Titta

UR Samtiden - The conference 2015

UR Samtiden - The conference 2015

Om UR Samtiden - The conference 2015

Föreläsningar och samtal från The Conference 2015. Inspelat den 18 och 19 augusti på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Till första programmet

UR Samtiden - The conference 2015 : Känslor och teknologiDela
  1. Jag vill börja min presentation år 1816.

  2. Sommaren 1816 för att vara exakt,
    även känd som kärlekens sommar-

  3. -eftersom några engelska turister, bl.a.
    Lord Byron, Percy och Mary Shelley-

  4. -slog sig ned vid Genèvesjön
    för att hylla kärleken-

  5. -understödda av
    stora mängder alkohol och opium.

  6. Men vad viktigare är, de hyllade
    även bildandet av en motrörelse-

  7. -till det förhärskande idealet
    om förnuft och upplysning.

  8. De har självfallet blivit kända
    som de romantiska poeterna-

  9. -och rörelsen kom att kallas
    den romantiska rörelsen.

  10. Den som kanske beskrivit den bäst
    är den tyske poeten Novalis:

  11. "Att romantisera världen är att se
    dess magi, mystik och underverk"-

  12. -"att se det vanliga som ovanligt,
    det välbekanta som främmande"-

  13. -"det värdsliga som helgat,
    det ändliga som oändligt."

  14. Nu, 200 år senare,
    frågar jag mig själv varje morgon:

  15. Vad skulle romantikerna tycka
    om vår smarta, uppkopplade era?

  16. På jobbet förväntas vi vara fulländade,
    konsekventa, produktivitetsmaskiner-

  17. -och vi hör jämt
    att man bara kan styra det mätbara.

  18. Vi får veta att de algoritmiska bolagen
    är nästa stora grej.

  19. Tekniken gör det möjligt att mäta allt.
    Inte bara produktivitet-

  20. -utan även relationer, hälsa, lycka
    - de mest privata delarna av våra liv.

  21. Det kommer inte som en överraskning
    att det finns appar som Spreadsheets.

  22. Med hjälp av den kan man
    övervaka och förbättra-

  23. -sin prestation i sängen
    utifrån dataanalys.

  24. Om det inte hjälper kan man göra slut
    via automatgenererade sms.

  25. Eller också kan man strunta i alltihop
    och skaffa en "osynlig pojkvän".

  26. Man kan hyra en låtsaskille-

  27. -som ringer låtsassamtal
    och skickar låtsas-sms och -mejl.

  28. Det finns förresten ingen
    osynlig flickvän av nån anledning.

  29. Snart kommer vi
    att börja förälska oss i maskiner-

  30. -och operativsystem,
    som skildrats så vackert i filmen "Her".

  31. New York Times skrev:
    "Frågan är inte om maskiner"-

  32. -"kommer att kunna tänka, utan om
    människan kommer att kunna känna."

  33. När allt mäts, blir välbekant,
    bekvämt, praktiskt och förutsebart-

  34. -var hittar vi de djupa upplevelser
    som bryter av mot vardagen?

  35. Var är främlingarna? Var är magin?

  36. Vi är på väg att manövrera ut
    romantiken ur våra liv.

  37. Romantiken som kan göra skillnad
    i vår prestandafokuserade värld.

  38. De goda nyheterna är att vi var
    lika desillusionerade för 200 år sen.

  39. För de romantiska poeterna
    var känslor och mystik-

  40. -en reaktion på förnuft och upplysning.

  41. Jag tror att vi behöver
    en ny romantisk rörelse i dag.

  42. Denna gång i affärsvärlden, ledd av
    företagare, vår tids romantiska poeter-

  43. -som reaktion på desillusionen orsakad
    av datafiering och kvantifiering.

  44. Vilka är dessa mystiska
    affärsromantiker? Vilka är det inte?

  45. Vi ska börja med att identifiera
    fienden. Fiende nr 1: Cynikern.

  46. Cynikern som vet priset på allt och
    värdet på ingenting, som Wilde sa.

  47. Cynikern, t.ex. Donald Trump...
    Det här gjordes innan allt hände.

  48. Trump sa:
    "Det är affärer, inget personligt."

  49. Fiende nr 2: Pragmatikern.
    Pragmatikern föraktar visioner-

  50. -och tror att världen förbättras
    med ett resultatfokuserat tänkande.

  51. Fiende nr 3: Cyborgen, ett
    superoptimerat, överkvantifierat jag-

  52. -som vi kanske kan finna
    på Singularity University eller Amazon.

  53. Jag vill skapa en positiv bild
    av romantik i affärsvärlden-

  54. -och identifiera principerna för affärs-
    romantiken: "Förtrollningsreglerna".

  55. Jag vill berätta om tre av dem för er.

  56. Den första heter
    "Hitta det stora i det lilla".

  57. Statistiken är chockerande:
    1985 sa var tionde amerikan och britt-

  58. -att de inte hade en nära vän
    att prata med.

  59. 2005 sa
    var fjärde amerikan och britt-

  60. -att de inte hade en nära vän
    att prata med.

  61. En del säger att det är vänskapskris.
    Jag tycker att det är en intimitetskris.

  62. Den intimitet som är
    motsatsen till ensamhet.

  63. Vi hungrar efter mänsklig kontakt
    och att få erkännande för vilka vi är.

  64. Människor söker
    efter intima upplevelser-

  65. -som återuppväckandet av traditionen
    att bryta bröd med främlingar.

  66. Ett fenomen i USA heter "Let's
    have dinner and talk about death".

  67. Det är populärt. Främlingar träffas
    och pratar om värdigheten i en bra död.

  68. Ett annat är "The Dinner Party", där
    främlingar pratar om dem de förlorat.

  69. Det finns ett socialt experiment,
    "I am here"-dagar-

  70. -som görs av Priya Parker
    och Anand Giridharadas.

  71. De träffar vänner en gång i månaden-

  72. -och utforskar ett kvarter i New York
    utan några digitala prylar.

  73. De utgår från antagandet
    att man får närmare kontakt-

  74. -när man tillbringar åtta timmar ihop,
    snarare än åtta gånger en timme.

  75. Det handlar om tät närvaro,
    snarare än att vara tunt utspridd.

  76. Vi kan inspireras av konstnärer
    som kan det här.

  77. T.ex. Marina Abramovićs utställning
    "The Artist is Present"-

  78. -där hon satt med olika besökare-

  79. -i sammanlagt 716 timmar och
    hyllade intimiteten och sårbarheten.

  80. Tänk er vad tät närvaro
    kan innebära i konsumenthänseende.

  81. På jobbet kan man ha
    "täta dagar" och låsa in sig på rummet-

  82. -med en kollega i åtta timmar
    utan avbrott och diskutera idéer.

  83. Det kan verka nostalgiskt,
    det kanske det är.

  84. Nostalgi misstas ofta
    för en längtan efter svunna tider.

  85. Det kommer från grekiskans álgos
    nóstos, smärta från ett gammalt sår.

  86. Det beskriver en längtan
    efter något väsentligt-

  87. -en djup sanning som vi glömt över tid,
    och som vi tappat kontakten med.

  88. Vi ser alltmer av den nostalgin.
    T.ex. hantverk, DIY Maker Movement-

  89. -som sammanför
    upphovsman och produkt.

  90. Eller intresset för curatoriella sajter,
    som Maria Popovas Brain Pickings.

  91. Hon hyllar subjektiviteten
    och publicerar artiklar-

  92. -för att hon anser att de är läsvärda.

  93. Det är en flyktväg från det algoritmiska
    samhället och rekommendationerna.

  94. Vi vill ha en gammaldags concierge
    som behandlar oss som individer.

  95. Jag är inte emot teknik och data.
    Teknik kan skapa intima upplevelser.

  96. Ett fint exempel är appen Forgotify
    som låter dig upptäcka och spela-

  97. -de fyra miljoner låtar
    som aldrig spelats på Spotify.

  98. En algoritm används
    mot den algoritmiska världen.

  99. Det blir en plattform för det konstiga,
    det romantiska, som väntar i slutet.

  100. Teknik och intimitet
    är den största utmaningen just nu:

  101. Hur kan vi använda teknik
    för att skapa intima tillfällen?

  102. Den andra principen
    är "Behåll mystiken".

  103. Data och radikal transparens brukar
    räknas som den ultimata normen.

  104. Men jag tror att mystik och hemligheter
    skapar meningsfulla upplevelser.

  105. När allt är öppet är inget öppet.
    Så vad väljer vi att stänga?

  106. Överraskningar är
    ett konkret sätt att skapa mystik.

  107. Föga överraskande finns ett företag
    som har erbjuder överraskningar.

  108. De har överraskningstjänster
    för enskilda och för organisationer.

  109. De har tjänsten
    "The Experiment" som innebär-

  110. -att man kommer att bli överraskad
    nån gång under sitt liv.

  111. Kan det vara nåt?

  112. Det finns även överraskningspaket
    där själva produkten är överraskningen.

  113. Företaget Secret Cinema
    har hemliga filmvisningar.

  114. Vid deras visningar är både filmval
    och plats överraskningar.

  115. Det intressanta är inte bara att
    tusentals besökare ser deras filmer-

  116. -utan, vad mer är, det spelar ingen roll
    vilken film de visar.

  117. Hemligheten är produkten.

  118. T.o.m. Tedkonferensen i London
    hade en hemlig föredragshållare.

  119. Prime Produce är ett företag
    som har möten i mörker.

  120. House of Genius samlar företagare
    utan att avslöja deras identiteter-

  121. -för att diskutera problem. Man slipper
    fördomar, men det är även spännande.

  122. Hemliga rum är det senaste
    i det högteknologiska Silicon Valley.

  123. Paracore har skapat en arbetsplats
    avsedd för att man ska villa bort sig.

  124. Jag kallar det överengagerad personal.

  125. På mitt jobb, NBBJ, har vi ett hemligt
    sällskap, vårt företags alter ego.

  126. Etsy har nåt liknande.
    Ingen vet vad de gör när de ses-

  127. -deras enda uppgift är
    att bringa glädje och överraska.

  128. Att göra det välbekanta främmande,
    skapa andra världar och identiteter-

  129. -är den virtuella och förstärkta
    verklighetens kännetecken.

  130. Kanske dessa två områden-

  131. -är den nya romantiska tekniken
    i vår nyromantiska tid.

  132. Det uppstår en ny brist.
    Upplevelser vi inte förstår till fullo-

  133. -upplevelser vi inte processar
    till fullo, upplevelser som inte varar.

  134. Det skapar friktion i en värld
    av kunskap och sömlöshet.

  135. Landor anser att "för mycket
    information" är den nya affärsandan.

  136. Jag tycker "otillräcklig information"
    är mycket mer spännande.

  137. Kunskap kanske är makt, men att
    inte veta är en mäktigare upplevelse.

  138. Tredje principen är "Lid (lite)". Det
    understryker att romantik inte är lycka.

  139. Det finns en mörk sida.
    Du har satsat, nu lider du lite.

  140. Det går emot
    våra arbets- och kunderfarenheter-

  141. -som baseras på
    tillfredsställelse och bekvämlighet.

  142. Snart kommer Amazon,
    som jag tydligen ger mig på igen-

  143. -leverera allt vi vill ha
    till dörren med drönare.

  144. Och ändå... Varför köar vi utanför
    Apple i väntan på produktsläpp?

  145. Varför klättrar vi upp på bergstoppar
    för att se Tour de France susa förbi?

  146. Varför beger sig 50 000 personer i väg
    till den årliga Burning Man-festivalen?

  147. En vecka av självförverkligande,
    byteshandel och brist på kontroll.

  148. Frågar man evolutionspsykologer
    svarar de att vi har stenåldershjärnor.

  149. Vi söker efter livshotande händelser
    som gör att vi känner oss levande.

  150. Men vi har avlägsnat dem från
    vårt moderna samhälle, som tur är.

  151. Så vad gör vi? Vi hoppar bungyjump,
    springer ultramaraton-

  152. -åker till exotiska platser,
    eller så åker vi till Ikea.

  153. Ikea har fulländat konsten
    att frustrera kunder.

  154. Ikea behärskar frustrationsprincipen.

  155. Ett besök på Ikea
    kan likställas med helvetet.

  156. Att sätta ihop en möbel är en smärtsam
    påminnelse om ens inkompetens.

  157. Det är en övning i uppoffring.

  158. Frustration är även en grundläggande
    princip för medlemsförmånerna.

  159. De handlar aldrig om ögonblicklig
    tillfredsställelse, utan om ofullbordan.

  160. En studie visar att den lyckligaste
    delen av semestern är planeringsfasen.

  161. Det är mycket romantiskt:
    Inte fullbordan, utan löftet om den.

  162. Det finns en nattklubb
    som heter The Box.

  163. Ägaren berättade nyligen vad
    som ligger bakom klubbens framgång.

  164. Han sa att de studerade vad kunderna
    ville ha, och gav dem sen motsatsen.

  165. Så om man köper den dyraste biljetten
    dit, får man ta hand om disken.

  166. Ju mer vi offrar och lider,
    desto meningsfullare blir upplevelsen.

  167. Be kunder och kollegor att anstränga
    sig, frustrera dem, låt dem vänta-

  168. -och försöka mera och inhösta den
    största vinsten: otillfredsställd åtrå.

  169. Det var tre förtrollningsregler som
    kan illustrera den nyromantiska andan.

  170. Jag tror intresset flyttas från det
    smarta mot andra typer av egenskaper:

  171. Inkonsekvens, fara i stället för data,
    subjektivitet i stället för kvantitet.

  172. För att förmänskliga affärslivet
    måste vi romantisera det.

  173. Det innebär inte bara att göra gott,
    i den medvetna kapitalismens anda.

  174. Inte bara att må bra,
    som i att ha balans i tillvaron.

  175. Utan att känna mer, utifrån
    all vår mänskliga uttrycksförmåga.

  176. Vi skiftar
    från en smart till romantisk era.

  177. Vi gillar bekvämlighet och komfort men
    älskar rebellernas berusande kärlek.

  178. De lär oss sätta värde på och
    uppskatta skönheten i det omätbara.

  179. Det gäller även företagande.
    Är man inte innovativ-

  180. -eller romantisk, våghalsig, galen nog
    att föreställa sig en annan värld.

  181. Kunderna älskar en inte. Man kanske
    ska ge dem annat än lösningar.

  182. Personalen är oinspirerad
    - lägg till lite mystik och drama.

  183. Kämpa för rätten att romantisera.

  184. Det är en mänsklig rättighet.
    Utöka området utanför kartan.

  185. Använd data inte bara för att
    avmystifiera, utan för att mystifiera.

  186. Gör inte bara användbara saker,
    utan vackra.

  187. Romantiker vill känna mer.
    Företagande är det största äventyret.

  188. Jag vill avsluta med att citera
    den romantiske poeten Wordsworth:

  189. "För att börja, börja." Hur då?
    Hur blir man affärsromantiker om man-

  190. -är en välkänd romantiker,
    cyniker eller garderobsromantiker?

  191. Man kan förstås använda principerna
    i företaget och se vad som händer.

  192. Jag tror
    att nåt vackert eller oväntat händer.

  193. Man kan gå med
    i mitt affärsromantikersällskap.

  194. Man kan ordna middagar
    och träffa likasinnade romantiker.

  195. Det är lätt gjort.

  196. Slutligen, det enklaste man kan göra-

  197. -är att tänka på och använda begreppet
    "romantik" på ett annorlunda sätt.

  198. På möten får man ofta höra att man
    romantiserar eller är romantiker.

  199. VD:ar säger
    att de är affärsidkare, inte romantiker.

  200. Det är ett stort misstag,
    vi är alla födda romantiker.

  201. Jag är också affärsidkare, men
    jag är även en oförlåtlig romantiker.

  202. Världen skulle vara bättre
    om det fanns mer romantik i våra liv.

  203. Jag tror att vi kan finna den
    i och genom företagande.

  204. Hoppas ni gör det med. Tack.

  205. Översättning: Juni Francén Engdahl
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Känslor och teknologi

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Tim Leberecht är chef på design- och arkitekturföretaget NBBJ och resonerar kring att våra maskiner kan lära sig att tänka som människor. Han uppmanar till att fundera på om människan kommer tappa sina känslor i takt med att vi blir mer och mer fixerade vid insamlande av data och vid att allt ska vara mätbart. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Ämnen:
Teknik > Kommunikations- och informationsteknik
Ämnesord:
IT, Informationssamhället, Informationsteknik, Känslor, Människans utveckling
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - The conference 2015

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Erövring av luften med drönarteknik

Adam Pruden som är produktutvecklare på Frog design föreläser om drönarteknik. Han säger bland annat att det kommer att bli något vi använder till vardags. Tekniken bidrar inte alltid till positiv utveckling utan kan även användas i negativa syften. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Upp till rymden

Mads Wilson är medlem i Copenhagen Suborbitals som har byggt en rymdraket. Det berättar han om. Han säger att möjligheterna att använda bra och mer avancerad teknik har blivit större. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Bärbar teknologi

Är du redo för att klä dig i ny teknologi? Joanna Pena-Bickley är kreativ chef på IBM Interactive och berättar om att vi använder oss av mer och mer bärbar teknik i vår vardag. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Samla information om kvinnan

Ida Tin är en av grundarna till företaget Clue som har skapat en menstruationcykel- och fertilitetsapp. Hon berättar om appen och att hon med den vill bidra till att kvinnor ska kunna få kontroll över sin hälsa. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Underlätta vardagen med teknik

Hur kan du hitta kraft och teknik till att fokusera på en uppgift? Här föreläser Laura Michelle Berman som är grundare av Melon och har skapat Melon headband. Hon berättar om bandet som ska hjälpa användaren att vara koncentrerad genom att det samlar in fakta när man har det på huvudet. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Att sprida sitt budskap på nätet

Sabrina Majeed är produktdesigner på Buzzfeed och berättar om hur man kan nå fram med sitt budskap i dagens massiva informationsflöde. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Känslor och teknologi

Tim Leberecht är chef på design- och arkitekturföretaget NBBJ och resonerar kring att våra maskiner kan lära sig att tänka som människor. Han uppmanar till att fundera på om människan kommer tappa sina känslor i takt med att vi blir mer och mer fixerade vid insamlande av data och vid att allt ska vara mätbart. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Att ha dialog med användarna

Andie Nordgren är producent på CCP Games och berättar om vikten av dialog med användarna om man vill nå framgång med sina produkter. Hon säger att det är bättre att tänka på hur en produkt kan få användaren att känna sig och utvecklas än att tänka på vad man har för målgrupp. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Sälja din produkt

För att skapa intresse för din produkt måste du kunna väcka uppmärksamhet. Farrah Bostic är strategichef på företaget The Difference Engine. Här berättar hon om sitt företag och hur de lyckas sälja sin produkt. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Hjältar och terrorism

Barn och ungdomar i Mellanöstern törstar efter positiva superhjältar och förebilder i litteratur och skolundervisning. Suleiman Bakhit är serietecknare från Jordanien. Han fick idén till att skapa arabiska hjältar efter att han besökte en skola. Han menar att den muslimska världen snabbt måste bestämma sig för vilken identitet de vill ge barnen. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Om näthat

Anita Sarkeesian är mediekritiker på nättidningen Feminist Frequency. Hon blir hotad, förlöjligad och trakasserad bara för att hon är kvinna som analyserar och kritiserar dataspel. Här berättar hon om hoten hon utsätts för. Inspelat den 19 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Att bli en lycklig 85-åring

Vad är det som får människor att göra saker som lyckas? Nina Åkestam är reklamforskare på Handelshögskolan i Stockholm. Hon har tidigare varit sjukskriven på grund av stress. Här berättar hon om hur man lyckas utan att bränna ut sig. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Att älska sin arbetsplats

Att veta vad man ska göra när man kommer till jobbet på morgonen är viktigt för att man ska trivas på sitt jobb. Det menar Malou Adler, chef på företaget USTWO. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Vi jobbar för mycket

Många känner igen sig i att tiden inte räcker till för allt man vill göra. Och vi glömmer att ställa oss frågan: varför jobbar jag? Roland Paulsen är sociolog och författare och har undersökt den frågan. Han menar att vi inte behöver jobba 8 timmar om dagen och att vi inte behöver vara på arbetsplatsen rent fysiskt. Inspelat den 19 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Använda naturen i dagens teknologi

Studera naturen för att utveckla teknologin. Michael Pawlyn är arkitekt och grundare av Exploration Architecture. Han menar att naturen är så perfekt att kunskapen om den kan användas när man bygger hus eller letar efter olika lösningar. Här berättar han om olika exempel och om hur det går till när man arbetar med naturen. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & teknik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Nobel Week Dialogue 2015

Hur förändras världen av artificiell intelligens?

När artificiell intelligens diskuteras handlar det nästan alltid om innovationer och tekniska framsteg. I detta panelsamtal ligger fokus istället på hur människor som lever i botten av pyramiden påverkas. Medverkande: Joel Mokyr, professor i ekonomisk historia, Cynthia Breazeal, professor i datavetenskap, Michael Levitt, professor i strukturell biologi, och Dzulkifli Abdul Razak, International Association of Universities. Moderator: Leila Janah. Inspelat på Svenska mässan, Göteborg, den 9 december 2015. Arrangör: Nobel Media.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Robotdagen 2015

Bortom robotfronten

Var befinner sig utvecklingen på robotfronten idag och var kommer den att vara imorgon? Vad är spekulationer och vad är faktisk vetenskap? Danica Kragic Jensfelt, professor i datalogi vid KTH och ledamot i Sveriges unga akademi, berättar om hur det har sett ut och i vilken riktning utvecklingen går framåt. Inspelat den 9 oktober 2015 på Clarion Sign Hotell i Stockholm. Arrangörer: Institutet för framtidsstudier, Dagens Arbete och Forskning och framsteg.