och
    ville ha plank av högsta kvalitet.

  110. Han har gjort många möbler
    som vi fick.

  111. 2010, när jag gick i skolan,
    så dog min morfar.

  112. Då hade jag ett rent helskotta,
    men mitt liv har blivit bättre.

  113. De hjälpte mig varenda dag för att
    jag skulle må bättre i skolan.

  114. Jag fick göra sådant
    som jag tycker är roligt.

  115. Jag vill tacka alla som hjälpte mig
    och gjorde mig gladare.

  116. Utan er skulle jag ha varit
    en annan människa.

  117. Sikta högt,
    det sa min gamle far till mig

  118. Ja, sikta högt
    så ska du se - det ordnar sig

  119. Så låter den!

  120. Många tycker att jag ska ha ett band,
    och det ska jag.

  121. -Det tycker jag också. - Tjena!
    -Hej.

  122. Vad bra det går. Vilka godisfärger.

  123. Man kan säga
    att det är jordgubbsrött.

  124. Och någon slags mangosorbet.

  125. Vi köper gamla stolar och fixar dem.
    Vi slipar och ändrar.

  126. -Man tror att de är nya.
    -De blir jättefina.

  127. -Ni kommer måla om alla möbler hemma.
    -Kanske det!

  128. -När vi började...
    -Jag har hört.

  129. -Vad var det du sa? Som ett fängelse?
    -Både fängelse och källare.

  130. -En fängelsekällare.
    -Jag är klar. Vill du ha hjälp?

  131. Vi blir klara innan skolavslutningen.
    Vi jobbar jättehårt.

  132. Vi kämpar för att hinna. Det är
    2-3 veckor kvar, men det blir klart.

  133. -Den gula är strax klar.
    -Jag lägger till där jag missade.

  134. -Du kör på en mer noggrann stil.
    -Jag är noggrann i minsta detalj.

  135. Precis! Det ser bra ut.

  136. Det har gått så himla bra.
    Det var underbart.

  137. Bara att få hänga med killarna
    var jätteroligt.

  138. Otroligt schyst att jag fick komma.
    Hej då!

  139. Jag är övertygad om att de
    fixar det här och blir klara i tid.

  140. Det kommer att bli superbra.

  141. I nästa program
    skapar de mönster på tyg.

  142. Och så går de på fest
    medan Zafire måste jobba.

  143. -Jag undrar var Zafire är.
    -Det var ganska gott det här.

  144. Det går nog bra för honom.

  145. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Vikten av återvinning

Avsnitt 5 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Yohannes, Sebastian och Ahmed besöker Stockholms Stadsmission där man tar hand om gamla saker och säljer dem vidare så att de får ett nytt liv. De ska köpa bord och stolar till uppehållsrummet. Möblerna renoveras sedan och målas i olika färger. De får hjälp av Anna Braun från tv-serien "Fixa rummet". Vi hälsar också på hemma hos Sebastian som berättar om sin kärlek till dansbandsmusik.

Ämnen:
Hem- och konsumentkunskap > Hushåll och livsstil, Slöjd > Trä och metall, Teknik
Ämnesord:
Hemmets vård, Källsortering, Möbelrenovering, Möbler, Återanvändning
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9, Särskola

Alla program i Byggänget

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Förvandlingen av rummet kan börja!

Avsnitt 1 av 8

Byggänget är överens om att något måste göras åt uppehållsrummet. "Det är som ett fängelse", säger Ahmet. Scenografen och inredningsexperten Astrid Linnér hjälper till med att göra en plan för hur rummet ska byggas om. Hon visar även ett så kallat moodboard. Det är ett collage av exempelvis bilder, färger och materialprover som beskriver stämningen eller känslan i en plats eller en design. I programmet lär du dig hur du kan omvandla idéer till en ritning, och vad skala är. För att hjälpa eleverna att komma igång med att fixa väggarna kommer målaren Johnnie Krigström på besök.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Tapetsering och målarkrig

Avsnitt 2 av 8

Byggänget fortsätter att jobba med målaren Johnnie Krigström. Han visar Jens, Amanda och Sebastian hur man sätter upp en tapet, bland annat med hjälp av ett lod. Zafire, Ronja och Lisa väljer de rätta färgerna i måleributiken. Sedan är det bara att börja måla! Ronja tycker att det är lite tråkigt att måla en hel vägg, så hon startar målarkrig för att göra det lite roligare. Amanda visar hur hon bor och berättar varför hon började på en särskola.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Konsten att bygga en bänk

Avsnitt 3 av 8

Dimitrios, Amanda och Fredrik ska bygga en hållfast bänk till uppehållsrummet. Det är viktigt att bygga på rätt sätt så att den håller för all tyngd. Dimitrios är inte van att snickra men Amanda och Fredrik kan redan snickra en del. Dimitrios tycker att det roligaste som finns är att borra. Fredrik är inte lika glad över Dimitrios borrande, men till slut lyckas de med gemensamma ansträngningar bygga klart bänken.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Mysig belysning och glittrigt besök

Avsnitt 4 av 8

Det behövs mysig belysning i soffhörnan. Ronja, Reshin och Jens syr en lampa av färgglad plast tillsammans med Zafire. De får samtidigt lära sig hur elektrisk ström färdas i en krets och vad man ska tänka på när det gäller el. Byggänget får också besök av Maria Montazami från dokumentärserien Svenska Hollywoodfruar. Hon är intresserad av inredning, och speciellt hur man kan göra det mysigt där tonåringar ska hänga.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Vikten av återvinning

Avsnitt 5 av 8

Yohannes, Sebastian och Ahmed besöker Stockholms Stadsmission där man tar hand om gamla saker och säljer dem vidare så att de får ett nytt liv. De ska köpa bord och stolar till uppehållsrummet. Möblerna renoveras sedan och målas i olika färger. De får hjälp av Anna Braun från tv-serien "Fixa rummet". Vi hälsar också på hemma hos Sebastian som berättar om sin kärlek till dansbandsmusik.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Ett tyg blir till

Avsnitt 6 av 8

Reshin, Jens och Sebastian trycker ett helt unikt mönster på tyg med hjälp av Zafire. De använder sig av screentryckteknik, vilket eleverna tycker är lite kladdigt men roligt. Tyget ska de använda till kuddar och dynor i soffhörnan. Sedan går eleverna på grillfest på skolan, medan Zafire får sy ihop alla dynor själv. Eftersom invigningen av rummet närmar sig är det tur att han kan sy snabbt. Vi får också veta vad tyg är gjort av.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Stök i köket

Avsnitt 7 av 8

Amanda, Sebastian och Ahmed ska montera köksluckor på köksskåpen. Tjat och tjafs försvårar samarbetet ibland, men då gäller det att kunna bli vänner igen. Designern och tv-profilen Tomas Cederlund hjälper till att piffa upp köksväggen med hjälp av schablonteknik. Alla blir nöjda utom Ahmed, som tycker färgen är ful. Efteråt bakar de muffins i mikron, och du som tittare får reda på hur mikrovågsugnen fungerar och hur den skiljer sig från en vanlig ugn.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Den stora invigningsfesten

Avsnitt 8 av 8

Nu är det bara timmar kvar till den stora invigningsfesten. Jens, Reshin och Dimitrios röjer ut all byggpapp och städar rummet. Elsa Billgren kommer förbi med lite extra pynt. Byggänget får personliga diplom av Zafire som de sätter upp på väggen. Efter spänd väntan är det äntligen dags att släppa in alla gästerna. De inviger rummet med tal och invigningsband som alla eleverna i byggänget klipper tillsammans.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & hem- och konsumentkunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Madelens matmyter - syntolkat

Finns det trynen och knorrar i korven?

Vad innehåller falukorv egentligen? Är det sant att delar av grisen som tryne och knorr mals ner och hamnar i korvsmeten? Madelen ska ta reda på hur det ligger till och hon börjar med att besöka en grisbonde.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Madelens matmyter

Är det farligt att äta chips?

För tio år sedan larmades det om att chips och annan friterad mat var cancerframkallande. Men vad hände sen? Är det farligt att äta chips?

Fråga oss