Titta

Ordet är mitt - syntolkat

Ordet är mitt - syntolkat

Om Ordet är mitt - syntolkat

En serie med fristående program om att ta makten över sitt liv genom läsförståelse. Serien speglar några ungas verklighet och problem. Vilka är deras upplevelser av olika slags texter, och hur har dessa upplevelser påverkat deras liv och deras självbild?

Till första programmet

Ordet är mitt - syntolkat : GülDela
  1. -Hon känner hur hjärtat sluta slå.
    -Det blev tyst som i graven.

  2. Så jävla ballt.

  3. Läsa, skriva - det är ju makt.

  4. 2011 sa hon till mig:

  5. "Jag vill in i politiken,
    visa vem jag är och göra skillnad."

  6. Jag har alltid önskat
    att min dotter blir riktig politiker.

  7. Jag vill se henne i riksdagen.

  8. Hon vill hjälpa alla människor.

  9. -Är det bra?
    -Javisst.

  10. Gå genom den andra dörren till höger
    så kommer ni in i salen. Jag visar.

  11. -Hej, Katarina. Hur mår du?
    -Jag mår asbra!

  12. Går man runt så,
    så är Moderaternas plats där.

  13. -Hur mår du?
    -Bra.

  14. Innan stora möten med partiet
    kan vi ringa varandra och diskutera.

  15. Hon kan fråga: "Vad tycker du om
    den här texten? Kan jag säga så här?"

  16. Först har vi interpellationen.

  17. -Vilket ärende är detta?
    -Det är interpellationen.

  18. Om hon orkar och fortsätter brinna
    och vi kan ge henne rätt bränsle-

  19. -så att hon håller i gång...
    Då blir hon vass.

  20. Det var natt. Jag satt där borta
    med min äldsta bror.

  21. Vi pratade och drack kaffe.
    Det var sommarlov.

  22. Sen hörde vi skott.
    "Bam, bam, bam."

  23. Tre skott.

  24. Polisen har knackat dörr, inlett en
    förundersökning och förhört vittnen-

  25. -däribland 19-åringens vänner,
    som var på plats vid mordet.

  26. När jag var sexton blev min vän
    skjuten till döds. Han var nitton.

  27. Jag gick runt och skrek:
    "Hur kan ungdomar få tag på vapen?"

  28. Jag blev inte hörd.

  29. Ingen brydde sig om 16-åriga Gül Alci
    i Fittja. Jag skrev en artikel.

  30. "Det som fick fram mitt mod
    är min vän som dog häromdagen."

  31. "Han fick två skott i ryggen
    av en okänd gärningsman och dog."

  32. "Han vara bara 19 år och hade...
    hela livet framför sig."

  33. Den blev inte mottagen,
    för jag hade ingen titel.

  34. Jag var bara "Med vänliga hälsningar,
    Gül Alci, 16 år". Inget annat.

  35. Vissa skyllde på varandra.

  36. Man skyller
    på politiker och samhället.

  37. Sen blev jag arg på dem som bara
    klagar och inte ens går och röstar.

  38. Då bestämde jag mig
    för att göra något.

  39. Jag satt på mitt rum
    och googlade om olika partier.

  40. Jag läste om dem.

  41. "Vänsterpartiet arbetar för rättvisa
    och jämlikhet - en sammanslutning..."

  42. "Sverigedemokraternas politik:
    Invandring. Ingen har nog missat..."

  43. "Moderaterna. Vår utgångspunkt är att
    Sverige är bra, men kan bli bättre."

  44. "I flera delar av samhället..."

  45. Det var jobbigt. Det kan stå:
    "Ett parti som brinner för rättvisa."

  46. På vilket sätt? Var har ni grunden?

  47. Hur brinner ni för rättvisa?
    Vad är rättvisa för er?

  48. Så det var ganska svårt,
    och det tog sin tid.

  49. Ja, Şerife. - Du tänker hela tiden
    på framtiden och att ta steg upp.

  50. Man måste ta det lugnt.

  51. Prestige lönar sig, pappa.
    Man måste jobba hårt.

  52. Jag vill inte att du ska bli trött
    och hoppa av på halva vägen.

  53. Varför har du så negativa tankar?
    Varför kan du inte se positiva saker?

  54. Det är inte negativt.

  55. Du läser hela natten
    och kan inte äta.

  56. Du pausar inte. Du läser hela tiden.

  57. Du är tjugotvå år, du är jätteung.
    I det tempot blir du trött.

  58. -Eller så når jag högt.
    -Ja, men jag är din pappa.

  59. Jag vill råda dig
    att ta det lugnt och säkert.

  60. Inte fort och otäckt.

  61. Det var jättemycket jag inte begrep.

  62. Jag läste jättelänge.
    Det tog ett, två år.

  63. Jag kände att jag är för individen
    och kände mig närmast Moderaterna.

  64. Jag blev medlem i
    Moderata ungdomsförbundet i Botkyrka.

  65. Det syntes lite att hon var nervös.

  66. Det blir ju alltid lite så
    när man kommer till ett nytt gäng.

  67. Det fanns säkert
    lite nerver hos henne.

  68. Det var årsmöte med Muf i Botkyrka,
    och Gül satt framför mig.

  69. En tuff, kaxig tjej.
    Hon såg väldigt arg och bestämd ut.

  70. Jag gillade hennes attityd. Hon
    var framåt och visste vad hon ville.

  71. Det var lite svårt att hänga med.

  72. "Yrka, yttra, bordlägga,
    reservera sig..."

  73. Alla sådana begrepp.

  74. Det var för mycket.
    Jag förstod ingenting.

  75. Från början
    var det lite svårt för henne-

  76. -men hon var intresserad
    och missade inga möten.

  77. -Håll upp den.
    -Det ser konstigt ut då.

  78. -Kolla.
    -Vad är det där för bilder?

  79. Snapshot.

  80. I början sa jag ju till dig...

  81. Jag visste inte om du
    skulle komma någonvart. Minns du?

  82. -Kommer du ihåg när du blev sur?
    -Jag var inte sur, Gül.

  83. Det var för mycket i huvudet.
    Jag ville bara göra något.

  84. Men vad gjorde du? Du låste in dig.

  85. -Jag bara läste och läste.
    -Du låste in dig och bara pluggade.

  86. -Det är bra att plugga, plugga...
    -Det är klart, men inte så mycket.

  87. Som vän måste jag få träffa dig.

  88. Jag började läsa statsvetenskap
    efter att jag blev politiskt aktiv.

  89. Jag fick lära mig mer om
    hur politik och samhället fungerar.

  90. Första seminariet gick ut på
    att läsa "Fursten"-

  91. -och skriva pm - sammanfatta boken
    och svara på frågor.

  92. Alltså...

  93. Det var jättejobbigt,
    och "Fursten" var jättesvår.

  94. "Fursten kan vinna folket
    på många sätt."

  95. "En belägring av hela Grekland, och
    en otroligt segerrik romersk här."

  96. "Den som bygger på folket,
    bygger på lösan sand."

  97. "I så fall kommer han ofta
    att känna sig lurad."

  98. "Avslutningsvis vill jag säga
    att det är..."

  99. Jag hade aldrig skrivit salstenta.
    Den skulle vara akademisk.

  100. Det var jättesvårt
    att förstå vad läraren var ute efter-

  101. -och vad boken försökte förmedla.

  102. Jag skrev tentan
    och svarade på alla frågor.

  103. Jag fick svar och gick in på webben.
    "Underkänd."

  104. Jag hämtade ut tentan - det stod "0".
    Det var ganska tufft.

  105. Hans arbete kretsar kring logiska
    argument och sökningens utseende-

  106. -och fokuserar inte på
    hur varje sökning skulle bedrivas.

  107. Jag fattar inte, men...

  108. Jag löste problemet
    genom att googla efter recensioner-

  109. -sitta i biblioteket,
    fråga vänner och klasskamrater-

  110. -och läsa vissa texter flera gånger.

  111. Jag gav inte upp.
    Jag skrev om tentan och fixade det.

  112. -Vi får se om vi har skrivit rätt.
    -Det har vi säkert.

  113. Kan ni berätta vad ni tycker
    är intressant i boken...

  114. -...så att vi kan diskutera det?
    -Han menar att kausalteorin...

  115. ...måste ses i förhållande till
    sociala och politiska konsekvenser.

  116. Det var många som inte
    trodde på mig-

  117. -och att jag skulle kunna komma in i
    kommunfullmäktige eller göra det här.

  118. Jag hade ingen personvalskampanj
    direkt - jag kampanjade för partiet.

  119. Den 22 september, på min födelsedag,
    jobbade jag.

  120. Sen fick jag veta att jag var person-
    kryssad på plats ett i min valkrets.

  121. Hon var nog avsvimmad någon natt,
    med tanke på hennes resultat.

  122. Jag är glad. Jag är mycket glad.

  123. Det var en av hennes
    lyckligaste dagar. Hon var jätteglad.

  124. Det var liksom...
    "Oj! Är det sant? Sover jag?"

  125. Vi är här för att skrika högre, med
    kärlek, förståelse tillit och stöd.

  126. Vi kan inte neutralisera islamhatet
    eller judehatet med något annat.

  127. Vi ska kunna ha vår egen identitet.
    Integration - inte assimilering.

  128. Lyft upp händerna och gör ett hjärta.
    Alla!

  129. -Jag tar Şerifes bil.
    -Oj, jag som behöver min bil.

  130. Mina utmaningar var
    att förstå handlingar inför möten.

  131. Vad är syftet? Vad har man
    kommit fram till eller bestämt?

  132. Var vi ska stå, var de står...

  133. Yrka, yttra, bordlägga...

  134. Det är otroligt tunga
    och djupa texter som man möter.

  135. Där finns det ord som man som ung
    aldrig har hört innan.

  136. Hennes framtid är ljus som politiker.

  137. Jag hoppas att hon blir minister.
    Jag vill gärna det.

  138. Vi vill behålla henne i partiet.
    Hon är en guldgruva för oss.

  139. Jag börjar med att lämna ordet till
    Katarina Berggren, socialdemokrat.

  140. Tack. Botkyrka som kommun
    ska vara generöst i sitt mottagande.

  141. Det är självklart jätteviktigt att
    alla kommuner tar ett delat ansvar.

  142. Vi måste känna medmänsklighet
    med de flyende.

  143. Det är enligt Sverigedemokraterna
    inte bra.

  144. Ökad flyktingmottagning av nyanlända
    är oansvarigt mot skattebetalarna.

  145. Ingen lyssnade eller brydde sig då,
    men i dag är jag här.

  146. Det handlar inte bara om att läsa på.
    Det har gett mig makt.

  147. Att kunna uttrycka sig, uttala sig
    och skriva - det är ju makt.

  148. Jag lämnar ordet till Gül Alci,
    Moderaterna. Varsågod.

  149. Tack, fru ordförande.
    Jag är så glad över överenskommelsen.

  150. Jag är glad att Sverige är ett land
    som man vill fly till och inte från.

  151. Jag är glad att vi välkomnar
    fler flyktingar till Botkyrka.

  152. Mina vänner på universitetet-

  153. -som är unga och bostadslösa,
    är också glada över det.

  154. Jag yrkar bifall
    till kommunstyrelsens förslag. Tack.

  155. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Gül

Avsnitt 1 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

När Gül Alci var 16 år blev hennes vän mördad, bara 19 år gammal. Gül skrev en insändare där hon ställde sig frågan var unga får vapen ifrån? Insändaren blev refuserad. Hon blev arg och bestämde sig för att bli politiker och ta makten över sitt liv genom utbildning. Idag är Gül 22 år och moderat politiker i Botkyrka. Dagligen möter hon politiska texter och hon läser på om olika ämnen för att kunna påverka. Att läsa, processa det och att kunna förmedla sina tankar har tagit henne till den plats där hon är idag.

Ämnen:
Svenska > Läsning
Ämnesord:
Böcker och läsning, Läsförståelse, Läsutveckling, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Språkvetenskap, Textförståelse, Undervisning, Ungdomar
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Ordet är mitt - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrdet är mitt - syntolkat

Gül

Avsnitt 1 av 8

När Gül Alci var 16 år blev hennes vän mördad, bara 19 år gammal. Gül skrev en insändare där hon ställde sig frågan var unga får vapen ifrån? Insändaren blev refuserad. Hon blev arg och bestämde sig för att bli politiker och ta makten över sitt liv genom utbildning. Idag är Gül 22 år och moderat politiker i Botkyrka. Dagligen möter hon politiska texter och hon läser på om olika ämnen för att kunna påverka. Att läsa, processa det och att kunna förmedla sina tankar har tagit henne till den plats där hon är idag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrdet är mitt - syntolkat

Läsmatchen

Avsnitt 2 av 8

Bandylaget Örebro SK Ungdom P18 deltar i projektet Läsmatchen, som syftar till att inspirera idrottande barn och ungdomar att läsa mer. De läser "En gång var jag större än Zlatan" av Tony Flygare. Flera av deltagarna brukar inte läsa annars och tycker att det är en utmaning att ta sig igenom en biografi. För andra väcker boken tankar kring prestationspress inom idrotten.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrdet är mitt - syntolkat

Matteus

Avsnitt 3 av 8

Matteus största intresse är att skriva fanfiction - nya berättelser utifrån redan existerande litteratur. Det gör han bland annat utifrån Engelsforstrilogin av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg. Samtidigt genomgår han en könsutredning. Matteus tycker om att kunna skriva om karaktärer som han kan identifiera sig med, och som blir bemötta på det sätt han önskar av sin egen omgivning.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrdet är mitt - syntolkat

Musse

Avsnitt 4 av 8

Musse kom till Sverige utan föräldrar när han var femton. Nu är han 22 år och ordförande för Sveriges Ensamkommandes Förening i Stockholm. Genom föreningen träffar han ensamkommande ungdomar och hjälper dem med deras problem. Det kan till exempel handla om att inte förstå en text som berör deras liv, att de inte känner till sina rättigheter eller vet hur de ska ta hand om psykiska problem.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrdet är mitt - syntolkat

Lina

Avsnitt 5 av 8

Lina läste sin första roman när hon bodde på behandlingshem och var isolerad från sociala medier under nästan ett år. På behandlingshemmet började hon analysera sitt eget beteende mot familjen samtidigt som hon började skriva texter och brev. Ett av breven, som är ett förlåt-brev, läser hon upp för sin mamma. Hon får även träffa Sanna Bråding som har liknande erfarenheter som Lina.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrdet är mitt - syntolkat

Louisa

Avsnitt 6 av 8

Louisa går första året på spelutvecklingsprogrammet på gymnasiet. Hennes enda sätt att kommunicera med omgivningen är via en taldator. Men det hindrar henne inte från att leda teorilektioner i stallet och att hålla i möten. Hon älskar att läsa och säger att läsandet kan ta henne till en annan värld där hon får uppleva saker som hon inte har fysisk möjlighet att göra.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrdet är mitt - syntolkat

Jim

Avsnitt 7 av 8

Jim är 18 år och håller på med battle rap och skriver dikter och poesi. När hen var liten bråkade hens föräldrar mycket och till slut separerade de. Jim hittade tröst och flykt i böcker och det gör hen fortfarande. I battle rap kan hen uttrycka både sin kreativitet och sina känslor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ordet är mitt

Yasmin

"Jag vill inte leva i en värld där vi måste veva för att överleva." Unga personer läser upp texter de själva har skrivit. Här är Yasmin, som också tävlade med sin text i "Ortens bästa poet".

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ordet är mitt

Musse

Musse kom till Sverige utan föräldrar när han var femton. Nu är han 22 år och ordförande för Sveriges Ensamkommandes Förening i Stockholm. Genom föreningen träffar han ensamkommande ungdomar och hjälper dem med deras problem. Det kan till exempel handla om att inte förstå en text som berör deras liv, att de inte känner till sina rättigheter eller vet hur de ska ta hand om psykiska problem.