Titta

Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

Om Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

På ett slott tar programledaren Jonas Leksell emot tre barn som antagit utmaningen att lösa ett mysterium. För att kunna lösa mysteriet behöver de ledtrådar som de får om de klarar två uppdrag i slottets källare. Uppdragen utgår från läsförståelsestrategierna: förutspå, reda ut oklarheter, ställa frågor och sammanfatta. Syftet med serien är att eleverna på ett inspirerande sätt ska få en uppfattning om hur strategierna fungerar och få lust att tillämpa dem på texter de läser.

Till första programmet

Läsmysteriet - teckenspråkstolkat : Mysteriet med de halshuggna rosornaMaterialDela
  1. Vem kan ligga helt stilla
    utan att andas i sexton timmar?

  2. En som är död. Klarade ni den?

  3. Vi får se om ni klarar
    mysteriet med rosornas död.

  4. Det tror jag inte.

  5. Mästarna har antagit min utmaning
    att försöka lösa kvällens mysterium.

  6. Nu måste de erövra två ledtrådar
    som är gömda i slottets källare.

  7. Det här är "Läsmysteriet".

  8. Wow.

  9. Jag tror att vi löser mysteriet.
    Det är ganska självklart.

  10. Jag är väldigt mörkrädd.
    Jag har nog ärvt det av min mamma.

  11. -Hej på er. Vilka är ni?
    -Mästarna.

  12. -Så pass. Är ni bra på mysterier?
    -Varför skulle vi annars komma hit?

  13. De här är med i kvällens mysterium.

  14. Katja Knopp, trädgårdsmästaren,
    var den enda som var glad på slottet.

  15. Särskilt när hon höll på med rosorna,
    som hon verkade se som sina barn.

  16. Men en ryslig morgon på slottet
    hände något fruktansvärt.

  17. Ett fasansfullt tjut ekade
    och fick nackhåren att resa sig.

  18. In kom Katja Knopp,
    vit som ett lakan i ansiktet.

  19. Någon hade klippt av varenda ros.

  20. Hennes älskade rosor var halshuggna.
    Vem klippte av dem?

  21. Var det baronessan som tröttnat
    på Katjas tjat om rosornas skönhet?

  22. Var det kocken Karsten, som störde
    sig på allt beröm rosorna fick?

  23. Var det änkefrun,
    som gnällt över stanken av rosor?

  24. Vad säger ni om det där?
    Har ni några tankar om den skyldiga?

  25. -Alla är misstänkta, men jag tror...
    -Ni behöver inte säga.

  26. Jag misstänker kocken, som aldrig
    har fått det han tycker sig förtjäna.

  27. I samma sits hade jag gjort samma sak
    - klippt av dem.

  28. Det är svårt, men ni ska ta reda på
    vem som är skyldig.

  29. Ni behöver ledtrådar, som man får
    när man klarar utmaningar.

  30. De finns nere i källaren, och
    för att ni inte ska gå vilse: karta.

  31. Jag har ringat in förstoringsglaset.
    Ta sikte på det.

  32. Lycka till nu.
    I väg och lös mysteriet!

  33. Då är det väl dags för dig att
    gå ner i källaren. Det blir mysigt.

  34. Är det en spindel där
    så får jag panik.

  35. Jag skulle försöka ta det lugnt,
    men det skulle nog inte gå.

  36. Vad mycket spindelnät.

  37. Jag vill inte ha spindelnät i håret.

  38. -Vad tusan?!
    -Är det där en spindel?

  39. Det kändes som om den riktade sig
    mot mig. Jag ville bara ut.

  40. -Där är förstoringsglaset.
    -Snyggt!

  41. Laget får en text
    där det fattas tre ord.

  42. Vilka ord saknas?

  43. Orden de kan välja mellan
    vaktas av fyrtio liter maskar.

  44. Man måste förstå innehållet i texten
    och reda ut vad orden betyder.

  45. Svarar de rätt, får de sin första
    ledtråd och är närmare lösningen.

  46. Svarar de fel, eller om tiden går ut,
    är ledtråden förlorad för alltid.

  47. Jag gillar inte maskar.
    De är äckliga och slemmiga.

  48. "Jag förstod att de små bla-bla-bla
    kunde bla-bla-bla hemska sjukdomar."

  49. "Jag måste uppfinna ett bla-bla-bla
    för att förhindra död och elände."

  50. -Vi hittar orden.
    -Jag vill bara spy.

  51. -Maskarna var så himla äckliga.
    -Jag hatar dem. Jag höll på att spy.

  52. -Vi är lite stressade.
    -Du kan väl skaka av dem?

  53. -Åh, fy...
    -Det är nog alla.

  54. Den är i mitten.
    "Jag förstod att de små..."

  55. Vänta...
    Jag tror att jag vet vad meningen är.

  56. -"...de små bakterierna."
    -Ja!

  57. -Jag kan lägga.
    -"Kunde..."

  58. "...orsaka. De kunde orsaka."

  59. Vi läste lite längre fram.

  60. Inte bara ordet.
    Vi förstod vad det handlade om.

  61. -"Jag måste uppfinna..."
    -"Vaccin!"

  62. "Jag måste skapa ett bla-bla-bla
    för att få stopp på död och elände."

  63. "De har vaccinerat sig."
    Då är det som medicin.

  64. -Kom igen!
    -Fastna!

  65. Är vi klara?

  66. -Det blir rött! Tryck!
    -Vad blir den?

  67. Jag är rädd
    att vi förlorar ledtråden.

  68. Just nu är det så pirrigt.
    Vi måste ha ledtråden.

  69. Ja!

  70. Mästarna, Mästarna.
    Vi är bäst - ingen protest.

  71. Jag blev jättelättad
    när det blev grönt.

  72. -Vad står det?
    -"Ankare." Jag visste det.

  73. -Det är inte hon.
    -De två har ett ankare.

  74. -Vi är inte helt överens.
    -Kocken Kasper eller baronessan.

  75. De tror på baronessan, men jag tror
    på Karsten. Han har ju ett vapen.

  76. -Något han kan skära av rosorna med.
    -Kom, vi måste till nästa.

  77. Vi ska till lassot.

  78. -Här är det!
    -Snyggt!

  79. Nu gäller det för laget
    att komma ihåg en faktatext.

  80. Till sin hjälp får de några
    av de viktigaste orden - nyckelord.

  81. Nyckelorden är gömda i mörkret,
    men se upp!

  82. Vissa tillhör inte texten.

  83. Laget måste hitta nyckelorden,
    men de har begränsad tid på sig.

  84. Hittar vi inte nyckelorden
    så blir det nog lite katastrof.

  85. Vi måste hinna i tid.
    Annars förlorar vi ledtråden.

  86. "Spindeln är ett rovdjur
    som äter insekter."

  87. "På bakkroppen finns spinnvårtor,
    som de tillverkar nät med."

  88. "De flesta spindlar har åtta ögon
    och saknar luktsinne."

  89. Ja. Har ni det?

  90. Okej, vi måste leta. Var försiktig.

  91. -Leta, leta, leta.
    -Jag hittade ett. "Åtta."

  92. -"Insekter."
    -Jag hittade en. "Ögon."

  93. Här!

  94. Jag hittade ett. "Blommor."

  95. -En till! "Tarmar."
    -Snabba på!

  96. Det var viktigt att samarbeta
    och tänka tillbaka på texten.

  97. "Spindeln är ett rovdjur
    som mest äter insekter."

  98. "På bakkroppen sitter spinnvårtor,
    som de gör spindelnät med."

  99. "De flesta har åtta ögon
    och inget luktsinne."

  100. "Ögon" finns med. "Tarmar" - nej.

  101. "Luktsinne" finns. "Humor" - nej.

  102. Humor var lätt att välja bort.

  103. Jag minns inte det från texten.
    Spindlar har inte humor, punkt slut.

  104. "Spindel, rovdjur." Duger det?

  105. -"Spindeln är ett rovdjur..."
    -Det lyser rött!

  106. Kom igen.

  107. Får vi inte ledtråden
    så kommer vi inte att komma överens.

  108. Ja!

  109. Vi vann! Jag är jättejätteglad.

  110. -Yes! Ta den.
    -Ska jag?

  111. Det var jättestressigt. Mina ben...

  112. Jag kunde knappt gå. Jag var rädd
    att vi inte skulle hinna.

  113. Från och med nu älskar jag nyckelord.
    De är så sköna.

  114. Jätteroligt att vi klarade det.

  115. -"Brosch."
    -Hon har en brosch.

  116. Kasper har ett löv där.

  117. -Det är en sked.
    -Det kan vara en brosch.

  118. Vi måste komma överens om
    den skyldiga innan vi träffar Jonas.

  119. Vem klippte av Katja Knopps rosor?

  120. Var det baronessan, kocken Karsten-

  121. -eller änkefrun?

  122. Hallå, Mästarna.
    Hur har det gått med utmaningarna?

  123. Vi klarade utmaningarna
    och fick "ankare" och "brosch".

  124. Ankare och brosch. Hur tänker ni?

  125. Baronessan och kocken Karsten
    har ankaren-

  126. -men broschen har bara baronessan.
    Vi tror att det är hon.

  127. Nej! Det är kocken.

  128. Ni får... Jag måste ha ett svar,
    så ni får prata ihop er.

  129. Det där är broschen.

  130. Jag önskar att man kunde googla
    det här. Det skulle lösa allt.

  131. Vem var det som klippte av rosorna?

  132. Vi tror att den skyldiga är...

  133. ...baronessan.

  134. -Då tittar vi.
    -Den skyldiga var baronessan.

  135. Hon hade bestämt sig
    för att ta ett morgonbad i rosenblad.

  136. Att Katja skulle bli förtvivlad
    bekymrade henne inte - tvärtom.

  137. Vill man bada i rosenblad
    så vill man.

  138. Ja!

  139. -Vi hade rätt.
    -Det var tur att de övertalade mig.

  140. -Yes!
    -Bravo.

  141. Det var jättekul, men lite läskigt.

  142. Det var baronessan som tog rosorna.

  143. Det var en sked, men det är lurigt.

  144. Som ett bevis på att ni har kämpat.

  145. -Varsågod.
    -Tack.

  146. -Bra kämpat.
    -Tack.

  147. Då återstår bara för mig
    att säga tack och god natt.

  148. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Mysteriet med de halshuggna rosorna

Avsnitt 2 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vem var det som halshögg rosorna? Laget Mästarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Ämnen:
Svenska > Läsning
Ämnesord:
Läsförståelse, Läsning, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den inlåsta änkefrun

Avsnitt 1 av 8

Vem var det som låste in änkefrun? Laget Flammorna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med de halshuggna rosorna

Avsnitt 2 av 8

Vem var det som halshögg rosorna? Laget Mästarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den förgiftade tårtan

Avsnitt 3 av 8

Vem förgiftade tårtan? Laget Champinjonerna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med det länsade lönnfacket

Avsnitt 4 av 8

Vem länsade lönnfacket? Laget Virvelvindarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den kidnappade papegojan

Avsnitt 5 av 8

Vem kidnappade papegojan? Laget De starka tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med ansiktet i spegeln

Avsnitt 6 av 8

Vem skrämde baronessan? Laget Leoparderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den stulna guldtackan

Avsnitt 7 av 8

Vem stal baronens guldtacka? Laget Legenderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med det ansiktslösa porträttet

Avsnitt 8 av 8

Vem gjorde porträttet ansiktslöst? Laget Vinnarskallarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Retorikmatchen 2015

Kvartsfinal 1

I den första kvartsfinalen ställs Vallhovskolan i Sandviken mot Vasaskolan i Danderyd. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Radioskrivarklubben

Utomjordingen och den oväntade vänskapen

Det var en gång en mycket ensam utomjording som längtade jättemycket efter en kompis. En dag åker han till Vintergatan och där möter han en lika ensam människa. Berättelse av barn i klass 6 på Knutbyskolan i Rinkeby. Skådespelare: Carl Jacobson och Tina Råborg.

Fråga oss