Titta

UR Samtiden - Ett gott hem för alla

UR Samtiden - Ett gott hem för alla

Om UR Samtiden - Ett gott hem för alla

Samtal och föreläsningar om romernas situation i Sverige under 1950- och 1960-talen. Symposiet arrangerades i samband med en utställning av fotograferna Anna Riwkin och Björn Langhammer. Inspelat den 7 november 2015 på Moderna museet i Stockholm. Arrangör: Moderna museet.

Till första programmet

UR Samtiden - Ett gott hem för alla : Katarina Taikon och Björn Langhammers arbeteDela
  1. Jag är glad att vara här.
    Jag heter Angelica Ström.

  2. Jag är Katarina Taikons dotter
    och Björn Langhammers styvdotter.

  3. Jag har levt med honom
    sedan jag fyllde fem.

  4. Eller tillsammans med dem, som par.
    Jag ska berätta lite om Björn.

  5. För att kunna göra det, måste jag
    berätta lite grand om hans bakgrund.

  6. Du sa en del, Fredrik.
    - Jag ska alltså säga att...

  7. Björn växer upp
    på Sveavägen i Stockholm.

  8. Han förlorar sin mor väldigt tidigt,
    hon dör.

  9. Hans pappa gifter om sig, och han
    kommer inte överens med sin styvmor.

  10. Pappan flyttar till Jönköping
    och öppnar en fotoateljé.

  11. Ateljé Langhammer.
    Han har med sig båda sina söner.

  12. Björns äldre bror,
    som är sex år äldre, och Björn-

  13. -som inte lyckas
    på det sättet som pappan vill.

  14. Pappan beslutar sig för att skicka
    dem till Stockholm för att utbildas.

  15. Det gör han när Björn är 18 år.

  16. Han skickar bröderna
    tillbaka till Stockholm.

  17. Björn börjar på målarskola.

  18. Den äldre brodern
    börjar på Påhlmans Handelsinstitut.

  19. Där... Under sin tid i Stockholm
    kommer Björn och brodern Richard-

  20. -i kontakt med konstnärskretsar.
    Björn gör dekor-

  21. -till det som blir Marsyasteatern.

  22. Han jobbar med reklam,
    med reklamskyltar-

  23. -till Pall Malls cigarettreklam.

  24. Han har olika påhugg,
    men lever ett ganska slarvigt liv-

  25. -som Mårten Andersson uttrycker sig
    i filmen om Katarina.

  26. När...
    Så småningom går han på ett partaj-

  27. -hos den lite partyglada Katarina.

  28. Och där träffas de.

  29. Det slog mig faktiskt
    för första gången häromdagen-

  30. -att det handlar om en 25-åring
    och en 26-åring som träffas-

  31. -på Timmermansgatan 44.

  32. Och omedelbart
    blir förälskade i varandra-

  33. -och omedelbart bestämmer sig
    för att leva ett liv tillsammans.

  34. Det som kopplar ihop dem
    vid den här stunden-

  35. -är deras väldigt lika bakgrunder.

  36. Bägge har förlorat sina mammor,
    och har konflikter med sina pappor.

  37. Bägge känner sig ganska övergivna
    av vuxenvärlden.

  38. Bägge är beroende
    av sina äldre syskon-

  39. -för sin egen överlevnad
    och för sitt sammanhang.

  40. De här syskonen kommer att följa
    det här paret på bägge sidor-

  41. -genom hela livstiden.

  42. I vilket fall så lever de i början
    ett ganska ordinärt liv.

  43. Katarina har sin romska bakgrund
    och sin romska släkt.

  44. Hon umgås med dem-

  45. -men har också andra vänner
    som står utanför den romska gruppen.

  46. De umgås så att säga i två världar.

  47. Vi gör såna saker...

  48. Vi gör såna saker som andra gör
    på vår gata i Bagarmossen där vi bor.

  49. Björn Langhammer står för det här...

  50. För saker som mamma inte vill göra.

  51. Till exempel
    ska vi lära oss att tälta.

  52. Det har hon fått nog av, men hon är
    hygglig och följer med ut och tältar-

  53. -för att vi barn
    ska få veta hur det är.

  54. Ganska snart...
    De har bägge två olika påhugg.

  55. De jobbar med... Katarina jobbar
    på Stadsmuseet med guidade turer.

  56. Hon jobbar med lite olika saker.
    Björn kör tänder åt Eastman-

  57. -och fröer åt Weibulls.

  58. Och försöker hitta olika sätt
    att försörja sig på.

  59. De bestämmer sig för att nu ska de
    så att säga bli nånting.

  60. 1959, när de alltså är 28 och 27 år-

  61. -eller 26 och 25 år...
    Nej, 27 och 26 år.

  62. Då börjar de bägge två, tillsammans
    med Katarinas syster Rosa-

  63. -på Birkagårdens folkhögskola.

  64. Där kommer hon i kontakt
    med historia-

  65. -och svenska, som gör
    att hon sen kan fortsätta sin bana.

  66. Han har hela tiden
    varit oerhört påläst-

  67. -historieintresserad
    och religionsintresserad.

  68. Läst och läst. Det är genom Katarina-

  69. -som han får kontakt
    med den romska minoriteten.

  70. Jag måste ställa mig framför här.
    Går det bra? Ser ni mig?

  71. Genom henne får han kontakt
    med den romska minoriteten.

  72. Han är oerhört påstridig
    i sina diskussioner med henne-

  73. -och i sina frågeställningar
    till henne.

  74. De diskuterar hur de ska försörja
    sig. De går på folkhögskolan.

  75. Hon kommer att förestå Vips American
    Ice Cream Bar på Sveavägen.

  76. Och i samma veva
    håller han på med reklamskyltning.

  77. Hon bestämmer sig
    för att skriva boken "Zigenerska"-

  78. -som hon skriver inne på kontoret
    på glassbaren.

  79. Medan han då målar reklamskyltar-

  80. -och kör fröer.

  81. Under den här perioden,
    som är kopplad till 1963-

  82. -har han kameran med sig hela tiden.
    Han hade den med sig-

  83. -från sin pappa.

  84. Hans pappa var fotograf
    och han har lärt sig fotografi.

  85. Han har inte varit så intresserad.
    Det har varit frågan om att måla-

  86. -och att måla tavlor.

  87. I samband med
    att hon blir en offentlig person-

  88. -börjar han hänga henne hack i häl.

  89. Inte mer än max två meter
    ifrån henne.

  90. Och dokumenterar precis allt hon gör.

  91. Han dokumenterar också
    vårt familjeliv.

  92. Precis allt vi gör. När vi läser,
    och när vi snudd på badar och allt.

  93. Han hittar ett...
    Han hittar ett sätt att se-

  94. -sin egen verklighet och det liv han
    och Katarina lever, genom kameraögat.

  95. Det blir så att han ganska snabbt
    kommer att söka sig-

  96. -till Tor-Ivan Odulfs
    och Christer Strömholms fotoskola-

  97. -för att ha tillgång
    till att göra bilder i första hand.

  98. Fotografera
    är han redan ganska bra på.

  99. Det är klart
    att han lär sig saker där-

  100. -men en stor del av det han behöver
    är nånstans att göra sina bilder.

  101. Det kan han göra på fotoskolan,
    som ligger vid Sofia kyrka.

  102. Där hänger han i princip dygnet runt
    under den första perioden.

  103. Framkallar och hittar tillbaka till
    tekniker som pappan hade varit med-

  104. -och gjort stora inom foto...

  105. Inom fotografi. Och...

  106. Han reser med Katarina,
    som håller föredrag.

  107. Det är han som kör henne.
    Hon har inget körkort.

  108. På det här sättet
    blir de två ett par som håller ihop-

  109. -från att de vaknar
    till att de går och lägger sig.

  110. De är alltid tillsammans.

  111. När den stora politiska debatten
    börjar kring den romska frågan-

  112. -efter att boken har kommit ut 1963,
    så dokumenterar han allt.

  113. Han åker med till lägren. Ni har
    säkert sett en del av de bilderna.

  114. Han dokumenterar precis allt
    som görs under hela tiden.

  115. Han är också med i diskussionerna
    kring vad hon ska belysa.

  116. Hon är med i diskussionerna
    kring hans bilder.

  117. Det sker ett samarbete
    och utbyte mellan dem kontinuerligt.

  118. Och med de personer som är med
    och gör tidskriften Zigenaren.

  119. Eller Amé beschás,
    som den hette från början.

  120. De är ansvariga utgivare, de står för
    foto och artiklar ihop med vännerna.

  121. De belyser den romska frågan
    och har relativt många...

  122. ...prenumeranter på tidskriften-

  123. -som häftas och skickas ut hemifrån.

  124. Det som händer är att när...

  125. När Katarina sedan känner
    att hon inte når den väg-

  126. -som hon vill med det hon gör
    i sitt sociala arbete-

  127. -så börjar hon skriva böckerna
    om Katitzi och vända sig till barn.

  128. Där finns det inget utrymme för Björn
    Langhammer att visa sina bilder.

  129. Han fortsätter att visa dem
    i reportage kring henne-

  130. -men hans plattform
    dras undan lite grand-

  131. -i och med att barnböckerna
    illustreras av en tecknare.

  132. Som också är deras gemensamma vän.

  133. Det leder till
    att de tre jobbar tillsammans.

  134. Hon jobbar med texten,
    bildskaparen med teckningarna-

  135. -och Björn Langhammer
    jobbar med att bolla med dem.

  136. Vad de skriver och vad de gör.
    De tre bildar en trio.

  137. Ungefär samtidigt
    köper paret ett hus på Gotland-

  138. -som är i det närmaste fallfärdigt.

  139. Då får han också rollen
    av att bli byggledare-

  140. -och får användning av kunskaperna
    som han har haft-

  141. -när han byggde dekorer på teatern.
    Han visar sig vara mycket skicklig.

  142. Medan han funderar
    på hur han ska gå vidare-

  143. -i sitt fotografi...

  144. ...så händer det som händer,
    nämligen att Katarina blir sjuk.

  145. Då blir hans arbete och uppdrag...

  146. Han tar arbetet och uppdraget
    att bli hennes vårdare.

  147. Att ta hand om henne
    ända till den dagen han dör.

  148. Det gör han dagen före julafton 1986.

  149. Han hamnar således
    åter i en situation-

  150. -som han känner igen.

  151. Han tog hand om sin mamma
    som var sjuk och dog i tuberkulos.

  152. Nu tar han hand om sin fru
    som är mycket sjuk.

  153. Men han hinner så att säga dö
    innan hon fysiskt dör.

  154. Mentalt död är hon i många år
    medan han sköter henne.

  155. Textning: Johannes Hansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Katarina Taikon och Björn Langhammers arbete

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Angelica Ström är specialpedagog och dotter till författaren Katarina Taikon. Hon berättar om sin uppväxt med modern som levde med fotografen Björn Langhammer. Katarina och Björn möttes och fann varandra i att känna sig övergivna av vuxenvärlden. De började arbeta tillsammans. Katarina Taikon skrev bland andra böckerna "Zigenaren" och senare böckerna om Katitzi. Inspelat den 7 november 2015 på Moderna museet i Stockholm. Arrangör: Moderna museet.

Ämnen:
Bild > Konsthistoria > Foto, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Nationella minoriteter, Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Ämnesord:
Fotografer, Fotokonst, Langhammer, Björn, 1933-1986, Litteraturvetenskap, Svensk litteraturhistoria, Svenska författare, Taikon, Katarina, 1932-1995
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Ett gott hem för alla

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Ett gott hem för alla

Introduktion - Ett gott hem för alla

Fredrik Liew är intendent och curator på Moderna museet och berättar om utställningen Ett gott hem för alla. Han har skapat den tillsammans med journalisten och regissören Lawen Mohtadi. I utställningen beskrivs villkoren för romerna i Sverige under 1950- och 1960-talen. Utställningen konfronterar bilden av ett Sverige präglat av begrepp som solidaritet och gemenskap. Inspelat den 7 november 2015 på Moderna museet i Stockholm. Arrangör: Moderna museet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Ett gott hem för alla

Samtal om Ett gott hem för alla

Artisten, författaren och aktivisten Hans Caldaras i samtal med Fred Taikon som är ordförande för tidskriften É Romani Glinda. De pratar om fotografierna i uställningen Ett gott hem för alla och berättar om upplevelser i barndomen. Bilderna är tagna under 1950- och 1960-talen av Anna Riwkin och Björn Langhammer. Inspelat den 7 november 2015 på Moderna museet i Stockholm. Arrangör: Moderna museet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Ett gott hem för alla

Lawen Mohtadi om Ett gott hem för alla

Författaren, journalisten och regissören Lawen Mohtadi berättar om kärnan i utställningen Ett gott hem för alla. Bilderna av fotograferna Anna Riwkin och Björn Langhammer fångar sin samtid. I dem går det att se en viss förändring när svenska politiker under 1950-talet börjar inse situationen. Reformer genomförs och romerna får medborgerliga rättigheter. Inspelat den 7 november 2015 på Moderna museet i Stockholm. Arrangör: Moderna museet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Ett gott hem för alla

Katarina Taikon och Björn Langhammers arbete

Angelica Ström är specialpedagog och dotter till författaren Katarina Taikon. Hon berättar om sin uppväxt med modern som levde med fotografen Björn Langhammer. Katarina och Björn möttes och fann varandra i att känna sig övergivna av vuxenvärlden. De började arbeta tillsammans. Katarina Taikon skrev bland andra böckerna "Zigenaren" och senare böckerna om Katitzi. Inspelat den 7 november 2015 på Moderna museet i Stockholm. Arrangör: Moderna museet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Ett gott hem för alla

De finska romernas invandring och deras kamp

Diana Nyman är sakkunnig i romska frågor och föreläser om de finska romernas historia. Finska romer kom som socialpolitiska flyktingar till Sverige i slutet av 1950-talet och har fått kämpa hårt för sina rättigheter. Nyman ger en kronologi över viktiga händelser. Inspelat den 7 november 2015 på Moderna museet i Stockholm. Arrangör: Moderna museet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Ett gott hem för alla

Sverige och rasismen

Författaren och journalisten Per Wirtén berättar hur han ser på Sverige och majoritetssamhällets okunskap om romernas situation. Han anser dock att diskussionen i Sverige är på väg att förändras till det bättre. Sedan några år benämns i den svenska debatten olika typer av rasismer och det bidrar till synliggörande. Inspelat den 7 november 2015 på Moderna museet i Stockholm. Arrangör: Moderna museet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Ett gott hem för alla

Paneldiskussion om Ett gott hem för alla

Panelsamtal om den romska historien. Hur kan kunskapen om historien påverka romernas framtid? Den politiska situationen och villkoren för romskt liv i Sverige diskuteras utifrån den aktuella situationen för romska EU-medborgare. Medverkande: Angelica Ström, specialpedagog och dotter till författaren Katarina Taikon; Diana Nyman, sakkunnig i romska frågor; författaren och journalisten Per Wirtén och författaren, journalisten och regissören Lawen Mohtadi. Moderator: Fredrik Liew. Inspelat den 7 november 2015 på Moderna museet i Stockholm. Arrangör: Moderna museet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & bild

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Dokumentärfilm och samhällsgestaltning

Dokumentärfilmens berättande

Vad finns det för slags dokumentärer? Hur kan vi förstå eller sortera historien medan vi rör oss genom tiden? Med hjälp av dokumentärfilmsteoretikern Bill Nichols typologi talar här Mike Jarmon, dokumentärfilmare och universitetsadjunkt vid Linköpings universitet, om dokumentärfilmens olika sätt att berätta. Inspelat den 16 februari 2016 på Campus Valla, Linköpings universitet. Arrangör: Linköpings universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - historia

Den moderna staden växer fram

Breda gator, monumentala byggnader och bättre bostadsförhållanden för de fattiga. Vi går på stadsvandring med arkitekturhistorikern Eva Eriksson.