Titta

UR Samtiden - The conference 2015

UR Samtiden - The conference 2015

Om UR Samtiden - The conference 2015

Föreläsningar och samtal från The Conference 2015. Inspelat den 18 och 19 augusti på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Till första programmet

UR Samtiden - The conference 2015 : Att bli en lycklig 85-åringDela
  1. "Om det är november i norra Europa
    och dagsljus när man vaknar"-

  2. -"har man helt säkert försovit sig."

  3. "Först öppnade jag bara ena ögat
    för att bedöma dagen-efter-smärtan."

  4. "Okej, trots allt. I badrummet
    vred jag på duschen och fastnade"-

  5. -"som jag så ofta gör
    i det som fanns kvar av natten."

  6. "Jag hade drömt
    att jag gick upp på en scen två gånger"-

  7. -"och hämtade guld. Fint."
    På tal om drömmar.

  8. "Till min förvåning
    såg jag två statyetter på byrån."

  9. "Jag insåg att en flaska champagne
    kan få minnen att likna drömmar."

  10. "Jag hade hämtat två guld."

  11. "Min reklambyrå hade gjort ett ovanligt
    bra år i reklamtävlingen Eurobest"-

  12. -"och jag hade varit
    ovanligt inblandad."

  13. "Drygt ett år senare stod jag framför
    ett apotek och kikade in på hyllorna."

  14. "I min hand höll jag beviset på
    att jag var galen."

  15. "Jag ringde min pojkvän, gråtandes:
    'Jag kan inte göra det.'"

  16. "'Det här är så jävla pinsamt. Jag dör,
    jag lägger mig ner här och dör.'"

  17. "Han förklarade att de nog hade sålt
    antidepressiva förut. Det lät rimligt."

  18. "Så jag klev in med rinnande mascara
    för att hämta ut mitt första Sertralin."

  19. "På asken stod det: '2 tabl. dagl.
    mot utmattningssymtom.'"

  20. Jag brukar inte presentera mig så här.

  21. Vanligtvis säger jag att jag är
    reklamforskare på Handelshögskolan.

  22. Jag har arbetat inom reklambranschen
    som kreatör i Stockholm och New York.

  23. Jag är författare och skribent,
    och jag har drivit-

  24. -en av Sveriges
    mest inflytelserika feministbloggar.

  25. Ungefär så sa jag på en föreläsning
    för ett par år sen.

  26. Efter föreläsningen, som gick bra,
    kom en kvinna fram.

  27. Hon tog mig åt sidan och sa:

  28. "Nina, förlåt, men jag måste fråga.
    Hur gammal är du?"

  29. Jag hörde på hennes tonläge att hon
    ville att jag skulle svara 47 eller 73-

  30. -men jag var 28, lika gammal som hon,
    och det var det hon var rädd för.

  31. Hon sa att hon hade känt sig förtvivlad
    under hela föreläsningen-

  32. -eftersom hon tyckte att jag
    hade uppnått så mycket mer än hon.

  33. Det fick mig att må dåligt också, för
    jag insåg att varje gång jag föreläser-

  34. -och presenterar mig så där
    så bidrar jag till nåt jag ogillar-

  35. -nämligen att de flesta av oss-

  36. -pratar mycket om det vi har gjort
    som vi har lyckats med.

  37. Men det som inte har gått lika bra
    glömmer vi ofta bort.

  38. Jag ville nyansera bilden av mig
    och reparera mitt misstag-

  39. -så jag åkte hem och skrev
    ett blogginlägg om min utbrändhet.

  40. Det liknade det jag precis läste för er.

  41. Självupptagen som jag var
    studerade jag statistiken nästa morgon.

  42. Det hade delats hundratals gånger,
    och snart var det tusentals gånger.

  43. I slutet av dagen hade det blivit
    den mest spridda text jag skrivit.

  44. Jag fick mejl från personer som
    alla kunde relatera till min historia.

  45. Utöver det var det en brokig skara -
    män och kvinnor i olika åldrar-

  46. -från olika branscher
    och med olika tjänster.

  47. Men de hade en sak gemensamt:
    De hade drömjobb.

  48. De var kreativa personer
    på företag inom intressanta branscher.

  49. Många av dem var ledare och kändisar,
    och de kände igen sig i min historia.

  50. Det var märkligt, för jag visste att
    de som blir utbrända hatar sina jobb.

  51. De har hemska chefer och en
    ohälsosam arbetsmiljö. Det är gräsligt.

  52. Varken jag eller de
    kunde relatera till det.

  53. Som den akademiker jag är
    tog jag ett steg tillbaka-

  54. -och frågade mig själv den viktigaste
    akademiska frågan som finns:

  55. Vad fan är det som händer?

  56. De senaste åren
    har jag funderat över det här-

  57. -och jag har ett par teorier om varför
    så många med drömjobb blir utbrända.

  58. Jag tänkte ta upp några av dem i dag.

  59. Min första teori är: Skyll på media.
    Det kan man ju alltid göra.

  60. Jag började läsa i slutet av 80-talet,
    jag föddes 1984.

  61. När jag kunde läsa en dagstidning-

  62. -och affärs- och ekonomidelen
    i en tidning var det tidigt 90-tal.

  63. När jag bläddrade i tidningen
    vid frukostbordet såg det ut så här.

  64. Efter ett par år
    började det se ut så här.

  65. Men det var kortvarigt.
    Det blev så här igen.

  66. Sen blev det så här,
    och sen så här igen.

  67. Hela mitt liv
    har varit en ekonomisk kris.

  68. Jag har läst att det inte finns jobb.
    Om de finns försvinner de nog snart.

  69. Om de finns kvar får man dem inte,
    för man är ung-

  70. -och vi vet ju
    att unga människor inte får jobb nu.

  71. Så om man av nån anledning råkar
    ha ett jobb som man också trivs med-

  72. -måste man se till
    att aldrig klanta sig-

  73. -för det finns tusentals personer som
    kan ersätta en om man gör ett misstag.

  74. Det var min känsla
    när jag fick mitt första jobb.

  75. Efter ett par år insåg jag
    att det inte var helt sant.

  76. Visst, vi har hög arbetslöshet. För hög.

  77. Men de flesta har ändå jobb.
    Över 90 % har jobb i Sverige.

  78. Och de flesta gillar faktiskt sina jobb.

  79. Men trots att jag visste det
    var det svårt att bli av med känslan-

  80. -av att jobbet jag älskade
    var tillfälligt-

  81. -och att det kunde tas ifrån mig
    om jag inte ansträngde mig.

  82. Den känslan är nog vanlig här
    eftersom många av er har drömjobb.

  83. Ni känner er som en bluff
    som snart blir påkommen.

  84. Det är en orsak
    till att vi blir utbrända.

  85. Den andra teorin jag vill ta upp
    kallar jag Navids fråga.

  86. På en fest för ett par år sen träffade
    jag Navid Modiri. Känner ni till honom?

  87. Han är en av Sveriges
    mest intressanta politiska aktivister.

  88. Han är rolig och underhållande.

  89. Vi kände inte varandra, så vi började
    prata och han frågade: "Vem är du?"

  90. Jag svarade som jag alltid gjorde då:
    "Jag är författare"-

  91. -"jag är forskare, jag är lärare."
    Han sa: "Nej, nej, nej."

  92. "Jag frågade inte vad du gör,
    jag frågade vem du är."

  93. Jag tänkte: "Vilken skitstövel!
    Vem är han att fråga vem jag är?"

  94. "Det svarar jag inte på."

  95. Men sen insåg jag att Navid
    bara ställde en uppriktig fråga.

  96. Problemet var att jag inte kunde svara,
    och det fick mig att må dåligt.

  97. Efter det här samtalet-

  98. -hamnade jag i en existentiell kris,
    för jag insåg att det var illa.

  99. Att jag använde jobbet för att
    definiera mig själv var ett problem.

  100. "Jag måste fixa det här.
    Jag borde skaffa en hobby."

  101. "Kanske zumba eller keramik
    eller fågelskådning."

  102. "Nåt som inte är jobb
    som kan definiera mig."

  103. Men sen tänkte jag efter och insåg-

  104. -att jag inte gillar zumba.
    Jag har provat. Det är inget för mig.

  105. Jag är inte avslappnad nog
    för keramik-

  106. -och fågelskådning
    är definitivt inget för mig.

  107. Jag insåg att jag ofta omvandlar
    det jag älskar att göra till arbete.

  108. Det är därför jag är författare
    och engagerar mig i jämlikhetsfrågor.

  109. Så jag har kastat om det.

  110. När jag tänkte efter insåg jag
    att det kanske inte var så tokigt.

  111. Många personer
    som jag verkligen beundrar-

  112. -har rätt gränslösa personligheter.

  113. Det verkar som om
    de investerar mycket i sitt yrke-

  114. -och jobbet och personligheten
    är sammanflätade.

  115. Jag tror att man behöver ha det så
    för att komma så långt-

  116. -och för att uppfinna nya saker.

  117. Världen behöver fler såna personer
    och färre personer som gör keramik.

  118. Men, och det här är viktigt, vad världen
    inte behöver är fler utbrända personer.

  119. Så snarare än att börja med nåt
    som inte är jobb för att slappna av-

  120. -behövde jag hitta strategier-

  121. -för att vara det man gör
    utan att bryta ihop helt och hållet.

  122. Det är nåt som jag har försökt uppnå
    de senaste åren.

  123. Efter utbrändheten har jag försökt hitta
    ett mer hållbart sätt att jobba.

  124. Det är viktigt för dem av er
    som känner att ni har ett drömjobb.

  125. Ni gör det ni alltid har velat göra -
    det är meningsfullt, kul och givande.

  126. Det här gäller särskilt er.

  127. Jag har provat många strategier -
    vissa har fungerat, andra inte.

  128. Jag tänkte dela med mig
    av tre av de mest lyckade nu.

  129. Den första är
    att tänka energi snarare än tid.

  130. Vi bor i ett samhälle
    som är helt besatt av tid.

  131. Vi pratar om
    heltid, deltid, halvtid och övertid.

  132. Vi har fyrtio timmars arbetsvecka,
    semester och föräldraledighet.

  133. Allt definieras
    utifrån den tid det tar att göra nåt.

  134. Men det baseras inte
    på dagens arbetsliv-

  135. -utan på ekonomin
    under den industriella revolutionen-

  136. -då folk jobbade
    på fabriker eller bondgårdar.

  137. Då innebar en timmes mer arbete
    mer produktion.

  138. Då är det rimligt att räkna tid.
    Men i dag är det inte så för de flesta.

  139. Våra arbetsdagar
    varierar från dag till dag.

  140. En dag kanske man är på konferens
    och har det trevligt.

  141. Sen kanske man går på fest
    eller går ut och äter.

  142. Då har man arbetat i 15 timmar
    utan att man ens känner sig trött.

  143. Men en annan dag ska ni kanske
    hålla ett föredrag inför 300 personer.

  144. Det är energikrävande, så då
    arbetar man kanske bara en timme-

  145. -och ändå är man lika tömd på energi
    som när man har jobbat i 15 timmar.

  146. Vi måste sluta fokusera på
    hur lång tid det tar att göra nåt-

  147. -och fokusera mer på känslan efteråt.
    Det är nåt vi borde ha i åtanke.

  148. Den andra strategin är deprimerande.

  149. Vi måste komma ihåg
    att ingen bryr sig.

  150. Det kan komma som nyheter. Vi tror
    att allt och alla kretsar kring oss-

  151. -men ärligt talat är så inte fallet.

  152. De flesta vet inte vem ni är.
    De vet inte ens om att ni existerar.

  153. Sen har vi de som står er närmare
    och vet om att ni existerar.

  154. Men de tänker inte på er så ofta heller.

  155. De ser er på Facebook eller på stan,
    men utöver det hörs ni aldrig.

  156. De få, få människor
    som faktiskt tänker på er-

  157. -är oftast de som bryr sig om er:
    er familj, era vänner och era kolleger.

  158. Och det bästa med det är
    att de brukar vilja se er glada-

  159. -så de gläds inte åt era misstag,
    om ni har valt dem med omsorg.

  160. Om de inte fungerar så
    borde ni nog byta ut dem.

  161. De vill inte döma er, utan stötta er.

  162. Det innebär att ni kan klanta er rejält
    utan problem-

  163. -för de har alltid överseende med er.

  164. På så sätt kan ni distansera er
    från allt när det känns överväldigande-

  165. -och ni inte vet vad ni ska göra.

  166. Avslutningsvis är min tredje strategi
    att ha ett samtal med er inre 85-åring.

  167. När vi är stressade fokuserar vi ofta
    på det vi har precis framför oss.

  168. Vi blandar ihop det som är angeläget
    med det som är viktigt.

  169. Med den här övningen
    undviker man det.

  170. Tar en penna och ett papper-

  171. -och börja beskriva er själv
    som 85-åring.

  172. Var bor ni, vad har ni på er,
    vem är ni med, hur ser ni ut?

  173. Och framför allt:
    Hur har ert liv sett ut?

  174. Det är fascinerande hur den övningen
    kan hjälpa er att prioritera-

  175. -och urskilja de brådskande, oviktiga
    sakerna från de viktiga sakerna.

  176. Exempelvis tycker 85-åringar oftast
    att hälsan är viktigare än framgång.

  177. De flesta av er känner inte så nu,
    men om ni tänker långsiktigt förstår ni.

  178. Om ni vill vara en berest 85-åring
    måste ni börja resa.

  179. Den här övningen kan hjälpa er,
    för att bli en lycklig 85-åring-

  180. -är själva poängen. Tack!

  181. Översättning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Att bli en lycklig 85-åring

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad är det som får människor att göra saker som lyckas? Nina Åkestam är reklamforskare på Handelshögskolan i Stockholm. Hon har tidigare varit sjukskriven på grund av stress. Här berättar hon om hur man lyckas utan att bränna ut sig. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Psykologi, Samhällskunskap > Arbetsmarknad och arbetsliv
Ämnesord:
Arbetsmotivation, Arbetspsykologi, Psykologi, Tillämpad psykologi
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - The conference 2015

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Erövring av luften med drönarteknik

Adam Pruden som är produktutvecklare på Frog design föreläser om drönarteknik. Han säger bland annat att det kommer att bli något vi använder till vardags. Tekniken bidrar inte alltid till positiv utveckling utan kan även användas i negativa syften. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Upp till rymden

Mads Wilson är medlem i Copenhagen Suborbitals som har byggt en rymdraket. Det berättar han om. Han säger att möjligheterna att använda bra och mer avancerad teknik har blivit större. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Bärbar teknologi

Är du redo för att klä dig i ny teknologi? Joanna Pena-Bickley är kreativ chef på IBM Interactive och berättar om att vi använder oss av mer och mer bärbar teknik i vår vardag. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Samla information om kvinnan

Ida Tin är en av grundarna till företaget Clue som har skapat en menstruationcykel- och fertilitetsapp. Hon berättar om appen och att hon med den vill bidra till att kvinnor ska kunna få kontroll över sin hälsa. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Underlätta vardagen med teknik

Hur kan du hitta kraft och teknik till att fokusera på en uppgift? Här föreläser Laura Michelle Berman som är grundare av Melon och har skapat Melon headband. Hon berättar om bandet som ska hjälpa användaren att vara koncentrerad genom att det samlar in fakta när man har det på huvudet. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Att sprida sitt budskap på nätet

Sabrina Majeed är produktdesigner på Buzzfeed och berättar om hur man kan nå fram med sitt budskap i dagens massiva informationsflöde. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Känslor och teknologi

Tim Leberecht är chef på design- och arkitekturföretaget NBBJ och resonerar kring att våra maskiner kan lära sig att tänka som människor. Han uppmanar till att fundera på om människan kommer tappa sina känslor i takt med att vi blir mer och mer fixerade vid insamlande av data och vid att allt ska vara mätbart. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Att ha dialog med användarna

Andie Nordgren är producent på CCP Games och berättar om vikten av dialog med användarna om man vill nå framgång med sina produkter. Hon säger att det är bättre att tänka på hur en produkt kan få användaren att känna sig och utvecklas än att tänka på vad man har för målgrupp. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Sälja din produkt

För att skapa intresse för din produkt måste du kunna väcka uppmärksamhet. Farrah Bostic är strategichef på företaget The Difference Engine. Här berättar hon om sitt företag och hur de lyckas sälja sin produkt. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Hjältar och terrorism

Barn och ungdomar i Mellanöstern törstar efter positiva superhjältar och förebilder i litteratur och skolundervisning. Suleiman Bakhit är serietecknare från Jordanien. Han fick idén till att skapa arabiska hjältar efter att han besökte en skola. Han menar att den muslimska världen snabbt måste bestämma sig för vilken identitet de vill ge barnen. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Om näthat

Anita Sarkeesian är mediekritiker på nättidningen Feminist Frequency. Hon blir hotad, förlöjligad och trakasserad bara för att hon är kvinna som analyserar och kritiserar dataspel. Här berättar hon om hoten hon utsätts för. Inspelat den 19 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Att bli en lycklig 85-åring

Vad är det som får människor att göra saker som lyckas? Nina Åkestam är reklamforskare på Handelshögskolan i Stockholm. Hon har tidigare varit sjukskriven på grund av stress. Här berättar hon om hur man lyckas utan att bränna ut sig. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Att älska sin arbetsplats

Att veta vad man ska göra när man kommer till jobbet på morgonen är viktigt för att man ska trivas på sitt jobb. Det menar Malou Adler, chef på företaget USTWO. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Vi jobbar för mycket

Många känner igen sig i att tiden inte räcker till för allt man vill göra. Och vi glömmer att ställa oss frågan: varför jobbar jag? Roland Paulsen är sociolog och författare och har undersökt den frågan. Han menar att vi inte behöver jobba 8 timmar om dagen och att vi inte behöver vara på arbetsplatsen rent fysiskt. Inspelat den 19 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Använda naturen i dagens teknologi

Studera naturen för att utveckla teknologin. Michael Pawlyn är arkitekt och grundare av Exploration Architecture. Han menar att naturen är så perfekt att kunskapen om den kan användas när man bygger hus eller letar efter olika lösningar. Här berättar han om olika exempel och om hur det går till när man arbetar med naturen. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Leda fram kreativitet

Misstag ska inte straffas eller hyllas, det ska bara förväntas, säger föreläsaren Jeff Veen om ledarskap. Här förklarar han hur man leder en kreativ grupp människor till framgångar och lär oss vad modeordet "equanimity" innebär: att behålla mental stabilitet under press. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - rasism

Rasismens orsaker

Bildningsbyrån tar oss med på en resa till London, där vi tittar närmare på kolonialismens historia och det mänskliga psyket. Vi försöker ta reda på varför rasism i olika former uppstår. En del forskare menar att vi kan finna förklaringar i psykologiska mekanismer medan andra menar att det är viktigt att utforska orsakerna på ett politiskt plan.