Titta

Scenerna som förändrade filmen

Scenerna som förändrade filmen

Om Scenerna som förändrade filmen

Filmens värld är fylld av scener som får oss att gråta, skratta och skrika av rädsla. Vissa scener har blivit ikoniska för att de innehåller stort skådespeleri, odödliga repliker eller en kameraåkning som får publiken att tappa andan. Andra scener har introducerat helt nya berättargrepp och innovationer som har påverkat hur efterkommande filmer görs. I serien behandlas västerlandets filmhistoria, med fokus på utvecklingen efter andra världskriget.

Till första programmet

Scenerna som förändrade filmen : GenrerDela
  1. Filmens värld är fylld av scener
    som får oss att gråta...

  2. ...skratta...

  3. ...och skrika av rädsla.

  4. Scener med skådespelarprestationer...

  5. ...snygga kameraåkningar
    och storslagna specialeffekter.

  6. Vissa scener har introducerat
    helt nya berättargrepp-

  7. -som påverkat hur filmer görs.

  8. Om dem handlar den här serien,
    "Scenerna som förändrade filmen".

  9. I första avsnittet tar vi oss an
    de olika typer av film som finns.

  10. Vi ska titta närmare på filmgenrer.

  11. Från första början fanns inga genrer.

  12. Rörliga bilder var så nytt att det
    experimenterades med korta scener.

  13. En man som nyser,
    en kvinna som dansar-

  14. -eller ett barn som käkar frukost.

  15. Den första typ av film som blev
    en genre var västernfilmen.

  16. 1903 häpnar publiken
    över "Det stora tågrånet"-

  17. -där ett gäng banditer smyger ombord
    på ett tåg och tömmer kassaskåpet.

  18. Filmen blev en succé
    och fick massor av efterföljare.

  19. En genre var född.

  20. I dag finns det förstås
    hur många genrer som helst.

  21. Äventyr, drama, komedi...

  22. ...action...

  23. ...thriller och skräck.

  24. Och genrer korsas
    på alla möjliga sätt.

  25. Action med komedi.
    Västern med kampsport.

  26. Kampsport med science fiction.

  27. Just science fiction har anor
    ändå från filmens barndom-

  28. -och är en av
    dagens mest populära genrer.

  29. Seriens allra första filmporträtt är
    ett mastodontverk av Stanley Kubrick-

  30. -som satte tonen för hur genren
    ser ut än i dag.

  31. Det är ett mästerverk.
    Inget kan jämföras med den.

  32. Den är tankeväckande.

  33. Han använder det visuella
    för att berätta historien.

  34. Det är nåt som är revolutionerande
    i filmen.

  35. För mig är det visuell poesi.

  36. 2001 är en av de mest
    korrekta filmerna man kan tänka sig.

  37. Det finns inget ljud i rymden-

  38. -och i många science fiction filmer
    hör man ljudet av motorerna-

  39. -vilket är omöjligt utan molekyler
    som fortplantar ljudet.

  40. "2001 - en rymdodyssé" kom 1968-

  41. -och flyttade fram genrens estetik
    med ljusår.

  42. Den bjöd på aldrig tidigare
    sedda specialeffekter-

  43. -och ett nytt sätt att använda musik
    och tystnad.

  44. Den byggde på
    den senaste rymdteknologin-

  45. -vilket skapade en märklig
    men trovärdig bild av livet i rymden.

  46. Men den är också
    en gåtfull och existentiell resa-

  47. -från människans ursprung
    rakt ut i en framtida rymd-

  48. -där den lämnar oss
    med fler frågor än svar.

  49. En av filmens många banbrytande
    skildringar var tyngdlösheten.

  50. Olika tekniker användes, som att
    rotera hela scenbyggen, med kameran.

  51. Även linor användes, som här.

  52. Kameran är placerad under
    skådespelaren, som döljer linan.

  53. Ett av de bästa exemplen
    kommer tidigt.

  54. Den svävande pennan är faktiskt
    en mycket enkel specialeffekt.

  55. Den är fasttejpad på plexiglas,
    och hon bara plockar av den.

  56. Det speciella med den här scenen är
    att ingen hade sett viktlöshet-

  57. -skildrad på ett så vardagligt sätt.

  58. Det gör scenen så kraftfull.

  59. Den visar en framtid
    då saker som vi ser som otroliga-

  60. -är som att pendla till arbetet.

  61. Det var mer som en dokumentär
    än som en science fiction-film.

  62. Det här är Keir Dullea. Han spelar
    huvudpersonen Dave Bowman.

  63. Öppna kapselportarna, Hal.

  64. Framtidens rymd är ren,
    trovärdig och tyst.

  65. Ett kraftigt brott mot hur science
    fiction skildrats fram till dess.

  66. Förut var science fiction oftast B-filmer.
    Det var lågbudget.

  67. Man kunde gå på bio och se två filmer
    till priset av en-

  68. -men den andra brukade
    vara B-film och science fiction.

  69. Många av 60-talsfilmerna
    använde theremin.

  70. Den skapades av en rysk uppfinnare-

  71. -och blir den framtida världens
    ljudlandskap.

  72. Kubrick tar bort det.

  73. Han skapar en obekant förtrogenhet
    med tystnaden.

  74. "2001" handlade lika mycket om vad
    man hörde som om vad man inte hörde.

  75. Vi träffar Stan Fiferman.
    Han lade ljudeffekter på filmen.

  76. Det var ljud på inspelningsplatsen,
    så vi var tvungna att ersätta ljudspåret.

  77. Han har sparat en bit rekvisita.

  78. Det här är
    en av mattorna i centrifugen-

  79. -i sekvensen där skådespelaren
    springer runt och boxar.

  80. Vi tog med den för att spela in
    trampljuden i studion-

  81. -men den funkade inte,
    så vi använde nåt annat-

  82. -som passade centrifugen.

  83. Jag har nog aldrig sett nåt liknande.

  84. I allt det stillsamma växer
    ett dödligt drama fram.

  85. Jag skulle rekommendera...

  86. Rymdskeppets robot HAL
    vill göra sig av med besättningen.

  87. Jag kan inte sätta fingret på det,
    men det är nåt konstigt med honom.

  88. Nåt har gått fel i den avancerade
    artificiella intelligensen.

  89. Hal mördar besättningen
    och stänger ute Dave Bowman.

  90. Bowman måste försöka ta sig in igen
    för att överleva.

  91. Hör du mig, Hal?

  92. Han försöker övertala Hal.

  93. Öppna kapselportarna, Hal.

  94. Jag är ledsen, Dave,
    men det kan jag tyvärr inte göra.

  95. Jag kan inte låta dig
    äventyra uppdraget.

  96. Jag tvingas ta mig in genom en
    nödingång och spränga några bultar.

  97. Jag sugs in i ett vakuum
    i några sekunder.

  98. Sen förstör han Hal.

  99. Vad tror du att du sysslar med?

  100. Hal har inga försvar,
    så Bowman går bara in i Hals hjärna.

  101. Jag vet att jag har tagit dåliga beslut
    på sistone.

  102. Det var några saker som jag tryckte på.

  103. Alla var en beståndsdel av hjärnan.

  104. Sluta, Dave.

  105. När jag lossar en försvinner
    en liten del av hans hjärna.

  106. Jag är rädd.

  107. Rösten bryts ner
    och blir mer mekanisk.

  108. ...vid HAL-fabriken i Urbana, Illinois.

  109. Hans verkliga ursprung avslöjas
    när han blir förstörd.

  110. Tills han sjunger sången
    "Daisy, Daisy".

  111. Daisy...Daisy...

  112. Vi förstår sönderfall, men att
    en artificiell intelligens upplever det-

  113. -och att vi blir visade det,
    det var banbrytande.

  114. Filmen fick ett blandat mottagande-

  115. -men i dag är den ofta ansedd
    som en av de bästa filmerna nånsin.

  116. Efter 2001
    kom plötsligt "Stjärnornas krig"

  117. Jag tror inte att den hade kunnat göras
    om det inte vore för "2001".

  118. Plötsligt fanns det science fiction-filmer
    med enorma budgetar.

  119. Det finns en stund...

  120. "Interstellar" är en modern film-

  121. -i vilken man ser Kubricks inflytande.

  122. Det är inte...

  123. Utan "2001"
    hade vi inte haft "Interstellar".

  124. Men den har också gett upphov till
    ett nytt sätt att se på filmer.

  125. Långsamma filmer
    som man begrundar.

  126. Muskelberg och explosioner i all ära.

  127. Snyftare och tragiska livsöden
    får ursäkta.

  128. Den populäraste genren
    får oss att skratta.

  129. Hur gick det?

  130. "Trädgårdsmästarens hämnd" från
    1895 räknas som den första komedin-

  131. -och iscensätter
    ett av de mer klassiska skämten.

  132. Genom åren har det skämtats
    om mycket på film.

  133. Slapstick-filmer,
    där folk ramlat och slagit sig.

  134. Svarta komedier
    om tabubelagda ämnen.

  135. -Ni får inte slåss i krigsrummet!
    -Du är fortfarande en nolla!

  136. Och spoof-filmer
    som skojat med kända kulturyttringar.

  137. En av de mest livskraftiga
    subgenrerna behandlar kärlek.

  138. Den romantiska komedin får oss att
    le igenkännande åt relationsbekymmer.

  139. Hade vi sex?

  140. -Ja.
    -Schyst.

  141. Vi ska till 80-talets New York-

  142. -och en film som skrev om regelboken
    för hur en romcom kan se ut.

  143. Det är lustigt, för rollfigurerna
    är inte kära i större delen av filmen.

  144. -Det här handlar inte om dig.
    -Jo. Du är en skymf mot alla kvinnor.

  145. Man ser inflytande av "När Harry mötte
    Sally" i idén om att de kan vara vänner-

  146. -och inte se att de är perfekta ihop,
    men att alla andra inser det.

  147. -De gillar det nog.
    -Hur vet du det?

  148. De planerade när de skulle ta tuggor
    mellan replikerna.

  149. -För att de...?
    -Ja, för att de...

  150. -Hur vet du att de verkligen...?
    -Menar du att de fejkar orgasm?

  151. Det är inte mycket sex i filmen, men
    den handlar om hur sex är i vägen-

  152. -för vänskap mellan kvinnor och män.

  153. Den har också den fantastiska
    fejkade orgasmscenen.

  154. Det hade ingen sett förut
    i en romantisk komedi.

  155. Bland filmhistoriens
    mest välkända scener-

  156. -finns den som gjorde "När
    Harry träffade Sally" så omtalad-

  157. -och gjorde en diner på Houston St.
    i New York till en turistattraktion.

  158. Det här var bordet.
    Scenen filmades hitåt.

  159. Billy och Meg satt där.

  160. Vi har satt upp en skylt,
    så att folk vet var de sitter.

  161. Det där är min farbror med Meg Ryan,
    Billy Crystal och Rob Reiner.

  162. Det var en rolig dag.

  163. New York är kärlekens skådeplats,
    inte minst i den romantiska komedin.

  164. Det kan spåras till Woody Allen.

  165. Om man tittar på romantiska komedier,
    särskilt kring millennieskiftet-

  166. -så utspelade de sig jämt i New York.

  167. Men när Woody Allen
    gjorde sina filmer där-

  168. -associerades staden
    med brottslighet och smuts.

  169. Woody Allen ändrade på det, och "När
    Harry träffade Sally" cementerade det.

  170. Författaren Nora Ephron lånade från
    Woody Allens romantiska komedier-

  171. -men hon och Rob Reiner
    lyckades lägga till nya saker.

  172. Det var underbart. Nora var
    med under hela inspelningen.

  173. Hon och Rob
    hade jobbat på manuset ihop.

  174. -Tack för åkturen.
    -Det var intressant.

  175. Filmen kritiserades för
    att vara lik Woody Allens filmer.

  176. Men i en Woody Allen-film
    skulle de aldrig bli ihop i slutet.

  177. -Ha ett trevligt liv!
    -Detsamma.

  178. Det är en romantisk komedi
    som leker med genrens konventioner.

  179. Den är också kär i Hollywoodfilmer.

  180. Ingrid Bergman! Hon är inte krävande.

  181. Rollfigurerna älskar film,
    och scener från andra filmer kopieras.

  182. Den talar om för publiken
    att de kommer att få varandra.

  183. -Vilken är jag?
    -Du är krävande men vet det inte.

  184. Jag har aldrig varit ensam
    med en man förut!

  185. Flera av genrens attribut
    är grundmurade sen länge.

  186. Rötterna finns
    i 30-talets screwballkomedier.

  187. Den rappa dialogen...

  188. ...kampen mellan könen...

  189. ...och inte minst fenomenet
    som har fått benämningen "meet cute".

  190. Meet cute är mötet
    mellan honom och henne i filmen-

  191. -på ett sätt som visar
    att de kommer att få varandra.

  192. Hej, Sally.
    Harry Burns - Sally Albright.

  193. Stående inslag är förstås meet cute
    och utvecklingen av förhållandet.

  194. Jag saknar dig redan.

  195. Det krävs ett visst mått av konflikt
    mellan dem innan de får varandra.

  196. Sen blir de ihop och måste slitas isär
    för att kunna bli ihop igen i slutet-

  197. -förhoppningsvis för alltid.

  198. Jag har räknat ut det.
    Arton timmar blir sex tretimmarsskift-

  199. -eller så kan vi utgå från sträckan.

  200. Hon hämtar honom,
    och de ska köra tvärsöver av landet.

  201. Hon kör, och han äter vindruvor.

  202. Han ska spotta ut frön genom fönstret.

  203. -Vindruva?
    -Jag äter inte mellan måltiderna.

  204. Men fönstret är stängt, och han säger:
    "Jag rullar ner fönstret."

  205. Det var improviserat vid repetitionerna
    och kom med i filmen.

  206. Rob är helt fantastisk.

  207. En unik sak är att han repeterar
    hela filmen innan vi börjar filma.

  208. -När vi först sågs gillade jag dig inte.
    -Och jag gillade inte dig.

  209. Filmen kom efter en tids stagnation
    i genren och var mer sexuellt laddad.

  210. Det märktes tydligt
    i scenen med stort S.

  211. Jag säger att jag har möte,
    ska klippa mig eller spela squash.

  212. En scen som den lyfter filmen
    till ett helt annat plan.

  213. Hur mår du?

  214. De ville fylla ut hennes karaktär.

  215. Billy Crystal föreslog orgasmscenen,
    och Meg Ryan gjorde det hela dagen.

  216. Alla män tror att det inte har hänt dem,
    och alla kvinnor har gjort det.

  217. De sitter där, och Rob Reiner
    är inte nöjd med scenen.

  218. Nåt stämmer inte.

  219. De första gångerna var lite milda-

  220. -och Rob Reiner sa:
    "Jag ska visa hur man gör."

  221. Han knuffar undan Meg Ryan,
    sätter sig och börjar fejka.

  222. Rob Reiner satte sig, fejkade orgasm,
    skrek och bankade i bordet.

  223. Alla blev chockade.
    Hans mamma var där och nån sa:

  224. "Din morsa såg dig nyss fejka orgasm."

  225. Jo, den äldre damen
    är regissören Rob Reiners mamma.

  226. Även hon skrev in sig
    i filmhistorien.

  227. Han sa: "Om det funkar blir det
    en odödlig replik i filmhistorien."

  228. "Om inte så klipper jag bort det."

  229. Jag tar samma som hon.

  230. En av de mest kända filmreplikerna,
    tack vare Rob Reiners mamma.

  231. Det är den mest essentiella romantiska
    komedin de senaste decennierna.

  232. Den var oerhört framgångsrik-

  233. -men har också fortsatt vara
    väldigt inflytelserik.

  234. Det var 25 år sen, och vi pratar ännu
    om den. Ni gör ett program om den!

  235. Jag hatar dig verkligen.

  236. Det är fortfarande en av de bästa
    upplevelserna i hela min karriär.

  237. En helt annan hörnsten i genreutbudet
    är förstås skräckfilmen.

  238. Fansen är ofta konnässörer och lokala
    varianter får global spridning.

  239. Vi har sett amerikansk
    splatter- och slasherfilm.

  240. Italienska zombie-
    och kannibalfilmer.

  241. De senaste tio åren har Spanien
    blivit den starkast lysande stjärnan.

  242. Men i början av 2000-talet fanns bara
    ett land på skräckälskarens läppar:

  243. Japan.

  244. Nu ska vi till Tokyo, och titta till
    filmen som startade den stora vågen-

  245. -av "new Asian horror"
    och gjorde långhåriga spökflickor-

  246. -till det läskigaste
    man kan tänka sig.

  247. Ett antal saker hos "The Ring"
    gjorde den skrämmande i väst.

  248. I början av 2000-talet producerade
    Hollywood inte subtil skräck.

  249. Vi hade svulstiga skräckfilmer
    och häftiga monster-

  250. -men inte många psykologiska,
    övernaturliga rysare.

  251. Det var en frisk fläkt.

  252. "The Ring" eller "Ringu", som filmen
    hette när den kom i Japan 1998-

  253. -startade vågen av asiatisk
    skräckfilm kring millennieskiftet.

  254. Hollywoodfantaster som ser japanska
    skräckfilmer för första gången-

  255. -beskriver dem som drömlika
    och svåra att förutse.

  256. De menar nog att de inte vet
    hur handlingen ska utvecklas.

  257. Vi träffar Junichiro Hayashi.
    På 90-talet var han okänd.

  258. I dag är han Japans mest
    efterfrågade skräckfilmsfotograf.

  259. Han har återförenats med
    regiassistenten Kuni Risho-

  260. -här på legendariska Toho Studios.

  261. Toho har bättre utrustning och lokaler,
    och så finns det så mycket historia.

  262. Nu passerar vi den här floden,
    som var med i en Kurosawa-film.

  263. Teamet och skådespelarna kommer hit-

  264. -för att be guden om beskydd.

  265. Så gör man alltid,
    särskilt när det är skräckfilm.

  266. Här kan man filma med greenscreen.

  267. Vi ska spela in här i ungefär en vecka.

  268. Den kommande filmen utforskar
    en spökhistoria, precis som "Ringu".

  269. En journalist snubblar över en historia
    om ett videoband med en förbannelse.

  270. Han ser på bandet
    och inser att historien är verklig.

  271. Den som tittar på videobandet
    har sju dagar kvar att leva.

  272. Bakom förbannelsen står Sadako,
    spöket av en död flicka.

  273. På många sätt är det
    en traditionell japansk spökhistoria.

  274. Vi har också bilden av Sadako,
    framåtböjd med hår framför ansiktet.

  275. Hon är klädd i vitt
    och går med armarna framför sig.

  276. Det är en modern spökskildring.

  277. Det är nåt konstigt med skärmen.

  278. Förlåt, tack så mycket.

  279. Filmens mest minnesvärda scen
    fick publiken att dra efter andan.

  280. Det är väl tv:n?
    När Sadako kommer ut ur tv:n.

  281. Innan vi filmade diskuterade vi
    om det skulle bli en konstig scen-

  282. -men i filmen så kommer hon ut
    ur rutan som man tittar på-

  283. -och det hade nog inte gjorts förut.

  284. I scenen tror vi att huvudpersonen
    är utom fara-

  285. -men när vi klipper till bilden
    av hennes exman vet vi att nåt är fel.

  286. När Sadako närmar sig rutan
    blir rollfiguren alltmer rädd.

  287. Vi vet inte vad som ska hända.

  288. När hon kommer ut ur tv:n
    är det väldigt dramatiskt för oss.

  289. Nu är Sadako inte bara ett spöke
    eller nån sorts förbannelse.

  290. Hon är av kött och blod.

  291. Det som händer i skräckfilmer
    är ju overkligt.

  292. Det existerar inte i verkligheten,
    men ändå måste det bli skrämmande.

  293. Det här var...

  294. Det är den lägsta regiassistenten.

  295. Vi valde den i teamet
    som hade läskigast ögon.

  296. -I närbild ser man ögonfransarna.
    -Det blir inte så skrämmande.

  297. Jag föreslog för regissören
    att han skulle ta bort ögonfransarna-

  298. -och han sa det till honom, eller hur?

  299. Sen gick han till sjukhuset
    och lät ta bort dem på ena ögat.

  300. Han gjorde det utan bedövning.

  301. Han fick lida för vår skull-

  302. -men sen blev det
    världens mest kända öga.

  303. Filmen är filmad som ett drama,
    vilket gör den väldigt skrämmande.

  304. Inget våld, inga tonåringar
    och varken sex eller nakenhet.

  305. Det är mest en medelålders mamma
    som pratar med sig själv och sin man.

  306. Såna filmer ser vi inte från Hollywood.

  307. Vi har haft såna filmer förut,
    som "The Shining".

  308. Vad tycker du?

  309. I "The Conjuring"
    är de mest effektiva scenerna-

  310. -de som avviker från normen
    och visar nästan ingenting.

  311. Det kan man härleda till vågen
    av filmer som kom efter "The Ring".

  312. Nästa avsnitt handlar om
    nåt helt annat.

  313. -Vem är du?
    -Jag är döden.

  314. Vi tittar på det första
    som möter publiken: öppningsscenen.

  315. -Där låg han.
    -Ja, där!

  316. Längst bort där, vid grottan.

  317. Vi åker till Hollywood
    och en film som börjar med slutet.

  318. Låt oss gå tillbaka till dagen
    då det började.

  319. Filmer skulle sälja popcorn
    och göra folk glada.

  320. Och här kommer "Sunset Boulevard".

  321. Det är en påminnelse:
    Det finns grymhet i världen.

  322. Och vi tar upp nåt som man kanske
    inte ser som viktigt: förtexterna.

  323. Vi ville göra nåt
    som skulle göra folk obekväma.

  324. Scenerna som förändrade filmen,
    nästa gång om öppningsscener.

  325. God kväll, Dave. Allt flyter som det ska.

  326. Hela filmen gjordes i Storbritannien.

  327. Kubricks regiassistent gjorde Hals
    röst med en cockney-dialekt.

  328. "Dave! Dave" Det var lite
    som att jobba med Michael Caine.

  329. Översättning: Hashiguchi/Schicke
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Genrer

Avsnitt 1 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Science fiction är idag en av de största genrerna på bio, och både de teman och den estetik vi associerar till den kan härledas till Stanley Kubricks science fiction-klassiker "2001: A Space Odyssey" från 1968. "När Harry mötte Sally" från 1989 blev måttstock för den moderna romantiska komedin och japanska skräckfilmen "Ringu" från 1989 blåste nytt liv i skräckfilmsgenren.

Ämnen:
Bild > Filmhistoria
Ämnesord:
Film, Filmhistoria, Historia, Komedier (film), Science fiction-film, Skräckfilm
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Scenerna som förändrade filmen

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Genrer

Avsnitt 1 av 8

Science fiction är idag en av de största genrerna på bio, och både de teman och den estetik vi associerar till den kan härledas till Stanley Kubricks science fiction-klassiker "2001: A Space Odyssey" från 1968. "När Harry mötte Sally" från 1989 blev måttstock för den moderna romantiska komedin och japanska skräckfilmen "Ringu" från 1989 blåste nytt liv i skräckfilmsgenren.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Öppningen

Avsnitt 2 av 8

En av de mest kända öppningsscenerna finns i Ingmar Bergmans "Det sjunde inseglet" där en riddare spelar schack med döden. En svårmodig Bergman visade att filmer kan vara bärare av intellektuell substans och bottna i filosofiska och existentialistiska bryderier. En av de mest stilbildande titelsekvenserna hittar vi i "Seven" från 1995. Den inspirerade till en ny våg av intrikata förtexter och har beskrivits som en av 1900-talets viktigaste designinnovationer. Vi avslutar med att titta närmare på "Sunset Boulevards" dramatiska öppningsscen med berättarröst och en flashback.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Rollfigurer

Avsnitt 3 av 8

I Akira Kurosawas klassiker "Yojimbo" från 1961 introducerades en ny och mer amoralisk huvudperson som anses vara en föregångare till dagens antihjältar. "Yojimbo" var också stilbildande när det gäller birollernas olika funktioner. Seriemördaren Michael Myers i John Carpenters "Halloween" från 1978 har blivit en mall för slasherfilmens alla psykopatiska mördare. I Elia Kazans "On the Waterfront" från 1954 gick Marlon Brando i bräschen för så kallad method acting, ett mer naturligt skådespeleri med ett större djup och emotionellt engagemang.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Teknik

Avsnitt 4 av 8

I "Rocky" från 1976 introducerades Steadicam, en av filmfotots enskilt viktigaste uppfinningar som möjliggör obehindrad rörelse med kameran utan skakningar. "Festen" från 1998 var den första filmen som anammade filmrörelsen Dogme 95, som ville simplifiera filmskapandet och utgå ifrån traditionella metoder. Avslutningsvis tittar vi på "The Matrix", som satte en hög standard för alla typer av visuella effekter när den kom ut 1999.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Dramaturgi

Avsnitt 5 av 8

Dramaturgi handlar om hur en berättelse är uppbyggd. I Robert Altmans "Short Cuts" från 1993 slog en helt ny berättarstil igenom. I filmen blandas nio stycken historier istället för en, och istället för en enskild huvudperson hoppar storyn mellan 18 olika karaktärer. "Short Cuts" gör inga hierarkiska skillnader mellan vilka historier eller personer som är viktigast. I "Stalker" från 1979 utforskade Andrej Tarkovskij ett berättande med långa, visuellt slående tagningar. Genom att hänga kvar i en scen länge kunde han få åskådaren att nå andra sinnesstämningar. Vi avslutar med filmen "Borat" som förvirrade med sina genreblandningar när den kom ut 2006.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Effekter

Avsnitt 6 av 8

Ända sedan 70-talet har det experimenterats med olika former av datorrenderat material i långfilm, men det var med "Jurassic Park" från 1993 som det tog fart på allvar. Filmens realistiska återgivning av dinosaurier gjorde att en hel filmvärld förstod vilka otroliga möjligheter den nya tekniken hade. I "The Thing" från 2011 ges prov på en av specialeffektsindustrins stora legendarer Rob Bottins absoluta höjdpunkter. "Toy Story" från 1995 blev början på ett nytt paradigm där handritat blev 3D-animerat. Än idag följer så gott som alla stora animerade filmer i "Toy Storys" fotspår.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Marknaden

Avsnitt 7 av 8

Steven Spielbergs genombrottsfilm "Hajen" från 1975 hade en helt ny och väldigt bred marknadsstrategi. Den lanserades på biografer över hela USA samtidigt och understöddes av en massiv tv-reklamkampanj. När "The Crying Game" hade premiär 1992 blev den med hjälp av en väl bevarad hemlighet en stor USA-succé. Under 1999 blev "The Blair Witch Project" den första filmen som marknadsfördes på internet. I förhållande till sin minimala budget kom den att bli den mest lönsamma filmen någonsin.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Slutet

Avsnitt 8 av 8

En av filmhistoriens viktigaste slutscener finns i "Till sista andetaget" från 1960. Det är också den film som kanske bäst sammanfattar den franska nya vågen, en av 1900-talets allra viktigaste strömningar inom filmen. Rörelsen utgjordes av ett gäng franska filmkritiker som ville bryta mot konventioner och regler. Den franska nya vågen inspirerade till "Bonnie och Clyde", som fick stor uppmärksamhet och påstods glorifiera kriminalitet och våld när den kom 1967. "The Usual Suspects" från 1995 är kultfilmen som satte standarden för överraskande slut och narrativa vändningar.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer bild

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Doki

Dokis vattenledning

Team Doki vill ha en vattenkran i sitt klubbhus. Men hur ska de göra för att få in vatten till huset? De får tips om att åka till Spanien och titta på en akvedukt som byggdes för 2000 år sedan. Men vad är en akvedukt och vad har den med vatten att göra?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Fejk

Merle Oberon - Hollywoodfasaden som rämnade

Om man var Hollywoodstjärna på 1930- och 1940-talet var det av stor betydelse vilken bakgrund man hade. Merle Oberon var en mytomspunnen kvinnlig skådespelare som sades komma från Tasmanien. Men vilken bakgrund hade Merle Oberons egentligen och vad spelade det för roll var hon kom ifrån? Hör Anna Charlotta Gunnarson och David Silva nysta i historien om Indiens Greta Garbo, som dolde sin härkomst livet igenom.