Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2015

UR Samtiden - Bokmässan 2015

Om UR Samtiden - Bokmässan 2015

Seminarier och intervjuer från Bokmässan i Göteborg. Inspelat 24-27 september 2015. Plats: Svenska mässan.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2015 : Skräck för ungaDela
  1. Välkomna till seminariet om
    skräck i barnlitteratur.

  2. Jag heter Lotta Olsson
    och leder samtalet-

  3. -med Lena Ollmark, Niklas Krog
    och Lena Kåreland.

  4. Lena Ollmark skriver böcker
    som är jätteläskiga-

  5. -oavsett vilken ålder man är i.

  6. Hon håller nu på med
    serien "Firnbarnen".

  7. Svårt att uttala - FiRRRnbarnen.

  8. Första delen heter "Inmurade",
    andra heter "Brännmärkta".

  9. Första delen
    utspelar sig nästan helt i en skola.

  10. Andra delen ger sig ut i skogen-

  11. -och bland datorernas värld.
    Datorspelens värld.

  12. Jag säger inte mer. Är ni
    det minsta intresserade av skräck-

  13. -ska ni läsa dessa författare. Niklas
    har skrivit förfärligt många böcker.

  14. -Huvudsakligen fantasy.
    -Ja.

  15. Den du har skrivit nu,
    "Nattbuss 198", är en berättelse-

  16. -om en tonårsgrabb
    som råkar ut för en bussolycka.

  17. Och efter det är livet inte sig likt.

  18. Lena Kåreland, professor och
    barnboksforskare, talar om för oss-

  19. -hur skräcken finns
    i barnlitteraturen och våra liv.

  20. Jag börjar med att fråga. Varför
    skräck? Hur började det för dig?

  21. Det är min egen kärlek till skräck.

  22. Jag har ju alltid älskat skräck. Ända
    sen jag var väldigt, väldigt liten.

  23. Jag växte upp ute på landet.

  24. Jag tillbringade mycket tid ensam
    när jag var liten.

  25. Inga syskon. Det fanns många kor,
    inte så många människor.

  26. Jag upptäckte tidigt böcker
    och tyckte att det var kul att läsa.

  27. Jag läste många roliga böcker,
    men kommer inte ihåg den första.

  28. Jag läste många sorgliga böcker,
    men kommer inte ihåg den heller.

  29. Men den första
    som liksom skrämde skiten ur mig-

  30. -glömmer jag aldrig. Jag fick den...
    Jag var nog inte mer än fyra år.

  31. Jag kan inte läsa. Den är rosa. Det
    är "Törnrosa" och jag börjar bläddra.

  32. Jag tittar på bilderna.
    Och så "aaah!"

  33. Där var hon - den där onda fen.

  34. Mina föräldrar såg hur rädd jag blev,
    så de gömde boken.

  35. Jättesnällt, men de gömde den ju inte
    för att vara snälla-

  36. -utan för att jag
    hela tiden letade rätt på boken.

  37. Sen satt jag igen... "Aaah!" Bara för
    att få uppleva den otroliga ruschen!

  38. Sen dess har jag knarkat det.

  39. Om ni har barn som inte vill läsa:

  40. Förbjud böckerna
    så är de mer intressanta.

  41. Jag är helt med på det.

  42. -Niklas, hur började det för dig?
    -Jag växte upp på 70-talet.

  43. Då kom det serietidningar med skräck:
    "Varulven", "Frankenstein" m.m.

  44. -"Chock."
    -Jag läste inte så mycket "Chock".

  45. Just "Varulven"
    var jag så där besatt av.

  46. Jag vet inte om jag blev rädd.
    Det var bara fascinerande.

  47. Sen har jag läst skräckböcker när
    jag blev äldre. "Cthulhu" och annat.

  48. Men just serietidningarna "Varulven".
    "Frankenstein" gillade jag också.

  49. Det är lite olika typer av skräck.

  50. Du har mer gått i gång på varulven
    som fascinerar dig.

  51. -Medan du vill bli skrämd.
    -Exakt.

  52. -Jag skriver mer av fascination.
    -Och det är nåt annat i din bok.

  53. Det handlar om killen
    som förvandlas gradvis.

  54. Det är nåt ganska positivt.
    Den har skräckelement, men inte så...

  55. I Lenas böcker är det mer klassiskt,
    som nån sa häromveckan:

  56. "Man sitter och
    'nej, gå inte ner i källaren!'"

  57. Med dig är man mycket mer
    "vad är det som händer?"

  58. Det är nåt slags uppvaknande,
    nästan identitetsskapande i det.

  59. Jag tyckte det var spännande själv.
    Det som sker... Nu måste jag spoila.

  60. Det är en varulvshistoria. Jag
    tänkte inte nämna "varulv" nånstans.

  61. Men på slutet gör jag det, för jag
    ville etablera vad det handlar om-

  62. -så att folk verkligen förstår.

  63. För Johan, som är med om det, är det
    häftigt. Han blir en bättre människa.

  64. Men med bieffekten att en gång i
    månaden sliter han sönder människor.

  65. Han kanske inte blir
    en bättre människa - men nåt annat.

  66. Vad är det här då, Lena?
    Du som kan historien.

  67. Har det alltid funnits skräck?
    Har barnen alltid läst skräck?

  68. Det är stora frågor du ställer. Men
    skräck är nåt som alltid har funnits.

  69. Skulle vi rota i antiken
    hittar vi säkert nåt.

  70. Vi har den enögde jätten Polyfemos...
    Det är skrämmande.

  71. Det finns nog en inbyggd drift i oss
    att dras till det som är skrämmande.

  72. Skräcken har sen sett olika ut
    under olika tider.

  73. Man kan se författare arbeta med
    olika effekter för att skapa skräck.

  74. Mycket bottnar i den skräcklitteratur
    vi har i dag i 1700-talets romantik-

  75. -och där utvecklas en skräckromantik.

  76. Hur det övernaturliga långsamt
    tränger in i en ofta vardaglig miljö-

  77. -som det är i dina böcker, Lena.

  78. Och det är väldigt vardagligt
    i din bok.

  79. Pojken Johan
    som går i skolan och har kompisar.

  80. Men så är det plötsligt nåt
    som får allt att förändras.

  81. Man sugs in i det. Tove Jansson
    har sagt att i varje bra barnbok-

  82. -bör det finnas ett moment av skräck.
    Hon skrev en skräckrysare.

  83. "Hur gick det sen."
    Ett mumintroll dras in i dammsugaren.

  84. Oerhört skräckfyllt. Dammsugaren är
    nåt som många små barn är rädda för.

  85. Just nu
    finns det väldigt mycket skräck.

  86. Ni är ju en del av det här...

  87. När jag tittar på barnlitteraturen
    i dag så domineras den av skräcken.

  88. Kan ni se
    att ni är en del av nåt större?

  89. -Och kan ni se vad det beror på?
    -Jag vet inte.

  90. Jag tycker att det är nåt
    som världen har kommit på - äntligen!

  91. Jag vet inte. Jag tycker att
    jag själv har vuxit upp i en kultur-

  92. -som är fylld av dystopier.

  93. Alla berättelser är dystopier.
    Vi har ingen framtid.

  94. Skräckgenren som har slunkit in
    och blivit så bred nu-

  95. -känns som en förlängning på det. Ett
    alternativt sätt att göra dystopier.

  96. Vi har den stora "Twilight"-historien
    där det är vampyrer och varulvar.

  97. Jag är förtjust i
    din nordiska varulv.

  98. Den emanerar från Finland.
    Det känns mer som vi, liksom.

  99. Stora, klumpiga och inte så sociala.

  100. Vampyrer är snajdigare.
    De lirar piano och klarar salongerna.

  101. -Det gör inte vi, vi är mer "ääärh!"
    -Vampyrer funkar inte på mig.

  102. Jag är mycket mer för det här...
    bestialiska. Ut och riva och slita.

  103. Vråla mot månen.
    Förfinat är ingenting för mig.

  104. Jag har tänkt på det.
    Jag vet inte varifrån det kommer.

  105. Det är tydligt hos mig att varulvar
    är mer spännande än vampyrer.

  106. -Vad skönt att du nickar.
    -Vampyrer är lite väl exploaterade.

  107. -Dessutom.
    -Man är inte så rädd för dem längre.

  108. Nej, och det finns
    många olika varianter också.

  109. Det var nåt som gjorde mig orolig
    när jag började skriva min historia.

  110. Hur är en varulv? Man kan inte googla
    och få ett korrekt svar.

  111. Det får jag hitta på själv. Vad är
    accepterat? Hur kan en varulv vara?

  112. Jag valde att skita i att googla.
    Jag kör på det som jag tycker funkar.

  113. -Sen hoppas jag att det funkar.
    -Skitbra.

  114. Nåt som jag vill
    med den skräck jag skriver...

  115. Så är det
    med historier i allmänhet.

  116. Man vill ta en genre och förnya den
    och ta den till en annan nivå.

  117. Man vill skrämmas
    på nya sätt i nya miljöer.

  118. Vampyrerna är jag ganska trött på. Vi
    har knallat omkring i spökhus o.s.v.

  119. Det är coolare när det spökar
    där man ska vara som mest trygg.

  120. Bussen är också en trygg miljö.
    Var finns skräcken i vardagen i dag?

  121. -Det tycker jag är spännande.
    -Är det så generellt?

  122. Att skräcken ligger i vardagen,
    att det ofta är vardagssituationer?

  123. Även historiskt? Dammsugaren.

  124. Ja, men nu är inte det så historiskt.

  125. Det ligger nåt i det.
    Vissa miljöer blir skräckfyllda.

  126. Som den gotiska romanen.
    Nu är inte slott så vardagliga.

  127. Man kommer in i ett hus och det finns
    spännande gångar och en källare.

  128. Det är nåt lockande. Sen uppdagas det
    att det är nåt otäckt som har hänt.

  129. Så är det ju i din skildring.

  130. Maria Gripe skrev sina böcker
    på 70-80-talen, "Skuggserien" t.ex.

  131. Där har vi också de gotiska slotten.
    Caroline är det som kommer dit-

  132. -och tränger in i det här.
    Det finns speglar och gamla porträtt.

  133. Men det är inte bara
    en yttre rekvisita som är spännande-

  134. -utan det blir också
    ett utforskande av jaget.

  135. Man söker efter sin identitet, och
    man får makt genom skräckmotivet.

  136. Det får Johan. Han blir kraftfull.
    Han får ju en position i klassen.

  137. Så gör också Gunnel Linde
    i "Jag är en varulvsunge".

  138. En liten rädd pojke är mobbad,
    men han får plötsligt varulvsdrag.

  139. Då klarar han av sina mobbare. Man
    blir stark och löser situationerna-

  140. -som man befinner sig i i vardagen.
    Skräckmotivet tränger sig in.

  141. Finns det inte också
    en koppling till...?

  142. Romantikens skräcklitteratur kom ju
    efter den industriella revolutionen.

  143. Det händer nåt stort i samhället,
    vi blir moderna.

  144. Sen kommer skräcken.
    Och då är det en skräck för naturen.

  145. Båda ni har ju skogen.

  146. Både i "Brännmärkta"
    och i "Nattbuss 198".

  147. Jag säger alltid fel på siffran, men
    det är inte en linje jag använder.

  148. Det finns en motsättning
    mellan natur och kultur också.

  149. Och det kanske är det som händer nu,
    tänker jag.

  150. Det finns nån koppling
    till datorernas utveckling-

  151. -som du gör döläskig.

  152. Du lyckas få skräcken
    att kliva in i datorerna.

  153. Just den samhälleliga oron
    gör att skräcken växer i vår tid.

  154. -Kan det vara så?
    -Ja, kanske.

  155. Naturen blir ett slags tillflykt, men
    samtidigt händer det hemska saker.

  156. Det är dubbelt. Naturen behöver vi
    moderna människor utforska mer nu.

  157. Men den står också för
    nåt skrämmande.

  158. Det finns flera andra.
    Jag tänker på Kristina Ohlsson.

  159. Hon har skrivit
    "Glasbarnen" och andra böcker också.

  160. Där handlar det om att en familj
    flyttar in i ett nytt hus.

  161. Det är ett gammalt hus som
    ska bli mysigt, och det är på landet.

  162. -Man ska reparera.
    -Renoveringsskräcken, helt enkelt.

  163. -Nytt, fräscht kök.
    -Det är så, tänker jag...

  164. Varulv kommer från naturen. Det är
    inte på samma sätt med vampyrer.

  165. Det är mycket mer naturkraft.

  166. Ni använder medvetet
    moderna miljöer.

  167. En busskrasch och en vanlig skola.
    - Du har också en vanlig skola.

  168. Skolan är nästan
    det mest skräckinjagande som finns.

  169. Du har medvetet använt
    en relativt modern skola-

  170. -där det finns gamla inslag.

  171. Du har arbetat med
    den moderna miljön där.

  172. Tanken är:
    Hur tar det sin form i dag?

  173. Det blir svårt
    att använda träslöjdssalen.

  174. Man skulle kunna ha "Brännmärkta"
    som en skräck för datorspel.

  175. Det blev... Det är nästan det
    läskigaste jag har läst om datorspel.

  176. -Vad bra.
    -Tackar.

  177. Man får inte glömma
    att det är underhållning.

  178. Det är en skön känsla
    att få bli riktigt, riktigt skraj.

  179. Under kontrollerade former.

  180. Jag får ofta frågan:
    "Hur mycket får du skrämmas?"

  181. Vi har snackat om det.
    Vi har liksom inga bromsar.

  182. Det är vårt uppdrag: Det ska vara
    så läskigt som det bara går.

  183. Ju läskigare jag skriver, desto mer
    makt tillskriver jag mina kids.

  184. De tar hand om det. De fixar det!

  185. Ju läskigare det blir,
    desto tuffare blir de. Så tänker jag.

  186. De är jättestora och jättestarka.

  187. Jag tänker mig
    att det är en psykologisk relation-

  188. -mellan de rena skräckupplevelserna
    och personens verkliga liv.

  189. Tänker ni så,
    att ni kopplar ihop det?

  190. Jag tycker att det är jätteviktigt.
    Jag vill... - Förlåt.

  191. Man vill att en spökhistoria avslutas
    med "var det bara i mitt huvud?"

  192. Det är deras egen personutveckling
    som formas.

  193. Jag tycker om det... Johan,
    som jag skriver om, får nånting.

  194. Han blir en människa som han inte har
    varit och som han tycker om att vara.

  195. Om han skulle få ångra
    att vara varulv, så nej.

  196. Det är det bästa som har hänt honom.

  197. Det kommer en fortsättning. Han får
    svårt att vara en varulv i vardagen.

  198. Jag skriver fortsättningen nu.
    Det blir mer problem.

  199. Det blir också svårt för mig.
    Jag berättar inifrån honom.

  200. Och han gör fruktansvärda saker, och
    han och jag ska försöka hantera det.

  201. Han minns vad han har gjort.
    Samtidigt tycker han om sig själv.

  202. Men han har gjort
    saker som är vidriga.

  203. -Det är spännande.
    -Vad är den psykologiska bakgrunden?

  204. Hur förhåller sig den till
    skräcklitteraturen?

  205. Som jag var inne på tidigare
    menar man att skräck behövs.

  206. Det sätter i gång inre processer och
    kan få oss att upptäcka olika sidor-

  207. -eller nya sidor hos oss själva.

  208. Vad gäller barnlitteraturen... Skräck
    finns också inom vuxenlitteraturen.

  209. Man har tidigare skyddat barnet.

  210. Man diskuterade
    hur mycket skräck barnet tål.

  211. Där finns det klassiska exemplet med
    bilderboken "Pelle Snusk"-

  212. -av den tyske författaren Hoffmann.

  213. Där blir en pojke avklippt
    sina tummar för att inte suga på dem.

  214. Psykologer har menat
    att hur ett barn blir lemlästat-

  215. -kan vara väldigt skrämmande
    för barn.

  216. Sen vet man inte vad barn blir rädda
    för. - Du hade fen i "Törnrosa".

  217. Nu har våra gränser tänjts ut
    väldigt mycket.

  218. Det finns inga tabun
    i barnlitteraturen längre.

  219. Om man tänker på
    våld i alla datorspel-

  220. -så blir litteraturens våld
    ganska snällt ändå.

  221. -Jag tror att det skruvas hela tiden.
    -Du nämnde dystopier.

  222. Det är också skräckfyllt.

  223. Världen är helt utplånad och miljö-
    förstöringen har gjort slut på allt.

  224. Det är en stor skillnad. Dystopierna
    har nån otäck verklighetskoppling.

  225. Det är inte samma sak
    som skräcklitteratur.

  226. Skräcklitteraturen
    skräms "på ett trevligt sätt".

  227. Man lämnas inte med
    känslan av att det finns...

  228. Att man kan bli en varulv, att man
    kan råka ut för otäcka lärare-

  229. -som i dina böcker.

  230. Det är viktigt. Om jag skriver skräck
    och har gått in hela vägen...

  231. Det är mitt avtal med mina läsare.

  232. Men grejen är att jag hittar på.
    Det är viktigt.

  233. Jag tycker att mina läsare,
    d.v.s. mellanstadiet-

  234. -är duktiga på
    att skilja på fiktion och verklighet.

  235. Det är inte alltid vuxna.
    De är mycket sämre på det.

  236. Min son tillbringade sin barndom
    med att säga: "Mamma, det är film."

  237. Tyvärr... Vi hade behövt
    mycket, mycket mer tid.

  238. Men tiden är redan ute.

  239. Ja, gå hem, läs skräckböcker,
    låt er förskräckas!

  240. Tack för att ni kom.
    - Och tack för att ni kom!

  241. Textning: Helena Lindén
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Skräck för unga

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Varför vill man bli skrämd när man läser böcker? Och varför är skräckböcker så populära bland unga läsare? Experter i panelen menar att det är spänningen och den kittlande känslan som lockar till läsning. Panelsamtal med författarna Lena Ollmark och Niklas Krog och barnboksforskaren Lena Kåreland. Moderator: Lotta Olsson, journalist. Inspelat under Bokmässan den 25 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: B Wahlströms.

Ämnen:
Svenska > Läsning
Ämnesord:
Deckare, Litteraturvetenskap, Skräck, Skräcklitteratur, Skräckromaner, Spökhistorier
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2015

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Höstlov blir läslov

För att få ungdomar och barn att börja läsa vill föreningen Läsrörelsen sprida begreppet "läslov". Här samtalar politiker och läsambassadörer om vikten av att läsa. Medverkande: Alice Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister; Gustav Fridolin, utbildningsminister; Johan Unenge, språkrör för satsningen Idrott och läsning; Katti Hoflin, chef för Stockholms stadsbibliotek och Cassi Stankovyc, gymnasiestudent. Moderator: Åsa Sandell. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Nätverket Läslov vecka 44.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Läsundervisning och lustläsning

Man talar om en sjunkande läsförmåga bland unga idag. Men vad får unga att vilja läsa? Vad gör skolan och vad säger forskningen? Här samtalar experter i ämnet om vad man kan göra. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Kulturrådet och Gleerups.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Två krig, två perspektiv

Samtal mellan författarna Antony Beevor och Peter Englund som båda har skildrat krig i sina böcker. Vilka olika bilder av världshistoriens två största krig framträder? Antony Beevor har bland annat skrivit böckerna "Stalingrad", "Berlin : slutstriden 1945" och "D-dagen". Peter Englund har skrivit en serie om första världskriget. Moderator: Görrel Espelund. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Historiska Media och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Flickor i barnlitteraturen

Vad är en flicka, och vad förväntas en flicka vara? Författarna Anna Höglund och Pija Lindenbaum är båda aktuella med böcker om just detta ämne. Här samtalar de med moderatorn och förläggaren Erik Titusson. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Lilla Piratförlaget.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Fula, skitiga och elaka

Den nya kvinnan i litteraturen, hur skildras hon och vilka egenskaper får hon? Journalisten Andres Lokko intervjuar författaren Paula Hawkins som berättar om sin bok "Kvinnan på tåget". Boken handlar om tre kvinnor som alla visar mental obalans. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Massolit.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Arbeta bör man annars dör man

Varför jobbar vi och hur mycket ska vi arbeta? Seminarium om arbetets betydelse och attityder till arbete. Medverkande: sociologen och författaren Roland Paulsen, författaren Elise Karlsson, tidigare ärkebiskopen K G Hammar. Moderator: Ann Ighe, doktor i ekonomisk historia. Inspelat under Bokmässan i september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Se människan/Svenska kyrkan, Bokförlaget Atlas och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Naturligt material till en biografi

Författaren Kerstin Ekman har skrivit en biografi om den begåvade Linnélärjungen och bondsonen Clas Bjerkander som kom till Uppsala för att studera under 1700-talet. Här diskuterar hon med sin författarkollega Fredrik Sjöberg om varför just bortglömda vetenskapsmän utgör ett så utmärkt ämne för en biografi. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Journalistik till varje pris?

Journalisterna Magnus Falkehed och Niclas Hammarström satt fängslade i Syrien i 46 dagar från november 2013. Det var en dramatisk tid. Hur har vägen tillbaka sett ut och hur har fångenskapen förändrat deras syn på livet? De samtalar med journalisten Martin Schibbye och utrikeskorrespondenten Cecilia Uddén om en ökad hotbild mot journalister och att många får betala ett högt pris. Moderator: Cecilia Bodström. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Priset för att leva tillsammans

Författaren Jonas Hassen Khemiri berättar om sin roman "Allt jag inte minns". Den handlar om kärlek, ekonomi och vänskap, om känslor och öden som krockar med varandra i dagens Stockholm. Kulturjournalisten Eric Schüldt leder samtalet. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers Förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Världen brinner - Astrid Lindgrens 40-tal

Panelsamtal om Astrid Lindgrens dagbok om vardagen i Stockholm under andra världskriget. Där skrev hon ner sina tankar om världsläget och om Sveriges agerande under kriget. Dagböckerna ges ut med anledning av att det är 70 år sedan krigslutet. Medverkande i samtalet: Karin Nyman, Kerstin Ekman och Jens Andersen. Moderator: Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Salikon förlag, Saltkråkan, Rabén & Sjögren och Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Den relativa yttrandefriheten

Hur ser journalisterna och författarna Ian Buruma och Masha Gessen på tillståndet för yttrandefriheten i världen 2015? Vilka är utmaningarna, hoten och möjligheterna? Ian Buruma har skrivit en bok om filmskaparen Theo van Gogh som mördades på öppen gata i Amsterdam 2004. Masha Gessen har bland annat skrivit en bok om den ryska aktivistgruppen Pussy Riot. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Brombergs Bokförlag och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Oförnuft och känsla

Vilka val gör vi i kärlekens namn och vilka blir konsekvenserna? När omvandlas passionens positiva laddning till negativa krafter? Författarna Karolina Ramqvist, Gunilla Boëthius och Lena Andersson samtalar om besatthet, makt och beroendeställning. Moderator: Stefan Eklund, chefredaktör Borås Tidning. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts, Natur & Kultur och Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

I känslornas värld

Varför är känslor så viktiga och vad är de egentligen bra för? Här samtalar tre författare som använder känslor som arbetsmaterial i sina verk: författaren Märta Tikkanen, hjärnforskaren Predrag Petrovic och programledaren Eva Funck. Moderator: Ann Lagerström, författare och journalist. Inspelat under Bokmässan den 25 september 2015 på Svenska Mässan, Göteborg. Arrangör: Natur & Kultur, Fri Tanke förlag och Schildts & Söderströms.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Nujävlarskanifåsepåfan

Som kvinna i Sverige är det tabu att skriva egohistoria och vara självupptagen, menar författaren och historikern Yvonne Hirdman. Här samtalar hon med Birgitta Holm. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Ordfront förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Kan man ärva sorg och förtvivlan?

Agneta Pleijel och Astrid Seeberger har båda gett ut självbiografiska romaner. Här samtalar de med journalisten Marianne Rundström. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg Arrangör: Norstedts och Weyler förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Bokmässan 2016

Om feminism och systerskap i dagens Sverige

Kakan Hermansson och Flora Wiström berättar om sina debutböcker där de båda skriver om feminism och systerskap. I "Hela kakan" berättar Kakan Hermansson om sin uppväxt och hur det är att vara lesbisk och feminist. I Flora Wiströms roman "Stanna" handlar det om att hålla andra under armen medan man själv nära håller på att gå sönder. Samtalsledare: Alexandra Pascalidou. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 25 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bokförlaget Forum och Bonnier Carlsen.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Läs och lev

Läsare är vi allihopa

Poetry slam och livemusik från scenen i Kista bibliotek i Stockholm. Biblioteket är utsett till världens bästa bibliotek och jobbar medvetet med att fånga in nya läsare med hjälp av lokala författare och poeter. En av dessa är Sabrina Ibenjellal, svensk mästare i poetry slam, som framför två dikter och berättar hur hon gjort för att ta makten över orden. Vi möter också Ulf Stenberg, teaterman, som berättar om sin personliga läsresa. Han sökte spänning i den undre världen, men kom sedan på att han skulle bli skådespelare och läste då för första gången en litterär text. Programledare:Tara Moshizi och Karin Andersson.