Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2015

UR Samtiden - Bokmässan 2015

Om UR Samtiden - Bokmässan 2015

Seminarier och intervjuer från Bokmässan i Göteborg. Inspelat 24-27 september 2015. Plats: Svenska mässan.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2015 : Arga flickor i bilderbokenDela
  1. Varmt välkomna hit för andra gången.

  2. Jag heter Erik Titusson,
    förläggare på Lilla Piratförlaget.

  3. Jag sitter
    med två bilderboksförfattare.

  4. Ingrid Olsson,
    som har skrivit "Åse och grodan".

  5. Och Pija Lindenbaum,
    som har skrivit "Doris drar".

  6. Ingrid blir kanske förvånad
    när jag säger bilderboksförfattare.

  7. -Det här är din första bilderbok.
    -Det stämmer.

  8. Jag har skrivit många ungdomsromaner
    och böcker för mellanåldern.

  9. Det här är första femårsboken.

  10. -Hur kändes det?
    -Fantastiskt kul.

  11. -Var det en särskild utmaning?
    -Ja, det här med att...

  12. Bilderboken är en konstform.
    Man samarbetar med illustratören.

  13. Jag kan inte göra bilderna själv,
    tyvärr.

  14. Jag måste lämna mycket öppet,
    och ta bort mycket mellan raderna.

  15. Ge bilderna plats.
    Jag skickade en text till dig.

  16. Charlotte och jag hade inte kontakt
    från början. Du kopplade ihop oss.

  17. Jag skriver stramt och minimalistiskt
    alltid. Det gillar jag.

  18. Nu fick jag kapa ännu mer.
    Det var en ny utmaning.

  19. -Skapa platsen för bilden.
    -Exakt.

  20. Tyckte du att det kändes kul ändå?
    Bra? Att göra det.

  21. Om det gjorde ont att ta bort?

  22. Nej, det är befriande. Roligt.

  23. Charlotte var modig och klev in.
    Det var nåt som mamman sa.

  24. "Kan vi inte ta bort det?"
    "Ja, ta bort det!" Det blir bättre.

  25. Det kommer nån ny
    som ger texten nya...

  26. Som ser texten med nya ögon
    och ger den nytt liv.

  27. Den som har illustrerat
    är Charlotte Ramel.

  28. Pija, du gör den där processen
    helt med dig själv.

  29. -Hur ser den förhandlingen ut?
    -Jag leker med mig själv.

  30. Det är kul att höra dig, som skriver
    på riktigt. Just för att jag...

  31. Det är varandras motsatser,
    bilderbokstext och skönlitterär text.

  32. Det är motsatser.
    Det handlar om att skala bort.

  33. Skala bort all beskrivning.
    Den ska ändå stå.

  34. Man behöver inte skriva att nån har
    en röd klänning, det kommer att stå.

  35. Man kan ägna sig åt undertext.

  36. Man kan ägna sig åt dialog och tankar
    i stället.

  37. Menar du
    att undertexten ligger i bild?

  38. Nej, den ligger i mötet mellan text
    och bild.

  39. Man skulle undersöka
    vad som inte finns nånstans.

  40. Inte i bild eller text.
    De tomrummen är jättespännande.

  41. Mellanrummen.

  42. Vad heter det...?
    Vi ska prata om arga flickor.

  43. Det är två olika bilderböcker,
    men huvudpersonerna är ganska arga.

  44. Kan vi inte få prov på Åse? I början.

  45. -Hon är inte arg i början.
    -Man är oftast inte det.

  46. Charlotte har också gjort
    en berättelse i början-

  47. -med vad som händer grodan.
    Ja, hur som.

  48. "Åse vill gå till Malte.
    Hon vill visa grodan."

  49. "De stela benen kommer Malte
    att gilla. Och den platta kroppen."

  50. "Mamma säger sen. Först ska vi äta.
    Men Åse måste visa grodan"-

  51. -"och berätta för Malte
    att den låg på marken."

  52. "Bakom ena bildäcket.
    Lika platt som asfalten."

  53. "Mamma säger nej. 'Maten är klar.
    Du får visa grodan sen.'"

  54. "Mamma dukar fram, men inte maten.
    Den står i ugnen."

  55. "Åse stoppar ner handen i burken."

  56. "Hon lirkar för att få upp grodan.
    Bakbenen fastnar i öppningen."

  57. "Så har hon den i handen. Platt som
    asfalten och stel som knäckebröd."

  58. "Nu kommer Ozzy. 'Titta!',
    säger Åse, och håller fram grodan."

  59. "Ozzy vill inte nosa. Han tassar bort
    till fåtöljen och rullar ihop sig."

  60. Här har vi en flicka som har hittat
    nåt som hon tycker är fantastiskt.

  61. Som en död platt groda är.
    Hon vill dela med sig av upplevelsen.

  62. Det är intressant att se
    hur Charlotte i bilderna på mamman...

  63. Hon är verkligen inte närvarande.

  64. Hon har heller inget huvud.
    Förrän på slutet.

  65. Då tycker man så mycket om mamman.

  66. Det visar hur Charlotte
    arbetar med undertext i bild.

  67. Men är det det
    som skapar frustrationen hos Åse?

  68. Det är en vardagsberättelse,
    men nånting stort för barnet.

  69. Mamman säger "sen, sen, sen".
    Hon vill nu! Hon är i nuet.

  70. "Kan inte mamma titta?"
    Inte ens katten bryr sig.

  71. Inte ens katten. Hur...

  72. Hur yttrar sig Åses ilska sen?

  73. Hon tänker en massa argt först.
    Och känner en massa argt i kroppen.

  74. Hon blir arg på själva orden.
    "'Sen', ett ord man vill sparka på."

  75. Det river i kroppen.
    Till slut vill hon klippa sönder nåt.

  76. Då finns det nåt bra att ta till.
    Mamma syr.

  77. Hon har en bra sax, och ett fint tyg
    som hon inte får röra.

  78. Det gör hon. Det är ett bra exempel
    på hur ilska är en sån här känsla...

  79. Man blir arg på nåt,
    sen får det ett irrationellt uttryck.

  80. Man är jättearg på nån.
    Man har haft ett möte och är arg.

  81. Sen går man till Pressbyrån och blir
    rasande på den stackars expediten.

  82. Det skildrar du i den här boken.

  83. Hon tar ut det på tyget. Sen bär hon
    också med sig grodan hela tiden.

  84. På nåt sätt resonerar hon med grodan.
    Hon tänker att-

  85. -den hjälper henne på nåt sätt
    i det här.

  86. Vi ska se hur...
    Här ser vi nån som verkligen klipper.

  87. Det är så fint med Charlottes bilder,
    med tofsarna som står rakt upp-

  88. -när hon blir arg.
    Det finns mycket känsla i håret.

  89. Sen när mamma ropar från köket.
    Den här känslan av påkommenhet.

  90. -Hon drabbas av en insikt här.
    -Boken handlar om skulden också.

  91. Hon förstår att hon har gjort fel.

  92. De är fantastiska, de här bilderna.
    Jag gillar dem mycket.

  93. Doris, då. Vad är hon arg på?
    Får vi läsa lite?

  94. -De är jättelika varandra.
    -Ja, fast också väldigt olika.

  95. De har släktskap de här böckerna.
    - Vad sa du?

  96. Vi kan höra
    hur Doris frustration stegras.

  97. Okej.

  98. "Det är min cykel han håller på med,
    han som heter Egon."

  99. "Vi bor här. Jag, mamma, Janne
    och den där killen som har cykeln."

  100. "Nu säger mamma nåt om åka.
    Jag är inte klar med backen"-

  101. -"och ett stopp
    så att barnen inte hamnar i sjön."

  102. "'Kom', ropar mamma.
    Fast jag bygger vägen."

  103. "'Nu!', skriker hon.
    Vi ska fika hos Sylvie och Helen."

  104. "Mamma säger
    att jag ska ta kalaskläder."

  105. "'Ja!' 'De där kan du inte ha.
    Du skulle ha klänningen.'"

  106. "Då vill inte jag gå dit. Jag får
    strössla tårtan om jag tar klänning."

  107. "Sen får Egon också strössla."

  108. -En till?
    -Ja.

  109. "Varför ska vi dit, fast jag
    inte vill? Jag tänker stanna här."

  110. "Janne säger att jag
    inte ska fåna mig. Vad är det?"

  111. "Aldrig att de vågar gå ifrån mig."

  112. "Fast nu går de med tårtan.
    Har ingen nåt paket?"

  113. "Då är det inget riktigt kalas."
    Så börjar det.

  114. Hon kliver in och ställer sig på en
    dörrmatta där det står "välkommen".

  115. Hon går efter.
    Hon vill inte vara utan tårta.

  116. Men hon har också knäppt koftan fel.

  117. Det blir tråkigt
    när Egon påpekar det. Alla skrattar.

  118. Vilken känsla vill du åt
    i den här boken?

  119. För mig är detta att vara barn-

  120. -synonymt med att vara maktlös.

  121. Känslan av maktlöshet är starkaste
    känslan jag har från barndomen.

  122. Så är det för Doris här.
    Hon ska alltid avbryta.

  123. På det viset är böckerna lika. De
    vuxna dikterar när saker ska göras.

  124. Och hur det ska göras.

  125. Det är det här med maktlöshet,
    att ha en tondöv omgivning.

  126. -Det handlar det om.
    -Doris, hon...

  127. -Hur hanterar hon det där?
    -Hon drar ju.

  128. Till slut får det bara vara nog.
    Det är det ena efter det andra.

  129. Det tar stopp när hon är tvungen att
    resa sin cykel, som Egon har använt.

  130. Hon har inte slängt den, men hon
    måste resa upp den. Då brister det.

  131. Det är då hon får så långt hår.

  132. Det är ilskan som sitter i håret.
    Det är lite som Charlottes tofsar.

  133. En sån symbol som håret är
    för femininitet och vänhet.

  134. Ja, skönhet. Hon använder det
    som motstånd och kraft.

  135. En modern Simson?
    Styrkan sitter i håret?

  136. -Ja.
    -Simson blir ju...

  137. -Jag kan inte den historien.
    -Kan du inte din Bibel, Pija?

  138. Styrkan satt i håret. Han blev av
    med tofsen och förlorade sin kraft.

  139. Jag blev av med min tofs som liten.

  140. -Hur då?
    -Fröken klippte av mig håret.

  141. Hon tyckte inte jag skulle ha långt
    hår. Det här med hår har följt mig.

  142. Fortfarande så är jag
    lite "hooked" på hår på olika sätt.

  143. -Det var ett övergrepp.
    -Då var det det. Hon bara klippte av.

  144. Det har... Ja.

  145. Det här är en hämnd. Doris
    kommer alltid ha sitt långa hår.

  146. På slutbilden
    ser man att hon har det.

  147. Hon har det i snurr på sidorna,
    så att det inte är i vägen.

  148. Det fastnar mycket skräp annars.

  149. Hon kan snurra upp det,
    och använda det när hon behöver.

  150. -Hon använder det som ett vapen.
    -Och ett skydd.

  151. Och som ett hjälpmedel.
    Ser du på ilskan på det sättet?

  152. Jag har svårt för det själv.

  153. Jag vet att man ska se ilskan så.
    Jag har svårt för det i mitt liv.

  154. Om det gällde nån annan,
    skulle jag säga:

  155. "Använd din ilska, så kommer du
    nånstans." Det funkar inte för mig.

  156. -Du kan lära dig en del av Doris.
    -Ja, mina böcker hjälper mig...

  157. ...med saker som jag har problem med.

  158. Det hjälper mig ju inte,
    för nu tappar jag jättemycket hår.

  159. Som en del av projektet.

  160. Har ni egna minnen av när ni blev
    riktigt arga under er barndom?

  161. Har du nåt minne?

  162. Jag är lika dålig som du. Jag tänkte
    att du nog är bra på att bli arg.

  163. Jag är dålig på att bli arg,
    jag blev det inte som liten heller.

  164. Mamma blev väldigt arg.
    Ingen annan fick bli det.

  165. -Det fanns inte utrymme för det.
    -Nej.

  166. Därför är det väldigt frigörande
    att få skriva om nån som blir arg.

  167. Det häftiga med Doris är att du
    tar ut svängarna. Hon blir rasande.

  168. Hon vrålar, och håret är helt rött.
    Det är underbart.

  169. Det tar ett tag.
    Båda två är såna som sväljer först.

  170. -Som liksom lägger det invärtes.
    -Så är det. Men ilskan är viktig.

  171. En oerhörd kraft. Bara se på små barn
    som är rakt in i sina känslor.

  172. Är det skillnad på flickors ilska
    och killars?

  173. Hade Åse kunnat vara pojke? Visste du
    att det handlade om en flicka?

  174. Det var för att jag såg henne
    framför mig. "Det här är Åse."

  175. Det hade nog kunnat vara en pojke.
    Det tror jag.

  176. Men jag tror...
    Jag vet inte, men jag bara tror-

  177. -att det är skillnad på hur man ser
    på arga flickor och arga pojkar.

  178. -Hur ser den skillnaden ut?
    -Det är inte lika okej för en flicka.

  179. Att bli arg på samma sätt,
    och att ta ut svängarna lika mycket.

  180. Då är man inte som man ska vara. Så.

  181. Det finns nog jättebra andra...
    Jag vet inte.

  182. Det kanske är så ibland
    att flickor får vara arga.

  183. -Var du en arg flicka, Pija?
    -Jättearg.

  184. Jag var så arg att mina föräldrar
    fick skaffa "snälltabletter".

  185. -Så arg var jag.
    -Vad var det i dem?

  186. Jag skulle inte vara så arg. Det var
    maktlösheten som drabbade mig hårt-

  187. -när jag var liten.

  188. Jag skrek till min pappa:
    "Döda mig, då. Döda mig!"

  189. Det är en rolig anekdot i vår familj
    nu att jag skrek så som liten.

  190. Det handlar ju inte om att han var
    våldsam, utan att jag var så maktlös.

  191. Det kom till uttryck
    att jag sa på det sättet.

  192. -Hur känner du inför det i dag?
    -Inför?

  193. Tycker du också
    att det är en rolig anekdot?

  194. -När ni pratar om det?
    -Ja...

  195. Jag tycker det låter
    som att jag hade det rätt jobbigt.

  196. Ja.

  197. I "Åse och grodan" är det så
    att när mamman upptäcker det här-

  198. -blir hon jättearg på Åse.

  199. Det där är så känsligt i barnböcker,
    den arga föräldern.

  200. Tänk på Emils pappa. Det var läskigt
    när jag var barn. Jag gömde mig.

  201. "Emil!"

  202. Jag med. Jätteläskigt.

  203. Hon blir arg, men inte rasande.

  204. Jag upplever att hon sätter en gräns.
    Vuxna behöver sätta gränser.

  205. Man känner jättemycket,
    men man kan inte göra vad som helst.

  206. Det kanske inte är helt okej
    att klippa sönder tyget. Tänker jag.

  207. Sen hämnas hon på slutet.
    Hon får sista ordet, det är skönt.

  208. -Det är bra.
    -Som det ska vara.

  209. Doris får också sista ordet.
    När hon sedan återvänder...

  210. Hon flyr och kommer tillbaka.
    Det ser vi här.

  211. Då ropar föräldrarna.
    "'Förlåt!', ropar mamma och Janne."

  212. "'Förlåt att du inte får göra vägarna
    klara, förlåt för klänningen.'"

  213. "Egon ropar inte nånting, tror jag."

  214. -Hon får nån slags förlösning där.
    -Ja. Det är skönt.

  215. Det är den här bilden som är helt
    fantastisk. Hon är röd med håret.

  216. Den totala ilskan.
    Tänk om det var så när man blir arg-

  217. -att alla bara "förlåt".

  218. -Det är sällan det är så.
    -Precis!

  219. Är det en önskedröm för dig?

  220. Tänkte du så när du gjorde bilden?

  221. Nej, jag tänkte inte så.

  222. Jag tänker ibland att det är i Doris
    fantasi. Att det är hennes dröm.

  223. Drömreaktionen.

  224. -Det kan jag tänka.
    -Det får du tänka.

  225. Tack så mycket för att ni pratade
    om era bilderböcker.

  226. "Doris drar" och "Åse och grodan".

  227. Tack.

  228. Textning: Johannes Hansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Arga flickor i bilderboken

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad gör barn när de blir arga och hur ser arga flickor ut i barnböcker? Författarna Pija Lindenbaum och Ingrid Olsson samtalar om det med moderatorn Erik Titusson. Inspelat under Bokmässan den 25 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Lilla Piratförlaget.

Ämnen:
Bild, Svenska > Skrivande, Värdegrund > Genus och jämställdhet
Ämnesord:
Barn- och ungdomslitteratur, Bilderböcker, Genus (socialt kön), Genusfrågor, Illustrerade barnböcker, Litteraturvetenskap, Samhällsvetenskap, Sociala frågor
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2015

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Höstlov blir läslov

För att få ungdomar och barn att börja läsa vill föreningen Läsrörelsen sprida begreppet "läslov". Här samtalar politiker och läsambassadörer om vikten av att läsa. Medverkande: Alice Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister; Gustav Fridolin, utbildningsminister; Johan Unenge, språkrör för satsningen Idrott och läsning; Katti Hoflin, chef för Stockholms stadsbibliotek och Cassi Stankovyc, gymnasiestudent. Moderator: Åsa Sandell. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Nätverket Läslov vecka 44.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Läsundervisning och lustläsning

Man talar om en sjunkande läsförmåga bland unga idag. Men vad får unga att vilja läsa? Vad gör skolan och vad säger forskningen? Här samtalar experter i ämnet om vad man kan göra. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Kulturrådet och Gleerups.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Två krig, två perspektiv

Samtal mellan författarna Antony Beevor och Peter Englund som båda har skildrat krig i sina böcker. Vilka olika bilder av världshistoriens två största krig framträder? Antony Beevor har bland annat skrivit böckerna "Stalingrad", "Berlin : slutstriden 1945" och "D-dagen". Peter Englund har skrivit en serie om första världskriget. Moderator: Görrel Espelund. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Historiska Media och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Flickor i barnlitteraturen

Vad är en flicka, och vad förväntas en flicka vara? Författarna Anna Höglund och Pija Lindenbaum är båda aktuella med böcker om just detta ämne. Här samtalar de med moderatorn och förläggaren Erik Titusson. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Lilla Piratförlaget.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Fula, skitiga och elaka

Den nya kvinnan i litteraturen, hur skildras hon och vilka egenskaper får hon? Journalisten Andres Lokko intervjuar författaren Paula Hawkins som berättar om sin bok "Kvinnan på tåget". Boken handlar om tre kvinnor som alla visar mental obalans. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Massolit.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Arbeta bör man annars dör man

Varför jobbar vi och hur mycket ska vi arbeta? Seminarium om arbetets betydelse och attityder till arbete. Medverkande: sociologen och författaren Roland Paulsen, författaren Elise Karlsson, tidigare ärkebiskopen K G Hammar. Moderator: Ann Ighe, doktor i ekonomisk historia. Inspelat under Bokmässan i september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Se människan/Svenska kyrkan, Bokförlaget Atlas och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Naturligt material till en biografi

Författaren Kerstin Ekman har skrivit en biografi om den begåvade Linnélärjungen och bondsonen Clas Bjerkander som kom till Uppsala för att studera under 1700-talet. Här diskuterar hon med sin författarkollega Fredrik Sjöberg om varför just bortglömda vetenskapsmän utgör ett så utmärkt ämne för en biografi. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Journalistik till varje pris?

Journalisterna Magnus Falkehed och Niclas Hammarström satt fängslade i Syrien i 46 dagar från november 2013. Det var en dramatisk tid. Hur har vägen tillbaka sett ut och hur har fångenskapen förändrat deras syn på livet? De samtalar med journalisten Martin Schibbye och utrikeskorrespondenten Cecilia Uddén om en ökad hotbild mot journalister och att många får betala ett högt pris. Moderator: Cecilia Bodström. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Priset för att leva tillsammans

Författaren Jonas Hassen Khemiri berättar om sin roman "Allt jag inte minns". Den handlar om kärlek, ekonomi och vänskap, om känslor och öden som krockar med varandra i dagens Stockholm. Kulturjournalisten Eric Schüldt leder samtalet. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers Förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Världen brinner - Astrid Lindgrens 40-tal

Panelsamtal om Astrid Lindgrens dagbok om vardagen i Stockholm under andra världskriget. Där skrev hon ner sina tankar om världsläget och om Sveriges agerande under kriget. Dagböckerna ges ut med anledning av att det är 70 år sedan krigslutet. Medverkande i samtalet: Karin Nyman, Kerstin Ekman och Jens Andersen. Moderator: Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Salikon förlag, Saltkråkan, Rabén & Sjögren och Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Den relativa yttrandefriheten

Hur ser journalisterna och författarna Ian Buruma och Masha Gessen på tillståndet för yttrandefriheten i världen 2015? Vilka är utmaningarna, hoten och möjligheterna? Ian Buruma har skrivit en bok om filmskaparen Theo van Gogh som mördades på öppen gata i Amsterdam 2004. Masha Gessen har bland annat skrivit en bok om den ryska aktivistgruppen Pussy Riot. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Brombergs Bokförlag och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Oförnuft och känsla

Vilka val gör vi i kärlekens namn och vilka blir konsekvenserna? När omvandlas passionens positiva laddning till negativa krafter? Författarna Karolina Ramqvist, Gunilla Boëthius och Lena Andersson samtalar om besatthet, makt och beroendeställning. Moderator: Stefan Eklund, chefredaktör Borås Tidning. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts, Natur & Kultur och Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

I känslornas värld

Varför är känslor så viktiga och vad är de egentligen bra för? Här samtalar tre författare som använder känslor som arbetsmaterial i sina verk: författaren Märta Tikkanen, hjärnforskaren Predrag Petrovic och programledaren Eva Funck. Moderator: Ann Lagerström, författare och journalist. Inspelat under Bokmässan den 25 september 2015 på Svenska Mässan, Göteborg. Arrangör: Natur & Kultur, Fri Tanke förlag och Schildts & Söderströms.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Nujävlarskanifåsepåfan

Som kvinna i Sverige är det tabu att skriva egohistoria och vara självupptagen, menar författaren och historikern Yvonne Hirdman. Här samtalar hon med Birgitta Holm. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Ordfront förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Kan man ärva sorg och förtvivlan?

Agneta Pleijel och Astrid Seeberger har båda gett ut självbiografiska romaner. Här samtalar de med journalisten Marianne Rundström. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg Arrangör: Norstedts och Weyler förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & bild

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Att bygga stad för unga

Introduktion av riksarkitekten

Landskapsarkitekten Helena Bjarnegård blir Sveriges första ordinarie riksarkitekt. Hon har tidigare arbetat som stadsträdgårdsmästare i Göteborg. Här ger hon en introduktion till rollen och vilka målsättningar som ligger i Bokverkets uppdrag, det arkitekturpolitiska målet och hur barn och unga kommer in i det arbetet. Inspelat den 24 januari 2019 på Nalen i Stockholm. Arrangör: Region Stockholm tillsammans med Boverket, Stockholms stad, Stockholms läns landsting och FSKF (Föreningen Storstockholms kultur- och fritidschefer).

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Graffitimålaren

Graffitimålaren Apher har börjat göra sig ett namn inom graffitivärlden. Han är 15 år och brinner för sin konstart. Trots att samhället har bekämpat graffitin, kallat den för klotter och skadegörelse och utövarna har straffats, dör graffitin inte ut. Tvärtom, nya generationer av graffitiutövare tillkommer hela tiden. Vad är det som driver Apher att trotsa lagen? Här berättar han om hur det är att vara graffitikonstnär, om när han blev tagen av polisen, och vi får följa med från skiss till färdig graffitimålning.