Titta

Scenerna som förändrade filmen

Scenerna som förändrade filmen

Om Scenerna som förändrade filmen

Filmens värld är fylld av scener som får oss att gråta, skratta och skrika av rädsla. Vissa scener har blivit ikoniska för att de innehåller stort skådespeleri, odödliga repliker eller en kameraåkning som får publiken att tappa andan. Andra scener har introducerat helt nya berättargrepp och innovationer som har påverkat hur efterkommande filmer görs. I serien behandlas västerlandets filmhistoria, med fokus på utvecklingen efter andra världskriget.

Till första programmet

Scenerna som förändrade filmen : MarknadenDela
  1. I dag undersöker vi filmhistorien
    ur publikens perspektiv-

  2. -och tittar
    på filmvärldens marknadsföring.

  3. Vi letar efter ursprunget
    till blockbuster-fenomenet.

  4. Plötsligt kunde alla prata om en film.
    Det gick inte före "Hajen".

  5. -Vad tänker du på?
    -Jag tänker på din man.

  6. Vi hör hur en hemlighet blev en av
    filmhistoriens största snackisar.

  7. Alla älskar ögonblicket
    när en film tar en oväntad vändning.

  8. Han kysser hennes hals,
    och kameran visar bara hennes ansikte.

  9. Jag är verkligen ledsen.

  10. Och vi berättar hur en indie-skräckis
    hittade nya vägar för marknadsföring.

  11. Den nya tanken att låta publiken
    hitta till filmen i stället för tvärtom.

  12. Det förändrade synen
    på marknadsföring av film.

  13. Om vi ska koka ner
    vad det är för filmer vi möts av-

  14. -verkar det finnas ett tema:
    säkra kort.

  15. Nu kör vi!

  16. Dagens filmutbud är fyllt
    av uppföljare på vinnande koncept-

  17. -och remakes på succéer.

  18. Kom inte tillbaka.

  19. Och filmatiseringar av böcker,
    eller för den delen dataspel.

  20. Jag skulle ju ta med mig några vänner.

  21. Och nästan varenda seriefigur har fått
    en filmserie de senaste åren.

  22. Anledningen är enkel. En framgångsrik
    förlaga eller en etablerad fanskara-

  23. -innebär ett mindre risktagande
    för filmbolagen.

  24. God afton, agent Hellboy.

  25. I dag är en film inte bara en film, utan
    en del av ett varumärke.

  26. Tänket går att härleda
    till 70-talets Hollywood-

  27. -och en klassiker som förändrade
    hur filmer visas och marknadsförs.

  28. "Hajen" är filmhistoria,
    inte bara på grund av öppningsscenen.

  29. -utan också för hur den nådde
    en bredare publik.

  30. Det var en av 70-talets stora succéer
    och den första sommar-blockbustern-

  31. -som ännu präglar
    hur filmer släpps och marknadsförs.

  32. I slutet av 60-talet och början
    av 70-talet gick Hollywood dåligt.

  33. Hollywood-filmerna gick inte hem längre.
    Publiken var inte intresserad.

  34. Tv hade stulit den stora publiken.

  35. Du ser hemsk ut. Du måste äta.

  36. Men allt vänder under första halvan
    av 1970-talet med "Gudfadern"-

  37. -och sen "Exorcisten", "Hajen", "Rocky"
    och "Star Wars" under blockbuster-eran.

  38. "Hajen" blev en "summer blockbuster",
    ett nytt sätt att lansera film.

  39. "Hajen" är en nyckelfilm
    och den första sommar-blockbustern.

  40. Den släpps i början av sommaren-

  41. -och når ut maximalt till målgruppen
    tonåringar och unga vuxna-

  42. -som utgör den största delen
    av biopubliken.

  43. "Hajen" började
    som en framgångsrik sommarroman-

  44. -som liksom bad om att filmatiseras.

  45. Boken av Peter Benchley omvandlades
    till filmmanus av Carl Gottlieb.

  46. Det var ett rätt enkelt actionäventyr
    med schablonartade hjältar.

  47. Mitt jobb var att förmänskliga det,
    med hjälp av humor och realism.

  48. Precis där. Mary Ellen Moffit.
    Hon krossade mitt hjärta.

  49. Skådespelerskan Susan Backlinie
    var "Hajens" allra första offer.

  50. -Det var ett tag sen.
    -Jag vill inte säga hur länge.

  51. Här återser hon Tom Joyner som var
    Steven Spielbergs regiassistent.

  52. Jag är pensionerad.
    Eller "mellan filmer".

  53. Jag sålde in mig som både skådespelare
    och stuntman.

  54. Det innebar att de kunde få närbilder
    medan jag gjorde stuntet.

  55. Annars hade ansiktet behövt döljas.

  56. Det var många närbilder,
    och det blev mycket bättre så.

  57. Susan Backlinie förflyttades med linor
    som manövrerades från stranden-

  58. -för scenen är filmad i havet. Kameran
    satt i en låda med glasfront.

  59. Vi kunde sänka lådan till vattenlinjen
    och filma både över och under ytan.

  60. Det är filmat på dagen och exponerat
    som natt så att man ser horisonten.

  61. På natten hade man inte sett horisonten.

  62. En orsak till att filmen
    blev så obehaglig-

  63. -var att en av huvudpersonerna
    fick problem.

  64. Under filmandet blev det uppenbart
    att hajen inte funkade.

  65. Jag fick chansen att titta på den,
    och den glänste så vackert.

  66. Jag tänkte direkt:
    "Det här kommer inte att funka."

  67. Vi behövde komma på en lösning. Hur
    skulle vi göra en hajfilm utan en haj?

  68. Jag arbetade i växthuset.

  69. Steven och jag kände väl till science
    fiction-filmen "Fantomen från Mars".

  70. Monstret syns först efter halva filmen.

  71. Det är ändå en läskig film,
    redan innan man ser monstret.

  72. Vi byggde upp skräckkänslan
    och visade vad hajen hade gjort.

  73. Även musiken
    spelade en väsentlig roll för filmen.

  74. John Williams titelmusik gjorde mycket.

  75. Dels signalerade den
    att det är dags att bli rädd.

  76. Det räckte med "tam-tam tam-tam"...

  77. "Oj, en haj."

  78. Musiken från "Hajen" blev efter det
    en signaturmelodi för otäcka saker.

  79. Snart stod det klart att "Hajen" var
    Universals största framgång nånsin.

  80. Den åtföljdes av en stor reklamkampanj-

  81. -och gick i tusentals salonger
    så att nästan alla kunde se den.

  82. Plötsligt kunde alla prata om en film,
    för alla hade sett den.

  83. Hela sommaren var salongerna utsålda.

  84. Just när du trodde
    att vattnet var lugnt...

  85. När "Hajen" hade blivit en succé
    gjorde Hollywood uppföljare till den.

  86. Under andra halvan av 70-talet
    gjorde Hollywood sin återkomst.

  87. Då insåg Hollywood
    att de inte bara sålde filmer.

  88. Kommersen runt "Star Wars" var enorm.

  89. Nästan alla storfilmer sen dess
    har försökt sälja kringprodukter.

  90. Med åren utvecklades branschen.

  91. Med "Batman" nåddes nya nivåer
    för mängden kringprodukter.

  92. Vid millennieskiftet
    kom gigantiska filmprojekt-

  93. -som "Sagan om ringen",
    "Harry Potter" och "Avengers"-

  94. -stora varumärken
    som kunde generera pengar i många år.

  95. I dag säger man "tent-pole franchise".

  96. Det är en film som kan spridas
    på alla marknader:

  97. Betal-tv, kringprodukter,
    leksaker och spel-

  98. -utöver uppföljare och kanske tv-serier.

  99. Filmer som "Hajen" la grunden för
    marknadsföringen av blockerbusters.

  100. Många tycks alltid gå med vinst.

  101. Ska du gifta dig med honom?

  102. Följden av sommarsuccéerna
    och franchise-tänkandet är:

  103. Shakespeare kanske inte
    skulle frodas i den miljön-

  104. -men de som skriver "Hunger Games",
    "Twilight" och "Sagan om ringen"-

  105. -de klarar sig utmärkt.

  106. Filmbolagens utmaning är att komma på
    nya sätt att locka publiken.

  107. Det kan göras genom att pumpa in
    stora mängder pengar i produktionen.

  108. Eller genom att visa nåt nytt som
    förhoppningsvis skapar en snackis.

  109. Det sägs att de som såg den här filmen
    1896 flydde salongen i panik.

  110. Även om de inte var många
    fick det fler att lockas till bion.

  111. Snackisar kan uppstå
    genom att gränser flyttas fram.

  112. Teman kring våld, religion...

  113. ...och sex kan leda
    till kontroverser och debatter.

  114. Ibland skapas en snackis på grund
    av en twist som inte får avslöjas.

  115. Din mammas doktor hjälpte inte henne,
    så du tror att jag inte kan hjälpa dig.

  116. Vi åker till Irland där en indierulle
    blev en transatlantisk storsuccé.

  117. Mycket tack vare
    en överraskande vändning.

  118. En scen som man var tvungen att se.

  119. Du kan inte gå nu.
    Men klarar du att gå hela vägen?

  120. "The Crying Game" var en jordbävning
    på grund av sin klassiska vändning.

  121. Alla älskar ögonblicket
    när en film tar en oväntad vändning.

  122. -Vad tänker du på?
    -Jag tänker på din man.

  123. Det blev en grej. "Säg inte vad
    hemligheten är. Jag vill se filmen."

  124. Sa han hur vacker du är?

  125. Det är svårt att hitta Neil Jordan som
    regisserade "The Crying Game"-

  126. -men han ska hålla till här nånstans.

  127. Filmen börjar på Irland.

  128. IRA-soldaten Fergus kidnappar britten
    Jody, spelad av Forest Whitaker.

  129. Den första delen av filmen handlar om
    hur om Jody hålls fången av Fergus.

  130. Men sen flyr Jody och blir påkörd.

  131. Fergus åker till London
    och letar upp soldatens flickvän.

  132. Hur visar Fergus
    att han låg bakom Jodys död?

  133. -Fick du en rekommendation?
    -Ungefär.

  134. Det var svårt att få filmen finansierad.

  135. "The Crying Game" var svår,
    för ingen gillade manuset eller storyn.

  136. Ingen trodde att den skulle slå.
    Alla sa nej.

  137. Det är det där fönstret. Jag tror
    att det var det fönstret vi använde.

  138. Det var en ateljé
    som vi gjorde om till lägenhet.

  139. Jag skickade ut ett meddelande till all
    press: "Avslöja inte filmens vändning."

  140. Todd McCarthy på Variety skrev
    i den första amerikanska recensionen:

  141. "Ingen recensent
    får avslöja vändningen."

  142. Det var en kulturhändelse.
    Folk vägrade prata om vändningen.

  143. Om man gillar en film och vill prata
    om den vill man bevara hemligheten.

  144. Många kritiker var försiktiga
    så att de inte avslöjade hemligheten.

  145. En del skrev att det fanns en vändning,
    men en del ville inte skriva nåt alls.

  146. Scenen som orsakade uppståndelsen
    inträffar en timme in i filmen.

  147. Om man tänker efter är den scenen
    inte filmens första stora vändning.

  148. När Forest dör tror folk
    att det är vändningen.

  149. Så när vändningen kommer
    blir det en chock.

  150. Hon kommer från duschen, han kysser
    henne, och man ser hennes ansikte.

  151. Du visste väl?

  152. Reaktionerna kom som en chock för
    mig. Folk hoppade upp ur stolarna.

  153. I USA blev de tokiga. Det var en chock.

  154. Britterna reagerade mer: "Kära nån."

  155. Neil övervägde
    att inte visa henne naken.

  156. Han skrev det visserligen i manus-

  157. -men när det var dags att filma tvekade
    han, men jag sa att det var viktigt.

  158. Som producent sa jag:
    "Vi måste se penisen."

  159. Var bor Neil Jordan?

  160. Stanley Kubrick sa: "Du ska alltså få
    publiken att förälska sig i en kvinna"-

  161. -"och sen visa att hon är man,
    och du tänker ge rollen till en kille?"

  162. "Vi ses om tre år.
    Då kanske du har hittat rätt person."

  163. Jag hittade Jay Davidson på två veckor.

  164. Jag skrev allt där uppe, hela manuset.

  165. När "The Crying Game" fick amerikansk
    distribution tog ryktet fart.

  166. "The Crying Game" distribuerades
    i USA av ett geni, Harvey Weinstein.

  167. Han skulle kunna sälja vad som helst.
    Filmen hade tur som hade honom.

  168. Han ändrade helt
    hur filmen skulle marknadsföras.

  169. Som en thriller eller film noir.

  170. Harvey Weinstein drev det till sin spets-

  171. -och sålde in den
    som filmen med en hemlighet.

  172. "The Crying Game" var den första
    independentfilmen att slå publikrekord.

  173. Den fick regissörer som mig själv-

  174. -att känna att de kan utforska ämnen
    som inte verkar kommersiellt gångbara.

  175. "The Crying Game" lärde mig som
    producent att aldrig acceptera ett nej.

  176. Om idén är bra måste man driva på.

  177. Jag älskade tanken på att få publiken
    att förälska sig i en kvinna-

  178. -som visar sig vara man,
    och sen försöka bevara de känslorna.

  179. Som ni ser har vi följt er ett tag,
    mr Anderson.

  180. Som ni ser har vi följt er ett tag,
    mr Anderson.

  181. -De flesta kvinnor har gjort det.
    -Tror du inte att jag skulle märka det?

  182. Entusiaster parodierar filmscener, gör
    kärleksfulla iscensättningar-

  183. -och sprider dem i sociala medier.

  184. Det har tyvärr skett ett missförstånd.
    Gänget trodde att du ville ha ett Wii.

  185. Filmen lever sitt eget liv
    utanför vita duken.

  186. Dess influenser går nu att hitta
    överallt på internet.

  187. Var snälla och gå, ni som visste
    att jag ville ha ett PS3 i julklapp.

  188. Till sist går vi till nittiotalet-

  189. -och en film som visade hur internet
    kunde användas i marknadsföringen.

  190. -Okej, jag filmar.
    -Här bor jag.

  191. Som jag åker bort från en helg
    för att forska om Blair-häxan.

  192. Den handlar om tre filmare som åker ut
    i skogen för att utforska en legend.

  193. Här kommer punktligheten själv...

  194. De är ute i skogen i åtta dagar
    och försvinner.

  195. Det enda som återfinns
    är deras inspelningar.

  196. Vår film
    handlar om det som finns på banden.

  197. In med dig, nu.

  198. "The Blair Witch Project" blev en av
    90-talets mest oväntade filmsuccéer-

  199. -mycket för sin suggestiva ton
    och till synes dokumentära stil.

  200. Det viktiga för oss var att filmen
    såg och kändes äkta ut.

  201. Nånting i bildspråket får hjärnan
    att tro att det är fiktion eller på riktigt.

  202. Vi ville skapa en hybrid av de två.

  203. De instruerades
    att gå in och fråga om Blair-häxan.

  204. Vi hade fått ägarens godkännande.

  205. -Känner du till Blair-häxan?
    -Bara en visste att det var på låtsas.

  206. Det låter bekant.
    Min syster gick på Blair High School.

  207. Jag har alltid trott på häxor och spöken.

  208. -Tror du att det finns några här?
    -Absolut.

  209. -Tror du på häxor?
    -Nej.

  210. Skådespelarna filmade riktiga personer
    som inte hört nåt om Blair-häxan.

  211. -Därför fick vi ärliga reaktioner.
    -Jag har hört historier av grannar.

  212. En kvinna med ett barn blir intervjuad.
    Hon börjar prata om Blair-häxan.

  213. Barnet sätter handen för munnen på
    mamman för att hon ska sluta prata.

  214. Det var ett perfekt ögonblick,
    och hon var inte informerad.

  215. Hon fick bara för sig
    att hon hade hört om legenden.

  216. -Det var en lycklig tillfällighet.
    -Jag berättar bara en spökhistoria.

  217. Idén kläckte Daniel Myrick och Eduardo
    Sánchez på filmskolan.

  218. De gjorde en åtta minuter lång pilot,
    men att hitta finansiärer var svårt.

  219. Ingen ville finansiera den.

  220. Inte förrän jag träffade John Pierson
    som filmade ett avsnitt av sitt program.

  221. Vi kom bra överens, och jag sa just när
    han skulle åka tillbaka till New York...

  222. "Jag har ett band här. Du har säkert
    tusen på ditt bord, men titta gärna."

  223. Tre dagar senare ringde han.
    "Är det på riktigt?"

  224. Herregud, vad i helvete är det där?!

  225. Han sa: "Du får pengar till att sända det
    i sista avsnittet av Split Screen."

  226. Det ledde till nästa steg
    där vi fick ihop lite mer pengar-

  227. -så att vi kunde spela in filmen.

  228. Ska du skriva ett lyckligt slut?

  229. Projektet fick en oväntad vändning när
    historien blev omtalad på nätet.

  230. Sajten blev populär,
    och Artisan kopplades in.

  231. De tog i princip vår sajt
    och ordnade visningar på olika college.

  232. Filmer marknadsfördes först
    med affischer.

  233. Det anslog tonen
    för marknadsföringen.

  234. Vi kan stolt meddela att biografen snart
    kommer att visa de främsta filmerna.

  235. Därefter började stjärnorna
    själva närvara på premiärerna.

  236. Det var början
    för marknadsföringsplanen.

  237. Det är alltid viktigt
    med mun till mun-marknadsföring.

  238. Hur ska man skapa
    det som nu kallas "buzz"?

  239. "The Blair Witch Project" gav ett nytt
    sätt att marknadsföra filmer.

  240. Den marknadsfördes genom nätverk.

  241. De riktade sig inte mot massmedier.

  242. De började med tanken på att skapa
    buzz genom personliga nätverk-

  243. -som de insåg var större.

  244. De la upp en sajt och började locka folk
    till sajten genom sociala medier.

  245. Ingen hade försökt förut,
    så det var länge marginellt.

  246. Jag tror att med det arbete
    som redan gjorts-

  247. -att de kunde räkna med att få tillbaka
    pengarna. De skickade recensionsex-

  248. -till recensenter som annars inte
    hade tittat på en sån lågbudgetfilm.

  249. De visste att de kunde göra det
    utan att ta en stor risk.

  250. Om han var vid floden
    skulle han höra mig. - Josh!

  251. I dag är begrepp som online marketing
    och gerillamarknadsföring etablerade.

  252. Till stor del
    tack vare "The Blair Witch Project".

  253. Det var en gräsrotsvariant
    på billig marknadsföring.

  254. Inte för billighetens skull, utan för
    att låta publiken upptäcka filmen-

  255. -i stället för tvärtom, och det var effektivt.

  256. Det här är en stillbild från filmen.

  257. Det blev en sinnebild för hela filmen.

  258. Jag vill bara be om ursäkt till
    Mikes mamma och Joshs mamma.

  259. Det fanns en koppling mellan
    marknadsföringen och produkten-

  260. -som var äkta. Det förändrade synen
    på marknadsföring av filmer.

  261. Jag är verkligen ledsen
    för allt som har hänt.

  262. Det finns kampanjer kvar att göra
    med nätverksmodellen.

  263. Inte på samma sätt som "Blair Witch"-

  264. -men med hjälp av potentialen
    i sociala nätverk.

  265. Jag förstår varför du gillar kameran.
    Det är inte riktigt på riktigt.

  266. Jag hade en ofantlig tur.
    Man får bara en sån stund i karriären.

  267. Nästa gång handlar "Scenerna som
    förändrade filmen" om nåt helt annat.

  268. I sista avsnittet
    undersöker vi olika filmslut.

  269. Vi ska till Montparnasse
    och rue Campagne-Première.

  270. Vi berättar om franska filmkritiker som
    själva ställde sig bakom kameran.

  271. Vi återser scenen som flyttade fram
    gränserna för våld på vita duken.

  272. Kulsprutan var särskilt brutal-

  273. -och gjorde att klipparen
    kunde hålla kropparna i rörelse-

  274. -trots att de var döda sen länge.
    Det blev en dans.

  275. Och vi reder ut filmhistoriens
    kanske mest överraskande slut.

  276. Chris hade slutet klart för sig från
    början. Det var som ett korttrick.

  277. Tror du att du kan fånga Keyser Söze?

  278. "Scenerna som förändrade filmen" -
    nästa gång om slutscener.

  279. Killarna på stranden sprang fram
    och tillbaka. Det blev mycket ryckande.

  280. -Och vattnet var svalt.
    -Milt uttryckt. Det var kallt.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Marknaden

Avsnitt 7 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Steven Spielbergs genombrottsfilm "Hajen" från 1975 hade en helt ny och väldigt bred marknadsstrategi. Den lanserades på biografer över hela USA samtidigt och understöddes av en massiv tv-reklamkampanj. När "The Crying Game" hade premiär 1992 blev den med hjälp av en väl bevarad hemlighet en stor USA-succé. Under 1999 blev "The Blair Witch Project" den första filmen som marknadsfördes på internet. I förhållande till sin minimala budget kom den att bli den mest lönsamma filmen någonsin.

Ämnen:
Bild > Filmhistoria
Ämnesord:
Film, Filmhistoria, Företagsekonomi, Historia, Marknadsföring, Marknadsföring via Internet
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Scenerna som förändrade filmen

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Genrer

Avsnitt 1 av 8

Science fiction är idag en av de största genrerna på bio, och både de teman och den estetik vi associerar till den kan härledas till Stanley Kubricks science fiction-klassiker "2001: A Space Odyssey" från 1968. "När Harry mötte Sally" från 1989 blev måttstock för den moderna romantiska komedin och japanska skräckfilmen "Ringu" från 1989 blåste nytt liv i skräckfilmsgenren.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Öppningen

Avsnitt 2 av 8

En av de mest kända öppningsscenerna finns i Ingmar Bergmans "Det sjunde inseglet" där en riddare spelar schack med döden. En svårmodig Bergman visade att filmer kan vara bärare av intellektuell substans och bottna i filosofiska och existentialistiska bryderier. En av de mest stilbildande titelsekvenserna hittar vi i "Seven" från 1995. Den inspirerade till en ny våg av intrikata förtexter och har beskrivits som en av 1900-talets viktigaste designinnovationer. Vi avslutar med att titta närmare på "Sunset Boulevards" dramatiska öppningsscen med berättarröst och en flashback.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Rollfigurer

Avsnitt 3 av 8

I Akira Kurosawas klassiker "Yojimbo" från 1961 introducerades en ny och mer amoralisk huvudperson som anses vara en föregångare till dagens antihjältar. "Yojimbo" var också stilbildande när det gäller birollernas olika funktioner. Seriemördaren Michael Myers i John Carpenters "Halloween" från 1978 har blivit en mall för slasherfilmens alla psykopatiska mördare. I Elia Kazans "On the Waterfront" från 1954 gick Marlon Brando i bräschen för så kallad method acting, ett mer naturligt skådespeleri med ett större djup och emotionellt engagemang.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Teknik

Avsnitt 4 av 8

I "Rocky" från 1976 introducerades Steadicam, en av filmfotots enskilt viktigaste uppfinningar som möjliggör obehindrad rörelse med kameran utan skakningar. "Festen" från 1998 var den första filmen som anammade filmrörelsen Dogme 95, som ville simplifiera filmskapandet och utgå ifrån traditionella metoder. Avslutningsvis tittar vi på "The Matrix", som satte en hög standard för alla typer av visuella effekter när den kom ut 1999.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Dramaturgi

Avsnitt 5 av 8

Dramaturgi handlar om hur en berättelse är uppbyggd. I Robert Altmans "Short Cuts" från 1993 slog en helt ny berättarstil igenom. I filmen blandas nio stycken historier istället för en, och istället för en enskild huvudperson hoppar storyn mellan 18 olika karaktärer. "Short Cuts" gör inga hierarkiska skillnader mellan vilka historier eller personer som är viktigast. I "Stalker" från 1979 utforskade Andrej Tarkovskij ett berättande med långa, visuellt slående tagningar. Genom att hänga kvar i en scen länge kunde han få åskådaren att nå andra sinnesstämningar. Vi avslutar med filmen "Borat" som förvirrade med sina genreblandningar när den kom ut 2006.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Effekter

Avsnitt 6 av 8

Ända sedan 70-talet har det experimenterats med olika former av datorrenderat material i långfilm, men det var med "Jurassic Park" från 1993 som det tog fart på allvar. Filmens realistiska återgivning av dinosaurier gjorde att en hel filmvärld förstod vilka otroliga möjligheter den nya tekniken hade. I "The Thing" från 2011 ges prov på en av specialeffektsindustrins stora legendarer Rob Bottins absoluta höjdpunkter. "Toy Story" från 1995 blev början på ett nytt paradigm där handritat blev 3D-animerat. Än idag följer så gott som alla stora animerade filmer i "Toy Storys" fotspår.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Marknaden

Avsnitt 7 av 8

Steven Spielbergs genombrottsfilm "Hajen" från 1975 hade en helt ny och väldigt bred marknadsstrategi. Den lanserades på biografer över hela USA samtidigt och understöddes av en massiv tv-reklamkampanj. När "The Crying Game" hade premiär 1992 blev den med hjälp av en väl bevarad hemlighet en stor USA-succé. Under 1999 blev "The Blair Witch Project" den första filmen som marknadsfördes på internet. I förhållande till sin minimala budget kom den att bli den mest lönsamma filmen någonsin.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Slutet

Avsnitt 8 av 8

En av filmhistoriens viktigaste slutscener finns i "Till sista andetaget" från 1960. Det är också den film som kanske bäst sammanfattar den franska nya vågen, en av 1900-talets allra viktigaste strömningar inom filmen. Rörelsen utgjordes av ett gäng franska filmkritiker som ville bryta mot konventioner och regler. Den franska nya vågen inspirerade till "Bonnie och Clyde", som fick stor uppmärksamhet och påstods glorifiera kriminalitet och våld när den kom 1967. "The Usual Suspects" från 1995 är kultfilmen som satte standarden för överraskande slut och narrativa vändningar.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer bild

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Arkitekturgalan 2015

Arkitektursverige visar bredd

Julia Svensson, tf chefredaktör för tidskriften Arkitekten, visar bildspel med exempel från årets arkitekturprojekt och gör en analys av hur dagens arkitektur och samhällsutveckling ömsesidigt har påverkat varandra. Det som främst diskuteras just nu bland arkitekter är bostadsfrågan, till följd av den ökande urbaniseringen och kraftigt ökande migrationsströmmar. Inspelat den 19 november 2015 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: Sveriges arkitekter.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Dramaturgipodden

Dokumentärmakaren Bosse Lindquist

Möt Bosse Lindquist och hör en analys av hans dokumentärserie "Experimenten". Han har jobbat som författare, regissör och producent av radio- och filmdokumentärer i över trettio år. Under intervjun berättar Bosse anekdoter om hur det var att producera "Experimenten" som handlar om kirurgen Paolo Macchiarini. Programledare: Tara Moshizi och Karin Andersson.