Tiggy testar - teckenspråkstolkat

Om Tiggy testar - teckenspråkstolkat
Tiggy är nyfiken på hur saker fungerar. Varför flyter isbitar? Hur bildas en regnbåge? Och varför bubblar läsken? Tillsammans med Beppe utför hon häpnadsväckande experiment. Tiggy testar olika fenomen och upptäcker att hon blir trött i näsan.
Dela serien
Dela serien på FacebookDela serien på TwitterDela serien på PinterestDela serien på Google+Dela serien via e-post Kopiera länken till serienTangentbordskontroller för spelaren
- ␣Mellanslag,
- ↵Retur:
- Spela / pausa programmet
- M
- Ljud på / av
- ↑Pil upp:
- Höj ljudvolymen
- ↓Pil ned:
- Sänk ljudvolymen
- →Pil höger:
- Hoppa framåt 5 sekunder
- ←Pil vänster:
- Hoppa bakåt 5 sekunder
- 0 - 9
- Hoppa direkt till 0% - 90% av programmets längd
- C
- Välj språk för undertextning
- F
- Visa spelaren i helskärmsläge
- Esc
- Avsluta helskärmsläge

-Tiggy testar.
-Det bruna äpplet.Tiggy Tiger, yeah, yeah, yeah
Tiggy Tiger, you are my baby
Tiggy Tiger, oh yeah oh yeah...
-Tycker du det går bra, Tiggy?
-Det är klart det går bra.Jag tänkte på ditt sångnummer
som du övade på.Jag håller på att göra en ny text.
Tiggy Tiger, yeah, yeah...Jag tycker det verkar
som om du har tränat riktigt länge.Så himla länge har jag inte tränat.
Det låter ju bra,
men jag tänkte på äpplet.-Kolla på det.
-Va? Det har blivit helt brunt.Det ser typ ruttet ut.
Jag tror inte det är nån fara att det
är ruttet, men brunt har det blivit.Det ser inte så gott ut längre.
Vi skulle kunna
ta och titta på en grej.Vi skulle kunna ta och testa
och se om vi kan förstå mer--vad det är som gör äpplena bruna.
Ska vi göra det?Absolut.
Kan du räcka mig fruktskålen
som du har där borta?-Här kommer frukt.
-Så där, Tiggy.Det här kan vara lite svårt,
men jag kan säga att ledtråden--har med luft att göra i alla fall.
Frukt och luft...
Vad kan man göra...Du kommer börja jonglera med äpplena!
Så att de blandas uppe i luften
och då kanske de blir bruna.Det var i och för sig en jättebra
idé, men det kommer inte hända--för jag kan faktiskt inte jonglera.
Jag har tänkt mig en annan grej.Vi börjar med att ta ett äpple.
Vi skär upp det på mitten.Tjusigt. Så.
Sen tar vi en citron.
Den ska vi också skära på mitten.-Surt.
-"Surt", sa räven...Nu kommer jag gnugga in den ena
äppelhalvan med lite citronsaft.Vi ska ha på rätt så mycket citron.
Sen är det bara att vänta.
-Hur länge då?
-Kanske en timme eller två.Ska vi vänta i en timme eller två på
att de där blir bruna. Det vet vi ju.Vänta lite, Tiggy. Du får
vänta och se vad som kommer hända.Okej.
Jag kör lite på min låt så länge.Tiggy Tiger...
Ursäkta att jag stör
mitt i föreställningen.-Jag bara repade.
-Du får kolla, för det är färdigt.Jag ska flytta undan kniven.
Jag vet att det är en vanlig matkniv--men man ska alltid
vara lite försiktig.Kommer du ihåg vilken halva
det var vi strök citron på.Den ser
ut som den gjorde från början--medan den andra
har blivit helt brun.-Visst ser den sidan godare ut?
-Verkligen!Det är som citronsaften la sig ovanpå
äpplet så inte luften kom åt...-...att göra den så där brun.
-Precis! Jättebra, Tiggy.Jag ska se om jag kan förklara.
I luften vi andas
finns något som heter syre.Det behöver vi
för att andas och leva och må bra.När syret träffar äpplet,
då menar jag inte på skalet--utan på den här öppna sidan
utan skal--då händer det nånting i äpplet
som gör att det blir brunt.När man stryker på citron
kommer syret inte åt äpplet.Då håller det sig fräscht och fint.
-Det ser mycket godare ut.
-Verkligen!Vet du vad man kallar det
när man trixar lite med maten--för att den ska hålla sig
finare i längden?Man mumsar till det.
Det var i och för sig en bra idé,
men jag tänkte på ett annat ord.-Konservera.
-"Konservera"?-Man konserverar maten.
-Just det. Det har jag hört förr.Konservburkar, till exempel,
håller ju hur länge som helst.Kan vi inte testa
att konservera min mikrofon lite?-Du menar din bananmikrofon?
-Exakt.Bra idé.
Skapa klipp
Klippets starttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Klippets sluttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.Det bruna äpplet
Avsnitt 13 av 40
- Produktionsår:
- Längd:
- Tillgängligt till:
Varför blir viss mat brun när den har stått framme ett tag? Genom ett enkelt experiment får Tiggy reda på varför och hur det går att undvika genom konservering.
- Ämnen:
- Kemi > Kemiska processer i naturen
- Ämnesord:
- Fysikalisk kemi, Kemi, Konservering (livsmedel), Naturvetenskap, Oxidation, Teoretisk kemi
- Utbildningsnivå:
- Förskola
Alla program i Tiggy testar - teckenspråkstolkat

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Att lita på en liter
Avsnitt 1 av 40
Tiggy undrar vad en liter är och hur stor plats den tar. En liter kan se väldigt olika ut men är alltid exakt lika mycket, trots olika behållare och mätglas.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Superblandningen
Avsnitt 2 av 40
Tiggy undersöker hur olika föremål och vätskor hamnar om man lägger ner flera samtidigt i en behållare. De lägger sig i en speciell ordning för att de har olika densitet, vissa är helt enkelt tyngre än andra.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Pennans alla färger
Avsnitt 3 av 40
Tiggy får se att färgerna i en penna ibland består av en blandning av flera olika färger. Beppe visar hur färgerna kan separeras med hjälp av ett kaffefilter och lite vatten. Färgseparering, helt enkelt!
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Russinhissen
Avsnitt 4 av 40
Tiggy undersöker om ett russin flyter eller sjunker i ett glas med läsk. Hon upptäcker att kolsyra bildas i läsken när man häller koldioxid i den.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Ballongracet
Avsnitt 5 av 40
Tiggy och Beppe bygger en tävlingsbana för ballonger som sitter på sugrör. Vad är det för kraft som får dem att åka framåt längs banan?
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Fluffiga degen
Avsnitt 6 av 40
Tiggy ska baka bullar och gör två olika degar. Den ena med jäst och den andra utan. Kommer det att bli någon skillnad på dem?
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Flyter eller inte
Avsnitt 7 av 40
Tiggy undersöker vad som flyter och vad som inte flyter när det släpps ner i vatten. Vad är det som gör att vissa saker flyter? Beppe förklarar förenklat vad begreppen Arkimedes princip och flytkraft innebär.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Trött i nosen
Avsnitt 8 av 40
Tiggy testar att luktar en lång stund och inser att näsan kan bli trött. Näsans doftceller orkar inte längre skicka signaler till hjärnan och det slutar att lukta.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Braigaste bron
Avsnitt 9 av 40
Tiggy vill bygga ett hus av pepparkakor, men upptäcker att olika material har olika hållfasthet. Det handlar om hur mycket påfrestning ett material kan tåla.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Den magiska ballongen
Avsnitt 10 av 40
Tiggy undersöker vad som händer med en ballong om man gnider den mot hår eller ylle. Hon upptäcker att ballongen får en laddning som kan dra till sig eller stöta bort olika föremål. Beppe förklarar begreppen attrahera och repellera.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vackraste oljan
Avsnitt 11 av 40
Tiggy får lite olja över efter att ha smort in hjulen på sin skateboard. Istället för att kasta den tillverkar Tiggy och Beppe en lavalampa. Tiggy förstår att anledningen till att den blir så bubblig och tjusig är att oljan inte har någon löslighet i vatten.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vatten över huvudet
Avsnitt 12 av 40
Tiggy undrar varför man måste äta mat ur en tub när man är i rymden? Beppe berättar att det är för att maten inte ska flyga iväg åt alla håll och kanter och Tiggy får veta att detta har att göra med något som kallas för gravitation.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Det bruna äpplet
Avsnitt 13 av 40
Varför blir viss mat brun när den har stått framme ett tag? Genom ett enkelt experiment får Tiggy reda på varför och hur det går att undvika genom konservering.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Dykarnas hemlighet
Avsnitt 14 av 40
Går det att sänka ner papper i vatten utan att pappret blir blött? Tiggy testar och förstår att det beror på att vattnet ligger i luftmolekyler istället för vattenmolekyler. Hon får också se att det var precis så man gjorde förr i tiden när man skulle dyka.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Muggtelefonen
Avsnitt 15 av 40
Tiggy bygger en telefon av tråd och burkar. Men hur kommer det sig att man hör vad den som pratar i burken säger? Jo, ljudet färdas mellan burkarna på grund av vibrationer i tråden.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns