Titta

UR Samtiden - The conference 2015

UR Samtiden - The conference 2015

Om UR Samtiden - The conference 2015

Föreläsningar och samtal från The Conference 2015. Inspelat den 18 och 19 augusti på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Till första programmet

UR Samtiden - The conference 2015 : Bärbar teknologiDela
  1. God eftermiddag! Hur många av er
    bär just nu kroppsnära teknik-

  2. -av nåt slag? Det var många av er!

  3. Utvecklingen för kroppsnära teknik
    har kommit riktigt långt.

  4. Vad gäller kroppsnära teknik
    och min roll i framtagningen av den-

  5. -måste vi inse att designen bakom den
    inte bara handlar om teknik.

  6. Vi designer måste hämta inspiration
    från vår vardag.

  7. För min del kommer inspirationen
    från att läsa science fiction.

  8. Jag tänker mig att kroppsnära teknik
    ska förhöja människors upplevelser.

  9. Det kan vara nåt så enkelt-

  10. -som att bära ett armbandsur
    för att få övermänskliga krafter.

  11. Hur många av er skulle vilja ha
    övermänskliga krafter? Jag också.

  12. Jag tror på magi,
    och den magin är för mig att förstå-

  13. -att det är vår plikt som designer
    att skapa förtrollande upplevelser.

  14. För att göra det kan vi använda oss
    av kroppsnära teknik och sensorer.

  15. En av mina favoritmodedesigner
    råkar vara Oscar de la Renta.

  16. Han sa en gång: "Mode handlar om
    att klä sig enligt modet."

  17. "Men stil handlar om
    att vara sig själv."

  18. Att vara sig själv i en värld med data
    där vi lämnar avtryck efter oss.

  19. Det är egentligen spår av oss själva.

  20. När man kombinerar det
    med klädmode-

  21. -förhöjer det modeupplevelsen.

  22. Våra kläder har alltid varit
    en andra hud.

  23. Den där andra huden
    har gett information om vilka vi är-

  24. -platserna vi vill befinna oss på
    och hur vi vill uppfattas.

  25. Det vår andra hud
    i själva verket tyder på-

  26. -är att en av sakerna
    som vi kommer närmare och närmare-

  27. -är att det börjar bli personliga data.

  28. Vi som bär kroppsnära teknik
    avger ständigt information.

  29. Tänk på hur långt vi har kommit.

  30. I början av 1990-talet-

  31. -var kroppsnära teknik haute couture
    för teknikeliten.

  32. Kroppsnära teknik
    är inget som dök upp förra året.

  33. Det har växt och växt och växt
    sen 1990-talet.

  34. Men öppen hårdvara, massproduktion-

  35. -och "Quantified self"-rörelsen
    har gjort tekniken till konfektion-

  36. -och den finns nu på fler ställen.

  37. Den har haft en stor inverkan
    på företag och branscher-

  38. -så det handlar inte bara om individen.

  39. Med kroppsnära teknik
    är företagen uppkopplade.

  40. Det påverkar underhållning,
    hälsa och välbefinnande, säkerhet-

  41. -finansiella tjänster, mode
    och detaljhandel.

  42. Det jag tänker visa er är
    hur kroppsnära teknik har påverkat-

  43. -de här branscherna.
    Jag börjar med underhållning.

  44. Tänk på hur det var
    att gå på bio för fem-sex år sen.

  45. Fundera över hur kroppsnära teknik
    har påverkat underhållningsbranschen.

  46. Disney använder kroppsnära teknik
    för att skapa magi på Magic Kingdom.

  47. Det här fantastiska armbandet
    framställs som framtidens biljett-

  48. -och är också ett betalningssystem,
    en dörrnyckel-

  49. -och det kan fungera som
    ett expresspass för dem som bär det.

  50. Jag tänkte prata om Avegant Glyph.

  51. Se det inte som virtuell verklighet-

  52. -utan snarare
    som teknik framför ansiktet.

  53. Det ser ut som hörlurar
    som man fäller ner framför ögonen.

  54. I och med det
    kommer man närmare HD-filmen.

  55. Man upplever den på ett helt nytt sätt.

  56. Med Avegant Glyph känner man sig
    som en rollfigur i filmen.

  57. Vi får inte glömma
    Microsofts uppgradering av Kinect:

  58. Hololens.

  59. Hololens för in hologram
    i den kroppsnära tekniken.

  60. Hologram, som har funnits på banker,
    finns nu även inom underhållning.

  61. De för oss närmare och närmare
    berättelserna vi älskar.

  62. Kroppsnära teknik
    inom hälsa och välbefinnande-

  63. -har blivit hela teknikens genombrott.

  64. Ni som nyss räckte upp handen,
    hur många av er har en stegräknare-

  65. -eller nåt slags hälsomätare?
    Räck upp handen. Rätt många av er.

  66. Det fantastiska är att "Quantified self"
    tycks driva det här framåt.

  67. Men tänk om vi kunde gå djupare.

  68. Tänk om vi kunde använda det
    till mer än att räkna steg.

  69. Det planerar Google X Labs att göra.

  70. Google X Labs
    har utvecklat smarta linser.

  71. Ett av deras projekt är att försöka
    omvandla syn till medicinsk inblick.

  72. De här linserna
    är faktiskt glukosmätare.

  73. De mäter glukosnivån-

  74. -i en diabetikers kropp
    vid en viss tidpunkt.

  75. Vad gäller teknikens inverkan
    på hälsobranschen-

  76. -har vi här ett exempel på
    hur diabetikers upplevelser förbättras.

  77. Den stora skillnaden för dem är-

  78. -att de inte längre behöver en kanyl
    för att mäta glukosnivån.

  79. Ett annat företag som
    har tagit sig an ett intressant område-

  80. -och som hjälper både läkare
    och föräldrar är Pixie Scientific.

  81. De vill ge oss blöjor fulla av data.
    Blöjor fulla av data.

  82. Vi behöver inte gå in på
    vad för slags data, det anar vi nog.

  83. Men det intressanta
    med det här området är att vi börjar se-

  84. -hur vi kan övervaka våra barns hälsa
    på olika icke-invasiva sätt.

  85. Den här produkten,
    som finns som prototyp-

  86. -bärs helt enkelt som en blöja.

  87. Den enda skillnaden är att det finns
    en osynlig mätare i blöjans lager-

  88. -som samlar in data och skickar dem
    till mobiltelefonen via en app.

  89. Jag måste också nämna en
    av mina favoritdesigner, Ralph Lauren.

  90. En sak som Ralph Lauren gör
    har förändrat hela modebranschen.

  91. I stället för att skapa ett klädesplagg-

  92. -med hårdvara som inte är öppen-

  93. -använder de öppen hårdvara
    inuti tyget på vissa av sina plagg.

  94. Då får vi ett plagg som faktiskt mäter-

  95. -allt ifrån puls till acceleration.

  96. Det är icke-invasivt
    och rätt snyggt om man är vältränad.

  97. I säkerhetsbranschen har kroppsnära
    teknologi fått stor betydelse.

  98. Mina kommande exempel-

  99. -visar hur kroppsnära teknik
    kan ge oss tillgänglighet-

  100. -och även lite övermänsklig kraft
    eftersom man kan larma med den.

  101. Det första exemplet är
    Starwood Hotels app till Apple Watch.

  102. Hur många av er
    har besökt ett Starwoodhotell-

  103. -eller använt RFID? Utmärkt.

  104. Deras intressanta teknik innebär
    att alla som bär Apple Watch-

  105. -kan öppna sitt hotellrum
    med ett tryck på handleden.

  106. Tänk vilken tillgänglighet det ger oss.

  107. Men vad händer med privatlivet?
    Vem har rätt att öppna mitt hotellrum?

  108. Det för mig till nästa uppfinning: Nymi.

  109. Hur många av er visste att er hjärtrytm-

  110. -är ett unikt id för er?

  111. Den här tekniken testas just nu-

  112. -av hotell, finansiella tjänster
    och företag världen över.

  113. De vill minska friktionen
    och avlägsna pinkoder och lösenord-

  114. -som har hindrat oss i vardagen.

  115. Den här tekniken kan
    med hjälp av er hjärtrytm-

  116. -minska stressen och antalet lösenord
    som man behöver komma ihåg.

  117. Man har väl ungefär tjugo lösenord,
    och man glömmer tio.

  118. Det här kan bli en unik anordning
    om man tänker på-

  119. -hur hjärtrytmen
    kan användas i alla appar.

  120. Det ryktas om
    att det ska inarbetas och testas-

  121. -i Apples hälsoapp.

  122. Härnäst har vi
    ett spanskt säkerhetsföretag-

  123. -som ger folk i säkerhetsbranschen
    övermänskliga krafter.

  124. Det här är ett sätt
    att göra livet bättre för dem.

  125. Föreställ er att ni är en utredare-

  126. -som kan se rummet ni ska gå in i
    innan ni har gått in i det.

  127. Den här tekniken ger dem möjlighet-

  128. -att se framför sig
    och vara förutseende.

  129. När de undersöker en brottsplats
    är det viktigaste för dem-

  130. -inte bara att de själva är säkra,
    utan även att omgivningen är säker.

  131. De här produkterna har i hög grad
    påverkat säkerhetsbranschen.

  132. Vi byter bransch.
    Tänk att kroppsnära teknik-

  133. -har haft en sån stor betydelse
    för finansbranschen.

  134. Jag, som är designer för Citibank, ser
    att branschen har påverkats mycket-

  135. -för vi ser på användningsfallen
    hur viktigt pengar faktiskt är för oss.

  136. En av insikterna vi lekte med
    som är intressant-

  137. -är att när vi betalar
    med kreditkort och mobiltelefoner-

  138. -tappar vi räkningen på
    hur mycket vi spenderar.

  139. Hur många av er använder kontanter
    dagligen? Färre och färre.

  140. När man tänker på det
    så är det väldigt enkelt med kontanter.

  141. Man räknar:
    "100, 200... Oj, vilken dyr väska."

  142. Betalar vi med kort
    blir vi mindre uppmärksamma.

  143. Med kroppsnära teknik kan vi
    varna er när ert kreditkort används-

  144. -och vara en katalysator för framsteg,
    vilket Citigroup alltid har velat vara.

  145. Om jag är i en butik
    och vill handla med mitt kreditkort-

  146. -behöver jag bara
    kasta en snabb blick på min handled.

  147. Då får jag direkt veta två saker:

  148. Mitt nuvarande saldo
    i kombination med min kreditgräns.

  149. Det medför
    att vi uppmärksammar våra pengar.

  150. Det har påverkat-

  151. -över en miljon användare
    av Citibanks mobilapp.

  152. Oscar är
    ett nytt försäkringsbolag i USA.

  153. Oscar säger sig vara
    ett teknikvänligt försäkringsbolag.

  154. Det kan verka skrattretande -
    försäkringsbolag skyr ofta teknik.

  155. Men de uppmuntrar folk
    att ändra sitt beteende-

  156. -och betalar dem för att gå mer.

  157. Det är en revolutionerande applikation
    för finansbranschen.

  158. Nu ska vi prata moderiktig teknik.

  159. Jag sa att det gick
    från haute couture till konfektion.

  160. Francesca Rosella och Ryan Genz
    skapar kläder-

  161. -som tar emot statusuppdateringar
    när ni är ute och går.

  162. Rebecca Minkoff och Stellé Audio
    skapade clutch-högtalarna.

  163. En av mina favoriter är CUFF -
    smycken som kräver uppmärksamhet.

  164. Jag tänkte: "Det ser ju ut
    som Wonder Womans armband!"

  165. "Tänk om man faktiskt
    kunde kommunicera med dem."

  166. Nu kan man det.

  167. Det finns några saker att begrunda:

  168. Först och främst finns det en
    inbyggd spänning i kroppsnära teknik.

  169. Det är mode
    som kräver uppmärksamhet-

  170. -men det innehåller också
    oerhört privat information-

  171. -så som designer måste man tänka på-

  172. -att på ett smidigt sätt balansera
    vårt beteende och sekretesskydd.

  173. Vi uppträder offentligt, och bär man ett
    smycke vill man ha uppmärksamhet-

  174. -samtidigt som all information
    i smycket är privat.

  175. Det är information
    om ens hälsa och var man bor-

  176. -så med tanke på alla personliga data
    måste man skapa en balans.

  177. Därför ber vi våra designer
    att tänka bortom det visuella.

  178. I en säker design är det visuella
    viktigt, vilket ni har sett här i dag-

  179. -men vi har en möjlighet att få
    användaren att använda andra sinnen-

  180. -för larm, notifikationer och haptik.
    Vi har hörsel, smak, känsel och lukt.

  181. Det här är möjligheter
    som kroppsnära teknik ger oss.

  182. När vi lyckas med det
    kan vi röra oss från konfektion-

  183. -till en smartare andra hud.

  184. Men när vi gör det måste vi förstå-

  185. -att designen inte bara handlar om
    att ta reda på folks vanor och behov.

  186. Som alla banbrytande produkter
    ni har fått se visar-

  187. -handlar det också om
    att förutse användarnas önskningar.

  188. Översättning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Bärbar teknologi

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Är du redo för att klä dig i ny teknologi? Joanna Pena-Bickley är kreativ chef på IBM Interactive och berättar om att vi använder oss av mer och mer bärbar teknik i vår vardag. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Ämnen:
Teknik > Kommunikations- och informationsteknik
Ämnesord:
IT, Informationsteknik, Mode
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - The conference 2015

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Erövring av luften med drönarteknik

Adam Pruden som är produktutvecklare på Frog design föreläser om drönarteknik. Han säger bland annat att det kommer att bli något vi använder till vardags. Tekniken bidrar inte alltid till positiv utveckling utan kan även användas i negativa syften. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Upp till rymden

Mads Wilson är medlem i Copenhagen Suborbitals som har byggt en rymdraket. Det berättar han om. Han säger att möjligheterna att använda bra och mer avancerad teknik har blivit större. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Bärbar teknologi

Är du redo för att klä dig i ny teknologi? Joanna Pena-Bickley är kreativ chef på IBM Interactive och berättar om att vi använder oss av mer och mer bärbar teknik i vår vardag. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Samla information om kvinnan

Ida Tin är en av grundarna till företaget Clue som har skapat en menstruationcykel- och fertilitetsapp. Hon berättar om appen och att hon med den vill bidra till att kvinnor ska kunna få kontroll över sin hälsa. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Underlätta vardagen med teknik

Hur kan du hitta kraft och teknik till att fokusera på en uppgift? Här föreläser Laura Michelle Berman som är grundare av Melon och har skapat Melon headband. Hon berättar om bandet som ska hjälpa användaren att vara koncentrerad genom att det samlar in fakta när man har det på huvudet. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Att sprida sitt budskap på nätet

Sabrina Majeed är produktdesigner på Buzzfeed och berättar om hur man kan nå fram med sitt budskap i dagens massiva informationsflöde. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Känslor och teknologi

Tim Leberecht är chef på design- och arkitekturföretaget NBBJ och resonerar kring att våra maskiner kan lära sig att tänka som människor. Han uppmanar till att fundera på om människan kommer tappa sina känslor i takt med att vi blir mer och mer fixerade vid insamlande av data och vid att allt ska vara mätbart. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Att ha dialog med användarna

Andie Nordgren är producent på CCP Games och berättar om vikten av dialog med användarna om man vill nå framgång med sina produkter. Hon säger att det är bättre att tänka på hur en produkt kan få användaren att känna sig och utvecklas än att tänka på vad man har för målgrupp. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Sälja din produkt

För att skapa intresse för din produkt måste du kunna väcka uppmärksamhet. Farrah Bostic är strategichef på företaget The Difference Engine. Här berättar hon om sitt företag och hur de lyckas sälja sin produkt. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Hjältar och terrorism

Barn och ungdomar i Mellanöstern törstar efter positiva superhjältar och förebilder i litteratur och skolundervisning. Suleiman Bakhit är serietecknare från Jordanien. Han fick idén till att skapa arabiska hjältar efter att han besökte en skola. Han menar att den muslimska världen snabbt måste bestämma sig för vilken identitet de vill ge barnen. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Om näthat

Anita Sarkeesian är mediekritiker på nättidningen Feminist Frequency. Hon blir hotad, förlöjligad och trakasserad bara för att hon är kvinna som analyserar och kritiserar dataspel. Här berättar hon om hoten hon utsätts för. Inspelat den 19 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Att bli en lycklig 85-åring

Vad är det som får människor att göra saker som lyckas? Nina Åkestam är reklamforskare på Handelshögskolan i Stockholm. Hon har tidigare varit sjukskriven på grund av stress. Här berättar hon om hur man lyckas utan att bränna ut sig. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Att älska sin arbetsplats

Att veta vad man ska göra när man kommer till jobbet på morgonen är viktigt för att man ska trivas på sitt jobb. Det menar Malou Adler, chef på företaget USTWO. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Vi jobbar för mycket

Många känner igen sig i att tiden inte räcker till för allt man vill göra. Och vi glömmer att ställa oss frågan: varför jobbar jag? Roland Paulsen är sociolog och författare och har undersökt den frågan. Han menar att vi inte behöver jobba 8 timmar om dagen och att vi inte behöver vara på arbetsplatsen rent fysiskt. Inspelat den 19 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Använda naturen i dagens teknologi

Studera naturen för att utveckla teknologin. Michael Pawlyn är arkitekt och grundare av Exploration Architecture. Han menar att naturen är så perfekt att kunskapen om den kan användas när man bygger hus eller letar efter olika lösningar. Här berättar han om olika exempel och om hur det går till när man arbetar med naturen. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & teknik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Nobel Week Dialogue 2015

Framtidens intelligens

Framtidsforskaren Ray Kurzweil talar om vilka möjligheter den mänskliga hjärnan har att förutse framtiden och hur det kommer att påverka vår biologiska intelligens och den artificiella intelligensen. Inspelat på Svenska mässan, Göteborg, den 9 december 2015. Arrangör: Nobel Media.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Unga vuxna-dagarna 2016

Unga vuxna och unga vuxnas identitetsutveckling

Björn Wrangsjö, docent i barn- och ungdomspsykiatri, konstaterar att psykisk ohälsa är ett folkhälsoproblem. Han har studerat två grupper med stora likheter och skillnader. Unga som tillbringar nästan all tid vid datorn och på nätet och unga som ansluter sig till islamistiska rörelser. Här försöker Björn ge en beskrivning av deras livsläge och vad deras sökande går ut på. Föreläsningen avslutas med en frågestund tillsammans med Folkhälsominister Gabriel Wikström och moderator Maria Edlund. Inspelat den 29 januari 2016 på Norra Latin, Stockholm. Arrangör: Andreas Murray & Maria Edlund, Krica och Sapu.