Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2015

UR Samtiden - Bokmässan 2015

Om UR Samtiden - Bokmässan 2015

Seminarier och intervjuer från Bokmässan i Göteborg. Inspelat 24-27 september 2015. Plats: Svenska mässan.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2015 : Lättläst litteraturDela
  1. Hur viktigt är det att läsa böcker
    om man vill lära sig ett nytt språk?

  2. Och vilken nivå ska man börja på?

  3. Välkomna,
    Annelie Drewsen och Sara Lövestam!

  4. Båda lärare och författare.

  5. Du lär ut svenska som andraspråk
    på gymnasiet. - Du är sfi-lärare.

  6. Ni skriver båda två just lättlästa
    böcker med inriktning på nyanlända.

  7. -Eller hur?
    -Det kan man säga. Inte bara.

  8. Det är min första lättlästa. Jag har
    skrivit åtta romaner för "vanliga".

  9. Men min lättlästa är ganska inriktad-

  10. -mot sfi-elever faktiskt.

  11. Precis. Du har skrivit många böcker
    för "vanliga" människor.

  12. Vad är skillnaden?

  13. Jag skrev om. Mitt original
    är en så kallad svårläst bok-

  14. -som jag skrev om till lättläst.

  15. -Varför det?
    -Jag har elever på sfi.

  16. När de hör att jag skriver, undrar de
    om jag har skrivit nåt lättläst.

  17. Då svarar jag nej.
    "Det vore kul att kunna svara ja."

  18. Sen är det logiskt.
    Jag är författare och sfi-lärare.

  19. Jag skriver texter för mina elever.

  20. "Vi gör ett samarbete,
    jag och LL-förlaget."

  21. Varför har du skrivit
    de här böckerna?

  22. Jag har också skrivit
    tvåspråkiga böcker för mindre barn.

  23. Att jag skrev om Amina...
    Jag har skrivit två lättlästa.

  24. Den första heter "Spring Amina".

  25. Jag undervisar nyanlända elever
    på gymnasieskolan.

  26. Vi använder skolbiblioteket mycket.

  27. En bibliotekarie visade böcker.
    "Här finns mycket."

  28. Det slog mig
    att det fanns två sorters böcker.

  29. Det ena var mycket problem.

  30. Det var våld, våldtäkter.
    Jobbiga saker i ungdomars liv.

  31. Och så kärleksböcker.
    Alla eleverna valde kärleksböckerna.

  32. Jag tänkte att det var intressant.
    "Varför gör de det?"

  33. Bland annat för att de har varit med
    om mycket jobbigt.

  34. I boken vill man möta nåt annat,
    som man blir glad av.

  35. Det var en ingång.
    Sen hade jag många somaliska elever.

  36. Flickor som gärna idrottade.
    En ville bli idrottslärare.

  37. Det fanns ingenting
    som speglade deras liv.

  38. Det blev en lättläst bok om en
    somalisk tjej som gillar att springa.

  39. Man ska känna sig glad och stärkt
    när man läser den.

  40. Fast jag blundar inte för det jobbiga
    i livet, det finns som en bakgrund.

  41. Att komma ensam till Sverige,
    att sakna mamma, att ha de tankarna.

  42. Det ville jag få med.

  43. -Hur skriver man lättläst?
    -Det är nog lite olika.

  44. Frågade du vad min bok handlade om?
    Glömde jag att svara?

  45. -Jag frågade inte. Vill du berätta?
    -Det vill jag gärna.

  46. "Flicka försvunnen"
    är den lättlästa versionen-

  47. -av "Sanning med modifikation".

  48. Den handlar om Kouplan, en papperslös
    invandrare. Journalist från Iran.

  49. Han vill tjäna pengar
    genom att hjälpa andra-

  50. -att lösa sina problem eller fall,
    eller vad man ska säga.

  51. Alltså en privatdetektiv.

  52. Hans första fall
    är en kvinna som heter Pernilla-

  53. -som går med sin dotter Julia
    mellan Globen och Gullmarsplan.

  54. Hon håller henne i handen. Plötsligt
    är hon borta. Hon kontaktar Kouplan.

  55. Hon har själv hemligheter,
    och kan inte kontakta polisen.

  56. Jag vill...
    Våra teman är olika komplexa.

  57. Mitt tema, det var det
    jag ville komma till, är komplext-

  58. -för att vara en lättläst bok.

  59. Ofta har lättlästa böcker
    en ganska enkel historia.

  60. Mina elever på sfi är ofta
    högutbildade och har läst mycket.

  61. Man har en hög kognitiv nivå,
    men man har inte så stort ordförråd.

  62. Man kan inte läsa en vanlig svensk
    bok, då får man jämt slå i lexikon.

  63. Jag ville göra en komplex historia,
    men med ett lätt språk.

  64. Just för de som lär sig svenska,
    men som vet hur man läser litteratur.

  65. Det är samma drivkraft.
    Du skrev boken för dina elever.

  66. Det är väldigt generöst av er.

  67. Och proffsigt. Ni ser behovet
    och utarbetar det här materialet.

  68. Och ger en litterär upplevelse?

  69. Ja! Nu kan jag svara på din fråga
    om hur det är att skriva lättläst.

  70. Det var nämligen väldigt svårt
    för mig att få ihop det.

  71. När man skriver sin originalbok...
    Jag tänker mycket på mina ordval.

  72. Jag ska hitta exakt rätt ord,
    och inte upprepa samma ord.

  73. Ordet ska passa i meningen, meningen
    i stycket, stycket i intrigen.

  74. Allt har en plats.

  75. Sen ska man skriva om det
    till en bråkdel av originalhistorien.

  76. Och samtidigt förmedla samma känsla
    i scenerna.

  77. Det blir en hel omarbetning.

  78. Om vi tar Pernilla,
    som har tappat bort sitt barn.

  79. Hon har återblickar i originalet,
    där hon ser tillbaka.

  80. "När Julia var två år, gick vi dit."
    "När hon var tre, var vi på Skansen."

  81. Tillbakablickarna ger ledtrådar
    till Pernillas hemlighet-

  82. -som Kouplan är på väg att upptäcka.

  83. I den lättlästa kan man inte göra så.
    Man får inte hoppa i tid.

  84. -Det måste bli kronologiskt.
    -Frustrerande.

  85. Du som har skrivit dem
    som original...

  86. Det är samma sak.
    Storyn får inte vara för komplex.

  87. Kronologin är viktig. Jag har också
    återblickar, men de är korta och...

  88. ...tydliga. - I din bok förstår man
    gradvis. Det ringer klockor.

  89. "Nu är det nåt som inte stämmer." Det
    måste vara ännu svårare att få till.

  90. -Subtilt samtidigt som...
    -Lättläst handlar...

  91. ...om att inte ha för mycket
    mellan raderna. Att skriva ut.

  92. I min första bok
    var redaktören inne...

  93. Jag kanske beskrev ett ansiktsuttryck
    för att gestalta en känsla.

  94. Redaktören ändrade det till
    att känslan stod rakt ut.

  95. -Det känns lite...
    -Det går emot litteraturens väsen.

  96. -Hur tacklade du det?
    -Förstå genren.

  97. Ja, och man får välja
    vad man verkligen inte vill ändra.

  98. Man får slåss för vissa formuleringar
    där språket är viktigast.

  99. Då får man oftast ha kvar dem.

  100. I din bok är dina återblickar korta
    och tydliga.

  101. "Hon tänker tillbaka."
    Sen kommer man till nutiden igen.

  102. I min samlade jag alla återblickar
    i ett kapitel.

  103. "Det här minns Pernilla
    av Julias barndom."

  104. Och så allt i ett sjok,
    så att man hänger med.

  105. Det där
    om redaktören som vill ändra saker.

  106. Du sitter med eleverna varje dag. Du
    måste vara proffs på vad de fattar.

  107. Det låter som att du glömde det?

  108. Nej! Vi är proffs på personer
    som lär sig svenska som andraspråk.

  109. Men lättlästa har en bredare
    målgrupp. Det gör det svårare.

  110. Om man är van läsare, och förstår
    metaforer och komplexa stories...

  111. Lättläst vänder sig även till grupper
    som kanske har problem med sånt.

  112. Det ska inte bara passa
    de som läser svenska som andraspråk.

  113. -Inte bara den som springer.
    -Det är mycket att ta hänsyn till.

  114. För nån med dyslexi
    är långa ord krångliga.

  115. Rent konkret, i lärarsituationen:

  116. Hur jobbar ni med de här böckerna?

  117. -Jag jobbar inte med mina böcker.
    -Varför inte?

  118. Jag vet inte.
    Nån annan var lärare och författare.

  119. Jag är inte det samtidigt.
    Jag är antingen eller.

  120. Som lärare jobbar jag med andras.
    Det känns mindre självupptaget.

  121. Men den här brukar du använda.

  122. Jag läste "Ankomsten" av Shaun Tan
    med mina elever.

  123. Vi läste den ihop med en gymnasie-
    klass som gick på en annan skola.

  124. De läste naturvetenskapligt program.
    Det är enbart bilder.

  125. En berättelse om en man som lämnar
    sin familj, ger sig av över haven-

  126. -till en plats där han inte...
    Han möter människor och företeelser-

  127. -som han aldrig har sett förut.
    Han lär känna platsen.

  128. Den läste vi tillsammans.

  129. Det finns inga ord och så
    ska man lära sig svenska. "Konstigt."

  130. Det är häftigt.
    Allt språk för att prata om boken-

  131. -får man ta från dem och fylla på.
    Först verbaliserar vi berättelsen.

  132. För att kunna prata om den, måste vi
    gå in i den och följa handlingen.

  133. Då blir språket jätteviktigt.
    "Vad finns på bilderna?"

  134. "Det är en tekanna. Ordet tekanna."

  135. "Vilka är människorna? Vad händer?
    Varför lämnar mannen sin familj?"

  136. Här finns det verkligen metaforer.
    "Vad är det vi ser?"

  137. -Vad tänker du om det här?
    -Hur man använder lättläst...

  138. ...i undervisningen.

  139. Och huruvida det behövs.
    Den frågeställningen.

  140. Hur använder man litteratur
    för att lära sig språk?

  141. Jag brukar ta mina elever
    till biblioteket.

  142. De får välja den bok
    som de blir tilltalade av.

  143. Om de väljer bok,
    är det större chans att de läser den.

  144. Sen har vi lässtunder på lektionen.
    40 minuter.

  145. "Vi tar en halvtimme."
    Sen sitter alla försjunkna.

  146. Då väntar jag en kvart till.

  147. Det som de upptäcker
    när de får läsa litteratur-

  148. -jämfört med läromedel
    eller informationstexter...

  149. Vi använder mycket tidningar
    och infomaterial från myndigheter.

  150. Det är att det finns vokabulär
    som aldrig används-

  151. -i tidningar eller informations-
    texter. Det finns bara i litteratur.

  152. Det är språket som handlar om livet.
    Om relationer och det man gör...

  153. Berättar om känslor.

  154. Läser man inte litteratur,
    så finns det en hel...

  155. ...sekvens av språket som man missar.

  156. Lär man sig språket bättre
    på det sättet?

  157. Får jag fylla på? Jag jobbar på
    gymnasiet, med grundskolans läroplan.

  158. Då är litteraturen jätteviktig.
    En sak skiljer sfi och grundskolan.

  159. Där måste vi ägna oss åt annat också.
    Inte bara att kunna beställa taxi.

  160. Vi ska fostra
    aktiva samhällsmedborgare.

  161. Vi ska fostra dem i demokratisk anda.

  162. Då är litteraturen viktig.
    Man möter sig själv och andra.

  163. Vad är det att vara människa?
    Det handlar litteraturen om.

  164. Tack för att ni kom.

  165. Vi ska få boktips från mässgolvet.

  166. Berätta om en bra läsupplevelse.

  167. "The Martian" av Andy Weir.
    Den är högaktuell på bio.

  168. Helt fantastiskt spännande.
    Robinson Kruse på Mars.

  169. Fantastisk bok.
    Man får kalla kårar av att läsa den.

  170. -Vem ska läsa den?
    -Alla science fiction-älskare.

  171. Alla som älskar
    jordnära science fiction-

  172. -med rötter i vetenskapen.

  173. Textning: Johannes Hansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Lättläst litteratur

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur viktigt är det att läsa böcker om man vill lära sig ett nytt språk? Natanael Derwinger talar med Annelie Drewsen och Sara Lövestam, båda lärare och författare till lättlästa böcker för nyanlända och elever i sfi. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: UR.

Ämnen:
Svenska som andraspråk och sfi
Ämnesord:
Invandrarundervisning, Lättläst, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Skolan, Undervisning
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2015

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Höstlov blir läslov

För att få ungdomar och barn att börja läsa vill föreningen Läsrörelsen sprida begreppet "läslov". Här samtalar politiker och läsambassadörer om vikten av att läsa. Medverkande: Alice Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister; Gustav Fridolin, utbildningsminister; Johan Unenge, språkrör för satsningen Idrott och läsning; Katti Hoflin, chef för Stockholms stadsbibliotek och Cassi Stankovyc, gymnasiestudent. Moderator: Åsa Sandell. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Nätverket Läslov vecka 44.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Läsundervisning och lustläsning

Man talar om en sjunkande läsförmåga bland unga idag. Men vad får unga att vilja läsa? Vad gör skolan och vad säger forskningen? Här samtalar experter i ämnet om vad man kan göra. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Kulturrådet och Gleerups.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Två krig, två perspektiv

Samtal mellan författarna Antony Beevor och Peter Englund som båda har skildrat krig i sina böcker. Vilka olika bilder av världshistoriens två största krig framträder? Antony Beevor har bland annat skrivit böckerna "Stalingrad", "Berlin : slutstriden 1945" och "D-dagen". Peter Englund har skrivit en serie om första världskriget. Moderator: Görrel Espelund. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Historiska Media och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Flickor i barnlitteraturen

Vad är en flicka, och vad förväntas en flicka vara? Författarna Anna Höglund och Pija Lindenbaum är båda aktuella med böcker om just detta ämne. Här samtalar de med moderatorn och förläggaren Erik Titusson. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Lilla Piratförlaget.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Fula, skitiga och elaka

Den nya kvinnan i litteraturen, hur skildras hon och vilka egenskaper får hon? Journalisten Andres Lokko intervjuar författaren Paula Hawkins som berättar om sin bok "Kvinnan på tåget". Boken handlar om tre kvinnor som alla visar mental obalans. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Massolit.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Arbeta bör man annars dör man

Varför jobbar vi och hur mycket ska vi arbeta? Seminarium om arbetets betydelse och attityder till arbete. Medverkande: sociologen och författaren Roland Paulsen, författaren Elise Karlsson, tidigare ärkebiskopen K G Hammar. Moderator: Ann Ighe, doktor i ekonomisk historia. Inspelat under Bokmässan i september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Se människan/Svenska kyrkan, Bokförlaget Atlas och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Naturligt material till en biografi

Författaren Kerstin Ekman har skrivit en biografi om den begåvade Linnélärjungen och bondsonen Clas Bjerkander som kom till Uppsala för att studera under 1700-talet. Här diskuterar hon med sin författarkollega Fredrik Sjöberg om varför just bortglömda vetenskapsmän utgör ett så utmärkt ämne för en biografi. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Journalistik till varje pris?

Journalisterna Magnus Falkehed och Niclas Hammarström satt fängslade i Syrien i 46 dagar från november 2013. Det var en dramatisk tid. Hur har vägen tillbaka sett ut och hur har fångenskapen förändrat deras syn på livet? De samtalar med journalisten Martin Schibbye och utrikeskorrespondenten Cecilia Uddén om en ökad hotbild mot journalister och att många får betala ett högt pris. Moderator: Cecilia Bodström. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Priset för att leva tillsammans

Författaren Jonas Hassen Khemiri berättar om sin roman "Allt jag inte minns". Den handlar om kärlek, ekonomi och vänskap, om känslor och öden som krockar med varandra i dagens Stockholm. Kulturjournalisten Eric Schüldt leder samtalet. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers Förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Världen brinner - Astrid Lindgrens 40-tal

Panelsamtal om Astrid Lindgrens dagbok om vardagen i Stockholm under andra världskriget. Där skrev hon ner sina tankar om världsläget och om Sveriges agerande under kriget. Dagböckerna ges ut med anledning av att det är 70 år sedan krigslutet. Medverkande i samtalet: Karin Nyman, Kerstin Ekman och Jens Andersen. Moderator: Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Salikon förlag, Saltkråkan, Rabén & Sjögren och Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Den relativa yttrandefriheten

Hur ser journalisterna och författarna Ian Buruma och Masha Gessen på tillståndet för yttrandefriheten i världen 2015? Vilka är utmaningarna, hoten och möjligheterna? Ian Buruma har skrivit en bok om filmskaparen Theo van Gogh som mördades på öppen gata i Amsterdam 2004. Masha Gessen har bland annat skrivit en bok om den ryska aktivistgruppen Pussy Riot. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Brombergs Bokförlag och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Oförnuft och känsla

Vilka val gör vi i kärlekens namn och vilka blir konsekvenserna? När omvandlas passionens positiva laddning till negativa krafter? Författarna Karolina Ramqvist, Gunilla Boëthius och Lena Andersson samtalar om besatthet, makt och beroendeställning. Moderator: Stefan Eklund, chefredaktör Borås Tidning. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts, Natur & Kultur och Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

I känslornas värld

Varför är känslor så viktiga och vad är de egentligen bra för? Här samtalar tre författare som använder känslor som arbetsmaterial i sina verk: författaren Märta Tikkanen, hjärnforskaren Predrag Petrovic och programledaren Eva Funck. Moderator: Ann Lagerström, författare och journalist. Inspelat under Bokmässan den 25 september 2015 på Svenska Mässan, Göteborg. Arrangör: Natur & Kultur, Fri Tanke förlag och Schildts & Söderströms.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Nujävlarskanifåsepåfan

Som kvinna i Sverige är det tabu att skriva egohistoria och vara självupptagen, menar författaren och historikern Yvonne Hirdman. Här samtalar hon med Birgitta Holm. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Ordfront förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Kan man ärva sorg och förtvivlan?

Agneta Pleijel och Astrid Seeberger har båda gett ut självbiografiska romaner. Här samtalar de med journalisten Marianne Rundström. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg Arrangör: Norstedts och Weyler förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & svenska som andraspråk och sfi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Svenska för alla

Klockan

Lär dig svenska ord för tid.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Uppdraget

Laga svensk husmanskost

Hur svårt kan det vara att laga köttbullar? Merry och hennes familj får i uppdrag att laga svensk mat och bjuda en svensk på middag.