Titta

Förstå kunskapskraven

Förstå kunskapskraven

Om Förstå kunskapskraven

Animerade filmer för elever i årskurs åtta och nio om hur de blir bedömda och hur de kan göra för att förbättra sina skolresultat. Utgångspunkten är Skolverkets kunskapskrav i olika ämnen.

Till första programmet

Förstå kunskapskraven : Att resonera om källans trovärdighet och relevansDela
  1. Att resonera om en källas trovärdighet
    och relevans gör du i flera skolämnen.

  2. Men källkritisk förmåga är också viktig
    i andra sammanhang och i hela livet.

  3. Ett resonemang förklarar
    och fördjupar din tanke eller åsikt.

  4. Du kan påstå nåt, t.ex.
    att en källa har låg trovärdighet-

  5. -men vad grundar du det på? Vad får dig
    att tänka att infon inte är pålitlig?

  6. Är den partisk? Verkar nån vinkla
    informationen för att vinna på det?

  7. För att bedöma kvaliteten på ditt arbete
    och berätta vad du kan utveckla-

  8. -utgår din lärare från kunskapskraven.

  9. I kraven för svenska i årskurs nio står:

  10. Kvaliteten på ett källkritiskt
    resonemang beror på olika saker.

  11. Det är viktigt att ha källkritisk bredd:

  12. Att beskriva flera olika styrkor
    och svagheter som källan har.

  13. Trovärdighet är ett perspektiv.

  14. Du kan också bedöma relevans: hur
    källan är viktig för din frågeställning.

  15. Du ska också visa kopplingar mellan
    källans innehåll och dina argument-

  16. -genom att ge konkreta exempel.

  17. Ett annat sätt att utveckla
    ett källkritiskt resonemang är-

  18. -att använda dina kunskaper om ämnet
    eller sammanhanget-

  19. -för att värdera källans innehåll.

  20. Ett exempel:

  21. Källorna handlar om anonymitet
    och övervakning på internet.

  22. Den första källan är ett blogginlägg
    från en säkerhetsexpert inom IT.

  23. Hon beskriver hur anonymitet
    kan skydda och skada-

  24. -och visar både fördelar och nackdelar.

  25. Källan blir relevant, för den ger mig
    information om båda sidorna.

  26. Samtidigt är den trovärdig
    eftersom den inte är ensidig.

  27. Ditt källkritiska resonemang
    blir mer utvecklat-

  28. -med konkreta exempel
    som stödjer dina slutsatser.

  29. Vilka fördelar och nackdelar tas upp?

  30. IT-experten skriver
    att anonymiteten kan hjälpa människor-

  31. -att rapportera om saker
    som de inte kunnat berätta annars.

  32. Men anonymitet kan även användas
    av kriminella.

  33. Dessutom sprids lögner och fördomar
    av anonyma.

  34. Bra! När du konkretiserar påståenden
    genom hänvisning till innehållet-

  35. -visar du
    att det finns stöd för det du säger.

  36. Kan man anta att författaren kan ämnet?

  37. Ja. En IT-säkerhetsexpert på Internet-
    stiftelsen i Sverige borde vara insatt.

  38. Dessutom hänvisar källan till forskning
    som bekräftar beskrivningarna.

  39. Hur är det med den andra källan?

  40. Den ger en ensidig och vinklad bild-

  41. -för den beskriver bara allt dåligt
    som anonyma kan göra på internet.

  42. En källa som ger en ensidig och vinklad
    bild av verkligheten är tendentiös.

  43. Ditt resonemang blir mer utvecklat
    av konkreta exempel.

  44. På vilket sätt är källan tendentiös?

  45. Den tar tydlig ställning
    för ökad övervakning.

  46. Texten är bara positiv till att polisen
    ska kunna begära ut trafikdata-

  47. -utan brottsmisstanke
    eller domstolsbeslut.

  48. Men kan du ändå använda källan?

  49. Ja, källan är ändå relevant
    för sammanhanget-

  50. -för den visar argument
    från dem som vill försvåra anonymitet.

  51. Med mina andra källor
    kan jag även beskriva fördelarna.

  52. Vet du nåt mer om källan,
    som kan utveckla ditt resonemang?

  53. Den kommer från en organisation
    som bekämpar brott på internet.

  54. De vill öka övervakningen, för de anser
    att det vore bra för deras arbete.

  55. Och den tredje källan?
    Vilka styrkor och svagheter har den?

  56. Den är en artikel på Wikipedia.

  57. Alla kan bidra där, fast det finns
    volontärer som kontrollerar.

  58. Kvaliteten varierar,
    så man måste granska varje artikel.

  59. -Hur gör du det?
    -Som vanligt.

  60. Jag är uppmärksam på ordval
    och hur problemet beskrivs.

  61. Då kan jag upptäcka
    om artikeln är tendentiös.

  62. Jag måste också kolla om artikeln
    ger relevanta svar på mina frågor.

  63. Med Wikipediaartiklar
    kan jag undersöka tre saker till.

  64. För det första
    ska artikeln bygga på många bra källor.

  65. För det andra finns det en dialog
    på diskussionsfliken.

  66. För det tredje ser jag i historiken
    att många har bidragit.

  67. Det var tre bra tips
    för att granska artiklar på Wikipedia.

  68. Artikeln har med den senaste domen
    från EU-domstolen om dataövervakning.

  69. Den kom för bara en månad sen,
    så artikeln är aktuell.

  70. Bra! Nu utvecklade du ditt resonemang
    genom att använda dina kunskaper.

  71. Ett källkritiskt resonemang-

  72. -kan bli mer utvecklat av bra kunskaper
    om ämnet källorna behandlar.

  73. Nu lämnar vi exemplet.

  74. För att få källkritisk bredd ska man
    identifiera styrkor och svagheter-

  75. -utifrån perspektiven trovärdighet
    och relevans.

  76. Källkritik handlar inte
    om att hitta den ultimata sanningen-

  77. -utan om att kunna värdera olika källor.

  78. Konkretisera genom att ge exempel
    som styrker dina påståenden.

  79. Det kan vara väl valda citat eller
    rättvisande referat av vad källan säger.

  80. Kontextualisera genom
    att använda din kunskap om ämnet-

  81. -eller sammanhanget där källan kom till,
    och värdera källan utifrån det.

  82. Din källkritiska förmåga kommer du att
    ha nytta av i alla ämnen och hela livet.

  83. På sociala medier är det
    en förmåga som alla tränar varje dag.

  84. Det är ju viktigt
    att källgranska det man delar.

  85. Textning: Sofia Sundqvist
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Att resonera om källans trovärdighet och relevans

Avsnitt 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ett av Skolverkets kunskapskrav i svenska för åk 9 förklaras: "Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans."

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Betyg och bedömning, Svenska
Ämnesord:
Betygsättning, Grundskolan, Högstadiet, Informationssökning, Innehållsanalys, Källkritik, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Förstå kunskapskraven

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att utveckla ett resonemang

Avsnitt 1

Ett av Skolverkets kunskapskrav i svenska för årskurs 9 förklaras: "Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att föra en diskussion framåt

Avsnitt 2

Ett av Skolverkets kunskapskrav i fysik för årskurs 9 förklaras: "I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Nyanserade resonemang och komplexa samband

Avsnitt 3

Ett av Skolverkets kunskapskrav i samhällskunskap för årskurs 9 förklaras: " Eleven kan föra välutvecklade och nyanserade resonemang om hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra och beskriver då komplexa samband mellan olika faktorer som har betydelse för individers möjligheter att påverka sin egen och andras livssituation."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att lösa problem och föra resonemang

Avsnitt 4

Ett av Skolverkets kunskapskrav i matematik för årskurs 9 förklaras: " Eleven kan lösa olika problem i bekanta situationer på ett väl fungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder med god anpassning till problemets karaktär samt formulera enkla matematiska modeller som kan tillämpas i sammanhanget. Eleven för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om tillvägagångssätt och om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan ge förslag på alternativa tillvägagångssätt."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att pröva och ompröva

Avsnitt 5

Ett av Skolverkets kunskapskrav i slöjd för årskurs 9 förklaras: "Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att resonera om källans trovärdighet och relevans

Avsnitt 6

Ett av Skolverkets kunskapskrav i svenska för åk 9 förklaras: "Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Frågeställningar för systematiska undersökningar

Avsnitt 7

"Ett av Skolverkets kunskapskrav i kemi förklaras: "Eleven kan formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att systematiskt pröva och ompröva

Avsnitt 8

Ett av Skolverkets kunskapskrav i teknik för åk 9 förklaras: "Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att undersöka och systematiskt pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma välutvecklade och genomarbetade fysiska eller digitala modeller."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Pluggkoden - teckenspråkstolkat

Fokusera och planera

Med tekniken har ungdomar ständig tillgång till information. Det kan göra att det blir svårt att fokusera på en uppgift. Med god planering kan det bli lättare och man slipper onödig stress. Läraren Martin hjälper en elev att planera och sprida ut sitt skolarbete över flera kortare pass istället för ett långt. Martins klass får också göra ett experiment där halva klassen utsätts för störningsmoment, medan den andra hälften får jobba i lugn och ro. Några elever besöker också en stresscoach och pratar om perfektionism och problemen med att skjuta upp arbete.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Orka plugga

Använd lektionen på ett smartare sätt

Här får du tips på hur du kan använda tiden i klassrummet på ett bra sätt så att pluggandet på fritiden blir mer effektivt. Kom utvilad och mätt till lektionen och ha med det material som du kommer att behöva. Ta anteckningar, det hjälper till att minnas. Våga ställa frågor och lyssna aktivt.