Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2015

UR Samtiden - Bokmässan 2015

Om UR Samtiden - Bokmässan 2015

Seminarier och intervjuer från Bokmässan i Göteborg. Inspelat 24-27 september 2015. Plats: Svenska mässan.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2015 : Locka barn till klimatfrågorDela
  1. God eftermiddag och välkomna
    till detta seminarium-

  2. -som heter "Locka barn
    till klimatfrågan med molnens hjälp".

  3. En fascinerande tanke.

  4. De som ska utveckla den
    är Linnéa Krylén-

  5. -som har skrivit
    "Handbok för molnskådare"-

  6. -samt meteorologen Pär Holmgren.

  7. Jag tycker att vi ger dem
    en varm applåd.

  8. Tack. Oftast får jag prata om jämmer och
    elände och världens undergång-

  9. -men i dag får jag prata om
    nåt så spännande och vackert-

  10. -som vad vi kan lära oss
    av att titta på moln.

  11. Ja. Då kan man lära sig jättemycket.

  12. Då börjar jag.

  13. Jag heter alltså Linnéa Krylén
    och är författare och illustratör-

  14. -och har gjort den här faktaboken
    som ni ser bläddra förbi här bakom.

  15. De uppslag ni får se exempel på-

  16. -är molnskådaruppslaget
    och faktaboksuppslaget.

  17. Det här är min första faktabok.

  18. Det handlar om molnen för att jag
    fascinerats av dem sen jag var liten.

  19. Jag har tyckt om
    att måla dem och att skåda dem.

  20. Och förstås att det är så magiskt
    att de kan flyga.

  21. Jag tror att barnen möter molnen...

  22. ...oftare och mer självklart
    än vuxna.

  23. De behöver ju alltid titta upp
    på de vuxna för att prata med dem-

  24. -och då finns molnen där
    mycket naturligare.

  25. Min erfarenhet är att barn
    vill veta sanningen om världen.

  26. Att de inte avskräcks av fakta-

  27. -utan tvärtom
    tycker att det är extra spännande.

  28. De vill veta de riktiga begreppen
    och förklaringarna-

  29. -och därför har jag valt att behålla de
    krångliga latinska namnen.

  30. Jag tänker att det känns fint att skryta
    med dem när man läst boken.

  31. Molnen är ett bra sätt
    att närma sig naturvetenskap-

  32. -för när man förklarar
    hur moln skapas-

  33. -kommer man i kontakt med
    vattnets kretslopp och gravitationen-

  34. -växthuseffekten
    och orsak och verkan.

  35. Det allra svåraste kapitlet
    att skriva i boken-

  36. -var det om molnen och klimatet.

  37. Jag ville ha med så mycket,
    men hade så lite plats.

  38. Jag kunde väldigt lite om moln
    när jag startade bokprojektet-

  39. -och varje kapitel
    var en sorts aha-upplevelse.

  40. Speciellt kapitlet
    om molnen och klimatet.

  41. När man får syn på molnen-

  42. -får man också en bild
    av vad som sker-

  43. -med allt det osynliga som omger oss.

  44. Man får syn på daggpunkterna, tempe-
    raturen och kondensationskärnorna.

  45. Till och med det osynliga ljuset
    blir synligt i molnen.

  46. Man får syn på våglängder
    och molekyler.

  47. Så molnen synliggör och syns,
    helt enkelt.

  48. Jag tycker att molnen påminner oss om
    att vi lever under samma himmel.

  49. Att vi lever på samma jord
    och har ett gemensamt ansvar för den.

  50. Om man förstår det problematiska
    i en kondensationsstrimma-

  51. -förstår man också varför man ska flyga
    eller om man ska flyga alls.

  52. Det är avgörande att förstå omvärlden
    för att kunna ta ansvarsfulla beslut.

  53. Jag har några favoritord
    och ett av dem är molntäcke.

  54. Om man kommer förbi känslan
    av november full med moln-

  55. -tycker jag att det är
    ett mysigt ord, molntäcke.

  56. Det är så omfamnande på nåt vis.

  57. Utan molnen som hjälper oss
    att hålla värmen...

  58. ...att behålla värmen på jorden-

  59. -skulle det vara mycket kallt
    på natten och stekhett på dagen.

  60. Det blir ju alldeles för varmt under ett
    tjockt täcke under lång tid.

  61. Det måste vara lagom
    och hålla en bra balans.

  62. Jag börjar faktiskt varje dag med
    en enkel molnskådning genom fönstret.

  63. Jag förespråkar molnpromenader
    och molnskådning med fika.

  64. Jag tycker att molnen
    är naturens egen poesi.

  65. Visst vore det synd
    om man missade att titta upp-

  66. -och se det otroliga skådespel
    som spelas upp ovanför oss?

  67. Det är gratis
    och spelar ingen roll var man bor.

  68. Även den allra plattaste
    och tråkigaste förorten-

  69. -kan bjuda på
    vidunderliga naturupplevelser.

  70. Min uppmaning till er är
    att ta närmsta barn i handen-

  71. -och skåda tillsammans.

  72. Låt molnen visa vad som sker
    på himlen och på jorden.

  73. -Då lämnar jag över till dig, Pär.
    -Tack, Linnéa.

  74. Jag måste fråga publiken hur många
    som ibland tittar på molnhimlen-

  75. -och funderar över
    hur saker och ting hänger ihop.

  76. Det är många händer.
    Det är därför de är här.

  77. Ja, antagligen. Jag måste också
    fråga dig, innan jag berättar om mig.

  78. Mycket av Linnéas ordval
    tycker jag som naturvetare-

  79. -är så bra och beskrivande-

  80. -på ett sätt som jag inte skulle ha.

  81. Men en sån sak som första gången
    du såg daggpunkten.

  82. -Kommer du ihåg när det var?
    -Ja, det var en tisdag...

  83. Nej, men jag kan...

  84. När man upplever
    att man förstår och känner den...

  85. Alltså, man blir ju stolt då.

  86. Jag tittade upp på himlen hela tiden,
    även innan det här projektet-

  87. -men det spårade ju ur nu.

  88. Jag minns inte,
    men det var i början av projektet.

  89. Jag har ju haft
    en konstnärlig start i det här.

  90. Jag är illustratör och konstnär
    och målar molnen i min fria konst.

  91. Efter det försökte jag lära mig
    vad det egentligen var jag målade.

  92. Jag minns hur jag i 18-20-årsåldern, när
    jag började läsa meteorologi-

  93. -plötsligt kunde koppla ihop
    teorin och praktiken.

  94. Att man faktiskt förstod
    hur daggpunkten-

  95. -har med daggen i gräset att göra.

  96. Det allra tydligaste, riktigt tidiga
    minnet av att skåda moln-

  97. -var när jag var 4-6 år. Det är ett av
    mina tydligaste barndomsminnen.

  98. Vi var ofta på Öland
    när jag och brorsan var små.

  99. Jag låg och solade eller nåt.
    Jag var på stranden i alla fall.

  100. Då upptäckte jag att över mig
    var det små, gulliga stackmoln.

  101. Men ut över vattnet fanns inga moln.

  102. Det var så tydligt
    att Öland avspeglade sig på himlen-

  103. -och en bit inåt fastlandet
    fanns återigen moln.

  104. Det är ett av de tidigaste
    barndomsminnena jag har-

  105. -men också en av
    de tidigaste aha-upplevelserna.

  106. Det gjorde kanske inte
    att jag blev meteorolog-

  107. -men om ni tänker efter kanske ni har
    ett tidigt barndomsminne-

  108. -när man får en aha-upplevelse
    som gör en fascinerad av nåt.

  109. Ett annat relativt tidigt minne kopplat
    till mitt väderintresse-

  110. -var att jag var mycket hemma
    hos farmor och farfar.

  111. De hade en handelsträdgård
    i Hedemora-

  112. -och jag och min bror
    kunde busa och göra vad som helst-

  113. -förutom när det var väder på tv.

  114. Det var viktigt för farmor och farfar
    att titta på vädret-

  115. -för det var så
    de fick informationen.

  116. Nu kan man ha det i en app eller
    på datorn, men då var det viktigt.

  117. Kopplar man det sen till klimatfrågan
    och andra hållbarhetsfrågor-

  118. -tror jag att det finns en
    otroligt viktig och stark pedagogik-

  119. -i att hjälpa barnen en bit på väg, så
    att de upptäcker dessa saker.

  120. I dag när så många
    växer upp i städer-

  121. -har många inte
    en naturlig koppling till naturen.

  122. Det hade lite fler i min generation och
    ännu fler i de tidigare.

  123. Det tar jag ofta upp
    när jag är ute på förskolor-

  124. -och lågstadier
    för de yngsta eleverna.

  125. Men framförallt
    när jag träffar lärarna där.

  126. När de undrar
    hur man ska ta upp klimatfrågan-

  127. -och vad man kan berätta, kan
    en av de viktigaste sakerna vara-

  128. -och det gäller även föräldrar
    och andra-

  129. -att faktiskt ta med barnen
    ut i naturen-

  130. -och lära dem att upptäcka
    allt fascinerande som finns där ute.

  131. Det är ju världens största lärobok som
    finns där.

  132. Det finns en annan
    stor svårighet med klimatfrågan-

  133. -och det är att dagens unga
    får in väldigt mycket information-

  134. -och man kan lätt få så pass mycket att
    man känner en stor oro.

  135. Många psykologer börjar prata om
    begreppet klimatångest.

  136. Jag tror att det kan finnas
    några enstaka som har klimatångest-

  137. -men inte så jättemånga.

  138. Däremot tror jag att det är många
    som allmänt har en stor, växande oro-

  139. -inför framtidsfrågorna, då vi står
    inför så många olika utmaningar.

  140. Då blir det viktigt för oss vuxna att ta
    ett stort ansvar i de frågorna.

  141. Det man brukar landa i när man
    diskuterar klimatångest och sånt-

  142. -är att det finns två bra mediciner, om
    man säger så.

  143. Det ena är just det
    Linnéas bok handlar om.

  144. Att lära sig upptäcka saker, lära sig
    mer, samla in fakta, veta lite mer.

  145. När man väl vet lite mer
    kan man också sålla bort-

  146. -en del av de överdrifter
    som förekommer ibland.

  147. Kvällstidningarna kan ha lite väl stora
    krigsrubriker om klimatet.

  148. Så fakta och kunskap är viktigt,
    och det finns inget bättre sätt-

  149. -att få barnen att inhämta den
    än att väcka deras nyfikenhet.

  150. Det andra som kan vara bra-

  151. -är att träffa andra som tycker att
    frågorna är intressanta och viktiga.

  152. Boken är skriven för ganska små barn-

  153. -och de har
    en naturlig samling i klasserna.

  154. Tänk om skolklasser lite mer aktivt går
    ut och tittar på molnen.

  155. För större barn
    kan man tänka sig studiecirklar.

  156. Till exempel det här med
    att du upptäckte molnen...

  157. Tycker du att det är svårt
    att måla moln, att avbilda dem?

  158. För många illustratörer har haft ganska
    stora svårigheter med det.

  159. Nej, det tycker jag egentligen inte.

  160. Jag tycker att det är utmanande
    att fånga ljuset i molnen-

  161. -för en schablonbild är
    att de är vita mot en blå himmel.

  162. Men så är det inte,
    utan de har jättemånga färger.

  163. Inte minst vid solnedgången.

  164. Där har jag ett uppslag
    som ser ut så här.

  165. Där finns det ju jättemånga färger.

  166. Apropå konstnärerna i historien-

  167. -finns det ett kapitel
    som handlar om moln i konsten.

  168. Har du nån favorit?

  169. De som kan sin prins Eugen-

  170. -ser genast att jag har
    en flirt till honom här.

  171. Hans kända tavla "Molnet".

  172. Jag har låtit boken utspela sig
    i den tavlan.

  173. Det finns inget hus på prinsens målning,
    men det gör det här-

  174. -och jag tror att vi har
    samma förkärlek för böljande gräs-

  175. -och vinden i gräset.

  176. Du nämnde att du var så fascinerad
    av de latinska namnen.

  177. Har du nåt favoritmoln
    när du tänker på vad de heter?

  178. Cirrus är min absoluta favorit.

  179. Fast det blir allt svårare att välja.

  180. Där är det
    som en snöstorm i atmosfären.

  181. Bara det räcker som beskrivning.
    Där har vi ett, vad lämpligt.

  182. De vita stråken man ser på himlen-

  183. -är hur iskristallerna
    svävar eller...

  184. Du kan de tekniska termerna.
    - Man ser hur vindarna flyger.

  185. Det är ett poetiskt moln.

  186. Jag kan de tekniska termerna,
    men du är så mycket mer poetisk.

  187. -Det gör det så fascinerande.
    -Bra då att vi är här tillsammans.

  188. Men jag är lite nervös
    för att jag skulle kunna säga fel.

  189. Jag dyker upp för att tiden
    är begränsad. Men jag har en fråga.

  190. Barn ställer ju ofta väldigt
    intelligenta frågor när man läser.

  191. Krävs det mycket förkunskaper eller
    finns svaren på frågorna i boken?

  192. Läser man boken tillsammans
    kommer det nog upp frågor.

  193. Var inte nervös
    för att inte kunna svara.

  194. Då kan man gå vidare och läsa mer. Jag
    har inte fått plats med allt.

  195. Kommer det upp en fråga kan man vända
    sig till Pär och hans facklitteratur-

  196. -och söka tillsammans på biblioteket.

  197. Tack för det.
    Det är en fantastisk tanke-

  198. -att man ska lära barnen
    att ta ansvar för klimatet.

  199. Vi ger dem en varm applåd.

  200. Textning: Karin Hellstadius
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Locka barn till klimatfrågor

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Författaren och illustratören Linnéa Krylén blev tidigt fascinerad av molnen på himlen och allt de kan berätta för oss. Hon tycker att molnen är ett bra sätt att närma sig naturvetenskap genom till exempel begrepp som vattnets kretslopp, gravitation och växthuseffektens orsak och verkan. Här samtalar hon med meteorologen Pär Holmgren, som också han fascineras av de vackra molnen. Inspelat den 23 september 2015 under Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Bokförlaget Opal.

Ämnen:
Miljö
Ämnesord:
Barn och natur, Klimatförändringar, Moln, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning, Undervisning i naturvetenskapliga ämnen
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2015

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Höstlov blir läslov

För att få ungdomar och barn att börja läsa vill föreningen Läsrörelsen sprida begreppet "läslov". Här samtalar politiker och läsambassadörer om vikten av att läsa. Medverkande: Alice Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister; Gustav Fridolin, utbildningsminister; Johan Unenge, språkrör för satsningen Idrott och läsning; Katti Hoflin, chef för Stockholms stadsbibliotek och Cassi Stankovyc, gymnasiestudent. Moderator: Åsa Sandell. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Nätverket Läslov vecka 44.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Läsundervisning och lustläsning

Man talar om en sjunkande läsförmåga bland unga idag. Men vad får unga att vilja läsa? Vad gör skolan och vad säger forskningen? Här samtalar experter i ämnet om vad man kan göra. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Kulturrådet och Gleerups.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Två krig, två perspektiv

Samtal mellan författarna Antony Beevor och Peter Englund som båda har skildrat krig i sina böcker. Vilka olika bilder av världshistoriens två största krig framträder? Antony Beevor har bland annat skrivit böckerna "Stalingrad", "Berlin : slutstriden 1945" och "D-dagen". Peter Englund har skrivit en serie om första världskriget. Moderator: Görrel Espelund. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Historiska Media och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Flickor i barnlitteraturen

Vad är en flicka, och vad förväntas en flicka vara? Författarna Anna Höglund och Pija Lindenbaum är båda aktuella med böcker om just detta ämne. Här samtalar de med moderatorn och förläggaren Erik Titusson. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Lilla Piratförlaget.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Fula, skitiga och elaka

Den nya kvinnan i litteraturen, hur skildras hon och vilka egenskaper får hon? Journalisten Andres Lokko intervjuar författaren Paula Hawkins som berättar om sin bok "Kvinnan på tåget". Boken handlar om tre kvinnor som alla visar mental obalans. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Massolit.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Arbeta bör man annars dör man

Varför jobbar vi och hur mycket ska vi arbeta? Seminarium om arbetets betydelse och attityder till arbete. Medverkande: sociologen och författaren Roland Paulsen, författaren Elise Karlsson, tidigare ärkebiskopen K G Hammar. Moderator: Ann Ighe, doktor i ekonomisk historia. Inspelat under Bokmässan i september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Se människan/Svenska kyrkan, Bokförlaget Atlas och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Naturligt material till en biografi

Författaren Kerstin Ekman har skrivit en biografi om den begåvade Linnélärjungen och bondsonen Clas Bjerkander som kom till Uppsala för att studera under 1700-talet. Här diskuterar hon med sin författarkollega Fredrik Sjöberg om varför just bortglömda vetenskapsmän utgör ett så utmärkt ämne för en biografi. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Journalistik till varje pris?

Journalisterna Magnus Falkehed och Niclas Hammarström satt fängslade i Syrien i 46 dagar från november 2013. Det var en dramatisk tid. Hur har vägen tillbaka sett ut och hur har fångenskapen förändrat deras syn på livet? De samtalar med journalisten Martin Schibbye och utrikeskorrespondenten Cecilia Uddén om en ökad hotbild mot journalister och att många får betala ett högt pris. Moderator: Cecilia Bodström. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Priset för att leva tillsammans

Författaren Jonas Hassen Khemiri berättar om sin roman "Allt jag inte minns". Den handlar om kärlek, ekonomi och vänskap, om känslor och öden som krockar med varandra i dagens Stockholm. Kulturjournalisten Eric Schüldt leder samtalet. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers Förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Världen brinner - Astrid Lindgrens 40-tal

Panelsamtal om Astrid Lindgrens dagbok om vardagen i Stockholm under andra världskriget. Där skrev hon ner sina tankar om världsläget och om Sveriges agerande under kriget. Dagböckerna ges ut med anledning av att det är 70 år sedan krigslutet. Medverkande i samtalet: Karin Nyman, Kerstin Ekman och Jens Andersen. Moderator: Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Salikon förlag, Saltkråkan, Rabén & Sjögren och Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Den relativa yttrandefriheten

Hur ser journalisterna och författarna Ian Buruma och Masha Gessen på tillståndet för yttrandefriheten i världen 2015? Vilka är utmaningarna, hoten och möjligheterna? Ian Buruma har skrivit en bok om filmskaparen Theo van Gogh som mördades på öppen gata i Amsterdam 2004. Masha Gessen har bland annat skrivit en bok om den ryska aktivistgruppen Pussy Riot. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Brombergs Bokförlag och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Oförnuft och känsla

Vilka val gör vi i kärlekens namn och vilka blir konsekvenserna? När omvandlas passionens positiva laddning till negativa krafter? Författarna Karolina Ramqvist, Gunilla Boëthius och Lena Andersson samtalar om besatthet, makt och beroendeställning. Moderator: Stefan Eklund, chefredaktör Borås Tidning. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts, Natur & Kultur och Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

I känslornas värld

Varför är känslor så viktiga och vad är de egentligen bra för? Här samtalar tre författare som använder känslor som arbetsmaterial i sina verk: författaren Märta Tikkanen, hjärnforskaren Predrag Petrovic och programledaren Eva Funck. Moderator: Ann Lagerström, författare och journalist. Inspelat under Bokmässan den 25 september 2015 på Svenska Mässan, Göteborg. Arrangör: Natur & Kultur, Fri Tanke förlag och Schildts & Söderströms.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Nujävlarskanifåsepåfan

Som kvinna i Sverige är det tabu att skriva egohistoria och vara självupptagen, menar författaren och historikern Yvonne Hirdman. Här samtalar hon med Birgitta Holm. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Ordfront förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Kan man ärva sorg och förtvivlan?

Agneta Pleijel och Astrid Seeberger har båda gett ut självbiografiska romaner. Här samtalar de med journalisten Marianne Rundström. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg Arrangör: Norstedts och Weyler förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & miljö

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - EAT 2016

Olika livsvillkor

År 2050 beräknas vi bli 9 miljarder människor på jorden. Vi hade behövt ändra vårt beteende igår, menar Mary Robinson, Irlands före detta president och en stor kämpe för mänskliga rättigheter. Här berättar hon bland annat hur tillgången till vatten påverkar jämställdheten i världen. Flickors skolnärvaro ökar med 12 procent om vatten finns inom 30 minuters avstånd från hemmet. Om det är längre avstånd hinner inte flickorna till skolan eftersom det ligger på deras ansvar att hämta vatten till familjen. Inspelat den 13 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Gretas skolstrejk

Femtonåriga Greta Thunberg är orolig för klimatet och framtiden för allt levande på jorden. Därför bestämde hon sig för att skolstrejka utanför Riksdagen, för att uppmärksamma och framförallt få politikerna att lyfta klimatfrågan. Hon påbörjade sin aktion tre veckor innan valet 2018. Varför sitter Greta där och vad vill hon ska hända? Och kommer hon kunna påverka politikerna så att klimatfrågan sätts främst?