Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2015

UR Samtiden - Bokmässan 2015

Om UR Samtiden - Bokmässan 2015

Seminarier och intervjuer från Bokmässan i Göteborg. Inspelat 24-27 september 2015. Plats: Svenska mässan.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2015 : Kvinnan på tågetDela
  1. Hej! Jag heter Tara Moshizi,
    och jag vill välkomna er-

  2. -till seminariet om "Kvinnan på tåget".

  3. Boken har sålts i över fyrtio länder,
    är en internationell bestseller-

  4. -och ska nu filmatiseras.

  5. Det är också romanen
    som höll mig vaken-

  6. -när jag reflekterade över hur det
    skulle vara att få en minneslucka.

  7. Det är det som händer
    med bokens huvudperson, Rachel.

  8. En stor applåd för bokens författare,
    mrs Paula Hawkins.

  9. Hej.

  10. -Trevligt att ha dig här.
    -Tack.

  11. Att inte kunna sova
    efter att ha läst din bok-

  12. -är nog en upplevelse
    jag delar med miljontals läsare.

  13. -Hur sov du när du skrev den?
    -Rätt bra, tror jag.

  14. Det känns som länge sen. När jag
    började skriva var jag besatt av den-

  15. -så bokens första halva skrev jag-

  16. -på fyra-fem månader,
    och jag gjorde inget annat.

  17. Allt jag gjorde var att skriva,
    jag var nästan jäktad-

  18. -och framåt kvällen var jag utmattad,
    så jag sov gott.

  19. Som jag nämnde får Rachel,
    huvudpersonen, en minneslucka.

  20. Vad fascinerar dig med minnesluckor?

  21. Det är märkligt att man kan gå runt,
    prata med folk och göra saker-

  22. -utan att minnas det dagen efter.

  23. För länge sen läste jag en bok
    av Oliver Sacks, neurologen.

  24. Hans patient hade tagit PCP,
    så det var ett drogrelaterat problem.

  25. Han mördade sin flickvän under
    en minneslucka och mindes inget.

  26. Jag tyckte att det var så egendomligt.

  27. Om man inte minns vad man gör, kan
    man inte ta ansvar för sina handlingar.

  28. Man får inte de skuldkänslor
    som man borde ha.

  29. När jag läste det tänkte jag
    att det kunde införlivas i en rollfigur-

  30. -och många får minnesluckor
    av alkohol.

  31. Det var så idén om Rachel uppstod,
    den kom därifrån.

  32. Det är rätt skrämmande
    att man kan göra saker-

  33. -som man inte är medveten om.

  34. Rachels alkoholproblem
    har stor betydelse.

  35. -Varför fick hon det problemet?
    -Det handlade om minnesluckan.

  36. Jag bestämde mig för att skriva
    om en kvinna med minnesproblem-

  37. -och alkohol är en sak
    som kan orsaka minnesproblem.

  38. Hennes rollfigur byggdes upp kring det-

  39. -för då tänkte jag: "Varför skulle hon
    försätta sig i en sån situation?"

  40. Hon kanske var deprimerad
    för att hon inte kunde få barn-

  41. -och hennes förhållande kraschade.
    Så formades hon.

  42. Det blev till ett porträtt
    av en ensam, skör, skadad kvinna-

  43. -som desperat
    försöker behålla förståndet.

  44. En sak hon gör är att åka tåg,
    för det får henne att känna sig normal.

  45. Du är uppvuxen i Zimbabwe
    och flyttade till London som 17-åring.

  46. Då stötte du på kollektivtrafik.

  47. När du började skriva den här boken
    blev det en inspirationskälla.

  48. Ja. Jag bodde i en förort till Harare,
    och där tar man inte tåget, man kör-

  49. -så det var en annorlunda upplevelse
    att åka tåg med en massa främlingar.

  50. Jag var 17 när jag flyttade England.
    Jag kände ingen-

  51. -och var ensam och förtvivlad
    över att jag var tvungen att flytta.

  52. Så när jag skrev försökte jag minnas
    den där känslan av ensamhet-

  53. -och överföra den till Rachel. Man är
    omgiven av folk men är ändå ensam.

  54. Man längtar efter att knyta an till nån.

  55. Rachel går lite för långt,
    för hon har konstiga fantasier om folk-

  56. -men jag kan känna igen mig
    i längtan efter samhörighet.

  57. Det kan nog många
    som har varit ensamma i storstäder.

  58. Rachel låtsas att hon åker till jobbet,
    men i stället gör hon ingenting.

  59. Hon iakttar ett par från tågfönstret.

  60. Vad är det... Hon ser dem på avstånd.

  61. -Väcker det ens fantasi?
    -Definitivt.

  62. Hon får en skymt av dem,
    och sen kan hon bygga...

  63. Hon kan projicera alla sina känslor
    på dem, så hon idealiserar dem.

  64. Hon ser dem som
    det hon och hennes man brukade vara.

  65. Det är en otroligt idealiserad
    och romantiserad bild.

  66. Det är nåt som vi alla har gjort.

  67. Man går förbi ett upplyst hus
    och ser nån och börjar tänka.

  68. Eller så ser man
    en barncykel i nåns trädgård-

  69. -och det påminner en om nåt
    som väcker både minnen och fantasin.

  70. -Det gör vi väl alla.
    -Ja, det gör vi.

  71. Samtidigt som hon iakttar paret
    reflekterar hon över sitt eget liv.

  72. Hon har svårt för
    bilden av hur en kvinna ska vara:

  73. En yrkeskvinna, en maka och en vän
    som ändå har tid för sig själv-

  74. -och som kan få barn,
    vilket Rachel inte kan.

  75. Det kan nog många kvinnor relatera till.
    Skickar du ett budskap till läsaren?

  76. Många kvinnor kan nog känna igen sig-

  77. -kanske inte i Rachel,
    men i nån kvinnlig rollfigur.

  78. De är alla i den åldern
    då man börjar prata om barn.

  79. Det är ett oerhört personligt beslut
    att skaffa barn.

  80. Hur många, när
    och ska man arbeta som mamma?

  81. Men trots att det är personligt
    behandlas det som allmän egendom.

  82. Tidningarna skriver alltid:
    "Vänta inte för länge."

  83. -Och ens svärmor.
    -Ja, precis.

  84. Det är nånting som blir allomfattande
    vid en viss tidpunkt i ens liv.

  85. Och det kan bli svårt
    för dem som inte vill ha barn-

  86. -eller för dem som vill ha barn
    men inte kan få några.

  87. Det kan kännas
    som en oerhört smärtsam förlust.

  88. Det är så Rachel känner,
    och det är nog många kvinnor-

  89. -som kan minnas en tidpunkt
    när de kände så.

  90. Rachel ser ofta sig själv som svag,
    men hon är väl också väldigt stark?

  91. Jag tror att problemet med missbrukare
    är att deras självkänsla-

  92. -blir förvriden, så hon ser inte bara
    andra genom alkoholdimman-

  93. -utan även sig själv.
    Hon har en usel självbild.

  94. Så hon ser sig själv som svag,
    och hon kallar sig själv värdelös.

  95. Det kan nog härledas till alkoholen.

  96. Det positiva är att hon efter ett tag
    börjar utmana sin självbild-

  97. -och hon blir lite starkare
    och mer lik kvinnan hon var innan.

  98. Så jag tror
    att det finns styrka i Rachel-

  99. -men i början av boken ser vi henne
    på den absoluta botten.

  100. Du växlar
    mellan olika kvinnliga berättare.

  101. Vi får Rachels perspektiv
    men även till exempel Annas.

  102. Varför ville du berätta historien
    ur olika perspektiv?

  103. Rachel kom först. Sen kom Megan-

  104. -kvinnan som försvinner
    och som Rachel är fixerad vid.

  105. Jag behövde låta Megan berätta,
    för hon är en hemlighetsfull person-

  106. -med ett mörkt förflutet
    som ingen känner till.

  107. Så vi behövde höra Megans röst
    för att få hennes bakgrund.

  108. Sen ville jag ta in en tredje berättare
    - Rachels exmans nya fru-

  109. -som har stulit honom från henne
    och som Rachel avskyr.

  110. Jag ville skapa en trianguleringseffekt.

  111. Kvinnorna ser alla händelser
    ur olika perspektiv.

  112. Det hjälper oss att bygga upp en bild.
    Man kan inte lita på nån-

  113. -men när man hör allas historier
    kan man bilda sig en uppfattning.

  114. De går igenom olika saker,
    men har de nåt gemensamt?

  115. De är i samma ålder,
    och ingen av dem arbetar.

  116. Två är arbetslösa och en har fått barn,
    så de är förankrade i hemmet.

  117. Det är det de tänker på just nu:
    förhållanden och moderskap.

  118. De känner sig alla
    rätt osäkra och sårbara-

  119. -och det gör att de är på sin vakt,
    så det är en konstig tid i deras liv.

  120. Det är därför de beter sig så illa.

  121. Att växla mellan olika berättare,
    vilka utmaningar utgjorde det för dig?

  122. Det var väldigt svårt, för man vill
    att rösterna ska vara klara.

  123. Eftersom de är rätt lika
    och möter liknande utmaningar-

  124. -var det oerhört svårt
    att hitta framför allt Megans röst.

  125. Jag visste vad Rachel skulle säga
    och hur jag ville att hon skulle låta-

  126. -och Annas röst var också stark-

  127. -men Megans röst var nog
    det jag fick arbeta mest med.

  128. Redaktören fick mig att skriva om
    tills jag förhoppningsvis fick till det.

  129. Hur lyckades du med det?

  130. Jag fick feedback från redaktörer.
    De gav mig idéer om ändringar.

  131. Ibland är det roligt att skriva,
    och ibland är det en ren plåga-

  132. -och det var det här.

  133. Vilken karaktär
    var svårast att beskriva?

  134. -Det var definitivt Megan.
    -Varför?

  135. Hon var svår att sätta fingret på.

  136. Hon är en väldigt rastlös, flyktig,
    nyckfull kvinna-

  137. -så hon är svår att få grepp om,
    vilket gjorde det knepigt.

  138. Om du skulle iaktta nån av dem
    på avstånd, vem skulle det vara?

  139. Om jag skulle iaktta nån av dem?
    Det hade nog varit Rachel.

  140. Rachel är den jag känner bäst
    och den jag har levt med längst.

  141. -Tycker du synd om henne?
    -Absolut.

  142. Hon är en sorglig liten figur-

  143. -men hon börjar kämpa, vilket är bra.

  144. -Vad hade du sagt till henne?
    -Ställ ner flaskan!

  145. Ibland vill man ge henne
    en ordentlig örfil, eller hur?

  146. Ja, men hon förnekar ju inte
    sitt beroende.

  147. Hon är medveten om det.
    Vad betyder det?

  148. Jag tror att många missbrukare
    är medvetna om sina problem.

  149. Det som är frustrerande
    med missbrukare är-

  150. -att de är på bättringsvägen
    men tar återfall på återfall.

  151. Det kan ta lång tid
    att lyckas ta sig ur det.

  152. Du var tidigare ekonomijournalist.
    Vad lockade dig med skönlitteratur?

  153. Jag har alltid längtat efter
    att skriva prosa.

  154. Som barn skrev jag berättelser,
    och jag har alltid haft livlig fantasi.

  155. Men jag var praktisk, så det
    kändes inte som ett bra karriärval.

  156. Att bli journalist verkade lämpligare.

  157. Men jag har alltid påbörjat nya böcker-

  158. -som jag aldrig avslutade
    eller visade för nån.

  159. Jag har de första tre kapitlen
    av dussintals romaner på min hårddisk.

  160. Det tog ett tag att bygga upp
    mitt självförtroende som författare.

  161. Men jag hade alltid i bakhuvudet
    att jag verkligen ville skriva en bok.

  162. Jag var inte
    världens bästa journalist ändå, så...

  163. -Jag var färdig med det.
    -Det är roligare att vara författare.

  164. Det här är inte din debutroman,
    det är din femte roman.

  165. De första fyra var chick lit,
    och dem skrev du under pseudonym.

  166. Varför ville du sluta med chick lit
    och börja skriva thrillrar?

  167. Allt började faktiskt med
    att jag fick en beställning-

  168. -på den första chick lit-romanen.

  169. Det var inte min idé
    eller mina rollfigurer, men det var kul-

  170. -och sen skrev jag några böcker till
    för det här förlaget.

  171. Jag tyckte att det var roligt,
    men det var aldrig min genre.

  172. Handlingen blev mörkare och mörkare,
    och allt värre saker hände.

  173. Jag visste att det inte var rätt,
    det kändes inte rätt.

  174. -Vad var det som inte var rätt?
    -Romantik för kvinnor...

  175. ...är inget för mig,
    jag är inte rätt person att skriva det.

  176. Jag är inte romantisk eller rolig,
    jag är miserabel.

  177. Jag gillar att plocka isär
    de mörkare sidorna av folks psyken-

  178. -och tänka på hemskheterna folk gör
    och varför de gör dem.

  179. Det passar sig inte
    i romantiska komedier.

  180. Men hade du hjälp av din erfarenhet
    när du skrev nu?

  181. Definitivt, det var bra träning.
    Att sätta sig ner och skriva-

  182. -och ha disciplin nog att skriva
    en hel roman är en bra övning.

  183. Jag lärde mig
    att utveckla intriger och rollfigurer.

  184. Jag vill inte tala nedsättande om det,
    för det finns bra saker i de böckerna.

  185. Det var en bra erfarenhet,
    men det var inte rätt genre för mig.

  186. När jag började med "Kvinnan på tåget"
    kände jag direkt att det var min grej.

  187. Vad överraskade dig mest
    när du skrev den här boken?

  188. Oj, det är svårt att svara på.
    Det var ett par saker.

  189. Först och främst var det
    känslan av att ha hittat min nisch.

  190. Jag hade inte förväntat mig att
    det skulle kännas så naturligt direkt.

  191. Och så utvecklades handlingen.
    Jag hade planerat allt från början-

  192. -men ibland dyker nya idéer upp
    och vissa rollfigurer ändras, som Anna.

  193. -Hur ändrades hon?
    -I början var hon blyg.

  194. Hon var inte särskilt intressant,
    hon var nästan lite av en nolla-

  195. -men när jag släppte fram henne
    blev hon mörkare och starkare.

  196. Hon blev en kraft att räkna med, Anna.

  197. Och när romanen blir film
    spelas faktiskt Anna-

  198. -av en svensk skådespelerska,
    Rebecca Ferguson.

  199. -De börjar filma om några månader.
    -Ja, de börjar i november.

  200. Är det inte läskigt att din roman
    blir film? Det är ju ditt verk.

  201. Det är konstigt,
    för det där känns så avlägset för mig.

  202. Jag har inte skrivit filmen eller så.
    Jag har pratat med producenterna-

  203. -men jag är inte involverad i projektet.

  204. -Men du ska väl gå på premiären?
    -Ja, jag förväntar mig en inbjudan.

  205. Det är nån annans bebis nu-

  206. -men det blir fantastiskt spännande
    att se rollfigurerna på filmduken.

  207. Romanen har blivit en enorm succé.
    Hur har ditt liv förändrats?

  208. Jag är mer upptagen nu än innan.
    Jag pratar med fler journalister.

  209. Det är ett tråkigt svar,
    men utöver det har inget förändrats.

  210. Jag bor i samma hus,
    med samma person.

  211. Jag handlar och hämtar kemtvätt,
    och allt är väldigt tråkigt.

  212. Förutom att jag reser mer
    är jag i stort sett samma person.

  213. Det jag egentligen ville fråga var:
    Är du rik nu?

  214. Jag är rikare än för två år sen.
    Jag har det bra, tackar som frågar.

  215. Du ska turnera i USA i ett par veckor...

  216. -...och sen ska du påbörja din nya bok.
    -Jag har redan börjat.

  217. Det tar längre tid än jag hade hoppats,
    för jag störs av journalister.

  218. -Förlåt! Jag känner mig så skyldig.
    -Allt är ditt fel.

  219. Efter USA-turnén vill jag stänga in mig
    och skriva klart nästa bok.

  220. -Var stänger du in dig?
    -Det brukar vara i huset i London...

  221. ...men jag vill hyra
    en stuga vid havet eller nåt...

  222. ...och inte prata med nån
    på tre månader.

  223. Stuga vid havet, det låter mysigt.
    Vad handlar boken om?

  224. Det är en thriller
    om relationen mellan två systrar.

  225. Den utspelar sig i norra England,
    i en mörk, eländig, kall, fiktiv stad.

  226. En plats med ett tragiskt förflutet.

  227. Systrarna har inte pratat på åratal.

  228. Jag ska bena ut
    allt som hände i deras barndom-

  229. -och hur det har format deras liv.

  230. Jag ser fram emot att läsa den.
    Tack, Paula Hawkins!

  231. Tack så mycket!

  232. Översättning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Kvinnan på tåget

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Samtal med författaren Paula Hawkins som berättar om karaktären i boken Kvinnan på tåget. Vilka likheter finns med författarens eget liv och vad längtar hon efter i verkliga livet? Intervjuare: Tara Moshizi. Inspelat under Bokmässan den 25 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Massolit.

Ämnen:
Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Ämnesord:
Engelsk litteraturhistoria, Författare, Litteraturvetenskap, Romaner, Romanfigurer
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2015

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Höstlov blir läslov

För att få ungdomar och barn att börja läsa vill föreningen Läsrörelsen sprida begreppet "läslov". Här samtalar politiker och läsambassadörer om vikten av att läsa. Medverkande: Alice Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister; Gustav Fridolin, utbildningsminister; Johan Unenge, språkrör för satsningen Idrott och läsning; Katti Hoflin, chef för Stockholms stadsbibliotek och Cassi Stankovyc, gymnasiestudent. Moderator: Åsa Sandell. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Nätverket Läslov vecka 44.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Läsundervisning och lustläsning

Man talar om en sjunkande läsförmåga bland unga idag. Men vad får unga att vilja läsa? Vad gör skolan och vad säger forskningen? Här samtalar experter i ämnet om vad man kan göra. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Kulturrådet och Gleerups.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Två krig, två perspektiv

Samtal mellan författarna Antony Beevor och Peter Englund som båda har skildrat krig i sina böcker. Vilka olika bilder av världshistoriens två största krig framträder? Antony Beevor har bland annat skrivit böckerna "Stalingrad", "Berlin : slutstriden 1945" och "D-dagen". Peter Englund har skrivit en serie om första världskriget. Moderator: Görrel Espelund. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Historiska Media och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Flickor i barnlitteraturen

Vad är en flicka, och vad förväntas en flicka vara? Författarna Anna Höglund och Pija Lindenbaum är båda aktuella med böcker om just detta ämne. Här samtalar de med moderatorn och förläggaren Erik Titusson. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Lilla Piratförlaget.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Fula, skitiga och elaka

Den nya kvinnan i litteraturen, hur skildras hon och vilka egenskaper får hon? Journalisten Andres Lokko intervjuar författaren Paula Hawkins som berättar om sin bok "Kvinnan på tåget". Boken handlar om tre kvinnor som alla visar mental obalans. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Massolit.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Arbeta bör man annars dör man

Varför jobbar vi och hur mycket ska vi arbeta? Seminarium om arbetets betydelse och attityder till arbete. Medverkande: sociologen och författaren Roland Paulsen, författaren Elise Karlsson, tidigare ärkebiskopen K G Hammar. Moderator: Ann Ighe, doktor i ekonomisk historia. Inspelat under Bokmässan i september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Se människan/Svenska kyrkan, Bokförlaget Atlas och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Naturligt material till en biografi

Författaren Kerstin Ekman har skrivit en biografi om den begåvade Linnélärjungen och bondsonen Clas Bjerkander som kom till Uppsala för att studera under 1700-talet. Här diskuterar hon med sin författarkollega Fredrik Sjöberg om varför just bortglömda vetenskapsmän utgör ett så utmärkt ämne för en biografi. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Journalistik till varje pris?

Journalisterna Magnus Falkehed och Niclas Hammarström satt fängslade i Syrien i 46 dagar från november 2013. Det var en dramatisk tid. Hur har vägen tillbaka sett ut och hur har fångenskapen förändrat deras syn på livet? De samtalar med journalisten Martin Schibbye och utrikeskorrespondenten Cecilia Uddén om en ökad hotbild mot journalister och att många får betala ett högt pris. Moderator: Cecilia Bodström. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Priset för att leva tillsammans

Författaren Jonas Hassen Khemiri berättar om sin roman "Allt jag inte minns". Den handlar om kärlek, ekonomi och vänskap, om känslor och öden som krockar med varandra i dagens Stockholm. Kulturjournalisten Eric Schüldt leder samtalet. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers Förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Världen brinner - Astrid Lindgrens 40-tal

Panelsamtal om Astrid Lindgrens dagbok om vardagen i Stockholm under andra världskriget. Där skrev hon ner sina tankar om världsläget och om Sveriges agerande under kriget. Dagböckerna ges ut med anledning av att det är 70 år sedan krigslutet. Medverkande i samtalet: Karin Nyman, Kerstin Ekman och Jens Andersen. Moderator: Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Salikon förlag, Saltkråkan, Rabén & Sjögren och Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Den relativa yttrandefriheten

Hur ser journalisterna och författarna Ian Buruma och Masha Gessen på tillståndet för yttrandefriheten i världen 2015? Vilka är utmaningarna, hoten och möjligheterna? Ian Buruma har skrivit en bok om filmskaparen Theo van Gogh som mördades på öppen gata i Amsterdam 2004. Masha Gessen har bland annat skrivit en bok om den ryska aktivistgruppen Pussy Riot. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Brombergs Bokförlag och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Oförnuft och känsla

Vilka val gör vi i kärlekens namn och vilka blir konsekvenserna? När omvandlas passionens positiva laddning till negativa krafter? Författarna Karolina Ramqvist, Gunilla Boëthius och Lena Andersson samtalar om besatthet, makt och beroendeställning. Moderator: Stefan Eklund, chefredaktör Borås Tidning. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts, Natur & Kultur och Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

I känslornas värld

Varför är känslor så viktiga och vad är de egentligen bra för? Här samtalar tre författare som använder känslor som arbetsmaterial i sina verk: författaren Märta Tikkanen, hjärnforskaren Predrag Petrovic och programledaren Eva Funck. Moderator: Ann Lagerström, författare och journalist. Inspelat under Bokmässan den 25 september 2015 på Svenska Mässan, Göteborg. Arrangör: Natur & Kultur, Fri Tanke förlag och Schildts & Söderströms.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Nujävlarskanifåsepåfan

Som kvinna i Sverige är det tabu att skriva egohistoria och vara självupptagen, menar författaren och historikern Yvonne Hirdman. Här samtalar hon med Birgitta Holm. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Ordfront förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Kan man ärva sorg och förtvivlan?

Agneta Pleijel och Astrid Seeberger har båda gett ut självbiografiska romaner. Här samtalar de med journalisten Marianne Rundström. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg Arrangör: Norstedts och Weyler förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Internationella seriefestivalen 2016

Science fiction och realism

Är science fiction motsatsen till realism eller är det egentligen samma sak? Serietecknarna Kim W. Andersson och Maria Fröhlich samtalar om varför det är så spännande att skriva om rymden och hur man slår igenom på den amerikanska serietidningsmarknaden. Moderator: Daniel Löf. Inspelat den 7 maj 2016 på Klarabiografen, Stockholm. Arrangör: Kulturhuset Stadsteatern Stockholm.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Läs och lev

Långsamma läsare

Författaren Beate Grimsrud berättar om hur det var att först som 15-åring knäcka läskoden och varför en författare inte behöver vara bra på att stava eftersom det finns både ordprogram och redaktörer. När 13-åriga Vera Barlach Nordenskiöld började högstadiet orkade hon inte med skolan mer. Först gick hon inte dit. Sedan skrev hon låten "Dyslexi är bajs" och fick sjunga i Allsång på Skansen. Nu går hon i en specialskola för dyslektiker och behöver inte oroa sig för att inte hinna med längre. I programmet får vi också veta vilka egenskaper som många dyslektiker har som människor utan läs- och skrivsvårigheter saknar. Programledare:Tara Moshizi och Karin Andersson.