Titta

Byggänget

Byggänget

Om Byggänget

Följ tio särskoleelever när de bygger om och fräschar upp sitt trista uppehållsrum. Målning, hållfasthet, återvinning, skala och elektricitet är några av de ämnen som eleverna sätter sig in i under arbetet med att skapa sina drömrum. Du som tittare får också lära känna eleverna och se vilken relation de har till varandra. Programledare är konstnären och hantverkspedagogen Zafire Vrba.

Till första programmet

Byggänget : Mysig belysning och glittrigt besökDela
  1. Lite norr om Stockholm ligger Kista.
    Här finns det en gymnasiesärskola.

  2. Här finns det ett uppehållsrum
    där ingen vill vara.

  3. -Uppehållsrummet... Oj.
    -Det känns som en källare.

  4. Vi ska göra något åt det.
    Tio elever på skolan ska göra jobbet.

  5. De kommer att få jobba hårt.

  6. Till hjälp har de konstnären Zafire.

  7. -Gillar ni färgerna?
    -Helt fantastiskt fina.

  8. -Hallå.
    -Maria. Gillar ni färgen?

  9. Ibland får de hjälp
    av proffsiga gäster.

  10. -Det här var väl gulligt?
    -Jag ska inte lägga på lim.

  11. Det här är "Byggänget".
    Det är dags att starta bygget.

  12. Nu ska vi sy i plast
    och fixa med elkablar.

  13. Vi ska göra en unik lampa
    till myshörnan.

  14. -Ska vi gå ut och jobba?
    -Okej.

  15. Goddagens! Jag har en idé om en lampa
    som vi kan göra.

  16. Jag tänker att den ska se ut så här,
    men den blir större.

  17. -Har någon sytt förut?
    -Jag.

  18. Kan ni skära ut sådana här så att
    Reshin och jag kan sy ihop dem?

  19. Den här är supervass,
    så akta fingrarna.

  20. -Jag ska visa hur jag tänkte.
    -Kolla att det är tre centimeter.

  21. Om vi syr ihop åtta stycken...

  22. -Har du sytt i plast förut?
    -Bara i tyg.

  23. -Vad brukar du sy?
    -Gosedjur till mina småsyskon.

  24. -Vad för djur?
    -Grisar och allt möjligt.

  25. Jag började sy när jag var nio.

  26. Jag gick till affären
    och köpte tyg och tråd.

  27. Jag brukade sy gosedjur till hunden,
    som den käkade upp.

  28. Sen sydde jag ett nytt
    som den käkade upp.

  29. Det var så jag lärde mig att sy.

  30. Min symaskin är nästan som Zafires,
    men lite fräschare.

  31. Det där är nog lagom.

  32. Du är superduktig.
    Det märks att du är van vid att sy.

  33. -Hur går det?
    -Bra.

  34. Jag håller i vid 3 cm,
    så det är bara att rulla. Tryck hårt.

  35. Oj!

  36. -Vad hände?
    -Du skar på linjalen.

  37. Förut blev jag så lätt sur
    när jag gjorde fel.

  38. Nu vet jag
    att jag bara ska ta det lugnt.

  39. Jag har ju en måttstock.
    Vi använder den.

  40. Tumstocken är nog svårast
    att använda av alla tre.

  41. När jag blir jätteuttråkad
    gör jag annat i stället.

  42. Sådant man inte ska göra.

  43. Den får ligga där. Jag är arg på den.

  44. Om tålamodet börjar försvinna
    så kan man ta en paus.

  45. Eller byta arbetsuppgift.

  46. Bara det blir minst en dubbelknut,
    så att de inte...

  47. -De här trådarna är svåra att knyta.
    -Där är en.

  48. Bra, nu sitter den. Snyggt.

  49. -Det här börjar likna något.
    -Den är jättefin.

  50. Det vi måste göra...

  51. Sladden är både ful och för kort.
    Vi måste fixa en ny kontakt.

  52. Har ni koll på någon som kan el?

  53. Ja. Alen, vaktmästaren.

  54. Vad ska ni göra?
    Ni ska byta en kabel.

  55. Vi behöver en sax. Tack.

  56. Alen vet vad man får göra med el.

  57. Kan du hålla i den?

  58. -Varför får inte alla jobba med el?
    -Det är farligt.

  59. Man måste ha certifikat
    och erfarenhet.

  60. Vem som helst får sätta upp
    en färdigmonterad lampa-

  61. -men allt annat måste göras
    av en behörig elektriker.

  62. Den här kan vi inte använda,
    så vi börjar med att klippa av den.

  63. Vill du göra det?
    Det är ingen el i den nu.

  64. Håll i med båda händerna
    och tryck så mycket du orkar.

  65. Den ska vi ersätta med den här.

  66. Vi fick dra isär den vita sladden-

  67. -och Reshin knipsade av den lilla blå
    och den lilla bruna tråden.

  68. Där. Bra. Voilà!

  69. Det var koppartrådar
    som vi skulle testa i lampan.

  70. Det är de som leder ström.

  71. Överallt omkring oss
    finns saker som behöver el.

  72. För att alla prylar ska fungera
    krävs ett batteri-

  73. -eller att man kopplar dem
    till ett elnät via en kontakt.

  74. När du knäpper på lampan så kopplas
    den ihop med elnätet i ditt hus.

  75. Men hur går det till
    när elen får alla saker att fungera?

  76. Vi ska visa hur elektricitet färdas
    från ett batteri till en lampa.

  77. Vi skapar en strömkrets.
    Strömmen utgörs av elektroner-

  78. -som rör sig från batteriets ena pol
    till den andra.

  79. Grafiten i blyertsstrecken
    kan leda ström.

  80. Vi ansluter lampan till strömkretsen.
    Strömmen når metalltråden i lampan.

  81. Då blir den varm och börjar glöda,
    och lampan lyser.

  82. Strömmen går runt eftersom
    strecken leder strömmen vidare.

  83. Precis som koppartråden
    i en vanlig sladd.

  84. Tar vi bort spännet så bryts cirkeln
    och lampan släcks.

  85. Samma sak händer
    när du trycker på en strömbrytare.

  86. Då bär vi ner det, helt enkelt.

  87. Medan de jobbade med lampan gjorde
    Fredrik och Amanda klart soffbordet.

  88. -Här kommer ett bord.
    -Vad bra. Vi ska hänga upp en lampa.

  89. -Har det gått bra?
    -Ja.

  90. -Ska det vara längre ner?
    -Kanske strax ovanför ögonhöjd.

  91. -Där någonstans.
    -Håll i den.

  92. Nu kommer glödlampan.
    Det här ser lovande ut.

  93. -Wow.
    -Släck taklampan.

  94. -Oj, oj, oj.
    -Vad mysigt!

  95. Det ser magiskt ut.

  96. Byggänget har jobbat på
    i några dagar.

  97. Jag har lyckats boka in ett besök
    med en person jag är spänd på.

  98. -Hej och välkomna hit!
    -Tack. Maria. Hej, Zafire.

  99. -Jag tog med ett litet draperi.
    -Perfekt!

  100. -Jag är så glad att ni är här.
    -Jättekul. Det blir spännande.

  101. Inte den mest glamorösa entrén,
    men...

  102. Hallå.

  103. -Hej.
    -Här är Maria och Sara.

  104. Det var lite blygt och
    stelt för att vi inte kände henne.

  105. Hej, Ronja.

  106. Jag vet inte så mycket om henne,
    men hon bor i Hollywood.

  107. Hon är inte känd där, men lite här.
    Hon är någon sorts inredare.

  108. Det här är rummet. Vi är inte klara,
    men det är stor skillnad mot innan.

  109. -Ja, kanske inte så jättekul.
    -Jag tycker om den här färgen.

  110. Jag också. Den är lite varmare.
    Vem har valt färg?

  111. Hon frågade vem som hade valt.
    Jag sa att det var jag och Ronja.

  112. -Ni två. Så alla litade på er?
    -Jag tyckte att den var fin.

  113. Vi har borrat också,
    för att sätta fast bänkarna...

  114. ...så att det blir mysigt.

  115. Verkligen en jättestor "progress".
    Jag var jätteimpad av sofforna.

  116. Bordet var jättesnyggt,
    och lampan var jättecool.

  117. Det är kul att se "före" och "efter"
    så att man ser "improvements".

  118. -Ni har ju tagit med ett draperi.
    -Ska ni öppna påsen?

  119. -Gillar ni färgen?
    -Den är jättefin.

  120. -Känner du skillnaden?
    -Jättefint. Det var väldigt lent.

  121. Sammetstyg. Blått och fint.

  122. Det sitter en skena i taket
    som plastplupparna ska träs in i.

  123. Får jag ge den första till Fredrik?
    Jag ger den första pluppen.

  124. -Är det pilligt?
    -Lite.

  125. -Du har redan fått på fyra.
    -Jag är noggrann.

  126. Många var upphetsade,
    men jag var bara lugn.

  127. Jag visste inte vem hon var.

  128. -Hur många lager har ni målat?
    -Vi och en annan målade en gång var.

  129. Okej. Man brukar måla två lager.
    Det är som nagellack.

  130. Jag målade tre lager
    eftersom jag skulle bort.

  131. Hon är så gullig ibland.
    Hon kan säga jätteroliga saker.

  132. Perfekt. Som ett litet bebisbröd.
    Jättekul.

  133. Det börjar bli klart. Vad tycker ni?

  134. -Jättefint!
    -Vi har en sak till.

  135. Vi har ett litet...idolporträtt.

  136. Det är väldigt viktigt
    med ett kul hjärta i vardagen. Så!

  137. -Perfekt.
    -Kan vi inte ta ett kort till mig?

  138. -En groupie?
    -Ja!

  139. -Ska vi vara vid draperiet?
    -Ja, så klart!

  140. -Ja, vad fint! Det blev väl coolt?
    -Jättesnyggt.

  141. Eleverna var jätteduktiga.
    En ungdom som känner trygghet-

  142. -och är glad över att ha
    gjort något uppskattat är det bästa.

  143. Sara, ska vi tacka för oss?
    Vi kanske träffas igen.

  144. Vi drar genom draperiet.
    Hej då, allihopa!

  145. Nu har vi den här.
    Var ska den sitta?

  146. -Där.
    -Där?

  147. Jag tycker där.

  148. Det där var ju jättekul.

  149. Invigningen av rummet närmar sig.
    I nästa program fortsätter arbetet.

  150. Det är fint. Då övervakar hon köket.

  151. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Mysig belysning och glittrigt besök

Avsnitt 4 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Det behövs mysig belysning i soffhörnan. Ronja, Reshin och Jens syr en lampa av färgglad plast tillsammans med Zafire. De får samtidigt lära sig hur elektrisk ström färdas i en krets och vad man ska tänka på när det gäller el. Byggänget får också besök av Maria Montazami från dokumentärserien Svenska Hollywoodfruar. Hon är intresserad av inredning, och speciellt hur man kan göra det mysigt där tonåringar ska hänga.

Ämnen:
Fysik > Elektricitet och magnetism, Hem- och konsumentkunskap > Hushåll och livsstil, Teknik
Ämnesord:
Belysning, Elektricitet, Heminredning, Hemmets vård
Utbildningsnivå:
Grundsärskola

Alla program i Byggänget

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Förvandlingen av rummet kan börja!

Avsnitt 1 av 8

Byggänget är överens om att något måste göras åt uppehållsrummet. "Det är som ett fängelse", säger Ahmet. Scenografen och inredningsexperten Astrid Linnér hjälper till med att göra en plan för hur rummet ska byggas om. Hon visar även ett så kallat moodboard. Det är ett collage av exempelvis bilder, färger och materialprover som beskriver stämningen eller känslan i en plats eller en design. I programmet lär du dig hur du kan omvandla idéer till en ritning, och vad skala är. För att hjälpa eleverna att komma igång med att fixa väggarna kommer målaren Johnnie Krigström på besök.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundsärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Tapetsering och målarkrig

Avsnitt 2 av 8

Byggänget fortsätter att jobba med målaren Johnnie Krigström. Han visar Jens, Amanda och Sebastian hur man sätter upp en tapet, bland annat med hjälp av ett lod. Zafire, Ronja och Lisa väljer de rätta färgerna i måleributiken. Sedan är det bara att börja måla! Ronja tycker att det är lite tråkigt att måla en hel vägg, så hon startar målarkrig för att göra det lite roligare. Amanda visar hur hon bor och berättar varför hon började på en särskola.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundsärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Konsten att bygga en bänk

Avsnitt 3 av 8

Dimitrios, Amanda och Fredrik ska bygga en hållfast bänk till uppehållsrummet. Det är viktigt att bygga på rätt sätt så att den håller för all tyngd. Dimitrios är inte van att snickra men Amanda och Fredrik kan redan snickra en del. Dimitrios tycker att det roligaste som finns är att borra. Fredrik är inte lika glad över Dimitrios borrande, men till slut lyckas de med gemensamma ansträngningar bygga klart bänken.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundsärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Mysig belysning och glittrigt besök

Avsnitt 4 av 8

Det behövs mysig belysning i soffhörnan. Ronja, Reshin och Jens syr en lampa av färgglad plast tillsammans med Zafire. De får samtidigt lära sig hur elektrisk ström färdas i en krets och vad man ska tänka på när det gäller el. Byggänget får också besök av Maria Montazami från dokumentärserien Svenska Hollywoodfruar. Hon är intresserad av inredning, och speciellt hur man kan göra det mysigt där tonåringar ska hänga.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundsärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Vikten av återvinning

Avsnitt 5 av 8

Yohannes, Sebastian och Ahmed besöker Stockholms Stadsmission där man tar hand om gamla saker och säljer dem vidare så att de får ett nytt liv. De ska köpa bord och stolar till uppehållsrummet. Möblerna renoveras sedan och målas i olika färger. De får hjälp av Anna Braun från tv-serien "Fixa rummet". Vi hälsar också på hemma hos Sebastian som berättar om sin kärlek till dansbandsmusik.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundsärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Ett tyg blir till

Avsnitt 6 av 8

Reshin, Jens och Sebastian trycker ett helt unikt mönster på tyg med hjälp av Zafire. De använder sig av screentryckteknik, vilket eleverna tycker är lite kladdigt men roligt. Tyget ska de använda till kuddar och dynor i soffhörnan. Sedan går eleverna på grillfest på skolan, medan Zafire får sy ihop alla dynor själv. Eftersom invigningen av rummet närmar sig är det tur att han kan sy snabbt. Vi får också veta vad tyg är gjort av.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundsärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Stök i köket

Avsnitt 7 av 8

Amanda, Sebastian och Ahmed ska montera köksluckor på köksskåpen. Tjat och tjafs försvårar samarbetet ibland, men då gäller det att kunna bli vänner igen. Designern och tv-profilen Tomas Cederlund hjälper till att piffa upp köksväggen med hjälp av schablonteknik. Alla blir nöjda utom Ahmed, som tycker färgen är ful. Efteråt bakar de muffins i mikron, och du som tittare får reda på hur mikrovågsugnen fungerar och hur den skiljer sig från en vanlig ugn.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundsärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Den stora invigningsfesten

Avsnitt 8 av 8

Nu är det bara timmar kvar till den stora invigningsfesten. Jens, Reshin och Dimitrios röjer ut all byggpapp och städar rummet. Elsa Billgren kommer förbi med lite extra pynt. Byggänget får personliga diplom av Zafire som de sätter upp på väggen. Efter spänd väntan är det äntligen dags att släppa in alla gästerna. De inviger rummet med tal och invigningsband som alla eleverna i byggänget klipper tillsammans.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundsärskola
Beskrivning
Visa fler

Mer fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Tiggy testar - teckenspråkstolkat

Ägghissen

Varför sjunker inte isbitarna i vattnet? Tiggy upptäcker att det finns nåt som kallas för densitet. Detta går att visa på ett snyggt sätt genom att ändra salthalten i en vätska och låta ett rått ägg flyta i den.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vem vet vad?

Gravitation

Varför faller tallrikar till marken när man släpper dem? Varför flyger de inte bara rakt upp i luften? Laura Wihlborg och Amen Ainalem undersöker den osynliga kraften gravitation. De åker till ett tivoli för att se gravitationens krafter i praktiken.