Titta

UR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2015

UR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2015

Om UR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2015

Tävling där forskare från hela landet på kort tid ska presentera sin forskning på ett fängslande, inspirerande och pedagogiskt sätt. I finalen deltar åtta forskare som presenterar sin forskning och en jury som tillsammans med publiken avgör vem som vinner. Inspelat den 26 november 2015 på Nalen i Stockholm. Arrangör: Vetenskap & allmänhet, Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.

Till första programmet

UR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2015 : Vad håller tweenisarna på med och hur når vi dem?Dela
  1. Hej. Jag tog en risk i dag.

  2. Jag bokade mig på flera olika ställen
    för att utforska den fina stan.

  3. Och utnyttja den tiden jag är här.

  4. Det är roligt, men samtidigt
    kan det vara påfrestande.

  5. Även lite stressigt när man måste hinna
    med så mycket på så kort tid.

  6. Men nu är jag här.

  7. Risker är intressant.
    Vilka är det som tar risker?

  8. Ja, det är ungdomar,
    tonåringar och även tweenisar.

  9. De mellan 12 och 13. Inte längre barn
    men inte tonåringar heller.

  10. Nåt slags mellanläge.

  11. Men... De testar gränser.
    De testar alkohol.

  12. De kan även vara elaka mot varandra,
    och det är där min forskning börjar.

  13. Mina studier är en del
    av ett forskningsprogram, Lordia-

  14. -där vi följer
    ca 1 500 elever från årskurs 6-

  15. -till årskurs 2 i gymnasiet,
    alltså under fem år.

  16. Vi får reda
    på deras fysiska och psykiska hälsa-

  17. -deras kontakt med alkohol,
    droger och kriminalitet-

  18. -och lite grann om deras relationer till
    kompisar, föräldrar och skola.

  19. Vi får veta mycket
    om deras utveckling över tid.

  20. Ja, det här med risker igen.
    Det är lite lurigt.

  21. Kanske är det så att ungdomar
    tar till riskbeteenden-

  22. -för att söka en identitet.

  23. Kanske försöker de skapa band
    till varandra, ett slags gemenskap.

  24. De söker sig själva,
    och de kan uppmuntra varann-

  25. -till ett visst beteende som blir
    en del av ungdomskulturen. Men...

  26. Samtidigt gör riskbeteendet
    att ungdomar mår dåligt.

  27. Det kan drabba
    deras fysiska och psykiska hälsa.

  28. Det kan också drabba
    deras sociala relationer.

  29. Det drabbar även
    deras framtidsperspektiv.

  30. Varför gör de så här? Varför beter
    de sig på det här sättet?

  31. Det finns ärftliga orsaker.

  32. Miljön spelar också stor roll.

  33. Men jag är mest intresserad
    av hur kompisar och föräldrar-

  34. -påverkar deras beteende.

  35. Det här med kompisar.
    Jag försöker ta reda på-

  36. -hur kompisrelationer
    ändras över tid.

  37. Kanske är det så att ungdomar byter
    kompisar när de ändrar sitt beteende.

  38. Men fokus just nu är på relationen
    mellan föräldrar och barn.

  39. Och hur föräldrar påverkar
    tweenisars riskbeteende.

  40. Ju mer föräldrar vet om sina barn-

  41. -desto mindre risker tar barnen, vilket
    låter logiskt.

  42. Men hur vet de det de vet?

  43. Måste de kontrollera barnen,
    eller är det nåt annat?

  44. Det här med kontroll kan funka bra.

  45. Men endast när ungdomarna inte känner
    sig överkontrollerade och övervakade-

  46. -av föräldrarna hela tiden.
    Då har det motsatt effekt.

  47. Då tar de fler risker
    utan föräldrarnas vetskap.

  48. Så vad är budskapet
    från tweenisar till föräldrar?

  49. Det är endast
    när de känner att de kan berätta-

  50. -vad de gör, vilka de umgås med,
    när de kan berätta för föräldrarna.

  51. Det gör att föräldrarna får veta mer-

  52. -och att ungdomar tar mindre risker.

  53. Så det är genom öppen kommunikation som
    föräldrar kan påverka sina barn-

  54. -och kanske avstyra
    från olämpliga beteenden. Tack.

  55. Textning: Gustav Ekvall
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Vad håller tweenisarna på med och hur når vi dem?

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Sabina Kapetanovic studerar ungdomar och deras utveckling. Hon ingår i ett forskningsprojekt som heter Lordia, ett projekt som följer 1500 elever från årskurs 6 till och med andra året på gymnasiet. Åldern mellan barn och ungdom kallas ibland att man är en Tweenie. Under denna period testas många gränser. Det kan vara alkohol, kriminalitet och olika riskbeteende. Hur når vi dessa ungdomar? Inspelat den 26 november 2015 på Nalen i Stockholm. Arrangör: Vetenskap & allmänhet, Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Ungdomar
Ämnesord:
Barn och ungdom, Samhällsvetenskap, Sociologi, Ungdomar
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2015

Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2015

Forskar-Grand Prix 2015

Vem är bäst på att presentera sin forskning fängslande, inspirerande och pedagogiskt? Av finalisterna ska vinnaren här koras. Medverkande: Silvia Galli, Malmö högskola; Sunil Kumar Ramamoorthy, Borås högskola; Tuva Richert, Lunds universitet; Johanna Tell, Blekinge tekniska högskola; Fredrik Ahlgren, Sjöfartshögskolan; Lena Marmstål Hammar, Mälardalens högskola; Oskar Lundberg, KTH; Sabina Kapetanovic, Högskolan Väst. Jury: Patrik Hadenius, chefredaktör för Forskning & Framsteg; Agnes Wold, professor vid Göteborgs universitet; Anna Blomberg, skådespelare och komiker. Prisutdelare: Ewa Ställdal, Forte. Moderator: Måns Nilsson. Inspelat den 26 november 2015 på Nalen i Stockholm. Arrangör: Vetenskap & allmänhet, Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2015

Att läka ben med metall som försvinner

Silvia Galli forskar inom odontologi och berättar här om magnesiumets fördelar om det används som skruvar vid ett benbrott. När magnesium används behöver en andra operation för att ta bort skruvarna inte genomföras. Magnesiumet löser upp sig och ombildas till ben. Inspelat den 26 november 2015 på Nalen i Stockholm. Arrangör: Vetenskap & allmänhet, Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2015

Barnhälsovården på webben

Johanna Tell är doktorand inom forskningsområdet tillämpad hälsoteknik och föreläser om den webbaserade rikshandboken för barnhälsovård. Hur används den inom vården? Hur ska den senaste kunskapen inom barnhälsovård nå ut så att alla kan ta del av den senaste forskningen? Inspelat den 26 november 2015 på Nalen i Stockholm. Arrangör: Vetenskap & allmänhet, Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2015

Vårdarsång

Lena Marmstål Hammar vid Mälardalens högskola forskar om vårdarsång till personer med grav demenssjukdom. Hon berättar om hur musik och sång ofta är något som berör och ger starka minnesbilder. Genom att personalen sjunger för patienterna kan de medverka i aktiviteterna. Inspelat den 26 november 2015 på Nalen i Stockholm. Arrangör: Vetenskap & allmänhet, Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2015

Att återskapa universums ur-soppa

Tuva Richert är forskare vid Fysiska institutionen vid Lunds universitet. Hon berättar om sin forskning om vad universum bestod av precis efter big bang. Hon vill förstå vilka förutsättningar som krävdes för att universum skulle bildas. På partikelfysiklaboratoriet CERN i Schweiz försöker Tuva Richert återskapa förloppet och analyserar resultaten. Inspelat den 26 november 2015 på Nalen i Stockholm. Arrangör: Vetenskap & allmänhet, Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2015

Finlandsfärjorna eldar för kråkorna

Sjöfarten står idag för majoriteten av dagens transporter men fartygen drivs av tjockolja, något av det smutsigaste bränslet som finns, berättar Fredrik Ahlgren som forskar i sjöfartsvetenskap. Hur kan ny teknik effektivisera denna process? Fredrik har i sin forskning studerat kryssningsfartyg mellan Stockholm och Mariehamn. Inspelat den 26 november 2015 på Nalen i Stockholm. Arrangör: Vetenskap & allmänhet, Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2015

Hur bildas ljudet från ett bildäck?

Många lever idag med bakgrundsljud som påverkar vår koncentrationsförmåga och vår kommunikation, säger ljudforskaren Oskar Lundberg. Ljudet i bilcoupén har tystat betydligt över tid men på utsidan är det oförändrat eller till och med ökat. Genom att förstå hur ljudet bildas kan vi finna lösningar. Inspelat den 26 november 2015 på Nalen i Stockholm. Arrangör: Vetenskap & allmänhet, Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2015

Vad håller tweenisarna på med och hur når vi dem?

Sabina Kapetanovic studerar ungdomar och deras utveckling. Hon ingår i ett forskningsprojekt som heter Lordia, ett projekt som följer 1500 elever från årskurs 6 till och med andra året på gymnasiet. Åldern mellan barn och ungdom kallas ibland att man är en Tweenie. Under denna period testas många gränser. Det kan vara alkohol, kriminalitet och olika riskbeteende. Hur når vi dessa ungdomar? Inspelat den 26 november 2015 på Nalen i Stockholm. Arrangör: Vetenskap & allmänhet, Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2015

Hållbart material för en grön framtid

Sunil Kumar Ramamoorthy forskar inom resursåtervinning vid Högskolan i Borås. Han berättar om sin forskning kring alternativ till traditionella plaster. Varje år produceras 300 miljoner ton plast och det tar ungefär 1000 år för oljebaserade plaster att brytas ner. De alternativa plasterna kan bestå av soja, linfrö och majs som bryts ner mycket fortare. Inspelat den 26 november 2015 på Nalen i Stockholm. Arrangör: Vetenskap & allmänhet, Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta My life my lesson

Felicia förlorade tidigt sin biologiska pappa och växte upp tillsammans med en styvpappa som misshandlade mamman. Efter tio år separerade Felicias mamma från styvpappan. Felicia vill leva ett vanligt tonårsliv, men hennes situation och upplevelser hindrar henne. Situationen förvärras när pappan hotar mamman till livet och familjen tvingas leva i ovisshet tills de får ett skyddat boende. Hoten leder till rättegång där Felicia måste vittna, och frågan är hur hon ska orka. Under två år får vi följa Felicias liv där konsekvenserna för barn som upplever våld i nära relationer blir tydliga.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mifforadio

Religiösa upplevelser

Har du varit med om en andlig eller religiös upplevelse? En som kändes större än livet? Morgonshow om de stora livsfrågorna. Vi äter frukost och pratar med lyssnare som ringer in. Skön musik spelas.