Titta

UR Samtiden - The conference 2015

UR Samtiden - The conference 2015

Om UR Samtiden - The conference 2015

Föreläsningar och samtal från The Conference 2015. Inspelat den 18 och 19 augusti på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Till första programmet

UR Samtiden - The conference 2015 : Vi jobbar för mycketDela
  1. Som ni märker
    är de här föredragen korta-

  2. -så jag börjar direkt
    med att ställa den här frågan:

  3. Varför jobbar vi så mycket?

  4. Vi har inte mycket tid,
    så det enda jag kan göra-

  5. -är att uppmuntra er
    att fundera över det.

  6. Vi har talat om
    hur individer och organisationer-

  7. -kan hantera och kontrollera
    de krav som arbete ställer.

  8. Men varför jobbar vi överhuvudtaget?
    Och varför jobbar vi så mycket?

  9. Den största delen av min forskning
    och mina böcker behandlar den frågan.

  10. Många av er tänker säkert
    att vi behöver jobba för att överleva-

  11. -för att få mat på bordet,
    tak över huvudet och så vidare.

  12. Det stämmer. Det finns materiella
    behov som motiverar arbete.

  13. Men de flesta av oss,
    särskilt vi som är här, antar jag-

  14. -är inte involverade
    i den sortens produktion.

  15. Skälet till att arbetsmängden
    är en så viktig fråga nu-

  16. -är att vi stadigt minskar
    behovet av mänsklig arbetskraft.

  17. Vi gör det genom utvecklandet
    av ny teknik i första hand-

  18. -men även genom
    att effektivisera sättet vi arbetar på.

  19. Under det svenska1900-talet
    har produktiviteten-

  20. -d.v.s. hur mycket
    varje individ kan producera-

  21. -ökat mer än tjugofalt.

  22. Det som tidigare krävde tjugo arbetare,
    kan nu produceras av en arbetare.

  23. Sedan 70-talet
    har produktiviteten fördubblats.

  24. Det som då krävde två arbetare
    kan i dag produceras av en arbetare.

  25. Utvecklingen ser ungefär likadan ut
    i alla OECD-länder.

  26. Det är en fantastisk prestation.
    Det innebär att-

  27. -för att producera
    lika mycket som på 70-talet-

  28. -vilket redan det
    var ett överflödssamhälle-

  29. -skulle vi kunna arbeta fyra timmar
    om dagen, det är tekniskt möjligt.

  30. Det är sannolikt att den utvecklingen
    fortsätter, kanske till och med ökar-

  31. -i och med all digitalisering och nya
    mjukvaror för att bearbeta information.

  32. Vi ser samma rationaliseringar
    inom tjänstesektorn-

  33. -som vi tidigare associerat
    med tillverkningsindustrin.

  34. Tidigare använde vi
    delar av produktivitetsvinsterna-

  35. -till att korta arbetstiden.

  36. För ungefär etthundra år sedan
    införde vi-

  37. -åtta timmars arbetsdag
    i Sverige och många andra länder.

  38. Så småningom kortade vi av
    arbetsveckan från sex till fem dagar.

  39. Vi ökade antalet semesterveckor-

  40. -och sänkte pensionsåldern
    från 67 till 65 år.

  41. Allt det hejdades på 70-talet.

  42. I dag ser vi
    hur vi för första gången i historien-

  43. -ökar arbetstiden genom att tvinga
    människor att arbeta längre i livet-

  44. -för att få en pension man kan leva på.

  45. Det beror inte på att vi föredrar
    höga löner framför att arbeta mindre.

  46. Det är inte de enda saker man
    kan göra med produktivitetsvinsten.

  47. Det finns ytterligare ett sätt:
    Huvuddelen av produktivitetsvinsten-

  48. -går till de som kontrollerar kapitalet.

  49. Det är exakt det som hänt i Sverige
    de senaste trettio åren.

  50. Det är en kraftig orsak
    till att vi den senaste tiden haft-

  51. -de snabbast växande klassklyftorna
    i hela Europa.

  52. Så varför jobbar vi så mycket?

  53. Det är inte för att garantera
    vår materiella överlevnad.

  54. Det handlar
    om kapitalismens överlevnad.

  55. Lönearbete är
    en central del av kapitalismen.

  56. De är beroende av varandra.
    Dessutom kan man inte skära ned-

  57. -arbetstiden för mycket
    i ett kapitalistiskt system.

  58. Även om det är tekniskt möjligt
    att arbeta två timmar om dagen-

  59. -lever vi i ett ekonomiskt system
    där ackumulationen av mervärdet-

  60. -är nödvändig
    för all ekonomisk aktivitet.

  61. Det är därför vi behöver
    en tillväxt på tre procent varje år.

  62. Kapitalism är ett enkelt svar
    på varför vi jobbar så mycket.

  63. Men det förklarar inte allt.

  64. Det förklarar inte
    varför arbetarrörelsen övergett-

  65. -mer blygsamma krav
    som John Lennons dröm här-

  66. -om det stämmer att det var så det var:
    sex timmars arbetsdag.

  67. Här tycker jag att det blir relevant
    att tala om en arbetsideologi.

  68. Arbetsideologin kan man hitta-

  69. -hos konservativa, liberala
    och även hos många socialister.

  70. Min definition av arbetsideologin är:

  71. En uppsättning föreställningar, rädslor
    och värderingar som legitimerar-

  72. -att vi fortsätter att arbeta så mycket
    vi gör, kanske till och med mer-

  73. -oavsett hur
    mycket effektivare tekniken blir.

  74. Nu... Vi ska se var jag är...

  75. Bland de olika föreställningarna är
    det en som sticker ut särskilt mycket.

  76. Det är föreställningen-

  77. -om att arbetet ger livet mening.

  78. Även om vi inte har samma
    materiella skäl att arbeta längre-

  79. -behöver vi fortfarande arbeta
    för att trivas med oss själva.

  80. Är det sant? Jag tror inte det.

  81. Jag ska använda de sista minuterna
    till att förklara varför.

  82. Allmänt sett
    ger inte arbete livet mening.

  83. Allmänt sett tar det mening från livet.

  84. Det finns flera sätt
    att visa det empiriskt.

  85. För några år sedan publicerade Gallup-

  86. -en världsomspännande
    undersökning som visade-

  87. -att bara 13 % av världens arbetskraft
    känner sig engagerade i sitt arbete.

  88. De flesta av oss är mer likgiltiga.
    Vi arbetar för att få en inkomst.

  89. 24 % är aktivt oengagerade,
    vilket inbegriper ett antal attityder-

  90. -bland annat
    fientlighet gentemot arbetsgivaren.

  91. Ett enkelt skäl till att så många
    uppfattar jobbet som meningslöst-

  92. -är för att det så ofta är det.

  93. Det finns en tydlig koppling
    till produktivitetsökningen här.

  94. Om vi ständigt ersätter
    mänskligt arbete med ny teknik-

  95. -utan att korta arbetstiden
    måste vi skapa nya jobb.

  96. Det är vad alla politiker
    ständigt återkommer till.

  97. Behovet av att skapa nya jobb.

  98. Det är nästan som om syftet
    med politik blivit att skapa nya jobb.

  99. Ändå är väldigt få villiga att förklara-

  100. -vad de nya jobben är till för.

  101. Man hör sällan politiker prata om
    vilka jobb som ska skapas.

  102. Det verkar ointressant. Vilka jobb
    som ska skapas spelar ingen roll.

  103. Det viktiga är att folk har jobb
    eftersom att de då får en inkomst.

  104. Det är nästan det enda sättet vi har
    att fördela tillgångar i vårt samhälle.

  105. Så vi börjar skapa jobb som
    tidigare generationer inte behövde.

  106. Ganska ofta är det jobb
    vars behov man måste skapa-

  107. -genom reklam och marknadsföring,
    branscher som blomstrar i dag.

  108. Delar av min forskning har handlat om
    att titta närmare på de här nya jobben.

  109. Behöver vi dem verkligen? Och hur
    mår vi när vi jobbar med telemarketing-

  110. -eller nåt administrativt
    som är för tråkigt att ens förklara?

  111. Eller om vi jobbar i vapenindustrin?
    Eller reklambranschen?

  112. Reklambranschen
    känner säkert många av er till.

  113. Eller hur känns det att jobba
    med ingenting medan man är jobbet?

  114. När jag doktorerade intervjuade jag
    många som använde halva arbetstiden-

  115. -åt att göra ingenting.
    Eller snarare: privata saker.

  116. Det finns flera undersökningar
    som visar att vi tillbringar-

  117. -i snitt två timmar per dag
    åt privata saker på jobbet-

  118. -som Facebook, Twitter, Youtube...
    Ni vet alla vad jag tänker på.

  119. Den här sortens "tomt arbete",
    som jag kallar det-

  120. -är fortfarande är
    ett medel- och överklassfenomen.

  121. Det är ett extremt exempel,
    enligt min mening, på hur lönearbete-

  122. -har kopplats bort från
    produktivitetsverksamheten-

  123. -som slutligen ger oss mat på bordet,
    tak över huvudet och allt sånt.

  124. De flesta av oss jobbar inte
    med nåt sånt.

  125. Det finns med andra ord
    goda skäl till att ifrågasätta-

  126. -den utsträckning i vilken arbete
    tar tid från våra liv.

  127. Översättning: Juni Francén Engdahl
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Vi jobbar för mycket

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Många känner igen sig i att tiden inte räcker till för allt man vill göra. Och vi glömmer att ställa oss frågan: varför jobbar jag? Roland Paulsen är sociolog och författare och har undersökt den frågan. Han menar att vi inte behöver jobba 8 timmar om dagen och att vi inte behöver vara på arbetsplatsen rent fysiskt. Inspelat den 19 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Ämnen:
Samhällskunskap > Arbetsmarknad och arbetsliv
Ämnesord:
Arbete, Arbetsliv, Arbetslivssociologi, Arbetsmarknad, Organisationer, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Sociala strukturer, Sociologi
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - The conference 2015

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Erövring av luften med drönarteknik

Adam Pruden som är produktutvecklare på Frog design föreläser om drönarteknik. Han säger bland annat att det kommer att bli något vi använder till vardags. Tekniken bidrar inte alltid till positiv utveckling utan kan även användas i negativa syften. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Upp till rymden

Mads Wilson är medlem i Copenhagen Suborbitals som har byggt en rymdraket. Det berättar han om. Han säger att möjligheterna att använda bra och mer avancerad teknik har blivit större. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Bärbar teknologi

Är du redo för att klä dig i ny teknologi? Joanna Pena-Bickley är kreativ chef på IBM Interactive och berättar om att vi använder oss av mer och mer bärbar teknik i vår vardag. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Samla information om kvinnan

Ida Tin är en av grundarna till företaget Clue som har skapat en menstruationcykel- och fertilitetsapp. Hon berättar om appen och att hon med den vill bidra till att kvinnor ska kunna få kontroll över sin hälsa. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Underlätta vardagen med teknik

Hur kan du hitta kraft och teknik till att fokusera på en uppgift? Här föreläser Laura Michelle Berman som är grundare av Melon och har skapat Melon headband. Hon berättar om bandet som ska hjälpa användaren att vara koncentrerad genom att det samlar in fakta när man har det på huvudet. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Att sprida sitt budskap på nätet

Sabrina Majeed är produktdesigner på Buzzfeed och berättar om hur man kan nå fram med sitt budskap i dagens massiva informationsflöde. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Känslor och teknologi

Tim Leberecht är chef på design- och arkitekturföretaget NBBJ och resonerar kring att våra maskiner kan lära sig att tänka som människor. Han uppmanar till att fundera på om människan kommer tappa sina känslor i takt med att vi blir mer och mer fixerade vid insamlande av data och vid att allt ska vara mätbart. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Att ha dialog med användarna

Andie Nordgren är producent på CCP Games och berättar om vikten av dialog med användarna om man vill nå framgång med sina produkter. Hon säger att det är bättre att tänka på hur en produkt kan få användaren att känna sig och utvecklas än att tänka på vad man har för målgrupp. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Sälja din produkt

För att skapa intresse för din produkt måste du kunna väcka uppmärksamhet. Farrah Bostic är strategichef på företaget The Difference Engine. Här berättar hon om sitt företag och hur de lyckas sälja sin produkt. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Hjältar och terrorism

Barn och ungdomar i Mellanöstern törstar efter positiva superhjältar och förebilder i litteratur och skolundervisning. Suleiman Bakhit är serietecknare från Jordanien. Han fick idén till att skapa arabiska hjältar efter att han besökte en skola. Han menar att den muslimska världen snabbt måste bestämma sig för vilken identitet de vill ge barnen. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Om näthat

Anita Sarkeesian är mediekritiker på nättidningen Feminist Frequency. Hon blir hotad, förlöjligad och trakasserad bara för att hon är kvinna som analyserar och kritiserar dataspel. Här berättar hon om hoten hon utsätts för. Inspelat den 19 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Att bli en lycklig 85-åring

Vad är det som får människor att göra saker som lyckas? Nina Åkestam är reklamforskare på Handelshögskolan i Stockholm. Hon har tidigare varit sjukskriven på grund av stress. Här berättar hon om hur man lyckas utan att bränna ut sig. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Att älska sin arbetsplats

Att veta vad man ska göra när man kommer till jobbet på morgonen är viktigt för att man ska trivas på sitt jobb. Det menar Malou Adler, chef på företaget USTWO. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Vi jobbar för mycket

Många känner igen sig i att tiden inte räcker till för allt man vill göra. Och vi glömmer att ställa oss frågan: varför jobbar jag? Roland Paulsen är sociolog och författare och har undersökt den frågan. Han menar att vi inte behöver jobba 8 timmar om dagen och att vi inte behöver vara på arbetsplatsen rent fysiskt. Inspelat den 19 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Använda naturen i dagens teknologi

Studera naturen för att utveckla teknologin. Michael Pawlyn är arkitekt och grundare av Exploration Architecture. Han menar att naturen är så perfekt att kunskapen om den kan användas när man bygger hus eller letar efter olika lösningar. Här berättar han om olika exempel och om hur det går till när man arbetar med naturen. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Ett gott hem för alla

Katarina Taikon och Björn Langhammers arbete

Angelica Ström är specialpedagog och dotter till författaren Katarina Taikon. Hon berättar om sin uppväxt med modern som levde med fotografen Björn Langhammer. Katarina och Björn möttes och fann varandra i att känna sig övergivna av vuxenvärlden. De började arbeta tillsammans. Katarina Taikon skrev bland andra böckerna "Zigenaren" och senare böckerna om Katitzi. Inspelat den 7 november 2015 på Moderna museet i Stockholm. Arrangör: Moderna museet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - rasism

Vem är rasist?

De senaste åren har flera debatter om påstådd rasism blossat upp. Men vad menas egentligen med rasism? Det finns olika svar på frågan och i programmet sätter forskare och aktivister begreppet i en historisk kontext och resonerar kring dagens definition.