Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2015

UR Samtiden - Bokmässan 2015

Om UR Samtiden - Bokmässan 2015

Seminarier och intervjuer från Bokmässan i Göteborg. Inspelat 24-27 september 2015. Plats: Svenska mässan.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2015 : Semester - himmel eller helvete?Dela
  1. Välkomna hit, allihop.
    Ni ryckte till i bänkarna.

  2. Välkomna till seminariet med rubriken
    "Semester - himmel eller helvete?"

  3. Rubriken beror på att vi har ett
    filmmanuskript och en roman med oss-

  4. -som handlar om just semestrar.
    Jag ska börja med att presentera er.

  5. Hans Gunnarsson är författare
    till romanen "All inclusive".

  6. Ruben Östlund är författare
    till filmmanuskriptet-

  7. -och regissör till den film som
    så småningom kom, som heter "Turist".

  8. Vi börjar med att prata med dig, Hans,
    om "All inclusive".

  9. Det börjar med en författare som har
    knepigt att få ihop brödfödan, C.G.

  10. Han träffar en man som föreslår
    att han ska komma till Karibien.

  11. -Vad är hans uppdrag där?
    -C.G. sätter ju in en radannons.

  12. Så illa är det för honom.

  13. Ett patetiskt rop på hjälp
    där han söker jobb, helt enkelt.

  14. Han får kontakt med Roffe som har
    intressen i en resort på Guadeloupe.

  15. Dessutom beundrar Roffe Boman C.G:s
    författarskap, vilket känns oroande.

  16. -C.G. blir lite förskräckt.
    -Ja, han blir lite misstänksam.

  17. Men han har inget val. Det är
    ett alltför bestickande erbjudande.

  18. Han är förskräckt över
    att nån gillar honom.

  19. Ja, absolut. Han har nästan
    dragit en filt över sig i tillvaron.

  20. Han är lätt deprimerad,
    lätt alkoholiserad, desillusionerad-

  21. -på gränsen till cynisk,
    uppgiven, resignerad.

  22. Från den höjden plockar jag honom.

  23. Han kastar sig ut.
    Vad är då uppdraget som han ska göra?

  24. Genom fri text, en roman eller
    en novellsamling, säger Roffe Boman-

  25. -en kalejdoskopisk kollektivroman, ska
    han skildra resmålet-

  26. -så att folk lockas att åka dit.

  27. En slags indirekt marknadsföring.
    Reklamen är själva bieffekten.

  28. Han får fria händer och måste åka dit
    men det vill han inte göra.

  29. Han är flygrädd och har ingen lust,
    men han hamnar där-

  30. -och runtomkring honom växer
    det ena livet upp efter det andra.

  31. Det är också en metaroman-

  32. -så läsaren hålls i osäkerhet-

  33. -huruvida berättelserna som ligger
    omkring C.G. är C.G:s berättelser...

  34. -...eller om de existerar i romanen.
    -Det är en sorts kollektivroman.

  35. Flera personer dyker upp, och deras
    berättelser fungerar som noveller.

  36. Det är många tillkortakommanden
    i bagaget.

  37. Nästan bara. Det är människans stora
    och små misslyckanden i tillvaron.

  38. De jobbar med sig själva.

  39. Det är som en intervjusituation. Varje
    kapitel inleds med ett citat.

  40. Ja, jag kände nånstans på vägen
    när jag sökte formen för romanen-

  41. -att jag ville vidga den mer genom att
    låta folk kommentera resmålet.

  42. Ett slags recensioner
    av vad de varit med om.

  43. De är ganska tomma, lite platta-

  44. -smått komiska eller bara plumpa.

  45. Så som vi kan tänka kring saker,
    reflektera utifrån vad som har hänt.

  46. Jag tänkte be dig att läsa
    ett avsnitt när C.G. just har anlänt.

  47. Det är så här vi möter honom när han
    sitter tillsammans med Roffe Boman.

  48. "Lite glädje", heter det.
    Jag läser ett kort stycke.

  49. "'Fan vet.'
    'Vad då?'"

  50. "'Jag vet inte.'
    'Vad?'"

  51. "'Du tror inte på det?'
    'Nej, jag vet inte.'"

  52. "Roffe sköt över mappen med de
    historier C.G. med viss tillförsikt"-

  53. -"hade knackat ner, men nu med ens
    ångrade att han börjat prata om."

  54. "'Det är lite dysterkvistigt
    som öppning betraktat', sa Roffe."

  55. "'Dysterkvistigt?'
    'Ja.'"

  56. "C.G. lutade sig tillbaka,
    lade upp benen på bordet."

  57. "De satt ensamma på verandan med
    utsikt över den glittrande bukten"-

  58. -"all förutsägbar aktivitet
    som pågick där ute hela dagen lång"-

  59. -"och strandlivet nedanför, skriken och
    skratten, all jävla glädje."

  60. "Han tog av sig panamahatten"-

  61. -"och satte den halvt urdruckna
    ölflaskan till pannan."

  62. "Han hade redan bränt sig."

  63. "'Det är inte dåligt', sa Roffe,
    'men det är inte rätt anslag.'"

  64. "'Hade jag inte fria händer?'
    'Jo, men måste du ta livet av folk?'"

  65. "'Vi har väl inte sett slutet än.'
    'Jag säger bara vad jag tycker.'"

  66. "En vindsurfare tappade seglet
    där ute, och sen balansen."

  67. "'Är det bara skit?'
    'Nej, ta det inte så!'"

  68. "'Hur vill du ha det?
    Sol, bad och rajtan-tajtan?'"

  69. "'Slappna av', sa Roffe. 'Du sitter i
    det. Se dig omkring och sug åt dig.'"

  70. "C.G. tände en cigarett och såg sig
    omkring närmast demonstrativt."

  71. "Han sa: 'Jag har bara svårt
    att gå i gång på det jag ser.'"

  72. "Han släppte fram ett slags skratt."

  73. "'Jag hade räknat med
    att sortera skruv på nåt lager.'"

  74. "'Jag såg inte det här framför mig.'"

  75. "'Snick-snack.'
    Roffe reste sig tungt, yvigt"-

  76. -"ryckte
    i sin skrynkliga linneskjorta."

  77. "'Ensamhet och försvinnande,
    det uttryckte du i annonsen.'"

  78. "'Din litterära paradgren, med andra
    ord.' Han log och pekade mot baren."

  79. "'Jag går och hämtar några öl till.'
    C.G. såg Roffe släntra mot baren"-

  80. -"ackompanjerad av reggaemusiken som
    oupphörligt pumpade ur högtalarna."

  81. "'Ensamhet och försvinnande,
    i motsats till vad?' tänkte han."

  82. "Skulle han se och suga åt sig
    gemenskap och glädje"-

  83. -"i en parentetisk vykortstillvaro?"

  84. "Folk som pillade på sina rödsvedda
    bukar och slurpade i sig drinkar"-

  85. -"med sina såsiga tankar, flyktiga
    fantasier, futila förhoppningar"-

  86. -"fåfänga försök att fly sig själva
    och lägga vardagen på avstånd."

  87. "Med andra ord och återigen:
    ensamhet och försvinnande."

  88. Tack! Sol, bad och rajtan-tajtan
    låter ju jättehärligt.

  89. Ruben Östlund.

  90. Nu förflyttar vi oss
    från Karibien till Alperna.

  91. En familj är på semester.

  92. Redan när man ser dem porträtterade
    i början är det nåt absurt i det.

  93. De står i nåt som ser ut
    som månkläder och smajlar upp sig.

  94. Då känner man att det bara går utför.

  95. Ja, verkligen.
    Det är lite enkelt när du säger det.

  96. Jag har själv åkt mycket skidor
    och varit mycket i skidvärlden.

  97. Som ung var jag förälskad i den världen
    och helt okritisk till den.

  98. Sen var det första gången på femton år
    som jag kom tillbaka till världen-

  99. -och såg på den med helt nya ögon, och
    skidutrustningen är absurd.

  100. Pjäxorna som man har på sig. Hela
    designen utstrålar aggressivitet.

  101. Det var kul med ett utifrånperspektiv
    samtidigt som jag kände till världen.

  102. -Vad var du kär i från början?
    -I skidåkningen?

  103. -Var det själva skidåkningen?
    -Det är fantastiskt att vara i berg.

  104. Komma i kontakt med nåt man sällan
    kommer i kontakt med i vardagen.

  105. Det är känslan av att vara rädd.

  106. Att klättra runt i bergen och inte tänka
    på nåt annat än var jag är.

  107. Det kan vara starkt att vara på
    ett ställe där man känner sig hotad-

  108. -och tjugo minuter senare
    vara trygg igen.

  109. Jag kunde komma i kontakt med känslan
    igen, det var en stark upplevelse.

  110. Men det är otroligt vackert
    och otroligt utsatt.

  111. Tänk er ett helt vitt fält
    där det ligger nysnö-

  112. -där ingen har åkt förut, och så ska man
    göra ett eget spår på fältet.

  113. Att sen stanna upp och titta på sitt
    eget spår är en skitstark känsla.

  114. Man tycker också
    att spåret är vackert.

  115. Huvudpersonen i "Turist" är pappan,
    Tomas.

  116. Det känns väldigt tidigt som om
    han har nåt att leva upp till.

  117. Det är "payback". Han jobbar mycket och
    är upptagen med sin telefon.

  118. Förväntningarna på honom är tunga.

  119. Han ska leverera nån typ
    av äkta mans- och faderskapsroll.

  120. Ja. Anledningen till att jag kunde göra
    en film i den här miljön var-

  121. -att lavinsituationen kom upp.
    Jag ville göra nåt i en skidmiljö-

  122. -men när lavinsituationen kom upp
    kunde jag placera en film i miljön.

  123. Då började jag undersöka hur
    annonseringen för turistandet såg ut.

  124. Det är så jävla tydligt. På
    nästan alla bilder av sommarturism-

  125. -sitter mamman med en drink
    i en solstol-

  126. -och tittar på
    när pappan leker med barnen.

  127. Man fattar vem som är köparen,
    projektledaren.

  128. Det är kvinnan som ska köpa resan.

  129. Det var provocerande att det kvittar om
    kvinnan jobbat mer än mannen.

  130. Det är ändå "payback time"
    för mannen när det gäller turistande.

  131. I den kulturen är det mannen
    som ska vara närvarande-

  132. -oavsett om man har
    en jämlik relation.

  133. Du nämnde lavinscenen. Hela filmens
    handling kretsar kring den.

  134. -Berätta vad som händer.
    -Jag kan berätta ursprunget till den.

  135. Jag hade sett ett Youtube-klipp där
    turister sitter på en uteservering.

  136. Solen skiner och allt är perfekt.

  137. Plötsligt dansar en lavin
    nerför en avlägsen bergssluttning.

  138. Turisterna blir fascinerade. De vänder
    sig om och tittar på lavinen.

  139. Till en början är det förtjusta utrop.
    Lavinen blir större.

  140. Jublet blir högre.

  141. Sen kommer tre fantastiska sekunder
    när jublet övergår från entusiasm-

  142. -till nervositet och till ren skräck.

  143. Två så starka uttryck i våra liv,
    i existensen, låg så nära varandra.

  144. Från förtjusning och fascination
    till ren skräck och rädsla.

  145. I Youtube-klippet kommer snön in och
    folk rusar bort från sina platser-

  146. -men det är bara snöröken
    som når fram.

  147. Jag gillade klippet i sig. Det var
    utgångspunkten för en film i Alperna.

  148. Jag älskar att man lever i kontroll över
    sitt liv och vill uppleva fara-

  149. -precis som jag vill uppleva faran
    i Alperna och konfrontera naturen-

  150. -men man vill ha det på avstånd.

  151. När man är tvungen att komma nära den
    vill man absolut inte vara där.

  152. Jag berättade om det för en kompis,
    att en familj skulle åka på semester.

  153. Då sa han: "Vad händer
    om bara pappan springer i väg?"

  154. Jag hoppas att jag får vara med
    om ett sånt ögonblick en gång till.

  155. Ibland får man syn på en situation som
    gör hela skrivandet så enkelt.

  156. Det här var så. Pappan ska komma
    tillbaka, katastrofen har uteblivit.

  157. Han ska konfronteras med att han
    inte har levt upp till sin identitet.

  158. "Payback time" blev nåt helt annat. Kan
    du läsa en bit?

  159. Vad händer med familjen
    som illustrerar det?

  160. Oj, nu var det en annan sida,
    men jag kan läsa här.

  161. Jag älskar situationer när människor
    försöker undvika att tappa ansiktet.

  162. Under en middag
    hamnar de med två andra-

  163. -och de har inte ens vågat vidröra vad
    som hände vid lavinhändelsen.

  164. Okej.

  165. Nu ska vi se här. Här börjar vi, då.

  166. "Tomas försöker vara övertygande."

  167. "Först nu inser Charlotte och Brady det
    infekterade i situationen."

  168. "'När lavinen kom, sprang du i väg.'
    'Nej, det gjorde jag inte alls.'"

  169. "'Nähä, hur kommer du ihåg det, då?'"

  170. "'Inte så i alla fall.
    Går det ens att springa i pjäxor?'"

  171. "Ingen av dem vet
    hur de ska fortsätta."

  172. "Tillsammans blir de utlämnade till
    tystnaden och högfrekventa tankar."

  173. "Charlotte tänker 'Fy fan, vad sjukt'
    men låtsas ha medlidande med Tomas."

  174. "Brady tänker:
    'What the fuck is happening?'"

  175. "Tomas tänker:
    'Herre Jesus, hjälp mig nu.'"

  176. "Han kämpar för
    att inte förlora medvetandet."

  177. "Ebba tänker: 'Tomas flyr genom att
    sätta mig i en prestigesituation.'"

  178. "'Can't you run in ski boots?' Hon
    frågar Brady som ser förskräckt ut.'"

  179. "'Tomas says that you can't run
    in ski boots.' Brady: 'Well...'"

  180. "Ebba samlar sig, tittar ner i bordet
    och försöker leverera följande ord"-

  181. -"med brittisk accent
    och självbehärskning."

  182. "'Tomas says you can't run in ski boots.
    Of course you can do that.'"

  183. "Hon lyckas inte. Hon andas ut och
    näsvingarna spärrar ut sig hotfullt."

  184. "Nu står Brady i ett hörn.
    'It depends on how heavy they are.'"

  185. Sen fortsätter det så här.

  186. Att tappa ansiktet sysslar båda med.

  187. Hasse, i "All inclusive" håller
    många människor på med maskhållning.

  188. -Ja, så är det.
    -Så långt det går.

  189. På semestrar släpper man ju loss.

  190. Man kan släppa loss allt möjligt
    som man kanske inte alls hade tänkt.

  191. Så är det ju.

  192. De jag skickar ner till Guadeloupe kunde
    lika gärna stannat hemma.

  193. Man ägnar sig åt en illusion.

  194. Man föreställer sig en semester,
    två veckor i paradiset-

  195. -som nåt omvälvande,
    helande eller läkande-

  196. -men man tar dessvärre med sig själv
    och de problem som följer på det.

  197. Men jag kan hålla med om...
    Om Ruben utforskar manligheten-

  198. -i nån mening, också som roll-

  199. -så har jag också
    ägnat mig mycket åt det.

  200. Nån kritiker skrev
    att jag är en uttolkare-

  201. -av den svenska manlighetens kris
    eller sammanbrott.

  202. Männen som jag skildrar är egentligen
    mycket svagare och ömkligare-

  203. -än de kvinnor jag skildrar.

  204. De kämpar tappert för att upprätt- hålla
    nån fasad och självaktning-

  205. -och ägnar sig mycket
    åt självbedrägeri, livslögner.

  206. Inne i deras själar
    sjuder det verkligen.

  207. Det är som en sorts vulkaner
    som går omkring där.

  208. Ja, de är djupt otillfredsställda.

  209. Det finns en frustration
    som inte får nån kanal.

  210. De är otillfredsställda
    med sin livssituation.

  211. "Hur hamnade jag här?
    Var det här mitt liv?"

  212. De upplever i existentiell mening
    en djup saknad efter sig själva.

  213. Nån slags... Ja.

  214. Menar du att det är
    nåt typiskt svenskt vemod?

  215. Det vet jag inte om det är egentligen.
    Insjö-sorg.

  216. Det kanske finns nåt svenskt. Jag
    har ägnat rätt mycket uppmärksamhet-

  217. -åt det som man slentrianmässigt kallar
    "den svenska vardagen".

  218. "De vanliga människorna",
    vilka de nu är.

  219. Alla är lika vanliga, oavsett vilka
    roller vi spelar på livets teater.

  220. Men jag har ägnat en sorts människor
    större uppmärksamhet än andra.

  221. -En viss sorts liv.
    -Det kan finnas hjälplöshet i det.

  222. Man kan titta på det och skratta
    åt det, och ändå medverkar man i det.

  223. Humor är ett viktigt instrument.

  224. Humor är en underskattad kvalitet.

  225. Min övertygelse som författare,
    om jag har nån, är just-

  226. -att svärtan och humorn
    måste få leva hand i hand.

  227. Om man entydigt skildrar det svarta
    eller entydigt försöker vara rolig-

  228. -blir det aldrig riktigt bra.

  229. Tar man människor på allvar
    kommer humorn också.

  230. Ruben, det känns som om Tomas
    också går omkring och bär på nånting-

  231. -som han inte delar med sig av.

  232. Jag tänkte nog på alla karaktärer
    i den här boken som schabloner.

  233. De var fasta i sina roller
    och försökte leva upp till rollerna.

  234. De var oförmögna att spela ut det
    som finns mellan rollerna.

  235. Men jag...

  236. När jag skrev manuset blev jag
    så jävla ointresserad av naturalism.

  237. När jag ser relationsbråk, som jag har
    sett så många gånger på tv-

  238. -ger det mig inte nåt.
    Jag kan inte ta det livet på allvar.

  239. Jag måste ha
    en kritisk och satirisk blick.

  240. Då blev karaktärerna överdrivna, och jag
    var tvungen att följa med det-

  241. -för att komma åt rollerna i sig och
    inte göra dem till riktiga människor.

  242. Men själva utgångspunkten
    för rollen som Tomas är fast i var-

  243. -att det ultimata sveket
    en man kan göra är-

  244. -att när du förväntas stå upp,
    skydda din familj och offra dig-

  245. -tänker du på dig själv i stället.

  246. Vi har en kultur där vi får lära oss att
    vi absolut inte ska göra så.

  247. I 99 % av alla Hollywoodfilmer-

  248. -är mannen oftast en person som lever i
    frid och frihet med sin familj.

  249. Sen kommer plötsligt ett yttre hot, så
    att mannen måste ta till våld.

  250. Sen kan han leva med sin familj igen.
    Det är ett sorts ideologiskapande.

  251. Kulturen som vi utsätts för är inte så
    oskyldig. Den är ideologiskapande.

  252. Utan den typen av kultur hade det varit
    svårt att skicka ut män i krig.

  253. Man kan dra en parallell
    till den här krigsskildringen-

  254. -som har funnits i Sovjetunionen,
    USA och till och med ISIS-filmerna-

  255. -som också har
    den här innehållsmässiga...

  256. Här kan du vinna ära
    och få mening i ditt liv.

  257. En man ska offra sig
    för en större sak.

  258. Jag kom i kontakt
    med en massa såna saker.

  259. Det hör ihop med mansrollen
    som Tomas förväntas ha.

  260. Det var en väldigt intressant sak.

  261. Det intressantaste med hela situationen
    kring Tomas agerande är-

  262. -att jag började titta på statistik på
    skeppskatastrofer.

  263. Det finns en myt kring Titanic-

  264. -att kvinnor och barn var först
    i livbåtarna och männen offrade sig.

  265. Men statistiken visar att det är män som
    överlever en skeppskatastrof.

  266. Kvinnor och barn dör. Trots att kulturen
    lär oss män att offra oss-

  267. -slår överlevnadsinstinkten ut kulturen.

  268. Männen agerar egoistiskt och gör det
    som krävs för att överleva.

  269. Det fanns många konflikter i det.

  270. Vår kultur, vår civiliserade sida-

  271. -hamnar plötsligt i konflikt med
    naturen, med vår överlevnadsinstinkt-

  272. -med nåt som vi sen ska försöka
    försvara vårt beteende utifrån.

  273. Det är nästan en typ av tabu. Men
    om man pratar just om mansroller...

  274. Kvinnor har ofta lätt att prata
    om hur de känner sig snöpta-

  275. -tillbakahållna eller förvanskade.

  276. Men vad säger ni som män?
    Vad har ni upplevt i era liv-

  277. -som ni har att förhålla er till-

  278. -i era roller som män
    och som ni kan uppleva?

  279. Jag pratar dagligen med mina vänner om
    det, eller de olika...

  280. Det finns många olika saker
    som man måste handskas med-

  281. -och själv irriterar sig på
    i sitt beteende, men...

  282. Jag kopplar det inte till mig som man
    utan mer till mig som människa.

  283. -Jag tänker inte i de banorna.
    -Men du skildrar män som har roller.

  284. Ja, det blir så.

  285. Det är kanske oreflekterat, omedvetet.

  286. Mitt skrivande är ju inte...

  287. Det föregrips inte av nån analys.

  288. Jag analyserar inte en situation
    som jag sen vill berätta om-

  289. -utan tvärtom är jag mer intuitivt
    sökande som prosaförfattare.

  290. Med film jobbar man
    från andra hållet.

  291. Man drivs av att skapa bygget
    för att sen fylla det-

  292. -med kött och blod och gestaltning.

  293. Men som prosaförfattare
    är jag mer meandrande, sökande.

  294. Jag tänker på en sak. I Guadeloupe...

  295. Där framträder insjö-vemodet,
    och i "Turist" är det i Alperna.

  296. Du har sagt att du vill ta stryptag på
    den svenska folksjälen.

  297. Finns det nåt i ett semesterlandskap-

  298. -som kan lyfta fram en typ
    av nationell bild eller kultur-

  299. -så att den blir mer synlig där?

  300. I skidorten är det viktigt
    att titta på-

  301. -hur vi skandinaver började åka
    till Alperna för att åka skidor.

  302. Det var under 40-talet och 50-talet-

  303. -när den moderna skidorten började
    planeras som en ekonomisk modell.

  304. Man sa att man inom 30 år skulle ha
    byggt 300 000 bäddar i alpregionerna-

  305. -som man hade svårt att exploatera.

  306. Den ekonomiska modellen har förändrat
    vår livsstil på vinterhalvåret.

  307. Det var främst fransmännens
    jävla innovativa idé om-

  308. -att marknadsföra skidåkning som nåt
    medelklassen kunde hålla på med.

  309. För att lönearbetarna
    plötsligt fick mer pengar-

  310. -och vi bodde i trånga lägenheter så att
    vi var tvungna att resa varje år-

  311. -insåg man att det kunde utnyttjas.

  312. Det ändrade vår livsstil,
    och kanske inte så mycket annat.

  313. Nej. - Vad säger du?

  314. Det Ruben pratar om är också en
    upplevelseindustri, som du sa förut.

  315. I skidåkning söker du en utmaning och
    en lättnad över att ha klarat den.

  316. Som jag skildrar all inclusive...
    Jag betraktar det som ett fenomen.

  317. När man åker till en semesterö och
    lägger sig i ett "gated community"-

  318. -är det snarare antiupplevelsen
    man söker, motsatsen till äventyr.

  319. Det är snarare en extrem trygghet
    och nästan en trötthet.

  320. Det kan man driva till sin spets, vilket
    jag försöker göra.

  321. Utan att förekomma den som inte har
    läst boken, så landar det i...

  322. Jag var på en all inclusive-resa
    förra julen.

  323. I början kunde man bara välja mellan
    vitt och rött, och det var vidrigt-

  324. -men långsamt
    började jag tycka om det-

  325. -och på slutet njöt jag
    och tyckte att all mat var god.

  326. -Långsam lobotomering.
    -Ja, precis.

  327. Du har döpt boken
    till "All inclusive".

  328. När man ser begreppet får man känslan
    att det ingår mer än mat och dryck.

  329. Ja, titeln var vägledande för mig under
    arbetets gång.

  330. Jag skrev boken i två långa stycken.

  331. När jag gjorde ett uppehåll
    för att skriva ett filmmanus-

  332. -var jag livrädd att nån skulle ta
    titeln, för den kändes så självklar.

  333. Den skapar associationer,
    ett associationsflöde hos människor.

  334. Alla har nåt slags förhållande
    till begreppet "all inclusive"-

  335. -vare sig man omfamnar det
    eller tar avstånd från det.

  336. Det har en paradisisk klang, eller att
    det ska vara mycket extra allt.

  337. Det är som nån säger. Jag har
    mellanliggande citat boken igenom-

  338. -där de får kommentera resmålet,
    och en man säger just det här.

  339. Han hade räknat på det, och man tjänar
    tusenlappar på all inclusive-

  340. -"men om jag var nykterist skulle jag
    aldrig välja all inclusive".

  341. Så kan man också se på det.

  342. Det är nåt med semestrar. Det är
    som om de ska vara meningen med allt.

  343. Man jobbar och sliter och får semester,
    och då ska man njuta.

  344. Det finns en sån enorm fallhöjd
    i ett sånt åtagande-

  345. -och därmed också nåt komiskt
    i den här fallhöjden.

  346. Hur tänker ni? Är det utmaningen
    när man skriver om semestrar-

  347. -just att man vill komma åt
    den känslan?

  348. Det är nåt slags investering.
    Man vill så mycket.

  349. Man investerar tankar, känslor och
    pengar i en resa. Att åka är dyrt.

  350. Att lägga sig på en strand på andra
    sidan jordklotet kan kosta 40 000.

  351. Det är mycket pengar,
    så då måste man ha det bra.

  352. Om nån är gnällig börjar man tänka
    på hur mycket man har lagt ner.

  353. Det är klart, det är som gjort
    för att fallera på nåt sätt.

  354. Eller åtminstone... Här är det snarare
    lite smågnälligt hela vägen.

  355. Det skaver i själen.

  356. Skilsmässofrekvensen är högst när man
    kommer tillbaka från semestern-

  357. -så man har utsatt familjen
    för prövningar.

  358. Man rycks ur det vanliga samman-
    hanget. Det är nåt med rollspelet.

  359. Å ena sidan
    ska man släppa loss under semestern-

  360. -men samtidigt ska man spela en annan
    roll i förhållande till varandra.

  361. Man ska vara en skön människa
    att semestra med.

  362. Där kan besvikelserna dugga tätt.

  363. Ja, man upprätthåller också fasader.

  364. I ett kapitel i min bok sitter
    ett par och pratar i strandbaren.

  365. Bland annat kommenterar de
    C.G:s närvaro.

  366. Det landar i...

  367. Det är bara lite smågnälligt snack.

  368. Det landar i att hon säger, när han har
    hämtat ännu en öl i baren:

  369. "Jag vill faktiskt skiljas."

  370. "Det vill jag också,
    men kan vi inte prata om nåt annat?"

  371. De är överens om det, men de kan väl i
    alla fall fullfölja resan?

  372. Lite så är nog mina karaktärer.

  373. Man spelar upp roller för varandra och
    det blir "mamma, pappa, barn".

  374. Man ska vara semesterpersoner.

  375. Det är väldigt lätt att ha åsikter
    om hur andra beter sig.

  376. Hur barnen och partnern beter sig.

  377. Sen ska man också
    spela rollen som turist-

  378. -och det är en väldigt speciell roll.
    Vad tänker ni om den rollen?

  379. Det är lite töntigt att vara turist.
    Ingen vill vara turist.

  380. Det är svårt att ta avstånd från det på
    en all inclusive-anläggning.

  381. -Jag är bara "turist".
    -"Titta på dem."

  382. Skidvärlden har tydliga hierarkier.

  383. Även om man är turist
    kan man vara en mer van turist.

  384. En bättre skidåkare har högre status, så
    det är tydliga graderingar.

  385. Man ser på hur folk bär sina skidor hur
    vana de är att röra sig där.

  386. Även på utrustningen och åkstilen.

  387. Du skriver också om glasögonen.

  388. Glasögonen har en spegellins
    som alla gömmer sig bakom.

  389. Ja, och de som är vana
    är bleka runt ögonen.

  390. De tar inte av sig dem när de solar, för
    de är bara där för skidåkningen.

  391. Det är lättare att tro att man har nån
    värdighet kvar på skidsemester.

  392. När man är på all inclusive
    går det inte.

  393. Kan inte du också känna att man kan
    drabbas av en typ av självförakt?

  394. "Här ligger jag och blir rödsvedd."

  395. Absolut, den dimensionen finns också-

  396. -även om den kanske ligger djupare.

  397. -När den kommer upp mår man inte bra.
    -Det är också nåt med semesterorter.

  398. En semesterort är byggd för att spegla
    ens drömmar och förväntningar.

  399. Man kan värja sig mot nåt i det där.

  400. När man går in i en turistshop ser man
    en spegelbild. "Det här är du."

  401. "Det här vill du ha." - "Nej, inte jag."
    Hur tänker ni om semesterorter?

  402. All inclusive-orter och skidorter är
    intressanta, för de är inte så olika.

  403. De verkar lyxiga på utsidan,
    men kapitalismen dras till sin spets-

  404. -för man kan bara välja
    rött eller vitt.

  405. Urvalsmöjligheten blir lika begränsad
    som i en planekonomi.

  406. Skidorterna är byggda i funktionalismens
    anda, Le Corbusier.

  407. Det fanns fina tankar med det: Alla
    skulle ha samma utsikt och utrymme.

  408. En kvinnlig arkitekt hade byggt
    skidorterna där vi filmade.

  409. Man byggde köket lite större, så att
    kvinnan också skulle få åka skidor.

  410. Före dess åkte mannen och barnen
    skidor medan kvinnan var i köket.

  411. Man gjorde köket mer effektivt så att
    hon skulle hinna åka några timmar.

  412. Så det är inte bara dåliga tankar
    med orterna-

  413. -utan det finns också nån sorts...

  414. Vad behöver vi människor för att
    må bra och hur ger vi alla det?

  415. Era sätt att skildra människor...

  416. Ni är båda två väldigt skarpögda,
    tycker de flesta-

  417. -när det kommer till att betrakta
    hur människor beter sig.

  418. Kan det ibland finnas
    en känsla hos er i betraktandet-

  419. -att man kan vara rädd för
    att verka... Vad ska jag säga?

  420. Som om man tar ut ett avstånd.

  421. Jag tänker mycket på det,
    och jag förstår din fråga.

  422. För mig är det jäkligt viktigt
    när jag skriver-

  423. -att inte distansera mig från
    och titta ner på mina gestalter-

  424. -utan jag måste vara i dem.
    Närvaron är oerhört viktig för mig.

  425. Jag försöker också vara
    så lojal som möjligt med deras väsen-

  426. -viljor och tankar. Lyckas jag
    med den närvaron lyckas jag också...

  427. Hur skärskådande och skarp jag än kan
    vara när jag tecknar ett porträtt-

  428. -finns det förhoppningsvis
    alltid en ömhet också.

  429. Tar man bort den, ställer man bara ut en
    människa till beskådande-

  430. -och det är jag inte intresserad av.

  431. Just det här komiska, att man kan
    skratta åt att man är fånig.

  432. Tycker du
    att det finns nåt befriande i det?

  433. "Okej, jag är fånig,
    men det är rätt okej ändå."

  434. Finns det nåt befriande i det?

  435. Ja, kanske det. Jag tycker att det finns
    mycket humor i mitt berättande.

  436. Humorn är kanske försonande, men
    den är inte framskriven som humor.

  437. Jag tänker aldrig på att vara rolig,
    utan jag tar människorna på allvar.

  438. Allt jag skriver börjar allvarligt,
    och sen blir det humor på vägen.

  439. Det är den humor jag omfattar
    och själv tycker om.

  440. Den humorn överraskar mig
    som författare.

  441. Det värsta som finns är om nån säger:
    "Skriv nåt roligt."

  442. Jag kan inte berätta
    roliga historier-

  443. -men jag kan berätta en novell
    som är rätt rolig.

  444. Jag får ofta höra att det finns ett
    distanserat betraktande av människan-

  445. -och att det skulle vara kyligt.

  446. Jag kan inte hålla med om det i de
    författare och regissörer jag gillar.

  447. Det är ingen kyla i deras betraktande
    utan snarare en avsaknad av nostalgi.

  448. För mig blir känslorna tydligare
    i det betraktandet.

  449. När inte jag...

  450. Jag brukar ofta vilja likna...
    Är en naturfilmare kylig-

  451. -när den filmar lejon som äter upp
    bufflar? Är det betraktandet kyligt-

  452. -eller kan man fortfarande ha sympati
    för både bufflarna och lejonen?

  453. Nostalgi smittar ofta ner konstformer
    som inte vill syssla med nostalgi.

  454. Plötsligt vill man avkräva nostalgi även
    från de uttryckssätten-

  455. -vilket gör att man pratar
    om skaparna av verken-

  456. -som om de skulle vara
    människofientliga.

  457. Du gör inte det,
    men den tendensen finns.

  458. Det är svårt. Du kan filma eller
    gestalta nåt som du sett och hört-

  459. -och bli kallad människofientlig-

  460. -för ibland är världen jättekarikerad,
    på ett sätt.

  461. Man vet egentligen inte
    vad som är vad.

  462. Vi älskar porträtt av människor
    som gör behjärtansvärda saker-

  463. -och visar sig starka och modiga.

  464. Sen tittar man på statistik-

  465. -och då visar det sig att vi oftast inte
    kan hantera katastrofer så-

  466. -men det är viktigt för oss
    att berätta om situationerna-

  467. -för att återvinna värdighet kring ett
    trauma och vara sedelärande.

  468. "Så här borde vi göra."
    Det är viktigt att göra det också-

  469. -men det är svårt att överleva
    och tro att man är unik-

  470. -när man inte levt upp
    till den förväntade rollen.

  471. Hans, du håller på mycket
    med tillkortakommanden bakom fasader.

  472. Det är nåt i det
    som blir väldigt kul-

  473. -men det kan också ha nåt lite sorgligt
    och luggslitet över sig.

  474. Är det det som är
    din författarambition?

  475. Att du vill plocka ner det här
    på nåt sätt.

  476. Att man kan känna
    en typ av värme och gemenskap.

  477. Ja, det har blivit mitt signum,
    även om jag inte har haft den planen.

  478. Det är så det har blivit, att jag
    intresserar mig för vissa livslägen.

  479. Som Ruben sa, även om man anlägger
    en mer klinisk, iakttagande blick-

  480. -kan man göra det
    med väldigt stort...

  481. Det handlar om att se människan,
    att ägna människan omsorg.

  482. Om man sen gör det
    med mer klinisk, kylig distans-

  483. -eller väldigt stark närvaro...

  484. Det ena utesluter inte det andra. Det
    viktiga är viljan att se människan.

  485. Men det finns en skillnad. Man kan vara
    kritisk till ett visst beteende-

  486. -och inte vilja vara förlåtande
    mot det.

  487. "Vad löjligt vi beter oss!
    Jag rättfärdigar inte det."

  488. "Det är bisarrt med en sån livsstil."
    Det blir obehagligt att läsa det-

  489. -om man själv inte har lust att värdera
    eller omvärdera sin livsstil.

  490. Det måste finnas utrymme
    för kritik av människan också.

  491. Vår tid är slut.
    Tack så hemskt mycket.

  492. Har nån tagit med era böcker
    för signering utanför?

  493. -Jag vet inte.
    -Annars finns böckerna i montrarna.

  494. Den här finns på Atrium,
    atriumforlag.se.

  495. Atrium har nog ingen monter här.

  496. Tack så hemskt mycket för samtalet.

  497. Textning: Lena Edh
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Semester - himmel eller helvete?

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Semester förknippas oftast med avkoppling, bad och sol. Men det är inte alls verkligheten för alla. Författaren Hans Gunnarsson skriver i sin roman "All inclusive" om de mörka sidorna med semester. Här samtalar han med författaren och regissören Ruben Östlund och journalisten och författaren Helena von Zweigbergk. Inspelat under Bokmässan i september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Psykologi
Ämnesord:
Litteraturvetenskap, Mansrollen, Semester, Semesterresor, Svensk litteraturhistoria
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2015

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Höstlov blir läslov

För att få ungdomar och barn att börja läsa vill föreningen Läsrörelsen sprida begreppet "läslov". Här samtalar politiker och läsambassadörer om vikten av att läsa. Medverkande: Alice Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister; Gustav Fridolin, utbildningsminister; Johan Unenge, språkrör för satsningen Idrott och läsning; Katti Hoflin, chef för Stockholms stadsbibliotek och Cassi Stankovyc, gymnasiestudent. Moderator: Åsa Sandell. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Nätverket Läslov vecka 44.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Läsundervisning och lustläsning

Man talar om en sjunkande läsförmåga bland unga idag. Men vad får unga att vilja läsa? Vad gör skolan och vad säger forskningen? Här samtalar experter i ämnet om vad man kan göra. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Kulturrådet och Gleerups.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Två krig, två perspektiv

Samtal mellan författarna Antony Beevor och Peter Englund som båda har skildrat krig i sina böcker. Vilka olika bilder av världshistoriens två största krig framträder? Antony Beevor har bland annat skrivit böckerna "Stalingrad", "Berlin : slutstriden 1945" och "D-dagen". Peter Englund har skrivit en serie om första världskriget. Moderator: Görrel Espelund. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Historiska Media och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Flickor i barnlitteraturen

Vad är en flicka, och vad förväntas en flicka vara? Författarna Anna Höglund och Pija Lindenbaum är båda aktuella med böcker om just detta ämne. Här samtalar de med moderatorn och förläggaren Erik Titusson. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Lilla Piratförlaget.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Fula, skitiga och elaka

Den nya kvinnan i litteraturen, hur skildras hon och vilka egenskaper får hon? Journalisten Andres Lokko intervjuar författaren Paula Hawkins som berättar om sin bok "Kvinnan på tåget". Boken handlar om tre kvinnor som alla visar mental obalans. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Massolit.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Arbeta bör man annars dör man

Varför jobbar vi och hur mycket ska vi arbeta? Seminarium om arbetets betydelse och attityder till arbete. Medverkande: sociologen och författaren Roland Paulsen, författaren Elise Karlsson, tidigare ärkebiskopen K G Hammar. Moderator: Ann Ighe, doktor i ekonomisk historia. Inspelat under Bokmässan i september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Se människan/Svenska kyrkan, Bokförlaget Atlas och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Naturligt material till en biografi

Författaren Kerstin Ekman har skrivit en biografi om den begåvade Linnélärjungen och bondsonen Clas Bjerkander som kom till Uppsala för att studera under 1700-talet. Här diskuterar hon med sin författarkollega Fredrik Sjöberg om varför just bortglömda vetenskapsmän utgör ett så utmärkt ämne för en biografi. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Journalistik till varje pris?

Journalisterna Magnus Falkehed och Niclas Hammarström satt fängslade i Syrien i 46 dagar från november 2013. Det var en dramatisk tid. Hur har vägen tillbaka sett ut och hur har fångenskapen förändrat deras syn på livet? De samtalar med journalisten Martin Schibbye och utrikeskorrespondenten Cecilia Uddén om en ökad hotbild mot journalister och att många får betala ett högt pris. Moderator: Cecilia Bodström. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Priset för att leva tillsammans

Författaren Jonas Hassen Khemiri berättar om sin roman "Allt jag inte minns". Den handlar om kärlek, ekonomi och vänskap, om känslor och öden som krockar med varandra i dagens Stockholm. Kulturjournalisten Eric Schüldt leder samtalet. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers Förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Världen brinner - Astrid Lindgrens 40-tal

Panelsamtal om Astrid Lindgrens dagbok om vardagen i Stockholm under andra världskriget. Där skrev hon ner sina tankar om världsläget och om Sveriges agerande under kriget. Dagböckerna ges ut med anledning av att det är 70 år sedan krigslutet. Medverkande i samtalet: Karin Nyman, Kerstin Ekman och Jens Andersen. Moderator: Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Salikon förlag, Saltkråkan, Rabén & Sjögren och Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Den relativa yttrandefriheten

Hur ser journalisterna och författarna Ian Buruma och Masha Gessen på tillståndet för yttrandefriheten i världen 2015? Vilka är utmaningarna, hoten och möjligheterna? Ian Buruma har skrivit en bok om filmskaparen Theo van Gogh som mördades på öppen gata i Amsterdam 2004. Masha Gessen har bland annat skrivit en bok om den ryska aktivistgruppen Pussy Riot. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Brombergs Bokförlag och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Oförnuft och känsla

Vilka val gör vi i kärlekens namn och vilka blir konsekvenserna? När omvandlas passionens positiva laddning till negativa krafter? Författarna Karolina Ramqvist, Gunilla Boëthius och Lena Andersson samtalar om besatthet, makt och beroendeställning. Moderator: Stefan Eklund, chefredaktör Borås Tidning. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts, Natur & Kultur och Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

I känslornas värld

Varför är känslor så viktiga och vad är de egentligen bra för? Här samtalar tre författare som använder känslor som arbetsmaterial i sina verk: författaren Märta Tikkanen, hjärnforskaren Predrag Petrovic och programledaren Eva Funck. Moderator: Ann Lagerström, författare och journalist. Inspelat under Bokmässan den 25 september 2015 på Svenska Mässan, Göteborg. Arrangör: Natur & Kultur, Fri Tanke förlag och Schildts & Söderströms.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Nujävlarskanifåsepåfan

Som kvinna i Sverige är det tabu att skriva egohistoria och vara självupptagen, menar författaren och historikern Yvonne Hirdman. Här samtalar hon med Birgitta Holm. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Ordfront förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Kan man ärva sorg och förtvivlan?

Agneta Pleijel och Astrid Seeberger har båda gett ut självbiografiska romaner. Här samtalar de med journalisten Marianne Rundström. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg Arrangör: Norstedts och Weyler förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Zombier, kvantbiologi och extrema hjärnor

Ovanliga hjärnor

Vetenskapsjournalisten Helen Thomson berättar om människor med ovanliga hjärnor, exempelvis personer som aldrig glömmer någonting, som tror att deras ben inte tillhör dem eller som tror att de är döda. Inspelat den 10 november 2014 på Rival i Stockholm. Arrangör: Fri tanke förlag och Kungliga Vetenskapsakademien.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Annas krasch

Missionärsdottern Anna Holmberg Ålund var med om starka händelser i barndomen som sedan präglat hela hennes liv. Det var en tid med ständiga flyttar och en krasch som satte djupa spår. Händelserna ledde till att hon så småningom blev psykolog.