Titta

Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

Om Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

På ett slott tar programledaren Jonas Leksell emot tre barn som antagit utmaningen att lösa ett mysterium. För att kunna lösa mysteriet behöver de ledtrådar som de får om de klarar två uppdrag i slottets källare. Uppdragen utgår från läsförståelsestrategierna: förutspå, reda ut oklarheter, ställa frågor och sammanfatta. Syftet med serien är att eleverna på ett inspirerande sätt ska få en uppfattning om hur strategierna fungerar och få lust att tillämpa dem på texter de läser.

Till första programmet

Läsmysteriet - teckenspråkstolkat : Mysteriet med det länsade lönnfacketMaterialDela
  1. Det är ett mysterium
    var drömmar kommer ifrån.

  2. Inte alla drömmar.
    Mardrömmarna kommer härifrån.

  3. Välkommen till
    mysteriet med det länsade lönnfacket.

  4. Virvelvindarna
    har antagit utmaningen.

  5. De ska försöka lösa
    kvällens mysterium.

  6. Nu måste de erövra två ledtrådar
    i slottets mörka källare.

  7. Det här är "Läsmysteriet".

  8. Virvelvindarna klarar det här.
    Vi skapar kaos bland mardrömmarna.

  9. Det är jättepirrigt och fjärilar som
    flyger runt, men jag är jättetaggad.

  10. Välkomna till era värsta mardrömmar.

  11. -Vilka är ni?
    -Virvelvindarna.

  12. -Är ni beredda?
    -Ja.

  13. Bra. De här filurerna
    är med i kvällens mysterium.

  14. Det här är kammarjungfrun Camille,
    en tjuvaktig skata.

  15. Hon lade vantarna på allt hon kom åt
    och gömde det i sitt lönnfack.

  16. En kväll hände något fruktansvärt.

  17. Camille hade druckit sitt kvällste,
    när hon började se suddigt.

  18. Hon vinglade till och dråsade omkull.

  19. Hon vaknade med en otäck smak
    i munnen, och lönnfacket var tomt.

  20. Vem hade länsat Camilles lönnfack?

  21. Hade trädgårdsmästaren Katja Knopp
    tröttnat på att leva fattigt?

  22. Ville baronen samla bevis
    för att kunna ge henne sparken?

  23. Ville änkefrun smälta ner
    värdesakerna till en ny tiara?

  24. -Det här löser ni aldrig.
    -Du har fel.

  25. Vi får väl se.

  26. Ni ska ta reda på vem som är skyldig.

  27. Det gör man med ledtrådar,
    som man får om man klarar utmaningar.

  28. De finns i slottets mörka källare.

  29. En karta, så att ni hittar.
    Ser ni förstoringsglaset?

  30. -Ja.
    -Stick i väg!

  31. Alla skulle kunna vara skyldiga.
    Det är svårt att veta.

  32. Vi måste nog få tag på ledtrådarna.

  33. Kolla. Spindelnät.

  34. Jag hörde något. Ett ljud.

  35. Först såg jag den inte.
    Sen såg jag hur den liksom...

  36. -Gud...
    -Vilken väg ska vi ta?

  37. Det var väldigt läskigt.

  38. Förstoringsglaset! Snyggt jobbat!

  39. Nu får laget en text där det
    fattas tre ord. Vilka ord saknas?

  40. Orden som de kan välja mellan
    vaktas av fyrtio liter maskar.

  41. Man måste förstå innehållet i texten
    och reda ut vad orden betyder.

  42. Svarar de rätt, får de en ledtråd
    och är närmare mysteriets lösning.

  43. Svarar de fel, eller om tiden går ut,
    är ledtråden förlorad för alltid.

  44. Det värsta som kan hända är nog att
    snubbla med huvudet före i maskarna.

  45. Det skulle inte vara så kul.

  46. "Det högg till i mellangärdet. Jag
    kände 'något' sura smak i munnen."

  47. "Tanken på att bli 'något'
    var obehaglig."

  48. "Snart skulle 'något' komma
    och operationen starta."

  49. Det här är jätteäckligt.

  50. -"Statsministern."
    -Det här stinker ju.

  51. -Har vi fler?
    -Okej, den första.

  52. "Jag kände...tacos." Nej.

  53. -"Nedsövd sura smak..."
    -"Jag kände nedsövd..."

  54. Det var lite klurigt.
    Var skulle "tacos" in?

  55. "Tacos" är det inte.
    Det här handlar inte om mat.

  56. "Magsaftens." Nej... Jo, det är rätt.

  57. Vi läste texten flera gånger och
    listade ut vilka ord som skulle in.

  58. -"Tanken att bli nedsövd..."
    -"...kändes obehaglig."

  59. Vi måste skynda oss!

  60. -Skynda!
    -"Snart skulle...kirurgen komma."

  61. "Kirurgen" fick mig
    att tänka på "doktorn".

  62. "Det högg till i mellangärdet."

  63. -"Jag kände magsaftens..."
    -Tryck!

  64. -Det är rätt.
    -Tryck!

  65. I halva magen bankar någon,
    och i andra halvan är det fjärilar.

  66. -Ja!
    -High-five!

  67. Du måste hämta den.

  68. Det känns så himla bra
    att vi klarade det här.

  69. -"Ring."
    -De har ringar. Det har inte hon.

  70. Det är nog inte Katja Knopp.
    Hon har ingen ring på sig.

  71. Det är baronen eller änkefrun.

  72. Vi måste få reda på mer.
    Kom så drar vi vidare.

  73. -Vad är det här?
    -Det är ingenting här, i alla fall.

  74. -Är det inget i hörnet?
    -Jag kollar bakom oss.

  75. Lassot!

  76. Nu gäller det för laget
    att komma ihåg en faktatext.

  77. Till sin hjälp får de några
    av de viktigaste orden: nyckelord.

  78. Nyckelorden har jag gömt i mörkret,
    men vissa ord tillhör inte texten.

  79. Laget måste hitta nyckelorden,
    men tiden är begränsad.

  80. Ledtråden är jätteviktig.
    Nu tar vi den.

  81. Om nyckelorden hjälper mig, så kommer
    de att finnas med mig hela tiden.

  82. Nu kör vi!

  83. Okej.

  84. "Fladdermusen är ett däggdjur."

  85. "Den jagar på natten
    och kan äta tusentals insekter."

  86. "Det är förbjudet
    att fånga eller döda en fladdermus."

  87. Okej, leta.

  88. Jag hittade en!

  89. -Vad är det här?
    -Jag hittade!

  90. -"Natten."
    -Kör!

  91. -Jag hittar inga fler.
    -"Frukost."

  92. -Här!
    -Bra!

  93. -Ingenting där.
    -Jag hittade ett! "Fånga."

  94. -En, två, tre, fyra. Vi har alla.
    -Den brinner! Skynda!

  95. "Fladdermusen är ett däggdjur
    och kan äta tusentals insekter."

  96. "Det är förbjudet
    att fånga eller döda dem."

  97. "Mus" var inte där.
    Ta bort "frukost".

  98. "Frukost" fanns inte med i meningen.

  99. -De hör inte till texten.
    -Vänta.

  100. "Fladdermusen är ett däggdjur
    som jagar på natten."

  101. Nej!

  102. Vi var precis klara. Vi skulle bara
    läsa igenom och trycka på knappen.

  103. Det kändes surt att höra signalen.

  104. Kom igen nu, Sally.
    Vi måste ändå kolla.

  105. -Vi har ju en ledtråd.
    -Det är nog inte Katja Knopp.

  106. -Nej, inte hon.
    -Jag vill inte ens snacka.

  107. Baronen eller änkefrun.

  108. Vi uteslöt Katja Knopp.
    Alla är överens.

  109. Sen kan vi ju bara gissa.

  110. -Är vi överens?
    -Ja.

  111. Vi kommer att klara det.
    Förhoppningsvis.

  112. Kom, så sticker vi till Jonas.

  113. Vem var det som länsade lönnfacket?

  114. Var det Katja Knopp, baronen
    eller änkefrun?

  115. -Hallå, Virvelvindarna! Hur mår ni?
    -Så där.

  116. Jag fattar.
    Hur har det gått med utmaningarna?

  117. Den första klarade vi.
    Ledtråden var "ring".

  118. -Bra!
    -Den andra gick inte lika bra.

  119. "Ring" som ledtråd, i alla fall.
    Vad säger ni om det?

  120. Baronen och änkefrun har ringar,
    men inte Katja Knopp.

  121. Vi bestämde oss för att chansa
    på baronen eller änkefrun.

  122. Nu vill jag ha er gissning.
    Vem tror ni länsade lönnfacket?

  123. Vi tror att det var...

  124. ...änkefrun.

  125. -Vi kollar.
    -Den skyldige var baronen.

  126. Med oväntad vänlighet
    serverade han Camilles kvällste-

  127. -med extrema mängder sömnmedel i.

  128. Sen kunde han tömma lönnfacket och få
    bevis för att kunna ge henne sparken.

  129. Nej.

  130. Nej.

  131. Jag ville typ slå sönder något.

  132. Ni chansade fel.

  133. Baronen förgiftade teet
    och länsade lönnfacket.

  134. Man blev ju ledsen,
    men vi har ju gjort vårt bästa.

  135. -Lite surt är det.
    -Ni chansade fel. Så nära.

  136. Vi är ändå bäst.

  137. Som ett bevis
    på att ni har kämpat så bra.

  138. -Varsågod. Bra kämpat.
    -Tack.

  139. Då återstår bara för mig
    att säga tack och god natt.

  140. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Mysteriet med det länsade lönnfacket

Avsnitt 4 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vem länsade lönnfacket? Laget Virvelvindarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Ämnen:
Svenska > Läsning
Ämnesord:
Läsförståelse, Läsning, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den inlåsta änkefrun

Avsnitt 1 av 8

Vem var det som låste in änkefrun? Laget Flammorna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med de halshuggna rosorna

Avsnitt 2 av 8

Vem var det som halshögg rosorna? Laget Mästarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den förgiftade tårtan

Avsnitt 3 av 8

Vem förgiftade tårtan? Laget Champinjonerna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med det länsade lönnfacket

Avsnitt 4 av 8

Vem länsade lönnfacket? Laget Virvelvindarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den kidnappade papegojan

Avsnitt 5 av 8

Vem kidnappade papegojan? Laget De starka tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med ansiktet i spegeln

Avsnitt 6 av 8

Vem skrämde baronessan? Laget Leoparderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den stulna guldtackan

Avsnitt 7 av 8

Vem stal baronens guldtacka? Laget Legenderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med det ansiktslösa porträttet

Avsnitt 8 av 8

Vem gjorde porträttet ansiktslöst? Laget Vinnarskallarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Retorikmatchen 2015

Slutaudition, del 2 av 2

Tio utvalda lag från Boden i norr till Lund i söder samlas i Stockholm för att tävla om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. På spel står titeln UR:s retorikpris, 10 000 kronor till klassen och trofén guldmikrofonen.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Radioskrivarklubben

Jojo och Igor-Totti på äventyr

Utomjordingen Jojo och hans kompis rymdigelkotten Igor-Totti ska vara med i ett rymdrace för att få tag i guldglass. Men det finns några som fuskar. Berättelse av barn i klass 4A på Sundbyskolan i Spånga. Skådespelare: Carl Jacobson och Tina Råborg.

Fråga oss