Titta

UR Samtiden - 100 astronauter på svensk jord

UR Samtiden - 100 astronauter på svensk jord

Om UR Samtiden - 100 astronauter på svensk jord

Astronauter och rymdforskare från hela världen berättar om allt från de senaste tekniska utvecklingarna inom rymdforskning till mörk materia, miljöförstöring och hur man överlever när rymdhjälmen fylls med vatten. Inspelat den 21 och 22 september 2015 i Konserthuset och på KTH, Stockholm. Arrangör: KTH.

Till första programmet

UR Samtiden - 100 astronauter på svensk jord : Att flyga genom rymden i realtidDela
  1. Jag ska gå tillbaka i tiden
    till 60-talet.

  2. Det här fotot togs 1969.

  3. Det här är jag på julafton 1969-

  4. -ett halvår efter månlandningen.

  5. Rymden inspirerar mig.
    Hela mitt liv handlar om rymden.

  6. Jag vägrade ta av mig rymdhjälmen
    mellan jul och nyår.

  7. Man kunde öppna visiret så jag kunde
    äta. Annars hade jag svultit ihjäl.

  8. 1969 var ett inspirerande år för mig.

  9. Vad man som ung person intresserad
    av rymden på 70-talet?

  10. Man skaffar
    kartor över stjärnhimlen-

  11. -och skaffar ett teleskop.

  12. Det är svårt att ta in allt-

  13. -när man som ung
    försöker förstå vad universum är-

  14. -och förstå skillnaden
    mellan planeter och stjärnor.

  15. Som vuxen blir man fysiker-

  16. -och sen astrofysiker.

  17. Man tävlar mot Christer Fuglesang om
    att bli astronaut men förlorar.

  18. Vad gör man då i stället?
    Jo, man blir visualiseringsexpert.

  19. På så sätt kan man titta på rymden
    utan att behöva göra rymdresor.

  20. Här är ett foto av Hayden Planetarium
    i New York.

  21. 2001 hade de tagit fram
    en fantastisk video-

  22. -av en färd genom Orionnebulosan.
    Men det var en video.

  23. Som grafikexpert och fysiker
    ville jag göra det i realtid.

  24. Vi ska studera universum i realtid-

  25. -som i ett dataspel.

  26. "Det går inte", sa de.
    "Universum är stort."

  27. "Det går inte i realtid."
    "Jo."

  28. Jag skickade dit några studenter
    och efter några år hade vi Uniview.

  29. Det är en digitalisering
    av det kända universum i realtid.

  30. Om ni besöker mitt center
    i Norrköping-

  31. -så har vi ett planetarium.

  32. Men vi visar inte video.
    Allt som sker där sker i realtid.

  33. Så här brukar det se ut. Man kommer
    dit och betraktar universum i 3D.

  34. Vissa lördagar är jag där-

  35. -och håller föredrag och delar med
    mig av min inspiration.

  36. Nu ska jag visa er
    lite av det programmet.

  37. Jag gör det på den här skärmen
    utan 3D-glasögon...

  38. ...så ni får tänka er en domteater.

  39. Det gör jag med hjälp av Alexander
    Bock. - Ställ dig upp så de ser dig.

  40. Han ska...

  41. Han ska styra er genom universum.

  42. Sänk belysningen.

  43. Vi visualiseringstyper är ljusskygga.
    Man ska se bra.

  44. Okej. Nu är vi i rymden.

  45. Det här sker i realtid.
    Alex styr programmet med musen.

  46. Dagen till ära så börjar vi vid
    rymdstationen, där den är just nu.

  47. Allt går direkt.

  48. Datan uppdateras hela tiden
    från Nasa.

  49. Då vet vi var rymdstationen är.

  50. Jag beklagar att den flyger
    med en konstig vinkel.

  51. Nu kan vi ta del av upplevelsen
    utan att kunna flyga själva.

  52. Vi kan känna hur det är att vara där.

  53. När man är i vår visualiseringsteater
    känns det som att man är där.

  54. Vi kan be Alex backa.

  55. Allt är interaktivt. Nu zoomar vi ut.

  56. Rymdstationen försvinner.

  57. Vi visualiserar dess bana runt jorden
    med den där linjen.

  58. Den gula linjen är Hubbleteleskopet.
    Det är de föremål vi visualiserar nu.

  59. Allt sker i denna stund.

  60. T.o.m. vädret uppdateras i realtid.

  61. Den svarta pricken ni ser-

  62. -är George Clooney och Sandra
    Bullock på brandsläckaren.

  63. Vi zoomar ut lite till.

  64. Här är de hundra ljusstarkaste
    satelliterna i låg omloppsbana.

  65. Vi kan visa GPS-satelliterna.

  66. Nu kan ni berätta om hur
    rymdforskning hjälper oss på jorden-

  67. -att navigera. Det är de här
    satelliterna man kommunicerar med.

  68. Lite längre ut hittar man
    den geostationära banan.

  69. Man kan visa magnetosfären
    och prata om rymdfysik-

  70. -och hur koronamassutkastningar
    påverkar jorden.

  71. Det är saker man kan berätta
    för många olika människor-

  72. -från skolbarn till pensionärer.

  73. Det här är bara början.
    Vi åker längre ut.

  74. Vanligtvis besöker vi månen
    och platser där man har landat-

  75. -och det kan vi göra senare
    om ni vill.

  76. Här har vi hela solsystemet.
    Allt är där det befinner sig nu.

  77. Här tänker jag på mig själv
    som sexåring-

  78. -som försöker förstå
    solsystemets dynamik-

  79. -och hur andra planeter
    rör sig på himlavalvet.

  80. Ett problem är perspektivet.
    Planeterna blir väldigt små.

  81. Den här funktionen gillar jag. Jag
    kan be Alex göra planeterna större.

  82. Där är de. De är förstorade
    4 000 gånger och nu ser vi dem.

  83. Vi kan leka med dynamiken
    och leka Gud genom att ändra tiden.

  84. Vi aktiverar tiden. Jupiter snurrar.
    En dag är tio timmar lång.

  85. Vi kör snabbare. Merkurius gör
    ett varv runt solen på 44 dagar.

  86. Venus har passerat jorden och jag
    börjar låta som en sportkommentator.

  87. Det fantastiska är att vi kan leka
    med dynamiken för att förstå den.

  88. Vi kan också visualisera
    andra aspekter av solsystemet.

  89. De små prickarna
    är de potentiellt farliga kometerna.

  90. Inom 2 000 år finns en sannolikhet
    att de kan kollidera med jorden.

  91. Det skulle bli en stor smäll.

  92. Men jag är inte orolig-

  93. -för vi har ju Bruce Willis
    som kan fixa det åt oss.

  94. Man kan aktivera alla kometer.

  95. Här ser vi kometer och asteroider.

  96. Vi kan bege oss utanför solsystemet.

  97. Nu går det en månad per sekund.

  98. Här ser ni
    hur kometerna rör sig runt solen.

  99. Man ser hur de slungas ut och dras
    tillbaka i den här visualiseringen.

  100. Man kan besöka olika platser.
    Vi kan åka till Mars.

  101. Rikta kontrollerna mot Mars
    och zooma in.

  102. Det går snabbt. Allt är interaktivt.
    Autopiloten kör nu mot Mars.

  103. Vi närmar oss och man börjar se
    månarna Phobos och Deimos.

  104. Vi får en fantastisk bild av Mars.

  105. Har vi tur får vi se
    några intressanta platser.

  106. Bra, jag ser
    att du har Valles Marineris där.

  107. Så här kan man också göra.
    Allt bygger på vetenskaplig data.

  108. De här bilderna kommer från Mars
    Odyssey i omloppsbana runt Mars.

  109. Vi kan också
    gå över till högupplösta bilder.

  110. Vi zoomar in på Valles Marineris.
    Vi har 3D-data från radarbilder.

  111. Jag kan ta med mig publiken
    och flyga över Valles Marineris...

  112. ...och låtsas vara Mars-astronaut
    eller Mars-turist.

  113. Vi flyger i ett passagerarplan
    över Valles Marineris.

  114. Det är ganska fantastiskt.

  115. Vi kan besöka de olika farkosterna.
    Vi kan titta på Curiosity om vi vill-

  116. -men det hinner vi inte nu,
    så vi lämnar Mars.

  117. Rymden är väldigt stor
    så vi fortsätter.

  118. Nu ska vi lämna solsystemet.

  119. Vi anger avstånd
    i relation till ljusets hastighet.

  120. Vi rör oss ut ur solsystemet.

  121. När vi börjar
    är vi tio ljusminuter från solen.

  122. Nu är vi tio ljustimmar
    eller rentav en ljusdag bort.

  123. Vi rör oss
    ett ljusår bort från solen.

  124. Nu blir solen en stjärna i mängden.

  125. Det är ett magiskt ögonblick
    när man börjar förstå-

  126. -att stjärnorna inte ligger på
    ett tvådimensionellt plan.

  127. Här ser ni stjärnbilderna.

  128. När vi rör oss utåt
    händer nåt med stjärnorna.

  129. Där ser ni Tvillingarna-

  130. -och vår närmaste granne Alfa
    Centauri, runt fyra ljusår från oss.

  131. Allt är tredimensionellt.

  132. Man börjar förstå att stjärnbilderna
    kopplar ihop stjärnor-

  133. -som är på allt från några ljusår
    till hundra ljusår från oss.

  134. Stjärnbilderna blir som en igelkott.

  135. Här kan vi visualisera andra saker
    från ny data.

  136. Vi kan visa exoplaneter.

  137. Varje stjärna med blå indikator
    finns det planeter runt.

  138. Fler och fler läggs till i databasen.

  139. Vi kan besöka Kepler-systemet
    och titta på planeterna där.

  140. Vi rör oss utåt och man kan nu se
    ett grått område bakom oss.

  141. Det är Vintergatan.

  142. Det man ser är
    de 300 miljarder stjärnorna.

  143. Vi lämnar Vintergatan
    som är 110 000 ljusår bred.

  144. Varje punkt i bakgrunden
    är nu en galax.

  145. Andromedagalaxen dök upp bakom
    oss, 2,5 miljoner ljusår från oss.

  146. Ännu längre ut börjar galaxerna bli
    små så vi leker Gud igen.

  147. Vi låter Alex
    göra galaxerna lite större.

  148. Så där. Det går att färdas genom
    vetenskapligt korrekt information.

  149. Inget är tillagt.
    Allt bygger på visualiserad data.

  150. Ännu längre ut...

  151. Vi tittar nu på "Tully-datan".
    Här ser man skuggan av Vintergatan.

  152. Man ser inte galaxer i det här planet
    p.g.a. skenet från Vintergatan.

  153. Man ser åt vilket håll
    vi har riktat våra teleskop.

  154. Vi fyller inte på med data
    för allt bygger på observation.

  155. Man inser också
    att när vi kommer längre bort-

  156. -så ser vi information som
    har rört sig mot oss i miljarder år.

  157. Nu är vi
    sex-sju miljarder ljusår bort.

  158. Nu försvinner galaxerna.

  159. Detta universum är så ungt
    att det inte finns några galaxer.

  160. Men vi kan se kvasarer,
    de gröna prickarna.

  161. Det är stora samlingar materia-

  162. -med ett svart hål som slukar
    materian runt dem-

  163. -som strålar information som är
    rödförskjuten till oändligheten.

  164. Men 10-12 miljarder ljusår bort
    finns det inga kvasarer.

  165. Då återstår bara en sak att
    visualisera och det är big bang.

  166. Det ser vi här
    - den kosmiska bakgrundsstrålningen.

  167. Den omger oss
    och kommer mot oss från alla håll.

  168. Här slutar universum.

  169. Vi kommer aldrig att kunna se nåt
    utanför denna sfär.

  170. Men i vår visualisering
    kan man ställa sig utanför universum.

  171. Det här är en visualisering av
    det kända universum.

  172. Vi gick från rymdstationen
    till 13,8 miljarder ljusår bort.

  173. Här är vi.

  174. Vanligtvis brukar jag låta publiken
    föreslå platser att besöka.

  175. Vi frågar vilken planet
    de vill utforska och åker dit.

  176. Men nu ska jag prata om-

  177. -nästa generation av mjukvara
    som vi utvecklar.

  178. Det ni nu har sett är
    en statisk datavisualisering.

  179. Mer data kommer in hela tiden.

  180. Den tar upp sånt vi har upptäckt.

  181. Med nästa projekt
    vill vi väcka allt till liv-

  182. -och inte bara visa vad vi har hittat
    utan även hur vi har hittat det.

  183. Det gör vi med mjukvaran OpenSpace.

  184. Vi samarbetar med Goddard Space
    Flight Center i New York-

  185. -och Linköpings Universitet.

  186. Vad är det då vi gör?
    Här är ett exempel.

  187. Vi ville visa hur vi gör upptäckter.

  188. Vi tog New Horizons som
    flög förbi Pluto den 14 juli i år.

  189. Vi ville visa New Horizons
    och berätta hur vi gör upptäckter.

  190. Vi tittade på mätinstrumenten.

  191. Hur de är konstruerade?
    Hur funkar de? Hur mäter de saker?

  192. Vad för information
    är det de skickar till oss?

  193. Den 14 juli var vår domteater
    i Norrköping navet i allt.

  194. Vi sammankopplade
    elva olika planetarier världen över-

  195. -och tusentals personer kunde se
    hur mätinstrumenten funkade.

  196. JPL:s experter pratade om vad deras
    instrument gjorde i denna stund-

  197. -och vilken information man fick från
    New Horizons i det ögonblicket.

  198. Vi bortsåg från att det var fem
    timmars fördröjning från Pluto.

  199. Så här såg det ut.

  200. Här är vår domteater i Norrköping.

  201. Den här bilen visar Pluto
    och hur instrumenten kartlägger den.

  202. Det här är direktsändningen
    med killen från JPL.

  203. Om jag får upp volymen så hör ni vad
    som händer vid passagen den 14 juli.

  204. De här bilderna
    tas i detta ögonblick. Ni ser...

  205. Det här är otroligt spännande. Wow.

  206. Det händer precis nu.

  207. Personen som låg bakom det här
    kunde berätta om-

  208. -vad hans instrument såg
    vid passagen.

  209. Det var otroligt.

  210. De sista minuterna
    ska jag visa er hur det såg ut-

  211. -med hjälp av Alex
    som är expert på OpenSpace.

  212. Det här är vad vi såg. Tänk er att ni
    är en av dem som såg det.

  213. Ni lyssnar på Neil deGrasse Tysons
    kommentar direkt från New York-

  214. -tillsammans med JPL:s experter.

  215. Här ser ni Pluto, Plutos månar-

  216. -och själva rymdfarkosten.

  217. Vi kan prata om mätinstrumenten och
    de tolv kilo plutonium som ger 300 W-

  218. -som driver LORRI,
    kameran som tar bilderna.

  219. Vi kan spela upp hela sekvensen.
    Ni ser hur Pluto kartläggs.

  220. Det här är det kameran ser.

  221. Nu visar vi hur man gör
    vetenskapliga upptäckter.

  222. Det här visar inte bara resultatet.

  223. De fina bilderna som läggs ut
    på nätet kom till så här.

  224. Här ser ni avståndet till Pluto.

  225. Vi närmar oss...

  226. Alex kan spela upp den lite snabbare
    så vi ser kartläggningen.

  227. Den var 12 500 km som närmast.

  228. Vi får fortfarande bilder eftersom
    bandbredden är ganska begränsad.

  229. Vi får vänta i ett år till
    innan visualiseringen är komplett.

  230. Men allt uppdateras i realtid
    allt eftersom vi får in data.

  231. Varje gång man tittar på programmet
    så har vi bättre och bättre data-

  232. -och kan berätta om instrumenten
    och den data vi får in.

  233. Nu kommer passagen.

  234. Ni ser Pluto
    och hur bilderna kommer in.

  235. Vi kommer att följa New Horizons
    passage på Plutos nattsida-

  236. -och färden vidare ut i Kuiperbältet-

  237. -genom den information
    som skickas tillbaka till oss.

  238. Vi slutar där. Kan jag få tillbaka
    den andra bilden? Tack.

  239. Vi har gjort den här resan-

  240. -från ett barn
    som försöker förstå rymden-

  241. -och misslyckas med att bli astronaut
    men blir visualiseringsexpert.

  242. Jag inspireras av rymden-

  243. -och kan nu dela med mig av det
    genom denna mjukvara.

  244. Om ni råkar vara i Sverige
    lite längre-

  245. -och vill komma till Norrköping
    och vår domteater-

  246. -är ni mer än välkomna.
    Tack för att ni lyssnade.

  247. Översättning: Henrik Johansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Att flyga genom rymden i realtid

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Anders Ynnerman, professor i vetenskaplig visualisering, visar ett nytt visualiseringsprogram som kan ta oss från jorden till Mars, Pluto och ut ur vårt solsystem, vidare ut i oändligheten. Inspelat den 21 september 2015 på i Konserthuset, Stockholm. Arrangör: KTH.

Ämnen:
Fysik > Astronomi, Teknik > Kommunikations- och informationsteknik
Ämnesord:
Astronomi, Bildbehandling, Databehandling, Datorer, Naturvetenskap, Praktisk astronomi, Rymdforskning, Rymdfotografi, Teknik, Visualisering - datorgrafik
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - 100 astronauter på svensk jord

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - 100 astronauter på svensk jord

Regeringens syn på rymdforskning

Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning, berättar om hur rymdforskningen är användbar inte bara i rymden utan också här på jorden i till exempel klimatforskning för att studera höjda havsnivåer. Inspelat den 21 september 2015 på i Konserthuset, Stockholm. Arrangör: KTH.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - 100 astronauter på svensk jord

I rymden kan alla se dig tweeta

När vi tittar upp på månen och ser bilder av Mars, hur påverkar det oss som människor och art? Astronauten Chris Hadfield från Kanada är känd för sina Youtube-filmer där han till exempel visar hur man borstar tänderna i viktlöst tillstånd. Här berättar han om hur han vill inspirera jordborna genom att lägga upp sina rymdupplevelser på sociala medier. Inspelat den 21 september 2015 i Konserthuset, Stockholm. Arrangör: KTH.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - 100 astronauter på svensk jord

Första kvinnliga kosmonauten på rymdstationen

Elena Serova är den första kvinnliga kosmonauten att besöka internationella rymdstationen ISS. Hon berättar om sin senaste halvårslånga rymdexpedition och alla experiment som gjordes där. Elena Serova studerade till exempel hur det mänskliga hjärtat påverkas i viktlöst tillstånd. Hon pratar också om den miljöforskning som kan bedrivas från rymden. Inspelat den 21 september 2015 i Konserthuset, Stockholm. Arrangör: KTH.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - 100 astronauter på svensk jord

Att leka Stålmannen 24 timmar om dygnet

I rymden får man reda på hur den mänskliga kroppen fungerar både fysiskt och psykiskt. Astronauten Samantha Christoforetti berättar om sin senaste rymdresa, där hon gör experiment på sig själv för att testa blodet och de mänskliga vävnaderna. Allting samtidigt som hon flyger runt som Stålmannen 24 timmar om dygnet. Inspelat den 21 september 2015 i Konserthuset, Stockholm. Arrangör: KTH.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - 100 astronauter på svensk jord

Att flyga genom rymden i realtid

Anders Ynnerman, professor i vetenskaplig visualisering, visar ett nytt visualiseringsprogram som kan ta oss från jorden till Mars, Pluto och ut ur vårt solsystem, vidare ut i oändligheten. Inspelat den 21 september 2015 på i Konserthuset, Stockholm. Arrangör: KTH.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - 100 astronauter på svensk jord

Inspirerad av rymden

Matematiken gjorde att hon inte lyckades komma fram till sitt drömjobb som astronaut. Men genom internet har hon lyckats hålla sitt intresse levande. Forskningskommunikatören Frida Backjanis berättar om sin besatthet av rymden och hur viktigt det är att världens astronauter fortsätter att inspirera med sina resor och sin forskning för att fler ska inspireras precis som hon själv. Inspelat den 21 september 2015 i Konserthuset, Stockholm. Arrangör: KTH.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - 100 astronauter på svensk jord

Tekniska utmaningar för rymdfärder

Astronauten Bonnie J Dunbar berättar översiktligt om Nasas tekniska utmaningar inom medicin, energi och hälsorisker när det gäller att utforska rymden. Dessutom får vi en hälsning från rymden från ett nu pågående ettårsprojekt som studerar hur människokroppen påverkas av tyngdlöshet. Inspelat den 22 september 2015 på KTH, Stockholm. Arrangör: KTH.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - 100 astronauter på svensk jord

Så påverkas kroppen av långa rymdfärder

Ben, hjärta, ögon och muskler - allt påverkas och försämras i rymden. Astronauten Tom Marshburn berättar hur man måste träna hela tiden för att hålla sig i form som astronaut. Dessutom lär vi oss om salladsodling i rymden och ny robotforskning för att förbättra rymdpromenader. Inspelat den 22 september 2015 på KTH, Stockholm. Arrangör: KTH.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - 100 astronauter på svensk jord

Rymdforskning i Japan

Japan är det enda asiatiska landet som är med i ISS, den internationella rymdstationens program. En av de engagerade japanska astronauterna är Chiaki Mukai, läkare och så kallad Jaxa-astronaut. I denna föreläsning berättar hon om Japans rymdforskning idag och vad den kan bidra med i framtiden. Inspelat den 22 september 2015 på KTH, Stockholm. Arrangör: KTH.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - 100 astronauter på svensk jord

Vad vi vet om universum idag

Professor Katherine Freese lär oss om Big Bang, om att warpa rumtid samt att 95 procent av universum består av mörk materia, en för oss totalt okänd massa. Föreläsningen börjar i den moderna kosmologins ursprung och slutar där vi är idag. Inspelat den 22 september 2015 på KTH, Stockholm. Arrangör: KTH.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - 100 astronauter på svensk jord

Rymdforskning i Sverige

Sex forskare och professorer i Sverige får fyra minuter vardera att presentera allt från hur man mäter havsnivåer på globala oceaner och utforskar universum med ballonger till hur man bäst studerar Venus. Medverkande: Anna Jensen, professor, Per-Arne Lindqvist, forskare, Mark Pearce, professor, Mikael Östling, professor, Sven Grahn, före detta teknisk chef Rymdbolaget och Yifang Ban, professor. Inspelat den 22 september 2015 på KTH, Stockholm. Arrangör: KTH.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - 100 astronauter på svensk jord

Rymdpromenadernas historia och framtid

En samling legendariska samt mindre kända astronauter samtalar kring rymdpromenader. Luca Parmitano berättar om när han fick vatten i sin rymdhjälm, pensionerade Bruce McCandless om de så kallade jetpackens historia och Soichi Noguchi om hur man lagar en rymdraket i rymden. Avslutar gör Aleksej Leonov, kosmonauten som gjorde den första rymdpromenaden någonsin. Inspelat den 22 september 2015 på KTH, Stockholm. Arrangör: KTH.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - 100 astronauter på svensk jord

Rymdpromenadernas historia och framtid

En samling legendariska samt mindre kända astronauter samtalar kring rymdpromenader. Luca Parmitano berättar om när han fick vatten i sin rymdhjälm, pensionerade Bruce McCandless om de så kallade jetpackens historia och Soichi Noguchi om hur man lagar en rymdraket i rymden. Avslutar gör Aleksej Leonov, kosmonauten som gjorde den första rymdpromenaden någonsin. Inspelat den 22 september 2015 på KTH, Stockholm. Arrangör: KTH.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - 100 astronauter på svensk jord

Att leka Stålmannen 24 timmar om dygnet

I rymden får man reda på hur den mänskliga kroppen fungerar både fysiskt och psykiskt. Astronauten Samantha Christoforetti berättar om sin senaste rymdresa, där hon gör experiment på sig själv för att testa blodet och de mänskliga vävnaderna. Allting samtidigt som hon flyger runt som Stålmannen 24 timmar om dygnet. Inspelat den 21 september 2015 i Konserthuset, Stockholm. Arrangör: KTH.